بهترین کتاب رایتینگ آیلتس چیست؟ — معرفی ۲۴ عنوان ضروری

۵۳۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه
بهترین کتاب رایتینگ آیلتس چیست؟ — معرفی ۲۴ عنوان ضروری

بیشتر افرادی که قصد دارند برای آزمون آیلتس آماده شوند، نمی‌دانند از چه منابعی باید کمک بگیرند. دلیل اصلی آن این است که منابع موجود در بازار بسیار متنوع است و برای انتخاب آن ممکن است دچار سردرگمی شوند. آزمون آیلتس از چهار بخش «لیسنینگ»، «ریدینگ»، «رایتینگ» و «اسپیکینگ» تشکیل شده و برای هر یک از این بخش‌های منابع متعددی وجود دارد. در این آموزش می‌خوانید که بهترین کتاب رایتینگ آیلتس چیست و برای تقویت رایتینگ خود چه نکات مهمی را مدنظر داشته باشید.

فهرست مطالب این نوشته

بهترین کتاب رایتینگ آیلتس چیست ؟

در حال حاضر کتاب‌های متعدد و متنوعی در دسترس افراد قرار گرفته است که توسط انتشاراتی‌های معتبر که خود از طراحان سوالات آزمون آیلتس هستند، روانه بازار شده است. برخی از این کتاب‌ها، مانند کتاب‌های تست کمبریج، نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را همراه با پاسخ ارائه کرده‌اند. اما این کتاب‌ها زمانی مفید خواهند بود که بعد از یادگیری تکنیک‌های پاسخگویی به سوال‌های بخش‌های مختلف آزمون آیلتس، مورد استفاده قرار بگیرند و پس از انجام هر آزمون، اشتباهات زبان‌آموز تحلیل شود.

برای این‌که بتوانید با روش‌ها و راهکارهای پاسخ دادن به سوالات به اندازه کافی آشنا شوید، لازم است به سراغ منابعی بروید که این تکنیک‌ها را به طور کامل و با مثال و تمرین آموزش داده‌اند. آزمون آیلتس به طور کلی چهار مهارت گوش دادن، خواندن و درک مطلب، نوشتن و صحبت کردن را ارزیابی می‌کند و برای هر بخش لازم است داوطلب با انواع سوال‌هایی که در روز آزمون ممکن است با آن‌ها مواجه شود، به خوبی آشنایی پیدا کند.

کتاب‌های مختلفی به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس وجود دارد. به همین دلیل ممکن است بسیاری از داوطلبان نتوانند در انتخاب کتاب یا کتاب‌های مناسب خود برای بخش‌‌های مختلف آن تصمیم درستی بگیرند. ازطرفی، رایتینگ آزمون آیلتس از دو «تسک» (Task) تشکیل شده است که باید دستورالعمل نوشتن هر یک از تسک‌ها را بدانید. در این آموزش قصد داریم چند نمونه از بهترین کتاب‌ رایتینگ آیلتس را معرفی کنیم و ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین نیم‌نگاهی به سایر منابع رایتینگ آیلتس خواهیم داشت، مانند برخی از اپلیکیشن‌ها و پادکست‌های رایتینگ آیلتس. در انتهای مطلب نیز به نحوه شروع مطالعه برای آزمون آیلتس و به نکات مهمی در خصوص مطالعه بهترین کتاب رایتینگ آیلتس خواهیم داشت.

در جدول زیر به عنوان‌های بهترین کتاب رایتینگ آیلتس اشاره می‌کنیم و در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

IELTS Academic Writing Books
نویسندهبهترین کتاب رایتینگ آیلتس آکادمیکشماره
IELTSMaterial.comComprehensive IELTS Writing (Academic) Band 8 Preparation Course1
CambridgeGet IELTS Band 9 in Writing Task 1 Data Charts and Graphs2
Malcolm Mann and Steve Taylore-knowlesIELTS for Academic Purposes: A Short Intensive Course3
CambridgeGet IELTS Band 9 in Academic Writing4
Fang Ting – Wang de FuHigh-Scoring IELTS Writing Model Answers5
Gabi DuiguVisuals: Writing About Graphs, Tables and Diagrams6
Julie HallAchieve IELTS Academic Writing Success7
Sam McCarterAcademic Writing Practice for IELTS8
Keith Folse , Barbara Smith-Palinkas, Elena SolomonTop 20 Great Grammar for Great Writing9

در ادامه هر یک از این کتاب‌ها را به طور کامل معرفی می‌کنیم. در نظر داشته باشید که این کتاب‌ها مناسب افرادی است که قصد شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال را دارند، زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تسک ۱ آیلتس برای هر دو آزمون متفاوت است، اما تسک دوم را می‌توانید به صورت مشترک استفاده کنید.

کتاب Comprehensive IELTS Writing (Academic)

این کتاب مخصوص رایتینگ آیلتس آکادمیک طراحی شده است و شامل بیش از ۶ ساعت محتوای ویدئویی است که به واسطه آن شما را برای آزمون آکادمیک آماده می‌کند. به کمک این کتاب، هم می‌توانید تسک ۱ و هم تسک ۲ رایتینگ آیلتس را تمرین کنید و شامل نمونه آزمون‌هایی برای تمرین بیشتر است.

همچنین پاسخ‌های تشریحی را برای هر یک از نمونه تمرین‌ها ارائه کرده است. در کنار این ویژگی‌ها، می‌توانید بدون پرداخت هزینه، «ebook» آن را به صورت رایگان در دسترس خود داشته باشید. همچنین، می‌توانید چند جلسه‌ای را با مدرس آیلتس به تمرین و تحلیل اشتباهات خود بپردازید و از راهنمایی‌های او بهره‌مند شوید.

کتاب رایتینگ آیلتس

کتاب Get IELTS Band 9 in Writing Task 1 Data Charts and Graphs

این کتاب بیشتر به تسک ۱ رایتینگ آیلتس اختصاص یافته است و به شما یاد می‌دهد چگونه با داده‌ها، چارت‌ها و گراف‌ها مواجه شوید. در واقع این کتاب به شما کمک می‌کند تا راهکارهای ضروری برای یادگیری نکات تسک ۱ رایتینگ آیلتس را بیاموزید. به کمک این کتاب، می‌توانید مثال‌ها و نمونه آزمون‌های متنوع و بیشماری را از سال‌های قبل تمرین کنید و با نکات مهمی در خصوص نوشتن تسک ۱ آشنا شوید.

در این کتاب بیش از ۱۲ نمونه «essay» نیز لحاظ شده است که با در نظر گرفتن استانداردهای تسک ۲ و نمره ۹ در اختیار داوطلبان آزمون آیلتس قرار گرفته است. به همین دلیل می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین کتاب رایتینگ آیلتس معرفی کرد.

کتاب آیلتس

کتاب IELTS for Academic Purposes: A Short Intensive Course (Ebook)

هدف اصلی این کتاب که به صورت «ebook» در اختیار داوطلبان قرار دارد، تقویت و بهبود نمره رایتینگ آیلتس است. به کمک این کتاب که برای داوطلبان آزمون آکادمیک طراحی شده است، می‌توانید مهارت‌های رایتینگ خود را افزایش دهید تا «essay» بهتری بنویسید. همچنین، به شما در بهبود دامنه واژگان و بالا بردن سطح دستور زبان انگلیسی کمک خواهد کرد و شامل تمرین‌هایی می‌شود که پاسخ‌های تشریحی نیز دارد.

شاید یکی از بهترین ویژگی‌های این کتاب، توضیح کامل پاسخ‌ها و توصیه‌ها و نکات کلیدی مهمی است که برای هر یک از تسک‌ها ارائه شده و به شما در تقویت مهارت رایتینگ کمک زیادی خواهد کرد.

 

آموزش زبان انگلیسی

کتاب Get IELTS Band 9 in Academic Writing – Book 2 – Essay Planning

همان‌طور که از اسم این کتاب مشخص است، برای تقویت تسک ۲ که همان نوشتن «essay» است به شما کمک می‌کند. هر یک از این رایتینگ‌ها با نظرات و توصیه‌هایی از جانب اساتید آیلتس همراه شده که به درک اشتباهات رایج گرامری و استفاده درست و مناسب از واژگان انگلیسی به داوطلب کمک زیادی می‌کند. همچنین این کتاب شامل توضیحات کاملی از انواع «essay» است که موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرد و تقریباً جزو موضوعات پرتکرار رایتینگ است.

آمادگی برای رایتینگ آیلتس

کتاب High-Scoring IELTS Writing Model Answers

این کتاب بر اساس آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس طراحی شده است و مهم‌ترین ویژگی‌های آزمون‌های رایتینگ آیلتس را مورد بررسی قرار داده است. در این کتاب، می‌توانید ۷۹ سوال را ببینید که از میان صدها نمونه سوال آزمون آیلتس، با دقت و وسواس خاصی انتخاب شده‌اند. همچنین می‌توانید نمونه «essay» نیز پیدا کنید که توسط اساتید باتجربه آموزش داده شده است. پاسخ‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه است و به زبان انگلیسی ساده و روان نوشته شده و توضیحات مربوط به آن‌ها نیز جامع و کامل است تا بتوانید به راحتی با ساختار و راهکارهای نوشتن «essay» آشنا شوید.

نمونه رایتینگ آیلتس

کتاب Visuals: Writing About Graphs, Tables and Diagrams for IELTS Writing Task 1

در این کتاب توضیحات کاملی درباره نحوه نوشتن رایتینگ آیلتس ارائه شده و به صورت ebook در ۶۴ صفحه در اختیار داوطلبان قرار گرفته است. همراه با آن، می‌توانید با نحوه تحلیل اطلاعات و تقابل میان موضوعات مختلف آشنا شوید و همچنین ارتباط میان آن‌ها را پیدا کنید و برای نوشتن از آن‌ها کمک بگیرید.

اما ویژگی‌های این کتاب فقط به همین موارد محدود نمی‌شود. علاوه بر آموزش نکات مهم و کلیدی که ویژگی‌های بهترین کتاب رایتینگ آیلتس به شمار می‌رود، بخشی برای توسعه دایره واژگان نیز در نظر گرفته شده است. همچنین نکات مهمی را در خصوص استفاده از گرامر آموزش داده است که برای بخش رایتینگ کاربرد زیادی دارد.

بهترین کتاب رایتینگ آیلتس چیست

کتاب Achieve IELTS Academic Writing Succes

این کتاب، راهنمای کامل و جامعی برای نحوه نوشتن «essay» برای رایتینگ آیلتس است. در این کتاب می‌توانید ۳۵ نمونه موضوع مختلف در دسته‌بندی‌های متنوع برای تسک‌های رایتینگ پیدا کنید. از میان این موضوعات، ۱۶ مورد مربوط به تسک ۱ و ۱۶ مورد مربوط به تسک ۲ رایتینگ آیلتس است. همچنین شامل درس‌ها و تمرین‌های مختلفی می‌شود که نه‌تنها شما را با تکنیک‌های مهم برای نوشتن تسک‌های آیلتس آشنا می‌کند، بلکه عنوان‌هایی را در خود جای داده که همه از آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس انتخاب شده‌اند.

توصیه می‌شود قبل از این‌که این نمونه تست‌ها را بررسی کنید، ابتدا با نحوه نوشتن تسک‌ها آشنا شوید. سپس تمرین کنید تا بتوانید اصول و قوانینی را که باید برای نوشتن «essay» یا تسک ۱ آیلتس بدانید، به خوبی رعایت کنید. برای مثال، اولین قدم در نوشتن «essay» آشنایی با اصول پاراگراف‌نویسی است. این‌که هر متن از سه بخش «مقدمه، «بدنه» و «نتیجه‌گیری» تشکیل شده است.

 

همچنین مواردی مانند آشنایی با انواع سوال‌های تسک ۲ و نحوه نوشتن «جمله‌ اصلی» (Topic Sentences) و «جمله‌های پشتیبان» (Supporting Ideas) از عوامل بسیار مهم و مؤثر برای نوشتن «essay» است. علاوه بر همه این موارد، در این کتاب می‌توانید شاهد توضیحات کاملی برای پاسخ هر یک از عنوان‌ها داشته باشید که در پیدا کردن نقاط ضعف و بهبود آن‌ها به شما کمک زیادی خواهد کرد.

آموزش رایتینگ آکادمیک

کتاب Academic Writing Practice for IELTS

در این کتاب با نمونه سوال‌های متعددی برای رایتینگ آیلتس مواجه خواهید شد و در کل به شش بخش مهم تقسیم شده است. در بخش اول، تمرین‌های مربوط به تسک ۱ را مشاهده می‌کنید و در بخش دوم تمرین‌های تسک ۲ لحاظ شده است.

سومین بخش مربوط به بررسی و تحلیل هر یک از تمرین‌ها و پاسخ‌های آن‌هاست که در واقع ایرادهای پاسخ‌ها را پیدا کرده و آن‌ها را ویرایش می‌کند. بخش چهارم تمرین‌های بیشتری درمورد هر یک از دو تسک را شامل می‌شود و در نهایت، دو بخش آخر به لغت‌ها و توضیحات اضافه برای هر یک از بخش‌ها اختصاص یافته است.

رایتینگ آکادمیک

کتاب Top 20 Great Grammar for Great Writing

از دیگر کتاب‌هایی که می‌توان در دسته بهترین کتاب رایتینگ آیلتس قرار دارد، «Top 20 Great Grammar for Great Writing» است. این کتاب شامل برخی از نکات گرامری برای بهبود مهارت رایتینگ و استفاده از دستور زبان مناسب در ساختار جمله‌های تسک‌های ۱ و ۲ رایتینگ آیلتس است. همچنین بر روی نقاط ضعف و قوت داوطلبان تأکید دارد. به همین می‌تواند در نوشتن به شما کمک زیادی بکند.

روشهای یادگیری زبان انگلیسی

کتاب رایتینگ IELTS Writing Answer Key (Maximiser)

مؤلف این کتاب یک ایرانی است و برای افرادی طراحی شده که قصد کسب نمره ۶ تا ۷ را در بخش رایتینگ دارند. این کتاب موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد و نمونه رایتینگ‌های متنوعی را پوشش داده است. در مجموع، شامل ۳۶۰ سؤال طبقه‌بندی شده است که موضوعات پرتکرار آزمون‌های رایتینگ سال‌های قبل را بررسی می‌کند.

در ایران، این کتاب با نام رایتینگ معمارزاده شناخته شده است و طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل می‌توان آن را در دسته بهترین کتاب رایتینگ آیلتس قرار داد.

کتاب رایتینگ معمارزاده

مجموعه کتاب های IELTS Cambridge Tests

این مجموعه کتاب‌ها شامل نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس می‌شود که توسط انتشارات کمبریج روانه بازار شده و به عنوان نمونه برای تمرین کردن در دسترس داوطلبان قرار گرفته است. هر یک از کتاب‌ها شامل چهار آزمون مختلف است و بهتر است برای تهیه این مجموعه از کتاب‌های جدیدتر کمک بگیرید، مانند آزمون‌های شماره ۱۰ به بعد. زیرا سوالات آیلتس در مقایسه با سال‌های قبل اندکی تغییر داشته است و به همین دلیل بهتر است با کتاب‌های جدید آن کار کنید.

دقت داشته باشید که این مجموعه تست‌ها هم برای آزمون آکادمیک و هم برای جنرال در نظر گرفته شده است. در انتهای کتاب نیز پاسخ تشریحی برخی از داوطلبان با نمره‌های متفاوت، برای تسک ۱ و ۲ رایتینگ آیلتس قرار داده شده است که می‌توانید با خواندن و تمرین کردن آن‌ها، به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید. اما توصیه می‌شود قبل از نوشتن موضوعات تسک ۱ و ۲، ابتدا از منابعی استفاده کنید که راهکارها و نکات کلیدی لازم برای نوشتن تسک ۱ و «essay» را به شما یاد بدهید، سپس برای تمرین و بررسی نقاط ضعف خود به سراغ این مجموعه کتاب‌های تست کمبریج بروید.

کتاب تست کمبریج

ساختار آزمون آیلتس

آیلتس مخفف «International English Language Testing System» است و به عنوان آزمون بین‌المللی برای افرادی که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، ضروری است. زیرا برای اخذ پذیرش، بیشتر مؤسسات یا نهادهای مختلف در سرتاسر دنیا، این آزمون را ملاک قرار داده‌اند و حداقل نمره قبولی را با توجه به معیارهای خود برای آن در نظر گرفته‌اند.

این آزمون از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

سه بخش اول آزمون به صورت کتبی برگزار می‌شود و بخش آخر به صورت شفاهی، قبل یا بعد از آزمون و در حضور شخص مصاحبه‌کننده انجام می‌شود. آزمون به صورت کتبی و در محل برگزاری آزمون انجام می‌شود، اما بخش اسپیکینگ آن به صورت شفاهی انجام می‌شود.

بسیاری از افراد می‌خواهند درباره هدف از شرکت در آزمون آیلتس اطلاعاتی کسب کنند. در کل دو دسته از افراد می‌توانند برای دست‌یابی به اهداف خود در این آزمون شرکت کنند. این افراد در دو دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرند.

  • افرادی که به دنبال پیدا کردن شغل هستند: اگر در پی یافتن کار بهتری در کشوری انگلیسی‌زبان هستید، اما زبان مادری شما انگلیسی نیست، باید در آزمون آیلتس شرکت کنید تا مهارت‌های زبانی شما، ازجمله مکالمه به زبان انگلیسی و خواندن و نوشتن ارزیابی شود. بنابراین، شرکت در این آزمون و ارائه نمره آن به مرکزی که درخواست شغل کرده‌اید، امری مهم است.
  • افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارند: اگر برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در کالج یا دانشگاه اقدام کرده‌اید، چنانچه آن مؤسسه یا دانشگاه، دروس را به زبان انگلیسی ارائه دهد، لازم است از سطح زبان مناسبی برخوردار باشید تا بتوانید از عهده وظایف و مسئولیت‌های خود بربیایید. نمره آیلتس شما برای آن دانشگاه مدرکی جهت واجد شرایط بودن شماست و به همین دلیل به نمره آن نیاز دارید. در حقیقت بدون آن نمی‌توانید مجوز کسب ورود به دانشگاه یا کالج را داشته باشید.

هدف از این مقاله، بررسی ساختار رایتینگ آیلتس و معرفی بهترین کتاب رایتینگ آیلتس است. اما قبل از این‌که به طور کامل به این بخش بپردازیم، لازم است ابتدا توضیح کوتاهی درباره تمام بخش‌های آزمون آیلتس بدهیم تا با ساختار کلی آن آشنایی پیدا کنیم.

بخش Listening

«لیسنینگ» آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. بخش‌های اول و دوم به صحبت کردن درباره موقعیت‌هایی اجتماعی می‌پردازند، اما بخش‌های سوم و چهارم به موضوعاتی آکادمیک و آموزشی اختصاص یافته است، مانند مکالمه بین دانشجویان.

در طول هر بخش، داوطلب باید به فایل صوتی گوش بدهد و سپس با توجه به آن به سوال‌هایی که در برگه مشاهده می‌کند، پاسخ دهد. قبل از گوش دادن به هر بخش از سوال‌‌ها، یکی دو دقیقه به داوطلب فرصت داده می‌شود تا سوال‌ها را بخواند و سپس به فایل صوتی گوش دهد.

مدت زمان لیسنینگ آزمون آیلتس در مجموع ۳۰ دقیقه است، اما از آنجا که آزمون به صورت کتبی برگزار می‌شود، بعد از اتمام سوال‌ها به داوطلب ۱۰ دقیقه فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌های خود را وارد برگه پاسخنامه کند.

بخش Reading

بخش «Reading» آزمون آیلتس بلافاصله و بدون هیچ وقفه‌ای، بعد از بخش لیسنینگ انجام می‌شود. ریدینگ از سه بخش تشکیل شده و هر بخش متن‌هایی دارد که داوطلب باید آن‌ها را با دقت بخواند و سپس به پرسش‌هایی که در ادامه متن آمده پاسخ دهد. متن‌ها ممکن است بخشی از روزنامه، مقاله، مجله یا منابع علمی مشابهی باشند. پس از انجام دادن آزمون، داوطلب باید به انواع سوالات مختلفی پاسخ دهد.

مدت زمان «Reading» آزمون آیلتس ۶۰ دقیقه است و بعد از آن فرصتی برای وارد کردن پاسخ‌ها در برگه پاسخنامه لحاظ نشده است. به همین دلیل، داوطلب باید هم‌زمان با خواندن سوال‌ها، پاسخ آن‌ها را نیز در برگه پاسخنامه وارد کند. بنابراین، می‌توان به طور میانگین، ۲۰ دقیقه برای هر بخش در نظر گرفت. اما از آنجا که بخش سوم در مقایسه با دو بخش اول سخت‌تر است، توصیه می‌شود وقت بیشتری را برای آن در نظر بگیرید.

بخش Writing

این بخش شامل دو «تسک» (task) می‌شود. در تسک اول موضوعی مطرح می‌شود که داوطلب باید برای آن دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد. در تسک دوم نیز موضوعی به داوطلب ارائه می‌شود که باید برای آن «essay» بنویسد. برای این بخش ۴۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است و داوطلب باید دست‌کم ۲۵۰ کلمه برای آن بنویسد. در کل، این بخش از آزمون ۶۰ دقیقه است که ۲۰ دقیقه آن برای تسک ۱ و ۴۰ دقیقه آن برای تسک ۲ در نظر گرفته شده است.

نکته: آزمون آیلتس دو نوع آکادمیک و جنرال دارد. تسک ۲ برای هر دو آزمون یکسان است، اما تسک ۱ برای آیلتس آکادمیک و جنرال فرق می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود ابتدا نوع آزمون خود را مشخص و سپس برای مطالعه اقدام کنید.

بخش Speaking

آزمون اسپیکینگ به صورت مصاحبه رودررو با شخص مصاحبه‌کننده انجام می‌شود. این آزمون به صورت جداگانه از آزمون کتبی و قبل یا بعد از آزمون خواهد بود. البته با توجه به محل برگزاری، ممکن است در همان روز آزمون کتبی برگزار شود یا یک هفته قبل یا بعد از آزمون با داوطلب تماس بگیرند و زمان مشخصی را برای مصاحبه تعیین کنند.

اسپیکینگ آزمون آیلتس از سه بخش تشکیل شده و مدت زمان آن در مجموع بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است. در بخش اول، فرد مصاحبه‌کننده چند سوال شخصی از داوطلب می‌پرسد که در رابطه با موضوعات مختلفی است، مانند سوابق کاری یا تحصیلی، محل زندگی، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های شخصی.

بخش دوم «Cue Card» نام دارد که در آن یک سوال اصلی و چند سوال فرعی درباره موضوعی مطرح شده است. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد سوال‌‌ها را بخواند و به آن فکر کند. سپس باید به مدت ۲ دقیقه درباره آن‌ به زبان انگلیسی حرف بزند.

بخش سوم تا حدودی به نوع پاسخ داوطلب به بخش دوم بستگی دارد. در این بخش، شخص مصاحبه‌کننده چند سوال دیگر با توجه به موضوع بخش دوم مطرح می‌کند و از داوطلب می‌خواهد که با جزئیات بیشتری درباره آن صحبت کند.

نکته: استفاده از دستور زبان متنوع و کاربردی، واژگان مناسب و مرتبط با آیلتس و رعایت برخی موارد دیگر مانند پاسخ دادن به تمام سوال‌ها به طور کامل و استفاده از «Discourse Markers» می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود نمره شما در اسپیکینگ آیلتس داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم همه موارد فوق را در نظر بگیرید و با آمادگی کامل و اعتمادبه‌نفس در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

بهترین کتاب رایتینگ آیلتس

ساختار رایتینگ آیلتس

همان‌طور که اشاره شد، رایتینگ آیلتس از دو تسک تشکیل شده است. تسک دوم برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است، اما تسک اول تفاوت دارد. به همین دلیل در ادامه این مطلب به بررسی ساختار هر دو تسک و تفاوت‌های آن‌ها پرداخته‌ایم.

ساختار رایتینگ تسک ۱

همان‌طور که اشاره شد، رایتینگ تسک ۱ آیلتس برای آزمون آکادمیک و جنرال تفاوت دارد. به همین دلیل در ادامه این مطلب، به طور جداگانه به بررسی ساختار هر یک پرداخته‌ایم.

تسک ۱ جنرال

تسک ۱ آیلتس جنرال توانایی شما را درمورد نوشتن نامه‌های رسمی و غیررسمی محک می‌زند. در این بخش از سوالات، ۲۰ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود تا دست‌کم ۱۵۰ کلمه برای موضوعی که مطرح شده نامه بنویسید. اما برای نوشتن تسک ۱ آیلتس جنرال باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • ابتدا نوع نامه‌ای که از شما درخواست شده را مشخص کنید. یعنی تشخیص دهید که نامه باید رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی باشد.
  • هدف از نوشتن نامه را تعیین کنید.
    • نامه رسمی: درخواست اطلاعات از شرکت برای مواردی نظیر درخواست شغل، پیشنهاد دادن یا توصیه کردن برای بهبود شرایط
    • نامه نیمه‌رسمی: نوشتن نامه شکایت به مدیر یا مسئول شرکت یا هر نهاد دیگری، نوشتن نامه شکایت از همسایه، کسب اجازه از استاد دانشگاه
    • نامه غیررسمی: دعوت کردن شخصی که او را خوب می‌شناسید، تشکر از دوست، عذرخواهی کردن، توصیه کردن

 

  • نامه باید آغاز و پایان مناسبی داشته باشد. در جدول زیر می‌توانید مشخصات مربوط به نامه رسمی، نیمه‌رسمی و غیررسمی را برای آغاز و پایان مشاهده کنید.
آغاز و پایان نامه انگلیسی
نامه رسمیبرای کسی که هنوز ملاقات نکرده‌‌اید، کسی که اسمش را نمی‌دانیدdear Sir/MadamYours fauthfully
نامه نیمه‌رسمیکسی که ممکن است اسمش را بدانید یا ندانید، کسی که شاید فقط نام خانوادگی‌اش را بدانیدDear Mr. Brown,
Dear Ms. Stone
Yours sincerely,
نامه غیررسمیکسی که او را می‌شناسید و روابط صمیمی دارید.Dear John,
Dear Anita,
Best regards,
Warm wishes,

تسک ۱ آکادمیک

تسک ۱ رایتینگ آیلتس از شما می‌خواهد که دست‌کم ۱۵۰ کلمه برای تحلیل یا مقایسه اطلاعاتی که به صورت دیاگرام، جدول، نمودار، چارت یا نقشه ارائه شده است، بنویسید. در این تسک، بیشترین بررسی مربوط به مقایسه و بررسی تفاوت‌ها است. به نمونه‌ای از تسک یک آیلتس در تصویر زیر توجه کنید که مربوط به یکی از آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل است.

شاید با نگاه کردن به این تصویر، در وهله اول به نظر برسد که تحلیل کردن و نوشتن مقایسه برای آن کار دشواری است، درحالی‌که اگر تکنیک‌های پاسخگویی را بدانید، به راحتی و با تمرین زیاد می‌توانید به خوبی از عده آن بربیایید.

در این نوع سوالات، مواردی مطرح شده است که باید با جزئیات مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین باید در بخش مقدمه بتوانیم عنوان سوال را پارافریز کنیم. «Paraphrasing» تکنیک بسیار مؤثر و مهمی در پاسخ دادن به سوالات بخش‌های مختلف آزمون آیلتس، به‌ویژه رایتینگ است. داوطلب در بخش مقدمه، عنوان سوال را پارافریز می‌کند، یعنی آن را به شیوه دیگری می‌نویسد که همان مفهوم و اطلاعات را داشته باشد، اما کلمه‌ها و عبارت‌هایش شبیه صورت سوال نباشد.

نکات مهمی که برای پاسخ دادن به سوالات این بخش باید مدنظر داشته باشید، در ادامه فهرست شده‌اند.

  • معرفی یا نوشتن مقدمه برای گراف/چارت
  • بررسی اجمالی
  • توصیف ویژگی‌های اصلی
  • نتیجه‌گیری کوتاه

در ادامه هر یک از ویژگی‌های فوق را با ذکر مثال بررسی خواهیم کرد.

معرفی یا نوشتن مقدمه برای گراف/چارت

برای نوشتن مقدمه، باید داده‌‌ها و موضوعِ مطرح شده در صورت سؤال را پارافریز کنید. «Paraphrasing» شامل نوشتن دوباره جمله یا متن است به گونه‌ای که کلمه‌هایش شبیه متن یا سوال اصلی نباشد، اما مفهوم مشابهی را منتقل کند. برای این کار می‌توانید از تکنیک‌های پارافریز کردن متن استفاده کنید. در غیر این صورت، هیچ نمره‌ای برای بخش مقدمه به شما تعلق نمی‌گیرد.

بررسی اجمالی

در این بخش، باید ایده اصلی یا مهم‌ترین بخش نمودار یا گراف یا جدول مربوطه را درک کنید و به بیان ساده‌تر، اطلاعات اصلی درمورد سوال را به دست بیاورید. اما نباید جزئیاتی را که در جدول یا چارت می‌بینید، به طور کامل بنویسید. فقط باید طرحی کلی از موضوع را توضیح دهید.

توصیف ویژگی‌های اصلی

در این قسمت از رایتینگ باید جزئیات مربوط به آنچه را که می‌بینید، تشریح کنید. برای این بخش لازم است به اطلاعات موجود در صورت سوال و نمودار مجدداً مراجعه کنید و شباهت‌ها و تفاوت‌ها را بررسی کنید. ساختارهای مقایسه‌ای می‌تواند در این بخش از رایتینگ مفید باشد.

نتیجه‌گیری کوتاه

این بخش در تسک اول ضروری نیست، اما اگر قصد دارید نتیجه‌گیری کنید، توصیه ما به شما این است که نتیجه‌گیری کوتاهی داشته باشید. برای این منظور می‌توانید خلاصه‌ای از کل تسک را ذکر کنید و حتی برخی از تحلیل‌های خود را برای دلیل وقوع شرایط ارائه دهید. اما مراقب باشید که از موضوع اصلی خارج نشوید.

در نمودار زیر می‌توانید نمونه‌ای از تسک ۱ رایتینگ آکادمیک را مشاهده کنید و در ادامه نمونه پاسخی را برای هر یک از مواردی که در بخش فوق توضیح داده شد، ببینید و بررسی کنید.

نمونه تسک ۱ رایتینگ آکادمیک با جواب

The graphs below show the numbers of male and female workers in 1975 and 1995 in several employment sectors of the republic of Freedonia.

دیاگرام رایتینگ آیلتس

پاسخ تمرین

Introduction

You will also need to show you have an awareness of being able to differentiate between formal and more informal or colloquial language

Overview

It is very clear from the overall trend that men were largely dominating the job markets both during 1975 and 1995, but women made progress in the given 20 years period.

Detail

According to the first graph that depicts the employment status in 1975, there were far more male employees in all the employment sectors than the opposite sex. Nearly half of the employees in the manufacturing industry were men. Most strikingly, 75% of finance sector employees were male. However, women appeared to be competing shoulder to shoulder against their male counterparts in the communication sectors.

Turning to the 1995 data, females had significantly improved in securing jobs in different employment sectors. On top of that, women outmatched their male counterparts in securing jobs in communication and the wholesale & retail trade industry. Furthermore, nearly half of the communication sector employees were women. In the finance sector as well, women were not very far behind.

Conclusion

Comparing the two graphs, it seems very clear that in those twenty years, the number of male employees in these sectors had remained largely unchanged. Still, there was a considerable increase of female employees in the majority of these job sectors.

در نظر داشته باشید که تسک ۱ رایتینگ آیلتس فقط به موضوع فوق اختصاص ندارد. در واقع انواع مختلفی از سوال‌‌ها در این بخش مطرح می‌شود. در ادامه می‌توانید برخی از سوالات مربوط به رایتینگ تسک ۱ را مشاهده کنید.

  • Maps
  • Process diagram
  • Bar charts
  • Line graphs
  • Pie charts
  • Tables

ساختار رایتینگ تسک ۲

تسک ۲ رایتینگ آیلتس به نوشتن «essay» اختصاص دارد. در این تسک پنج موضوع مختلف مطرح می‌شود که درباره هر یک از آن‌ها باید «essay» بنویسیم که دست‌کم ۲۵۰ کلمه است. مدت زمانی هم که برای این موضوع در نظر گرفته شده، ۴۰ دقیقه است. در ادامه به تعدادی از سوال‌های رایتینگ تسک ۲ اشاره می‌کنیم.

  • Opinion Essays
  • Discussion Essays
  • Problem Solution Essays
  •  Advantages & Disadvantages Essays
  • Double Question Essays

بیشترین و رایج‌ترین سوالاتی که در تسک ۲ مطرح می‌شود، از نوع اول است. اما چون ممکن است با سوال‌های دیگر نیز در آزمون آیلتس مشاهده شویم، بهتر است نحوه نوشتن «essay» برای همه آن‌ها را یاد بگیریم.

مهم‌ترین نکته‌ای که برای نوشتن «essay» باید در نظر داشته باشید این است که نوشته شما باید سه بخش داشته باشد که شامل «Introduction» و «Body» و «Conclusion» است. مقدمه و نتیجه‌گیری، هر کدام از یک پاراگراف‌ کوتاهی تشکیل شده‌اند. اما بدنه می‌تواند شامل دو یا سه پاراگراف باشد. در آموزش‌های قبلی «مجله فرادرس» به طور کامل به انواع موضوعات تسک ۲ رایتینگ آیلتس اشاره کردیم. در لینک زیر می‌توانید این بخش را به طور کامل مطالعه کنید.

در ادامه به نمونه‌ای از تسک ۲ اشاره شده است و پاسخ آن نیز در ادامه آمده است.

Fewer students are studying science at school and university, favoring more computer-based subjects instead.

Is this a positive or negative development? What are the reasons for this?

نمونه پاسخ

In recent years, it has become evident that there has been a shift among secondary and university students away from traditional sciences and towards IT-based subjects. In this essay, I will talk about the reasons behind this shift and explain why I think this is a negative development overall.

The rise in popularity of IT and similar computer-based subjects is unsurprising given how pervasive computer technology is within society. Our lives are so dependent on devices and the Internet that it has become one of the world’s main industries. What is more, the media is full of stories of tech start-ups that have made their founders and inventors into millionaires or even billionaires, so it is easy to see why young people would be attracted to the industry as a field of study. It certainly seems a safer bet than a career in science, which typically requires a longer-term commitment and at least at first glance fewer rewards in terms of salary and social prestige.

However, both academia and society as a whole depend on a sustainable stream of talented scientists, pushing the boundaries of what is possible. These are the people who develop our medicines, design our cars, improve our manufacturing processes, and invent new materials - the list is endless and their work is vital for maintaining and improving the quality of life we enjoy. A fall in the number of students taking sciences, therefore, means a fall in the number of talented people doing such valuable work.

In conclusion, the move towards computer-based subjects and careers is understandable, given the importance of the computing industry in today’s world. However, if this is at the expense of having new scientists and engineers, then it is also potentially very detrimental. Without scientific innovation, the world will be a very different place.

نمره دهی رایتینگ آیلتس

شخصی که رایتینگ شما را صحیح می‌کند، فردی متخصص است که سال‌ها تجربه در این زمینه دارد. اما برای این‌که بدانید چگونه می‌توانید نقاط ضعف خود را جبران کنید، لازم است با مواردی که برای نمره‌دهی رایتینگ آیلتس در نظر گرفته شده است نیز آشنایی کافی داشته باشید. به طور کلی، نمره‌دهی رایتینگ آیلتس بر اساس چهار مورد زیر مشخص می‌‌شود:

  • استفاده درست و مناسب از نکات گرامری
  • دامنه واژگان و استفاده درست از آن‌ها در نوشتن
  • توجه به دو اصل مهم «Coherence» و «Cohesion» برای حفظ انسجام جمله‌ها و پاراگراف‌های متن
  • نوشتن تمام موارد صورت سوال و منحرف نشدن از موضوع

هر یک از این موارد ۲۵٪ از نمره کل را شامل می‌شود. بنابراین، باید در نظر داشته باشید که موقع نوشتن تسک ۱ و ۲ رایتینگ، همه موارد فوق را رعایت کنید.

سایر منابع رایتینگ آیلتس

بدون شک منابعی که عنوان بهترین کتاب رایتینگ آیلتس معرفی شده‌اند، باید برای مطالعه در اولویت قرار بگیرند. اما در کنار این‌ها می‌توان به منابع دیگری مانند اپلیکیشن و پادکست اشاره کرد که به عنوان منابع کمک‌آموزشی می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. همچنین برای این‌که جمله‌بندی‌های ما در تسک ۱ و ۲ از ساختار مناسبی برخوردار باشد، باید بتوانیم دستور زبان و واژگان خود را تقویت کنیم. در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از این منابع اشاره کنیم.

 

معرفی کتاب گرامر برای رایتینگ آیلتس

همان‌طور که در بخش معرفی بهترین کتاب رایتینگ آیلتس اشاره کردیم، برای این‌که بتوانیم با نحوه نوشتن رایتینگ آیلتس آشنا شویم، لازم است به منابعی مراجعه کنیم که بتواند راهکارهای مناسب برای نوشتن پاراگراف‌های مختلف رایتینگ آیلتس را آموزش دهد و نمونه تمرین‌هایی را ارائه دهد که با تکرار منظم آن‌ها و تحلیل اشتباهات بتوانیم نقاط ضعف‌مان را شناسایی و رفع کنیم.

اما در کنار همه این موارد، باید از نظر دستور زبان و لغات به سطحی برسیم که هم جمله‌بندی‌ها ساختار مناسبی داشته باشد و هم از لغات مناسب و در جایگاه مناسبی استفاده کنیم. زیرا همان‌طور که در بخش نمره‌دهی رایتینگ آیلتس به آن اشاره کردیم، بخشی از نمره رایتینگ به گرامر و واژگان مربوط می‌شود. به همین دلیل در ادامه سعی کرده‌ایم چند کتاب گرامر و واژگان را برای تقویت رایتینگ آیلتس معرفی کنیم که بتوانید با مطالعه آن‌ها سطح گرامر و لغات انگلیسی خود را بالا ببرید.

کتاب Basic English Grammar

این کتاب برای افرادی مناسب است که در سطح مبتدی هستند و حتی با ساده‌ترین نکات گرامری مشکل دارند. برای مثال، برای کسانی که قصد دارند گرامر را از ساده‌ترین زمان‌ها مانند حال ساده یا حال استمراری شروع کنند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. نویسنده این کتاب «B. Azar» است و سال‌هاست به عنوان یکی از منابع معتبر و کاربردی در کلاس‌های زبان انگلیسی معرفی می‌شود. اما از نکات خوب این کتاب این است که هر سال به‌روز‌رسانی می‌شود.

در این کتاب، نکات گرامری به بهترین شکل آموزش داده شده است و به دلیل تمرین‌های خوبی و ساده‌ای که دارد، برای بیشتر افراد مبتدی مناسب است. برای کسانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند، اما سطح گرامر خوبی ندارند، این کتاب می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای مطالعه در نظر گرفته شود.

کتاب English Grammar

کتاب Grammar for IELTS

این کتاب از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده و توسط افرادی نوشته شده است که سابقه زیادی در تهیه نمونه سوالات آزمون آیلتس دارند. در کتاب «Grammar for IELTS» به نکات گرامری اشاره شده است که در آزمون‌های آیلتس به آن‌ها نیاز داریم؛ به‌ویژه به نکاتی اشاره شده است که برای بخش رایتینگ و اسپیکینگ لازم است بدانیم.

در این کتاب، علاوه بر توضیح نکات مهم گرامری، تمرین‌های متعددی نیز ارائه شده است که در کنار آموزش گرامر، به بهبود دایره واژگان شما نیز کمک می‌کند. البته منظور از واژگان، لغات پرتکرار آیلتس است که معمولاً به دفعات در آزمون‌های قبلی دیده شده است.

از دیگر ویژگی‌های بارز این کتاب، توضیحات ساده و شفاف آن است و همچنین پاسخ‌هایی که برای هر یک از تمرین‌ها در انتهای کتاب آورده شده است. به همین دلیل می‌توان آن را منبعی مناسب برای مطالعه به صورت خودآموز دانست.

 

کتاب Grammar for IELTS

کتاب Oxford Practice Grammar Advanced

این کتاب مناسب افرادی است که از نظر گرامری در سطح مطلوبی قرار دارند، اما می‌خواهند در مجموع نمره خود را به ۷ و بالاتر از آن ارتقا دهند. در این کتاب به نکات گرامری اشاره شده که به ندرت می‌توان با این جزئیات در کتاب یا منبع دیگری پیدا کرد. نویسنده کتاب «George Yule» است و نه‌تنها می‌تواند برای زبان‌آموزان مناسب باشد، بلکه برای استادهای زبان انگلیسی نیز طراحی شده است و می‌تواند در درک بهتر نکات مهم گرامری و نحوه آموزش آن در خصوص ارائه توضیحات و مثال‌های آموزنده در کلاس‌های زبان انگلیسی راهگشا باشد.

علاوه بر سطح پیشرفته، سطح «Intermediate» این کتاب نیز برای داوطلبان آزمون آیلتس پیشنهاد می‌شود. همچنین به دلیل توضیحات ساده و مثال‌های متعددی که ارائه شده می‌تواند به عنوان بهترین کتاب رایتینگ آیلتس از نظر تقویت گرامر و ساختارهای جملات تسک‌های ۱ و ۲، مفید باشد.

کتاب گرامر آکسفورد

کتاب English Grammar in Use

کتابی که شاید اکثر افراد در ایران و در سایر کشورها با آن آشنایی دارند و برای پیدا کردن پاسخ سوالات گرامری خود، بارها و بارها به آن مراجعه کرده‌اند. در این کتاب، نکات گرامری به ساده‌ترین شکل ممکن معرفی شده است و حتی در یک نظرسنجی از زبان‌آموزان، بسیاری از اساتید زبان انگلیسی به این نتیجه رسیده‌اند که این کتاب می‌تواند به عنوان گزینه بسیار مناسبی برای افرادی در نظر گرفته شود که قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارند یا معمولاً در درک گرامر زبان انگلیسی با مشکل مواجه هستند.

در این کاب، هر مبحث گرامری، به کمک تصویر و نمودار توضیح داده شده است و در ادامه پرسش‌هایی به عنوان تمرین آن بخش از درس، لحاظ شده است. علاوه بر این، در برخی از بخش‌های کتاب، زبان‌آموزان ناچارند از قوه تخیل خود کمک بگیرند، یعنی بخشی از توضیحات را تصور کنند تا بتوانند آن را به طور کامل درک کنند. پاسخ تمرین‌ها نیز در انتها آمده است.

از نقاط مثبت این کتاب این است که برای خواندن آن نیازی نیست هر مبحث را از همان ابتدا و به‌ترتیب شروع کنید. کافی‌ست فقط به فهرست آن مراجعه کنید و بخشی را که می‌خواهید پیدا و مطالعه کنید. به همین دلیل می‌توانیم این کتاب را جزو بهترین کتاب رایتینگ آیلتس از نظر گرامر بدانیم.

کتاب English grammar in Use

معرفی کتاب لغات برای رایتینگ آیلتس

برای تقویت واژگان، یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد مرتکب می‌شوند، حفظ کردن کلمات به صورت جداگانه و همراه با معنی است. این کار کمک زیادی به بهبود دایره واژگان شما نمی‌کند، زیرا مهم‌ترین اصل در یادگیری و به خاطر سپردن کلمه‌های جدید، این است که آن‌ها را در قالب جمله یا در «متن» (Context) یاد بگیریم.

داوطلبان زیادی را می‌شناسیم که تصور می‌کردند به اندازه کافی کلمه‌های پیشرفته و تخصصی برای رایتینگ آیلتس یاد گرفته‌اند و برای تسک ۱ و ۲ از آن‌ها استفاده کرده‌اند، اما در کل نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. این امر دو علت دارد. اولین دلیل آن این است که کلمه‌های پیشرفته صرفاً نمی‌تواند باعث افزایش نمره رایتینگ شما شود.

دومین دلیل آن هم استفاده نابجا از این کلمه‌ها یا به کار بردن کالوکیشن‌های نامناسب با آن‌هاست. به همین دلیل، در ادامه این مطلب، سعی کرده‌ایم چند کتاب برای بهبود دامنه لغات آیلتس شما معرفی کنیم که بتوانید به خوبی در رایتینگ خود استفاده کنید و به شکلی مناسبی به کار ببرید.

کتاب IELTS Vocabulary

کتاب «IELTS Vocabulary» یکی از منابع بسیار مناسب برای بهبود دامنه واژگان است و شامل لغات پرتکرار آیلتس، اصطلاحات، افعال عبارتی و همچنین تمرین‌ها و نمونه «essay» برای هر موضوع است. این عنوان‌ها معمولاً در آزمون‌های سال‌های قبل زیاد دیده شده است، به همین دلیل منبع مناسبی برای یادگیری لغات آیلتس به شمار می‌رود. همچنین، اصطلاحات جدیدی را معرفی می‌کند که کاربرد آن‌ها در زندگی روزمره نیز می‌تواند مؤثر باشد.

کتاب لغات آیلتس

کتاب Collins Vocabulary for IELTS

این کتاب منبع بسیار خوبی برای تقویت دایره واژگان آیلتس است. از ۲۰ فصل تشکیل شده و هر فصل به آموزش لغاتی می‌پردازد که با چهار بخش اصلی آزمون آیلتس ارتباط دارد: «گوش دادن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن». هر بخش شامل فعالیت‌هایی می‌شود که دامنه واژگان شما را در جهتی هدفمند پیش می‌برد. همچنین آزمون‌هایی برای تمرین کردن دارد که در انتهای کتاب گنجانده شده و از آزمون‌های واقعی آیلتس انتخاب شده است.

کتاب Collins

کتاب Barron’s Essential Words for IELTS

این کتاب سرشار از لغات ضروری برای افرادی است که قصد دارند در رایتینگ آیلتس نمره بهتری کسب کنند. به کمک کتاب «Barron’s Essential Words for IELTS» می‌توانید تمرین جامع و کاملی از لغات انگلیسی پرکاربرد در آیلتس داشته باشید و همچنین با کاربرد درست آن‌ها در مکالمه‌های انگلیسی آشنا شوید. همچنین می‌توانید فهرستی از ۶۰۰ کلمه جدید داشته باشید که به وفور در آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس شاهد آن‌ها بوده‌ایم. به همین دلیل می‌توان به عنوان بهترین کتاب رایتینگ آیلتس در خصوص تقویت دامنه واژگان از آن یاد کرد. این کلمه‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گرفته‌اند، مانند موارد زیر:

  • tourism
  • nature
  • environment
  • art
  • hobbies
  • social issues
  • و غیره.
بهترین کتاب رایتینگ آیلتس چیست

کتاب IELTS Band 9 Vocab Secrets

این کتاب توسط انتشارات کمبریج روانه بازار شده است و عنوان‌هایی برای تقویت دامنه واژگان دارد که به موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • Work and careers
  • education and schooling
  • culture
  • art and traditions
  • children and families
  • global challenges

هر عنوان شامل دسته‌بندی کاملی از لغات مرتبط با آن می‌شود که در آزمون‌های آیلتس تکرار شده است. همچنین نمونه‌ای از «essay» مرتبط با آن موضوع را ارائه می‌دهد و نکات مهمی را در خصوص نحوه پاسخ دادن به آن موضوع را گوشزد می‌کند.

علاوه بر موارد فوق، در هر بخش از این دسته‌بندی، نمونه‌ای از تسک ۲ با نمره قبولی ۹ نیز قرار داده شده است که به شما نحوه کاربرد درست کلمه‌ها و ساختارهای گرامری را یاد می‌دهد. نمونه رایتینگ‌ با نمره ۹، می‌تواند الگوی مناسبی برای تمرین کردن باشد، اما باید مراقب باشیم که جمله‌های آن را حفظ نکنیم. زیرا یکی از مواردی که باعث از دست دادن نمره داوطلب در رایتینگ آیلتس می‌شود، کلیشه‌ای بودن جمله‌ها یا استفاده از جملات حفظ شده یا کلمه‌های کلیشه‌ای است. شک نکنید که شخصی که رایتینگ‌های افراد مختلفی را تصحیح کرده است، به خوبی متوجه این موارد می‌شود.

کتاب یادگیری لغات آیلتس

معرفی اپلیکیشن و پادکست رایتینگ آیلتس

در ادامه به معرفی تعدادی از اپلیکیشن‌ها و پادکست‌های مناسب به عنوان بهترین منبع رایتینگ آیلتس اشاره می‌کنیم.

اپلیکیشن IELTS Writing

هدف این اپلیکیشن، فراهم کردن منبعی مناسب و رایگان برای افرادی است که قصد مطالعه رایتینگ آیلتس را به صورت خودآموز دارند. با نصب این اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمند خود می‌توانید به صورت آفلاین و هر زمانی که بخواهید از آن استفاده کنید. از دیگر ویژگی های این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمونه نامه انگلیسی
  • نمونه گراف
  • نمونه essay
  • درس‌های آموزشی
  • پرسش و پاسخ
  • نمونه تمرین‌های رایگان
  • معرفی لینک‌های مفید برای مطالعه
  • تمرین‌های گرامری

برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Writing از گوگل پلی استور: «+»
اپلیکیشن IELTS Writing

اپلیکیشن IELTS Writing 2023

این اپلیکیشن به تازگی منتشر شده و به توضیح مواردی برای شروع نوشتن تسک‌های ۱ و ۲ مانند «Brainstorming» یا «Mindmapping» اشاره می‌کند. در واقع می‌توان از آن به عنوان اپلیکیشن مناسبی برای آمادگی برای شروع نوشتن رایتینگ آیلتس اشاره کرد. کاربران می‌توانند از این اپلیکیشن برای تقویت نمره رایتینگ خود در کنار سایر منابعی که در این آموزش به عنوان بهترین کتاب رایتینگ آیلتس معرفی شد استفاده کنند. این اپلیکیشن به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

  • نمونه رایتینگ آیلتس آکادمیک
  • نمونه رایتینگ آیلتس جنرال
  • تحلیل نمونه رایتینگ‌ها
  • بررسی نوع عنوان‌های هر یک از تسک‌ها
  • آموزش نحوه بسط دادن ایده‌ها و چیدن برنامه یا طرح اولیه در ذهن
  • نحوه نوشتن پاراگراف مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری
  • نمونه رایتینگ‌های داوطلبان آزمون‌های سال قبل به صورت رایگان
  • نمونه رایتینگ تسک ۱
  • نمونه رایتینگ تسک ۲
  • آموزش لغات مورد نیاز برای رایتینگ آیلتس

برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Writing 2023 از گوگل پلی استور: «+»

اپلیکیشن IELTS Writing 2023

اپلیکیشن IELTS Writing - Exam 2022

اپلیکیشن «IELTS Writing - Exam 2022» برای افرادی طراحی شده است که نمی‌دانند چگونه باید برای بخش‌های سخت رایتینگ آماده شوند. به کمک آن می‌توانید از راهنمایی‌هایی در خصوص پرسش‌های رایج در آزمون رایتینگ آیلتس برای تسک ۱ و ۲ بهره‌مند شوید و نمونه پاسخ‌های آن را نیز مشاهده کنید. از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمونه سوال‌ها و پاسخ‌های آزمون‌های رایتینگ سال‌های قبل
  • نمونه «essay»
  • آموزش تکنیک‌های پاراگراف‌نویسی
  • نمونه نامه برای تسک ۱ رایتینگ جنرال
  • نمونه تست‌های رایگان
  • معرفی لینک‌های مفید برای تمرین و آموزش
  • تمرین‌های گرامری

هر چقدر بیشتر از تمرین‌ها استفاده کنید و با نکات کلیدی نوشتن هر یک از تسک‌ها بیشتر آشنا شوید، بهتر می‌توانید از پس این بخش از آزمون بربیایید. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید با نمونه پاسخ‌های متعددی آشنا شوید که در رنج نمره‌های مختلفی در اختیار شما قرار داده شده است. این پاسخ‌ها حاوی کلمه‌های مفید و دستور زبان مناسبی هستند که با یاد گرفتن آن‌ها می‌توانید برای رایتینگ خود نیز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید «Discourse Markers» مختلفی را یاد بگیرید که ممکن است در نمونه پاسخ‌ها، با تعداد زیادی از آن‌ها مواجه شوید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از این اپلیکیشن برای تمرین و تقویت مهارت رایتینگ آیلتس استفاده کنید، زیرا نه‌تنها آموزش‌های مختلفی را در خصوص نوشتن تسک‌ها ارائه می‌دهد، بلکه به کمک نمونه پاسخ‌های آن، می‌توانید با نحوه استفاده درست و مناسب از کلمه‌ها آشنا شوید و کاربرد زمان‌های مختلف انگلیسی را نیز یاد بگیرید.

همچنین با مباحث گرامری مهمی که در آزمون رایتینگ با آن مواجه خواهید شد، مانند استفاده از گرامر مجهول، آشنا خواهید شد و طرز به کار بردن آن‌ها را در جمله یاد خواهید گرفت.

  • لینک دانلود اپلیکیشن IELTS Writing - Exam 2022 از گوگل پلی استور: «+»
پادکست یادگیری زبان انگلیسی

پادکست +IELTS Writing 7

این پادکست برای افرادی تهیه شده است که قصد بهبود نمره خود در رایتینگ آیلتس را دارند. برای برخی از افراد، یعنی کسانی که بیشتر تمایل دارند آموزش را از طریق گوش دادن به فایل‌های صوتی یا پادکست یاد بگیرند، و علاقه کمتری به خواندن کتاب یا مطالعه منابع نوشتاری دارند، می‌تواند گزینه خوبی باشد. هر یک از پادکست‌ها شامل اپیزودهای مختلفی است و به موضوعات خاصی اختصاص یافته است که معمولاً در آزمون آیلتس زیاد تکرار می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از این پادکست‌ها برای تقویت رایتینگ آیلتس خود کمک بگیرند. لینک وب‌سایت آن نیز در ادامه آمده است.

  • لینک پادکست +IELTS Writing 7: «+»
پادکست رایتینگ آیلتس

پادکست IELTS Writing for Success

این پادکست به شما کمک می‌کند تا ایده‌های مفیدی برای کسب نمره بهتر در رایتینگ آیلتس به دست بیاورید. هر پادکست شامل اپیزودهای مختلفی می‌شود و توضیحاتی را در خصوص نحوه نوشتن «essay» ارائه می‌دهد. گویندگان آن «Maria» و «Rory»، نمونه رایتینگ‌هایی را می‌خوانند و هم‌زمان اشتباهات آن‌ها پیدا می‌کند و نکات مهمی برای ویرایش و بهتر شدن آن‌ها مطرح می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های این پادکست می‌توان به آموزش نحوه «Brainstorming» و برنامه‌ریزی زمانی اشاره کرد که به فرایند نوشتن و کاهش استرس داوطلب در روز آزمون کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین می‌توانید در نهایت هر آنچه که برای نوشتن رایتینگ آیلتس نیاز دارید را یاد بگیرید. از طریق لینک زیر نیز می‌توانید به برخی از اپیزودهای آن به صورت رایگان دسترسی داشته باشید.

  • لینک پادکست IELTS Writing for Success: «+»
پادکست writing for success

نکات مهم برای مطالعه بهترین کتاب رایتینگ آیلتس

تا به اینجای مطلب به معرفی بهترین کتاب رایتینگ آیلتس پرداختیم و برخی از ویژگی‌های آن‌ها را توصیف کردیم تا بتوانید راحت‌تر در انتخاب کتاب یا کتاب‌های مناسب خود تصمیم بگیرید. اما برای این‌که بتوانید مطالعه درستی داشته باشید، لازم است هنگام تمرین کردن نکات مهمی را در نظر بگیرید. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به این موارد نگاهی داشته باشیم.

  1. قبل از شروع مطالعه، برنامه‌ریزی منظمی برای آن داشته باشید. به طور متوسط روزانه زمان مشخصی را برای خواندن نکات مهم کتاب در نظر بگیرید و در ادامه بخشی از وقت آزاد خود را صرف تمرین کردن و مرور مطالب قبلی بکنید.
  2. حجم زیادی را روزانه برای مطالعه در نظر نگیرید. این کار باعث می‌شود که به مرور زمان خسته شوید و انگیزه خود را از دست بدهید، مگر این‌که فرصت کمی برای شرکت در آزمون داشته باشید.
  3. به تبلیغ‌هایی که در خصوص بهترین کتاب رایتینگ آیلتس می‌شود اکتفا نکنید. قبل از خرید کتاب، ابتدا نیم‌نگاهی به آن داشته باشید و بررسی کنید که کدام‌یک از آن‌ها گزینه مناسبی برای شماست. زیرا افراد نوع یادگیری متفاوتی دارند و ممکن است کتابی که برای مثال دوست شما را به نمره دلخواهش رسانده و از نظر او بهترین کتاب رایتینگ آیلتس بوده، مناسب شما نباشد. به همین خاطر، توصیه می‌شود دو یا سه کتاب مختلف را تهیه کنید و مدتی با هر یک پیش بروید تا در نهایت بتوانید به نتیجه کلی برای انتخاب منبع مناسب برای خود برسید.
  4. قبل از تهیه کتاب، ابتدا نوع آزمون خود را انتخاب کنید و بر اساس آن کتاب مدنظر خود را تهیه کنید، زیرا همان‌طور که اشاره شد، تسک ۱ رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال با هم فرق دارد.
  5. به نمونه آزمون‌های ماک مراجعه کنید و بخش رایتینگ آن را تمرین کنید. بعد از نوشتن هر تسک، آن را به استاد متخصصی بسپارید یا از فردی انگلیسی‌زبان کمک بگیرید تا اشتباهات شما را تصحیح کند. این کار باعث پیشرفت شما خواهد شد، در غیر این صورت، هر چقدر هم که بنویسید، نمی‌توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید و بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که موفقیت چندانی حاصل نشده است.
  6. موقع خواندن کتاب، سعی کنید به دستورالعمل‌ها توجه کافی داشته باشید تا با یادگیری راهکارهای لازم، بتوانید هر تسک را به درستی بنویسید.
  7. موقع انجام دادن تمرین‌‌های رایتینگ، حتماً برنامه زمانی برای خود در نظر بگیرید و سعی کنید در بازه زمانی تعیین شده به سوال‌ها پاسخ دهید.
  8. از کتاب‌هایی کمک بگیرید که نمونه پاسخ داوطلبان سال‌های قبل را نیز داشته باشد. برای مثال، کتاب تست کمبریج، شامل نمونه سوال‌هایی می‌شود که پاسخ رایتینگ داوطلبان سال‌های قبل را نیز در انتهای کتاب آورده و حتی نوشته که چه نمره‌ای گرفته است.
  9. سعی کنید در کنار کتاب‌هایی که برای رایتینگ آیلتس انتخاب کرده‌اید، کتابی در خصوص تمرین دستور زبان انگلیسی (مانند English grammar in Use) و کتابی برای تقویت دامنه لغات آیلتس (IELTS Vocabulary in Use) نیز داشته باشید که اگر ضعفی در این دو بخش دارید، آن‌ها را نیز به طور هم زمان با مطالعه کتاب رایتینگ آیلتس برطرف سازید.
یادگیری لغات آیلتس

برای مطالعه آیلتس از کجا شروع کنم ؟

بسیاری از متقاضیان آزمون آیلتس نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند. ندانستن این موضوع باعث می‌شود که از همان ابتدای راه با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوند و حتی در اواسط راه دچار مشکلاتی شوند. برای این‌که بتوانید در آزمون آیلتس شرکت کنید، ابتدا باید بدانید که هدف‌تان چیست. سپس ادامه مسیر را پیش بگیرید. در این بخش از مطلب معرفی بهترین کتاب رایتینگ آیلتس، به طور جداگانه، به نکات مهمی در خصوص نحوه آمادگی برای شروع کار اشاره کرده‌ایم. اگر این مراحل را در ابتدای امر جدی بگیرید و به ترتیب رعایت کنید، بدن شک در مسیر درستی قدم برداشته‌اید و در ادامه راه دچار سردرگمی نخواهید شد.

  1. هدف خود را از شرکت در این آزمون مشخص کنیم.
  2. نوع آزمون آیلتس خود را با توجه به مؤسسه یا سازمانی که برای آن درخواست کرد‌ه‌ایم، تعیین کنیم. آزمون آیلتس از دو نوع «آکادمیک» و «جنرال» تشکیل شده است.
  3. سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنیم و اگر در دستور زبان یا واژگان انگلیسی ضعیف هستیم، در دوره‌های «Pre-ILETS» شرکت کنیم تا بتوانیم به سطح مطلوبی برای شرکت در آزمون برسیم.
  4. با انواع بخش‌‌های آزمون آشنا شویم.
  5. به منظور آمادگی در آزمون آیلتس، با انواع سوالات هر بخش و تکنیک‌های پاسخگویی به سوال‌ها آشنا شویم.
  6. از نمونه آزمون‌های آیلتس سا‌ل‌های قبل یا آزمون‌های ماک آیلتس استفاده کنیم و تست‌های آن‌ها را تمرین کنیم.
  7. اشتباهات خود را در هر یک از آزمون‌ها بررسی و تحلیل کنیم.

سوالات رایج درباره بهترین کتاب رایتینگ آیلتس

در ادامه سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص بهترین کتاب رایتینگ آیلتس پاسخ دهیم.

بهترین کتاب رایتینگ آیلتس آکادمیک چیست ؟

کتاب‌های متعددی برای این منظور در بازار موجود است، اما اگر بخواهیم به بهترین آن‌ها اشاره کنیم، می‌توانیم «Barron's IELTS Superpack»‌ و «The Official Cambridge Guide to IELTS» یا «Official IELTS Practice Material» را مثال بزنیم که تمام نکات کلیدی برای نوشتن تسک‌های ۱ و ۲ رایتینگ آکادمیک را توضیح داده‌اند. همچنین شامل نمونه آزمون‌های سال‌های قبل و نمونه پاسخ‌های آن‌ها می‌شوند.

برای تقویت مهارت رایتینگ آیلتس از کجا شروع کنم؟

برای این کار ابتدا مشخص کنید که در کدام‌یک از آزمون‌های آیلتس شرکت می‌کنید. سپس بر اساس آن، کتاب مناسب خود را انتخاب کنید تا با نحوه پاراگراف‌نویسی و سایر تکنیک‌های لازم برای نوشتن آشنا شوید. در انتها نیز نمونه سوال‌های سال‌های قبل را تمرین کنید و سعی کنید نمونه پاسخ‌هایی را تحلیل کنید که نمره بالای ۷ کسب کرده‌اند. در این حالت می‌توانید لغات و اصطلاحات جدیدی را یاد بگیرید و با نکات دستوری مهمی نیز آشنا شوید.

همچنین در این نمونه رایتینگ‌ها که معمولاً داوطلبان سال‌های قبل نوشته‌‌اند، عبارت‌ها یا کلمه‌هایی وجود دارد که باعث ایجاد انسجام و ارتباط میان جمله‌ها و پاراگراف‌ها می‌شود. به این عبارت‌ها «Discourse Markers» گفته می‌شود. اگر برای مثال بتوانیم در هر رایتینگی، با پنج یا ۶ مورد از آن‌ها آشنا شویم، می‌توانیم برای انواع موضوعات مختلف در تسک‌های خود از آن‌ها کمک بگیریم.

بایدها و نبایدها در رایتینگ آیلتس چیست؟

برای تقویت رایتینگ آیلتس، اولین و مهم‌ترین نکته این است که آرامش خود را حفظ کنید و بدون استرس به سوال‌ها پاسخ دهید. نکته مهم دیگر این است که پاسخ‌های خود را کمتر از حداقل کلماتی که از شما خواسته شده ننویسید. برای مثال، تسک اول باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه و تسک دوم باید ۲۵۰ کلمه باشد.

از دیگر مواردی که برای رایتینگ آیلتس باید رعایت کنید این است که حتماً قبل از هر چیز «Brainstorming» انجام دهید و در حدود ۳ تا ۴ دقیقه از وقت خود را به فکر کردن درباره موضوع و انتخاب جمله‌های اصلی و جمله‌های پشتیبان اختصاص دهید.

نکته مهمی که حتماً باید در انتهای تسک انجام دهید، این است که «Proofread» کنید. یعنی یک بار دیگر آن را از اول تا آخر بخوانید تا اگر ایرادهای گرامری مانند «s» سوم‌شخص یا نوشتن با حروف بزرگ را شاهد بودید، بلافاصله آن را اصلاح کنید. در این شرایط می‌توانید دست‌کم نیم تا یک نمره به رایتینگ خود اضافه کنید.

اما فراموش نکنید که باید همه موارد را در بازه زمانی مناسب انجام دهید. یعنی اگر برای تسک اول ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه فرصت دارید، برنامه زمانی منظمی را برای انجام هر یک از مراحل «Brainstorming»، نوشتن پاراگراف‌ها و در نهایت «proofreading» داشته باشید. اگر قصد داشتید از کلمه یا اصطلاحی استفاده کنید که در آن لحظه به ذهن‌تان خطور نکرد، سعی کنید از معادل ساده‌تری کمک بگیرید که همان معنی را منتقل کند. یا می‌توانید به نوعی تعریف یا توصیفی از آن کلمه ارائه دهید تا به نتیجه برسید.

در نظر داشته باشید که برای نوشتن مقدمه، نباید عین سوال را تکرار کنید. بلکه حتماً باید آن را پارافریز کنید، به گونه‌ای که همان معنی را منتقل کند، اما با کلمات متفاوتی مطرح شده باشد.

برای خواندن بهترین کتاب رایتینگ آیلتس چه نکاتی مهم است؟

از جمله مواردی که برای خواندن کتاب آیلتس باید در نظر داشته باشید، آموزش تکنیک‌ها و روش‌های پاسخ دادن به سوالات است. سپس باید از نمونه آزمون‌های سال‌های قبل کمک بگیرید تا بتوانید برای تسک‌های مختلف، نمونه پاسخ‌هایی را بنویسید. در نهایت، به کمک یک فرد متخصص یا استاد مجرب که رایتینگ‌های شما را تصحیح می‌کند، اشتباهات خود را بررسی کنید. این اشتباهات هم می‌تواند از نظر دستوری باشد و هم از نظر گرامری. در مجموع باید بتوانید این مشکلات را به مرور رفع کنید تا در مجموع نمره بهتری در رایتینگ آیلتس به دست بیاورید.

جمع‌بندی

در این آموزش به معرفی بهترین کتاب رایتینگ آیلتس پرداختیم و توضیح مختصری درباره ساختار کلی آن دادیم. همچنین تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال را نیز بررسی کردیم و در ادامه به نکات مهمی در خصوص آمادگی برای رایتینگ آیلتس اشاره کردیم. به علاوه، برخی از منابع دیگر نظیر اپلیکیشن یا پادکست‌های مختلف برای تمرین رایتینگ آیلتس را معرفی کردیم.

اما نکته مهمی که باید برای مطالعه در نظر داشته باشید، این است که ابتدا نوع آزمون خود را مشخص کنید. یعنی بررسی کنید که قصد دارید در آزمون آکادمیک یا جنرال شرکت کنید، زیرا رایتینگ هر یک از این آزمون‌ها از دو تسک تشکیل شده است. تسک دوم برای هر دو آزمون شامل نوشتن «essay» است و تفاوتی ندارد، اما تسک ۱ با موضوعی کاملاً متفاوت برای هر دو آزمون طراحی شده است. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی، ابتدا نوع آزمون خود را مشخص کنید تا با توجه به آن بتوانید منابع لازم برای مطالعه را تهیه کنید و در نهایت بتوانید نمره‌ مدنظر برای مؤسسه یا سازمانی را که برای آن اقدام کرده‌اید، کسب کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Atlas Language SchoolIELTS JackySI-UKIELTS Materials
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *