رشته زیست شناسی | معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار (+ فیلم رایگان)

۲۴۱۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
رشته زیست شناسی | معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار (+ فیلم رایگان)

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته زیست شناسی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در رشته زیست شناسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی داشته باشید، گرایش‌ها، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته زیست شناسی

دانلود ویدیو

رشته زیست شناسی مناسب چه کسانی است؟

از آن‌جایی که این رشته نیاز به اطلاعات گسترده‌ای دارد و ماهیت آن پژوهشی و تحقیقاتی است، قدرت حافظه و درک بالا، توجه به جزئیات، اراده قوی، صبر و استمرار کافی برای انجام پژوهش‌ها، تسلط بر زبان انگلیسی برای بهره‌مندی از منابع روز دنیا و علاقه و پیگیری بالا از جمله خصوصیاتی هستند که به موفقیت فرد کمک خواهند کرد. فردی که کنجکاو است، سوال می‌پرسد و به اطراف خود با دقت و توجه نگاه می‌کند، قادر به طراحی سوالاتی است که بر اساس آن‌ها فرضیه‌ها و در نهایت روند پژوهش شکل خواهند گرفت. از طرفی خلاق بودن یک بیولوژیست یا زیست شناس، برای طراحی روش‌های آزمایش و راه رسیدن به پاسخ اهمیت دارد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

قدرت تجزیه و تحلیل در کنار حافظه قوی، به یک زیست شناس کمک می‌کند تا با در کنار هم قرار دادن دانش تئوری خود بتواند به تعریف و حل مسئله بپردازد. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی را دارید، نباید از شکست هراسی داشته باشید. در تمامی علوم تجربی، رسیدن به جواب یک موضوع غیر قابل پیش‌بینی است. انجام آزمایشات زمان زیاد، کار مداوم و صبر زیادی را می‌طلبد و شکست اصلی در رشته زیست شناسی، ناامید شدن است.

دانش آموزی در آزمایشگاه زیش شناسی در حال کار و تحقیق با میکروسکوپ نوری است

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته زیست شناسی بیشتر کاربرد دارند؟

زیست‌شناسی و شیمی دارای بالاترین ضریب برای قبولی در همه ‌گرایش‌های این رشته هستند اما درس زمین شناسی در زیرگروه زیست شناسی ضریب صفر دارد و بنابراین داوطلبان زیست شناسی، می‌توانند این درس را کنار بگذارند. رتبه قبولی در گرایش‌های زیست شناسی در سال ۱۳۹۸ تا حدود 12 هزار بوده است.

دانش آموزان در حال امتحان دادن

گرایش‌های رشته زیست شناسی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

گرایش‌های رشته زیست شناسی در کنکور سراسری عبارتند از:

تصویری شماتیک از دروس زیس شناسی

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته زیست شناسی چه هستند؟

دوره تحصیل در تمام گرایش‌های مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی، 4 ساله و شامل گروه‌های درسی زیر هستند. برای یادگیری بهتر دروس اختصاصی رشته زیست‌شناسی سلولی می‌توانید از مجموعه آموزش زیست شناسی سلولی و مولکولی آموزش، تمرین، حل مثال و تست فرادرس استفاده کنید.

دروس عمومی گرایش های زیست شناسی:

  • دو درس از دروس مبانی نظری اسلام
  • ادبیات فارسی
  • یک درس از دروس اخلاق اسلامی
  • زبان عمومی
  • یک درس از دروس انقلاب اسلامی
  • تربیت بدنی 1
  • یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • تربیت بدنی 2
  • یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی
  • تنظیم خانواده

دروس‌ مشترک‌ در گرایش‌های‌ ‌ زیست‌ شناسی جانوری، گیاهی و زیست دریا عبارتند از‌:

در برخی دانشگاه‌ها دروس اختیاری یا حتی اختصاصی خاصی ممکن است جایگزین شوند. به طور معمول ۱۰ الی ۱۴ واحد به عنوان دروس اختیاری ارائه می‌شوند که بر اساس نیازهای اختصاصی هر گرایش، صلاح‌دید گروه در دانشکده و یا امکانات و اساتید انتخاب شده‌اند.

فارغ التحصیل رشته زیست شناسی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

تحقیقات علمی نه تنها در جامعه حیاتی است، بلکه یک شغل بسیار محرک برای فارغ التحصیلان زیست‌شناسی است. به عنوان یک زیست‌شناس محقق، هدف شما توسعه دانش جهان پیرامون با مطالعه موجودات زنده است. مشاغل در پژوهش شاید گسترده‌ترین دامنه را در بین تمام مشاغل با مدرک زیست‌شناسی فراهم کنند، زیرا تحقیقات می‌تواند در همه تخصص‌ها انجام شود. رایج‌ترین تحقیقات در زمینه علوم پزشکی و زیستی است که حوزه‌هایی مانند سلامت و بیماری، نورولوژی، ژنومیکس، میکروبیولوژی و فارماکولوژی را پوشش می‌دهد. محققان به توسعه دانش اجتماعی در بسیاری از زمینه‌ها کمک می‌کنند و با صلاحیت‌های اضافی مناسب، می‌توانند در دانشگاه، موسسات تحقیقاتی، امکانات پزشکی و بیمارستان‌ها و همچنین در تجارت و صنعت یافت شوند.

به طور کلی زیست‌شناسی و گرایش‌های مختلف آن، علوم تحقیق و پژوهش هستند اما برخی از آن‌ها مانند میکروبیولوژی یا زیست دریا، در صنایع مختلفی مانند پرورش آبزیان، کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارند. برای اشتغال نمی‌توان به مقطع کارشناسی این رشته بسنده کرد و لازم است که حداقل در یکی از گرایش‌ها کارشناسی ارشد یا دکتری داشته باشید. از مشاغل موجود در بازار کار رشته زیست شناسی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تدریس در مقاطع مختلف و بر اساس مدرک، سابقه و توانایی‌ها
  • تدریس دروس آزمایشگاهی مداری و دانشگاه‌ها
  • کارشناس آزمایشگاه‌های تحقیقاتی یا تشخیص طبی
  • پژوهشگر و محقق
  • تکنسین آزمایشگاه
  • کارخانه‌های تولید فراورده‌هایی دارویی، غذایی و آزمایشگاهی
  • سازمان مرتبط با حفاظت از محیط زیست
  • تولیدکننده محتوای علمی و تخصصی
  • نماینده علمی در شرکت‌ها و موسسات فروش و توزیع تجهیزات طبی و آزمایشگاهی
  • در زمینه تولید محصولات کشاورزی یا نیازهای مزرعه داران مانند سموم آفت کش و کودها
محققی در حال پژوهش در آزمایشگاه زیست شناسی

بازار کار رشته زیست شناسی به چه صورت است؟

به دلیل گستردگی گرایش های رشته زیست شناسی بازار کار متنوعی در این رشته وجود دارد و زیست شناسان در صورت داشتن تلاش، خلاقیت، و مهارت می توانند در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته زیست شناسی گیاهی

فارغ التحصیلان گرایش «زیست شناسی گیاهی» (Plant Biology) می توانند کار تدریس را در مقطع دبیرستان یا دانشگاه انجام دهند. همچنین فعالیت در مراکز تحقیقاتی کشاورزی، ژنتیک و بیوتکنولوژی گیاهی، فضای سبز سازمان شهرداری، موزه های ملی تاریخ طبیعی، صنایع تولیدی کشت و تکثیر گیاهان زینتی یا گیاهان دارویی، احیای زیستگاه‌های گیاهی، گلخانه‌ها، دارویی و کشاورزی، و جهاد کشاورزی، از جمله دیگر مشاغل موجود برای فارغ‌التحصیلان این گرایش هستند.

محققی در حال کار با برگ گیاه در آزمایشگاه تحقیقاتی زیست شناسی گیاهی

بازار کار رشته زیست شناسی جانوری

برای فارغ التحصیلان گرایش «زیست شناسی جانوری» (Zoology) (animal Biology) مشاغلی همچون کار در سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، شیلات ایران، مراکز دامپزشکی، موزه‌های ملی تاریخ طبیعی یا تکنسین آزمایشگاه مشغول وجود دارند. همچنین این افراد می‌توانند با ادامه تحصیل در زیرمجموعه‌های بالینی مانند خون‌شناسی، انگل شناسی و فیزیولوژی جانوری وارد حوزه های پزشکی شوند.

پژوهشگری در حال کار و پژوهش در آزمایشگاه تحقیقاتی زیست شناسی جانوری

بازار کار رشته زیست شناسی دریا

«زیست دریا» (Marine Biology) به بررسی و مطالعه محیط آبی، بیولوژی آبزیان و فعالیت‌های آبزی‌پروری می پردازد. فارغ‌التحصیلان گرایش زیست شناسی دریا می‌توانند در مراکز پرورش ماهی آبزیان، شیلات، مراکز تحقیقاتی و نگهداری از آبزیان در حال انقراض کار کنند.

زیست شناسی در آزمایشگاه تحقیقاتی زیستشناسی دریایی

بازار کار رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

زیرشاخه‌های مختلف «زیست شناسی سلولی و مولکولی» (Cell And Molecular Biology)، نسبت به سایر گرایش‌های زیست شناسی بازار کار تحقیقاتی و پژوهشی بهتری دارد. فارغ التحصیلان سلولی و مولکولی می توانند به دنبال فعالیت در یکی از موقعیت‌های کاری زیر باشند:

  • مراکز تحقیقاتی مثل مرکز تحقیقات ژنتیک، انستیتو پاستور، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، موسسه رویان
  • شرکت های خصوصی ساخت مواد اولیه آزمایشگاه‌ها
  • موسسه استاندارد
  • کارخانه‌های تهیه مواد بهداشتی و آرایشی
  • صنایع غذایی و دارویی
  • مراکز ساخت واکسن
  • تولیدکننده کیت‌های تشخیصی و آزمایشگاهی
  • کارخانه‌های تولیدکننده مواد شیمیایی مشغول

البته قبل از ورود به این رشته بهتر است با خود صادق باشید، زیرا تنها در نظر گرفتن جاذبه‌های مالی کافی نیست و باید توانایی دائماً به روز بودن و مواجه به چالش‌های گوناگون را نیز داشته باشید. قطعاً اگر به توانایی‌های خودتان روز به روز اضافه کنید و طرز فکر شما در راستای رشد باشد، نگرانی از بابت بازار کار نخواهید داشت و حتی موفقیت‌های متعددی را نیز به دست خواهید آورد.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

محققی در گرایش زیس مولکولی

امکان ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی در داخل ایران چگونه است؟

دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و پردیس‌های خودگردان ارائه‌دهنده گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی هستند که به طور معمول، در مقطع کارشناسی پذیرش بالاتری دارند. وزارت بهداشت و وزارت علوم هر دو، در مقطع ارشد و دکتری برای زیست شناسی آزمون برگزار می‌کنند و پذیرش دارند. اما کاربرد، وضعیت کاری، دروس کنکور و دروس دانشگاهی آن‌ها با یکدیگر تا حدودی متفاوت خواهد بود. مثلا بیوشیمی در وزارت بهداشت به صورت بیوشیمی بالینی ارائه می‌شود. در آزمون وزارت علوم تقریبا محدودیتی در رشته‌های مجاز شرکت کننده آزمون ارشد و دکتری در گرایش‌ها یا حتی رشته‌های غیر مشابه، وجود ندارد اما در وزارت بهداشت در هر گرایش فقط رشته‌های محدودی می‌توانند شرکت کنند.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید.

دانش آموزان ایرانی در حال مطالعه درس ریست شناسی

امکان ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی در خارج از کشور به چه صورت است؟

در خارج از کشور به دلیل اینکه بودجه بالاتری به تحقیقات اختصاص می‌یابد، درآمد و وضعیت اشتغال رشته‌های علوم پایه از جمله زیست شناسی بالاتر از ایران است. دسترسی به بهترین کیت‌ها و مواد آزمایشگاهی، مجهزترین دستگاه‌ها و تخصیص بودجه‌های تحقیقاتی، از جمله مزایای تحصیل در خارج از کشور هستند.

در آمریکا امکان پذیرش phD بدون داشتن مدرک کارشناسی ارشد نیز امکان‌پذیر است. اگرچه یک رزومه قوی مانند دانشگاه معتبر دولتی، معدل بالا، کارهای پژوهشی و چاپ مقاله در دریافت فاند و پذیرش اهمیت دارند اما این به معنای عدم پذیرش افرادی با شرایط متفاوت نیست. مهم‌ترین فاکتورها در دریافت پذیرش، یک یا چند توصیه‌نامه از اساتید، نمره زبان بالا و ارتباط برقرار کردن با استادی که می‌خواهید با او کار کنید. در اکثر دانشگاه‌ها مهمترین فاکتور، پذیرش استاد مربوطه است. بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، خصوصا در دوره دکترا یا پسادکترا، به دانشجویان هزینه‌کمک تحصیلی می‌دهند که می‌توان با آن به خوبی هزینه زندگی دانشجویی را تأمین کرد.

زیست شناسی به اهداف آینده خود فکر می کند

دروس دانشگاهی رشته زیست شناسی تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

همانطور که در بخش اول گفته شد، تئوری و حفظیات، تنها یکی از ملزومات موفقیت هستند. به طور معمول، در دانشگاه‌ها فرصت و امکانات کافی برای آموزش عملی وجود ندارد و متأسفانه دانشجویان کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی، تکنیک‌ها و روش‌ها را به خوبی آموزش نمی‌بینند. کار در آزمایشگاه به عنوان یک همراه پروژه و شرکت در کارگاه‌های آموزشی می‌تواند این خلأها را تا حدودی پر کند. اصلی‌ترین مرحله‌ای که می‌تواند از زیست شناس، یک محقق بسازد، انجام پایان‌نامه کارشناسی ارشد است.

هرچه پایان‌نامه، تکنیک‌های بیشتر یا مهم‌تری را در بر بگیرد، آموزه‌های دانشجو نیز در نهایت بیشتر خواهند بود و همین مهارت‌ها به اشتغال دانشجو در آینده یا پذیرش در مقاطع بالاتر در خارج از کشور بسیار مؤثر هستند. در نهایت نمی‌توان از پیش تعیین کرد که فراگیری کدام بخش‌های کار آزمایشگاهی، آینده شغلی فرد را تضمین خواهد کرد. همه چیز بستگی به کار مورد نظر و اهداف آن دارد. فراگرفتن تکنیک‌های پایه و اصلی منطقی‌ترین کار است و پس از آن با توجه به مسیر شغلی می‌توان در ابتدای کار روش‌های لازم را آموزش دید.

بر اساس رای ۹۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۳ دیدگاه برای «رشته زیست شناسی | معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار (+ فیلم رایگان)»

سلام من در حال حاضر در رشته گیاه پزشکی ترم سه کاردانی هستم ومیخواستم بدونم برای کنکور کارشناسی ناپیوسته میتونم شرکت کنم ویکی از گرایش های زیست گیاهی رو بخونم لطفا منو راهنمایی کنید

سلام وخسته نباشید خدمت شما خانوم بصیری بنده ترم2 زیست سلولی مولکولی ام وبه گرایش بیوشیمی علاقه مندم چند سوال داشتم :
1-اگر من فارغ التحصیل شوم میتوانم بااین مدرک در رشته بیوشیمی در خارج از کشور اپلای بگیرم
2-برای تقویت زبان تخصصی چه پیشنهاداتی میدید
3-و در مورد رزومه چه نوع مقالاتی مدنظر مقالات پژوهشی یا مقالات میتونن تحلیلی باشند
ممنون میشم پاسخ بدید

سلام وقتتون بخیر. من کارشناس بیوتکنولوژی (زیست فناوری) ورودی ۹۶ هستم .. میخواستم بدونم با توجه به اینکه بیوتکنولوژی از سال ۹۶ به بعد از زیر شاخه ی سلولی ملکولی جدا شده و خودش یه رشته ی مجزا شده میتونم تو ازمون استخدامی اموزش و پرورش برای دبیری زیست شناسی یا علوم‌تجربی شرکت کنم ؟؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *