۱۲ تکنیک تقویت اسپیکینگ تافل — افزایش مهارت با راه‌های کاربردی

۲۷۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
۱۲ تکنیک تقویت اسپیکینگ تافل — افزایش مهارت با راه‌های کاربردی

آزمون تافل نیز مانند سایر آزمون‌های بین‌المللی، روشی برای ارزیابی میزان تسلط زبان‌آموز بر چهار مهارت اصلی «خواندن»، «نوشتن»، «شنیدن» و «صحبت کردن» است. برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، در بیشتر موارد داشتن مدرک تافل ضروری است و بدون آن امکان اخذ پذیرش از جانب مؤسسه یا دانشگاه مدنظر وجود ندارد. بسیاری از داوطلبان بر این باورند که بخش speaking از سایر بخش‌ها دشوارتر است، اما اگر تکنیک‌های مربوط به آن را بدانیم و برای آن آماده شویم، به خوبی می‌توانیم از عهده آن برآییم. در این آموزش قصد داریم به معرفی ۱۲ تکنیک تقویت اسپیکینگ تافل بپردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

ساختار آزمون تافل

«TOEFL» مخفف «Test of English as a Foreign Language» است و در بیش از ۱۵۰ کشور مختلف از جمله ایران و بیش از ‎۱۱٬۰۰۰ دانشگاه برگزار می‌شود. آزمون تافل مانند آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. به طور کلی سه نوع آزمون تافل وجود دارد که عبارت‌‌اند از:

  • PBT – Paper-based Test
  • iBT – Internet-based Test
  • CBT – Computer-based Test

در ایران و بسیاری از کشورها آزمون تافل iBT برگزار می‌شود که مخفف «Internet-Based Test» است. مدت زمان پاسخگویی به سؤال‌های آزمون سه ساعت است و هر چند بار که بخواهید می‌توانید در آن شرکت کنید. ساختار کلی آزمون تافل iBT شامل چهار بخش زیر می‌شود:

  • Reading: در این بخش، باید متنی را بخوانید و به پرسش‌های آن پاسخ دهید. تعداد متن‌ها بین ۳ تا ۴ متغیر است و هر یک حدود ۷۰۰ کلمه خواهد بود.
  • Listening: این بخش شامل دو نوع سؤال است: سخنرانی و مکالماتی میان مردم (دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه). بعد از گوش دادن به هر بخش، باید در مدت زمان تعیین‌شده به پرسش‌ها پاسخ دهید. هر بخش حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • Speaking: این بخش شامل ۴ آزمون است که با استفاده از میکروفون انجام می‌شود (در تغییرات آزمون ۲۰۲۱ از ۶ تسک به ۴ تسک کاهش یافته است).
  • Writing: برای آزمون تافل ‌iBT باید دو Essay بنویسید. در یکی از آن‌ها، متن کوتاهی را می‌خوانید و به یک سخنرانی در رابطه با همان موضوع گوش می‌دهید. اطلاعات ارائه‌شده در سخنرانی یا با اطلاعات موجود در متن مغایرت دارد یا آن را تکمیل می‌کند. ۳ دقیقه فرصت دارید که متنی بین ۲۲۰-۲۰۰ کلمه را بخوانید و پس از آن ۲۰ دقیقه وقت دارید که حدود ۲۲۵-۱۵۰ کلمه درباره آن بنویسید.

در جدول زیر می‌توانید با ساختار تافل iBT بیشتر آشنا شوید.

آزمون تافل iBT
نوع سؤال تعداد سؤال‌هامدت زمانبخش
۳-۴ درک مطلب۱۰ سؤال/متن۵۴-۷۲ دقیقهReading
۴-۶ سخنرانی و ۲-۳ مکالمه۶ سؤال/سخنرانی۴۱-۵۷ دقیقهListening
داوطلب باید درباره موضوعی آکادمیک صحبت کند.۴ تسک۱۷ دقیقهSpeaking
خواندن یک متن، گوش دادن به یک ویس و پاسخ به سؤالات۲ تسک۵۰ دقیقهWriting

آزمون تافل مختص دانشجویان یا دانش‌آموختگانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، اما برای اهداف غیرتحصیلی نیز طراحی شده است. به عنوان مثال، برای ورود به کالج یا اخذ مدرک در رشته بخصوص، لازم است مدرک تافل ارائه شود. همچنین کسانی که اهداف مهاجرتی دارند، باید مدرکی را نشان دهند که بیانگر میزان تسلط آن‌ها بر زبان انگلیسی باشد. بنابراین، آزمون تافل کاربردهای زیادی دارد و برای این که بتوانیم نمره خوبی کسب کنیم، لازم است با نمونه سؤال‌های هر بخش و تکنیک‌های مربوط به پاسخگویی آشنا شویم.

در این مطلب از مجموعه مطالب زبان انگلیسی «مجله فرادرس» قصد داریم به معرفی ۱۲ تکنیک تقویت اسپیکینگ تافل اشاره کنیم و راهکارهای مؤثر در پاسخ دادن به سؤال‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین به نکات مهمی در رابطه با آزمون اشاره خواهیم کرد.

ساختار آزمون اسپیکینگ تافل

همان‌طور که اشاره شد، تافل از چهار بخش تشکیل شده و «speaking» یکی از این بخش‌ها به شمار می‌رود. آزمون اسپیکینگ تافل، مهارت صحبت کردن درباره موضوعاتی آشنا را ارزیابی می‌کند و معیاری برای سنجش توانایی داوطلب در خلاصه کردن اطلاعات به صورت کلامی است.

آزمون اسپیکینگ تافل شامل ۴ تسک می‌شود و از دو بخش زیر تشکیل شده است:

  • تسک اول (Independent)
  • تسک دوم (Integrated)

تسک اول اسپیکینگ Independent

تسک اول «Independent Speaking» نام دارد، زیرا برای پاسخ دادن به آن باید اطلاعات شخصی خودتان را به کار بگیرید. این بخش از ۱ تسک تشکیل شده و سه تسک دیگر مربوط به بخش دوم یعنی «Integrated» می‌شود.

مهم‌ترین نکته در رابطه با بخش اسپیکینگ آزمون تافل این است که برخلاف آیلتس، در حضور ممتحن انجام نمی‌شود. حین آزمون باید میکروفون خود را روشن کنید و مصاحبه به صورت اینترنتی و به کمک کامپیوتر صورت می‌گیرد. برای تسک اول جمله‌ای به داوطلب داده می‌شود و پس از خواندن آن، به مدت ۴۵ ثانیه درباره آن صحبت می‌کند.

در این بخش، داوطلب باید نظر شخصی خود را مطرح کند و دلایل کافی و قابل‌قبولی را ارائه دهد. یکی از روش‌های مؤثر برای افزایش نمره اسپیکینگ تسک ۱ این است که از مثال‌های کاربردی و متنوعی استفاده شود و در بازه زمانی تعیین‌شده به طور کامل به سؤال پاسخ داده شود. در جدول زیر ساختار تسک Independent توضیح داده شده است.

Independent Tasks
Task
جمله (اظهارنظر شخصی)موضوع

جمله‌ای را درباره یکی از موضوعات زیر می‌خوانید و درباره آن صحبت می‌کنید:

Agree/Disagree

Paired Choice Questions

Good Idea

دستورالعمل‌ها

آماده شدن: ۱۵ ثانیه

صحبت کردن: ۴۵ ثانیه

 مدت زمان

برای این‌که با ساختار تسک Independent بیشتر آشنا شوید، در ادامه نمونه سؤالی را ارائه کرده‌ایم که داوطلب باید نظر شخصی خود را درباره آن بیان کند.

All children should play sports.

در برخی موارد نیز ممکن است عنوان شامل نظری باشد و در ادامه دلیل آن را از شما بخواهد. در این حالت، باید علاوه بر مطرح کردن نظر شخصی خود، دلایل کافی برای دفاع کردن از آن را نیز داشته باشید. مثال زیر نمونه‌ای از این قبیل سؤال‌ها را نشان می‌دهد.

Some people think students should take a gap year before entering the workforce while others think this is a waste of time. What is your opinion? Explain your opinion with details and examples.

تسک دوم اسپیکینگ Integrated

در بخش دوم که سه تسک دیگر را شامل می‌شود، هم به مهارت «Listening» و هم «Reading» نیاز است. در تسک دوم موضوعی درباره شرایط دانشگاه در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد، در حالی که تسک‌های سوم و چهارم مربوط به دوره آکادمیک می‌شوند.

دلیل این‌که به آن «Integrated» گفته می‌شود این است که باید بر اساس خواندن یا گوش دادن به متنی که در اختیار شما قرار داده می‌شود، طی بازه زمانی مشخص، به پرسش‌ها پاسخ دهید. در واقع، باید اطلاعات موجود در یک متن نوشتاری یا فایل صوتی را خلاصه کنید و مانند یک سخنرانی آن را ارائه دهید. علاوه بر این، باید بتوانید هم‌زمان با گوش دادن یادداشت‌برداری نیز بکنید.

در تسک‌های دوم و سوم، ۳۰ ثانیه فرصت دارید تا برای آن آماده شوید و ایده‌های خود را بنویسید. سپس باید به مدت ۶۰ ثانیه درباره موضوع صحبت کنید. برای تسک‌ چهارم، ۲۰ ثانیه فرصت آماده شدن دارید. سپس یک دقیقه باید درباره آن صحبت کنید. در جدول زیر ساختار تسک Integrated توضیح داده شده است.

Integrated Tasks
Task 4Task 3Task 2
Reading + ListeningReading + ListeningReading + Listeningموضوع
سخنرانی آکادمیکموضوع آکادمیکموقعیت دانشگاهیعنوان

حدود ۹۰-۶۰ ثانیه: Listening

آماده شدن: ۲۰ ثانیه

۶۰ ثانیه: Speaking

۴۵ ثانیه: Reading

حدود ۶۰ ثانیه: Listening

آماده شدن: ۳۰ ثانیه

۶۰ ثانیه: Speaking

۴۵ ثانیه: Reading

آماده شدن: ۳۰ ثانیه

۶۰ ثانیه: Speaking

مدت زمان

۱۲ تکنیک تقویت اسپیکینگ تافل

به منظور تقویت اسپیکینگ تافل لازم است با تکنیک‌های آن آشنا شویم و نحوه پاسخ‌دهی به سؤال‌ها را در مدت زمان معین یاد بگیریم. بنابراین، در ادامه این مطلب، به ۱۲ تکنیک تقویت اسپیکینگ تافل اشاره می‌کنیم.

۱. با نحوه پاسخ‌ دهی به سؤال ها آشنا شوید

آزمون اسپیکینگ تافل از ۴ تسک تشکیل شده است. در تسک اول سؤال‌هایی مطرح می‌شود که داوطلب باید نظر شخصی خود را درمورد آن‌ مطرح کند. اما در تسک‌های دوم، سوم و چهارم، همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، متن یا فایل صوتی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و سپس از او درخواست می‌شود که خلاصه‌ای از آن را به شکل سخنرانی ارائه دهد.

اگر می‌خواهید به همه سؤال‌های این بخش به خوبی پاسخ دهید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

  • برای تسک‌های دوم، سوم و چهارم، هم‌زمان با خواندن متن یا گوش دادن به فایل صوتی، یادداشت‌برداری کنید.
  • نوشته‌های خود را سازمان‌دهی کنید تا موقع صحبت کردن، بین جمله‌ها انسجام ایجاد شود.
  • پاسخ‌ های خود را از قبل آماده کنید.
  • دلایل کافی برای اظهارنظر شخصی خود ارائه دهید.
آزمون speaking تافل

۲. زمان زیادی را به مطالعه اختصاص دهید

اگر قصد شرکت در آزمون تافل را دارید، بهتر است بدانید که با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت نمی‌توانید به هدف خود برسید. برای دستیابی به نمره خوب باید مدت زمان زیادی را به مطالعه و یادگیری اختصاص دهید. در واقع برای آمادگی در آزمون تافل، مطالعه کردن به‌تنهایی نمی‌تواند در موفقیت شما تأثیر داشته باشد، بلکه عوامل دیگری مانند برنامه‌ریزی منظم و طولانی مدت، تمرین‌های پیوسته، تکنیک‌های تست زدن و تجزیه و تحلیل اشتباهات گرامری دخیل است. همه این موارد در درازمدت و با برنامه‌ریزی هدفمند و جامع میسر خواهد شد.

یادگیری حجم زیادی از مطالب گرامری و لغات جدید بدون شک نیازمند زمان است، در غیر این صورت یادگیری به طور مؤثر اتفاق نمی‌افتد. اما اگر برنامه‌ریزی دقیق و روزانه داشته باشیم، می‌توانیم از عهده آن بربیاییم. برای افرادی که سطح زبان متوسطی دارند، به طور میانگین دو تا چهار ماه زمان برای تقویت اسپیکینگ لازم است و بدون شک برای سایر بخش‌های آزمون نیز به چنین زمانی نیاز داریم.

۳. برنامه اسپیکنیگ برای خود تهیه کنید

اگر می‌خواهید همه‌چیز به خوبی پیش برود و وقتی نزدیک روز آزمون می‌شوید، با حجم زیادی از استرس و نگرانی مواجه نشوید، برنامه‌ریزی منظمی برای مطالعه داشته باشید و مرحله به مرحله پیش بروید. توصیه می‌کنیم برای این کار حتما برنامه خود را یادداشت کنید و هر روز بخش‌هایی را که به آن عمل کردید، علامت بزنید تا در جریان فعالیت‌های روزانه خود قرار بگیرید و اگر طبق آن پیش نرفتید، درصدد جبران آن بربیایید.

اگر تقویمی برای نوشتن برنامه مطالعاتی خود در نظر بگیرید، به راحتی می‌توانید روند پیشرفت خود را مطابق با آن ارزیابی کنید و از عواملی که شما را از برنامه دور می‌کنند آگاه شوید.

۴. مانند یک انگلیسی‌زبان صحبت کنید

برای این‌که لهجه خوبی داشته بشید، نیازی نیست ۱۰۰٪ شبیه یک انگلیسی‌زبان صحبت کنید. کافی‌ست تا حدودی مانند آن‌‌ها حرف بزنید و کلمه‌ها و عبارت‌ها را شبیه آن‌ها تلفظ کنید. برای این‌ کار می‌توانید با دوستی انگلیسی‌زبان در تعامل باشید و از او بخواهید که اشتباهات شما را پس از صحبت کردن بررسی کند. همچنین می‌توانید از استاد مجرب و متخصص کمک بگیرید.

علاوه بر موارد فوق، می‌توانید از انواع اپلیکیشن‌ یا پادکست‌های آموزش اسپیکینگ تافل استفاده کنید یا این‌که کتاب داستان بخوانید و به تماشای فیلم و سریال انگلیسی بنشینید. اما فراموش نکنید که فقط با دیدن فیلم نمی‌توانید زبان خود را تقویت کنید. بلکه باید به عنوان منبع آموزشی به آن نگاه کنید. به بیان ساده‌تر، حین تماشای فیلم یا سریال، اصطلاحات یا لغات جدید را یادداشت کنید و معنی آن‌ها را پیدا کنید. در نهایت هر روز یا آخر هفته‌ها به مرور آن‌ها بپردازید.

برای این‌که بتوانید مانند یک انگلیسی‌زبان صحبت کنید، نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

  • از به کار بردن حروف ندا مانند «umm» و «uhh» خودداری کنید و به‌جای آن، کلمه یا عبارت‌های ربط‌دهنده را جایگزین کنید، مانند «in addition» و «on the other hand».
  • تلفظ درست صداهایی مانند «ð» و «θ» را در کلمه‌‌هایی نظیر «this» و «think» یاد بگیرید.
  • روش‌های مختلف تلفظ پسوند «ed-»، یعنی «id / t / d» را در انتهای فعل یاد بگیرید.
  • کلمه‌ها و جمله‌ها را شمرده و با صدای بلند ادا کنید.
  • به صحبت‌های افراد انگلیسی‌زبان گوش دهید و سعی کنید لهجه آن‌ها را تقلید کنید.

۵. زمان و مکان مناسبی را برای درس خواندن انتخاب کنید

افراد برنامه مطالعاتی مختلفی دارند و از روش‌هایی برای مطالعه بهره می‌برند که بیشترین بازده را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. برای مثال، افراد سحرخیز ترجیح می‌دهند صبح‌ها مطالعه کنند و برخی دیگر، شب‌ها را فرصت مناسبی برای درس خواندن می‌دانند. در هر صورت، مسئله مهم این است که هر زمانی را که برای مطالعه انتخاب می‌کنید، فقط بر روی یک چیز تمرکز داشته باشید: اسپیکینگ تافل. به عبارت دیگر، بهترین زمان و بهترین مکان برای مطالعه به این مفهوم است که محیط از هر گونه عوامل مزاحم که ممکن است حواس شما را پرت کنند، به دور باشد.

برای این کار، لازم است از قبل برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. در تقویم خود تاریخ، زمان و مکان مطالعه را یادداشت کنید. سپس، وقتی آن روز فرا می‌رسد، به مکان انتخابی خود بروید و فقط به تمرین اسپیکینگ بپردازید. برای تمرین کردن نیاز به تمرکز زیادی دارید و این کار در محیطی آرام و ساکت امکان‌پذیر است. اگر در منزل خود چنین شرایطی فراهم نیست، می‌توانید به نزدیک‌ترین کتابخانه مراجعه کنید و چند ساعتی را در آرامش کامل به مطالعه بپردازید.

۶. تا می‌توانید تمرین کنید

بهترین و مؤثرترین راه برای بهبود اسپیکینگ تمرین کردن است. هر چقدر بیشتر تمرین کنید، سرعت و کیفیت یادگیری بهتر می‌شود و زبان انگلیسی را با جزئیات بیشتری به یاد می‌آورید. برای تمرین کردن توصیه می‌کنیم دو روش زیر را امتحان کنید.

  • در گروه‌‌هایی عضو شوید که از افراد انگلیسی‌زبان تشکیل شده است. با عضو شدن در این گروه‌ها می‌توانید هم به صحبت‌های افراد انگلیسی‌زبان گوش دهید و هم خودتان با آن‌ها گفت‌وگو کنید. حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید که شما را تصحیح کنند. همچنین می‌توانید شرایطی مانند آزمون اسپیکینگ تافل ایجاد کنید، بدین صورت که در مدت زمان تعیین‌شده (۴۵ تا ۶۰ ثانیه) درباره موضوعی صحبت کنید یا خلاصه‌ای از متن یا فایل صوتی را ارائه کنید.
  • پاسخ‌های خود را ضبط کنید. یکی دیگر از روش‌های تمرین کردن اسپیکینگ ضبط کردن صدای خود است. هم‌زمان که به سؤال‌ها پاسخ می‌دهید، صدای خود را ضبط کنید. سپس با فرستادن آن برای استاد یا دوست انگلیسی‌زبان خود، بازخورد آن را دریافت کنید.
اسپیکینگ تافل چیست

۷. با معیار نمره‌دهی اسپیکینگ آشنا شوید

سیستم نمره‌دهی آزمون اسپیکینگ تافل بر مبنای معیارهای مختلفی در نظر گرفته شده است که داوطلب می‌تواند مطالعه را طبق آن پیش ببرد. این معیارها بر اساس روانی و سرعت کلام، استفاده درست از گرامر و لغات کاربردی، تلفظ درست و پاسخ‌ کامل به سؤال‌ها تعیین می‌شود. اگر در هر یک از این موارد یا در چند مورد از آن‌ها ضعف دارید، حتماً از تکنیک‌های لازم برای بهبود استفاده کنید تا روز آزمون بتوانید طبق این معیارها نمره بالایی کسب کنید.

همان‌طور که اشاره شد، آزمون اسپیکینگ شامل دو بخش Independent و Integrated می‌شود. بخش اول یک تسک و بخش دوم سه تسک دارد. نمره خام برای هر بخش از ۰ تا ۴ محاسبه می‌شود. نمره کل از ۰ تا ۳۰ در نظر گرفته می‌شود. در تسک اول ۴۵ ثانیه فرصت دارید تا نظر شخص خود را درباره موضوع مطرح کنید. در تسک‌های دوم، سوم و چهارم برای هر تسک ۶۰ ثانیه فرصت صحبت کردن دارید.

نکته مهمی که برای پاسخ دادن به سؤال‌های اسپیکینگ باید در نظر داشته باشید، استفاده از دستور زبان و واژگان درست و مناسب است. به علاوه، طوری پاسخ بدهید که همه جوانب سؤال را به خوبی پوشش دهد و معنا را منتقل کند. اگر فکر می‌کنید تلفظ کلمه‌ای برای شما سخت است، چون امکان دارد از نمره شما کم شود، بهتر است به‌جای آن از واژه ساده‌تری استفاده کنید که تلفظ آن را می‌دانید. در مجموع معیارهای نمره‌دهی آزمون اسپیکینگ تافل بر مبنای موارد زیر محاسبه می‌شود:

  • پاسخ دادن به سؤال‌ها
  • درک کامل سؤال‌ها
  • سازمان‌دهی پاسخ‌ها
  • فصاحت کلام
  • تلفظ
  • دستور زبان
  • واژگان

۸. از عبارت‌های پرکاربرد برای جلوگیری از ایجاد وقفه‌ در صحبت کردن استفاده کنید

فصاحت کلام ـ شیوا و رسا بودن لحن بیان و پاسخ درست به سؤال‌ها ـ مهارتی است که به مرور و با گذشت زمان حاصل می‌شود. افرادی که گفتار روان و فصیح دارند، لغات متنوعی به کار می‌برند حتی اگر از کاربرد آن‌ها صد در صد مطمئن نباشند. بنابراین، مکث کمتری در صحبت‌های خود ایجاد می‌کنند.

بهتر است هنگامی که لغتی را به یاد نمی‌آورید یا درباره موضوع حضور ذهن کافی ندارید، از عبارت‌های پرکاربرد برای جلوگیری از ایجاد وقفه موقع صحبت کردن کمک بگیرید. با این روش، گفتار شما مانند یک فرد انگلیسی‌زبان روندی طبیعی خواهد داشت. برخی از این عبارت‌ها عبارت‌اند از:

  • To be honest...
  • What I was trying to say is...
  • In other words...
  • To put it differently...
  • To begin with...

در جدول زیر برای هر یک از تسک‌های اسپیکینگ، عبارت‌هایی به عنوان مثال برای شروع بحث آورده شده است.

عبارت‌های شروع‌کننده اسپیکینگ تافل
تسک اولI think/believe/feel that...
Personally speaking...
To be honest...
I've never thought about this before, but...
I have to say that...
تسک دومRight off the bat, the man says that he doesn't like...
The woman is perfectly fine with...
The man isn't crazy about...
It looks like there is a change on the university campus. You see...
تسک سومOne interesting thing that I... learned from the reading is that
The reading passage goes into detail about...
The professor provides a crystal clear example of this...
تسک چهارمI had never heard of (topic) until now, and it's kind of interesting...
Basically, the professor talks about...
In the lecture, the professor discusses...

۹. با تلفظ درست کلمات آشنا شوید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید تلفظ خود را بلافاصله چک کنید، استفاده از نرم‌افزارهای تبدیل صدا به متن است. یعتی هم‌زمان که مشغول صحبت کردن هستید، صدای خود را ضبط کنید. سپس آن را به متن تبدیل کنید و آن را بشنوید. هنگامی که ربات مشغول خواندن متن شماست، می‌توانید تلفظ درست کلمه و عبارت‌ها را یاد بگیرید.

۱۰. صدای خود را ضبط کنید

شاید ضبط کردن صدای خود، کار خاصی به نظر نرسد، اما باید بگوییم که یکی از روش‌های بسیار مهم و مؤثر در یادگیری اسپیکینگ به شمار می‌رود. تصور کنید متنی را آماده کردید که قرار است قبل از رفتن به روی صحنه و اجرای آن تمرین کنید. آیا روی صحنه و مقابل مخاطبان خود می‌توانید اشتباه کنید؟ بدون شک پاسخ این سؤال منفی است. بنابراین، بهتر است صدای خود را ضبط کنید و چند بار به آن گوش دهید تا بتوانید اشتباهات خود را تشخیص دهید و روز مصاحبه با اعتمادبه‌نفس بیشتر و بدون اشتباه صحبت کنید. حتی می‌توانید برای گرفتن بازخورد، از استاد زبان انگلیسی کمک بگیرید.

۱۱. برای تمرین کردن از تایمر استفاده کنید

همان‌طور که می‌دانید، در آزمون اسپیکینگ تافل، مدت زمان مشخصی برای هر تسک در نظر گرفته شده است که شامل ۴۵ ثانیه برای تسک اول و ۶۰ ثانیه برای تسک‌های دوم تا چهارم است. کل مدت زمان اسپیکینگ در حدود ۱۷ دقیقه خواهد بود. بنابراین، توصیه می‌شود برای تمرین اسپیکینگ از تایمر استفاده کنید و در همین بازه زمانی تمرین کنید. زیرا هر چقدر هم که به زبان انگلیسی مسلط باشید، اگر وقت کم بیاورید، نمی‌توانید به طور کامل به سؤال‌ها پاسخ دهید و نمره شما کم می‌شود.

برای انجام تسک Independent مراحل زیر را انجام دهید.

  • موضوع را با دقت بخوانید.
  • تایمر خود را روی ۶۰ ثانیه تنظیم کنید.
  • ۱۵ ثانیه از زمان خود را به فکر کردن و آماده شدن اختصاص دهید.
  • به مدت ۴۵ ثانیه به سؤال پاسخ دهید.

برای انجام تسک Integrated مراحل زیر را انجام دهید.

  • موضوع را بخوانید و/یا به آن گوش دهید.
  • تایمر خود را روی ۹۰ ثانیه تنظیم کنید.
  • ۳۰ ثانیه را به فکر کردن و آماده شدن برای هر تسک اختصاص دهید.
  • ۶۰ ثانیه صحبت کنید.

۱۲. از یک استاد باتجربه برای ارزیابی عملکرد خود کمک بگیرید

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از روش‌های بسیار مفید برای تقویت اسپیکینگ تافل پی بردن به اشتباهات خود حین صحبت کردن و تجزیه و تحلیل آن‌هاست. اما بدون شک، بعد از شنیدن صدای خود نمی‌توانید همه اشتباهات را تشخیص دهید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از راهنمایی‌های یک استاد باتجربه در این زمینه بهره ببرید. برای مثال، می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و برای استادتان بفرستید تا اشکالات شما را بررسی کند.

علاوه بر این، می‌توانید از یک فرد انگلیسی‌زبان نیز برای تصحیح اشتباهات خود کمک بگیرید، اما معمولاً استادهای زبان انگلیسی به دلیل تجربه بیشتر و سروکار داشتن با زبان‌آموزان متفاوت، مشاورین بهتری خواهند بود.

تقویت اسپیکینگ تافل

بهترین کتاب اسپیکینگ تافل

برای تقویت اسپیکینگ تافل، استفاده از منابع آموزشی مانند کتاب، یکی از روش‌های مؤثر به شمار می‌رود که هم به صورت خودآموز و هم در مؤسسه‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در در ادامه این مطلب به معرفی تعدادی از کتاب‌هایی پرداخته‌ایم که برای تقویت اسپیکینگ تافل می‌تواند مناسب باشد.

کتاب Winning TOEFL Speaking - The Right Way

این کتاب شامل مثال‌هایی علمی، اجتماعی، شخصی و مواردی از این قبیل است و ۱۲۰ نمونه پاسخ برای هر یک از پرسش‌های مربوط به آزمون‌های سال قبل دارد. همچنین نمونه پاسخ‌های داوطلبان را در خود جای داده و نمونه تصحیح‌شده آن را نیز ارائه کرده است که با مقایسه آن‌ها می‌توان مهارت اسپیکینگ را بهبود بخشید. «Winning TOEFL Speaking» هم برای زبان‌آموزان و هم برای استادهای زبان منبع یادگیری و آموزشی خوبی به شمار می‌رود.

کتاب تقویت اسپیکینگ تافل

کتاب Speaking and Writing Strategies for the TOEFL iBT

به کمک این کتاب می‌توانید نمره اسپیکینگ و رایتینگ خود را ارتقا دهید. در این کتاب از روشی به نام «Argument Mapping» استفاده شده که تسک‌هایی را بر پایه مباحث مختلف طراحی کرده است. لازمه کسب نمره خوب در این دو مهارت، توانایی بحث کردن و پیش بردن آن است. با استراتژی‌هایی که در این کتاب معرفی شده، قادر به انجام این کار خواهید بود. ضمن آن‌که موارد زیر را نیز یاد می‌گیرید:

  • تکنیک‌های بسط دادن ایده و نظرهای شخصی
  • پاسخ‌های مرحله به مرحله برای همه تسک‌های اسپیکینگ و رایتینگ
  • پاسخ‌های ضروری به همه تسک‌های اسپیکینگ و رایتینگ
  • بازبینی و مرور پاسخ‌های خود برای افزایش نمره
  • ارزیابی پاسخ‌های خود برای تسک‌های اسپیکینگ و رایتینگ
راهکارهای تقویت اسپیکینگ تافل

کتاب Official Guide to the TOEFL iBT Test

این کتاب شامل نکات آموزشی برای هر چهار بخش آزمون است. بنابراین، برای کسانی که قصد آمادگی در آزمون تافل را دارند، می‌تواند منبع بسیار خوبی باشد. برای این کتاب پرسش‌ها و تمرین‌های متنوعی در نظر گرفته شده و شامل چند نمونه «essay» نیز می‌شود. همچنین نمونه آزمون‌های سال قبل نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

آزمون‌های زبان انگلیسی

کتاب Essential Words for the TOEFL

از آنجایی که برای اسپیکینگ باید دامنه واژگان خود را نیز تقویت کنید، کتابی برای این منظور معرفی کرده‌ایم. «Essential Words for the TOEFL» یکی از بهترین منابع برای تقویت اسپیکینگ تافل است. این کتاب شامل ۵۰۰ لغت پرتکرار در آزمون‌های قبل است و به نکته‌های کاربردی برای بهبود دایره واژگان اشاره می‌کند. هر درس حدود ۲۰ کلمه دارد و علاوه بر معنی، مترادف‌ها و سایر مشتقات آن را نیز توضیح می‌دهد. همچنین تمرین‌هایی را برای زبان‌آموزان لحاظ کرده که می‌تواند در روند یادگیری و تسلط آن‌ها بر نحوه استفاده از کلمات مؤثر واقع شود.

Essential Words

معیارهای نمره‌ دهی اسپیکینگ تافل

یکی از مواردی که برای تقویت اسپیکینگ باید در نظر داشته باشیم، نمره‌دهی این بخش است. آشنایی با معیارهای نمره‌دهی باعث می‌شود که تمرین‌های خود را بر مبنای آن‌ها پیش ببریم و به مرور بتوانیم تسلط کافی پیدا کنیم. مواردی که برای ارزیابی عملکرد داوطلب در نمره‌دهی بخش اسپیکینگ لحاظ شده، به صورت زیر است:

  • نحوه تلفظ
  • سرعت کلام
  • بالا و پایین صدا
  • استفاده از واژگان
  • نحوه بسط دادن موضوع
  • برقراری ارتباط میان ایده‌ها
  • استفاده درست از دستور زبان انگلیسی
  • انسجام و پیوستگی میان جمله‌ها

برای این‌که بتوانید تک‌تک این معیارها را در مصاحبه رعایت کنید و بر آن‌ها تسلط کافی داشته باشید، باید با تکنیک‌های آن‌ها آشنا شوید. اگر فکر می‌کنید زبان انگلیسی شما از نظر گرامری در سطح مطلوبی نیست، قبل از آماده شدن برای اسپیکینگ تافل، بهتر است تسلط کافی بر دستور زبان پیدا کنید.

همچنین برای این‌که بتوانید کلمه‌ها را به درستی ادا کنید و تلفظ صحیح را به کار بگیرید، لازم است به منابعی مانند دیکشنری یا نمونه آزمون‌های سال قبل مراجعه کنید یا به کمک منابعی مانند اپلیکیشن یا پادکست‌های آموزشی، آن را بهبود بخشید.

آزمون اسپیکینگ تافل از دو بخش و ۴ تسک تشکیل شده است و نمره هر بخش بین ۰ تا ۴ متغیر است. نمره کل نیز با جمع بستن تک‌تک نمرات حاصل می‌شود و نمره نهایی از ۳۰ به دست می‌آید که دسته‌بندی آن به صورت زیر است:

  • خوب (۲۶-۳۰)
  • متوسط (۱۸-۲۵)
  • ضعیف (۱۰-۱۷)
  • خیلی ضعیف (۰-۹)

در جدول زیر می‌توانید مقیاس تبدیل نمره خام به نمره کل را مشاهده کنید.

میانگین نمره خامنمره کل
4,0030
3,8329
3,6628
3,5027
3,3326
3,1624
3,0023
2,8322
2,6620
2,5019
2,3318
2,1617
2,0015
1,8314
1,6613
1,5011
1,3310
1,169
1,008
-0-6

بهبود مهارت اسپیکینگ تافل

نکات مهم برای تقویت اسپیکینگ تافل

پس از آن‌که با تکنیک‌های اسپیکینگ تافل به خوبی آشنا شدید، لازم است نکات مهمی را در رابطه با آزمون در نظر داشته باشید. با رعایت کردن این موارد مهم، شانس کسب نمره دلخواه خود را در این بخش افزایش خواهید داد. در ادامه این مطلب، به تعدادی از نکته‌های مهم در خصوص تقویت اسپیکینگ تافل اشاره شده است.

  • با صدای بلند به پرسش‌ها پاسخ دهید.
  • به مواردی نظیر تلفظ، بالا و پایین صدا، لحن بیان، دستور زبان، سازمان‌دهی جملات و فصاحت کلام خود حین صحبت کردن توجه داشته باشید.
  • به نمونه سؤال‌های اسپیکینگ سال‌های قبل و پاسخ آن‌ها گوش دهید و تمرین کنید.
  • برای این‌که بتوانید در مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه به سؤال‌ها پاسخ کامل بدهید، لازم است آزمون را شبیه‌سازی کنید و مدیریت زمان داشته باشید.
  • از لغاتی استفاده نکنید که معنی و کاربرد آن‌ها را به خوبی نمی‌دانید. به‌جای آن، سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که در زبان انگلیسی کاربرد زیادی دارند و با کالوکیشن‌های آن‌ها آشنایی کافی دارید.
  • تند صحبت نکنید، زیرا با تند صحبت کردن نمی‌توانید نمره اسپیکینگ خود را افزایش دهید، بلکه ممکن است باعث افزایش اشتباهات خود هنگام صحبت کردن شوید.
  • از برگه سؤال برای نوشتن ایده‌هایی که در ذهن دارید استفاده کنید. برای انجام هر تسک ۲۰ تا ۳۰ ثانیه به شما زمان داده می‌شود. در این فاصله می‌توانید روی برگه سؤال چند کلمه کلیدی را یادداشت کنید تا بدانید که قرار است درباره چه چیزهایی حرف بزنید. به‌ویژه درمورد تسک‌هایی که هم متن و هم فایل صوتی دارند، بهتر است هم‌زمان یادداشت‌برداری کنید، زیرا فقط یک بار فرصت خواندن یا گوش دادن را دارید.
  • با معیارهای نمره‌دهی آزمون تافل آشنا شوید و بر اساس ارزشیابی بخش اسپیکینگ، تمرین‌های لازم را انجام دهید تا نمره خوبی به دست بیاورید.
  • اگر هنگام صحبت کردن دچار استرس می‌شوید یا تمرکز خود را از دست می‌دهید، بهتر است روش‌های غلبه بر استرس را یاد بگیرید و تکنیک‌های مؤثر برای بالا بردن تمرکز را تمرین کنید. زیرا هر چقدر هم که مسلط باشید، اضطراب و نگرانی از جمله مشکلاتی است که بسیاری از داوطلبان را در روز آزمون درگیر می‌کند و ممکن است بر عملکرد آن‌ها تأثیر نامطلوبی داشته باشد.
  • سعی کنید موقع تمرین کردن صدای خود را ضبط کنید و موقع گوش دادن به اشتباهات خود پی ببرید و آن‌ها را تکرار نکنید. البته بهتر است برای آنالیز عملکرد خود از استاد متخصص این امر کمک بگیرید تا اشتباهات شما را آنالیز کند و راهکارهایی برای هموار کردن آن‌ها پیشنهاد دهد. به کمک این روش، بعد از مرور چند نمونه تمرین اسپیکینگ، می‌توانید شاهد پیشرفت خود باشید.

راه های تقویت تلفظ برای اسپیکینگ تافل

بسیاری از داوطلبان نمره زیادی را به خاطر تلفظ نادرست کلمه‌ها حین صحبت کردن از دست می‌دهند. به همین دلیل لازم است با نحوه تلفظ صحیح آشنا شویم. در ادامه این مطلب به ده نکته کلیدی برای تقویت تلفظ اشاره کرده‌ایم.

  • لهجه آمریکایی را یاد بگیرید. آزمون اسپیکینگ تافل به طور ویژه برای کسانی طراحی شده است که قصد مطالعه در آمریکا، کانادا، نیوزلند، و برخی از کشورهای اروپایی را دارند. البته اگر لهجه انگلیسی بریتانیایی یا هر لهجه‌ای غیر از انگلیسی آمریکایی داشته باشید، نمره‌ای از شما کم نمی‌شود، اما افرادی که آزمون را تصحیح می‌کنند، معمولاً لهجه انگلیسی آمریکایی را ترجیح می‌دهند.
  • با قواعد آواشناسی زبان انگلیسی آشنا شوید. اگر درباره آواشناسی مطالعه داشته باشید، به راحتی می‌توانید تلفط درست کلمات را به کمک دیکشنری پیدا کنید. البته با گوش دادن به تلفظ لغات و تکرار کردن نیز می‌توانید به این مهم دست یابید.
  • از دیکشنری زبان‌آموز استفاده کنید. هنگامی که کلمه جدیدی را یاد می‌گیرید، باید مطمئن شوید که آن را به درستی تلفظ کردید. برای این کار می‌توانید به دیکشنری مراجعه کنید و کلمه را آن‌قدر تکرار کنید تا تلفظ درست آن در ذهن شما شکل بگیرد. اگر درصد خطای تلفظ موقع صحبت کردن زیاد باشد، نمره خوبی نمی‌گیرید. بنابراین بهتر است از همان ابتدا، روی تلفظ کلمات تمرکز داشته باشید.
  • هر روز صحبت کردن را تمرین کنید. بهبود تلفظ کلمه‌ها و عبارت‌ها فقط به کمک خواندن متن میسر نمی‌شود، بلکه باید با صدای بلند بخوانید. حتی می‌توانید با فردی انگلیسی‌زبان گفت‌وگو گنید یا در رویدادهایی که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود حضور یابید.
  • عملکرد خود را ارزیابی کنید. تشخیص اشتباهات تلفظ حین صحت کردن معمولاً کاری دشوار است، بنابراین بهتر است در این رابطه از استاد خود کمک بگیرید. فرد انگلیسی‌زبان نیز گزینه مناسبی برای ارزیابی به شمار می‌رود، اما بدون شک معلمی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی داشته باشد، بهتر می‌تواند مشکلات و نقاط ضعف شما را شناسایی و تحلیل کند.
  • صدای خود را ضبط کنید. این روش برای کسانی که درصدد رفع مشکلات مربوط به تلفظ کلمات یا عبارت‌ها هستند، بسیار کارامد است، زیرا روز آزمون مخاطب شما کامپیوتر است، درنتیجه برای افرادی که چنین مصاحبه‌ای را تا به حال تجربه نکرده‌اند، ضبط کردن صدا می‌تواند نوعی موقعیت شبیه‌سازی‌شده به شمار برود و گوش دادن به صدای خود باعث تشخیص اشتباهات تلفظ خواهد شد.
  • روی لغات سخت متن تمرکز کنید. وقتی در حال ارزیابی مشکلات تلفظی خود هستید و برای مثال متنی را با صدای بلند خوانده‌اید، زیر کلماتی که تلفظ آن‌ها سخت است خط بکشید و روی آن‌ها متمرکز شوید. همچنین هنگام گوش دادن به پادکست، فیلم یا موزیک، کلماتی را که تلفظ دشواری دارند یادداشت‌ کنید.
  • تقلید کنید. برای این کار بخشی از جمله یا عبارت را از فیلم یا برنامه تلویزیونی انتخاب کنید. سپس چندین بار به آن گوش دهید و در انتها سعی کنید دقیقاً مانند گوینده آن‌ را ادا کنید. با این روش، به‌مرور می‌توانید مانند افراد انگلیسی‌زبان کلمات و جمله‌ها را تلفظ کنید.
  • خود را بیش از حد درگیر کلمه‌های سخت و سطح بالا نکنید. وقتی زمان آزمون فرا می‌رسد، سعی نکنید با به کار بردن کلمه سخت و پیچیده، نمره بهتری بگیرید. هر چقدر از کلمه‌های پیچیده‌تری استفاده کنید، احتمال این‌که آن‌ها را اشتباه تلفظ کنید بیشتر خواهد شد. بنابراین سعی کنید از واژگانی کمک بگیرید که درباره تلفظ آن‌ها اطمینان دارید.
  • نگران لهجه خود نباشید. درست است که تلفظ نادرست کلمه‌ها از نمره شما کم می‌کند، اما داشتن لهجه بریتانیایی یا آمریکایی یا هر لهجه دیگری تأثیری در نمره شما نخواهد داشت. با این حال، بهتر است تلفط انگلیسی آمریکایی کلمه‌ها را یاد بگیرید، زیرا افرادی که نمره نهایی را تعیین می‌کنند، آمریکایی هستند. اما در کل سعی کنید با صدای بلند و واضح صحبت کنید.
راه های تقویت اسپیکینگ تافل

موضوع برای تقویت اسپیکینگ تافل

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، برای تقویت اسپیکینگ تافل، یکی از بهترین راه‌ها مراجعه کردن به نمونه سؤال‌های آزمون‌های قبل است. با این روش، می‌توانیم به اشتباهات خود پی ببریم و نقاط ضعف خود را برطرف کنیم. به همین منظور، در ادامه این بخش، به چند موضوع پرتکرار در اسپیکینگ تافل اشاره خواهیم کرد.

  • Describe some significant features of a restaurant or café that you like.
  • Would you work in a profession where you are required to work in a group?
  • Describe any one of the best moments of your life.
  • Childhood is the happiest time in one’s life. Do you agree?
  • Describe any of the work experiences you have had before.
  • Describe a place in your city that you often like to visit.
  • Talk about an important national holiday in your country.
  • What subject was your favorite in school?
  • What TV programs do you like watching? Entertainment or educational?
  • Which of the smartphone functions are most useful to the students? (1) recording lectures (2) listening to
  • Describe a moment in your life where you experienced success.
  • Also, talk about why was it a success for you.
  • Who is the closest family member? Describe them and explain why you feel close to them.
  • “It is never too late to get a degree.” Do you agree with this statement?
  • Specify your favorite tourist attraction in your city or country.
  • You are going to choose a roommate for you, which of the following qualities would you look for in an ideal roommate? (1) Friendliness (2) Cleanliness (3) Quietness
  • Do you agree that male and female students should have separate residence halls?
  • Some people prefer buying a used book while some people prefer buying new books. Which one would you prefer?
  • Which mode would you like to prepare for your final project? (1) presentation (2) creating a video (3) writing a paper.
  • Do you agree that students should spend more time learning outside the classroom than learning inside the classroom?
  • What do you like to read in your free time? (1) Newspaper (2) magazine (3) book
  • If you are going to purchase an expensive product, will you borrow the money to buy it save the money and then purchase the item?
  • Which is that one event from your life you would like to revisit once? Describe what was so special in that.
  • Describe your favorite recreational activity and talk about why you love it.
  • Who is the most intelligent person you know in your life? Describe them and explain why you think they are intelligent.
  • Talk about your family and describe what sort of activities you all enjoy doing together and why.
  • Which study aid do you rely the most on?
    Talk about a teacher or guide who had the most positive influence on your life.
  • Is it better to reward employees with various job perks and other gifts rather than simply paying them more?
  • Your friend from another country is coming to visit you. Which tourist attraction would you take them to?
  • Recall one such difficulty that you overcame in your life. Describe your experience.

اسپیکینگ تافل چیست

سوال های متداول پیرامون تقویت اسپیکینگ تافل

در ادامه این مطلب به تعدادی از سؤال‌های رایج در رابطه با تقویت اسپیکینگ تافل اشاره کرده‌ایم.

برای تقویت اسپیکینگ تافل چه کتاب هایی بخوانیم ؟

منابع آموزشی زیادی برای تقویت اسپیکینگ تافل وجود دارد. از جمله کتاب‌هایی که توصیه می‌شود، «Winning TOEFL Speaking»‌ و «Speaking and Writing Strategies for the TOEFL iBT» است که به طور اختصاصی برای تقویت اسپیکینگ تافل طراحی شده‌اند و آموزش‌های خوبی را در این زمینه ارائه داده‌اند. همچنین شامل نمونه سؤال‌های آزمون‌های سال قبل همراه با پاسخ داوطلبان و پاسخ‌های تصحیح‌شده هستند.

چند بار می‌توانیم در آزمون اسپیکنیگ تافل شرکت کنیم ؟

برای شرکت در آزمون تافل هیچ محدودیتی وجود ندارد. برخلاف آزمون اسپیکینگ آیلتس که جدا از آزمون کتبی برگزار می‌شود، اسپیکینگ تافل هم‌زمان با آزمون و با کامپیوتر انجام می‌شود. بنابراین، اگر نتوانستید نمره خوبی در آزمون کسب کنید، با فاصله زمانی ۱۲ روز می‌توانید مجدد ثبت نام کنید.

آیا لهجه در نمره اسپیکینگ تأثیری دارد؟

در آزمون اسپیکینگ تافل، تلفظ درست کلمه‌ها اهمیت زیادی دارد و اگر موقع صحبت کردن، اشتباهاتی در تلفظ داشته باشیم، نمره کسر خواهد شد. اما لهجه تأثیری در نمره ندارد. بنابراین، چه با لهجه انگلیسی بریتانیایی و چه آمریکایی صحبت کنید، تا زمانی که قابل‌فهم باشد، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما از آنجایی که تصحیح‌کنندگان آزمون آمریکایی هستند، لهجه آمریکایی را ترجیح می‌دهند.

نمره دهی آزمون اسپیکینگ چگونه است ؟

نمره کل آزمون اسپیکینگ تافل از ۳۰ محاسبه می‌شود. بخش اسپیکینگ شامل ۴ تسک است و برای هر تسک نمره بین ۰ تا ۴ در نظر گرفته شده است. نمره کل با توجه به نمرات هر بخش تعیین می‌شود. بنابراین نمره هر بخش به صورت نمره خام محاسبه و به مقیاس ۰ تا ۳۰ تبدیل می‌شود. البته نمره مربوط به هر تسک در کارنامه مشخص نمی‌شود، بلکه فقط می‌توانید نمره کل را مشاهده کنید. اگر به ۵۰٪ سؤال‌ها پاسخ درست بدهید، نمره‌ای بین ۲۰ تا ۲۲ به دست می‌آورید.

تقویت اسپیکینگ تافل چقدر طول می کشد؟

زمان دقیقی را نمی‌توان برای تقویت اسپیکینگ در نظر گرفت، زیرا این امر به عوامل زیادی مانند سرعت یادگیری و سطح زبان انگلیسی افراد بستگی دارد. اما به طور کلی، برای زبان‌‌آموزانی با سطح متوسط، طی یک برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم، معمولاً به دو تا چهار ماه زمان نیاز است تا برای بخش اسپیکینگ آمادگی لازم را به دست بیاورند.

چطور می توانیم در آزمون اسپیکینگ تافل نمره ۲۶ بگیریم ؟

برای دستیابی به نمره ۲۶، لازم است در هر تسک نمره ۳٬۵ تا ۴ بگیریم. به عبارت دیگر، برای دو تا از تسک‌ها، کسب نمره ۴ الزامی است. البته راه دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، اگر برای هر تسک نمره ۳٬۵ بگیریم، در آن صورت مجموع نمره اسپیکینگ ۲۶ خواهد شد.

۱۳ تکنیک تقویت اسپیکینگ تافل

جمع‌بندی

در این آموزش به معرفی ۱۲ تکنیک تقویت اسپیکنیگ تافل پرداختیم. قبل از معرفی این تکنیک‌ها، ابتدا مختصری با بخش اسپیکنیگ تافل و انواع سؤال‌های مربوط به آن آشنا شدیم. سپس راه‌های تقویت اسپیکینگ تافل را مورد بررسی قرار دادیم.

همچنین به تعدادی از موضوعات پرتکرار اسپیکنیگ تافل پرداختیم. در انتها به نکته‌های مفید و کلیدی در رابطه با پاسخ‌دهی به سؤال‌های این بخش اشاره کردیم. برای مثال یاد گرفتیم که از برگه سؤال برای نوشتن ایده‌هایی که در ذهن داریم استفاده کنیم و با نحوه نمره‌دهی سؤال‌های این بخش آشنا شویم. همچنین به این موضوع پرداختیم که برای کسب نمره دلخواه در این بخش، نیازی نیست که تند صحبت کنیم یا کلماتی به کار ببریم که معنی یا کالوکیشن آن‌ها را به خوبی نمی‌دانیم.

در نهایت اشاره کردیم که با تمرین نمونه سؤال‌های آزمون‌های سال‌های قبل می‌توانیم نقاط ضعف خود را بشناسیم و زمان را مدیریت کنیم. برای موفقیت در آزمون تافل، مهم‌ترین اصل تمرین‌های منظم و تجزیه و تحلیل اشتباهات است. این مسئله نه‌تنها برای بخش اسپیکینگ، بلکه برای سایر بخش‌های آزمون نیز صدق می‌کند.

در بخش پایانی این مطلب، جمع‌بندی مختصری از راه‌های تقویت اسپیکینگ تافل ارائه کرده‌ایم.

  • با نحوه پاسخ‌‌دهی به سؤال‌ها آشنا شوید.
  • زمان زیادی را به مطالعه اختصاص دهید.
  • برنامه اسپیکینگ برای خود تهیه کنید.
  • مانند یک انگلیسی‌زبان تلفظ کنید.
  • زمان و مکان مناسبی را برای درس خواندن انتخاب کنید.
  • تا می‌توانید تمرین کنید.
  • با معیار نمره‌دهی اسپیکینگ آشنا شوید.
  • از عبارت‌های پرکاربرد برای جلوگیری از ایجاد وقفه‌ در صحبت کردن استفاده کنید.
  • با تلفظ درست کلمات آشنا شوید.
  • صدای خود را ضبط کنید.
  • برای تمرین کردن از تایمر استفاده کنید.
  • از یک استاد باتجربه برای ارزیابی عملکرد خود کمک بگیرید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
E2 Test PrepBest My testProof Reading ServicesMosalinguaTest Prep
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *