بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در ایران و جهان

۵۸۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۲ دقیقه
بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در ایران و جهان

مشاغل مرتبط با برنامه نویسی چشم‌انداز شغلی بسیار امیدوارکننده‌ای دارند. با استناد به گزارش اداره آمار کار ایالات متحده، پیش‌بینی می‌شود حوزه علوم کامپیوتر شاهد رشد ۱۳ درصدی بین سال‌های ۱۴۰۱ تا ۲۰۲۶ باشد که حدود ۵۵۷ هزار شغل ایجاد می‌کند. حرفه برنامه نویسی در بازار کار ایران و درآمد آن هم از شرایط نسبتاً مطلوبی برخوردار است. به همین دلیل، عده زیادی به دنبال تحصیل در دانشگاه رشته برنامه نویسی هستند. در این مطلب ابتدا بررسی می‌شود که آیا اصلاً رشته برنامه نویسی داریم یا خیر و همچنین بهترین و برترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در جهان و سپس در ایران معرفی شده‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

علاوه بر پرداختن به بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در ایران و جهان و معرفی آن‌ها، در طول این مطلب به ترتیب دوره‌های آموزشی مرتبط با رشته برنامه نویسی (علوم کامپیوتر و مهندسی نرم افزار) به صورت یک مسیر و نقشه‌راه یادگیری معرفی شده‌اند. با گذراندن این دوره‌های ویدیویی طبق ترتیب معرفی شده، در واقع شما بدون دانشگاه و تحصیل در رشته برنامه نویسی (علوم کامپیوتر و مهندسی نرم افزار) تبدیل به یک مهندس برنامه نویسی و نرم افزار خواهید شد.

آیا دانشگاهی برای رشته برنامه نویسی وجود دارد؟

دانش‌آموزان آینده‌نگر اغلب به این مسئله می‌اندیشند که آیا رشته برنامه نویسی وجود دارد و برای برنامه‌نویس شدن باید چه رشته‌ای را بخوانیم. اکثر برنامه‌نویسان کامپیوتر دارای مدرک تحصیلی رشته‌های کامپیوتر هستند. رشته‌هایی که بیشترین ارتباط را با رشته برنامه نویسی دارند شامل رشته علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر نرم افزار و رشته IT می‌شوند.

یعنی رشته برنامه نویسی همان رشته علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات است و در عمل چیزی به اسم رشته برنامه نویسی حداقل به صورت عمومی و فراگیر در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح وجود ندارد. در این خصوص توضیحات بیشتری در مطلب رشته برنامه نویسی ارائه شده است. با در نظر گرفتن این مسئله، اکنون در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در جهان و پس از آن نیز در ایران پرداخته می‌شود.

دانشجویان رشته برنامه نویسی در حال شرکت در مسابقات

بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در جهان

در این بخش به معرفی تعدادی از بهترین دانشگاه‌های علوم کامپیوتر در اروپا، آمریکای شمالی و کانادا، استرالیا و آسیا اشاره می‌کنیم و در بخش بعدی برخی کشورها و دانشگاه‌های وابسته به آن‌ها را به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم. کشورهای بررسی شده شامل انگلستان، آلمان، امریکا، کانادا و استرالیا می‌شود.

۱. انگلستان

بر اساس رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی تایمز در سال ۱۴۰۱ ، دانشگاه آکسفورد در صدر فهرست بهترین دانشگاه‌های سراسر جهان برای علوم کامپیوتر قرار دارد. دانشگاه کمبریج در رتبه ششم این فهرست جای گرفته است. رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۱۴۰۱، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج را در میان ده دانشگاه برتر علوم کامپیوتر معرفی می‌کند.

برنامه درسی در انگلستان به صورت دقیق تنظیم شده است و به طور مداوم بر اساس معیارهای تعیین شده ارزیابی می‌شود. در این برنامه درسی، دوره‌های آموزشی به‌روز و فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویان فراهم شده است. «دوره‌های مشترک» (Collaborative Coursework) این اطمینان را می‌دهند تا دانشجویان مهارت‌های قابل انتقال خود را توسعه دهند که باعث افزایش احتمال استخدام آن‌ها می‌شود.

انگلستان - دانشگاه بریستول - دانشکده علوم کامپیوتر
انگلستان - دانشگاه بریستول - دانشکده علوم کامپیوتر

۲. ایالات متحده آمریکا در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

طبق رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۱۴۰۱، موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه استنفورد و دانشگاه کارنگی ملون سه دانشگاه برتر در سراسر جهان برای علوم کامپیوتر هستند.

طبق رتبه‌بندی جهانی QS، پنج دانشگاه از ۱۰ دانشگاه برتر جهان در ایالات متحده مستقر هستند. بر اساس رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی تایمز در سال ۱۴۰۱، هشت دانشگاه از ایالات متحده در فهرست ۱۵ دانشگاه برتر علوم کامپیوتر قرار دارند.

۳. سوئیس

دانشگاه های ETH Zurich و EPFL به ترتیب رتبه‌های چهارم و شانزدهم را بر اساس رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی تایمز در سال ۱۴۰۱ برای علوم کامپیوتر دارند. تحصیل در خارج از کشور مزایای زیادی دارد و تحصیل در سوئیس به معنای فرصتی برای لذت بردن از مناظر مسحور کننده آلپ است.

علاوه بر این، سوئیس به دلیل داشتن دانشگاه‌های در سطح جهانی، اساتید مجرب و دوره‌های آموزشی دقیق، جایگاه برجسته‌ای در جهان دارد. اگر به برنامه‌های پژوهش‌محور، رویکردهای عملی و محیط یادگیری تجربی علاقه دارید، سوئیس بهترین انتخاب است.

۴. سنگاپور در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

دانشگاه ملی سنگاپور در رتبه هفتم و دانشگاه فناوری نانیانگ رتبه هجدهم را در فهرست ۲۰ دانشگاه برتر بر اساس رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی تایمز در سال ۱۴۰۱ برای علوم کامپیوتر کسب کرده‌اند. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۱۴۰۱، این دو دانشگاه در لیست ۱۵ دانشگاه برتر برای علوم کامپیوتر قرار دارند.

علاوه بر این، سنگاپور به عنوان مرکز تجاری و آموزشی شناخته شده که در آسیا و سراسر جهان محبوب است. این امر دانشجویان زیادی را به سنگاپور جذب می‌کند که مایلند پس از پایان تحصیلات خود به دنبال فرصت‌های کاری باشند. سنگاپور مجموعه‌ای از فرصت‌ها را با سیستم آموزشی با کیفیت بالا، دوره‌های آموزشی شناخته شده، دانشگاه‌های عالی‌رتبه و فرصت‌های شغلی ارائه می‌دهد.

دانشگاه ملی سنگاپور - دانشکده علوم کامپیوتر
دانشگاه ملی سنگاپور - دانشکده علوم کامپیوتر

۵. کانادا

دانشگاه تورنتو، دانشگاه واترلو و دانشگاه بریتیش کلمبیا در فهرست ۲۵ دانشگاه برتر علوم کامپیوتر بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۱۴۰۱ قرار گرفته‌اند. طبق رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی تایمز در سال ۱۴۰۱، چهار دانشگاه کانادایی شامل دانشگاه تورنتو، دانشگاه مونترال، دانشگاه واترلو و دانشگاه بریتیش کلمبیا در فهرست ۵۰ دانشگاه برتر علوم کامپیوتر قرار دارند.

همچنین، دوره‌های آموزشی کانادایی‌ها برای علوم کامپیوتر سختگیرانه و در سراسر جهان به خوبی شناخته شده است. آنچه بسیاری از دانشجویان خارجی را به کانادا جذب می‌کند، قوانین و مقررات آسان برای دریافت ویزای تحصیلی در کانادا است. همچنین، می‌توان از میان طیف گسترده‌ای از دوره‌ها مانند علوم کامپیوتر کاربردی، هوش مصنوعی و دیگر موارد گزینه دلخواه خود را انتخاب کرد.

بنابراین، دانشگاه‌های عالی‌رتبه، تجربیات یادگیری عالی، دوره‌های آموزشی دقیق و دلایل هیجان انگیزتر، دانشجویان بین المللی را به این کشورها می‌کشاند. اگر مقصدی را از این فهرست انتخاب کرده‌اید، وام تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور یکی از بهترین گزینه‌ها است. در ادامه ۱۰ دانشگاه برتر علوم کامپیوتر مطابق با رتبه‌بندی QS در سال ۱۴۰۱ آورده شده است.

رتبه جهانی دانشگاه در علوم کامپیوتردانشگاهکشور
۱دانشگاه آکسفوردانگلستان
۲موسسه فناوری ماساچوستامریکا
۳دانشگاه استنفوردامریکا
۴ETH Zurichسوئیس
۵دانشگاه کارنگی ملونامریکا
۶دانشگاه کمبریجانگلستان
۷دانشگاه ملی سنگاپورسنگاپور
۸دانشگاه کالیفرنیا، برکلیامریکا
۹دانشگاه‌ هارواردامریکا
۱۰دانشگاه فنی مونیخآلمان

بهترین دانشگاه های آمریکا برای علوم کامپیوتر کدام‌ها هستند ؟

برترین دانشگاه‌های امریکا در رشته علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات شامل دانشگاه‌های Yale، برکلی، تگزاس، پنسیلوانیا، استنفورد،‌هاوارد، کرنل، رایس، MIT، ایلینویز، کارنگی‌ملون، پرینستون و‌ هاروارد می‌شوند. در ادامه به معرفی و شرح هریک پرداخته‌ایم.

دانشگاه Yale

دانشگاه یِیل طیف گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی را در علوم کامپیوتر ارائه می‌دهد که شامل مقطع کارشناسی علوم و مهندسی کامپیوتر نیز می‌شود. دانشجویان همچنین می‌توانند به صورت میان‌رشته‌ای در گروه‌های مهندسی برق، ریاضیات و روان‌شناسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

برای تسریع در یادگیری برنامه نویسی کامپیوتر می‌توانید در فوق برنامه‌های ویژه ثبت‌نام کنید که معمولاً همراه با گواهی معتبر خواهد. علاوه بر این، امکان تحصیلات تکمیلی در اینجا مهیا است. برنامه‌های اصلی علاوه بر ارائه یک آموزش فنی قوی، امکان گذراندن دوره‌های فوق برنامه کد نویسی یا تکمیل الزامات یک رشته دوم را نیز فراهم می‌کند.

دانشگاه ییل
نیوهیون، کانکتیکات

دانشجویانی که دوره‌های ویژه برنامه نویسی را می‌گذرانند و گواهینامه برنامه نویسی دریافت می‌کنند، می‌توانند در مشاغل وابسته به برنامه نویسی مشغول به کار شوند. دانشجویان این دوره‌ در زمینه تئوری و سیستم‌ها آموزش نمی‌بینند، اما یک دوره برنامه نویسی را در طی چهار نیمسال تحصیلی می‌گذرانند و مهارت‌های لازم را آموزش می‌بینند.

دانشگاه برکلی

دانشگاه برکلی در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها برای بهترین مدارس برنامه نویسی کامپیوتر در کشور آمریکا، جایگاه خوبی را کسب کرده است. دانشکده «مهندسی برق و علوم کامپیوتر» (EECS | Electrical Engineering and Computer Science) بخش تحقیقات و آموزش علوم کامپیوتر در این دانشگاه است.

در اینجا امکان تحصیلات در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فراهم شده است. دانشجویان می‌توانند فرصت‌های کارآموزی و تحقیق در زمینه زبان برنامه‌نویسی و سیستم‌های برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، امنیت و ارتباطات را از طریق ارتباط نزدیک با صنعت محلی بیاموزند.

دانشگاه برکلی
برکلی، کالیفرنیا

دانشگاه تگزاس

دانشجویان با شرکت در بوت‌کمپ کدنویسی «دانشگاه تگزاس» (UT) و پس از گذراندن کلاس‌های زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، و دوره‌های HTML و بوت استرپ، می‌توانند گواهی پایان دوره دریافت کنند. اما به غیر از این، اگر می‌خواهید رویای خود را برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس کامپیوتر دنبال کنید، در این دانشگاه گزینه‌های تحصیلی مختلفی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید.

برای مثال، لیسانس علوم کامپیوتر به شما امکان می‌دهد در سیستم‌های کامپیوتری، توسعه بازی، محاسبات موبایلی و داده‌های بزرگ تخصص کسب کنید. همچنین در این دانشگاه برنامه‌های آموزشی راه دور نیز ارائه می‌شود. این دوره‌ها برای دانشجویانی مناسب هستند که برای امرار معاش کار می‌کنند. UT همچنین برنامه‌های دیگری را برای دانشجویانی ارائه می‌دهد که به محاسبات علاقه دارند.

دانشگاه تگزاس
آستین، تگزاس

دانشگاه پنسیلوانیا

بوت‌کمپ کدنویسی Penn LPS ارائه شده توسط این دانشگاه برنامه‌ای ۱۲ تا ۲۴ هفته‌ای است که انواع زبان‌های برنامه نویسی و متدولوژی‌های توسعه چابُک نرم افزار (اجایل) را آموزش می‌دهد. شرکت‌کنندگان پس از اتمام، گواهینامه دریافت می‌کنند.

رشته علوم کامپیوتر در «دانشگاه پنسیلوانیا» (UPenn) ارائه می‌شود که در مقطع کارشناسی برنامه‌های لیسانس علوم کاربردی و لیسانس علوم کامپیوتر دارد و امکان تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکترا نیز فراهم است.

دانشگاه UPenn انواع برنامه‌های علوم کامپیوتر را متناسب با نیازهای متقاضیان ارائه می‌دهد. دوره‌های آموزشی شامل مبانی مفهومی‌ علوم کامپیوتر، توسعه نرم افزار پیشرفته، سیستم‌های سخت‌افزاری، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، سیستم‌های رباتیک (طراحی ربات هوشمند)، شبکه‌های پیچیده، بینایی کامپیوتر و سیستم‌های کنترل می‌شود.

دانشگاه پنسیلوانیا
فیلادلفیا، پنسیلوانیا

اگر از علاقه‌مندان به فرصت‌های تحقیقاتی هستید، دانشگاه پنسیلوانیا پروژه‌های مختلفی را در زمینه معماری کامپیوتر، رباتیک، پردازش زبان طبیعی، زبان برنامه‌نویسی، گرافیک و امنیت شبکه ارائه می‌دهد. در این دانشگاه یک مرکز پژوهشی به منظور مدل‌سازی و شبیه سازی انسانی توسعه داده شده است.

دانشگاه استنفورد

دپارتمان علوم کامپیوتر استنفورد که در سال ۱۹۶۵ تاسیس شده است، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دپارتمان‌ها در زمینه خود به حساب می‌اید. این بخش در صدر پیشرفت‌های فناورانه باقی مانده است که آن را به یک موسسه پیشرو برای مطالعه این رشته تبدیل می‌کند. دانشجویانی که در رشته علوم کامپیوتر این دانشگاه تحصیل می‌کنند، همواره غرق در تحقیق و پژوهش هستند و با برخی از بهترین اساتید و منابع در جهان کار می‌کنند.

مقطع کارشناسی کامپیوتر در این دانشگاه شامل رشته‌های مهندسی سیستم‌های کامپیوتری، «سیستم‌های نمادین» (Symbolic Systems)، علوم ریاضی و محاسباتی است. هدف اصلی انجام تحقیقات اولیه در علوم کامپیوتر، با تاکید بر تحقیقات بین رشته‌ای و هدایت تحقیقات به سمت برنامه‌های کاربردی، از جمله هوش مصنوعی، رباتیک، و محاسبات علمی‌ است. علاوه بر این، دانشگاه استنفورد در مقاطع ارشد و دکترا، امکان تحصیلات تکمیلی را نیز فراهم کرده است.

بسیاری از کارهای بین رشته‌ای دیگر با بخش علوم کامپیوتر برای دستیابی به اهداف صنعتی همکاری می‌کنند. دپارتمان کامپیوتر با سایر بخش‌های دانشگاهی که علایق محاسباتی مشترک دارند، ارتباط نزدیکی دارد. علاوه بر این، اساتید و دانشجویان اغلب با محققان در موسسات تحقیقاتی و صنعتی مجاور همکاری می‌کنند.

دانشگاه استنفورد

در حالت ایده‌آل، دانشجویان برای مشاغلی در زمینه تحقیق و تدریس دانشگاهی آماده خواهند شد. یک برنامه منحصر به فرد به نام CURIS ویژه تحقیقات و کارآموزی برای دانشجویانی در دسترس است که خواهان آموزش نمونه در این زمینه هستند و آن‌ها در طول تابستان تحقیقاتی را انجام خواهند داد.

دانشگاه‌ هاروارد

برنامه علوم کامپیوتر دانشگاه‌ هاروارد برای برنامه‌نویسان کامپیوتر در تمام سطوح مهارتی طراحی شده است. این برنامه به طور ایده‌آل برای محققان جوان و مشتاق با تجربه، کم یا بدون تجربه در این رشته مناسب است.

چندین دوره علوم کامپیوتر در‌ هاروارد فرصت‌های تحقیقاتی را فراهم می‌کنند و اکثریت دانشجویان در مقطعی از تحصیل در تحقیقات تخصصی شرکت خواهند کرد. برخی از موضوعاتی که به آن‌ها پرداخته می‌شود، هوش مصنوعی و معماری کامپیوتر است. در این تمرکز تحصیلی، دانشجویان زبان‌های برنامه نویسی را یاد می‌گیرند و مهارت‌های خود را تقویت می‌کنند، اما این تنها جنبه این رشته دانشگاهی نیست. برخی از موضوعات اصلی که باید یاد بگیرند شامل شبکه‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی، سخت‌افزار محاسباتی، زبان‌شناسی محاسباتی، ساختمان داده و الگوریتم‌ها می‌شود.

دانشگاه هاروارد
کمبریج، ماساچوست

دانشجویان‌ هاروارد می‌توانند مطالعات خود را با علایق خود تنظیم کنند. دانشجویان با انگیزه ممکن است تمرکز مشترکی را بین علوم کامپیوتر و رشته‌های دیگر دنبال کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد موضوع تحقیقاتی مشترکی را در هر دو رشته به انجام برسانند.

دانشگاه کرنل

بر اساس رتبه‌بندی بهترین کالج‌ها توسط US News و World Report، دانشگاه کرنل در رتبه ششم رشته برنامه نویسی قرار دارد و با دو دانشگاه دیگر برابری می‌کند. در مقطع کارشناسی رشته گرایش علوم کامپیوتر، «علم، سیستم و فناوری اطلاعات» (Information Science, Systems and Technology | ISST) و مهندسی برق و کامپیوتر در این دانشگاه ارائه می‌شود که دانشجویان می‌توانند دوره‌های برنامه نویسی کامپیوتر را در آن بگذرانند.

این دانشگاه امکان تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکترا را نیز فراهم می‌کند. این دوره‌ها شامل آموزش‌هایی درباره برنامه نویسی، پردازش سیستم‌های دیجیتال و الگوریتم‌ها می‌شود.

دانشگاه کرنل
ایتاکا، نیویورک

دانشگاه رایس

برنامه علوم کامپیوتر دانشگاه رایس، آموزش و تخصص لازم را برای حل مشکلات پیچیده و چالش‌های طراحی به دانشجویان ارائه می‌دهد. دانشجویان می‌توانند قبل از ورود به این دوره آموزشی، در زمینه‌های دیگر تجربه کسب کنند. برخی از این دوره‌های آموزشی در کنار تحصیلات کارشناسی علوم کامپیوتر شامل عناصر الگوریتم و تفکر محاسباتی، اصول برنامه نویسی موازی، برنامه نویسی و طراحی پیشرفته شی گرا هستند.

دانشجویان در زمینه‌های مختلف، از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی، مهندسی نرم‌افزار، توسعه نرم‌افزار و الگوریتم‌ها، تجربه پژوهشی کسب می‌کنند. برای فارغ‌التحصیلان برنامه علوم کامپیوتر، دانشگاه رایس موقعیت‌های سطح بالایی در شرکت‌های معظم در سراسر جهان وجود دارد.

دانشگاه رایس
هوستون، تگزاس

هیئت علمی‌ دانشگاه رایس در تحقیقات پیشرفته مشارکت دارند که فرصت‌های زیادی برای همکاری با سازمان‌های دولتی مانند ناسا، آژانس‌های انرژی محلی و سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند. در مقطع کارشناسی ارشد امکان تحصیل در رشته گرایش‌های علوم کامپیوتر و علم داده وجود دارد.

موسسه فناوری ماساچوست

در این مدرسه خصوصی و مرکز تحقیقاتی، زبان‌های مختلف برنامه نویسی تدریس می‌شود. کارشناسی ارشد در رشته محاسبات برای طراحی و بهینه‌سازی، نحوه تجزیه و تحلیل و استفاده از رویکردهای محاسباتی برای ایجاد و نگهداری برنامه‌های کامپیوتری را به دانشجویان می‌آموزد. بسیاری از این پیشرفت‌ها محصول بخش مهندسی برق و علوم کامپیوتر (EECS | Electrical Engineering and Computer Science) در MIT است.

برای فارغ‌التحصیلان EECS طیف گسترده‌ای از مسیرها و فرصت‌های شغلی وجود دارند. فناوری‌ها و سیستم‌های اساسی در مهندسی برق و علوم کامپیوتر MIT در سراسر جهان برای بهبود زندگی مردم و مدیریت محیط آن‌ها استفاده می‌شود. مهندسان MIT از دانش عمیق ریاضی، محاسباتی، فیزیکی و علوم زیستی و کاربرد عملی و تجربه پروژه در زمینه‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند.

دانشجویان دوره‌های کارشناسی دروس اصلی مهندسی برق و علوم کامپیوتر را می‌گذرانند، آن‌ها سپس شروع به ایجاد مبانی گسترده در زمینه‌های مختلف موضوعی فکری مطابق با علایق خود می‌کنند و در آن عمیق می‌شوند. آن‌ها با شرکت در کارهای آزمایشگاهی، پروژه‌های مستقل و تحقیقات در زمینه‌های مختلف، تکنیک‌ها و اصول تحلیلی و طراحی را یاد می‌گیرند.

موسسه فناوری ماساچوست
کمبریج، ماساچوست

دانشجویان همچنین می‌توانند در برنامه‌هایی مانند پروژه‌های صنعتی مشترک انجام شده در محوطه دانشگاه یا دوره‌های کارآموزی تحت نظارت طولانی مدت در شرکت‌های همکار شرکت کنند که تجربه‌ای را در محیط‌های صنعتی ارائه می‌دهد.

موسسه فناوری کالیفرنیا

دانشجویان رشته‌های علوم کامپیوتر در «موسسه فناوری کالیفرنیا» (Caltech) مبانی ریاضی و الگوریتمی‌ را یاد می‌گیرند. دانشجویان تجربه تحقیقات پیشرفته در زمینه‌های مختلف علوم کامپیوتر را به دست می‌آورند و کشف می‌کنند که چگونه درک خود را از محاسبات در زمینه‌های دیگر به کار ببرند. برنامه‌ریزی دوره‌ها انعطاف‌پذیری لازم را دارند و به دانشجویان اجازه می‌دهد مسیرهای مختلفی را دنبال کنند. برخی از نمونه دوره‌های ارائه شده شامل گرافیک، رباتیک و علوم کامپیوتر هستند.

دانشجویان علاوه بر انتخاب مسیر، پروژه‌های اصلی خود را طراحی می‌کنند و در کلاس‌های اصلی شرکت می‌کنند. محققین جوان و مشتاق می‌توانند از طریق این پروژه، تحقیقات مستقلی را در هر حوزه انتخابی انجام دهند. این مؤسسه یک برنامه منحصر به فرد کمک هزینه تحصیلی تحقیقاتی تابستانی را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد و به دانش آموزان این امکان را می‌دهد تا از طریق برنامه درسی معمولی خود در مقطع کارشناسی، تجربیات تحقیقاتی بیشتری کسب کنند. دانشجویان می‌توانند در تحقیقات و دوره‌های کارآموزی خارج از دانشگاه شرکت کنند و درآمد و در عین حال تجربیات ارزشمندی را بدست آورند.

موسسه فناوری کالیفرنیا در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی
پاسادنا، کالیفرنیا

دانشگاه ایلینویز

علاوه بر رشته‌های علوم کامپیوتر، کالج مهندسی «گرینگر» (Grainger) در این دانشگاه گزینه‌های گسترده‌ای را در برنامه نویسی ارائه می‌دهد. این دانشگاه چندین مدرک لیسانس از جمله علوم کامپیوتر، ریاضیات و آمار ارائه می‌دهد. همچنین گزینه‌ای برای کسب هم‌زمان مدارک لیسانس و کارشناسی ارشد در طول یک برنامه پنج ساله وجود دارد. به صورت کلی امکان تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکتری نیز وجود دارد.

یک برنامه منعطف در دانشگاه به نام «CS + X» به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در حین کسب مدرک خود در رشته دیگری هم تحصیل کنند. CS + X به معنی ترکیب مهارت‌های علوم کامپیوتر با هنر و علومی‌ مانند تبلیغات، انسان‌شناسی، علوم حیوانات و نجوم است.

دانشگاه ایلینویز در بین بهترین دانشگاه های برنامه نویسی
شامپین، ایلینوی

کالج دارتموث

در دارتموث، دانشجویان مقطع کارشناسی، به عنوان بخشی از برنامه آموزشی خود، در فن‌آوری‌های محاسباتی مدرن، مانند سخت افزار و نرم افزار، تجربه کسب می‌کنند و ابزارهای لازم را برای همکاری و نوآوری در زمینه فناوری‌های جدید، چه در داخل و چه خارج از دانشگاه، به دست می‌آورند. دانشجویان طراحی، پیاده سازی، تشخیص، برقراری ارتباط و تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به کامپیوتر را یاد می‌گیرند.

دانشجویان همچنین می‌توانند هنرهای دیجیتال یا علوم کامپیوتر را به عنوان بخشی از برنامه کارشناسی ارشد یا کارشناسی مطالعه کنند. به این ترتیب، آن‌ها سرعت پیشرفت خود را به سمت یک مدرک تحصیلات تکمیلی برتر افزایش می‌دهند.

دانشگاه دارتموث در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی
هانوفر، نیوهمپشایر

 

 

در اینجا در کنار علوم کامپیوتر دوره‌هایی مانند مدل‌سازی دیجیتال سه بُعدی، انیمیشن کامپیوتری، مقدمه‌ای بر «علوم اعصاب» (نوروساینس) محاسباتی و مطالعه حرکتی ارائه می‌شود.

دانشگاه کارنگی ملون

دانشکده علوم کامپیوتر کارنگی ملون بیش از ۲۵ سال در زمینه تحقیقات و آموزش محاسباتی پیشرو بوده است. برترین برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در اینجا برنامه‌هایی در زبان‌های برنامه نویسی، نظریه سیستم‌ها و هوش مصنوعی است.

این مرکز تحقیقاتی خصوصی، مدارک علوم کامپیوتر و فناوری‌های زبان را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. برنامه دانشگاه کارنگی ملون شما را قادر می‌سازد تا در مورد طراحی و نظارت بر برنامه‌های کامپیوتری بیاموزید. برخی واحدهای ارائه شده در مقطع کارشناسی شامل هوش مصنوعی و تعامل انسان و رایانه می‌شود که در سال‌های اخیر به برنامه ترمیک اضافه شده است.

دانشگاه کارنگی ملون در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی
پیتسبورگ، پنسیلوانیا

علاوه بر این، دانشجویان CMU می‌توانند از برنامه‌های زیست‌شناسی محاسباتی ارائه شده در گروه بهره ببرند تا در صورت تمایل بدون مشکل به این رشته بپیوندند یا به برخی از بهترین مدارس تحصیلات تکمیلی دیگر بروند. دیگر رشته‌های مرتبط شامل رباتیک، علوم کامپیوتر و تعامل انسان و کامپیوتر است.

دانشگاه پرینستون

برنامه علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون به دانشجویان این فرصت را می‌دهد تا به صورت تخصصی مطالعات خود را در زمینه‌های بین رشته‌ای و علوم پایه کامپیوتر دنبال کنند. دانشجویان می‌توانند برنامه آموزشی خود را در چارچوبی انعطاف‌پذیر سفارشی کنند و از فرصت‌های یادگیری منحصر به فرد بهره ببرند.

علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند در برنامه‌ای قابل تنظیم در تحقیقات پیشرفته شرکت کنند یا محصولات کامپیوتری با ارزش تجاری را طراحی کنند. در طی این مدت، آن‌ها می‌توانند هم در زمینه‌های اصلی علوم کامپیوتر و هم در دیگر زمینه‌ها تجربه کسب کنند. فارغ‌التحصیلان این برنامه بسیار موفق هستند و بسیاری از آن‌ها به سازمان‌های مهم در محاسبات و فناوری اطلاعات می‌پیوندند.

دانشگاه پرینستوت در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی
پرینستون، نیوجرسی

گزینه دیگری که امکان‌پذیر است، فعالیت حرفه‌ای در زمینه پزشکی به حساب می‌آید. اعضای هیئت علمی‌ معتبر علوم کامپیوتر در این دانشگاه پیشینه گسترده‌ای در زمینه‌های مرتبط با پزشکی دارند. علاوه بر این، امکان تحصیلات تکمیلی نیز در این دانشگاه مهیا است.

دانشگاه گرند کنیون

در کالج علوم، مهندسی و فناوری دانشگاه گراند کنیون، برنامه‌های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، شامل آموزش‌‌ها و مهارت‌های حیاتی برای مشاغل فناوری پردرآمد است. مدرک علوم کامپیوتر یا فناوری اطلاعات در اینجا با مهارت‌های تفکر انتقادی و تجربه‌های مرتبط و پروژه‌ محور همراه است. آموزش‌های ارائه شده در اینجا، این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا در آینده فناوری مشارکت کنید.

از دیگر گزینه‌های آموزشی ارائه شده توسط GCU می‌توان به کارآفرینی تجاری، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ یا توسعه بازی و شبیه‌سازی اشاره کرد. این برنامه با استفاده از برنامه‌های کاربردی توسعه نرم افزار و مفاهیم فناوری چند وجهی، شما را برای چالش‌های فناورانه قرن بیست و یکم آماده می‌کند.

دانشگاه گرند کانیون در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی
فینیکس، آریزونا

 

 

برنامه‌های مدرک علوم کامپیوتر GCU به شما این امکان را می‌دهد که یاد بگیرید چگونه حجم زیادی از داده‌ها را مدیریت کنید، طرح‌های تجاری نوآورانه ایجاد کنید و بازی‌های ویدیویی و شبیه‌سازی بسازید.

بهترین دانشگاه های کانادا برای رشته علوم کامپیوتر کدامند؟

انتظار می‌رود که تقاضا برای دانشمندان کامپیوتر ماهر در سراسر جهان افزایش یابد زیرا زمینه‌های هوش مصنوعی، علم داده، محاسبات ابری و تجزیه و تحلیل همچنان در حال توسعه هستند. کانادا یک انتخاب محبوب برای تحصیل در خارج از کشور است که اغلب با گزینه‌های تحصیلی ارزان‌تر برای دانشجویان بین المللی در مقایسه با اکثر کشورهای انگلیسی زبان است. این کشور همچنین دارای یک پروسه درخواست نسبتا ساده و فرصت‌هایی برای اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی است.

شهرهایی در کانادا مانند تورنتو، ونکوور، مونترال و واترلو همگی اکنون به عنوان قطب‌های فناوری بزرگ در حال ظهور هستند. دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته علوم کامپیوتر شامل دانشگاه‌های تورنتو، مونترال، واترلو، بریتیش کلمبیا و مک‌گیل می‌شوند.

رتبه دانشگاه در کانادا (علوم کامپیوتر )رتبه جهانی دانشگاه (علوم کامپیوتر )دانشگاهشهر
۱۲۲=دانشگاه تورنتوتورنتو
۲۳۴دانشگاه مونترالمونترال
۳۴۳دانشگاه واترلوواترلو
۴۴۷دانشگاه بریتیش کلمبیاونکوور
۵۵۳=دانشگاه مک گیلمونترال

۵ دانشگاه برتر کانادا برای مدارک علوم کامپیوتر ۱۴۰۱

در ادامه توضیحاتی راجع به هر یک از دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته علوم کامپیوتر آورده شده است.

۵. دانشگاه مک گیل در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در کانادا

مک گیل قدیمی‌ترین دانشگاه مونترال و یکی از سه دانشگاه انگلیسی زبان در کبک است. دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه مک گیل طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها از جمله لیسانس مهندسی را ارائه می‌دهد. اکثر برنامه‌ها با همان مجموعه دروس پایه شروع می‌شوند و به دانشجویان این امکان را می‌دهند که پس از تقویت پایه‌ در رشته خود در مورد برنامه دقیق خود تصمیم بگیرند.

دانشجویان می‌توانند مسیرهای حرفه‌ای را از طریق کارآموزی همراه با درآمد آزمایش کنند و می‌توانند با کارشناسان صنعت در نمایشگاه فناوری سالانه این بخش ارتباط برقرار کنند. دانشگاه مک گیل، خانه مرکز ماشین‌های هوشمند است که تحقیقاتی را در مورد رباتیک، اتوماسیون، هوش مصنوعی، بینایی کامپیوتر، سیستم‌ها و تئوری کنترل و تشخیص گفتار انجام می‌دهد.

دانشگاه مک گیل در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

اولین موتور جستجوی اینترنتی در دانشکده علوم کامپیوتر مک گیل در سال ۱۹۸۷ توسط آلن امتیج، فارغ التحصیل مک گیل ایجاد شد.

۴. دانشگاه بریتیش کلمبیا در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در کانادا

لیسانس علوم کامپیوتر دانشگاه بریتیش کلمبیا شامل هشت درس الزامی‌ است که همه آنها باید توسط همه رشته‌های علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی تکمیل شود. همچنین طیف وسیعی از دروس انتخابی و همچنین برنامه‌های مطالعاتی مستقل وجود دارد که دانشجویان می‌توانند واحدهای مطلوب را از بین آنها انتخاب کنند.

دانشجویان همچنین این امکان را دارند که تحصیلات «کهاد» (Minor) علوم کامپیوتر را طی یکسال به انجام برسانند. دانشجویان سال اول و دوم می‌توانند با حضور در کافی‌ چت‌های علوم کامپیوتر با دانشجویان ارشد ارتباط برقرار کنند و هماهنگی‌ها و اطلاعات لازم را کسب کنند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند در کارشناسی ارشد، رشته گرایش‌های علوم کامپیوتر یا علم داده را انتخاب کنند. برخی از دروسی که دانشجویان می‌توانند در طول دوره کارشناسی ارشد مطالعه کنند، شامل هوش مصنوعی و زبان‌شناسی محاسباتی است. دروس ارائه شده ثابت نیستند و سالانه تغییر می‌کنند.

۳. دانشگاه واترلو در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در کانادا

دانشکده علوم کامپیوتر «دیوید چریتون» (David R. Cheriton) دانشگاه واترلو بخشی از یکی از بزرگ‌ترین مراکز ریاضیات و محاسبات در جهان است.

دانشجویان مقطع لیسانس می‌توانند یکی از پنج دوره تحصیلی را بخوانند و با لیسانس علوم کامپیوتر یا لیسانس ریاضی با گرایش علوم کامپیوتر فارغ التحصیل شوند.

دانشگاه واترلو در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

واحدهای درسی، الگوریتم‌های کامپیوتر و برنامه نویسی، هوش مصنوعی، بیوانفورماتیک، شبکه‌ها، پایگاه‌های داده، محاسبات کوانتومی، گرافیک، محاسبات علمی، امنیت و مهندسی نرم افزار را پوشش می‌دهند. برنامه‌های تحصیلات تکمیلی شامل رشته گرایش‌های علوم کامپیوتر، علوم داده و اطلاعات کوانتومی‌ است.

۲. دانشگاه مونترال در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در کانادا

دانشجویان کارشناسی علوم کامپیوتر در دانشگاه مونترال این امکان را دارند که در مقطع لیسانس علوم کامپیوتر تحصیل کنند یا به صورت «کهاد» (Minor) و «اصلی» (Major)، واحدهای علوم کامپیوتر را بگذرانند و مدرک مربوطه را دریافت کنند.

همچنین طیف وسیعی از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه وجود دارد که شامل رشته گرایش‌های علوم کامپیوتر، بیوانفورماتیک و یادگیری ماشین می‌شوند. تیم‌های تحقیقاتی گروه کامپیوتر مونترال در ۱۵ زمینه از تحقیقات علوم کامپیوتر و تحقیق در عملیات شامل علوم کامپیوتر نظری، گرافیک کامپیوتری، بازی‌های ویدئویی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تمرکز دارند.

دانشگاه منترال در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

اگرچه دانشگاه مونترال یک دانشگاه فرانسوی زبان است، بسیاری از بخش‌های تحقیقاتی آن برای ایجاد یک محیط دوزبانه برای دانشجویان در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی باز هستند. برای مثال، یادداشت‌ها و جزوات درسی اغلب به دو زبان فرانسوی و انگلیسی ارائه می‌شوند، امکان گذراندن یک دوره معادل انگلیسی زبان در مونترال و انتخاب در هر یک از زبان‌ها برای ارزش‌یابی وجود دارد.

۱. دانشگاه تورنتو در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در کانادا

برنامه علوم کامپیوتر دانشگاه تورنتو دارای ۱۱ زمینه تحصیلی برای انتخاب در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه تورنتو موضوعات مختلفی از جمله هوش مصنوعی، زبان‌شناسی محاسباتی و «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing)، «طراحی بازی» (Game Design) و تعامل انسان و کامپیوتر را پوشش می‌دهد.

دانشجویان مقطع کارشناسی پس از گذراندن دروس پایه در سال اول، می‌توانند گرایش‌های علوم داده یا علوم کامپیوتر را در ادامه انتخاب کنند و تحصیلاتشان را در آن گرایش به اتمام برسانند.

دانشگاه تورنتو در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

در تحصیلات تکمیلی، دانشجویان در مقطع ارشد و دکترا امکان تحصیل دارند. دانشجویان در این مقاطع، ملزم به انجام یک پروژه تحقیقاتی به عنوان بخشی از دوره هستند. دانش‌‌جویان می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله نظریه عصبی، رمزنگاری، هوش مصنوعی و رباتیک تحقیق کنند.

همچنین فرصت‌هایی برای دانش‌آموزان برای تعامل با فارغ‌التحصیلان از طریق گفتگوهای میزگرد، شب‌های صنعتی و برنامه مربیگری دانش‌آموختگان وجود دارد. در ادامه فهرست کاملی از دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته علوم کامپیوتر آورده شده است.

رتبه دانشگاه در کانادا (علوم کامپیوتر )رتبه جهانی دانشگاه (علوم کامپیوتر )دانشگاهشهر
۱=۲۲دانشگاه تورنتوتورنتو
۲۳۴دانشگاه مونترالمونترال
۳۴۳دانشگاه واترلوواترلو
۴۴۷دانشگاه بریتیش کلمبیاونکوور
۵= ۵۳دانشگاه مک گیلمونترال
۱۰۱-۱۲۵دانشگاه آلبرتاادمونتون
۱۰۱-۱۲۵دانشگاه سایمون فریزربرنابی
۸۱۷۶-۲۰۰دانشگاه یورکتورنتو
۲۰۱-۲۵۰دانشگاه نیوبرانزویکفردریکتون
۲۰۱-۲۵۰دانشگاه کبککبک
=۱۱۲۵۱-۳۰۰دانشگاه گوئلفگوئلف
=۱۱۲۵۱-۳۰۰دانشگاه ویکتوریاویکتوریا
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه کنکوردیامونترال
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه لیک هدانتاریو
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه لاوالکبک
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه مک مسترهمیلتون
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه اتاوااتاوا
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه رجینارجینا
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه ساسکاچوانساسکاتون
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه وسترنلندن
=۱۳۳۰۱-۴۰۰دانشگاه ویندزورویندزور
= ۲۲ ۴۰۱-۵۰۰دانشگاه کلگریکلگری
= ۲۲ ۴۰۱-۵۰۰دانشگاه کارلتوناتاوا
= ۲۲ ۴۰۱-۵۰۰دانشگاه مموریال نیوفاندلندنیوفاندلند و لابرادور
= ۲۲ ۴۰۱-۵۰۰دانشگاه کوئینزکینگستون
= ۲۲ ۴۰۱-۵۰۰دانشگاه کلگریکلگری
= ۲۲۴۰۱-۵۰۰دانشگاه متروپولیتنتورنتو
= ۲۷۵۰۱-۶۰۰دانشگاه دالهوسیهالیفاکس
= ۲۷۵۰۱-۶۰۰دانشگاه فناوری انتاریوانتاریو

بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

استرالیا از شهرت دیرینه‌ای در زمینه مهندسی برخوردار بوده است. این کشور همه آن مواردی را دارا است که برای یک دانشجوی مهندسی امیدوارکننده به حساب می‌آید. این‌ها شامل مواردی چون دانشگاه‌های در مقیاس جهانی، زیرساخت‌های سالم، نیروی کار با استعداد و سیستم عالی «آموزش فنی و تکمیلی» (Technical and Further Education | TAFE) می‌شود. استرالیا طیف گسترده‌ای از دوره‌های علوم کامپیوتر را ارائه می‌دهد و به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در زمینه مورد علاقه خود تخصص پیدا کنند.

استرالیا همیشه یکی از مراکز اصلی علوم کامپیوتر به حساب می‌آید و با توجه به پتانسیل این کشور، بسیاری دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در آنجا هستند. دلیل این امر از آنجا نشأت می‌گیرد که استرالیا یک محیط متعالی و توسعه یافته به حساب می‌آید و فضای آموزش دانشگاهی آن ایدال و فضای اشتغال، امیدوارکننده است. در ادامه فهرستی از برترین دانشگاه‌های علوم کامپیوتر در استرالیا آورده شده است.

۱. دانشگاه سیدنی در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه سیدنی دوره‌هایی را در زمینه یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، مصور‌سازی، الگوریتم‌ها، فناوری انسان محور، انفورماتیک سلامت، امنیت، پلت‌فرم‌های شبکه، محاسبات خدمات و سیستم‌های اطلاعاتی ارائه می‌دهد. اکثر این دوره‌های علوم کامپیوتر توسط انجمن کامپیوتر استرالیا تایید شده است.

علاوه بر این، دپارتمان کامپیوتر از طریق برنامه‌های تحقیقاتی انفورماتیک بهداشتی و زیست پزشکی با بیمارستان‌ها در ارتباط است. همچنین، این بخش از طریق همکاری با شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، I.B.M و سیسکو با صنعت ارتباط دارد.

دانشگاه سیدنی در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

۲. دانشگاه کانبرا در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

دانشکده «فناوری اطلاعات و سیستم‌ها» (IT&S | Information Technology & Systems) در دانشگاه کانبرا به دانشجویان این امکان را می‌دهد که در پایتخت استرالیا تحصیل کنند.

این دانشگاه در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد و در رتبه‌بندی تایمز، در فهرست ۲۰ مرکز آموزش عالی دانشگاه‌های جوان قرار دارد. اگرچه کانبرا دانشگاه نسبتاً کوچکی است، اما به سرعت در حال گسترش است و اکنون بخشی از شبکه دانشگاه‌های تحقیقاتی نوآور است.

دانشگاه کانبرا در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

این دانشگاه برای کمک به هدایت برنامه تحقیقاتی خود با صنعت همکاری می‌کند. این تعامل به آن یک مزیت عملی در هنگام تحقیق در زمینه‌هایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می‌دهد. دور‌های آموزشی دانشگاهی نیز متاثر این تعامل است و مزیت همکاری با صنعت را به همراه دارد.

۳. دانشگاه ملی استرالیا در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

«دانشگاه ملی استرالیا» (Australian National University | ANU) دومین دانشگاه برتر استرالیا در رشته علوم کامپیوتر است. این کشور در سال جاری در رتبه ۴۱ جهان قرار دارد. ANU در همه شاخص‌ها، به ویژه استناد به تحقیق در هر مقاله، به خوبی عمل می‌کند و برای آن بالاترین امتیاز را در بین تمام دانشگاه‌های استرالیا ارائه دهنده مدارک علوم کامپیوتر دریافت می‌کند.

آموزش در دانشکده علوم کامپیوتر با «رویکرد سیستمی» همراه است و به فارغ‌التحصیلان این امکان را می‌دهد تا مهارت‌هایی برای تجزیه و تحلیل، طراحی و مدیریت سیستم‌های پیچیده ارائه دهند.

دانشگاه ملی استرالیا در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

این دانشگاه طیف گسترده‌ای از گزینه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را در علوم کامپیوتر ارائه می‌دهد. اکثر برنامه‌های تحصیلی توسط انجمن «مهندسین استرالیا» (Engineers Australia) یا «انجمن کامپیوتر استرالیا» (Australian Computer Society) تایید شده‌اند و برنامه‌های کارشناسی مهندسی در اینجا اعتبار بالایی دارد.

۴. دانشگاه UNSW در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

این دانشگاه به انضمام دانشکده مهندسی، در سال ۱۹۹۱ در سیدنی تأسیس شد و بزرگترین دانشگاه استرالیا به حساب می‌آید. مدرک لیسانس علوم کامپیوتر در UNSW سیدنی یک برنامه سه ساله کاملاً منعطف است که فن‌آوری‌های عمده و اصول مرتبط با ساخت و طراحی سیستم‌های کامپیوتری را به دانشجویان آموزش می‌دهد.

علاوه بر آن، در تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات در این دانشگاه ارائه می‌شود. همچنین گواهی و دیپلم دوره‌های آموزشی نیز در این دانشگاه در دسترس است.

دانشگاه UNSW در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

۵. دانشگاه موناش در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

این دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر علوم کامپیوتر قرار دارد و نرخ اشتغال دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی در آن قابل توجه است.

سال اول مهندسی نرم افزار شامل واحدهای مشترک فنی مهندسی است و پایه‌ای قوی قبل از تخصص فراهم می‌کند. این برنامه از پیوندهای دانشگاه با صنعت برای ایجاد یک دوره علمی‌ قوی استفاده می‌کند.

دانشگاه موناش در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

۶. دانشگاه ملبورن در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

دانشگاه ملبورن مقام اول را در آموزش با کیفیت در استرالیا و رتبه ۳۲ را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در تمام شاخص‌ها واقعاً خوب عمل می‌کند و بازتابی از موفقیت کامل در تحقیقات، قابلیت استخدام فارغ‌التحصیلان و موفقیت تحصیلی است.

این دانشگاه بیش از ۵۰ سال است قدمت آموزشی دارد و یک پیشرو بین المللی در تحقیق و تدریس به حساب می‌آید. اولین کامپیوتر در استرالیا توسط دانشگاه موناش راه‌اندازی شد، همچنین اتصال به اینترنت برای اولین بار در اینجا برقرار شد. دانشگاه موناش همواره خود را در خط مقدم آخرین نوآوری‌ها حفظ می‌کند.

دانشگاه ملبورن در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

۷. دانشگاه کرتین در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

دانشگاه کرتین یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر «شبکه فناوری استرالیا» (Australian Technology Network) است، این دانشگاه گروهی از دانشگاه‌هایی است که پیشینه‌ای در پیوندهای قوی و نوآوری دارد.

یکی از برنامه‌های برجسته ارائه شده در مقطع کارشناسی در این دانشگاه شامل رشته «محاسبات» (Computing) است که مباحث نظری و عملی را پوشش می‌دهد. سال آخر تحصیلات شامل جایگاه‌یابی صنعتی است همچنین برای دانشجویان با عملکرد قوی در سال اول ، امکان تحصیل در برنامه «علوم پیشرفته» (Advanced Science) وجود دارد.

دانشگاه کرتین در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

۸. دانشگاه صنعتی سیدنی در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در استرالیا

دانشگاه صنعتی سیدنی، بخشی از «شبکه فناوری استرالیا» (Australian Technology Network) است. این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی QS در جایگاه یازدهم قرار گرفته است. این دانشگاه دارای بیش از ۵۰ مرکز تحقیقاتی مشتمل بر توسعه نرم افزار کوانتومی‌ و هوش مصنوعی است.

این دانشگاه با تعامل بالای صنعتی خود شناخته می‌شود و رتبه‌بندی علوم کامپیوتر در این دانشگاه همواره در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار دارد و برخی دوره‌های آموزشی آن توسط «شورای تحقیقات استرالیا» (Australian Research Council) رتبه بالایی کسب کرده‌اند.

دانشگاه صنعتی سیدنی در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

۹. دانشگاه چارلز استورت در فهرست بهترین دانشگاه‌های رشته برنامه نویسی در استرالیا

رشته علوم کامپیوتر در دانشکده محاسبات و ریاضیات «دانشگاه چارلز استورت» (Charles Sturt University | CSU) در استرالیا در رتبه ۳ قرار دارد. دریافت مدرک لیسانس خود در علوم کامپیوتر از دانشگاه چارلز استورت شما را به موفقیت بزرگی می‌رساند.

در این دانشگاه تحصیلات تکمیلی ارائه شده است و آمار حاکی از اشتغال بالای دانش‌آموختگان است . برخی زمینه‌های تحقیقاتی در این دانشگاه شامل مطالعات تولید نرم افزار، اینترنت اشیا و سیستم عامل‌ها می‌شود.

چارلز استورت در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در آلمان

برخی از بهترین دانشگاه‌ها برای علوم کامپیوتر در آلمان در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. علوم کامپیوتر یکی از رشته‌های تحصیلی است که در آلمان نه تنها برای دانشجویان بومی‌ بلکه بین‌المللی بسیار مورد توجه است، نرخ اشتغال نیز در این رشته تحصیلی بسیار بالاست.

با آموزش کیفیت بالا، تنوع فرهنگی و عمدتاً آموزش رایگان، جای تعجب نیست که بسیاری از افراد بین‌المللی بخواهند مدرک خود را در آلمان دریافت کنند. در ادامه فهرستی از بهترین دانشگاه‌های علوم کامپیوتر در آلمان آورده شده است.

۱. دانشگاه فنی مونیخ

دانشکده علوم کامپیوتر در دانشگاه فنی مونیخ یکی از بزرگترین دانشکده‌های آلمان است که بیش از ۵۴۰۰ دانشجو را در خود جای داده است. سال‌هاست که این دانشکده بهترین دانشکده علوم کامپیوتر در آلمان در رتبه‌بندی جهانی بوده است. این دانشکده موضوعات مختلفی را از جمله مهندسی نرم افزار، محاسبات علمی، سیستم‌های دانش محور و همچنین رباتیک شامل می‌شود.

برنامه‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه فنی مونیخ شامل برنامه‌هایی در مهندسی نرم افزار خودرو، محاسبات زیست پزشکی، علوم و مهندسی محاسبات، رباتیک و سیستم‌های شناختی، مهندسی داده و تحلیل داده، انفورماتیک و مهندسی بازی می‌شود.

دانشگاه فنی مونیخ در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

۲. دانشگاه RWTH آخن

این دانشگاه در شهر آخن آلمان واقع شده است. این دانشگاه به دلیل برتری علمی‌ و رتبه بالای خود در بین دانشگاه‌های برتر جهان شناخته شده است.

این دانشگاه با مجموع ۵۷ دوره تحصیلی و بیش از ۱۰ هزار دانشجوی بین المللی از ۱۲۵ کشور جهان، از نظر تعداد دانشجویان و اشتغال دانش‌آموختگان برتر است. از سال ۲۰۱۸/۲۰۱۹ بیش از ۴۵ هزار دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده اند. دانشگاه RWTH آخن متعهد به ترویج یک محیط محترمانه و همکاری از طریق یک فرهنگ زنده و نوآورانه است.

دانشگاه RWTH آخن در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

۳. موسسه فناوری کارلسروهه

برنامه‌های مطالعاتی مبتنی بر پژوهش در «موسسه فناوری کارلسروهه» (Karlsruhe Institute of Technology | KIT)، دانشجویان را برای داشتن پست‌های مسئول در جامعه، صنعت و علم آماده می‌کند. دپارتمان انفورماتیک KIT برنامه‌ها و موضوعات تحصیلی مختلفی را ارائه می‌کند که شامل رشته گرایش‌های زیر می‌شوند.

  • انفورماتیک
  • سیستم‌های اطلاعاتی

رشته انفورماتیک در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه شده است. آموزش در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی و در مقطع ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

  • کارشناسی انفورماتیک (به زبان آلمانی)
  • کارشناسی ارشد انفورماتیک (به زبان انگلیسی)

برنامه کارشناسی ارشد انفورماتیک

برنامه کارشناسی ارشد انفورماتیک در KIT از دانش کسب شده در دوره کارشناسی (علوم کامپیوتر، انفورماتیک) پیروی می‌کند. دانشجویان یاد می‌گیرند که به طور مستقل به شیوه‌ای علمی‌ کار کنند و دانش خود را در زمینه‌هایی که به صورت جداگانه انتخاب شده‌اند عمیق‌تر کنند.

آنها توانایی به کارگیری روش‌های علمی‌ علوم کامپیوتر و توسعه مستقل رویه‌های جدید برای حل مشکلات از همه نوع را توسعه می‌دهند. شرکت‌های متعددی در منطقه فناوری کارلسروهه نیز چشم اندازهای جذابی برای آینده ارائه می‌دهند.

موسسه فناوری کارلسروهه در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه امکان‌پذیر است و دکتری پس از برنامه کارشناسی ارشد به فارغ‌التحصیلان این امکان را می‌دهد تا تدریس و تحقیق را به صورت حرفه‌ای در فضای آکادمیک دنبال کنند. دوره کارشناسی ارشد انفورماتیک برای چهار ترم طراحی شده است. ویژگی خاص برنامه تحصیلی در KIT آزادی انتخاب بالاتر از حد متوسط است. بنابراین، دانشجویان این فرصت را دارند که برنامه مطالعاتی خود را بر اساس ترجیحات فردی خود تنظیم کنند. پایان نامه کارشناسی ارشد در تحصیلات تکمیلی الزامی‌ است و موضوعات کاربردی و نظری را پوشش می‌دهد.

۴. دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان است. برنامه لیسانس در علوم کامپیوتر در این دانشگاه یک آموزش اساسی فنی کامل را ارائه می‌دهد که منعکس کننده نقش فراگیر IT در جهان امروز است. ماهیت بسیار میان رشته‌ای این برنامه شما را با مهارت‌ها و دانشی که برای شروع موفقیت‌آمیز حرفه خود یا ادامه تحصیل در برنامه کارشناسی ارشد نیاز دارید، مجهز می‌کند.

موضوعات اصلی این برنامه که شامل تجزیه و تحلیل نرم افزار، طراحی نرم افزار، فناوری ارتباطات و ریاضی مهندسی است، شما را با طیف هیجان‌انگیزی از دانش آشنا می‌کند. تحصیلات تکمیلی در مقطع ارشد در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشگاه فنی برلین در فهرست بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

بورسیه DAAD در آلمان چیست ؟

سرویس تبادل آکادمیک آلمان یا DAAD (به آلمانی: Deutscher Akademischer Austauschdienst) بزرگترین سازمان پشتیبانی آلمانی در زمینه همکاری بین‌المللی دانشگاهی است. DAAD یک آژانس ملی خصوصی، با بودجه فدرال و با بودجه دولتی، خودگردان موسسات آموزش عالی در آلمان است که نماینده ۳۶۵ موسسه آموزش عالی آلمان (۱۰۰ دانشگاه و دانشکده فنی، ۱۶۲ دانشگاه عمومی‌ علمی‌ کاربردی و ۵۲ کالج موسیقی و هنر) به حساب می‌آید.

DAAD خود برنامه‌های تحصیلی یا دوره‌های آموزشی را ارائه نمی‌دهد، اما کمک‌های مالی رقابتی و مبتنی بر شایستگی را برای استفاده برای تحصیل یا تحقیق در آلمان در هر یک از مؤسسات آموزش عالی معتبر آلمان اعطا می‌کند. همچنین به دانشجویان آلمانی، دانشجویان دکترا و دانش پژوهان برای تحصیل و تحقیق در خارج از کشور کمک هزینه می‌دهد. DAAD با بودجه سالانه ۵۲۲ میلیون یورو و پشتیبانی از حدود ۱۴۰ هزار نفر در سراسر جهان در واقع بزرگترین سازمان کمک هزینه تحصیلی در سراسر جهان است.

بورسیه DAAD آلمان در بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

کمک هزینه‌های تحصیلی DAAD برای دانشجویان همه رشته‌های دانشگاهی و در هر سطح تحصیلی، از جمله دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا در دسترس است. بودجه DAAD عمدتاً توسط دولت آلمان و اتحادیه اروپا تامین می‌شود. به واسطه DAAD، تحصیلات در رشته علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در مقطع ارشد به زبان انگلیسی یا به زبان آلمانی و عمدتاً به صورت رایگان فراهم شده است. در ادامه به برخی از تحصیلات کارشناسی ارشد در مهندسی و علوم کامپیوتر تحت بورسیه DAAD اشاره می‌کنیم.

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در دانشگاه پاسائو در آلمان

این برنامه شامل هر دو ماژول‌های انگلیسی و آلمانی است و می‌تواند به طور کامل به هر دو زبان مطالعه شود. آموزش رایگان زبان آلمانی به دانشجویان بین المللی ارائه و اکیداً توصیه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که دانشجویان در مراحل بعدی تحصیل خود به طیف گسترده‌ای از ماژول‌ها دسترسی داشته باشند.

این برنامه تحت پوشش کامل بورسیه DAAD قرار دارد و رایگان است و هزینه و شهریه‌ای را شامل نمی‌شود. توجه داشته باشید که به صورت ترمیک مبلغ ۸۷ یورو باید پرداخت شود که هزینه‌های انجمن خدمات دانشجویی و اتوبوس را پوشش می‌دهد. ماژول‌های آموزشی شامل پنج حوزه موضوعی زیر می‌شوند.

  1.  الگوریتم‌ها و مدل سازی ریاضی
  2. برنامه نویسی و سیستم‌های نرم افزاری
  3. سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی
  4. سیستم‌های فنی هوشمند
  5. امنیت و قابلیت اطمینان فناوری اطلاعات

علی‌رغم اینکه شهریه دانشگاه، رایگان است اما دانشجو باید هزینه‌های زندگی در این شهر را در نظر داشته باشد. هزینه واقعی زندگی بسته به سبک زندگی متفاوت خواهد بود اما هزینه‌های حداقلی برابر با ۸۶۱ یورو در ماه تخمین زده می‌شود.

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در دانشگاه بایروث در آلمان

هدف کلی برنامه کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر ارائه یک برنامه مطالعاتی پژوهش محور است. بر اساس درک گسترده‌ای از حوزه موضوعی، توانایی‌های خلاقانه و سازنده برای تولید و توسعه سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری پرورش و تقویت می‌شود.

علاوه بر این، مهارت‌های پژوهشی پایه و تحقیقات کاربردی دانشجویان در زمینه علوم کامپیوتر توسعه داده می‌شود. ساختار برنامه کارشناسی ارشد بر اساس توصیه‌های فعلی «انجمن انفورماتیک آلمان» (GI | German Informatics Society) به چهار بخش تقسیم می‌شود.

  • علوم کامپیوتر
  • پروژه‌ها
  • تقویت زبان (انگلیسی یا آلمانی)
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

در سال اول، واحدهای پایه و اصولی نظری آموزش داده می‌شود. پس از آن، یک ترم تمرکز بر واحدهای عملی خواهد بود. ترم آخر به پایان نامه کارشناسی ارشد اختصاص دارد. ترم سوم به طور کامل به عنوان یک ترم پروژه‌محور طراحی شده است و نشان دهنده یک ویژگی اساسی برنامه کارشناسی ارشد است. پس از تعمیق آموزش در سال اول، پروژه در این ترم دانشجویان را قادر می‌سازد تا مهارت‌های کسب شده خود را در موقعیت‌های عملی به کار گیرند. به طور معمول، یک پروژه در دانشگاه «بایروث» (Bayreuth) تحت نظارت فشرده و اختصاصی اساتید و مربیان انجام می‌شود.

این دوره آموزشی تحت بورسیه کامل DAAD قرار دارد و شهریه آن رایگان است اما در هر نیم‌سال تحصیلی مبلغ ۱۱۶.۰۳ یورو بابت پوشش هزینه‌های خدمات دانشجویی و دولتی باید پرداخت شود. این خدمات شامل یک «بلیط ترم» است که به شما امکان می‌دهد از حمل و نقل عمومی‌ در منطقه استفاده کنید.

کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار در دانشگاه آگسبورگ در آلمان

دوره‌ها به زبان انگلیسی هستند و دوره آموزشی تحت بورسیه کامل DAAD قرار دارد و شهریه پرداختی رایگان است. آموزش‌ها مبتی بر ماژول‌های زیر ارائه می‌گردد.

  • مهندسی نرم افزار: فرآیندهای توسعه نرم افزار، مهندسی نیازمندی‌ها، مدیریت پروژه، آزمایش، توسعه مبتنی بر مدل
  • پایگاه‌های داده: پایگاه‌های داده رابطه‌ای و پایگاه‌های اطلاعاتی شی‌گرا، پایگاه‌های داده مقیاس وب، مهندسی داده‌ها
  • سیستم‌های توزیع شده: مهندسی نرم افزار برای سیستم‌های توزیع شده، وب معنایی، معماری‌های مبتنی بر سرویس
  • تعامل انسان و کامپیوتر: طراحی رابط کاربری، مهندسی قابلیت استفاده، سیستم‌های آگاه از زمینه
  • سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی: یادگیری ماشین، علم داده، خود‌سازمان‌دهی و سازگاری

بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در انگلستان

در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS که اخیراً منتشر شده است، تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های برتر علوم کامپیوتر به دانشگاه‌های کشور انگلستان مربوط می‌شود. رتبه‌بندی QS دانشگاه‌ها بر اساس چهار شاخص اعتبار علمی، اعتبار کارفرما، استنادهای پژوهشی در هر مقاله و شاخص H (روشی برای اندازه‌گیری بهره‌وری و کارهای منتشر شده یک دانشمند یا محقق) سنجیده می‌شود.

در ادامه بهترین دانشگاه‌های رشته علوم کامپیوتر در انگلستان در زیربخش‌هایی جداگانه به ترتیب از آخر به اول معرفی شده‌اند.

۵. دانشگاه کالج لندن

دانشگاه UCL در سال ۲۰۲۲ هم در شاخص H و هم در شاخص استنادهای تحقیق به ازای هر مقاله، نمرات کاملی کسب کرده است. دانشجویان کارشناسی علوم کامپیوتر در UCL می‌توانند «برنامه مهندسی یکپارچه» (IEP | Integrated Engineering Program) را در سال دوم و سوم در کنار ماژول‌های اصلی و اختیاری خود انجام دهند.

UCL همچنین روابط نزدیکی با سایر موسسات تحقیقاتی، خیریه‌ها، مشاغل و مدارس محلی دارد. تعدادی از جوامع دانشجویی بر فناوری، محاسبات و مهندسی تمرکز دارند. انجمن علم داده و فناوری هر ترم برنامه‌ای فشرده از گفتگوها، Hackathonها، مسابقات و اجتماعات را برای دانشجویان علوم کامپیوتر سازماندهی می‌کند و ارائه می‌دهد.

۴. دانشگاه ادینبورگ

دانشکده انفورماتیک در دانشگاه ادینبورگ (علوم کامپیوتر) بزرگترین مرکز تحقیقات انفورماتیک در اروپا است. این دانشگاه همچنین از یک مدل آمریکایی پیروی می‌کند که در آن دوره‌های کارشناسی معمولاً چهار سال طول می‌کشد و دانشجویان می‌توانند در دو سال اول دو موضوع دیگر را در کنار رشته انتخابی خود مطالعه کنند. این دانشگاه همچنین دارای یک برنامه کارشناسی ارشد انفورماتیک است که دانشجویان در طول سه سال اول دانش پایه‌ای را در این زمینه ایجاد می‌کنند.

دانشگاه ادینبورگ امسال هم در استنادهای پژوهشی به ازای هر مقاله و هم در شاخص‌های H-index عملکرد خوبی داشته است. در دانشگاه ادینبورگ، برنامه علوم کامپیوتر عناصر عملی برنامه نویسی کامپیوترها را برای حل مشکلات زندگی واقعی ترکیب می‌کند.

۳. امپریال کالج لندن

دپارتمان علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در امپریال کالج لندن، دوره‌های خود را در پاسخ به مهارت‌های فنی و قابل انتقالی که دانشجویان برای این صنعت نیاز دارند، طراحی کرده‌اند و به ویژه بر توانایی سازگاری با صنعت همیشه در حال تغییر و چالش‌برانگیز محاسبات تمرکز دارند. در این کالج دوره‌هایی در زمینه هوش مصنوعی، محاسبات بین‌المللی، مدیریت و امور مالی، امنیت و قابلیت اطمینان، مهندسی نرم افزار، و محاسبات مجازی و رباتیک ارائه می‌شود. دوره علوم کامپیوتر امپریال به جای آموزش فناوری‌های خاص، بر «القای مهارت‌های حل مسئله و یادگیری مستقل» تأکید دارد.

در سال اول، دانشجویان شروع به یادگیری ریاضیات پایه، سیستم‌های کامپیوتری، پایگاه‌های داده و الگوریتم‌ها به همراه کار آزمایشگاهی روی مسائل برنامه نویسی خواهند کرد. در سال دوم، دانشجویان شروع به بررسی سیستم‌های کامپیوتری و ارتباطی، پردازش زبان و مبانی محاسبات خواهند کرد. سال سوم شامل دروس انتخابی اختیاری است و ماژول‌های پیشرفته و پروژه‌های فردی به ترتیب در سال چهارم و پنجم خواهد بود.

۲. دانشگاه کمبریج

دوره کارشناسی علوم کامپیوتر در دانشگاه کمبریج با انتخاب اصلی ماژول‌ها آغاز می‌شود که پایه‌های این موضوع را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. در سال دوم و سوم، دانشجویان می‌توانند در انتخاب واحدهای تخصصی خود را انتخاب کنند. تمام جنبه‌های علوم کامپیوتر مدرن همراه با نظریه و مبانی اساسی در اقتصاد، حقوق و تجارت پوشش داده شده است. دپارتمان تخصصی علوم و فناوری کامپیوتر مجهز به آخرین فناوری، سالن‌های سخنرانی پیشرفته، اتاق‌های عملی اختصاصی، کتابخانه‌ای مجهز و حتی یک کافه است.

در طول دوره، دانشجویان پروژه‌های گروهی را تکمیل می‌کنند که در آن تیم‌های کوچک محصولی را به یک مشتری خارجی تحویل می‌دهند و تجربه صنعتی مرتبط را تضمین می‌کنند. پروژه‌ها اغلب به تجاری‌سازی، صدور مجوز یا استخدام منجر شده‌اند.

بیش از ۱۰۰۰ شرکت تخصصی محاسبات و فناوری پیشرفته و آزمایشگاه‌های تجاری در این منطقه وجود دارد که به آن لقب «سیلیکون فن» داده اند. دانشجویان با داشتن پیوندهای قوی با شرکت‌های فناوری محاسباتی در کمبریج اغلب اوقات کارآموزی در این زمینه را در طول تعطیلات تابستانی خود تضمین می‌کنند.

۱. دانشگاه آکسفورد

اگرچه علوم کامپیوتر یک رشته نسبتاً مدرن است، دانشگاه آکسفورد یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های علوم کامپیوتر در انگلستان به حساب می‌آید که قبلاً به عنوان آزمایشگاه محاسبات دانشگاه آکسفورد شناخته می‌شد. دوره‌های علوم کامپیوتر در آکسفورد طیف وسیعی از زمینه‌ها از جمله زیست‌شناسی محاسباتی، محاسبات کوانتومی، زبان‌شناسی محاسباتی، سیستم‌های اطلاعات و مهندسی نرم افزار را شامل می‌شود.

کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر پیشرفته تنها یکی از دوره‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با علوم کامپیوتر است که در دانشگاه آکسفورد ارائه می‌شود. این دوره مباحث تئوری و عمل را ترکیب می‌کند و دانشجویان باید پایان‌نامه‌ای را به عنوان بخشی از دوره تکمیل کنند. در ادامه فهرستی از بهترین دانشگاه‌های رشته علوم کامپیوتر در انگلستان آورده شده است.

رتبه دانشگاه در انگلستانرتبه جهانی دانشگاهدانشگاه شهر
۱۱دانشگاه آکسفوردآکسفورد
۲۶دانشگاه کمبریجکمبریج
۳۱۱امپریال کالج لندنلندن
۴۲۴دانشگاه ادینبورگادینبورگ
۵۲۹=دانشگاه کالج لندن (UCL )لندن
۶۸۴دانشگاه کوئین مریلندن
۷۸۶=دانشگاه منچسترمنچستر
۸=۱۰۱-۱۲۵ کینگز کالج لندن (KCL)لندن
۸=۱۰۱-۱۲۵دانشگاه ساوتهمپتونساوتهمپتون
۸=۱۰۱-۱۵۰دانشگاه سرریگیلدفورد

بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی در ایران

مطابق با رتبه‌بندی QS، سه دانشگاه برتر ایران در سال ۱۴۰۱ به ترتیب زیر هستند.

  1. دانشگاه صنعتی شریف
  2. دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  3. دانشگاه تهران

در ادامه به شرح مزایا و ویژگی‌های گروه کامپیوتر در هر یک از دانشگاه‌های نامبرده می‌پردازیم.

دانشگاه صنعتی شریف در فهرست بهترین دانشگاه های برنامه نویسی در ایران

«دانشگاه صنعتی شریف» (SUT | Sharif University of Technology) بیش از سه دهه است که رشته‌های علوم و مهندسی کامپیوتر را ارائه کرده است. گروه کامپیوتر دانشگاه شریف مطابق با رتبه‌بندی‌های استاندارد جهانی همواره جز برترین‌‌ها در ایران بوده و و در مقیاس جهانی مطرح می‌شود.

این دپارتمان دائماً برنامه‌های درسی خود را اصلاح می‌کند تا در جریان آخرین پیشرفت‌ها، به‌روزرسانی‌های لازم را انجام دهد. علاوه بر فراهم کردن امکانات آموزشی برای تکمیل دوره‌ها، این گروه دارای بیش از ۲۰ آزمایشگاه تحقیقاتی بسیار تخصصی است که توسط اعضای هیئت علمی‌ اداره می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها به طور مداوم در انجام تحقیقات دانشگاهی و صنعتی در زمینه‌های مختلف علوم و مهندسی کامپیوتر فعالیت می‌کنند.

دانشگاه صنعتی شریف در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

«رتبه‌بندی تاثیر» (Impact Ranking) که توسط آموزش عالی تایمز در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد، بر حفظ محیط زیست، مدیریت منابع، انرژی پاک و غیره تمرکز دارد، پیشرفت قابل توجهی است.

آزمایشگاه‌های علوم کامپیوتر و زمینه‌های پژوهشی در شریف

برای تسهیل مطالعه عملی عمیق جنبه‌های مختلف مهندسی کامپیوتر، چندین آزمایشگاه آموزشی به ارائه تجربیات آزمایشگاهی عملی به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد اختصاص داده شده است. تعدادی از این آزمایشگاه‌ها در ادامه ذکر شده است. سرپرستی و هدایت این آزمایشگاه‌ها در دست هیات علمی‌ گروه کامپیوتر دانشگاه شریف است. همچنین برخی از مهم‌ترین زمینه‌های پژوهشی در این جدول آورده شده است.

آزمایشگاه‌های علوم کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریفحوزه‌های تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی شریف
آزمایشگاه شبکه، پردازش اطلاعات معماری و شبکه‌های کامپیوتری پیشرفته مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته هوش محیطی مهندسی نرم افزار هوشمند کلان داده رایانش ابری آزمایشگاه الگوریتم امنیت داده و شبکه آزمایشگاه سیستم‌های سایبری-فیزیکی آزمایشگاه ذخیره سازی، شبکه‌ها و پردازش داده‌ها سیستم‌های قابل اعتماد رسانه دیجیتال پردازش سیگنال دیجیتال معماری‌های پردازش و ارتباطات کارآمد سیستم‌های جاسازی شده فناوری‌ها و معماری‌های نوظهور برای ارتباطات داده سیستم‌های آگاه انرژی معماری و شبکه‌های محاسباتی با کارایی بالا پردازش تصویر  بینایی ماشین  فناوری اطلاعات (آزمایشگاه تحقیقاتی آموزش مهندسی کامپیوتر) سیستم‌های هوشمند آزمایشگاه یادگیری ماشین مهندسی روش خدمات ارزش افزوده موبایل ارزیابی و تست شبکه کارایی و اعتماد برنامه‌ها و شبکه‌های اینترنت اشیا قابل اعتماد و بادوام ایمنی و امنیت در آزمایشگاه نرم افزار و سیستم‌ها سامانه هوشمند و ایمن کیفیت نرم افزار «پردازش گفتار» (Speech Recognition) هوش مصنوعی نمادین شبکه‌های بی سیم الگوریتم‌ها و محاسبات پشتیبانی معماری برای فناوری‌های نوظهور بیوانفورماتیک طراحی مدار و VLSI رایانش ابری و سبز بینایی کامپیوتر، گرافیک و تجسم داده کاوی سیستم‌های پایگاه داده قابلیت اطمینان و سیستم‌های مقاوم در برابر خطا محاسبات توزیع شده و فراگیر اتوماسیون طراحی الکترونیکی و طراحی مشترک HW/SW سیستم‌های جاسازی شده و بلادرنگ روشهای رسمی‌ و تأیید امنیت سخت افزار تست سخت افزار و تست پذیری محاسبات با کارایی بالا و پردازش موازی تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) پردازش تصویر و ویدئو بازیابی اطلاعات بازنمایی دانش و استدلال طراحی کم مصرف فراگیری ماشین سیستم‌های حافظه مهندسی روش میکرو معماری و پردازنده‌های چند هسته‌ای پردازش زبان طبیعی (NLP) NoC، SoC، و شبکه‌های اتصال سیستم‌های عامل برنامه ریزی و حل مسئله زبان‌های برنامه نویسی و کامپایلرها محاسبات قابل تنظیم مجدد امنیت، حریم خصوصی و رمزنگاری ساختمان‌های هوشمند (سیستم‌های فیزیکی سایبری) شبکه‌های اجتماعی مهندسی نرم افزار پردازش گفتار و صدا سیستم‌های ذخیره سازی، SSD، NVMS و I/O سیستم‌ها و شبکه

گرایش‌های تحصیلی مهندسی و علوم کامپیوتر در دانشگاه شریف

گرایش‌های تحصیلی مهندسی و علوم کامپیوتر با توجه به مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ادامه فهرست شده‌اند.

  • کارشناسی مهندسی کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد نرم‌افزار
  • کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر
  • کارشناسی ارشد هوش مصنوعی
  • کارشناسی ارشد الگوریتم‌ها و محاسبات
  • کارشناسی ارشد شبکه‌های کامپیوتری
  • کارشناسی ارشد رایانش امن
  • کارشناسی ارشد بیوانفورماتیک
  • کارشناسی ارشد علم داده
  • دکترای نرم‌افزار
  • دکترای معماری کامپیوتر
  • دکترای هوش مصنوعی
  • دکترای الگوریتم‌ها و محاسبات
  • دکترای شبکه‌های کامپیوتری
  • دکترای رایانش امن

دانشگاه صنعتی امیرکبیر از بهترین دانشگاه های برنامه نویسی در ایران

در سال‌های اخیر دانشکده کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر با افزایش ظرفیت سه گرایش مقطع کارشناسی ارشد، بالا بردن کیفیت علمی‌ دانشکده از طریق جذب اعضای هیأت علمی‌ جدید، تشویق و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مستقل به منظور رفع نیازمندی‌های فنی، پیشبُرد مرزهای دانش، انتشار مقالات علمی، تألیف و ترجمه کتب، و ارائه دوره‌های تخصصی کاربردی کوتاه مدت کامپیوتر در راستای رفع نیازهای صنایع و سازمان‌های مختلف، بیش از پیش ارتقا یافته و در صدر بهترین مراکز آموزشی ایران باقی مانده است.

دانشگاه امیر کبیر در بین بهترین دانشگاه های رشته برنامه نویسی

اهداف و فعالیت‌های پژوهشی

فعالیت‌های پژوهشی این دانشکده در قالب پروژه‌های مستقل اعضای هیأت علمی، رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری و قرارداد با مراکز صنعتی انجام می‌شود. این فعالیت‌ها به منظور رفع نیازهای علمی‌ پژوهشی، توسعه دانش، ارتقا کیفیت تحصیلی و دیگر مقاصد علمی‌ برنامه‌ریزی شده است. مهم‌ترین محور‌های پژوهشی در این دانشکده شامل موارد زیر می‌شود.

  • انتقال اطلاعات
  • سیستم‌های نرم‌افزاری
  • پردازش موازی
  • هوش مصنوعی
  • بینائی کامپیوتری
  • پردازش تصویر ثابت و متحرک
  • پردازش گفتار
  • امنیت اطلاعات و رمزنگاری
  • شناسائی الگو
  • الگوریتم‌های یادگیری
  • داده کاوی
  • رباتیک
  • الگوریتم و نظریه محاسبه
  • نظریه سیستم‌ها

دانشگاه تهران از بهترین دانشگاه های برنامه نویسی در ایران

در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گروه‌های مختلفی تدوین و تعریف شده است. این گروه‌ها طیف متنوعی از علوم و فنون در زمینه مهندسی برق و کامپیوتر را شامل می‌شوند که این امر موجب می‌شود هم در بُعد آموزشی و هم در تحقیقات بین زمینه‌ای، امکان تعامل بین این حوزه‌ها فراهم شود.

دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران

گروه توسعه نرم‌افزار دانشگاه تهران جزء گروه‌های پیشرو در حوزه علوم رایانه و به ویژه شاخه‌های مرتبط با مهندسی نرم‌افزار به حساب می‌آید. توام بودن دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در این دانشگاه، موجب تعامل بیشتر این دو گروه در توسعه پژوهش‌های میان‌گروهی نظیر مهندسی فن‌آوری اطلاعات، هوش ماشین و رباتیک، معماری کامپیوتر، کنترل و مخابرات شده است و در حوزه‌های متعددی با گروه مهندسی نرم‌افزار همکاری میان‌‌رشته‌ای دارند. در ادامه فهرستی از زمینه‌های اصلی پژوهشی این دانشکده آورده شده است.

  • سیستم‌ عامل
  • سیستم‌های چند هسته‌ای، توزیع‌شده و محاسبات ابری
  • شبکه‌های کامپیوتری/بی‌سیم/میان‌ارتباطی/اقتضایی
  • سیستم‌های بی‌درنگ و نهفته
  • ارزیابی کارایی سیستم‌های کامپیوتری و سیستم‌های صف
  • زمان‌بندی و مدیریت منابع
  • امنیت شبکه و حریم شخصی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • متن کاوی
  • داده کاوی
  • پردازش زبان طبیعی
  • سیستم‌های هوشمند، یادگیری ماشینی، و ربات‌های پیمانه‌ای
  • پایگاه داده و مدیریت اطلاعات متنی
  • داده‌های بزرگ
  • پردازش سیگنال‌های چند رسانه‌ای، شبکه‌های چند رسانه‌ای و ارتباطات چند رسانه‌ای
  • بیوانفورماتیک
  • گرافیک کامپیوتری

گروه هوش ماشین و رباتیک دانشگاه تهران با هدف آماده‌سازی دانشجویان برای فعالیت حرفه‌ای در زمینه‌های تخصصی رباتیک، اتوماسیون صنعتی، و سیستمهای هوشمند گسترش یافته است. همچنین دانشجویان این گروه آماده تحصیل و تحقیق در مقاطع بالاتر نیز می‌شوند. گروه هوش ماشین و رباتیک بر سه زیرگرایش تمرکز دارد که در ادامه فهرست شده‌اند.

  1. علوم داده
  2. علوم شناختی
  3. رباتیک

هیات علمی‌ این گروه پژوهش‌های خود را به صورت نظری و عملی در این سه زیرگرایش انجام می‌دهند. دوره تحصیلات تکمیلی در این گروه به‌گونه‌ای طراحی شده است تا دانشجویان آمادگی لازم برای کار در صنعت یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را کسب کنند. بعضی از زیرشاخه‌های پژوهشی این گروه شامل موارد زیر می‌شود.

دیگر دانشگاه های برتر رشته برنامه نویسی در ایران

در اینجا به برخی از دیگر مراکز آموزشی برتر علوم کامپیوتر در ایران اشاره شده است.

  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • داشگاه خواجه نصیر طوسی
  • دانشگاه تربیت مدرس

بهترین مدارس برای رشته برنامه نویسی در اروپا کدام‌ها هستند ؟

امروزه، با کمی‌ سرمایه‌گذاری و تلاش، تقریباً همه می‌توانند کار خود را به عنوان توسعه دهنده نرم افزار در عرض چند ماه آغاز کنند. مدارس کدنویسی می‌توانند این روند را تسریع کنند و به همین دلیل، محبوبیت آن‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است. رفته رفته کدنویسی به مهم‌ترین مهارت شغلی تبدیل می‌شود و برای بنیانگذاران استارت‌آپ‌ها، داشتن یک کدنویس در تیم‌شان یا حداقل درک امکانات کدنویسی یک ضرورت به حساب می‌آید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین بوت‌کمپ‌های برنامه نویسی در اروپا اشاره شده است.

موسسه Academia de Código

موسسه Academia de Código آکادمی‌ برنامه نویسی مستقر در لیسبون است که دوره‌های کدنویسی ۱۴ هفته‌ای (به مدت ۶۵۰ ساعت) را در شهرهای مختلف پرتغال ارائه می‌دهد.

  • مکان: لیسبون، فوندائو، دریتس، پورتو / محدوده قیمت: ۶۵۰۰ یورو

مدرسه برنامه نویسی B. Startup School Amsterdam

مدرسه برنامه نویسی B. Startup School Amsterdam ابزارهایی را برای شروع حرفه‌ای در فناوری به متقاضیان ارائه می‌دهد. در طی نه ماه، متشکل از دوره فشرده سه ماهه و موقعیتی تمام وقت که با دریافت حقوق همراه است. در این مدرسه کد نویسی مهارت‌ها، ارتباطات و تجربه کاری مورد نیاز خود را به دست خواهید آورد و در حین تحصیل در یکی از بزرگ‌ترین زیست‌بوم‌های استارتاپی اروپا، به دانش پیشرفته، مجموعه‌ای از ابزارها، جامعه‌ای پویا و یادگیری و همکاری با متخصصان با تجربه در این صنعت دسترسی خواهید داشت.

  • محل: آمستردام / محدوده قیمت: ۷۵۰ یورو

موسسه CareerFoundry

موسسه CareerFoundry آموزشگاه کدنویسی مستقر در برلین است که با دوره‌های آنلاین انعطاف‌پذیر، طراحی‌های UX/UI و برنامه‌نویسی وب به افراد کمک می‌کند تا در عرض چهار تا ۱۲ ماه در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار شوند. در اینجا «مربی خصوصی» (One-on-One Mentoring) از متخصصان صنعت گزینش می‌شود و تنها چیزی که نیاز دارید یک لپ تاپ و اتصال به اینترنت است. CF از سال ۲۰۱۴ بیشترین مهارت‌های فنی بروز را آموزش می‌دهد. اگر ظرف ۶ ماه پس از اتمام دوره، موقعیت شغلی پیدا نکردید، این آموزشگاه پول شما را پس می‌دهد.

  • مکان: برلین / محدوده قیمت: ۴۵۰۰ - ۴۸۰۰ یورو

بوت کمپ Codeworks

Codeworks بوت کمپ پیشرو جاوا اسکریپت در اروپا، دوره کدنویسی ۱۲ هفته‌ای را در بارسلونا و در شهرهای دیگر در سراسر جهان ارائه می‌دهد. «کدورکس » (Codeworks)، دوره فشرده‌ای را با برنامه درسی عالی، متناسب با بازار کار ارائه می‌دهد و نرخ استخدام ۱۰۰% را برای دانشجویان خود به همراه دارد. این برنامه به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل دوره مقدماتی ۴ هفته‌ای از راه دور با محوریت اصول برنامه نویسی، سپس پیش‌دوره و بعد بوت کمپی ۱۲ هفته‌ای یا ۸ هفته‌ای تمام وقت، به صورت ۶ روز در هفته، برگزار می‌شود.

  • موقعیت: بارسلون، برلین، لندن، آستین، نیویورک، تورنتو / محدوده قیمت: ۵۲۰۰ - ۹۸۰۰ یورو

سازمان Code Institute

Code Institute اولین بوت کمپ کدنویسی با اعتبار جهانی به حساب می‌آید که به تولید برنامه‌نویسان آماده و حرفه‌ای از طریق برنامه آنلاین یا کلاس حضوری اختصاص دارد. فارغ‌التحصیلان از طریق رتبه‌بندی اعتباری دانشگاه ناپیر ادینبورگ، مدرک معتبر جهانی در توسعه نرم‌افزار را دریافت می‌کنند که ترکیبی عالی از دانشگاه و صنعت را ارائه می‌دهد.

موسسه کد همچنین برای مثال یک بوت کمپ آنلاین ۱۴ تا ۶۰ هفته‌ای را ارائه می‌دهد. تمام دوره‌های موسسه کد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانشجویان با نمونه کاری حرفه‌ای، آمادگی لازم را برای فعالیت حرفه‌ای در بازار کار کسب می‌کنند.

  • موقعیت: دوبلین / محدوده قیمت: ۵۵۰۰ - ۷۹۰۰ یورو

مدرسه آموزش کامپیوتر Founders and Coders

مدرسه آموزش کامپیوتر Founders and Coders بوت‌کمپ کدنویسی همراه با «مربی» (Peer) و بدون شهریه در لندن است که به مدت ۱۸ هفته به صورت حضوری برگزار می‌شود و بر HTML ،CSS، جاوا اسکریپت، Node.JS و دیگر فناوری‌های توسعه وب، مدیریت پروژه و کارآفرینی تمرکز دارد.

این مدرسه کدنویسی ثابت کرده است برای بسیاری از افراد، یادگیری توسط مربی موثرترین و کم هزینه‌ترین مسیر ورود به صنعت فناوری محسوب می‌شود. آن‌ها علاوه بر بوت‌کمپ کدنویسی، برنامه توسعه اپلیکیشن Tech for Better را برای کارآفرینان غیرانتفاعی و اجتماعی در لندن اجرا می‌کنند.

  • مکان: لندن / محدوده قیمت: رایگان

شرکت General Assembly

شرکت General Assembly در حال ایجاد یک جامعه جهانی از افرادی است که آموزش‌های مورد نیاز را به صورت برنامه‌های همه جانبه، تمام وقت و طولانی مدت ارائه می‌دهند. این آموزش‌ها شامل توسعه وب، طراحی تجربه کاربری، کسب و کار، علم داده، مدیریت محصول و بازاریابی دیجیتال می‌شود. این دوره‌ها به صورت آنلاین، حضوری، تمام وقت و پاره وقت ارائه می‌شوند.

  • مکان در اروپا: لندن و پاریس / محدوده قیمت: ۷۰۰۰ - ۱۴۰۰۰ یورو

موسسه Ironhack

دارای سه دوره آموزشی توسعه وب، طراحی UX/UI و تجزیه و تحلیل داده‌ها است. هر دوره در قالب بوت کمپ (۹ هفته) یا به صورت پاره‌وقت (۲۴ هفته) ارائه می‌شود. Ironhack به‌عنوان یکی از برترین آموزشگاه‌های کدنویسی و طراحی جهان، در ۹ مکان در سراسر جهان شعبه دارد که شش مورد آن‌ها در اروپا واقع شده است.

Ironhack اخیراً مبلغ ۴ میلیون دلار برای تقویت و توسعه بین‌المللی خود به نام سری B سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تعداد ۲۰۰۰ نفر در جامعه آیرن‌هک عضویت دارند که بخشی از این انجمن رو به رشد است و برخی از آن‌ها قبلاً در شرکت‌های معظمی‌ چون Google ،Twitter ،Mango ،Orange ،Telefonia و Visa استخدام شده‌اند.

  • مکان در اروپا: آمستردام، بارسلونا، برلین، لیسبون، مادرید، پاریس / محدوده قیمت: ۷۵۰۰ - ۱۰۰۰۰ یورو

Le Wagon

دوره برنامه نویسی فشرده نه هفته‌ای است و محبوبیت آن ناشی از امتیاز بالای رتبه‌بندی دوره برنامه نویسی فول‌استک است که اکنون در ۳۴ کمپ در ۲۲ کشور (۱۲ مکان در اروپا) ارائه می‌شود. از زمان افتتاح آن در سال ۲۰۱۴، بیش از ۵۲۷۰ فارغ‌التحصیل داشته و موجب توسعه بیش از ۱۳۰۰ محصول و موجب راه‌اندازی بیش از ۲۹۰ استارت‌آپ بوده است. Le Wagon از آوریل ۲۰۱۹، دوره‌های پاره وقت را هم ارائه می‌دهد و برنامه اجرایی کاملاً اختصاصی برای کارمندانی دارد که برای شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند و قصد دارند مهارت‌های دیجیتال خود را افزایش دهند.

  • مکان در اروپا: آمستردام، بارسلونا، برلین، بروکسل، کپنهاگ، لوزان، لیسبون، لندن، مادرید، میلان، اسلو، رم / محدوده قیمت: ۶۰۰۰ - ۷۰۰۰ یورو

بوت کمپ Makers

این بوت کمپ برنامه نویسی مستقر در لندن، دوره آموزشی تمام وقت ۱۲ هفته‌ای است که صرفاً بر Ruby on Rails ،HTML5 ،CSS3 ،جاوا اسکریپت، JQuery ،Git و Heroku تمرکز دارد. آکادمی‌ مِیکرز مدرسه کدنویسی نخبگان و رقابتی در نظر گرفته می‌شود که دروازه‌ای سریع و قابل اعتماد به صنعت فناوری ارائه می‌دهد.

این موسسه همچنین دوره کارآموزی مهندسی نرم‌افزار را همراه با کمک هزینه تحصیلی به عنوان مسیری برای تبدیل شدن به توسعه‌دهنده نرم افزار ارائه می‌دهد. دانش‌آموختگان این آکادمی‌ قبلاً توسط شرکت‌هایی چون British Gas ،Tesco ،Deloitte ،Monzo، گوگل، Lego Deliveroo و برخی شرکت‌های دیگر استخدام شده‌اند.

  • مکان: لندن / محدوده قیمت: ۸۰۰۰ پوند

NEOLAND

دروه‌های تخصصی فول استک، رابط کاربری و علم داده را صرفاً به زبان اسپانیایی و به صورت پاره‌وقت ارائه می‌دهد. پس از اتمام دوره‌ها، دانشجویان به صورت ۱۰۰٪ آماده کار هستند. این مدرسه کدنویسی دارای کمپ در مادرید و بارسلون است و تمام دوره‌های آن‌ به صورت آنلاین در دسترس است.

  • مکان: مادرید و بارسلونا / محدوده قیمت: ۶۴۹۵ یورو

بوت کمپ برنامه نویسی Skylab Coders Academy

اسکای‌لب برنامه آموزش تمام وقت ۱۱ هفته‌ای را صرفاً به زبان اسپانیایی ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌توانید در طول بیش از ۴۴۰ ساعت آموزش و انجام پروژه و کار عملی، بر توسعه و برنامه نویسی وب مسلط شوید. آمار استخدامی‌ دانش‌آموختگان اسکای‌لب به این صورت است که حدود ۹۶٪ از دانشجویان پس از گذراندن دوره، شغل توسعه وب پیدا می‌کنند.

  • مکان: بارسلون / محدوده قیمت: ۴۸۰۰ یورو

شرکت آموزشی Spiced

Spiced شرکت آموزشی مستقر در برلین است که برنامه‌های ۱۲ هفته‌ای را در محل و به صورت تمام وقت ارائه می‌دهد که بر جاوا اسکریپت (توسعه وب فول استک) و پایتون (علم داده) متمرکز است. Spiced محیط آموزشی متمرکز، دوستانه و گشوده را برای ورود سریع و «پایدار» (Solid) به توسعه وب ارائه می‌کند.

شرکت‌کنندگان هر هفته پروژه‌های هیجان‌انگیزی را به صورت جداگانه و در تیم‌های کوچک به انجام می‌رسانند و در نتیجه امکان یادگیری از طریق «انجام دادن» را مهیا می‌سازد که یادگیری اثربخشی به حساب می‌آید. آمار استخدامی‌ دانش‌آموختگان Spiced برابر با نرخ اشتغال ۹۲٪، است و این افراد قبلاً در شرکت‌های شناخته شده‌ای چون SoundCloud ،Contentful ،Move24 و غیره شغل پیدا کرده‌اند.

  • مکان: برلین / محدوده قیمت: ۷۸۰۰ - ۹۸۰۰ یورو

موسسه Ubiqum Code Academy

این موسسه آموزشی توسط راجر شانک ایجاد شده است که یک شخص مشهور و دانشمند علوم شناختی و محقق هوش مصنوعی است. «متدولوژی آموزشی» آن همراه «با انجام دادن» است و دوره‌های فشرده ۳ و ۵ ماهه را در برنامه نویسی و تحلیل داده ارائه می‌دهد. Ubiqum یکی از معدود مدارسی است که طرح پرداختی ۵۰/۵۰ را ارائه می‌دهد، به این معنی که شرکت‌کنندگان نیمی‌ از هزینه دوره را در ابتدای برنامه و مابقی را پس از پیدا کردن شغل پرداخت می‌کنند.

  • مکان: بارسلون، مادرید، برلین، آمستردام / محدوده قیمت: ۶۵۰۰ - ۹۴۰۰ یورو

موسسه Wild Code School

این آموزشگاه با ارائه برنامه آموزشی ۵ ماهه، مهارت‌های دیجیتال مورد تقاضا را از طریق رویکرد یادگیری ترکیبی در ۱۹ کمپ در سراسر فرانسه و اروپا آموزش می‌دهد. شرکت‌کنندگان می‌توانند از بین Vue.js ،PHP/Symfony ،جاوا اسکریپت ،AngularJS ،React یا Java و Android یکی را انتخاب کنند و در طول دوره، باید در کارگاه‌ها شرکت کنند و سه پروژه عملی انجام دهند که یکی از آن‌ پروژه‌ها با مشتری واقعی خواهد بود.

  • مکان: برلین، بروکسل، بخارست، لیسبون، لندن، مادرید و ۱۳ محل در فرانسه / محدوده قیمت: ۵۰۰۰ - ۶۵۰۰ یورو

جمع بندی

در این نوشتار به بهترین دانشگاه‌های رشته برنامه نویسی و علوم کامپیوتر در ایران و در جهان پرداخته شد. با توجه به رتبه‌بندی‌های مختلفی چون QS، فهرست دانشگاه‌های برتر علوم کامپیوتر در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکای شمالی و کانادا، استرالیا و آسیا را ارائه کردیم. علاوه بر این، برخی از مدرسه‌های برتر اروپا در آموزش برنامه نویسی و همچنین برخی بورسیه‌های آلمان برای تحصیلات رایگان علوم کامپیوتر در این کشور معرفی شدند. برترین دانشگاه جهان در این فهرست، دانشگاه آکسفورد انگلستان است. ۵ دانشگاه از ۱۰ دانشگاه برتر مربوط به کشور امریکا است که شامل دانشگاه‌های MIT، استنفورد، کارنگی‌ملون، برکلی و‌ هاروارد می‌شود. دانشگاه‌های برتر ایرانی در این فهرست جهانی، شامل دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تهران است.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Times Higher EducationThe Crazy ProgrammerUniversity RankingsStudy in GermanyDAADEU-StartupsSearch Engine Journal
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *