معرفی کتاب لغات آیلتس – بهترین و ضروری ترین عناوین

۶۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
معرفی کتاب لغات آیلتس – بهترین و ضروری ترین عناوین

در آزمون آیلتس چهار مهارت اصلی «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» ارزیابی می‌شود، اما برای تقویت هر یک از این مهارت‌ها، باید دو عامل مهم، یعنی واژگان و دستور زبان انگلیسی را نیز در نظر داشته باشیم، زیرا بدون آن‌ها نمی‌توانیم سایر مهارت‌ها را بهبود بخشیم و نمره خوبی کسب کنیم. در آموزش‌های قبلی «فرادرس» به ساختار هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس و نحوه آمادگی برای آن‌ها اشاره کردیم. در این مطلب قصد داریم به روش‌‌های یادگیری لغات آیلتس بپردازیم و چند کتاب لغات آیلتس را معرفی کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

یادگیری لغات آیلتس

آزمون تافل از چهار بخش تشکیل شده که چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این چهار بخش به صورت زیر تعریف شده است:

  • «Listening»
  • «Speaking»
  • «Reading»
  • «Writing»

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بخش مشخص و مجزایی برای «واژگان» در نظر گرفته نشده است، اما بی‌تردید برای کسب نمره خوب در هر یک از بخش‌ها، دانستن کلمات پرکاربرد و پرتکرار آیلتس امری ضروری به شمار می‌رود. بنابرین، برای موفقیت در آزمون و کسب نتیجه مطلوب، لازم است با این کلمه‌ها آشنا شویم.

بسیاری از زبان‌آموزان تلاش می‌کنند تا کلمه‌های جدید و لغت‌های کاربردی آیلتس را حفظ کنند، اما در نهایت نتیجه خوبی به دست نمی‌آورند. پس از مدتی بیشتر کلمه‌هایی که به خاطر سپرده‌اند از یادشان می‌رود و نگرانی آن‌ها دوچندان می‌شود. مهم‌ترین دلیلی که باعث ایجاد چنین مشکلی می‌شود، این است که نمی‌دانند چگونه باید لغات را یاد بگیرند. در واقع با روش‌های یادگیری لغات آشنایی ندارند. در این آموزش سعی داریم علاوه بر این‌که به معرفی کتاب لغات آیلتس بپردازیم، به بایدها و نبایدهایی در خصوص یادگیری لغات آیلتس اشاره کنیم.

در ابتدا چند کتاب لغات آیلتس را معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های هر یک را توضیح می‌دهیم. سپس به روش‌های یادگیری لغات آیلتس اشاره می‌کنیم و نکات مهمی را درباره نحوه یاد گرفتن آن‌ها بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، به کمک مثال، نحوه به خاطر سپردن کلمه‌های مترادف و متضاد را نیز آموزش خواهیم داد.

کتاب لعت آیلتس

معرفی کتاب لغات آیلتس

در این مطلب قصد داریم به معرفی کتاب لغات آیلتس بپردازیم و ویژگی‌های هر یک را شرح دهیم. بنابراین، در ادامه تعدادی از کتاب‌های رایج و کاربردی را در این زمینه معرفی می‌کنیم. این کتاب‌ها به راحتی در دستری همگان قرار دارند و برخی از آن‌ها برای آموختن لغات انگلیسی تهیه شده‌اند، اما برای مطالعه آیلتس نیز توصیه می‌شوند.

کتاب English Vocabulary in Use

«English Vocabulary in Use» برای افرادی که قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارند، گزینه مناسبی است. کتاب‌ها به صورت مجموعه در دسترس است. در صفحه سمت چپ کتاب کلمه‌های جدید و در سمت راست تمرین‌های مربوط به آن درس ارائه شده است.

در حال حاضر ۴ سطح مختلف برای آموزش کلمه‌های جدید و آکادمیک از مقدماتی تا پیشرفته وجود دارد. این کتاب توسط «Felicity O’Dell» و «Michael McCarthy» نوشته شده و دانشگاه کمبریج آن را منتشر کرده است. مجموعه کتاب‌های «English Vocabulary in Use» توسط زبان‌آموزان زیادی در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و به‌ویژه در کشورهای انگلیسی‌زبان به عنوان منبع مفیدی برای تمرین و یادگیری به شمار می‌رود. این مجموعه شامل موارد زیر است:

  • کتاب مطالعه برای سطوح مختلف مقدماتی، متوسط، پیشرفته و آکادمیک
  • کتاب تمرین برای هر یک از سطوح

برای مطالعه لغات نیازی نیست که به ترتیب درس‌ها پیش بروید. اما برای شروع یادگیری بهتر است از درس‌های اول و دوم کمک بگیرید.

یادگیری زبان انگلیسی

کتاب Test Your English Vocabulary

کتاب «Test Your English Vocabulary» نیز به عنوان کتاب لغات آیلتس برای یادگیری واژگان انگلیسی طراحی شده است. این کتاب نیز برای سطوح مختلف از مقدماتی تا پیشرفته است و شامل مجموعه‌ای از عنوان‌های مختلف و کلمه‌های جدید مربوط به آن‌ها می‌شود. در واقع، بر اساس کلمه‌های ارائه شده در کتاب است و تمرین‌هایی را در درس‌های مختلفی ارائه می‌دهد. البته در موارد معدودی برای تعدادی از کلمه‌های جدید تمرین یا توضیحی لحاظ نشده است که در این صورت باید به دیکشنری رجوع کنید.

مطالعات پژوهشی حاکی از آن است که برای یادگیری هر لغت باید دست‌کم هفت بار آن را ببینید تا برای مدتی طولانی در خاطرتان بماند. بنابراین، در این کتاب با وجود تمرین‌های متعددی که دارد، دفعات زیادی با کلمه سروکار خواهید داشت. همچنین، اصطلاحات و کالوکیشن‌هایی که برای کلمه‌ها به کار رفته، یادگیری را ساده‌تر و ماندگارتر خواهد کرد.

در این مجموعه کتاب‌ها سه کتاب وجود دارد که هر یک برای سطوح ابتدایی، متوسط و پیشرفته طراحی شده است. بنابراین، عنوان کتاب‌ها به صورت زیر نوشته می‌شود.

  • Test your English vocabulary in use for elementary (Beginners)
  • Test your English vocabulary in use for pre and intermediate (Intermediate)
  • Test your English vocabulary in use for upper intermediate (Advanced)

کتاب Oxford Word Skills

مجموعه کتاب‌های «Oxford Word Skills» برای سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته طراحی شده است و هر سه بر اساس موضوعات مختلف، کلمه‌های جدیدی را آموزش می‌دهد. این کتاب برای بهبود مهارت یادگیری لغات انگلیسی و لغات آیلتس مناسب است و فرصتی برای تمرین کردن و آموختن کلمه‌ها در متن‌های گوناگون در اختیار داوطلب قرار می‌دهد. بنابراین می‌توانیم این مجموعه کتاب‌ها را به صورت زیر دسته‌بندی کنیم.

  • Oxford Word Skills for Elementary level
  • Oxford Word Skills for Intermediate level
  • Oxford Word Skills for Advanced level

«Oxford Word Skills» حاوی سی‌دی برای تلفظ صوتی کلمه‌ها است و برای یادگیری نیازی به استفاده از دیکشنری ندارید. در این فایل‌های صوتی به زبان‌آموز یاد داده می‌شود که چطور کلمه‌ها را تلفظ کند و آن‌ها را در شرایط مختلف به کار ببرد. همچنین تمرین‌هایی که در کتاب ارائه شده، منبع مناسبی برای مرور و مشاهده مجدد کلمه‌ها است.

کتاب لغت برای آیلتس

کتاب 4000 Essential English Words

مجموعه کتاب‌های «4000 Essential English Words» با هدف تمرکز بر کلمات پرتکرار و کاربردی برای بهبود دامنه لغات زبان‌آموزان طراحی شده است. این کتاب‌ها شامل انواعی از کلمه‌های جدید می‌شوند که در آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس یا تافل زیاد تکرار می‌شود. این کلمه‌ها را هم می‌توان در موقعیت‌های غیررسمی و محاوره و هم در موقعیت‌های رسمی مانند نوشتن «essay» به کار برد. بنابراین، بعد از آن‌که زبان‌آموز تعداد مشخصی از کلمه‌ها را یاد گرفت، می‌تواند کلمه‌های درک مطلب انگلیسی و متن‌های آکادمیک را نیز متوجه شود و مطلب را به خوبی بفهمد.

هر درس شامل ۲۰ کلمه است و هر یک از آن‌ها در قالب جمله‌های مختلف توضیح داده شده است. همچنین، تسک‌هایی در این کتاب گنجانده شده که کلمه‌ها را با کاربردهای گوناگون آن‌ها مشخص می‌کند. بنابراین زبان‌آموز می‌تواند معنی و نقش آن‌‌ها را در جمله درک کند. هر یک از این کتاب‌ها از سطح ساده و کلمات رایج شروع می‌شود و به تدریج و در درس‌های بعدی کمی پیچیده‌تر و تخصصی‌تر خواهد شد. به طور کلی ویژگی‌ این مجموعه کتاب‌ها را می‌توان در موارد زیر معرفی کرد.

  • ساده برای یادگیری و کاربردی برای درک معنی کلمه‌های جدید و مثال‌های مربوطه
  • تسک‌های متنوع برای تقویت مهارت یادگیری کلمه‌های جدید
  • تغییر محتوا از ساده به پیشرفته برای سطوح مختلف
  • استفاده از تصاویری که کلمه مدنظر را توصیف می‌کند
  • فایل صوتی قابل‌دانلود و فهرستی از کلمه‌ها و داستان‌های مختلف برای کمک به تقویت مهارت شنیداری و تلفظ
تسک ۱ به ربان انگلیسی

کتاب Vocabulary Building Series

کتاب «Vocabulary Building Series» شامل چهار کتاب می‌شود و هر یک بر کلمه‌های رایج و کاربردی تأکید دارد که بارها و بارها در انگلیسی روزمره و در مکالمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جلد اول و دوم کتاب به کاربرد‌های مختلف کلمه‌های پرکاربردی نظیر «good» و «fine» و «nice» اشاره دارد. اما جلد سوم و چهارم لغاتی با سطح بالاتر را آموزش می‌دهد و شامل اصطلاحات، «حسن تعبیر» (Euphemisms)، حشو و کلیشه است.

کتاب vocabulary برای آیلتس

کتاب IELTS Vocabulary Booster

به کمک این کتاب می‌توانید بیش از ۵۰۰ کلمه که در آزمون‌های سابق آیلتس تکرار شده است را یاد بگیرید و بیشترین تمرکز آن بر روی آموزش لغات پرکاربرد برای رایتینگ آیلتس است. اما می‌تواند برای آماده شدن برای سایر مهارت‌ها مانند اسپیکینگ، ریدینگ و لیسنینگ نیز مؤثر واقع شود.

اصطلاحات رایج رستورانی

کتاب Cambridge Vocabulary For IELTS

این کتاب برای افرادی طراحی شده است که قصد آماده شدن برای آزمون آیلتس اکادمیک را دارند و می‌خواهند نمره ۶٬۵ یا بالاتر کسب کنند. این کتاب به شما کمک خواهد کرد تا دایره واژگان خود را برای آزمون آیلتس گسترش دهید. در هر درس، کلمه‌ها و عبارت‌های جدید به صورت تمرین‌های «listening» یا «reading» آموزش داده شده است که در آزمون ممکن است با آن‌ها مواجه شوید.

روشی که برای یادگیری لغات در نظر گرفته شده، آن را به کتاب لغات آیلتس مناسبی تبدیل کرده و بسیاری از استادان زبان انگلیسی آن را به عنوان منبع کمک‌آموزشی در کنار سایر منابع به زبان‌آموزان خود معرفی می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت این کتاب این است که کلمه‌ها را در قالب متن و فایل‌های صوتی آموزش می‌دهد، به همین دلیل برای مدتی طولانی در ذهن زبان‌آموز می‌ماند و دیرتر آن را فراموش خواهد کرد.

کتاب vocabulary for IELTS

کتاب Collins Vocabulary For IELTS

کتاب «Collins Vocabulary For IELTS»‌ از بیست درس تشکیل شده است. لغات مربوط به آیلتس و سی‌دی تلفظ کلمه‌های این کتاب، شما را به خوبی و به طور کامل با آزمون آیلتس آشنا خواهد کرد. البته این کتاب فقط مخصوص یادگیری کلمه‌ها نیست، بلکه برای هر یک از چهار مهارت زبان انگلیسی کلمه‌هایی را در نظر گرفته که کاربردی به نظر می‌رسد و به تقویت این مهارت‌ها کمک می‌کند.

در هر درس نمونه تمرین‌هایی نیز قرار داده شده است که بر اساس آزمون‌های واقعی آیلتس طراحی شده و به صورت گام‌به‌گام از ساده به سخت در نظر گرفته شده است. این تمرین‌ها می‌تواند اعتمادبه‌نفس کافی در شما ایجاد کند تا با ساختار آزمون آیلتس و بخش‌های مختلف آن تا حدی آشنایی پیدا کنید.

از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب بخش «Exam tips»‌ است که راهکارهای لازم برای یادگیری کلمه‌های جدید و تکنیک‌های تست زدن را توضیح داده است.

کتاب آیلتس Collins

کتاب Barron’s Essential Words For IELTS

این کتاب در چاپ سوم شامل فایل pdf  و فایل صوتی فشرده است که می‌توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید. نوسینده کتاب «Barron» است و آن را مخصوص آزمون آیلتس طراحی کرده است. افرادی که قصد آمادگی در آزمون را دارند می‌توانند برای تقویت لغات انگلیسی از این کتاب کمک بگیرند که شامل ۶۰۰ کلمه انگلیسی مرتبط با موضوعات پرتکرار در آیلتس است.

این دسته‌بندی‌ها شامل طبیعت، محیط زیست، فعالیت‌های که در اوقات فراغت انجام می‌دهیم، سرگرمی، فرهنگ و هنر، حمل‌ونقل، بهداشت و سلامت، گردشگری، کسب‌وکار، تکنولوژی، مشکلات اجتماعی و آموزش است.

دانلود کتاب لغت آیلتس

کتاب IELTS Band 9 Vocab Secrets

این کتاب توسط انتشارات کمبریج روانه بازار شده است و به ده موضوع پرتکرار در آزمون آیلتس می‌پردازد. هر یک از مهارت‌هایی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده خلاصه‌ای از موضوعات مختلف را در بر می‌گیرد و مثال‌هایی در رابطه با تسک ۲ رایتینگ آکادمیک نیز ارائه می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که چطور می‌توانیم به تسک رایتینگ پاسخ دهیم.

هر یک از بخش‌ها تعداد زیادی لغت مرتبط با موضوع را آموزش داده و نمونه رایتینگ‌هایی با نمره ۹ را به عنوان نمونه قرار داده است که به کمک آن می‌توانید با نحوه کاربرد کلمه‌ها در نوشته آشنا شوید.

گرامر زبان انگلیسی

روش های یادگیری لغات آیلتس

برای این‌که وقت خود را برای یادگیری هزاران کلمه انگلیسی هدر ندهیم، لازم است با روش‌های یادگیری لغات آشنا شویم. زبان انگلیسی از کلمه‌های بی‌شماری تشکیل شده است که کاربردهای مختلفی دارند. بنابراین، آموختن کلمه‌های جدید بدون شک کار ساده‌ای نیست، اما اگر بتوانیم از ترفندهایی برای درک بهتر آن‌ها استفاده کنیم، هم سرعت یادگیری افزایش می‌یابد و هم لذت مطالعه را برای ما دوچندان می‌کند.

قبل از هر چیز باید بگوییم که اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر روز تعداد مشخصی لغت را از دیکشنری یا سایر کتاب‌های لغت حفظ می‌کنند، همین الآن این روش را کنار بگذارید. در این مطلب به شما روش‌های مؤثرتری را آموزش می‌دهیم که هم در وقت شما صرفه‌جویی شود و هم در نهایت نتیجه بهتری به دست بیاورید.

ابتدا باید بدانید که برای یادگرفتن لغات جدید نیازی به حفظ کردن آن‌ها خارج از متن نیست، بلکه باید آن‌ها را در «متن» (Context) یاد بگیرید. منظور از متن، نوشته‌هایی به زبان انگلیسی است که کلمه‌ها و عبارت‌های جدیدی در آن‌ها به کار رفته است. برای مثال، متنی از یک کتاب داستان یا بخشی از روزنامه، مجله یا مقاله‌های گوناگون می‌تواند متن‌های مفیدی برای یادگیری لغات آیلتس باشد. حتی اگر می‌خواهید معنی کلمه‌ای را در دیکشنری چک کنید، حتماً مثال آن را بخوانید و تمرین کنید.

البته این بدان معنی نیست که فهرست کلمه‌های کاربردی برای آیلتس را کنار بگذارید، بلکه لازم است این فهرست را تهیه کنید اما کلمه‌های مترادف یا متضاد را همراه با مثال جلوی آن‌ها قید کنید تا هنگام مراجعه، کاربرد آن‌ها را در جمله یاد بگیرید. این کار برای یادگیری کالوکیشن‌ها (Collocations) نیز کمک زیادی به شما خواهد کرد. در ادامه به چند روش مختلف برای یادگیری لغات آیلتس اشاره کرده‌ایم.

لغات جدید را با خواندن متن و گوش دادن به آن یاد بگیرید

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری لغات جدید این است که آن‌ها را در متن یا به صورت شنیداری یاد بگیریم. البته این کار را باید به صورت مستمر انجام دهیم تا به مرور بر کلمه‌های جدید تسلط کافی پیدا کنیم. به عبارت دیگر باید متن را با دقت کامل بخوانیم و به آن گوش دهیم تا یادگیری حاصل شود.

برای این کار ابتدا به دنبال کلمه‌ها یا عبارت‌هایی باشید که متوجه آن‌ها نمی‌شوید. آن‌ها را جایی یادداشت کنید. در صورت امکان دوباره آن را بخوانید یا گوش دهید تا آن‌ها را در Context یاد بگیرید. حدس بزنید معنی کلمه در متن چیست. چهار تا پنج بار متن را بخوانید یا گوش دهید تا زمانی که متوجه معنی کلمه و مفهوم کلی جمله شوید. سپس کلمه را در دیکشنری چک کنید. این کار شاید کمی وقت شما را بگیرد اما ارزش دارد، زیرا باعث می‌شود معنی کلمه را زود فراموش نکنید.

منبعی را انتخاب کنید که از خواندن آن لذت می‌برید

سعی کنید برای شروع یادگیری به سراغ منبعی بروید که که از خواندن یا گوش دادن به آن لذت می‌برید. برای مثال اگر به موضوعات تاریخی علاقه دارید، می‌توانید متن‌هایی از مقاله‌های تاریخی انتخاب کنید یا برنامه تاریخی تماشا کنید. با این روش یادگیری زبان انگلیسی لذت‌بخش‌تر خواهد شد، زیرا وقتی موضوعی خسته‌کننده باشد، معمولاً افراد با آن کاری ندارند یا بعد از مدتی کنار می‌گذارند.

از تکنیک یادداشت‌برداری استفاده کنید

یادداشت کردن کلمه‌های جدید می‌تواند کمک زیادی به یادگیری بکند. معمولاً وقتی برای اولین بار متنی را می‌خوانیم یا به برنامه‌ای گوش می‌دهیم، بیشتر سعی می‌کنیم مفهوم کلی آن را دریابیم و توجه چندانی به کلمه‌ها و معنی آن‌ها نمی‌کنیم. اما برای بار دوم، اگر گوش دادن یا خواندن همراه با یادداشت کردن لغات جدید باشد، یادگیری حاصل خواهد شد.

برای یادداشت برداری تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌های استفاده از جدول چهاربخشی است که در آن کلمه را وسط جدول قرار می‌دهیم و معنی، مثال، ترجمه و مترادف یا متضاد آن را در چهار قسمت جدول می‌نویسیم.

در مجموع نوع یادداشت‌برداری بیشتر به خودتان بستگی دارد و می‌تواند به هر شیوه‌ای باشد تا بیشترین تأثیر را ایجاد کند. بدین ترتیب، هر زمان که به کلمه‌های قبلی مراجعه می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را راحت‌تر مرور کنید و مثال‌های مربوطه را نیز یاد بگیرید. پس برای خودتان دفترچه‌ای تهیه کنید و هر کلمه یا عبارت جدیدی را که در متن‌های ریدینگ آیلتس می‌بینید، یادداشت کنید. حتی می‌توانید به ترتیب حروف الفبا یادداشت‌برداری کنید تا کلمه را سریع‌تر پیدا کنید.

برای یادداشت‌برداری بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • معنی
  • تلفظ
  • مترادف
  • کالوکیشن
  • گرامر - زمان یا ساختار گرامری کلمه یا عبارت

مطمئن شوید که دست‌کم یک یا دو جمله هم نوشته‌اید که در آن از کلمه یا عبارت جدید استفاده شده است. اگر با این شیوه روزی ۵ کلمه جدید یاد بگیرید، هر ماه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه جدید خواهید داشت.

نکته: بسیاری از زبان‌آموزان تصور می‌کنند که هر چه تعداد کلمه‌های بیشتری بدانند، سطح لغات انگلیسی آن‌ها بالاتر است، در حالی که این‌طور نیست. بهتر است تعداد کمتری بدانیم اما به معنای واقعی آن‌ها را بلد باشیم. به بیان دیگر، دانستن کلمه صرفاً شامل آشنایی با معنی کلمه نمی‌شود، بلکه زمانی می‌توانیم بگوییم کلمه‌ای را می‌دانیم که بتوانیم آن را در قالب جمله به کار ببریم.

کتاب های لغت آیلتس

مثال یادداشت‌برداری لغات آیلتس

برای این‌که بدانیم چگونه یادداشت‌برداری کنیم، مثالی ارائه کرده‌ایم. اولین کاری که باید انجام دهیم جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آن کلمه یا عبارت است. برای این کار از دیکشنری آنلاین می‌توانیم استفاده کنیم. فقط کافی است کلمه را در قسمت جست‌وجو بنویسیم تا همه اطلاعات مربوط به آن نمایش داده شود. برای مثال، با کلمه «problem» شروع می‌کنیم.

Problem
noun    /ˈprɒb.ləm/

– a situation, person or things considered to be unwelcome or harmful and needing to be dealt with, overcome or solved.

I’m having a problem with my car.

The problem of how to dispose of waste plastic has become a major global concern.

Synonyms:

issue

dilemma

difficulty

predicament

Collocations:

pose a problem – His unhealthy lifestyle will almost certainly pose a problem in the future.

fraught with problems – We had to abandon the project as it was fraught with problems.

raise a problem – The mood in the meeting was positive until Ned raised the problem of the shortfall in the pension fund.

address a problem – Cilla was fed up with being overweight. It was time to address the problem and find a diet and fitness regime that would work for her.

the scale of the problem – Juan knew that a few of his staff were unhappy with the new routes but hadn’t realized the scale of the problem. Now ten were threatening to leave.

 

اگر در صفحه دیکشنری آنلاین کمبریج، کلمه «problem» را جست‌وجو کنید، اطلاعات جدول فوق را می‌بینید. مانند سایر لغات انگلیسی، این کلمه نیز معای مختلفی دارد. البته نیازی نیست برای هر کلمه تمام اطلاعات مربوط به آن را جایگزین کنید. همین‌که برخی از موارد مهم را یاد بگیرید کافی است.

دو مورد دیگری که در رابطه با یادداشت‌برداری لغات آیلتس باید مدنظر داشته باشید، متضاد کلمه و اصطلاحات مربوط به آن است. در جدول زیر نمونه‌ای از آن را برای لغت «problem» مشاهده می‌کنید.

Antonyms:

solution

benefit

advantage

Idioms:

root of the problem – the underlying cause or basis of a problem.

- We can’t start working on a solution until we get to the root of the problem.

teething problems – short-term problems that occur in the early stages of a new project or situation.

- Although the new design is now in full production, there were some teething problems with the manufacturing process.

هر روز تعداد کلمه‌های معینی را تمرین کنید

پس از آن‌که متنی را انتخاب کردید، قدم بعدی این است که آن را بخوانید یا به آن گوش دهید. همچنین می‌توانید برنامه مدنظر خود را دانلود و آن را تماشا کنید. سپس بین ۵ تا ۱۰ کلمه جدید را انتخاب کنید. سعی کنید معنی آن‌ها را با توجه به متن حدس بزنید. این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا باعث می‌شود کلمه‌های جدید را به خوبی به خاطر بیاورید. در نهایت آن‌ها را یادداشت کنید.

پس از آن به دنبال معنی کلمه‌های جدید بگردید. برای این کار می‌توانید از دیکشنری کمک بگیرید که در این مطلب تعدادی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. کنار هر کلمه، معنی آن را بنویسید و همراه با آن یک یا دو مثال همراه با کالوکیشن‌های آن را یادداشت کنید. در برخی موارد زیر یاد گرفتن مترادف و متضاد کلمه نیز می‌تواند مفید باشد. حتی می‌توانید از دیکشنری‌های تصویری نیز کمک بگیرید. در هر صورت با توجه به نوع یادگیری خود، بهتر است کلمه‌های جدید را طوری یادداشت کنید که برای مدتی طولاتی در ذهنتان بماند.

در ادامه لازم است کلمه‌های جدید را هر روز یا در فواصل زمانی منظم مرور کنید. این کار باعث می‌شود که کلمه‌های قبلی را فراموش نکنید. سعی کنید هر کلمه‌ای را با مثال تمرین کنید. برای درک بهتر، در تصویر زیر نحوه یادداشت‌برداری برای کلمه «distance learning» آمده است.

معرفی کتاب لغات آیلتس

از اپلیکیشن‌های یادگیری لغات آیلتس کمک بگیرید

یکی از روش‌های خوب برای یادگیری لغات‌ آیلتس، استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف است. برای این کار می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلفی را دانلود کنید و هر زمان که فرصت کردید به آن‌ها گوش دهید. اما فراموش نکنید که هنگام یادگیری با اپلیکیشن نیز بهتر است یادداشت‌برداری انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. در مجموع توصیه می‌کنیم که در کنار کتاب لغات آیلتس این اپلیکیشن‌ها را مطالعه کنید. در ادامه چند اپلیکیشن خوب و کاربردی برای یادگیری لغات آیلتس معرفی شده است.

اپلیکیشن‌ Vocabulary for IELTS

آمادگی در آزمون آیلتس شامل بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی است. یکی از این مهارت‌ها یادیگری کلمه‌های جدید و پرتکرار در آزمون است. برای بهبود دایره واژگان خود می‌توانیم از اپلیکیشن «Vocabulary for IELTS» کمک بگیریم که یکی از بهترین منابع در کنار کتاب لغات آیلتس به شما می‌رود.

در این اپلیکیشن که برای یادگیری لغات آیلتس در کنار سایر مهارت‌ها طراحی شده است، می‌توانید کلمه‌های جدید را هم برای آیلتس جنرال و هم آکادمیک یاد بگیرید. همچنین نکته‌های مهمی را در خصوص یادگیری آیلتس توضیح داده است. از دیگر خصوصیات مهم این اپلیکیشن بخش لیسنینگ است و بیش از ۲۰ آزمون لیسنینگ مختلف را شامل می‌شود. همچنین نمونه آزمون‌های اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس را نیز بررسی می‌کند و متن‌های مختلفی را نیز به مجموعه خود اضافه کرده است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «Vocabulary for IELTS» از گوگول پلی: «+»
اپلیکیشن یادگیری لغات آیلتس

اپلیکیشن‌ ‎7 little words‌‎

اگر به جدول‌ کلمات متقاطع علاقه دارید، توصیه می‌کنیم این اپلیکیشن را دانلود و مطالعه کنید. در «‎7 little words‌‎» بیست حرف در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید بر اساس آن ۷ کلمه رمز را در جدول بسازید. این  روش هم چالش‌برانگیز است و هم نوعی سرگرمی به شمار می‌رود و به کمک آن به مرور دامنه واژگان خود را افزایش می‌دهید.

علاوه بر این، از ۲۵ پازل تشکیل شده که به صورت رایگان در دسترس افراد قرار داده شده است. بنابراین، به کمک بازی‌های مختلف می‌توانید لغات جدید آیلتس را بیاموزید. از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن این است که سطح آن در پنج مرحله و از آسان به سخت طراحی شده است و شامل پازل‌هایی به زبان اسپانیایی نیز می‌شود. برای تهیه آن هم می‌توانید کل مجموعه را به صورت کامل تهیه کنید و هم هر مرحله را به صورت جداگانه خریداری نمایید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «‎7 little words‌‎» از گوگول پلی: «+»
کاربرد will و going to

اپلیکیشن ‎1000 IELTS Vocabulary

اپلیکیشن «‎1000 IELTS Vocabulary‎» به صورت رایگان در دسترس افراد قرار دارد و هدف اصلی آن تقویت لغات آیلتس است. از ویژگی‌های خوب آن این است که بیش از ۱۰۰۰ لغت پرکاربرد برای آیلتس را در قالب ۱۹ عنوان مختلف آموزش می‌دهد و کلمه‌های ضروری را برای آیلتس معرفی می‌کند. همچنین برای هر یک از کلمه‌ها مثال‌های مختلفی ارائه کرده و روند یادگیری و پیشرفت شما را به طور منظم ارزیابی می‌کند. ترجمه آن نیز به ۵۰ زبان مختلف در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «‎1000 IELTS Vocabulary‎» از گوگول پلی: «+»
اپلیکیشن لغات آیلتس

اپلیکیشن IELTS Listening & Vocabulary

یکی از اپلیکیشن‌های خوب برای یادگیری لغات آیلتس «IELTS Listening & Vocabulary» است که کلمه‌های جدید را در قالب موضوعات جدید یاد می‌دهد. عنوان‌های آن برای اسپیکینگ است و لغات مربوط به اسپیکینگ آیلتس را بررسی می‌کند. بنابراین، اگر قصد دارید در کنار کتاب لغات آیلتس به مطالعه برای یادگیری اسپیکینگ و کلمه‌های آن بپردازید، این اپلیکیشن می‌تواند گزینه خوبی باشد.

تمام کلمه‌های آن دسته‌بندی شده‌اند و زبان‌آموزان می‌توانند به راحتی تمرین کنند. علاوه بر این‌که می‌توانید به کمک آن دایره واژگان خود را برای آزمون آیلتس تقویت کنید، ایده‌های جدیدی را نیز به عنوان موضوع اسپیکینگ یاد خواهید گرفت. همچنین می‌توانید مکالمه‌های گوناگونی را تمرین کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «IELTS Listening & Vocabulary» از گوگول پلی: «+»
کتاب های لغت آیلتس

اپلیکیشن Key English

برای شروع یادگیری کلمه‌های جدید، بهترین راه یاد گرفتن کلمه‌های پرکاربرد است. «Key English» به کمک متن‌های آزمون‌های تافل و آیلتس، کلمه‌های رایج در زبان انگلیسی را یاد می‌دهد. همچنین به کمک آن می‌توانید معنی کلمه‌ها را با مثال‌های انگلیسی یاد بگیرید و نحوه عملکرد خود را ارزیابی کنید. علاوه بر این‌ها، بازی‌های مختلفی دارد که برای یادگیری گرامر، کلمه‌های مترادف و متضاد و املای کلمه‌ها طراحی شده است. حتی می‌توانید از درس‌های مربوط به نحوه آموختن کلمه‌های جدید نیز بهره‌مند شوید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «Key English» از گوگول پلی: «+»
یادگیری گرامر انگلیسی

صبور باشید

برای یادگیری کلمه‌های جدید باید وقت کافی داشته باشید. شاید مدتی طول بکشد تا دامنه واژگان خود را گسترش دهید، بنابراین صبور باشید و به راه خود ادامه دهید. یک زبان‌آموز معمولاً روزی بین ۵ تا ۱۰ کلمه یاد می‌گیرد. اما توصیه می‌کنیم در ابتدای راه، برای آن‌که انگیزه خود را از دست ندهید، روی ۵ کلمه بیاموزید و تأکید می‌کنیم که پس از یاد گرفتن لغات جدید، تا می‌توانید آن‌ها را مرور و تمرین کنید.

از منطقه امن خود بیرون بیایید و از اشتباه تلفظ کردن یا اشتباه به کار بردن کلمه‌ها نترسید. همه اشتباهات شما تصحیح خواهند شد. اما اگر همواره تعدادی کلمه محدود را استفاده کنید و لغات جدید را یاد نگیرید، در واقع فقط وقت خود را هدر داده‌اید. بنابراین، با وجود این‌که بخشی به طور اختصاصی برای لغات در آزمون آیلتس در نظر گرفته نشده است، یادگیری آن کمک زیادی به تقویت سایر مهارت‌ها خواهد کرد. هنگامی که استفاده درست از کلمات را یاد گرفتید و در جملات و مثال‌های خود از آن‌ها استفاده کردید، می‌توانید مطمئن شوید که برای آزمون آمادگی لازم را دارید.

نکات مهم درباره یادگیری لغات آیلتس

یاد گرفتن و به خاطر سپردن لغات، امری ضروری در یادگیری زبان انگلیسی است و برای بسیاری از آزمون‌ها مانند آیلتس کاربرد دارد. بنابراین، علاوه بر آشنایی با نحوه یادگیری و مطالعه کتاب‌های لغات آیلتس، توصیه می‌شود نکات مهمی را برای خواندن رعایت کنیم تا به هدف نهایی خود برسیم. در ادامه این مطلب به تعدادی از این نکته‌ها اشاره شده است.

  • گوش دهید و بخوانید. یاد گرفتن کلمه‌های جدید به کمک «reading» یا «listening» بهتر از حفظ کردن آن‌ها به شکلی جداگانه و خارج از متن است. سعی کنید متن‌هایی را انتخاب کنید که موضوع مورد علاقه شماست، مانند بخش‌هایی از روزنامه یا مقاله. اگر زمان کافی دارید، می‌توانید رمان انگلیسی نیز بخوانید، مانند «Pride and Prejudice» و «The Old Man and the Sea». برنامه‌های تلویزیونی و فیلم و سریال نیز منابع خوبی برای پیدا کردن و آموختن لغات جدید است. همچنین می‌توانید به سخنرانی‌های «Ted Talks» گوش دهید که به صورت ویدئو تهیه شده است و نسخه نوشتاری یا زیرنویس آن‌ها نیز موجود است. سعی کنید معنی کلمه‌های جدید را حدس بزنید و آن‌ها را در دیکشنری پیدا کنید.
  • از دیکشنری‌های معتبر کمک بگیرید. همان‌طور که می‌دانید، استفاده از دیکشنری برای یادگیری کلمه‌های جدید بسیار مهم است. اما از آنجایی که دیکشنری‌های زیادی در بازار وجود دارد، ممکن است ندانیم از کدام‌یک استفاده کنیم. دو دیکشنری‌ پرکاربرد و جامع «Longman» و «Oxford» است اما در این مطلب قصد داریم تعداد بیشتری را معرفی کنیم.
  • از جدول لغات چهاربخشی استفاده کنید. برای این‌که تعداد کلمه‌های بیشتری را به خاطر بسپاریم و برای آن‌ها دسته‌بندی مناسبی داشته باشیم، بهتر است از یک جدول چهاربخشی کمک بگیریم. بدین صورت که کلمه را وسط آن می‌نویسیم و معنی، ترجمه، مثال و  مترادف یا متضاد آن را در چهار گوشه جدول یادداشت می‌کنیم. در این صورت کلمه را بهتر یاد می‌گیریم و هر زمان که بخواهیم می‌توانیم به سراغ آن برویم و مرور کنیم. در تصویر زیر نمونه‌‌ای از این نوع یادداشت‌برداری را مشاهده می‌کنید.
Learn English

کلمه‌های جدید را دسته‌بندی کنید. کمی وقت بگذارید و کلمه‌های جدید را دسته‌بندی کنید.  برای مثال، می‌توانید صفت‌های بیان‌کننده ویژگی‌های افراد را در یک دسته و صفت‌های توصیف‌کننده احساسات یا صفات مربوط به زمان را در دسته دیگری قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیرید و ارتباطی بین کلمه‌ها پیدا کنید، به گونه‌ای که بتوانید آن‌ها را بعدها به خوبی به یاد بیاورید.

  • از کلمه‌های جدید برای مکالمه و نوشتن استفاده کنید. سعی کنید دوستی را پیدا کنید که بعد از یاد گرفتن کلمه جدید با او گفت‌وگو کنید و کلمه جدید را در قالب مکالمه با او تمرین کنید. همچنین می‌توانید در رایتینگ نیز از این لغات استفاده کنید. وقتی کلمه‌ای را در متن یا مکالمه یاد می‌گیرید و آن را در قالب مکالمه و متن تمرین می‌کنید، بیشتر در ذهنتان حک می‌شود. بنابراین بهترین راه برای افزایش دامنه واژگان خود این است که خود را در معرض آن قرار دهید، راهکارهای مختلف را با هم ادغام کنید و آن‌ها را در جمله‌های خود به کار ببرید.

معرفی دیکشنری زبان انگلیسی

همان‌طو که اشاره کردیم، برای یادگیری لغات آیلتس، علاوه بر این‌که باید با کتاب لغات آیلتس آشنا شویم، لازم است از یک یا چند دیکشنری معتبر نیز کمک بگیریم. به همین دلیل در ادامه این مطلب تعدادی از دیکشنری‌های محبوب و پرکاربرد انگلیسی را معرفی کرده‌ایم.

دیکشنری Cambridge

دیکشنری «Cambridge» به عنوان منبع بسیار قابل‌قبولی برای یادگیری لغات جدید محسوب می‌شود که اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط دانشگاه کمبریج منتشر شد. این دیکشنری بر اساس پژوهش‌های مطالعاتی در دانشگاه نوشته شده و شامل تمام کلمه‌های ضروری است که در CEFR از سطح A1 تا B1 مشخص می‌شود. تلفظ کلمه‌ها، عبارت‌ها و اصطلاحات به انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی وجود دارد و شامل دیکشنری‌های زیر می‌شود:

  • Cambridge Advanced Learner’s Dictionary
  • Cambridge Academic Content Dictionary
  • Cambridge Business English Dictionary

علاوه بر کتاب، می‌توانید سری به سایت آنلاین این دیکشنری بزنید و کلمه‌های خود را پیدا کنید.

  • لینک سایت آنلاین دیکشنری Cambridge: «+»
دیکشنری کمبریج

دیکشنری Oxford

دیکشنری «Oxford» در یک جلد طراحی شده و هدف آن تمرکز بر روی انگلیسی مدرن است. چاپ جدید آن شامل طیف وسیعی از لغات و معنی آن‌هاست و تلفظ کلمه‌ها هم به انگلیسی بریتانیایی و هم آمریکایی وجود دارد. این دیکشنری در دو نوع «Oxford Essential Dictionary» و «Oxford Advanced Dictionary» روانه بازار شده و با توجه به سطح زبان انگلیسی خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید و برای یادگیری کلمه‌های جدید از آن کمک بگیرید.

  • لینک سایت آنلاین دیکشنری Oxford: «+»
دیکشنری اکسفورد

دیکشنری Longman

دیکشنری «Longman» نیز در دو شکل «Longman Dictionary of American English» و «Longman Dictionary of Contemporary English» به بازار عرضه شده است. بیش از ۱۰۹۰۰۰ کلمه، معنی و عبارت در این دیکشنری یافت می‌شود و ۵۹۰۰۰ جمله دارد که شامل لغات آکادمیک و کالوکیشن است. تعریف دقیقی از کلمه‌ها ارائه شده و در خصوص موضوعاتی نظیر علوم و مطالعات اجتماعی نیز کلمه‌های خوبی را آموزش داده است. همچنین تلفظ دقیق کلمات به صورت انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی آورده شده است و در باکس‌های مربوط به کالوکیشن نیز مثال و تلفظ لغات را شاهد هستیم.

  • لینک سایت آنلاین دیکشنری Longman: «+»
بهترین کتاب لغات آیلتس

دیکشنری Collins

این دیکشنری به عنوان منبع کاملی با بیش از دویست هزار کلمه و عبارت برای استفاده‌های روزمره به شمار می‌رود. توضیح و مثال‌های مربوط به کلمه، درک آن را برای کاربرد ساده‌تر می‌کند و به راحتی پاسخگوی نیازهای شما در منزل، مدرسه و محل کار است. کاربرد کلمه‌های جدید به کمک مثال‌ها و تفکیک اجزای کلام، ساده‌تر می‌شود و سرعت یادگیری افزایش می‌یابد.

  • لینک سایت آنلاین دیکشنری Collins: «+»
کتاب های لغات آیلتس

دیکشنری Merriam-Webster

چاپ جدید دیکشنری «Merriam-Webster» شامل کلمه‌های کاربردی و طیف وسیعی از لغات روزمره انگلیسی است. در این دیکشنری، کلمه‌های جدید همراه با تلفظ آورده شده است که در وب‌سایت آن می‌توانید گوش دهید. بیش از ۷۵۰۰۰ کلمه همراه با معنی و منشأ آن‌ها در این دیکشنری آمده است. علاوه بر این، ۸۰۰۰ مثال مختلف نیز لخاظ شده است.

  • لینک سایت آنلاین دیکشنری Merriam-Webster: «+»
لغات آیلتس

سوالات رایج درباره لغات آیلتس

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص لغات آیلتس اشاره کنیم.

اهمیت یادگیری لغات انگلیسی برای آزمون آیلتس چیست؟

در آزمون آیلتس بخش جداگانه‌ای برای لغات در نظر گرفته نشده است. اما ۲۵٪ از نمره کل را واژگان و گرامر تشکیل می‌دهند. آموختن لغات تخصصی مربوط به آیلتس می‌تواند در درک بهتر «Reading» و پاسخ دادن به سوالات «Listening» کمک زیادی بکند. به‌علاوه، آشنایی با لغات انگلیسی، نقش موثری در به کار بردن کلمات مناسب در بخش «Speaking» دارد.

چگونه لغات آیلتس خود را بهبود دهم؟

از کتاب‌های آموزشی که برای این منظور طراحی شده‌اند کمک بگیرید. همچنین می‌توانید در کنار آن از اپلیکیشن‌های مناسب برای یادگیری لغات آیلتس کمک بگیرید. حتی شنیدن اخبار و گوش دادن به پادکست نیز می‌تواند دامنه لغات شما را بهبود بخشد.

از دیگر مواردی که باعث بهبود یادگیری لغات آیلتس می‌شود، یاد گرفتن مترادف‌ها و متضادهای کلمات جدید است. همچنین می‌توانیم روزانه تعداد مشخصی از عبارت‌های و کلمه‌‌های کاربردی را یاد بگیریم و تمرین کنیم. البته مهم‌ترین روش یادگیری لغات آیلتس این است که آن‌ها را در قالب متن یاد بگیریم.

برای آزمون آیلتس چه تعداد لغت باید یاد بگیریم؟

معمولاً توصیه می‌شود که دامنه واژگان کاربردی خود را تا ۶۰۰۰ کلمه افزایش دهید. این کار را می‌توانید به کمک کتاب‌های آموزش لغات آیلتس انجام دهید. اما نکته مهم این است که یادگیری کلمات به‌تنهایی نمی‌تواند در بهبود لغات آیلتس به شما کمک کند. برای این منظور باید دو نکته مهم را مدنظر داشته باشید.

اولین نکته این است که سعی کنید کلمات را با توجه به متن و در قالب جمله و مثال یاد بگیرید. با این کار، لغات مدت زمان بیشتری در ذهن شما خواهد ماند و با کالوکیشن‌های هر کلمه بیشتر آشنا خواهید شد. نکته دوم این است که سعی کنید نحوه استفاده از کلمات را به درستی یاد بگیرید و لغاتی که کاربرد چندانی در انگلیسی روزمره ندارند را کنار بگذارید. در رابطه با آزمون آیلتس می‌توانید کلمات تخصصی را یاد بگیرید که جزو کلمات پرتکرار آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل است.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجموعه مطالب راهنمای آزمون‌های زبان انگلیسی «مجله فرادرس»، چند کتاب لغات آیلتس را معرفی و به ویژگی‌های آن‌ها اشاره کردیم. همچنین تأکید کردیم که برای یادگیری لغات آیلتس، صرفاً حفظ کردن کلمه‌های کلیدی و پرکاربرد نمی‌تواند ما را به نتیجه دلخواه برساند، بلکه باید با نحوه یادگیری لغات آشنا شویم.

یکی از این روش‌ها برای یادگیری لغات، خواندن و شنیدن است، زیرا بهترین و مؤثرترین روش برای به خاطر سپردن کلمه‌های جدید، آموختن آن‌ها در متن است. برای مثال، می‌توانیم موضوع مورد علاقه خود را در روزنامه یا مقاله پیدا کنیم و هنگام خواندن، کلمه‌های جدید مرتبط با آن را نیز یاد بگیریم. همچنین می‌توانیم با دیدن برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم و سریال لغات جدیدی را بیاموزیم. علاوه بر این، در این مطلب اشاره کردیم که برای یادگیری لغات آیلتس باید از دیکشنری‌های معتبر کمک بگیریم.

از نکات مهم دیگری که در این مطلب به آن اشاره شد، تهیه جدولی برای یادگیری لغات بود. در این جدول می‌توانیم معنی کلمه را همراه با مثال آن بنویسیم و حتی کلمه‌های جدید را در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار دهیم تا یادگیری آسان‌تر و بهتری را تجربه کنیم.

در بخش پایانی نیز به بایدها و نبایدهایی در خصوص یادگیری لغات آیلتس اشاره کردیم که می‌توان آن را در جدول زیر خلاصه کرد.

نکات مهم درباره یادگیری لغات آیلتس
بایدهانبایدها
کلمه‌هایی را انتخاب کنید که در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.سعی نکنید فهرست بلندبالایی از لغات جدید تهیه و حفظ کنید.
کلمه‌ها را در «Reading» و «Listening» یاد بگیرید.برای این‌که درست صحبت کنید، دایره واژگان خود را به چند کلمه مشخص محدود نکنید.
سعی کنید معنی کلمه‌ها را در متن حدس بزنید.کلمه را به‌تنهایی یا خارج از متن یاد نگیرید.
هر روز کمی از وقت خود را به مرور و تمرین کلمه‌های جدید و قدیمی اختصاص دهید تا زمانی که بتوانید مانند یک انگلیسی‌زبان از آن‌ها در جمله‌های خود استفاده کنید.روزانه بیش از ۱۰ کلمه جدید یاد نگیرید.
کلمه‌های موضوع‌محور را یاد بگیرید.
لغات و عبارت‌های جدید را در جایی یادداشت یا ضبط کنید تا برای مرور کردن بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS GameIELTS JackyTop UniversitiesPDF Drive
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *