مایکروویو چیست و چگونه کار می کند؟ | همه چیز درباره اجاق مایکرویو

۱۰۱۲۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
مایکروویو چیست و چگونه کار می کند؟ | همه چیز درباره اجاق مایکرویو

در این مطلب با مایکروویو و طرز کار آن آشنا خواهید شد. برای توضیح کار فرهای مایکروویو ابتدا در مورد تابش مایکروویو توضیحاتی ارائه می‌دهیم و سپس در مورد طرز کار این دستگاه، اجزای مختلف سازنده این اجاق گازهای مدرن، تاریخچه آن و تفاوت مایکروویو و مایکروفر صحبت خواهیم کرد. اگر قصد دارید ماکروویو جدیدی برای خانه خود بخرید یا به آشنایی با طرز کار ماکروویو علاقه‌مند هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

تابش مایکروویو چیست؟

مایکروویو نوعی تابش الکترومغناطیسی است. یعنی امواج الکتریکی و مغناطیسی که در فضا با هم حرکت می‌کنند. تابش الکترومغناطیسی طیف گسترده‌ای از امواج رادیویی بسیار طولانی تا پرتوهای گامای بسیار کوتاه را در بر می‌گیرد. چشم انسان فقط می‌تواند قسمت کوچکی از این طیف به نام نور مرئی را تشخیص دهد.

رادیو قسمت متفاوتی از طیف را تشخیص می‌دهد و دستگاه اشعه ایکس از قسمت دیگری استفاده می‌کند.

امواج الکترومغناطیس
تصویر ۱: امواج الکترومغناطیس

نور مرئی، ماکروویو و تابش فرکانس رادیویی (RF) اشکال تابش غیریونیزه هستند. تابش غیریونیزه انرژی کافی برای بیرون راندن الکترون‌ها از اتم‌ها را ندارد. اشعه ایکس نوعی تابش یونیزه یا یونیزان است، قرار گرفتن در معرض تشعشعات یونیزان می‌تواند اتم‌ها و مولکول‌ها را تغییر داده و به سلول‌های موجود در مواد آلی آسیب برساند.

از مایکروویو برای تشخیص سرعت اتومبیل‌ها در اتوبان‌ها و یا در فرآیند ارسال داده‌های تلفنی و تلویزیونی استفاده می‌شود. در صنعت از تابش مایکروویو برای خشک کردن و ترمیم تخته‌های سه‌لایه، بهبود کیفیت لاستیک و رزین، تولید نان و دونات و یا حتی برای طبخ چیپس‌های سیب‌زمینی استفاده می‌شود.

با این حال بیشترین مصرف کننده انرژی ماکروویو در مایکروفرها است. تابش مایکروویو دارای سه ویژگی است که اجازه می‌دهد تا از آن‌ها در پخت و پز استفاده شود. این سه ویژگی عبارتند از اینکه:

  1. این تابش‌ها توسط فلز منعکس می‌شوند.
  2. این تابش‌ها از شیشه، کاغذ، پلاستیک و مواد مشابه عبور می‌کنند.
  3. جذب غذاها می‌شوند.

مایکروویو چیست؟

اجاق مایکروویو می‌تواند یکی از بزرگترین اختراعات قرن بیستم باشد. امروزه صدها میلیون خانه در سراسر جهان از یکی از این وسیله‌ها استفاده می‌کنند.

فرض کنید در صبح یک روز کاری خواب مانده‌اید باید قبل از ساعت ۸ در محل کار خود حاضر باشید. صبحانه نخورده‌اید و طبیعتاً گرسنه هستید همان طور که با سرعت از مترو به سمت محل کار در حرکت هستید یک کیک صبحانه می‌خرید و در ماکروفر دفتر خود گرم می‌کنید و به عنوان صبحانه استفاده می‌کنید. این اتفاق برای وعده‌های بعدی نیز رخ می‌دهد. ظرف غذایتان را بدون اینکه ظرفی دیگری برای گرم کردن غذا نیاز باشد در مایکروفر قرار می‌دهید و در کمترین زمان ممکن ناهار یا شام شما آماده استفاده است. در حقیقت برای دنیایی که همه چیز با بیشترین سرعت در حال جریان است ماکروفرها انتخاب مناسب و منطقی هستند.

طرز کار مایکروویو

همانطور که مشاهده می‌کنید اجاق‌های ماکروویو محبوب هستند زیرا در مدت زمان بسیار شگفت انگیزی غذا را می‌پزند. این وسایل در حال حاضر در همه جا در استفاده از برق بسیار کارآمد هستند زیرا فقط غذا را گرم می‌کنند و از نظر تئوری ظرفی که در مایکروویو قرار دارد گرم نمی‌شود. در این مقاله رمز و راز جادوی پخت وعده‌های غذایی در دقیقه با پخت در مایکروویو را بررسی می‌کنیم.

مایکروویو چگونه کار می‌کند؟

جای تعجب نیست که یک اجاق مایکروویو از تابش ماکروویو برای گرم کردن غذا استفاده می‌کند. همان طور که گفتیم مایکروویو نوعی موج است که بین امواج رادیویی و تابش مادون قرمز روی طیف الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد. در مورد اجاق‌های ماکروویو، فرکانس موجی که معمولاً استفاده می‌شود تقریباً 2450 مگاهرتز (2٫45 گیگاهرتز) است.

امواج در این محدوده فرکانسی خاصیت جالبی دارند. آن‌ها جذب آب، چربی و قند می‌شوند و پس از جذب مستقیماً به حرکت اتمی-گرما تبدیل می‌شوند. این امواج دارای ویژگی جالب و مرتبط دیگری نیز هستند، آن‌ها جذب اکثر پلاستیک‌ها، شیشه‌ها و سرامیک‌ها نمی‌شوند.

فلزها تابش مایکروویو را منعکس می‌کنند و به همین دلیل قابلمه‌های فلزی در اجاق مایکروویو به خوبی کار نمی‌کنند. همچنین به همین دلیل این دستگاه‌ها دارای دیواره‌های فلزی هستند تا تابش را منعکس کنند.

شما اغلب می‌شنوید که اجاق‌های مایکروویو غذا را از داخل به بیرون می‌پزند. معنی آن چیست؟ در این بخش توضیح می‌دهیم که ماکروویو چگونه باعث طبخ غذای شما می‌شود.

فرض کنید که شما می‌خواهید یک کیک را در یک اجاق معمولی بپزید. به طور معمول شما یک کیک را در 177 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) یا دمایی کمی بالاتر یا پایین‌تر می‌پزید اما این بار به طور اتفاقی فر را به جای ۱۷۷ در 316 درجه سانتیگراد (600 درجه فارنهایت) تنظیم می‌کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ قسمت بیرونی کیک قبل از گرم شدن داخل آن می‌سوزد.

در یک اجاق معمولی گرما باید (از طریق هدایت گرمایی) از خارج غذا به سمت وسط غذا حرکت کند، برای آشنایی بیشتر با روش‌های انتقال حرارت و گرما مطلب روش های انتقال گرما — به زبان ساده را مطالعه کنید. هوای گرم و خشک در خارج از غذا رطوبت را تبخیر می‌کند بنابراین سطح بیرونی غذا می‌تواند ترد و قهوه‌ای باشد. به عنوان مثال در یک اجاق گاز معمولی بر روی نان یک پوسته تشکیل می‌شود در حالی که داخل آن مرطوب است.

گرم کردن نان در مایکروویو

در پخت مایکروویو  امواج رادیویی به داخل غذا نفوذ می‌کنند و مولکول‌های آب و چربی را تقریباً به طور یکنواخت در کل ماده غذایی تحریک می‌کنند. هیچ گرمایی توسط هدایت الکتریکی به سمت داخل غذا حرکت نمی‌کند. به یک باره در همه جای ماده غذایی گرما وجود دارد زیرا همه مولکول‌ها با هم برانگیخته می‌شوند. البته محدودیت‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال تابش مایکروویو در تکه‌های ضخیم مواد غذایی به طور یکنواخت نفوذ نمی‌کنند و این تابش‌ها تا وسط ماده غذایی نمی‌رسند و همچنین نقاط خیلی داغی در مواد غذایی وجود دارد که به دلیل تداخل موج ایجاد می‌شوند.

به هر حال ایده اصلی کارکرد ماکروویو این است که کل فرآیند گرمایش متفاوت است و در حقیقت در کل فرآیند به جای انتقال گرما، اتم‌ها برانگیخته می‌شوند.

در اجاق‌های مایکروویو هوای اجاق در دمای اتاق است و بنابراین راهی برای تشکیل یک پوسته داغ که در نتیجه آن دما به ماده غذایی منتقل شود وجود ندارد. به همین دلیل است که شیرینی‌هایی که برای قرار دادن در داخل ماکروویو هستند گاهی اوقات با کمی پوشش ساخته شده از فویل یا مقوا تهیه می‌شوند. در حقیقت ماده غذایی را در این پوشش قرار داده و سپس آن را در مایکروویو قرار می‌دهید. این پوشش توسط تابش ماکروویو بسیار داغ می‌شود و این گرما را به ماده غذایی منتقل می‌کند و سبب ترد شدن مواد غذایی داخل آن همانند یک اجاق معمولی می‌شود.

یک مایکروویو از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

به صورت کلی و همان طور که در شکل زیر نیز نمایش داده شده است یک مایکروویو از هفت قسمت اصلی تشکیل شده است.

قسمت‌های اصلی مایکروویو
تصویر ۲: قسمت‌های اصلی مایکروویو

همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید قسمت‌های اصلی یک مایکروویو عبارتند از: مگنترون، موجبر، فن، کاواک پخت، میز چرخان، درب و قفل‌ها و سیستم تامین برق. به صورت کلی باید گفت مگنترون یک لوله الکترونی برای تقویت یا تولید تابش مایکروویو با استفاده از جریان الکترون‌ها است که توسط یک میدان مغناطیسی خارجی کنترل می‌شود. همچنین موجبر نیز یک لوله فلزی است که امواج ماکروویو را محدود کرده و آن‌ها را از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر انتقال می‌دهد.

مخترع مایکروویو چه کسی بود؟

در حقیقت نام مخترع مایکروویو «پرسی اسپنسر» (Percy Spencer) بود و اختراع او حقیقتاً یک تصادف بود. اسپنسر در شرکتی به نام Raytheon کار می‌کرد و در طول جنگ جهانی دوم فرستنده‌های رادار مایکروویو را توسعه می‌داد.

یک روز در سال 1945 او متوجه شد که آب نباتی که در جیب خود دارد شروع به ذوب شدن کرده است. در حقیقت تابش‌های ماکروویو که از مجموعه راداری که او روی آن کار می‌کرد ساطع می‌شدند آب نبات را در جیب او می‌پختند و ذوب می‌کردند.

مخترع مایکروویو
تصویر ۳: مخترع مایکروویو Percy Spencer

با کمی آزمایش اسپنسر دریافت که می‌توان از تابش‌های مایکروویوها برای گرم کردن غذا استفاده کرد. او اولین اجاق ماکروویو خود را ایجاد کرد و اولین غذایی که در آن پخت پاپ کورن یا ذرت بو داده بود.

همان طور که گفتیم اجاق‌های ماکروویو از تابش‌های ماکروویوها که امواج رادیویی با فرکانس تقریبی 2500 مگاهرتز هستند برای گرم کردن غذا استفاده می‌کنند. در این فرآیند تابش مایکروویو جذب آب، چربی و قند می‌شود و بلافاصله به گرما تبدیل می‌شود. ضریب نفوذ تابش مایکروویو بسیار زیاد است و به همین دلیل غذا را به طور یکنواخت و سریع می‌پزد.

تابش مایکروویو توسط پلاستیک، شیشه یا سرامیک جذب نمی‌شود و بنابراین برای گرم کردن غذا بدون گرم کردن هر چیز دیگری در اطراف غذا مناسب است. این ویژگی سبب می‌شود تا اجاق‌های مایکروویو نسبت به سایر وسایل آشپزی انرژی کمتری مصرف کنند.

طرح اولیه اولین مایکروویو
تصویر ۴: طرح اولیه نخستین مایکروویو

Raytheon حق اختراع ماکروویو اسپنسر را در 8 اکتبر 1945 ثبت کرد. این شرکت در سال 1947 اولین اجاق مایکروویو تجاری را تولید کرد و آن را Radarange نامید. شاید این اعداد عجیب به نظر برسد اما طول این ماکروویو ۱٫۸ متر و وزن آن 340 کیلوگرم بود.

به علاوه این مایکروویو گران هم بود و قیمت آن به 5٬000 دلار می‌رسید که معادل با ۵۲٬۰۰۰ دلار امروزه است. بدین ترتیب سال‌ها طول کشید تا اجاق‌های ماکروویو ارزان قیمت تولید و فروخته شوند.

امروزه میلیون‌ها آشپزخانه خانگی دارای اجاق مایکروویو هستند. شما حتی می‌توانید آن‌ها را تقریباً در هر آشپزخانه رستوران و فروشگاه نیز به راحتی پیدا کنید. چه بخواهید برای قهوه خود آب جوش آماده کنید، چه غذای مانده را برای ناهار دوباره گرم کنید یا یک کیسه ذرت را برای میان وعده خود بخورید ماکروویو این کار را برای شما در کوتاهترین زمان ممکن انجام می‌دهد و به همین دلیل بسیار محبوب است و استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است.

تفاوت مایکروویو و مایکروفر چیست؟

در مورد این سوال سردرگمی و ابهامات زیادی وجود دارد که آیا دستگاه شما مایکروویو است یا مایکروفر؟ اما حقیقت امر این است که این دو دستگاه هیچ تفاوتی با هم ندارند. در زبان انگلیسی اجاق مایکروویو را Microwave oven می‌نامند که فرم و صورت کوتاه شده آن به صورت Microwave می‌شود. این تغییر در زبان فارسی به صورت مایکروویو و مایکروفر نمایان می‌شود و در حقیقت این دو با هم تفاوتی ندارند.

شاید شما این را هم بشنوید که ماکروفر فقط برای گرم کردن غذا و ماکروویو برای پخت و پز و گرم کردن غذا استفاده می‌شود اما این موضوع حقیقت ندارد. تابش الکترومغناطیسی ماکروویو ساطع شده از دستگاه‌ شما باعث برانگیختگی مولکول‌ها و اتم‌های مواد غذایی می‌شود و گرما ایجاد می‌کند خواه شما این گرما را برای پخت مواد غذایی استفاده کنید و خواه برای گرم کردن مواد غذایی در فرآیند دستگاه شما تاثیری ندارد.

این بیان شبیه این است که به شما بگویند اجاق گازی که خریداری کرده‌اید فقط غذا را گرم می‌کند و برای پخت و پز باید اجاق گاز مدل پخت و پز را بخرید. مسلماً در این حالت شما متوجه می‌شوید که فرد گوینده یا کاملاً نسبت به فرآیند اجاق گاز ناآگاه است یا قصد دارد بدهی‌های عقب افتاده‌اش را با خرید شما بپردازد.

بنابراین این دو دستگاه با هم تفاوتی ندارند و هر دو به یک وسیله خانگی اشاره می‌کنند.

تفاوت مایکروویو و اجاق گاز همرفتی چیست؟

شاید از خود بپرسید که تفاوت ماکروویو و اجاق گاز همرفتی چیست؟ مطمئناً هر دو کار یکسانی انجام می‌دهند و غذا را گرم می‌کنند یا آن را می‌پزند. با این حال بین این دو دستگاه تفاوت‌های اساسی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت اصلی و اساسی این دو دستگاه این است که مایکروویو از امواج تابشی برای گرم کردن رطوبت در غذای شما استفاده می‌کند و در نهایت آن را می‌پزد در حالی که اجاق گاز همرفت (که به آن فن فر نیز گفته می‌شود) با گردش گرما از طریق فن در اطراف کاواک غذا را گرم می‌کند.

به دلیل وجود فن تمام کاواک فر گرم می‌شود و بنابراین گرما به صورت یکسان توزیع می‌شود و غذا به صورت یکنواخت پخته می‌شود. این در حالی است که مایکروویوها از تابش برای تحریک مولکول‌های غذایی که قصد پختن یا گرم کردن آن را دارید استفاده می‌کنند و باعث نوسان و حرکت آن‌ها می‌شوند که در نتیجه گرما ایجاد می‌کنند و غذا را از داخل گرم می‌کنند.

مایکروویو و اجاق همرفتی
تصویر ۵: مایکروویو و اجاق همرفتی

شاید حالا بتوانید دلیل وجود سینی‌های گردان را در داخل ماکروویو درک کنید. در حقیقت چرخش غذا بر روی این سینی‌ها سبب می‌شود که تابش به اندازه مساوی بین تمام قسمت‌های غذا توزیع شوند و غذا یکسان پخته یا گرم شود.

اجاق‌های همرفت خیلی سریع‌تر از اجاق‌های معمولی غذا را می‌پزند، اما مایکروویو ها حدود 25 درصد سریع‌تر از اجاق‌های معمولی غذا را طبخ می‌کنند. این سرعت می‌تواند به غذایی که طبخ می‌شود نیز بستگی داشته باشد زیرا غذاهایی با چربی بالا یا آب مانند تخم مرغ یا ماهی با سرعت بیشتری پخته می‌شوند.

اگر ترجیح می‌دهید غذای خود را برشته کنید تا اینکه فقط آن را بپزید شاید اجاق گاز همرفت انتخاب بهتری باشد. مایکروویوها غذا را به راحتی مانند اجاق‌هایی که از روش گرمایش سنتی استفاده می‌کنند طبخ می‌کنند اما آن‌ها را برشته یا سرخ نمی‌کنند.

آیا می‌توان مایکروویو را بازیافت کرد؟

اگر در حال خرید یک مایکروویو جدید هستید شاید دوست دارید بدانید که غیر از بخشیدن ماکروفر قدیمی خود به یک نفر دیگر چه کاری می‌توانید انجام دهید. آیا جایز است که آن را به همراه بقیه اسباب خانه که می‌خواهید تغییر دهید جلوی درب خانه قرار دهید؟ در حقیقت این کار مجاز نیست.

مایکروویو به عنوان زباله الکترونیکی و مانند مواردی مثل تلویزیون شناخته می‌شود. بنابراین اگر مایکروویو قدیمی دارید که دیگر آن را نمی‌خواهید چه کاری باید انجام دهید؟ در حقیقت روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید مایکروویو خود را به درستی و با خیال راحت دور بیندازید.

بازیافت مایکروویو
تصویر ۶: بازیافت مایکروویو

با فروشگاه لوازم خانگی محلی یا خرده فروشان بزرگتر مشورت کنید زیرا این شرکت‌ها ممکن است خدماتی برای از بین بردن مایکروویو قدیمی شما ارائه دهند، با این وجود این کار ممکن است برای شما هزینه داشته باشد و بنابراین پیش از انجام این کار درباره آن تحقیق کنید.

همچنین بهتر است با نمایندگی سازنده مایکروویو خود مشورت کنید زیرا آن‌ها ممکن است مایل باشند آن را برای بازیافت ایمن و مسئولانه از شما تحویل بگیرند، یا آن را با یک مدل جدیدتر برای شما جایگزین کنند. با این حال این یک سرویس معمول نیست و حتماً در مورد آن تحقیق و بررسی کامل را انجام دهید.

در نهایت با جستجو کردن می‌توانید به جای دادن مایکروفر یا سایر قطعات الکترونیکی قدیمی خود به خریداران دوره‌گرد و دریافت بهای ناچیز در قبال آن‌ها، این اقلام را به صورت آنلاین در وبسایت مراکز بازیافت ثبت کنید و آن‌ها را به صورت تخصصی و با کمترین آسیب به طبیعت (+) جایگزین کنید.

اندازه مایکروویو چگونه تعیین می‌شود؟

مایکروویوهای گوناگونی در اندازه‌ها و با مشخصات مختلفی در بازار موجود است. به طور معمول مایکروویو معمولی که قابلیت گرم کردن و طبخ غذا را برای یک خانواده دارد در اندازه 20 تا 25 لیتر در بازار موجود است.

بیشتر مایکروویوهای معمولی و برای مصرف خانگی در اندازه ۲۵ لیتر هستند با این حال برخی از مایکروویو ها با اضافه کردن گزینه‌هایی مانند گریل و فر همرفتی به ظرفیت ۴۰ لیتر نیز می‌رسند.

ظرفیت مایکروویو

در حقیقت ظرفیت یک مایکروویو بر حسب لیتر مکعب بیان می‌شود و از ۱۳ تا ۴۲ لیتر متفاوت است. اما از آنجایی که این عدد ظرفیت دستگاه است و اندازه ابعادی مایکروفر نیست ممکن است ماکروفرهایی با ظرفیت یکسان از لحاظ طول، عرض و ارتفاع متفاوت به نظر برسند.

مایکروویو از چند وات برق استفاده می‌کند؟

مایکروویوها روز به روز قدرتمندتر می‌شوند که این موضوع برای ما عالی است زیرا این بدان معنی است که ما می‌توانیم به سرعت غذای گرم تولید کنیم. توان مایکروویو بر حسب وات (W) اندازه گیری می‌شود و یک قاعده سرانگشتی وجود دارد که هرچه مقدار وات بیشتر باشد قدرت دستگاه نیز بیشتر می‌شود.

وات معمولی مایکروویو استاندارد در اندازه خانواده در حدود 850 تا 900 وات است اما اگر بخواهید مایکروویو با مشخصات پیشرفته مناسب برای رستوران را انتخاب کنید معمولاً وات بالاتر تا 1100 وات را پیدا می‌کنید.

اجاق‌های مایکروویو و نکات ایمنی مرتبط با آن‌ها

اشعه مایکروویو می‌تواند بافت بدن را به همان روشی که غذا را گرم می‌کند گرم کند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای تابش مایکروویو می‌تواند باعث سوختگی شود. دو ناحیه از بدن یعنی چشم‌ها و اندام تناسلی آقایان در برابر گرم شدن توسط تابش‌های رادیویی آسیب پذیر هستند، زیرا جریان خون نسبتاً کمی در آنها وجود دارد و نمی‌تواند گرمای بیش از حد را به خارج از این اندام‌ها منتقل و هدایت کند. علاوه بر این لنز چشم نیز در برابر گرمای شدید حساس است و قرار گرفتن در معرض تابش مایکروویو در سطح بالا می‌تواند باعث آب مروارید شود.

نکات ایمنی در مایکروویو

اما این نوع آسیب‌ها، سوختگی و آب مروارید فقط می‌توانند در اثر قرار گرفتن در معرض تابش زیاد امواج مایکروویو ایجاد شوند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که دز جذب تابش با فاصله به شدت کاهش می‌یابد. به این معنی که اگر شما در فاصله ۵۰ سانتی‌متری مایکروفر روشن قرار داشته باشید یک صدم دز تابشی که در فاصله ۵ سانتی‌متری دستگاه قرار گرفتید را دریافت می‌کنید.

همچنین بر اساس گزارش‌ها بیشترین آسیب در استفاده از مایکروویو سوختگی ناشی از دست زدن به غذاهای گرم و نوشیدنی بوده است و بهتر است در این زمینه اقدامات احتیاطی انجام شود.

نکاتی در مورد عملکرد و استفاده ایمن از مایکروویو

  • برای مراحل کار توصیه شده و اقدامات احتیاطی ایمنی برای مدل اجاق ماکروفر خود دستورالعمل دستگاه خود را با دقت بخوانید و ترتیب کارها را دنبال کنید.
  • از وسایل آشپزی و ظرف‌های مخصوص مایکروویو که مخصوص استفاده در اجاق مایکروویو ساخته شده‌اند استفاده کنید.
  • اگر درب ماکروویو شما محکم بسته نمی‌شود یا غر شده است، تاب دارد یا در هر صورتی آسیب دیده است، از اجاق ماکروویو خود استفاده نکنید.
  • اگر مایکروویو با درب باز نیز به کار خود ادامه می‌دهد استفاده از آن را متوقف کنید.
  • به عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی، به مدت طولانی در حین کار با ماکروویو مستقیم در برابر آن نمانید و اجازه انجام این کار را به کودکان نیز ندهید.
  • آب یا مایعات را در اجاق ماکروویو بیش از حد توصیه شده در دستورالعمل‌های دستگاه گرم نکنید.
  • داخل بعضی از مایکروفرها نباید خالی باشد و یک ظرف آب باید همواره در دستگاه قرار داشته باشد. برای اطمینان از این موضوع به دفترچه راهنمای ماکروویو خود مراجعه کنید.
  • محفظه کاواک، لبه‌های خارجی کاواک و درب ماکروویو را به طور منظم با آب و مواد شوینده ملایم تمیز کنید. برای تمیز کردن ماکروویو پاک کننده مخصوص ماکروویو لازم نیست، اما اطمینان حاصل کنید که از پدهای تمیز کننده زبر و استیل یا ساینده‌های دیگر استفاده نمی‌کنید.

آیا صدمات ناشی از تشعشع از مایکروویو وجود دارد؟

بیشتر آسیب‌های مربوط به اجاق‌های مایکروویو در اثر سوختگی مربوط به گرما از ظروف داغ، غذاهای بیش از حد گرم شده یا مایعاتی بوده که در اثر گرما فوران کرده‌اند و آسیب‌های مربوط به تشعشع بسیار کم هستند و گفته می‌شود موارد بسیار نادری از آسیب تابش وجود داشته که ناشی از شرایط غیرمعمول یا سرویس دهی نامناسب بوده است.

به طور کلی صدمات ناشی از تابش اجاق ماکروویو در اثر قرار گرفتن در معرض مقدار زیاد اشعه مایکروویو از طریق روزنه‌هایی مانند شکاف در مهر و موم‌های دستگاه صورت می‌گیرد. با این حال مقررات سازمان غذا و دارو یا FDA شرکت‌های سازنده مایکروفر را ملزم به طراحی مایکروویوهایی با حد بالایی از محافظت از طریق سطح و بدنه کرده‌ است.

اجاق‌های مایکروویو و باتری‌های قلب

زمانی نگرانی وجود داشت که نشت تابش از اجاق‌های مایکروویو می‌تواند در برخی از ضربان سازهای الکترونیکی قلب تداخل ایجاد کند. به همین ترتیب نگرانی‌های مشابهی در مورد تداخل امواج باتری قلب با دستگاه‌های الکترونیکی دیگری مانند ریش تراش برقی، سیستم‌های احتراق خودکار و سایر محصولات الکترونیکی نیز مطرح شده بود.

این در حالی است که FDA گذاشتن علامت هشدار برای دارندگان باتری قلب را بر روی ماکروویو ها ضروری نمی‌داند و در حقیقت این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است زیرا ضربان سازهای امروزی برای محافظت در برابر چنین تداخل‌های الکتریکی طراحی شده‌اند.

مایکروویو و باتری قلب

با این حال برای بیمارانی با ضربان ساز قلب که نگرانی دارند توصیه می‌شود تا با پزشک خود مشورت کنند.

آیا یک زن باردار می تواند از مایکروویو استفاده کند؟

تابشی که از ماکروویو ساطع می‌شود با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست زیرا بی بو و نامرئی است بنابراین یک زن باردار باید مراقب استفاده از ماکروویو باشد. اگر درب ماکروویو قفل نمی‌شود یا آسیب دیده، بهتر است از پخت و پز در مایکروویو خودداری کنید.

اعتقاد بر این است که ماکروویوهایی که بیش از 2 سال از استفاده آن‌ها می‌گذرد در مقایسه با مدل‌های جدید دارای نشت بیشتری هستند. تابش یک ماکروویو که نشت دارد می‌تواند برای یک زن باردار مضر باشد زیرا امواج و تاثیرات آن ممکن است تا 12 سانتی‌متر برسد و اگر زن باردار بسیار نزدیک مایکروویو بایستد در معرض امواج مضر قرار می‌گیرد. بهتر است در طول دوره بارداری از ماکروویو کمتر استفاده کنید اما اگر برای طبخ به شدت به این دستگاه نیازمند هستید نکات زیر را رعایت کنید.

نکاتی برای استفاده ایمن از مایکروویو در دوران بارداری

توصیه می‌شود که خانم‌های باردار از ماکروویو با رعایت تمام استانداردهای ایمنی که در زیر ذکر شده استفاده کنند:

  • اطمینان حاصل کنید که مایکروویو شما سالم و ایمن است و نشت تابش ندارد.
  • توصیه می‌شود ظرف غذا را درون ماکروویو قرار دهید، دما را تنظیم کرده و تا زمان اتمام پخت یا گرم کردن غذا از آن دور بمانید. این عمل شما را از میدان‌های الکترومغناطیسی دور می‌کند.
  • اگر ماکروویو جدیدی خریداری کرده‌اید منتظر بمانید تا تکنسین دستگاه به خانه‌تان بیاید و طرز کار دستگاه را برای شما توضیح دهد.
  • چه یک کاربر عادی باشید و چه یک کاربر جدید، قبل از راه اندازی دستگاه باید تمام دستورالعمل‌های کتابچه راهنما را به دقت مطالعه کنید.
  • از استفاده بیش از حد از ماکروویو و گرم شدن بیش از حد غذا در مایکروویو خودداری کنید.
  • اگر مدت طولانی است که از یک ماکروویو استفاده می‌کنید بهتر است یک مایکروویو جدید خریداری کنید، زیرا که مدل‌های قدیمی شانس بیشتری برای نشت تابش دارند.
  • هنگام خرید ماکروویو به دنبال مهر اعتبار BIS یا علامت ISI بگردید.
  • غذا را در کاسه‌های قابل استفاده در ماکروویو گرم کنید و از گرم شدن آن در کاسه‌های پلاستیکی خودداری کنید زیرا ممکن است مواد پلاستیکی با گرم شدن غذایی که قصد مصرف آن را دارید مخلوط شوند.
  • هنگام قرار دادن یا بیرون آوردن سینی‌های غذا از ماکروویو، همیشه دستکش بپوشید.
  • هنگام برداشتن درب ظروف غذایی پخته شده یا گرم شده در فاصله خوبی از ظرف بایستید تا از سوختگی توسط بخار غذا جلوگیری شود.

آیا می‌توانید در دوران بارداری از غذای تهیه شده یا گرم شده در مایکروویو بخورید؟

می‌توانید غذای پخته شده یا گرم شده با ماکروویو را استفاده کنید و بخورید اما نباید بیش از حد گرم شود. وقتی غذا در مایکروویو پخته می‌شود شکل و ساختار مولکولی آن تغییر نمی‌کند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که غذا آلوده نیست. طبق چندین مطالعه با پخت و پز غذا در ماکروویو ارزش غذایی آن کاهش می‌یابد. اما برخی از مردم معتقدند که پخت و پز در ماکروویو بسیاری از مواد مغذی و مواد معدنی موجود در غذا را در خود نگه می‌دارد و از دست دادن مواد معدنی و مغذی در پخت‌های طولانی مدت و سنتی بیشتر رخ می‌دهد. احتمالاً بارها شاهد بوده‌اید که غذا در ماکروویو به طور ناموزونی گرم می‌شود و در بعضی مواقع برخی نقاط ماده غذایی به شدت گرم می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که غذا قبل از مصرف آن خنک شده و به دمای اتاق رسیده باشد.

مایکروویو در صورت استفاده صحیح هیچ خطری برای شما یا جنین شما ایجاد نخواهد کرد. همچنین بر اساس گزارش‌های FDA اعتقاد بر این است که مایکروویوها تابش بسیار کمی منتشر می‌کنند. بنابراین استفاده از ماکروویو با مراقبت و اقدامات احتیاطی مناسب ایمن است. اما اگر باز هم نگران هستید و شک دارید در مورد استفاده از ماکروویو یا خوردن غذای طبخ یا گرم شده در ماکروویو در دوران بارداری با متخصص زنان خود مشورت کنید.

جمع بندی

در این مطلب در مورد طرز کار ماکروویو صحبت کردیم. برای توضیح طرز کار این دستگاه ابتدا تابش مایکروویو را توضیح دادیم و سپس طرز کار این دستگاه و قسمت‌های مختلف مایکروویو را معرفی کردیم. همچنین در مورد تفاوت‌های مایکروویو و مایکروفر صحبت کردیم و در مورد دستورالعمل‌های ایمنی استفاده از این اجاق‌ گازهای ایمنی صحبت کردیم. در نهایت در مورد استفاده ماکروویو توسط افرادی با باتری قلب و زنان باردار نیز توضیحاتی ارائه دادیم.

بر اساس رای ۴۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowStuffWorksWonderopolisCDAParentingFDAWHO
۳ دیدگاه برای «مایکروویو چیست و چگونه کار می کند؟ | همه چیز درباره اجاق مایکرویو»

رفرنس های این مقاله چه کتاب هایی هستن؟

سلام وقت شما بخیر؛

منابع تمامی مطالب مجله فرادرس در انتهای آن‌ها ذکر شده است.

از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

بسیار جامع و به من خیلی کمک کرد ممنون از شما

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *