آینده برنامه نویسی چگونه است؟ — پیش بینی مسیر شغلی برنامه نویسان

۲۹۲۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
آینده برنامه نویسی چگونه است؟ — پیش بینی مسیر شغلی برنامه نویسان

آینده برنامه نویسی چگونه است؟ این سوال امکان دارد در ذهن هر شخصی مطرح شود که در این حوزه فعالیت می‌کند یا قصد ورود به آن را دارد. بررسی وضعیت برنامه نویسی در آینده بسیار مهم و با ارزش است، چرا که به انتخاب مسیر علمی و شغلی مناسب افراد کمک می‌کند. در این مقاله به پیش‌بینی وضعیت حوزه برنامه نویسی در آینده پرداخته شده است و انواع زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار و مشاغل مرتبط با آن‌ها بررسی شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که زبان‌های برنامه نویسی در آینده دارای کدهای کم و شاید بدون کد باشند. همچنین می‌توان گفت که زبان برنامه نویسی پایتون (Python) یکی از زبان‌هایی است که به احتمال زیاد آینده درخشانی خواهد داشت و بنابراین در این مقاله به بررسی آینده برنامه نویسی پایتون نیز پرداخته شده است.

فهرست مطالب این نوشته

در ادامه این مقاله پاسخ دقیق‌تر و جامع‌تری برای این سوال ارائه شده است که آینده برنامه نویسی چگونه است و همچنین سایر مباحث و نکات مربوطه از جمله معرفی زبان‌های برنامه نویسی آینده و مشاغل موجود در آینده این حوزه شرح داده شده‌اند.

آینده برنامه نویسی چگونه است؟

برای پاسخ به این سوال که آینده برنامه نویسی چگونه است ، از تخمین و پیش‌بینی استفاده می‌شود که نشان می‌دهد در آینده حجم کدنویسی بسیار کم‌تر خواهد شد یا حتی ممکن است نیاز به برنامه نویسی به شکل فعلی از بین برود و شرایطی بدون کدنویسی به وجود بیاید. البته این موضوع اصلاً چیز جدیدی نیست و امروزه محیط‌هایی برای ایجاد سایت‌ها و برنامه‌ها، بدون نیاز به کدنویسی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت که در آینده هزاران سازمان وجود دارند که به مدیران کسب و کارها کمک می‌کنند تا برنامه‌ها را بدون هیچ‌گونه دانش کدنویسی ایجاد کنند.

همه زبان‌های برنامه نویسی دارای یک الگو رایج و شبیه به هم هستند. معمولاً مدیران و صاحبان کسب و کارها به بهترین زبان برنامه نویسی اهمیت نمی‌دهند. تنها چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد، کارایی، سرعت ایجاد و ویرایش پروژه‌ها با بهترین کیفیت است. همچنین برای آن‌ها تعداد خط کدهای برنامه هیچ اهمیتی ندارد. مسئله‌ای که آن‌ها به آن توجه می‌کنند، امکان ایجاد و سپس سفارشی‌سازی (Customize) کدها به شکلی آسان است. همچنین، استفاده از منابع اندک و کارآمد بودن از ویژگی‌های مهم و پر اهمیت برای مدیران به شمار می‌روند.

آینده برنامه نویسی چگونه است؟

در حال حاضر، برنامه نویسی هنوز به مرحله بدون کدنویسی نرسیده است، اما اگر نگاهی به تاریخ انداخته شود، می‌توان به این موضوع پی برد که هر زمان چیزی نیاز بوده، پس از مدتی ایجاد شده است. بنابراین، می‌توان گفت آینده برنامه نویسی برای آن دسته از برنامه نویسانی مطلوب نخواهد بود که در حوزه کاری خود مهارت کافی ندارند. در بخش بعدی این مقاله به بررسی آینده برنامه نویسان پرداخته شده است.

آینده برای برنامه نویسان چگونه است؟

آینده برنامه نویسان فعلی به سمتی می‌رود که به دلیل سرعت پیشرفت فناوری باید هر روز در حال مطالعه و پیشرفت در زمینه کاری و مهارت خود باشند تا به عملکرد مورد انتظار جامعه و شرکت‌ها برسند. همه افراد نمی‌توانند برنامه نویس شوند و مهارت‌های افراد در یادگیری مباحث با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال، از سال ۱۳۹۶ شمسی (۲۰۱۸ میلادی) ظهور شرکت‌های استارت‌آپی (Startup)، مؤسسات آموزشی و بوت‌کمپ‌ها (Boot Camp) به سرعت در حال افزایش بوده است.

ایده اصلی این شرکت‌ها، ارائه خدمات به افرادی است که به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی هستند. همچنین، بوت‌کمپ‌هایی برای آموزش کدنویسی به کودکان نیز ارائه شده‌اند. بنابراین، با توجه به این که دانش‌آموزان و متخصصان زیادی به دنبال یادگیری برنامه نویسی هستند، پس ثروت و شرکت‌ها به این سمت سوق پیدا کرده‌اند. در نتیجه دو راه وجود دارد که برنامه نویسان می‌توانند با استفاده از آن‌ها آینده بهتری برای خودشان رقم بزنند:

  • مهارت‌های خود را در زبان‌های جدید ارتقا دهند.
  • به مباحثی بپردازند که مهارت‌هایشان در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه به بررسی این دو مورد بسیار مهم برای برنامه نویسان در آینده پرداخته شده است.

زبان‌های برنامه نویسی آینده کدامند؟

ارتقای مهارت های برنامه نویسان در زبان های جدید

همان‌طور که پیش‌تر به آن پرداخته شد، آینده برنامه نویسی به صورت قطعی مشخص نیست و کاملاً نامعلوم است و فقط نسبت به روند پیشرفت آن، می‌توان پیش‌بینی‌هایی را انجام داد. بنابراین، اگر یک برنامه نویس قصد جدی در ادامه کار کدنویسی دارد، باید مهارت‌های خود را در زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار ارتقا دهد و به یادگیری زبان‌های جدید بپردازد. حال، با این سوال مواجه می‌شویم که زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار و جدید کدامند؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ داده شده است.

بهترین زبان های برنامه نویسی آینده کدامند؟

از جمله بهترین زبان‌های برنامه نویسی آینده می‌توان به پایتون، R، جاوا، اسکلا و سی‌شارپ اشاره کرد. در این بخش از این مقاله برخی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی رو به پیشرفت که آینده روشنی دارند مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون (Python) یک زبان برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming | OOP) و همه‌منظوره به حساب می‌آید که در اکثر زمینه‌ها از جمله وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر موارد کاربرد دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای این زبان، پشتیبانی گسترده آن است. پایتون کتابخانه‌هایی مانند «Flask» (فلسک) و «Django» (جنگو) را در زمینه توسعه وب دارد و همچنین، دارای کتابخانه‌های دیگری برای حوزه‌های توسعه علم داده (Data Science) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence | AI) مانند «Tensorflow» (تنسورفلو)، «keras» (کراس) و «scipy» است.

علاوه بر همه این موارد، سادگی و همه‌منظوره بودن پایتون، آن را به یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی تبدیل کرده و یکی از زبان‌های مناسب برای شروع پیشرفت به عنوان یک برنامه نویس به حساب می‌آید.

زبان برنامه نویسی R

زبان برنامه نویسی R کمی پیچیده‌تر از زبان‌های دیگر است. R یک زبان مبتنی بر آرایه و چند مدلی (Multi Paradigm) به حساب می‌آید. یکی از عوامل بسیار مفید این زبان، کارکرد آن به عنوان محیطی برای کارهای گرافیکی به شمار می‌رود. مانند زبان پایتون، این زبان برنامه نویسی نیز شامل کتابخانه‌هایی از جمله «ggplot» و «tidyr» برای ایجاد برنامه‌هایی قدرتمند همراه با صرفه جویی در زمان است.

سه ویژگی‌های بسیار مهم این زبان در ادامه مشاهده می‌شود:

زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا (Java) یکی از زبان‌های برنامه نویسی اصلی برای ایجاد هر چیزی از جمله برنامه‌های وب، وب سایت‌ها، بازی‌ها و برنامه نویسی سمت سرور (Server-Side Programming) به حساب می‌آید. با این حال، پشتیبانی‌هایی که در جامعه برنامه نویسان از زبان جاوا می‌شود، باعث توسعه جاوا در استفاده از آن در برنامه‌های پیچیده شده است.

همچنین، برنامه نویسان زیادی از کتابخانه‌های «Jsat» ،«JAVA ML» ،«Weka» و «Adams» برای طراحی برنامه‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) در جاوا استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی اسکالا

اسکالا (SCALA) یک زبان برنامه نویسی بسیار زیبا به حساب می‌آید که ترکیبی از زبان‌های برنامه نویسی شی گرا و برنامه نویسی تابعی (Functional Programing) است. شرکت‌های بزرگی مانند «Linkedin» و «AT&T» برای ایجاد همه چیز از جمله الگوریتم‌های پیچیده یادگیری ماشین و برنامه‌های تحت وب از زبان اسکالا استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی #C

#C (سی شارپ) یک زبان برنامه نویسی متن باز (Open Source) و شی گرا به حساب می‌آید که در فریمورک «NET.» پیاده‌سازی می‌شود. این فریمورک، ابزاری است که توسط برنامه نویسان برای ایجاد هزاران برنامه تحت وب، بازی و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان برنامه نویسی Kotlin

Kotlin (کاتلین) زبان برنامه نویسی است که روی ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine | JVM) کار می‌کند. این زبان بین توسعه دهندگان اندروید به دلیل وجود قابلیت‌های تعاملی با زبان جاوا، بسیار محبوب است. یادگیری زبان کاتلین بسیار ساده است و با هر «IDE» (محیط کدنویسی) جاوایی می‌تواند پیاده‌سازی شود.

در بخش بعدی این مقاله برخی از مشاغلی بررسی می‌شوند که مهارت‌های برنامه نویسان در آن‌ها استفاده شده است.

در چه مشاغلی مهارت‌های برنامه نویسان مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

برنامه نویسان همیشه دارای استعداد تجزیه و تحلیل و خلاقیت بالایی هستند و خوشبختانه هزاران موقعیت شغلی وجود دارند که می‌توان از هر دو این مهارت‌ها در آن‌ها استفاده کرد. در ادامه برخی از مشاغلی ارائه شده است که امکان دارد برای افرادی که علاقه‌مند به برنامه نویسی هستند مناسب باشد:

  • توسعه دهنده بازار (Developer Marketing)
  • مهندش فروش (Sales Engineer)
  • استخدام کننده فنی (Technical Recruiter)
  • مهندس تضمین کیفیت (Quality Assurance Engineer)
  • مهندس تست (Test Engineer)
  • تحلیل کننده کسب و کار (Business Analyst)
  • اسکرام مستر (Scrum Master)
  • طراح (Designer)
  • مهندس دواپس (Devops Engineer)
  • پشتیبان فنی (Technical Support)
  • دانشمند داده (Data Scientist)
  • تحلیل‌گر امنیت (Security Analyst)

می‌توان گفت که هنوز صدها شغل ناشناخته و اختراع نشده وجود دارند که ممکن است در آینده بر حسب نیازهای روز افزون جامعه برای برنامه نویسان کامپیوتر ایجاد شوند. به دلیل اینکه مشاغل برنامه نویسی هنوز جای رشد بسیاری دارند، حتی ممکن است آینده برنامه نویسی تاریک به نظر برسد. خودکار شدن همه چیز، از جمله یادگیری ماشین و هوش مصنوعی محیط‌های کدنویسی جدیدی در آینده ایجاد خواهند کرد. حتی ممکن است محیط‌هایی با کدهای بسیار اندک یا بدون کد ایجاد شوند. در بخش بعدی این مقاله به بررسی انواع زبان‌های برنامه نویسی پرداخته می‌شود.

آینده برنامه نویسی پایتون چگونه است؟

همه غول‌های برنامه نویسی از جمله نتفلیکس (Netflix)، گوگل، اوبر (Uber)، اسپاتیفای (Spotify)، اپل (Apple) و مایکروسافت (Microsoft) بر این باورند که زبان پایتون آینده روشنی دارد. در سال 1399 شمسی (2021 میلادی) پایتون سی‌امین سالگرد ارائه خود را گذراند و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت در روند توسعه‌اش دیده نشده است. پایتون به عنوان یکی از زبان‌هایی شناخته می‌شود که امروزه استفاده بسیاری از آن شده است و بیشترین ترجیح برنامه نویسان در این عصر به حساب می‌آید.

بیش از 25 میلیون کاربر تازه‌کار و 8 میلیون توسعه دهنده حرفه‌ای در دنیا از پایتون به عنوان زبان اصلی خود استفاده می‌کنند. این زبان در دهه سوم قرن بیست و یکم در جایگاه اول قرار گرفته است. در این بخش از مقاله، آینده پایتون و این که پایتون چه کارهایی را برای ما می‌تواند انجام دهد به طور کامل ارائه می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که توانایی پیشرفت پایتون اصلاً تصادفی نیست و سال‌ها سرمایه‌گذاری مداوم شرکت‌هایی مانند گوگل و خدمات وب آمازون (Amazon Web Service) تضمین کرده است که پایتون بهترین شرایط پشتیبانی را دارد و به عنوان یک زبان دارای بهترین شرایط پیشرفت است.

لوگو برنامه نویسی پایتون | آینده برنامه نویسی چگونه است

این سرمایه‌گذاری‌ها بی‌نتیجه نبوده و امروزه پایتون جامعه‌ای همه‌منظوره و قابل اعتماد دارد که به برنامه نویسان و توسعه دهندگان خود امکانات فراوانی ارائه می‌دهد. در بخش بعدی مقاله به بررسی دلیل این موضوع پرداخته می‌شود که چرا پایتون یک زبان برنامه نویسی برای آینده به حساب می‌آید.

چرا پایتون زبان برنامه نویسی آینده است؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که امروزه پایتون بسیار محبوب به حساب می‌آید و آینده روشنی نیز برای آن تصور می‌شود، دسترسی (Accessibility) و خوانایی (Readability) کدهای پایتون است. زبان پایتون طوری طراحی شده است که شبیه به زبان انگلیسی باشد، این کار باعث سادگی یادگیری کدنویسی با پایتون شده است و هر کسی می‎‌تواند به همان سرعتی که صحبت با زبان انگلیسی را یاد می‌گیرد، پایتون را نیز بیاموزد.

در ادامه به سه دلیل اساسی پرداخته می‌شود که پایتون را به یک زبان آینده‌دار تبدیل می‌کند:

  • رده سنی برنامه نویسان پایتون: 40 درصد از تمام کاربران پایتون دارای گروه سنی 21 تا 29 سال هستند و 10 درصد دیگر در گروه سنی 18 تا 20 سال قرار می‌گیرند. بنابراین گروه بزرگی از برنامه نویسان پایتون را جوانان تشکیل می‌دهند و به احتمال زیاد در آینده نیز از همین زبان استفاده خواهند کرد.
  • زبانی ایده‌آل برای مبتدیان: در سال 1400 شمسی (2020 میلادی) تقریبا یک سوم از همه برنامه نویسان پایتون تجربه کدنویسی کم‌تر از یک سال داشته‌اند. این آمار نشان دهنده توسعه زبان پایتون و جذابیت آن برای جامعه برنامه نویسی بزرگ پایتون است.
  • ترجیح دادن ابزار برای توسعه مستقل: پایتون دارای ابزارهای بسیاری است که نیاز به کدنویسی را کاهش می‌دهتد و به همین دلیل بسیار پر طرفدار است. از سویی دیگر، تقریبا 50 درصد از برنامه نویسان پایتون به عنوان سازندگان مستقل (Freelance) روی پروژه‌ها کار می‌کنند. طبق آمارهای مشاهده شده تخمین زده می‌شود که صنعت توسعه و تجزیه و تحلیل در دنیا نیاز به استخدام بیش از 40 هزار توسعه دهنده پایتون دارد.
پایتون زبان برنامه نویسی آینده | آینده برنامه نویسی چگونه است

نمودار فوق روند افزایش محبوبیت پایتون را نسبت به زبان‌های دیگر از سال 1387 شمسی (2009 میلادی) تا سال 1398 شمسی (2020 میلادی) نشان می‌دهد و این روند افزایشی همچنان و تا به امروز ادامه دارد و در حال افزایش به نظر می‌رسد. این نمودار بر حسب فعالیت و تعداد سوالات پرسیده شده در وب سایت «Stack Overflow» در یک ماه ایجاد شده است. افزایش محبوبیت پایتون به جامعه توسعه دهندگان آن نیز بستگی دارد که در راهنمایی و کمک به یکدیگر تمام تلاش خود را می‌کنند.

در حالی که برخی از زبان‌های برنامه نویسی دیگر توانایی خود را در تطبیق توانایی‌هایشان با نوآوری‌های روز از دست داده‌اند، پایتون به طور مداوم با آخرین نوآوری‌ها سازگاری می‌کند. به همین دلیل یکی از زبان‌های برنامه نویسی آینده، پایتون خواهد بود. در بخش بعدی این مقاله آینده شغلی پایتون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آینده شغلی برنامه نویسی پایتون چگونه است؟

آینده شغلی و بازار کار پایتون در زمینه خودکار سازی فرآیندها و استفاده از حجم بالایی از داده‌ها برای تصمیم‌گیری هوشمندانه است. این امر فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق (Deep Learning)، اینترنت اشیا (Internet of Things | IoT)، شبکه‌های عصبی (Neural Network)، پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing | NLP)، علم داده و سایر موارد را در اولویت قرار می‌دهد. به دلیل این که این زمینه‌ها اساس و پایه فناوری‌های آینده را می‌سازند، زبان‌های برنامه نویسی مرتبط با آن‌ها مانند پایتون و R از موقعیت شغلی خوبی برخوردار هستند که در این بخش به بررسی این موقعیت‌های شغلی پرداخته می‌شود.

استفاده از زبان ساده‌ای مانند پایتون، نیاز به نوشتن کدهای کمتری دارد و در نتیجه زمان کمتری را صرف می‌کند. برای مثال، در سال‌های اخیر سرعت پلتفرم آناکوندا (Anaconda) پایتون برای کدنویسی افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل استفاده از پایتون بسیار به صرفه به حساب می‌آید. همچنین مثال دیگر برای استفاده وسیع از این زبان، سازگاری آن با پلتفرم محبوب متن باز هادوپ (Hadoop) برای حوزه‌های کلان داده (Big Data) است. در بخش بعدی به آینده شغلی و شرکت‌هایی پرداخته می‌شود که از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند.

پایتون یک زبان برنامه نویسی آینده است

شرکت‌هایی که از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند.

در این بخش به برخی از شرکت‌هایی اشاره شده است که از پایتون به عنوان زبان اصلی یا ترکیب آن با زبان‌های دیگر استفاده می‌کنند:

  • اینستاگرام: این سایت با استفاده از نسخه سوم پایتون به همراه پلتفرم جنگو پیاده‌سازی شده است.
  • اسپاتیفای: 80 درصد از سرویس‌های بک‌اند (Back End) اسپاتیفای با پایتون نوشته شده‌اند و بقیه آن‌ها بر روی زبان‌های جاوا، C و ++C هستند. این برنامه پایتون را برای سرویس‌های بک‌اند و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها به کار می‌گیرد.
  • آمازون: این شرکت از ابزارهای یادگیری ماشین پایتون برای تجزیه و تحلیل عادت‌های مصرف‌کننده و ارائه پیشنهادهای دقیق به آن استفاده می‌کند.
  • دیزنی: این شرکت مشهور از زبان پایتون در کنار فناوری‌های دیگری مانند «Hadoop» و «Apache» (آپاچی) استفاده می‌کند.
  • یوتیوب: این شرکت از پایتون و پلتفرم آپاچی اسپارک (Apache Spark) برای تجزیه و تحلیل‌های بلادرنگ (Real Time) خود استفاده می‌کند.
  • فیسبوک: این شرکت از پایتون به عنوان زبان اصلی بک‌اند خود و پردازش تصویر (Image Processing) استفاده می‌کند.
شرکت‌هایی که از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند | آینده برنامه نویسی چگونه است

همچنین، این فهرست شامل شرکت‌های Quora ،Reddit ،NASA ،Nokia و سایر شرکت‌های مشهور نیز می‌شود. پذیرش گسترده یک زبان دلیلی بر سهولت استفاده و کارایی مناسب آن است. در بخش بعدی مقاله، پیش از پرداختن به موضوع آینده کارآمد برنامه نویسی پایتون در علم داده و تجزیه و تحلیل هوشمند، مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

آینده برنامه نویسی پایتون در علم داده و تجزیه-تحلیل هوشمند چگونه است؟

از آن‌جایی که امروزه پروژه‌های کسب و کار و سرگرمی از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ پیشرفت زیادی داشته‌اند، استفاده از پایتون در این مسیر بسیار سودمند بوده است. پایتون با استفاده از ابزارهایی که به طور خاص برای وظایفی از جمله محاسبات پیچیده، مصورسازی داده‌ها و مدیریت محتوای مبتی بر ترافیک ارائه می‌کند، با سرعتی بالا در حال تبدیل شدن به بستر اساسی علم تجزیه و تحلیل هوشمند (Smart Analytics) و علم داده است.

برای بررسی دقیق‌تر استفاده از پایتون در تحولات علم داده در ادامه به برخی موارد پرداخته شده است.

حضور درخشان پایتون در زمینه علم داده

از سال 1394 شمسی (2016 میلادی) تا سال 1396 شمسی (2018 میلادی) سایت‌های «KDNuggets» و «Kaggle» گزارش دادند که پایتون به عنوان پر کاربردترین زبان برنامه نویسی برای حوزه علم داده از زبان R پیشی گرفته است. امروز بیش از 65 درصد متخصصان تجزیه و تحلیل از پایتون به عنوان زبان اصلی خود استفاده می‌کنند. بنابراین پایتون زبانی ضروری برای دانشمندان علم داده به حساب می‌آید.

پاینون در علم داده | آینده برنامه نویسی چگونه است

اثربخشی همراه با سادگی

پایتون از طریق کتابخانه‌هایی مانند «Numpy» ،«Matplotlib» و «Pandas» شیوه‌های ساده‌ای را برای انجام محاسبات گسترده یا تولید داده‌های مصورسازی شده خوب ارائه می‌دهد. هر دو این وظایف حتی برای پایه‌ای‌ترین مباحث علم داده ضروری هستند. در نتیجه، 62 درصد از متخصصان علم داده و یادگیری ماشین از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند.

انتخاب توسعه دهندگان

به دلیل این که شرکت‌ها به دنبال شیوه‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها برای دستیابی به سود بیشتر، حجم معاملات بیشتر و تنظیم محتوای هدفمند هستند، استخدام توسعه دهندگان پایتون برای آن‌ها مناسب‌تر است.

رشد پایتون به وسیله علم داده

بر اساس نظرسنجی‌های سال ۱۳۹۶ شمسی (۲۰۱۸ میلادی) و ۱۳۹۸ شمسی (۲۰۲۰ میلادی)، توسعه دهندگان و برنامه نویسان پایتون، از علم داده بیش‌تر از وب و توسعه اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

در حال حاضر پیشرفت پایتون به دلیل استفاده از آن در شرکت‌هایی مانند خدمات وب آمازون، اسپاتیفای و گوگل قابل مشاهده است. بنابراین، رابطه پایتون با علم داده یکی از دلایل ضروری زبان آینده بودن پایتون به حساب می‌آید. در بخش بعدی این مقاله به آینده برنامه نویسی پایتون در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و خودکار سازی کدنویسی پرداخته شده است.

آینده برنامه نویسی پایتون در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون چگونه است؟

در دنیای دیجیتال امروزی به راحتی می‌توان متوجه این موضوع شد که کاربردهای عملی یادگیری ماشین و خودکار سازی در حوزه‌های گوناگون از جمله خودروهای خودران، برنامه‌های مدیریت اجتماعی، تشخیص‌های پزشکی و بسیاری موارد دیگر قابل مشاهده هستند.

اکثر این پروژه‌ها با زبان پایتون نوشته می‌شوند و ادامه این بخش به بررسی دلیل استفاده از پایتون برای حوزه هوش مصنوعی در کسب و کار، یادگیری ماشین و خودکارسازی پرداخته می‌شود.

هوش مصنوعی با پایتون | آینده برنامه نویسی چگونه است

قابلیت حذف وظایف تکراری

پایتون دارای صدها کتابخانه گوناگون است که بیش از 150 هزار بسته را ذخیره می‌کنند. این موضوع به برنامه نویسان و توسعه دهندگان امکان حذف یا خودکار سازی وظایف را همراه با افزایش کارایی عملیاتی می‌دهد. در نتیجه، بیش از 85 درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی‌های اخیر نشان دادند که پایتون را برای حوزه یادگیری ماشین و یادگیری عمیق ترجیح می‌دهند.

دستیابی سریع‌تر به وظایف اصلی در آینده

نمودار رشد پایتون مانند یک منحنی صعودی است. توسعه دهندگان و شرکت‌ها به دنبال حذف افزونگی هستند تا هم در زمان و هم در هزینه پروژه‌ها صرفه‌جویی شود تا سریع‌تر به وظایف مورد نظر خود برسند. پایتون نیز این هدف را برای توسعه دهندگان عملی می‌کند.

کارایی خوب برای مدیریت محتوای مبتنی بر ترافیک

کتابخانه‌های پایتون از جمله «Scikit Learn» ،«Pandas» و «Tensorflow» پایه‌ای انعطاف‌پذیر و پویا را فراهم می‌کنند که بر اساس آن می‌توانند پروژه‌هایی در زمینه پردازش داده‌های بزرگ و تحویل محتوای هدفمند را با کارایی بالا و کمترین هزینه انجام دهند. به عنوان مثال به این مسئله می‌توان پرداخت که چگونه الگوریتم اسپاتیفای دقیقاً همان محتوا یا موسیقی مورد نظر کاربر را نمایش می‌دهد. این موضوع با توسعه برنامه مبتنی بر ترافیک پایتون امکان‌پذیر شده است.

سازگاری بی‌عیب و نقص با زبان‌های دیگر

پایتون گزینه‌ای مناسب برای برنامه‌های یادگیری ماشین و رباتیکی به حساب می‌آید که به زبان C و ++C نوشته شده‌اند، زیرا به راحتی با زبان‌های دیگر ادغام می‌شود و می‌تواند با هر زبان دیگری نیز ارتباط برقرار کند. پایتون امکان انجام وظایفی را در پروژه‌ها فراهم می‌کند که ممکن است در زبان‌های دیگر امکان‌پذیر نباشند.

ساخت و استفاده سفارشی از پایتون برای شبکه‌های عصبی

در پروژه‌هایی که از شبکه عصبی استفاده می‌کنند، زبانی مانند پایتون که نزدیک به زبان گفتار است برای رسیدن به موفقیت ضروری است. بنابراین، برای همه پروژه‌های این حوزه که شامل یادگیری عمیق و تجزیه و تحلیل الگو در داده‌ها هستند، پایتون تقریباً یک گزینه ضروری به حساب می‌آید.

با این تفسیرها، آینده پایتون به عنوان زبانی برای توسعه‌ دهندگانی که پروژه‌های یادگیری ماشین عمیق را انجام می‌دهند و شرکت‌هایی که به دنبال استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ یا انجام خودکار سازی برنامه‌های خود هستند، بسیار روشن است. در بخش بعدی این مقاله، آینده پایتون در برنامه نویسی و توسعه وب مورد بررسی قرار گرفته است.

آینده برنامه نویسی پایتون در وب چگونه است؟

امروزه یعنی در قرن بیست و یکم مردم زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند. بنابراین استفاده از فناوری‌های روز دنیا در اپلیکیشن‌های اجتماعی و ارائه ابزارهای مناسب با برنامه نویسی وب از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته پایتون در این زمینه‌ها پیشرفت خوبی داشته و حتی با وجود رقابت با سایر زبان‌های توسعه وب، تا اواخر دهه 1390 شمسی (دهه 2010 میلادی)، شرکت‌ها معمولاً توسعه دهندگان پایتون را برای خدمات توسعه وب خود استخدام می‌کردند.

اکنون، توسعه‌ دهندگان اپلیکیشن‌ها در شرکت‌های توسعه دهنده پایتون به‌ عنوان «مدیران DevOps» شناخته می‌شوند و همچنان روی پایه مستحکم پایتون کار می‌کنند، زیرا پایتون در این زمینه دارای خصوصیات زیر است:

پایتون در زمینه وب | آینده برنامه نویسی چگونه است

یکپارچه‌سازی بی‌نقص

زبان پایتون به راحتی با زبان‌های دیگر ادغام می‌شود به طوری که توسعه دهندگان می‌توانند از آن در ایجاد برنامه‌های کاربردی تعبیه شده استفاده کنند. همچنین، برنامه و توسعه وب به طور مداوم در بین بزرگترین وظایفی قرار می‌گیرند که از پایگاه داده‌های پایتون استفاده می‌کنند.

منابع غنی کتابخانه‌ها

وجود فریمورک‌های وب پایتون از جمله «Django» ،«Pyramid» و «Flask» برنامه‌های پایتون و توسعه وب را سریع‌تر می‌کنند. خدمات توسعه وب پایتون تضمین کرده است که توسعه دهندگان مجبور نیستند همه چیز را از ابتدا شروع کنند، یعنی می‌توانند برخی عناصر پایتون را مورد استفاده قرار دهند که پیش از آن به وسیله کتابخانه‌ها و بسته‌های داخلی (Built In) بسیار زیاد پایتون برای شبکه‌ها ایجاد شده‌اند.

هزینه توسعه پایین

با توجه به این که زبان پایتون متن باز و رایگان است، هزینه توسعه با استفاده از آن به شدت کاهش می‌یابد و موانع دسترسی به برنامه نویسی ساده و مؤثر را از بین می‌برد. طبق نظرسنجی‌های انجام شده 85 درصد از توسعه دهندگانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، پایتون را به عنوان زبان اصلی کار خود در نظر می‌گیرند و همچنین تعداد زیادی از دانش‌آموزان نیز شروع به یادگیری پایتون کرده‌اند.

پایتون دارای قابلیت‌های همه‌کاره در انواع زمینه‌های امروزی است در عین حال برای آینده برنامه نویسی نیز گزینه مناسبی به نظر می‌آید و این همه‌کاره بودن یکی از دلایلی است که آن را به زبان برنامه نویسی آینده تبدیل می‌کند. در سال 1401 شمسی (2022 میلادی) تعداد دانشمندان داده و متخصصان یادگیری ماشینی که زبان پایتون را برای کار خود انتخاب خواهند کرد به دلیل سرمایه‌گذاری در پول و منابع انسانی جهت ارائه برنامه‌های فناوری و نوآوری افزایش می‌یابد. همچنین تعداد توسعه دهندگان وب و مدیران دواپسی که از پایتون استفاده می‌کنند نیز رو به افزایش است. در نهایت، چهار عامل زیر به ایجاد آینده روشن برای پایتون کمک می‌کنند:

  • سرمایه‌گذاری‌های شرکتی و وجود جامعه توسعه دهندگان اختصاصی
  • یک‌پارچگی و ادغام ساده و سازگاری بی‌عیب و نقص با زبان‌های برنامه نویسی دیگر
  • تعداد بسیار زیاد کتابخانه‌ها و بسته‌ها برای وظیفه‌های تخصصی مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
  • متن باز و ارزان بودن استفاده از پایتون

به این ترتیب، پایتون کلید برنامه‌های آینده توسعه فناوری را در اختیار دارد و یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی آینده به حساب می‌آید. در بخش بعدی این مقاله به بررسی وضعیت برنامه نویسی وب در آینده پرداخته شده است.

آینده برنامه نویسی وب چگونه است؟

صنعت توسعه وب همیشه در حال تغییر بوده است. این تغییرات به حدی زیاد هستند که نمی‌توان آن‌ها را هر روز بررسی کرد. کافی است هر چند ماه یک بار به گذشته نگاهی انداخته و تغییرات ایجاد شده را نسبت به چند ماه پیش به وضوح حس کرد. به دلیل این که این حوزه به سرعت در حال تغییر است، پیش‌بینی و یادگیری سریع تغییرات ایجاد شده در توسعه وب بسیار ضروری به حساب می‌آید و جزئی از کار شده است.

با این که ممکن است این تغییرات دشوار و دلهره‌آور به نظر برسند، اما اگر کسی در این حوزه در حال فعالیت باشد این پیش‌بینی‌ها برای آن بسیار آسان است. در ادامه این بخش از مقاله به برخی از مسائلی پرداخته شده است که پیش‌بینی می‌شوند در آینده اتفاق بیفتند. ابتدا به بررسی کاهش تقاضا برای خدمات تبدیل PSD به XHTML یا CSS پرداخته می‌شود.

آینده برنامه نویسی وب چگونه است؟

کاهش تقاضا برای خدمات تبدیل PSD به XHTML یا CSS

به مرور زمان توسعه دهندگان وب دیگر به اندازه قبل وظایفی برای تبدیل فایل‌های برنامه فتوشاپ (PhotoShop Document | PSD) به فایل‌های «XHTML» یا «CSS» دریافت نمی‌کنند. امروزه اکثر وظایفی که یک توسعه دهنده وب انجام می‌دهد مرتبط به وردپرس یا برنامه نویسی سمت سرور است.

برنامه نویسی یا اسکریپ نویسی سمت سرور با زبان‌های خاصی از جمله «PHP» انجام می‌شود. به طور خلاصه، امروزه اکثر توسعه دهندگان وب، روی وظایفی مانند سفارشی‌سازی نرم افزارهای متن باز کار می‌کنند. بخش بعدی مقاله به درک بیشتر استانداردهای وب اختصاص داده می‌شود.

درک بیشتر استانداردهای وب

در گذشته توسعه‌های تحت وب به دلیل اهمیت کدهای استاندارد و معتبر دشوار بود، اما در حال حاضر، با وجود دستگاه‌ها و مرورگرهای بسیار امروزی استانداردها برای تولید محصولات انعطاف‌پذیر و قابل تعامل اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. با توجه به این که اکثر مرورگرهای وب از استانداردهای وب باز (Open Web) پشتیبانی می‌کنند و شرکت‌هایی که از نرم‌ افزارهای اختصاصی به نفع فناوری‌های باز پشتیبانی نمی‌کنند، تقاضای کار زیادی برای برنامه نویسانی وجود دارد که می‌توانند با استانداردهای وب به خوبی کار کنند و روز به روز این تقاضاها رو به افزایش هستند.

توسعه دهندگانی که نوع برنامه نویسی برایشان مهم نیست و فقط خروجی کدهای سازگار برای آن‌ها اهمیت دارد، از این روند سود می‌برند. در بخش بعدی این مقاله، چگونگی افزایش پروژه‌های شخصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

افزایش پروژه های شخصی

امروزه بسیاری از توسعه دهندگان از انجام کارهای مشتری و شرکت‌ها (کلاینت) خودداری می‌کنند و پروژه‌هایی را به صورت شخصی تعریف و به اجرا می‌رسانند. هر روز تعداد بیشتری از برنامه نویسان وب تصمیم می‌گیرند که روی برنامه‌ها و پروژه‌های خودشان کار کنند زیرا این کار بسیار سرگرم کننده‌تر از کار کردن روی پروژه‌های دیگران است. برای مثال پتانسیل ساخت وب سایت دیگری مانند توییتر همیشه در تصور برنامه نویسان وب وجود دارد و همچنین با پیشرفت همه روزه ابزارها و دانش این صنعت، رسیدن به این هدف بیشتر قابل دستیابی است.

با این حال کار بر روی پروژه‌های شخصی مزیت‌های دیگری نیز دارد برای مثال به دلیل تکامل دنیای برنامه نویسی وب و استفاده و صحیح و خطا فناوری‌های جدید روی پروژه‌های شخصی می‌توان دانش جدیدی را آموخت و در پروژه‌های شرکت‌ها از آن استفاده کرد. در بخش بعدی این مقاله به بررسی پیشرفت مرورگر «Internet Explorer» (اینترنت اکسپلورر) پرداخته شده است.

نیاز به دانستن زبان ها و فناوری های بیشتر در برنامه نویسی وب

این که برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب در سایتی و یا حتی در یک صفحه به چند زبان برنامه نویسی گوناگون کار کنند اصلاً مسئله غیر معمولی نیست. بنابراین اکثر توسعه دهندگان وب خبره به چند زبان برنامه نویسی وب تسلط دارند. برخی از توسعه دهندگان معتقدند که برای انجام شدن کارها به بهترین نحو، بهتر است که برنامه نویسان دامنه دانش گسترده‌ای همراه با اطلاعات وسیعی از زبان‌های برنامه نویسی و فناوری‌های مختص به حوزه خود داشته باشند و در حین حال در زمینه‌ای محدود و خاص تخصص خوبی به دست بیاورند.

اکنون، سیستم تولید محتوای وردپرس به یکی از تخصص‌های مهم برنامه نویسان وب تبدیل شده است و اکثر وب سایت‌های ساخته شده با استفاده از آن ایجاد می‌شوند. این ابزار یکی از ابزارهای بسیار مهم در طراحی وب به حساب می‌آید که در تحصیلات دانشگاهی به آن پرداخته نمی‌شود. دانستن زبان‌ها و مهارت‌های برنامه نویسی گوناگون برای آینده برنامه نویسی وب بسیار ضروری است زیرا فناوری‍‌ها هر لحظه در حال تغییر هستند و این تغییرات به یکدیگر وابسته است. بخش بعدی این مقاله به بررسی آینده برنامه نویسی در ایران اختصاص داده می‌شود.

آینده برنامه نویسی در ایران چگونه است؟

در سال‌های اخیر تعداد موقعیت‌های شغلی برنامه نویسی و نیاز شرکت‌ها به برنامه نویسی در ایران به شدت رو به افزایش بوده است. اگر شخصی حدود ده یا 15 سال پیش فارغ التحصیل رشته کامپیوتر بود به جرات می‌توان گفت که برای یافتن شغل دچار مشکل می‌شد. اما در ده سال اخیر و پیشرفت فناوری‌ها در دنیا و همچنین تأثیر آن‌ها روی بازار کار و شرکت‌های ایرانی می‌توان گفت که فرصت‌های شغلی زیادی برای برنامه نویسی به وجود آمده‌اند. اکنون در ایران با وجود شرکت‌های استارت آپی فراوانی که اکثراً دارای وب سایت و اپلیکیشن هستند، برنامه نویسی در حوزه‌های گوناگون رشد چشم‌گیری داشته است و آینده روشنی برای افراد فعال در زمینه برنامه نویسی پیش‌بینی می‌شود.

برای مثال هر کدام از این شرکت‌ها در کنار برنامه نویسانی که برای طراحی وب سایت و اپلیکیشن خود نیاز دارند، نیازمند برنامه نویسانی در حوزه علم داد، هوش مصنوعی و پایگاه داده برای بهبود کیفیت محتوا و اطلاعات خود هستند. از طرفی به دلیل پیشرفت انواع ابزارها و دستگاه‌های وابسته به برنامه نویسی ، شرکت‌هایی ایجاد شده‌اند که ابزارهایی تولید می‌کنند که برای بهبود عملکرد دستگاه و سخت افزار خود نیازمند برنامه نویسی هستند.

همچنین برنامه نویسان نسبت به دیگر حوزه‌های کاری درآمد مناسبی دارند و به میزان تخصص و پیشرفت در کار خود می‌توانند افزایش حقوق داشته باشند. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از برنامه نویسی، متخصصان و توسعه دهندگان آن در ایران در پنج سال اخیر به سرعت رو به افزایش بوده است و آینده خوبی برای برنامه نویسی در ایران مشاهده می‌شود. در بخش بعدی این مقاله بازار کار برنامه نویسی بررسی شده است.

بازار کار برنامه نویسی

در سال 1401 شمسی (2022 میلادی) بازار کار مناسبی برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان پیش‌بینی شده است. بسیاری از استخدام کنندگان برنامه نویسی قصد دارند توسعه دهندگان بیشتری را نسبت به سال 1400 شمسی (2021 میلادی) استخدام کنند و در حال ارزیابی مجدد روش‌هایی هستند که برای مصاحبه و استخدام برنامه نویسان خوب استفاده می‌شود. اما برای استفاده از این بازار شغلی مطلوب، توسعه دهندگان باید در مهارت‌های خود خبره باشند.

بازار کار آینده برنامه نویسی | آینده برنامه نویسی چگونه است

تصویر فوق نمودار آینده برخی از مشاغل حوزه کامپیوتر و برنامه نویسی را نشان می‌دهد. در این نمودار می‌توان تعداد افراد متخصص را نسبت به تعداد افراد استخدام کننده و شرکت‌ها دید و برای یادگیری برنامه نویسی مناسب آینده‌دار از این نمودار راهنمایی گرفت. به طور قطع مشاغلی که دارای تعداد استخدام کننده بیشتر نسبت به استخدام شونده‌ها هستند، موقعیت بهتری برای یادگیری و استخدام دارند. در بخش بعدی به بررسی درآمد این شغل در جهان پرداخته شده است.

درآمد برنامه نویسی

طبق نظرسنجی‌ها ایالات متحده پر درآمدترین کشور برای مشاغل برنامه نویسی با میانگین حقوق سالیانه 95879 دلار به حساب می‌آید و می‌توان گفت که 44 درصد از توسعه دهندگان دارای حقوق 100000 دلاری و حتی بیشتر و بیش از پنج درصد آن‌ها دارای 200000 دلار درآمد هستند. کشور سوئیس با میانگین حقوق 90462 دلار در رتبه بعدی قرار دارد و پس از آن کانادا با حقوق 71193 دلار در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. همچنین، از جمله سایر کشورهای با درآمد بالا در زمینه برنامه نویسی می‌توان به بریتانیا، سوئد، آلمان و هلند اشاره کرد. در ادامه این بخش، پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی معرفی شده‌اند.

پردرآمد ترین شغل های برنامه نویسی

در آینده شغل‌های برنامه نویسی از پردرآمدترین و پرمتقاضی‌ترین شغل‌ها خواهند بود، البته اکنون نیز برنامه نویسی نیمی از راه خود را در این مسیر پیموده است. در این بخش به برخی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی پرداخته می‌شود:

  • مهندس هوش مصنوعی: هوش مصنوعی در زمینه‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله اهداف این شغل پیش‌بینی در مورد درک و وظایف تجاری است تا تصمیم‌گیری‌های خوبی انجام شود. مهندسان هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و یادگیری ماشین برای تحلیل و پیش‌بینی آینده، مدل‌های هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی امسال 2.4 میلیون شغل ایجاد کند.
  • توسعه دهنده وب: توسعه دهندگان وب مسئولیت طراحی و توسعه وب سایت را دارند. یعنی می‌توان گفت که با طراحی فرانت‌اند (Front End) وب سایت مانند ظاهر بصری آن سر و کار دارند.
  • مدیر داده (Database Administrator | DBA): مدیر داده یک متخصص فناوری اطلاعات است که مسئولیت حفظ و اطمینان از عملکرد مؤثر محیط پایگاه داده را بر عهده دارد.
  • دانشمند داده: نقش‌های دانشمند داده شامل یافتن الگوها و روندها از داده‌های بدون ساختار، ایجاد مدل‌های داده، به کارگیری ابزارهای داده و بهبود کیفیت داده‌ها است.
  • توسعه دهنده جاوا: توسعه دهنده جاوا برنامه نویسی است که مسئولیت طراحی و نگهداری برنامه‌های جاوا، تجزیه و تحلیل نرم افزار، تست، برنامه نویسی، اشکال زدایی، حل مشکلات تولید، توسعه طرح‌های فنی و بسیاری موارد دیگر را بر عهده دارد.
  • توسعه دهنده برنامه‌های موبایل: وظایف اصلی توسعه دهندگان برنامه‌های موبایل طراحی، پیاده سازی، تست و پشتیبانی از برنامه‌های موبایل است. به علاوه، می‌توان گفت کدنویسی، عیب‌یابی، اشکال‌زدایی، طراحی رابط‌ها و بهبود محیط کاربری نیز جزئی از وظایف آن‌ها می‌شوند.
  • متخصص رایانش ابری (Cloud Computing): این متخصص در دسترس بودن منابع مورد نیاز سیستم را بررسی می‌کند. متخصص رایانش ابری مسئول انجام نیازهای فنی طراحی و معماری شبکه است.

بخش بعدی این مقاله به بررسی برخی نظرات در مورد شغل برنامه نویسی اختصاص دارد.

نظرات در مورد شغل برنامه نویسی

به عنوان نظرات وب سایت‌های کاریابی برنامه نویسان، در پاسخ به سوالی در این باره که برنامه نویسان بیشتر دوست دارند چه تخصصی را فرا بگیرند، به برنامه نویسی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، توسعه وب و توسعه بازی اشاره شده است. در سوالات دیگر از کارفرمایان خواسته شد تا تخصص‌هایی را نام ببرند که بیش‌ترین تقاضا را برای استخدام دارند.

در پاسخ به این سوال به مشاغلی همچون متخصص دواپس، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اشاره شد. اگر چه به نظر می‌رسد که توسعه دهنده وب و هوش مصنوعی بهترین حوزه‌هایی هستند که باید دنبال شوند، استخدام‌ کنندگان بر این باورند که نیاز به افرادی با مهارت در رایانش ابری و نرم افزار پایگاه داده نیز وجود دارد. در بخش بعدی این مقاله به بررسی مسیر شغلی برنامه نویسی پرداخته شده است.

مسیر شغلی برنامه نویسی

یکی از جنبه‌های خوب فیلد برنامه نویسی این است که می‌توان همیشه در آن در حال پیشرفت بود. در این بخش به بررسی متداول‌ترین مراحل مسیر شغلی یک برنامه نویس از اولین شغل تا پیشرفت آن و رسیدن به بالاترین سطح برنامه نویسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ابتدا در بخش بعدی به شرح توسعه دهنده «Junior» (جوان) پرداخته شده است.

توسعه دهنده Junior

اولین سطح یک برنامه نویس Junior یا جوان به حساب می‌آید و نقش اصلی آن ساختن نرم افزاری با کیفیت و بدون اشکال است که انتظارات مشتری را برآورده کند. این برنامه نویسان باید از دانش خود در حیطه زبان‌های برنامه نویسی، الگوریتم‌ها و پایگاه داده‌ها استفاده کنند.

از آن‌جایی که این سطح اولین موقعیت شغلی هر فردی است، شخص زمان قابل توجهی را صرف توسعه مهارت‌های کدنویسی خواهد کرد. به همین دلیل کدنویسی برنامه‌های کاربردی برای این برنامه نویسان مانند یک چالش و فرصتی برای یادگیری چرخه حیات توسعه نرم‌افزار است. بخش بعدی این مقاله به بررسی توسعه دهنده «Senior» (ارشد) پرداخته می‌شود.

توسعه دهنده ارشد و جوان

توسعه دهنده Senior

این توسعه دهنده پس از کسب سه تا چهار سال تجربه در زمینه خود برای نوشتن نرم افزارهای پیچیده مهارت پیدا خواهد کرد و در جایگاه توسعه دهنده ارشد قرار می‌گیرد. همچنین در این سال‌ها دانش عمیق‌تری از پایگاه داده‌ها، الگوریتم‌ها و پیچیدگی کل چرخه حیات الگوریتم‌ها به دست خواهد آورد. در بخش بعدی مقاله سطح معمار اصلی (Lead Architect) در حوزه برنامه نویسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معمار اصلی

یک معمار اصلی مسئول طراحی سیستم‌های نرم افزاری است. همچنین این شخص بر برنامه نویسی روزانه تیم توسعه دهنده Junior نظارت دارد. مهارت‌های فنی که طی سال‌ها تجربه در جایگاه توسعه دهندگان جوان و ارشد به دست می‌آیند، کمک می‌کنند تا نقش معمار اصلی به ایجاد شود. بخش بعدی این مقاله به بررسی جایگاه مدیر سطح متوسط (Mid Level Manager) اختصاص داده می‌شود.

مدیر سطح متوسط

یکی از روش‌های قدیمی برای حرفه‌ای شدن در زمینه کاری خود، مدیر شدن به حساب می‌آید. نقش‌های مدیریتی معمولی شامل مدیر محصول، مدیر توسعه یا مدیر پروژه می‌شوند. اگر فردی مهارت‌های رهبری قوی داشته باشد و بتواند تیمی را به جلو هدایت کند، این جایگاه شغلی برای آن مناسب است. در بخش بعدی این مقاله سطح رهبر ارشد (Senior Leader) بررسی می‌شود.

رهبر ارشد

همان‌طور که مراحل پیشرفت در حوزه برنامه نویسی طی می‌شوند، میزان کدنویسی کاهش پیدا می‌کند. شخص در این سطح شغلی، نقشی را برعهده دارد که در آن سرپرست تیمی از مدیران سطح متوسط خواهد بود. وظیفه رهبر ارشد ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به تیم خود برای دستیابی به اهداف شرکت و پروژه است. در بخش بعدی این مقاله به بررسی آینده شغلی برنامه نویسی پرداخته می‌شود.

آینده شغلی برنامه نویسی چگونه است؟

در جهان دیجیتال و در دنیای فناوری امروزی، برنامه نویسی نقش بسیار مهمی دارد و روز به روز در حال پیشرفت است. بنابراین این حوزه آینده شغلی مناسبی دارد و می‌توان با استفاده از مشاغل برنامه نویسی به درآمد و جایگاه خوبی رسید. همچنین به دلیل وجود قابلیت پیشرفت در این حوزه و ثابت نبودن سطح وظایف برنامه نویسی می‌توان هر سال به جایگاه بهتری نسبت به سال قبل فکر کرد. در بخش بعدی به پیش بینی آینده شغل برنامه نویسی پرداخته شده است.

پیش بینی آینده شغل برنامه نویسی

با توجه به بررسی‌هایی که تا به اینجا درباره مشاغل برنامه نویسی ارائه شده است، می‌توان به این نتیجه رسید که برنامه نویسی آینده شغلی خوبی دارد. یکی از بزرگترین دلایل این پیش‌بینی، در حال پیشرفت بودن این حوزه است و نشان می‌دهد که هنوز هم جای زیادی برای توسعه دارد. در نهایت، می‌توان گفت که برنامه نویسی از جمله مشاغل مهمی به حساب می‌آید که آینده شغلی خوبی دارند.

انواع زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان‌های برنامه نویسی نسبت به وظایفی که دارند، انواع گوناگونی را شامل می‌شوند که در این بخش به طور خلاصه به آن‌ها پرداخته شده است:

  • زبان‌های برنامه نویسی رویه‌ای (Procedural Programming): این نوع از زبان‌های برنامه نویسی برای اجرای دنباله‌ای از عبارت‌ها استفاده می‌شوند که به نتیجه‌ای انجامیده‌اند.
  • زبان‌های تابعی: برنامه نویسی تابعی معمولاً از داده‌های ذخیره شده استفاده می‌کند و معمولاً در آن‌ها از توابع بازگشتی به جای حلقه‌ها استفاده شده است.
  • زبان های شی گرا: در این نوع برنامه نویسی، همه چیز به عنوان گروهی از اشیاء در نظر گرفته می‌شوند که دارای داده‌های داخلی و دسترسی خارجی به بخش‌هایی از آن‌ها هستند.
  • زبان های برنامه نویسی اسکریپتی (Scripting Programming Language): این نوع از زبان‌های برنامه نویسی، نوعی از زبان‌های رویه‌ای هستند که گاهی شامل عناصر زبان‌های برنامه نویسی شی‌ گرا نیز می‌شوند. معمولاً زبان‌های کاملی نیستند تا از توسعه سیستم‌های بزرگ پشتیبانی کنند.
  • زبان‌های برنامه نویسی منطقی (Logic Programming Language): این نوع از زبان‌های برنامه نویسی به کامپیوترها نمی‌گویند که چه کاری را انجام دهند، بلکه محدودیت‌هایی را در مورد انجام وظایف آن‌ها، اعمال می‌کنند.
  • زبان های برنامه نویسی پایگاه داده‌ای (Database Programming Language): این نوع از زبان‌های برنامه نویسی به ایجاد پایگاه داده، اصلاح و تغییر نحوه ذخیره‌سازی داده‌ها در آن کمک می‌کنند.
  • زبان‏‌های جریان داده (Dataflow languages): نوع جریان داده از نمایشی، جهت مبادله داده‌ها برای مشخص کردن برنامه‌ها و پردازش جریان‌های داده استفاده می‌کنند.

بدین ترتیب در این مقاله به طور جامع مباحث مرتبط با آینده برنامه نویسی بررسی شدند. در آخرین بخش از این مقاله و پیش از جمع‌بندی، تعدادی از دوره‌های آموزش برنامه نویسی، هوش مصنوعی و توسعه وب فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد به طور جامع آینده برنامه نویسی در دنیا و ایران مورد بررسی قرار بگیرد. برخی از زبان‌های برنامه نویسی که آینده خوبی دارند به همراه انواع آن‌ها و مشاغلی که ایجاد می‌کنند نیز بررسی شدند. از میان زبان‌های برنامه نویسی آینده، زبان پایتون از آینده بهتری برخوردار است و به همین دلیل به بررسی جامع‌تر این زبان برنامه نویسی و مشاغل مرتبط به آن پرداخته شد.

اگرچه، همیشه باید به این موضوع نیز توجه کرد که ممکن است با یک اتفاق خاص در حوزه فناوری، این پیش‌بینی‌ها درست اتفاق نیفتند، اما واضح است که برنامه نویسی آینده بسیار روشنی خواهد داشت. بنابراین بهتر است برای شروع کار در این حوزه کمی آینده آن را نیز بررسی کرد تا در مسیر درستی قدم برداشت و با بهترین زبان مسیر یادگیری را آغاز کرد.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PARTECHFinextraWebFXTechRepublicWatElectronicsGeeksforGeeksThinkful
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *