فرق واو عطف و واو ربط چیست؟ – به زبان ساده با مثال

۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
فرق واو عطف و واو ربط چیست؟ – به زبان ساده با مثال

فرق واو عطف و واو ربط این است که «و» ربط بین دو یا چند جمله قرار می‌گیرد و آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد اما «و» عطف بین دو یا چند کلمه می‌آید و آن‌ها را به هم پیوند می‌زند. به‌عنوان مثال، «و» در گروه اسمی «شمع و پروانه» نوعی واو عطف است اما «و» در جمله مرکب «شمع خاموش شد و پروانه پرواز کرد.» نوعی حرف ربط به شمار می‌آید. فرق واو عطف و ربط، همین‌طور کاربرد هر کدام را با مطالعه این مطلب از مجله فرادرس به‌خوبی یاد می‌گیرید. در ادامه، با روش‌های تشخیص آن‌ها از یکدیگر آشنا می‌شوید و به انواع واو در زبان فارسی پی می‌برید. در نهایت، با پاسخ دادن به آزمون پایانی این مطلب، فرصت آن را خواهید داشت که آموخته‌های خود را مرور کنید.

997696

فرق واو عطف و واو ربط

«واو» و انواع آن در زبان فارسی کاربرد فراوانی دارند. «واو عطف» و «واو ربط» دو مورد از انواع واو محسوب می‌شوند که به‌طور روزمره آن‌ها را به کار می‌بریم. البته این دو نوع واو، تفاوت‌های مهمی با یکدیگر دارند که در جدول زیر، آن‌ها را به‌طور خلاصه نشان داده‌ایم.

تفاوت‌هاواو عطفواو ربط یا واو پیوند
محل قرار گرفتنبین دو یا چند کلمه می‌آید.بین دو یا چند جمله می‌آید.
اجزای بعدیبعد از آن یک یا چند کلمه قرار می‌گیرد.بعد از آن یک جمله قرار می‌‌گیرد.
کاربردمعطوف و معطوف‌الیه را تشکیل می‌دهد.جمله مرکب همپایه را می‌سازد.

در فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دهم فرادرس، فرق واو عطف و ربط به‌طور کامل تدریس شده است. برای دسترسی به این فیلم آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

در بخش‌های بعدی این مطلب، هر کدام از موارد بالا را با مثال و با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهیم.

محل قرار گرفتن واو عطف و ربط

در جدول بالا، به این نکته اشاره کردیم که واو عطف بین دو یا چند کلمه قرار می‌گیرد در حالی که واو ربط بین دو یا چند جمله می‌آید. محل قرار گرفتن واو عطف و ربط را در کادر زیر مشخص کرده‌ایم.

ساختار ۱: کلمه + واو عطف + کلمه

ساختار ۲: جمله هم‌پایه + واو ربط + جمله هم‌پایه

در ادامه، محل قرار گرفتن واوهای ربط و عطف را با مثال نشان می‌دهیم. البته در این مورد، توصیه می‌کنیم فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دهم فرادرس را نیز تهیه و مشاهده کنید.

در مثال زیر، دو بار از حرف واو استفاده شده است. مورد اول بین کلمه‌های «سارا» و «ستاره» آمده است و آن‌ها را به هم پیوند زده است. بنابراین، واو اول نوعی واو عطف به شمار می‌آید.

واو دوم بین دو جمله هم‌پایه آمده است و با پیوند زدن آن‌ها، نوعی جمله مرکب هم‌پایه را ساخته است. در واقع، واو دوم، بین دو جمله «سارا و ستاره با هم به کتاب‌‌فروشی رفتند» و «کتاب خریدند» قرار گرفته است.

سارا و ستاره با هم به کتاب‌فروشی رفتند و کتاب‌ خریدند.

یک تخته روی میز چوبی با چند مداد در کنار آن - فرق واو عطف و واو ربط

اجزای بعد از واو ربط و عطف

با دقت به جدول ابتدای ابن بخش، متوجه می‌شوید که آنچه بعد از واو عطف می‌آید، کلمه است اما آنچه بعد از واو ربط قرار می‌گیرد، جمله است. این نکته را با دقت به مثال‌های زیر بهتر متوجه می‌شوید.

در مثال اول، سازه‌ای که به‌طور مستقیم بعد از «و» آمده است، کلمه «دفتر» است. البته «را» و «بردار» هم بعد از واو آمده‌اند اما مستقیماً بعد از آن قرار نگرفته‌اند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که این واو، از نوع واو عطف است.

در مثال دوم، سازه‌ای که مستقیماً بعد از واو آمده است، جمله «دفتر را هم در قفسه قرار بده» است. به همین خاطر، نتیجه می‌گیریم که واو دوم از نوع واو ربط است.

مثال ۱: جامدادی و دفتر را بردار.

مثال ۲: جامدادی‌ات را روی میز بگذار و دفتر را هم در قفسه قرار بده.

کاربرد واو عطف و واو ربط

واو عطف با قرار گرفتن بین کلمه‌ها، معطوف و معطوف‌الیه را را تشکیل می‌دهد. کلمه‌ای که بعد از واو عطف می‌آید، «معطوف» نامیده می‌شود. کلمه‌ای که قبل از واو عطف قرار دارد، «مَعطوفٌ‌إلیه» نام دارد.

برای درک بهتر این نکته، به مثال زیر توجه کنید. در این مثال، «و» بین کلمه‌های «اسم‌ها» و «فعل‌ها» آمده است.

«اسم‌ها» قبل از واو عطف آمده است. به همین دلیل، معطوف‌الیه نامیده می‌شود. «فعل‌ها» نیز که بعد از واو عطف قرار دارد، معطوف این ترکیب است.

اسم‌ها و فعل‌ها اجزای اصلی جمله به شمار می‌آیند.

در این بخش، با فرق واو عطف و ربط آشنا شدید. با این حال، برای یادگیری بهتر تفاوت‌های آن‌ها، لازم است هر کدام از این دو نوع واو را به‌طور جداگانه نیز بررسی کنید.

در بخش‌های بعدی، ابتدا واو عطف را با مثال آموزش می‌دهیم و سپس کاربردهای واو ربط را با مثال‌های متنوع توضیح می‌دهیم.

واو عطف چیست؟

«واو عطف» همان‌طور که از نام آن مشخص است، نوعی حرف عطف محسوب می‌شود. این حرف با قرار گرفتن بین اسم‌ها، صفت‌ها، قیدها و ضمیرها، آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

در جدول زیر، حالت‌های مختلف واو عطف را با مثال نشان داده‌ایم.

حالت‌های واو عطفمثال
بین دو یا چند اسمحال‌و‌هوای کتاب و کتاب‌خانه را دوست دارم.
بین دو یا چند صفتشهر از این منظره، زیبا و چشم‌نواز است.
بین دو یا چند قیدبا آرامش و با آسودگی سر جلسه امتحان حاضر شوید.
بین دو یا چند ضمیرشما و ایشان قبلاً همدیگر را دیده بودید؟

با توجه به نکته‌های زیر، کاربردهای واو عطف را بهتر می‌آموزید.

  • واو عطف ممکن است بین دو گروه اسمی قرار بگیرد و آن‌ها را به هم پیوند بدهد. (مانند: آسمانِ آبی و خورشیدِ درخشان)
  • دو طرف واو عطف از نظر مقوله دستوری با هم یکسان هستند. به عبارت دیگر، هر دو اسم، صفت، قید یا ضمیر به شمار می‌آیند. واو عطف بین یک اسم و یک صفت یا بین یک قید و اسم قرار نمی‌گیرد.
  • واو عطف ممکن است بین اسم و ضمیر قرار بگیرد. (مانند: من و دوستم)
یک تخته سفید و دستی که برای تاکید بر نوشته روی تخته به آن اشاره می کند
  • واو عطف می‌تواند بین دو مصدر هم قرار بگیرد و آن‌ها را به هم پیوند بدهد، زیرا مصدر فعل‌ها از نظر مقوله دستوری، نوعی اسم به شمار می‌آیند. (مانند: خوردن و خوابیدن)
  • هرگاه واو بین دو فعل قرار بگیرد، دیگر واو عطف نیست. بلکه واو ربط محسوب می‌شود. (گفتم و شنیدم)
  • در صورتی که واو بین اجزای کلمه‌های مشتق‌مرکب یا وندی مرکب قرار بگیرد، واو عطف نیست، بلکه میانوند به شمار می‌آید. (گفت‌و‌شنود)
  • اگر واو عطف بین بیش از دو کلمه قرار بگیرد، از لحاظ ویرایشی، بهتر است به‌جای آن، علامت ویرگول را قرار بدهید و فقط بین دو کلمه آخر از واو عطف استفاده کنید. (مانند: ریاضی، فلسفه، جغرافیا، تاریخ و ادبیات را در دوران مدرسه دوست داشتم.)
  • کلمه‌ای که بعد از واو عطف قرار می‌گیرد، یعنی معطوف، از نظر نقش دستوری، تابع کلمه قبل از واو عطف است. به‌طور مثال، اگر نقش دستوری کلمه قبل از واو عطف، مفعولی باشد، نقش دستوری کلمه بعد از واو عطف هم مفعولی است. (مانند «گلدان» در جمله «گل و گلدان را امروز خریدی؟» که به تبعیت از «گل»، دارای نقش دستوری مفعولی شده است.)

کاربرد واو عطف و معطوف را می‌توانید با مشاهده فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه یازدهم فرادرس یاد بگیرید.

مثال واو عطف

در بخش‌های قبلی، علاوه‌بر اینکه یاد گرفتید فرق واو عطف و واو ربط چیست، با واو عطف نیز به‌طور ویژه آشنا شدید. در ادامه، به کمک مثال‌هایی که ارائه شده است، کاربردهای واو عطف را در انواع جمله‌ها می‌آموزید.

مثال اول

در مثال زیر، بین کلمه‌های «ابر»، «باد»، «مه»، «خورشید» و «فلک»، از واو عطف استفاده شده است. همه این کلمه‌ها از نظر مقوله دستوری به گروه اسم‌ها تعلق دارند.

کلمه‌های «باد»، «مه» و «خورشید»، علاوه‌بر اینکه معطوف هستند، معطوف‌الیه کلمه بعد از خود هم به حساب می‌آیند. تمامی کلمه‌های «ابر»، «باد»، «مه»، «خورشید» و «فلک» دارای نقش دستوری نهادی هستند.

در همین مثال، بین جمله‌های «تو نانی به کف آری» و «به غفلت نخوری» هم از واو استفاده شده است اما این واو از نوع واو ربط است، زیرا بین دو جمله قرار گرفته است، نه بین دو کلمه.

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند

تا تو نانی به کف آریّ و به غفلت نخوری

(سعدی)

مثال دوم

در این مثال، بین کلمه‌های «ناهار» و «شام» از واو عطف استفاده شده است. این کلمه‌ها از نوع اسم هستند. «شام» معطوف و «ناهار» معطوف‌الیه به شمار می‌آید.

ناهار و شامِ فردا را امروز آماده می‌کنم.

مثال سوم

در جمله زیر، کلمه‌های «اول»، «دوم» و «سوم» به هم عطف شده‌اند. «دوم»، معطوفِ «اول» است و «سوم» نیز معطوفِ «دوم» است. «دوم» معطوف‌الیه «سوم» هم محسوب می‌شود. تمامی این کلمه‌ها از نوع صفت هستند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بین «اول» و «دوم»، به‌جای واو عطف، از علامت ویرگول استفاده شده است. این کار باعث جلوگیری از تکرار واو عطف می‌شود.

دانش‌آموزان کلاس‌های اول، دوم و سوم، در یک صف قرار بگیرند.

مثال چهارم

در مثال زیر، دو بار از واو عطف استفاده شده است. یک بار واو عطف بین قیدهای «با عصبانیت» و «به‌تندی» قرار گرفته است و آن‌ها را به هم پیوند زده است.

بار دوم نیز بین اسم‌های «پدر» و «مادر» آمده است. این کلمه‌ها هر دو دارای نقش دستوری متممی هستند. به عبارت دیگر، «پدر» بعد از حرف اضافه «با» آمده است و نقش متممی را به عهده گرفته است.

«مادر» نیز به تبعیت از «پدر» با نقش دستوری متممی به کار رفته است.

در این مثال، «با عصبانیت» و «پدر» معطوف‌الیه هستند. «به‌تندی» و «مادر» نیز معطوف به شمار می‌آیند.

نباید با عصبانیت و به‌تندی با پدر و مادر خود صحبت کنید.

مثال پنجم

در مثال زیر، بین کلمه‌های «من» و «او»، حرف عطف «و» آمده است. «من» و «او» هر دو ضمیر هستند. «من» معطوف‌الیه است و «او» نقش معطوف آن را به عهده دارد.

در این جمله، هم «من» و هم «او» هر دو دارای نقش دستوری نهادی هستند.

من و او سال‌هاست که یکدیگر را می‌شناسیم.

مثال ششم

در این جمله، «تازه‌ترین» و «درشت‌ترین» هر دو صفت‌های عالی «پرتقال‌ها» هستند که با استفاده از واو عطف به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

تازه‌ترین و درشت‌‌ترین پرتقال‌ها را برایم جدا کن.

یک مرد در حالی که با دو دست چند پرتقال را نگه داشته است با یک سبد پرتقال روی زمین

مثال هفتم

واو عطف در جمله زیر برای پیوند زدن گروه‌های اسمی «روشنایی روز» و «صدای آواز گنجشک‌ها» آمده است. هر دوی این گروه‌های اسمی دارای نقش نهادی هستند.

روشنایی روز و صدای آواز گنجشک‌ها، خواب را از سر آدم می‌پراند.

مثال هشتم

«این» و «آن» صفت‌های اشاره‌ای هستند که برای اشاره به «کتاب» در جمله زیر به کار رفته‌اند. این صفت‌های اشاره با استفاده از واو عطف به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

در این مثال، «این» نقش معطوف‌الیه را به عهده دارد و «آن» به‌عنوان معطوف به کار رفته است.

این و آن کتاب را برای شما خریده بودند.

مثال نهم

در مثال زیر، واو عطف بین کلمه‌های «فیلم‌ها» و «کتاب‌ها» قرار گرفته است. این کلمه‌ها هر دو از نوع اسم هستند و نقش نهادی را در جمله زیر به عهده گرفته‌اند.

«فیلم‌ها» معطوف‌الیه این جمله است و «کتاب‌ها» معطوف آن محسوب می‌شود.

فیلم‌‌ها و کتاب‌ها، ما را با خود به دنیای جدیدی می‌برند.

مثال دهم

در این مثال، گروه‌های اسمی «آثار ادبی»، «کتاب‌های مرجع» و «آرشیو روزنامه‌ها» با استفاده از واو عطف به هم پیوند خورده‌اند.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، برای جلوگیری از تکرار واو عطف، بین گروه‌های اسمی اول و دوم، به‌جای واو عطف، از علامت ویرگول استفاده شده است.

در مثال زیر، «کتاب‌های مرجع» به «آثار ادبی» عطف شده است و «آرشیو روزنامه‌ها» نیز به «کتاب‌های مرجع» عطف شده است. «کتاب‌های مرجع» علاوه‌بر اینکه معطوف «آثار ادبی» است، معطوف‌الیه «آرشیو روزنامه‌ها» نیز محسوب می‌شود.

هر سه این گروه‌های اسمی دارای نقش دستوری متممی هستند.

در این کتاب‌خانه می‌توانید به آثار ادبی، کتاب‌های مرجع و آرشیو روزنامه‌ها دسترسی داشته باشید.

برای دسترسی به مثال‌های بیشتر، مشاهده فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه یازدهم فرادرس، انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

واو ربط چیست؟

«واو ربط» یکی از رایج‌ترین حروف ربط و پیوند فارسی است که دو یا چند جمله هم‌‌پایه را به هم پیوند می‌زند و جمله‌های مرکب هم‌‌پایه را تشکیل می‌دهد. برای اینکه واو ربط و کاربرد آن را بهتر یاد بگیرید، لازم است ابتدا کمی با حروف ربط و انواع آن‌ها آشنا شوید.

به این منظور می‌توانید به فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم نیز مراجعه کنید. لینک این فیلم آموزشی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

حروف ربط، کلمه‌هایی هستند که بین دو یا چند جمله همسان و ناهمسان قرار می‌گیرند و آن‌ها را به هم پیوند می‌دهند. حروف ربط به دو دسته کلی تقسیم می‌‌شوند:

  • حروف ربط هم‌پایه‌ساز: بین جمله‌های همسان و مستقل قرار می‌گیرند و با پیوند زدن آن‌ها، جمله‌ها مرکب هم‌پایه را می‌سازند. در جمله‌های مرکب هم‌پایه، هیچ‌کدام از جمله‌های هم‌پایه به جمله دیگری وابسته نمی‌شوند. پرکاربردترین حروف هم‌پایه‌ساز فارسی عبارتند از: و، یا، اما، ولی، خواه، هم، لیکن و... .
  • حروف ربط وابسته‌ساز: این حروف با قرار گرفتن بین جمله‌های پایه و پیرو، آن‌ها را به صورت جمله مرکب درمی‌آورند. در این نوع از جمله‌ها، یک جمله پایه وجود دارد که یک یا چند جمله پیرو به آن وابسته شده‌اند. رایج‌ترین حروف ربط وابسته‌ساز شامل این مواردند: که، اگر، تا، زیرا، همین‌که و... .
یک پسر در حال اشاره کردن به ساختار جمله‌های مرکب - فرق واو عطف و واو ربط

از آنجایی که واو ربط بین جمله‌های هم‌پایه قرار می‌گیرد، نتیجه می‌گیریم که این حرف، نوعی حرف ربط هم‌پایه‌ساز است. جمله‌هایی که دو طرف واو ربط قرار می‌گیرند، هم‌پایه و همسان هستند و هیچ‌کدام به دیگری وابسته نمی‌شوند.

برای اینکه با کاربرد واو ربط بیشتر آشنا شوید، به مثال زیر توجه کنید.

در این مثال، «و» بین دو جمله «می‌خواهیم به نمایشگاه برویم» و «از تابلوهای نقاشی دیدن کنیم» قرار گرفته است. هر دوی این جمله‌ها به لحاظ معنایی مستقل هستند و هیچ‌کدام به آن دیگری وابسته نشده‌اند.

به همین خاطر نتیجه می‌گیریم که «و» میان آن‌ها از نوع واو ربط است و جمله زیر نیز نوعی جمله مرکب هم‌پایه به شمار می‌آید.

می‌خواهیم به نمایشگاه برویم و از تابلوهای نقاشی دیدن کنیم.

نکته های مهم در مورد واو ربط

در بخش قبلی، واو ربط و کاربرد آن را به‌خوبی یاد گرفتید. در این بخش، به برخی از نکته‌های تکمیلی در مورد این حرف ربط اشاره می‌کنیم که یادگیری آن‌ها حتماً برایتان مفید خواهد بود.

  • گاهی واو ربط فقط بین دو فعل قرار می‌گیرد. (مانند: دیدم و شنیدم.)
  • واو ربط هرگز در ساختار کلمه‌ها به کار نمی‌رود (مانند کلمه «رخت‌و‌لباس»). واوی که بین اجزای کلمه‌ها قرار می‌گیرد، میانوند است، نه واو ربط.
  • اگر بین سه یا چند جمله هم‌پایه از واو ربط استفاده شده باشد، برای جلوگیری از تکرار، به‌جای واو ربط از علامت ویرگول استفاده می‌کنیم و فقط بین دو جمله آخر، واو ربط را قرار می‌دهیم. (مانند: به‌ خانه رفتم، تکالیفم را نوشتم و به کارهای شخصی‌ام رسیدگی کردم.)

مثال واو ربط

اکنون که با واو ربط آشنا شدید و به مهم‌ترین فرق واو عطف و واو ربط پی بردید، با توجه به مثال‌های زیر، نکته‌های بیشتری را در مورد واو ربط و تفاوت‌های آن با واو عطف می‌آموزید.

برای دسترسی به مثال‌های بیشتر، توصیه می‌کنیم فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم فرادرس را مشاهده کنید.

مثال اول

مثال زیر نوعی جمله مرکب است که از ترکیب دو جمله هم‌پایه به دست آمده است. جمله‌های «بهار از راه می‌رسد» و «جای زمستان را می‌گیرد»، هر کدام جمله مستقلی هستند که با استفاده از واو ربط به هم پیوند خورده‌اند و به صورت یک جمله مرکب هم‌پایه درآمده‌اند.

بهار از راه می‌رسد و جای زمستان را می‌گیرد.

مثال دوم

دو جمله هم‌پایه «گنجشک‌ها بالای سر درختان پرواز می‌کنند» و «آواز می‌خوانند» با استفاده از حرف ربط واو با هم ترکیب شده‌اند و جمله مرکب زیر را تشکیل داده‌اند.

گنجشک‌ها بالای سر درختان پرواز می‌کنند و آواز می‌خوانند.

مثال سوم

در این مثال، حرف ربط واو بین دو جمله هم‌پایه «قرار است فردا کوچه‌ها را چراغانی کنند» و «برای جشن آماده شوند» قرار گرفته است و یک جمله مرکب هم‌پایه را تشکیل داده است. هیچ‌کدام از این جمله‌های هم‌پایه به آن دیگری وابسته نشده‌اند.

قرار است فردا کوچه‌ها را چراغانی کنند و برای جشن آماده شوند.

مثال چهارم

سعدی بیت زیر را با استفاده از یک جمله مرکب هم‌پایه سروده است. «تن به بیچارگی و گُرْسنگی بِنِه» و «دستْ پیشِ سِفله مدار» با استفاده از واو ربط به یکدیگر پیوند خورده‌اند و نوعی جمله مرکب را تشکیل داده‌اند. این جمله‌های هم‌پایه به یکدیگر وابسته‌ نشده‌اند.

تن به بیچارگی و گُرْسنگی

بِنِه و دستْ پیشِ سِفله مدار

(گلستان سعدی)

مثال پنجم

در بیت زیر، «برید»، «درید»، «شکست» و «ببست» فعل‌هایی هستند که با استفاده از واو ربط به یکدیگر پیوند خورده‌اند. این فعل‌ها در واقع جمله‌هایی هستند که بخشی از آن‌ها در مصراع دوم (سر و سینه و پای و دست یلان) آمده است. به همین خاطر است که واو بین آن‌ها را از نوع واو ربط در نظر می‌گیریم، نه واو عطف.

برید و درید و شکست و ببست

یَلان را سر و سینه و پای و دست

(فردوسی)

دو دانش آموز به تخته و نکته ای که روی آن نوشته شده است اشاره می کنند - فرق واو عطف و واو ربط

مثال ششم

در مثال زیر، سه جمله هم‌پایه «موضوع خود را انتخاب کنید»، «چند سطر درباره آن بنویسید» و «تا هفته بعد آن را تحویل بدهید» با استفاده از واو ربط به یکدیگر پیوند خورده‌اند و یک جمله مرکب هم‌پایه را تشکیل داده‌اند.

برای جلوگیری از تکرار واو ربط، بین دو جمله اول، از علامت ویرگول به‌جای واو ربط استفاده شده است.

موضوع خود را انتخاب کنید، چند سطر درباره آن بنویسید و تا هفته بعد آن را تحویل بدهید.

مثال هفتم

جمله مرکب زیر از کنار هم آمدن جمله‌های هم‌پایه «پروانه‌ها پیله خود را گشودند» و «رو به سوی گل‌‌ها پرواز کردند» تشکیل شده است. البته در میان این جمله‌ها نیز از واو ربط استفاده شده است.

پروانه‌ها پیله خود را گشودند و رو به سوی گل‌‌ها پرواز کردند.

مثال هشتم

در این مثال، واو ربط بین دو جمله هم‌پایه «خورشید غروب می‌کند» و «پشت کوه‌ها پنهان می‌‌شود» قرار گرفته است و جمله مرکب زیر را ساخته است. این‌ جمله‌های هم‌پایه بدون اینکه به هم وابسته شده باشند، در ساختار جمله مرکب زیر به کار رفته‌اند.

خورشید غروب می‌کند و پشت کوه‌ها پنهان می‌‌شود.

مثال نهم

جمه مرکب زیر در واقع از ترکیب سه جمله مرکب هم‌پایه ساخته شده است. این جمله‌ها عبارتند از: «همه نکته‌های معلم را گوش دادم»، «یادداشت کردم» و «مرور کردم». هر سه این جمله‌های هم‌پایه با استفاده از واو ربط به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، برای جلوگیری از تکرار واو ربط، بین دو جمله اول، از علامت ویرگول به‌جای واو ربط استفاده شده است.

همه نکته‌های معلم را گوش دادم، یادداشت کردم و مرور کردم.

مثال دهم

در مثال زیر، کاربرد حرف ربط واو را مشاهده می‌کنید. این واو با قرار گرفتن بین دو جمله هم‌پایه «باد بین درخت‌ها می‌پیچید» و «شاخه‌هایشان را تکان می‌داد»، جمله مرکب زیر را تشکیل داده است، بدون اینکه هیچ‌کدام از این جمله‌ها را به آن دیگری وابسته کند.

باد بین درخت‌ها می‌پیچید و شاخه‌هایشان را تکان می‌داد.

در فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم فرادرس، مثال‌های بیشتری از حروف ربط، به‌ویژه حرف ربط «و» آموزش داده شده است. همچنین در مطلب زیر از مجله فرادرس، واو ربط و کاربردهای آن با مثال بررسی شده است.

روش تشخیص واو عطف و واو ربط

حتماً با خواندن بخش‌های قبلی، کاربردهای واو عطف و واو ربط را به‌طور کامل یاد گرفته‌اید و به فرق واو عطف و واو ربط پی برده‌اید. با این حال، گاهی ممکن است در تشخیص آن‌ها از یکدیگر دچار مشکل شوید. در این بخش، نشان می‌دهیم که چطور این حروف را به‌آِسانی از هم تشخیص بدهید.

هنگام تشخیص و شناسایی واو عطف و واو ربط، به نکته‌های زیر توجه داشته باشید.

  • اگر دو طرف «و»، دو یا چند کلمه (اسم، صفت، قید و...) قرار گرفته باشند، آن «و» از نوع واو عطف است.
  • واوهایی که در گروه‌های اسمی به کار می‌روند، واو عطف هستند.
  • گاهی ممکن است در جمله‌های مرکب هم‌پایه، فعل جمله به قرینه لفظی حذف شود. در این صورت، باز هم آن را یک جمله مرکب کامل در نظر می‌گیریم. چنانچه بین دو بخش این جمله مرکب از «و» استفاده شده باشد، آن «و» از نوع واو ربط خواهد بود.
  • اگر قبل و بعد از «و»، دو یا چند جمله، همچنین دو یا چند فعل قرار داشته باشند، آن «و»، نوعی واو ربط به شمار می‌آید.
  • واوهایی که در ساختار کلمه‌ها می‌آیند، نه واو ربط و نه واو عطف محسوب نمی‌شوند.
یک مرد با کت و شلوار سیاه

با مثال‌هایی که در ادامه آورده‌ایم، نکته‌های بالا را بهتر می‌آموزید.

مثال ۱

در جمله زیر از حرف واو استفاده شده است. برای اینکه تشخیص بدهیم این «و» از نوع واو ربط است یا واو عطف، باید به کلمه‌های قبل و بعد از آن توجه کنیم. قبل و بعد از این واو از جمله کاملی استفاده نشده است. «و» در واقع بین گروه‌های اسمی «عکس‌های زیبا» و «تابلوهای چشم‌نوازی» قرار گرفته است.

با توجه به نکته‌های بالا نتیجه می‌گیریم که «واو» در این جمله، نوعی حرف عطف به شمار می‌آید.

روی دیوار، عکس‌های زیبا و تابلوهای چشم‌نوازی آویخته شده بود.

مثال ۲

در مثال زیر، حرف «و» به کار رفته است. با کمی دقت متوجه می‌شویم که دو طرف «و» از جمله‌های کامل و هم‌پایه استفاده شده است. البته در جمله اول، فعل کمکی «است» به قرینه جمله دوم حذف شده است. با این حال، جمله اول را جمله کاملی در نظر می‌‌گیریم.

با توجه به این نکته‌‌ها، نتیجه می‌گیریم که «و» در این جمله حرف ربط و در واقع، «واو ربط» است.

زندگی‌نامه استاد در این کتاب نوشته شده و موبه‌مو شرح داده شده است.

یادگیری حروف فارسی با آموزش‌ های فرادرس

در زبان فارسی، حروف فراوانی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در دسته‌های «حروف ربط»، «حروف اضافه»، «حروف عطف» و... قرار دارد. در مطلبی که پیش رو دارید، یک مورد از حروف ربط و یک مورد نیز از حروف عطف را بررسی کردیم.

با وجود این، در صورتی که بخواهید انواع حروف فارسی، به‌ویژه حروف اضافه را نیز یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم از فیلم‌های آموزشی زیر در فرادرس کمک بگیرید.

مجموعه فیلم های آموزش دروس پایه دهم فرادرس - فرق واو عطف و واو ربط
برای دسترسی به مجموعه فیلم های آموزش دروس پایه دهم فرادرس، روی عکس بالا کلیک کنید.

با مشاهده فیلم‌های فهرست بالا، نه‌تنها حروف فارسی، بلکه کاربرد آن‌ها را نیز با مثال می‌آموزید. چنانچه قصد دارید دامنه اطلاعات خود را در مورد دستور زبان فارسی گسترش بدهید یا با موضوعات ادبیات فارسی نیز آشنا شوید، مجموعه فیلم‌های آموزشی زیر را از دست ندهید.

مروری بر انواع واو در فارسی

تا اینجا با دو مورد از انواع واو، یعنی واو عطف و واو ربط آشنا شدید. همچنین فرق واو عطف و واو ربط را نیز یاد گرفتید. لازم به یادآوری است که انواع واو به این دو مورد محدود نمی‌‌شوند.

در فارسی، طیف مختلفی از «و» وجود دارد که هر کدام کارکردهای به‌خصوصی دارند. در این بخش، مهم‌ترین انواع واو و کاربردهای آن‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. انواع واو را در جدول زیر و با مثال نشان داده‌ایم.

انواع واوکاربردمثال
واو حالیه یا قیدسازبرای نشان دادن حالت و به معنی «در حالی که»تو مخلوق و (در حالی که) آدم هنوز آب و گل (سعدی)
واو اِستِبعادنشان‌دهنده دور بودن دو مفهوم و عدم وجود ارتباط میان آن‌هاصلح کار کجا و من خراب کجا؟ (حافظ)
واو مَعیّتبیانگر همراهی دو پدیدهاو و شوخی‌های نابه‌جایش!
واو اِستِدارکدر معنی «اما» و «ولی»دانست که مخمورم و (اما) جامی نفرستاد (حافظ)
واو مقابله یا تقابلنشان‌دهنده تقابل دو پدیدهباد و ابر است این جهان فسوس (رودکی)
واو اِستینافدر ابتدای جمله و برای قطع کردن آن جمله از جمله قبل از خود استفاده می‌شود.و آن کیست در جهان که بگیرد مکان دوست (سعدی)
واو اِضراببرای چند برابر کردن و نشان‌دهنده کثرتکوه و صد کوه است این خود حلم نیست (مولوی)
واو تخمین و تقریبنشان‌دهنده مقدار و تعداد تقریبی پدیده‌هاهفت و هشت هزار از ایشان بکشتند. (ابوالفضل بیهقی)
استفهام و تعجببرای نشان دادن تعجب در قالب جمله پرسشیافتاد مرا ز عشق کاری و چه کار؟
فوریتنشان‌دهنده انجام کاری بلافاصله پس از کاری دیگربگفت این و جانش برآمد ز تن (فردوسی)
معادلهنشان‌دهنده معادل هم بودن دو چیزسر تسلیم من و خشت در میکده‌ها (حافظ)
ملازمتبیانگر همراهی دو یا چند پدیدهمن و دست و دامان آل رسول

سؤالات متداول

در بخش‌های پیشین، مهم‌ترین فرق واو عطف و ربط را یاد گرفتید و به‌طور جداگانه، کاربرد هر کدام از این حروف را آموختید. در ادامه، نکته‌های تکمیلی را در مورد این حروف یاد می‌گیرید.

در هر جمله، چند بار می‌توان از واو عطف یا ربط استفاده کرد؟

برای استفاده از واو عطف یا ربط در جمله، محدودیتی وجود ندارد. با این حال، برای جلوگیری از تکرار این حرف، بهتر است به‌جای آن علامت ویرگول قرار بدهید و فقط بین دو کلمه آخر یا دو جمله هم‌پایه آخر، واو عطف یا ربط را به کار ببرید.

آیا واو فقط به‌عنوان حرف ربط و عطف به کار می‌رود؟

خیر، «و» کاربردهای متنوعی در زبان فارسی دارد. برخی از این کاربردها را در بخش «مروری بر انواع واو» همین مطلب بررسی کرده‌ایم.

نمونه سؤال واو عطف و واو ربط

با مطالعه بخش‌های قبلی یاد گرفتید که واو ربط چیست و واو عطف چگونه است. همچنین با فرق واو عطف و ربط آشنا شدید و مثال‌هایی را نیز در این مورد بررسی کردید. در ادامه، ۱۰ سؤال چهارگزینه‌ای ارائه شده است که با پاسخگویی به آن‌ها می‌توانید سطح یادگیری خود را در مورد این حروف ارزیابی کنید.

برای پاسخ دادن به هر سؤال، فقط لازم است یکی از گزینه‌های آن سؤل را علامت بزنید. بعد از اینکه به هر سؤال پاسخ دادید، می‌توانید با کلیک روی گزینه «مشاهده جواب»، پاسخ درست سؤال مورد نظر را مشاهده کنید.

هر کدام از سؤال‌ها دارای پاسخ تشریحی نیز هستند. با کلیک روی گزینه «شرح پاسخ» که زیر هر سؤال قرار دارد، به پاسخ تشریحی آن سؤال دسترسی خواهید داشت.

پس از اینکه به همه سؤال‌ها پاسخ دادید، گزینه «دریافت نتیجه آزمون» را مشاهده خواهید کرد. با کلیک روی آن، تعداد امتیازهایی که در این آزمون کسب کرده‌اید، نشان داده می‌شود.

۱- در کدام گزینه از واو عطف استفاده شده است؟

آن‌همه دل‌داری و پیمان و عهد

نیک نکردی که نکردی وفا (سعدی)

ز اندازه بیرون تشنه‌ام ساقی بیار آن آب را

اول مرا سیراب کن و آنگه بده اصحاب را (سعدی)

آتش بیار و خرمن آزادگان بسوز

تا پادشه خراج نخواهد خراب را (سعدی)

گویند مگو سعدی، چندین سخن از عشقش

می‌گویم و بعد از من، گویند به دوران‌ها (سعدی)

پاسخ تشریحی

در گزینه اول، بین کلمه‌های «دل‌داری»، «پیمان» و «عهد» از واو عطف استفاده شده است.

«و» در سایر گزینه‌ها از نوع واو ربط است. در ادامه، جمله‌هایی هم‌پایه‌ای را که با استفاده از واو ربط به یکدیگر پیوند خورده‌اند، مشخص کرده‌ایم.

  • گزینه دوم: اول مرا سیراب کن - آنگه بده اصحاب را
  • گزینه سوم: آتش بیار - خرمن آزادگان بسوز
  • گزینه چهارم: می‌گویم - بعد از من، گویند به دوران‌ها

۲- در کدام گزینه واو ربط به کار رفته است؟

مشتاقی و صبوری از حد گذشت یارا

گر تو شکیب داری طاقت نماند ما را (سعدی)

سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست

در میان این و آن فرصت شمار امروز را (سعدی)

دنیا و دین و صبر و عقل از من برفت اندر غمش

جایی که سلطان خیمه زد غوغا نماند عام را (سعدی)

اگر چراغ بمیرد صبا چه غم دارد

و گر بریزد کتان چه غم خورد مهتاب (سعدی)

پاسخ تشریحی

«و» در گزینه چهارم از نوع واو ربط است. در سایر گزینه‌ها از واو عطف استفاده شده است. البته در مصراع اول گزینه دوم (دی رفت و فردا همچنان موجود نیست)، از واو حالیه استفاده شده است، نه واو ربط یا عطف.

در ادامه، واو عطف و اجزای قبل و بعد از آن را در گزینه‌های دیگر مشخص کرده‌ایم.

  • گزینه اول: مشتاقی و صبوری
  • گزینه دوم: این و آن
  • گزینه سوم: دنیا و دین و صبر و عقل

۳- کدام گزینه در مورد فرق واو عطف و واو ربط نادرست است؟

واو عطف بین دو یا چند کلمه می‌آید اما واو ربط بین دو یا چند جمله قرار می‌گیرد.

واو عطف نوعی جمله مرکب را ایجاد می‌کند اما واو ربط، معطوف و معطوف‌الیه را تشکیل می‌دهد.

واو عطف بین فعل‌ها نمی‌آید اما واو ربط، بین فعل‌ها نیز قرار می‌گیرد.

بعد از واو ربط، جمله قرار می‌گیرد اما بعد از واو عطف، یک یا چند کلمه به کار می‌رود.

پاسخ تشریحی

از واو ربط برای ساخت جمله‌های مرکب استفاده می‌شود. واو عطف نیز بین معطوف و معطوف‌الیه می‌آید. با توجه به این نکته، گزینه دوم نادرست است.

۴- کدام گزینه در مورد جمله زیر درست است؟

رنگ‌های زرد و نارنجی از نوع رنگ‌های گرم هستند و طرفدارهای زیادی دارند.

در این جمله دو بار از واو ربط استفاده شده است.

در این جمله، سه جمله هم‌پایه به کار رفته است.

«زرد» و «نارنجی» با استفاده از واو عطف به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

واو دوم از نوع واو مباینت و همراهی است.

پاسخ تشریحی

در این جمله دو بار از «و» استفاده شده است. مورد اول از نوع واو عطف است اما مورد دوم، واو ربط به شمار می‌آید. در این جمله مرکب از دو جمله همپایه استفاده شده است که با استفاده از واو ربط به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

بین صفت‌های «زرد» و «نارنجی»، واو عطف قرار گرفته است. با توجه به این نکته‌ها، فقط گزینه دوم درست است.

۵- همه گزینه‌ها دارای واو عطف هستند، به‌جز...

رفتن یا نرفتن شما مشکل و مسئله‌ای را حل نمی‌کند.

امروز را بمانید و وقتتان را با ما بگذرانید.

امروز و فردا را مهمان ما باشید.

می‌خواستیم شما و دوستانتان یک شب را مهمانمان باشید.

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

۶- در متن زیر، چند بار از واو ربط استفاده شده است؟

اینکه برای ساعات خود برنامه‌ریزی داشته باشید، اهمیت و ارزش بسیاری دارد. لازم است بدانید چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوید و چه ساعتی به خواب می‌روید. همچنین باید برای ساعات بیداری خود به‌گونه‌ای زمان‌بندی کنید که هم وقت استراحت داشته باشید و هم به امور خود رسیدگی کنید.

۲

۳

۴

۱

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

۷- انواع واوهای جمله زیر را به‌ترتیب مشخص کنید.

اگر وزن و قافیه انواع قالب‌های شعری را یاد بگیرید و آن‌ها را به حافظه بسپارید، می‌توانید به‌راحتی قالب هر شعری را شناسایی کنید و نوع آن را به‌خوبی تشخیص بدهید.

ربط - عطف - ربط 

عطف - عطف - ربط

عطف - ربط - ربط

عطف - ربط - عطف

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

۸- کاربرد زیر مربوط به کدام نوع از واو است؟

در ساختار کلمه‌های مشتق‌مرکب به کار می‌رود.

واو مباینت

واو میانوند

واو مقابله

واو معیت

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

۹- نوع کدام واو به‌درستی مشخص شده است؟

دیروقت شد و مهمانان هنوز نرسیدند. (واو تقابل)

جوانی و آرزوهای بزرگ! (واو استبعاد)

فرزندان در دوران کودکی و نوجوانی به مراقبت بسیاری نیاز دارند. (واو عطف)

شما و بهانه‌های همیشگی‌تان! (واو ربطی)

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

۱۰- در کدام گزینه هم از واو عطف و هم از واو ربط استفاده شده است؟

میوه و سبزی و مرغ و ماهی را خریدم و در یخچال گذاشتم.

سبزی‌ها را شستم و خرد کردم.

سبزی‌ها و میوه‌ها را شستم.

هرچه لازم بود را خریدم و در یخچال جا دادم.

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

جدول خلاصه فرق واو عطف و واو ربط

واو ربط و واو عطف، هر دو در زبان فارسی کاربردهای فراوانی دارند. در این مطلب از مجله فرادرس، ضمن معرفی این دو نوع واو، فرق واو عطف و واو ربط را نیز با مثال نشان دادیم. خلاصه‌ای از مهم‌ترین‌ تفاوت‌های واو عطف و ربط را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

واو عطفواو ربط
بین دو یا چند کلمهبین دو یا چند جمله
بعد از آن، دو یا چند کلمه می‌آید.بعد از آن جمله همپایه می‌آید.
در ترکیب عطفی می‌آید.در جمله مرکب هم‌پایه می‌آید.

در بخش پایانی این مطلب، ۱۰ سؤال چهارگزینه‌ای را به‌عنوان تمرین و برای مرور نکته‌های واو عطف و واو ربط ارائه کرده‌ایم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
کتاب فارسی دهمدس‍ت‍ور زب‍ان‌ ف‍ارس‍ی‌ ۲کتاب حروف اضافه و ربط
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *