بیت کوین چگونه کار می کند؟ — به زبان ساده و برای همه

۵۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
بیت کوین چگونه کار می کند؟ — به زبان ساده و برای همه

با گذشت بیش از ده سال از پیدایش بیت کوین، امروزه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در مورد بیت کوین چیزی نشنیده باشد. در این میان، به دلیل تکنولوژی‌های پیچیده و نوینی که در ایجاد این رمزارز استفاده شده، تعداد کمی از افراد با طرز کار بیت کوین آشنا هستند. اگر شما هم پاسخی برای سوال بیت کوین چگونه کار می کند ندارید، این مقاله مخصوص شما است. ما در این مقاله می‌خواهیم به ساده‌ترین زبان ممکن، طرز کار بیت کوین را به همراه تکنولوژی‌های مختلف استفاده شده در آن آموزش دهیم.

بیت کوین، معجزه هزاره سوم

سرعت رشد تکنولوژی در سال‌های گذشته بسیار بالا رفته است. این سرعت بالا باعث ناشناخته ماندن بسیاری از فناوری‌های نوین بین عموم مردم شده است. در این میان، بیت‌کوین و در مفهوم کلی آن رمزارز تکنولوژی است که شهرت جهانی پیدا کرده و روز به روز بر طرفداران آن اضافه می‌شود. دلایل متعددی می‌توان برای این قضیه عنوان کرد. یکی از دلایل اصلی، ارتباط مستقیم این تکنولوژی با پول است. بیشتر افراد بیت‌کوین را به عنوان ارزی که قیمت آن دائما افزایش پیدا می‌کند، می‌بینند و همین مساله باعث گسترش آن می‌شود.

اما مساله اصلی بیت کوین پول نیست. در واقع مهم نیست پولی که استفاده می‌شود بیت‌کوین، دلار یا ریال باشد. آن‌چه در بیت‌کوین مهم است نحوه ایجاد و توزیع پول است. ارزهای فیات رایج، توسط دولت‌ها ایجاد و توزیع می‌شوند. ثبت و تایید تراکنش‌های مربوط به آن‌ها نیز توسط دولت و بانک‌های مرکزی انجام می‌شود. این مساله باعث می‌شود که دولت قدرت بلامنازع این سیستم باشد و بتواند هر نوع دخالتی در این سیستم ایجاد کند. دخالت دولت در این سیستم می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

از جمله مزایای سیستم‌های متمرکز می‌توان به امکان پیگیری کلاهبرداری‌ها و اشتباهات مالی اشاره کرد. پول‌شویی و انجام مبادلات مالی برای فعالیت‌های خلافکارانه در این سیستم قابل ردیابی است. علاوه بر این، در شرایط بحرانی دولت می‌تواند با اعمال سیاست‌های پولی مناسب، از سقوط ارزش پول جلوگیری کند.

اما دولت همچنان می‌تواند به منظور درپوش گذاشتن بر سیاست‌گذاری‌های نادرست خود که منجر به بحران‌های مالی می‌شود، بازارهای پولی را دستکاری کند و از این طریق ارزش دارایی‌های افراد را تحت تاثیر قرار دهد. اختراع بیت‌کوین پس از بحران مالی سال 2008 نشانگر این موضوع است که بیت‌کوین به دنبال ایجاد سیستم پولی است که دولت‌ها کمترین دخالت را در آن داشته باشند.

بیت کوین و پول فیات

نحوه کار سیستم‌های متمرکز مالی

برای این‌که پاسخ سوال بیت کوین چگونه کار می‌کند قابل درک باشد، بهتر است ابتدا نحوه کار سیستم متمرکز بانکی آموزش داده شود. پس از آن بخش‌های مختلف سیستم بیت‌کوین و طرز کار بیت کوین بررسی می‌شود. پول‌های امروزی که به پول فیات معروف هستند، توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی تولید و توزیع می‌شوند. پشتوانه این پول‌ها تا سال 1971 دلار بود که پشتوانه دلار هم ذخایر طلای آمریکا به حساب می‌آمد.

در حال حاضر پول فیات پشتوانه خاصی ندارد و قدرت اقتصادی و سیاسی هر کشور و اعتماد مردم است که ارزش پول را تضمین می‌کند. همانطور که گفته شد، تولید و توزیع پول در این سیستم‌ها توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. در گذشته، این کار با چاپ پول کاغذی صورت می‌گرفت اما در دنیای دیجیتال امروزی این کار با تغییر اعداد در صورت‌های مالی بانک مرکزی انجام می‌شود.

برای ثبت تراکنش‌ها و تایید آن‌ها در سیستم‌های متمرکز، کاربران ابتدا باید در یکی از شعبه‌های بانک‌های مورد تایید بانک مرکزی حساب بانکی باز کنند. برای انجام این کار، کاربران باید تمام اطلاعات شخصی و عمومی خود را در اختیار سیستم بانکی قرار دهند. پس از اتمام این پروسه و باز کردن حساب بانکی، کاربران می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی پول جابجا کنند.

اطلاعات مربوط به دارایی‌های هر کاربر در سرورهای مرکزی بانک‌ها ثبت می‌شود. مشکل این نوع ذخیره‌سازی اطلاعات این است که در معرض مسائل و مشکلات امنیتی است و با از بین رفتن این سرورها سیستم به مشکل می‌خورد. علاوه بر این، پایگاه داده‌های سیستم قابل دستکاری هستند و بانک‌ها توانایی دستکاری اطلاعات را دارند.

برای ثبت یک تراکنش، کاربر باید درخواست انتقال پول را از طریق سیستم‌های بانکی مثل خودپرداز‌ها ثبت کند. این درخواست به سیستم بانک ارجاع داده می‌شود. سیستم با برررسی حساب کاربر در سرور، از وجود مبلغ مورد نظر و صحیح بودن آدرس دریافت کننده آگاهی پیدا می‌کند. پس از اطمینان از این مسائل، بانک با دستکاری موجودی ارسال‌کننده و دریافت کننده، انتقال پول را تایید می‌کند. این سیستم علاوه بر مشکلات امنیتی که در بالا ذکر شد، مشکلات دیگری نیز دارد که در ادامه فهرستی از این مشکلات ارائه شده است.

  • نیاز به دریافت تایید از سیستم برای باز کردن حساب کاربری
  • هماهنگی پرهزینه و سخت بین سیستم‌های بانکی کشورهای مختلف
  • امکان محدود کردن افراد یک کشور برای انجام مبادلات بین‌المللی
  • هزینه بالای تراکنش‌ها به خصوص تراکنش‌های بین‌المللی
  • سرعت پایین ثبت تراکنش‌های بین‌المللی

یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی اندیکاتور ایچیموکو است. این اندیکاتور با استفاده از ابزارهایی که در احتیار دارد می‌تواند به عنوان یک سیستم معاملاتی کامل مورد استفاده قرار بگیرد. به دلیل اهمیت این موضوع، «فراردس» فیلم آموزش تحلیل تکنیکال با ایچیموکو Ichimoku - مقدماتی را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که هدف آن انتقال پول به صورت همتا به همتا و بدون حضور واسطه است. با این تعریف، می‌توان گفت بیت‌کوین یک سیستم غیرمتمرکز است که در آن تولید و توزیع سکه‌ها در کنار ثبت و تایید تراکنش‌ها توسط مردم عادی از سرتاسر دنیا انجام می‌شود. مجموعه‌ای از «تکنولوژی‌های رمزنگاری» (Cryptography) در کنار مفاهیم اقتصادی، امکان ایجاد سیستم بیت‌کوین را فراهم کرده است.

در ادامه، بخش‌های مختلف سیستم مالی بیت‌کوین به زبان ساده توضیح داده می‌شود تا از این طریق، کاربران قادر به پاسخ‌گویی به سوال بیت کوین چگونه کار می کند باشند.

طرز کار بیت کوین

تکنولوژی بلاک چین در بیت کوین چگونه کار می کند ؟

حال که با نحوه کار سیستم‌های متمرکز آشنا شدیم، می‌توانیم به بررسی طرز کار بیت کوین بپردازیم. بلاک چین تکنولوژی اصلی استفاده شده در بیت کوین است. در اصل بسیاری از ویژگی‌های مثبتی که برای بیت‌کوین شمرده می‌شود، مربوط به این تکنولوژی است که علاوه بر بیت‌کوین، در سیستم‌های دیگری نیز قابل استفاده است. بلاک چین در اصل یک پایگاه داده است که هدف آن ثبت اطلاعات به صورت غیرمتمرکز است. بلاک چین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز، تفاوت‌هایی با پایگاه‌داده‌های معمولی دارد. در ادامه نحوه کار بخش‌های مختلف مورد نیاز در یک سیستم پرداخت را در بلاک چین بررسی می‌کنیم.

کیف پول در بیت کوین چگونه کار می کند ؟

با توجه به این‌که هیچ سازمانی در بلاک چین مسول نیست، باید روشی برای ایجاد حساب در بلاک‌چین تعیین شود که نیاز به اجازه کسی نداشته باشد و هر شخص قادر به ایجاد حساب و استفاده از سیستم باشد. کیف پول در سیستم بلاک چین دقیقا این نقش را بر عهده دارد. کیف پول نرم‌افزار اتصال به بلاک چین است که در ظاهر، یک حساب بانکی شامل شماره حساب و رمز عبور است. کاربران با استفاده از رمز عبور وارد حساب خود می‌شوند و با استفاده از شماره حساب خود از دیگران بیت کوین دریافت می‌کنند.

در صورتی که کاربران دیگر به رمز عبور کیف پول دسترسی داشته باشند می‌توانند وارد حساب شده و دارایی‌های آن را مال خود کنند. برای اجتناب از این مساله، از تکنیک‌های «رمزنگاری نامتقارن» (Asymmetric Cryptography) برای ساخت رمز و شماره حساب استفاده شده است. رمزنگاری نامتقارن نوعی رمزنگاری متشکل از «کلید عمومی» (Public Key) و «کلید خصوصی» (Private Key) است.

کلید خصوصی همانند رمز ورود برای کاربر است که کلید عمومی از آن ساخته می‌شود. توابع مورد استفاده برای ساخت کلید عمومی یک طرفه هستند به همین دلیل امکان تشخیص کلید خصوصی از کلید عمومی وجود ندارد. بنابراین، تا زمانی که کاربر کلید خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهد، هیچ کس توانایی هک و ورود به حساب او را نخواهد داشت.

همانطور که گفته شد، برای ساخت کیف پول و استفاده از بلاک چین نیازی به اجازه گرفتن از شخصی یا سازمان نیست و افراد می‌توانند با دانلود نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های کیف پول، حساب کاربری خود را ایجاد و از امکانات شبکه استفاده کنند. با این کار هیچ دولتی قادر نیست اشخاص را به دلایل مختلف از انجام تراکنش‌های مالی محروم کند. انواع کیف پول برای نگهداری بیت‌کوین ایجاد شده است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها کیف پول بیت‌کوین بلاک‌چین است.

کیف پول بیت کوین چگونه کار می کند

نگهداری تراکنش‌ها در بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

در سیستم بلاک چین هیچ سازمانی مسولیت ثبت، نگهداری و تایید تراکنش‌ها را ندارد. بنابراین، اطلاعات در سیستم‌های توزیع شده در سطح جهان نگهداری می‌شوند و همین سیستم‌ها نیز مسولیت ثبت و تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند. اما برای این‌که افراد، سیستم‌های خود را در اختیار شبکه قرار دهند باید یک عامل تشویقی داشته باشند.

بنابراین، در شبکه بیت‌کوین افرادی از سراسر دنیا فعال هستند که در سیستم‌های محاسباتی خود، اطلاعات تراکنش‌ها را به صورت یکسان دارند. توزیع شدن اطلاعات شبکه در بین هزاران نفر در سراسر دنیا، امنیت اطلاعات شبکه را بالا می‌برد. اگر این اطلاعات در یک یا چند سیستم ذخیره می‌شد امکان تبانی آن‌ها برای تغییر اطلاعات بود اما حال که تمام گره‌های شبکه این اطلاعات را دارند، باید حداقل پنجاه درصد از قدرت شبکه در دست یک گروه باشد تا بتواند اطلاعات شبکه را دستکاری کند.

اطلاعات تراکنش‌های بیت‌کوین به صورت بلوکی ذخیره می‌شود. بنابراین، پایگاه داده آن مجموعه‌ای از بلوک‌ها است. این بلوک‌ها با استفاده از مقادیری به نام «هش» به یکدیگر متصل می‌شوند که به همین دلیل به پایگاه داده بیت‌کوین بلاک چین یا زنجیره‌ای ازبلوک‌ها گفته می‌شود. هش، خروجی توابعی با نام «توابع هش» (Hash Functions) است. اطلاعات وارد شده به این توابع با هر سایز و اندازه‌ای یک خروجی منحصر به فرد با سایز مشخص تولید می‌کند که به آن هش گفته می‌شود. امکان رسیدن به اطلاعات ورودی از هش وجود ندارد.

اتصال بلوک‌ها به هم توسط توابع هش، دستکاری اطلاعات را غیرممکن می‌کند چرا که با تغییر اطلاعات ورودی هر بلوک، تابع هش آن در بلوک‌های بعدی باید تغییر کند. تغییر این هش‌ها بدون قبول بیش از پنجاه درصد بلوک‌ها ممکن نیست. با این راهکار هر چه تعداد بلوک‌های بیشتری در بیت‌کوین ایجاد می‌شود امنیت اطلاعات آن نیز بالا می‌رود. ماکزیمم سایز هر بلوک در بیت کوین یک مگابایت و زمان لازم برای تایید و ثبت آن ده دقیقه است.

ثبت و تایید تراکنش‌ها در بیت کوین

بخش مهمی که در پاسخ به سوال بیت کوین چگونه کار می کند هنوز جواب داده نشده است، بخش ثبت و تایید تراکنش‌ها است. در بخش‌های قبلی گفته شد که ثبت و تایید تراکنش‌ها در بیت‌کوین توسط نودهای توزیع شده در سراسر دنیا انجام می‌شود. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال فرآیند یک تراکنش فرضی را در نظر می‌گیریم.

فرض کنید علی می‌خواهد یک بیت‌کوین به دوست خود رضا ارسال کند. او در کیف پول خود، به قسمت ارسال بیت‌کوین مراجعه کرده و آدرس کیف پول رضا (همان کلید عمومی) را به همراه مقدار بیت کوین انتقالی (در اینجا یک بیت کوین) وارد و تراکنش را تایید می‌کند. تایید تراکنش به این معنی است که اطلاعات تراکنش با کلید خصوصی علی امضا شده و سپس به شبکه ارسال می‌شود. نودهای شبکه با داشتن کلید عمومی علی و هم‌چنین اطلاعات کل تراکنش‌های شبکه می‌توانند اطمینان حاصل کنند که اولا تراکنش مورد نظر از سمت علی ارسال شده است ثانیا، علی مقدار یک بیت‌کوین برای ارسال به رضا را در کیف پول خود دارد.

پس از اطمینان از صحت تراکنش، تراکنش‌ها در محلی به نام «ممپول» یا «استخر حافظه» (Mempool) نگهداری می‌شوند تا در زمان معین به تایید نهایی برسند. به جز وارد کردن اطلاعات تراکنش توسط علی، بقیه مراحل ثبت تراکنش خودکار انجام می‌شود. دقت کنید که اگر حجم تراکنش‌های انجام شده بیش از یک مگابایت شد، بخشی از آن‌ها به بلوک بعدی منتقل می‌شود.برای این‌که تراکنش‌ها تایید شوند، نودهای شبکه باید آن را تایید کنند. برای این‌که معیاری برای تایید درست وجود داشته باشد از «الگوریتم‌های اجماع» استفاده می‌شود.

الگوریتم اجماع فرآیندی است که کاربران با توجه به قوانین تعریف شده در آن اقدام به تایید یا رد تراکنش‌ها می‌کنند. اولین الگوریتم اجماع تعریف شده که مربوط به بیت‌کوین است، الگوریتم اجماع «اثبات کار» (Proof of Work | Pow) نامیده می‌شود. در اثبات کار برای رسیدن به اجماع بر سر بلوک نهایی مورد تایید، از حل معادلات شبکه با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی استفاده می‌شود. رقابت در الگوریتم اجماع اثبات کار بر سر پیدا کردن عددی به نام «نانس» است.

عدد نانس عددی است که اگر به همراه تراکنش‌های شبکه و هش بلوک قبلی به تابع هش وارد شود، خروجی هش مورد نظر شبکه را ایجاد می‌کند. هش مورد نظر شبکه، بسته به توان کل دستگاه‌های محاسباتی موجود در شبکه به گونه‌ای تنظیم می‌شود که به طور میانگین به دست آوردن نانس ده دقیقه زمان ببرد. بنابراین، کاربران مقادیر شانسی نانس را به همراه اطلاعات تراکنش‌ها و هش بلوک قبل در تابع هش شبکه قرارداده و خروجی را به دست می‌آورند.

در نهایت، هر کس که زودتر از دیگران به هش مورد نظر شبکه برسد، برنده رقابت است. نانس مورد نظر به کل شبکه ارسال می‌شود تا سایر نودها با قراردادن آن به همراه اطلاعات تراکنش‌ها در تابع هش، جواب به دست آمده را تایید کنند. پس از تایید، نود برنده بلوک را به بلاک چین اضافه می‌کند و هش این بلوک برای رقابت بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعی است که هر چه توان پردازشی دستگاه بیشتر باشد، امکان برنده شدن در رقابت بیشتر خواهد بود.

فرآیند ثبت تراکنش در بیت کوین
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

فرآیند استخراج در بیت کوین چگونه کار می کند ؟

فرآیند کامل طرز کار بیت کوین در بخش‌های قبلی آموزش داده شد. تنها بخشی که هنوز بررسی نشده، نحوه تولید بیت کوین‌های جدید است. بیت کوین‌های جدید در طی فرآیند ثبت و تایید تراکنش‌ها ایجاد می‌شوند. همانطور که در بخش قبلی گفته شد، نودهای شبکه در طی یک رقابت محاسباتی از دستگاه‌های خود برای به دست آوردن مقدار نانس و تایید تراکنش‌های بلوک شبکه استفاده می‌کنند. در نهایت، یکی از کاربرها که زودتر از همه مقدار نانس درست را حدس زده است، به عنوان برنده رقابت شناخته شده و بلوک جدید را به شبکه اضافه می‌کند.

فرآیند تایید و ثبت تراکنش‌ها هزینه زیادی دارد. علاوه بر هزینه اولیه خرید دستگاه‌های محاسباتی، هزینه برق استفاده از دستگاه‌ها و سرمایش آن‌ها بسیار چشمگیر است. بنابراین، در حالت عادی کاربران تمایلی به حضور در شبکه برای تایید تراکنش‌ها ندارند. برای این‌که یک سیستم اقتصادی مناسب برای حضور کاربران تدارک دیده شود، ایجاد سکه‌های جدید بیت‌کوین نیز به فرآیند تایید و ثبت تراکنش‌ها متصل شده است.

بدین ترتیب، با  برنده شدن یکی از نودهای شبکه و تایید آن توسط دیگر اعضا و اضافه شدن بلوک جدید به بلاک چین، سکه‌های جدید بیت کوین به طور خودکار تولید و به کیف پول برنده رقابت اضافه می‌شوند. به فرآیند تایید و ثبت تراکنش‌ها و دریافت پاداش در بیت کوین «استخراج» یا «ماینینگ» (Mining) گفته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری این است که سکه‌های جدید بیت‌کوین در این فرآیند ایجاد می‌شوند و ماینرها برای انجام این کار، توان محاسباتی و انرژی زیادی را مصرف می‌کنند و این فرآیند مشابه استخراج طلا یا سایر منابع معدنی است.

تعداد سکه‌های جدید ایجاد شده برای هر بلوک مقدار ثابتی است که هر چهار سال یکبار تغییر می‌کند. در روزهای ابتدایی ایجاد بیت‌کوین این مقدار برابر 50 بیت کوین بود که در حال حاضر به 6/25 بیت کوین رسیده است. توجه داشته باشید که پاداش ماینرها علاوه بر سکه‌های جدید ایجاد شده، شامل کارمزدهای تراکنش‌های انجام شده نیز می‌باشد. پس از استخراج تمامی 21 میلیون سکه بیت کوین که تا سال 2140 ادامه خواهد داشت، پاداش ماینرها تنها از کارمزد تراکنش‌ها پرداخت خواهد شد.

سختی استخراج در بیت کوین چیست ؟

همان طور که قبلا گفته شد، در بیت‌کوین زمان تشکیل هر بلوک از تراکنش‌ها ده دقیقه در نظر گرفته شده است. این محدودیت به منظور افزایش امنیت شبکه در برابر خرابکاری تعیین شده اما در هر حال، ممکن است توان پردازش یک ماینر به قدری بالا باشد که بتواند جواب معادله را در زمان کمتری پیدا کند. در شبکه بیت‌کوین برای این‌که از این اتفاق جلوگیری شود، از مفهوم سختی شبکه استفاده شده است.

سختی شبکه به این معنی است که شبکه بیت‌کوین هر 2016 بلوک که حدودا برابر دو هفته است، کل توان پردازشی شبکه را محاسبه می‌کند و با توجه به قدرت موجود در شبکه، سختی رسیدن به جواب مساله را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که با قدرت موجود، مدت زمان تشکیل بلوک همان ده دقیقه باشد.

چارت سختی شبکه بیت کوین

استخراج همزمان دو بلوک در بیت کوین چگونه حل می‌شود؟

اگرچه استخراج همزمان دو بلوک در بیت‌کوین به ندرت رخ می‌دهد اما احتمال آن همچنان صفر نیست. اگر دو کاربر به طور همزمان عدد نانس شبکه را حدس بزنند در این حالت، دو بلوک جدید به وجود می‌آید. هر یک از کاربران در این حالت یکی از بلوک‌ها را به عنوان بلوک اصلی در نظر گرفته و کار ایجاد بلوک بعدی را آغاز می‌کنند. در نهایت، در هر شاخه‌ای که بلوک جدید زودتر ایجاد شد، آن شاخه به عنوان زنجیره‌ اصلی شناخته می‌شود و تمام تراکنش‌های ثبت شده در بلوک قبلی به حالت معلق درمی‌آید.

در صورتی که یکی از کاربران بتواند بیش از پنجاه درصد توان پردازش شبکه را به دست آورد، با به وجود آوردن چنین شرایطی می‌تواند سکه‌های خود را چند بار مصرف کند. اگرچه جمع‌آوری نصف توان پردازشی شبکه بسیار دشوار است اما حتی در صورت توانایی برای انجام این کار نیز، شانس هر ماینر برای استخراج پس از حل یک بلوک، نصف می‌شود. بدین ترتیب، تقریبا پس از ایجاد پنج شش بلوک پس از ثبت یک تراکنش می‌توان با اطمینان گفته که تراکنش به طور کامل تایید شده است.

استخراج استخراج در بیت کوین چیست ؟

اگرچه پاسخ سوال بیت کوین چگونه کار می کند به طور کامل در بخش‌های قبلی داده شده است اما برای این‌که بدانید فرآیند استخراج در بیت کوین چگونه کار می کند نیاز است که با مفهوم «استخر استخراج» (Mining Pool) آشنا شوید. با افزایش تعداد ماینرها و توان پردازشی آن‌ها، استخراج بیت‌کوین برای ماینرهای معمولی بسیار سخت شده است. اگر یک کاربر با دستگاه ماینر خود بخواهد وارد پروسه استخراج شود عملا شانس استخراج بیت کوین توسط او نزدیک صفر است.

برای حل این مشکل، ایده استخرهای استخراج مطرح و عملی شده است. استخر استخراج محلی است که کاربران مختلف در آن توان پردازشی دستگاه‌های ماینر خود را جمع می‌کنند و به عنوان یک کل، وارد پروسه استخراج می‌شوند. بدین ترتیب شانس آن‌ها برای ماینینگ افزایش پیدا می‌کند. در نهایت، بیت‌کوین‌های استخراج شده توسط استخر، بین اعضای استخر به نسبت توان پردازشی آن‌ها تقسیم می‌شود. امروزه، استخراج بیت کوین برای کاربران تنها با شرکت در استخرهای استخراج ممکن است. برای آشنایی با فرآیند استخراج، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

استخراج بیت‌کوین

روش ثبت حسابداری تراکنش‌ها در بیت کوین چگونه است؟

دو روش مختلف حسابداری برای تراکنش‌های معمولی روزمره در سیستم‌های متمرکز وجود دارد. یکی از این روش‌ها مربوط به انجام تراکنش با استفاده از پول و دیگری مربوط به استفاده از حساب‌های بانکی است. فرض کنید شما می‌خواهید یک روغن 16 هزارتومانی را از سوپر مارکت محله با پول نقد خریداری کنید. برای پرداخت هزینه این خرید می‌تواند از اسکناس‌های مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال، حالت‌های زیر چند مورد ممکن برای انجام این کار است.

  • پرداخت یک اسکناس ده هزار تومانی و سه اسکناس دو هزار تومانی
  • پرداخت یک اسکناس ده هزار تومانی، یک اسکناس پنج هزار تومانی و یک اسکناس هزار تومانی
  • پرداخت شانزده اسکناس هزار تومانی

حال فرض کنید شما تنها دو اسکناس ده هزار تومانی دارید. در این حالت، شما هر دو اسکناس خود را به مغازه‌دار تحویل می‌دهید. مغاره‌دار مبلغ 16 هزار تومان برای روغن کسر کرده و چهار هزار تومان به شما برمی‌گرداند. این مبلغ چهار هزار تومان را نیز می‌توان با اسکناس‌های مختلف پرداخت کرد.

حال اگر شما به جای پول نقد، از کارت بانکی برای خرید استفاده کنید، اتفاقی که می‌افتد این است که از عدد موجودی شما در حساب بانکی 16 هزار تومان کم و به مبلغ موچودی صاحب مغازه 16 هزار تومان اضافه می‌شود. اینت دو روش تفاوت‌‌هایی باهم دارند. در حالی که در کارت بانکی تمامی تغییرات روی یک عدد که موجودی حساب شما است رخ می‌دهد، در حالت نقدی شما انواع پول را برای پرداخت در اختیار دارید و ممکن است برای خرید یک کالا از چند اسکناس استفاده کنید و باقیمانده آن را با اسکناس‌های جدید دریافت کنید.

ثبت تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین مشابه پول نقد است. دارایی‌ها در بلاک چین بیت‌کوین به صورت «تراکنش‌های خرج نشده» (Unspent Transaction Output | UTXO) ثبت می‌شوند. بنابراین، ممکن است دارایی شما 2 بیت کوین باشد اما این بیت کوین‌ها به صورت چند تراکنش خرج نشده با مجموع دو بیت کوین در کیف پول شما ثبت شده باشد. تفاوت این روش با پول نقد این است که مقدار تراکنش‌های خرج نشده هر عددی می‌تواند باشد در حالی که پول نقد معمولا در مقادیر معینی چاپ می‌شود.

با این توضیحات می‌توان گفت، هنگام انجام تراکنش‌ در شبکه بیت‌کوین، ممکن است نسبت‌های مختلفی از تراکنش‌های خرج نشده کاربر درگیر شود و باقیمانده پول نیز به صورت یک تراکنش خرج نشده جدید به حساب او اضافه شود. دارایی کاربر مجموع کل تراکنش‌های خرج نشده ثبت شده بر حساب کاربری او خواهد بود.

دستگاه ماینر بیت کوین چگونه کار می کند ؟

عامل اصلی ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز برای پرداخت، دستگاه‌های ماینر هستند. این دستگاه‌ها برای حل توابع هش و همچنین نگهداری اطلاعات مربوط به شبکه استفاده می‌شوند. در سال‌های اولیه ایجاد بیت کوین با توجه به این‌که سختی شبکه پایین بود، امکان استخراج بیت‌کوین با استفاده از کامپیوترهای معمولی، گوشی و لپ‌تاپ نیز وجود داشت اما با بالا رفتن سختی شبکه، از کارت گرافیک و دستگاه‌های مخصوص ماینر (ASIC) برای این کار استفاده شد.

در حال حاضر، تنها می‌توان از دستگاه‌های ماینر برای استخراج بیت‌کوین استفاده کرد و روش‌های دیگر، سوددهی مناسبی ندارند. کار با دستگاه‌های ماینر بر خلاف ریگ کارت گرافیک بسیار راحت است. این دستگاه‌ها با اتصال به برق، نصب نرم‌افزارهای استخر استخراج ماینینگ و معرفی کیف پول به آن کار خود را شروع می‌کنند و با وصل بودن برق و اینترنت به کار خود ادامه می‌دهند. مهم‌ترین مساله در استفاده از این دستگاه‌ها، خنک‌سازی آن‌ها است چرا که گرم ‌شدن ماینر، کارایی و عمر مفید آن را کاهش می‌دهد.

معرفی فیلم آموزش تحلیل تکنیکال با ایچیموکو Ichimoku - مقدماتی

آموزش ایچیموکو

یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال است. در این نوع از تحلیل بازارهای مالی، تریدرها با استفاده از نمودار قیمتی و الگوهای ریاضی به پیش‌بینی وضعیت آتی بازار می‌پردازند. ابزارهای مختلفی مانند اندیکاتورها، پرایس اکشن، امواج الیوت و فیبوناچی در این نوع تحلیل استفاده می‌شوند. ایچیموکو یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد تحلیل تکنیکال است که با استفاده از آن می‌توان استراتژی‌های مختلفی برای ورود به بازار و کسب سود از ارزهای دیجیتال داشت. به دلیل اهمیت این موضوع در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 6 ساعت و 16 دقیقه‌ای آموزش تحلیل تکنیکال با ایچیموکو Ichimoku - مقدماتی را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در پنج درس تدوین شده است. درس اول دوره مربوط به مقدمات، تاریخچه و لزوم استفاده از ایچیموکو است. در درس دوم، المان‌های موجود در ایچیموکو شامل «تنکن سن»، «کیجون سن»، «سنکو A»، «سنکو B»، «ابر کومو» و «چیکو اسپن» معرفی شده و نحوه محاسبه آن‌ها آموزش داده می‌شود. درس سوم به سیگنا‌ل‌های مختلف «ابر کومو» اختصاص دارد. در این بخش شش استراتژی ورود به ترید با استفاده از ابر کومو آموزش داده شده و سپس مثال عملی آن در بازار مالی بررسی می‌شود.

در درس چهارم از این مجموعه، سیگنال‌های حاصل از «تنکن سن» و «کیجون سن» آموزش داده می‌شود. در نهایت، سیگنال‌های حاصل از چیکو اسپن در درس پنجم این دوره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. این دوره آموزشی برای تمامی فعالان بازار‌های مالی به خصوص بازار رمزارزها مفید است.

جمع‌بندی

اگرچه افراد زیادی از بیت‌کوین و رشد قیمتی آن خبر دارند اما کمتر کسی با طرز کار بیت کوین آشنا است. در این مقاله برای پاسخ به سوال بیت کوین چگونه کار می کند مراحل مختلف مورد نیاز برای اجرای یک تراکنش به طور کامل شرح داده شده است. ایجاد شماره حساب در شبکه بیت‌کوین، طریقه ایجاد تراکنش‌ها، نگهداری اطلاعات، ثبت و تایید تراکش‌ها و استخراج بیت‌کوین‌های جدید از جمله مسائل مهم مطرح در این مقاله هستند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بیت کوین — رایگان و از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرسglassnode
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *