تقلب نامه (Cheat Sheet) فرمول های تبدیل z

۳۴۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
تقلب نامه (Cheat Sheet) فرمول های تبدیل z

در این تقلب‌نامه، فرمول های تبدیل z ارائه شده است. تقلب‌نامه (Cheat Sheet)، نوشته‌ای است که در یک یا چند صفحه تنظیم می‌شود و دربردارنده نکات مهم و خلاصه یک درس یا کتاب و فرمول‌های لازم برای حل مسائل است. همچنین، تقلب‌نامه می‌تواند به صورت برگه‌های راهنمایی برای نرم‌افزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی باشد. تقلب‌نامه‌ها مفهوم کاملاً مثبتی دارند و در مقاطع مختلف تحصیلی به‌ کار می‌روند و سرعت و دقت حل مسائل را بالاتر می‌برند. همچنین، در برخی امتحانات که استفاده از تقلب‌نامه مجاز نیست، می‌توان قبل از امتحان، با مراجعه به آن‌ها نکات مهم را به‌ سرعت مرور کرد.

فهرست مطالب این نوشته

با توجه به مواردی که گفته شد، تدوین تقلب‌نامه‌های پرکاربرد در زمینه‌های مختلف، یکی از اهداف مجله فرادرس است و در همین رابطه، تقلب‌نامه‌های مختلفی تهیه و تدوین شده است. برای مشاهده سایر تقلب‌نامه‌های مجله فرادرس می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

تقلب‌نامه فرمول های تبدیل z

تقلب‌نامه‌ای که در اینجا ارائه شده، حاوی مهم‌ترین فرمول‌های تبدیل z است. تبدیل z، اساساً یک ابزار عددی است که برای انتقال از حوزه زمان به حوزه فرکانس به‌کار می‌رود و یک تابع ریاضی از متغیر مختلط $$z$$ است. تبدیل فوریه گسسته (DFT) را می‌توان به‌ کمک تبدیل z محاسبه کرد. همچنین، تبدیل z به طور گسترده در تحلیل انواع مختلفی از فیلترهای دیجیتال به‌کار می‌رود و در بسیاری از زمینه‌ها مانند فیلترسازی خطی، یافتن کانولوشن خطی و همبستگی متقابل دنباله‌های مختلف کاربرد دارد. علاوه بر این، با استفاده از تبدیل z می‌توان درباره مشخصه‌های سیستم (مانند پایدار/ناپایدار، علّی/غیرعلّی و…) بحث کرد. در ادامه، مهم‌ترین فرمول‌های تبدیل z در قالب تقلب‌نامه ارائه شده است.

برای دانلود این تقلب‌نامه، روی لینک زیر کلیک کنید.

تقلب نامه (Cheat Sheet) فرمول های تبدیل زددانلود تقلب‌نامه (+ کلیک کنید)

اگر مطلب بالا برای شما مفید بوده، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

^^

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *