اسپاتیفای چیست؟ – از ثبت نام تا نحوه استفاده از برنامه Spotify

۵۸۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
اسپاتیفای چیست؟ – از ثبت نام تا نحوه استفاده از برنامه Spotify

اسپاتیفای ابزاری مشهور پخش آنلاین یا استریم موسیقی است که امکان لذت بردن از میلیون‌ها آهنگ، پادکست و ویدیو از هنرمندان سراسر جهان را فراهم می‌کند. پس از ثبت‌نام و ورود به این برنامه می‌توانید از محتوای رایگان باکیفیت استفاده کنید، آهنگ‌های جدید کشف کنید یا لیست پخشی مخصوص برای خود بسازید. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس می‌بینیم که اسپاتیفای چیست و چگونه می‌شود از آن استفاده کرد. به علاوه قصد داریم نحوه ساخت حساب کاربری در این برنامه و شروع کار با آن را نیز آموزش دهیم.

997696

در این مطلب ابتدا یاد می‌گیریم اسپاتیفای چیست و چه امکاناتی به غیر از آهنگ دارد و پادکست‌ها را توضیح می‌دهیم. همچنین، نحوه ساخت اکانت و ساخت پلی‌لیست را نیز آموزش می‌دهیم. در ادامه با نحوه و حجم مصرف اینترنت اسپاتیفای آشنا می‌شویم و در نهایت، سایر سرویس‌های اسپاتیفای را نیز بررسی می‌کنیم. بنابراین، اگر می‌خواهید آشنایی کاملی با این سرویس پخش موسیقی پیدا کنید، تا انتهای این مطلب با مجله فرادرس همراه باشید.

اسپاتیفای چیست ؟

همان‌طور که گفتیم، اسپاتیفای یکی از ابزارهای دیجیتالی پخش آنلاین موسیقی است و کتابخانه‌ای متشکل از میلیون‌ها آهنگ و پادکست دارد.

این برنامه به شما امکان می‌دهد محتوای صوتی موردنظر خود را در هر مکان و هر زمانی بشنوید یا با دیگران به اشتراک بگذارید. استفاده از اسپاتیفای نیز بسیار ساده است و طراحی گرافیکی کاربرپسند و ساده‌ای دارد. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس درباره محتوای موجود در این برنامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آهنگ‌های اسپاتیفای

ارائه مجموعه بزرگی از ژانرهای مختلف از جمله راک، پاپ، آهنگ‌های فیلم و حتی موسیقی سنتی کشورهای مختلف توسط اسپاتیفای این امکان را به شما می‌دهد که به جست‌وجوی موسیقی موردعلاقه خود بپردازید و محتوای مناسب را بیابید.

نکته مهم دیگر، الگوریتم پیچیده و پیشرفته اسپاتیفای برای پیشنهاد موسیقی به شما است که بر اساس تاریخچه آهنگ‌هایی که گوش داده‌اید و همچنین لیست‌های پخش انتخابی شما کار می‌کند. به این شکل می‌توانید روزانه با آهنگ‌های جدید بیشتری آشنا شوید و فهرست موسیقی سفارشی خود را در این برنامه بسازید.

پادکست‌های اسپاتیفای

دسته‌بندی بعدی، پادکست‌های اسپاتیفای هستند که مانند آهنگ‌ها تنوع بالایی دارند. از این‌رو، چه علاقه‌مند به پادکست‌های جنایی واقعی باشید و چه ترجیح بدهید روز خود را با یک پادکست آرامش بخش یا راهنمای مدیتیشن به پایان برسانید، اسپاتیفای محتوای مناسب را به شما ارائه می‌دهد.

آیا استفاده از اسپاتیفای رایگان است؟

نسخه ساده اسپاتیفای با پخش تبلیغات مختلف، امکان استریم انواع موسیقی را به صورت کاملا رایگان فراهم می‌کند. با این حال باید توجه داشته باشید که نسخه رایگان، ایده‌آل نیست و مشکلاتی نیز دارد. مهم‌ترین اشکال اسپاتیفای رایگان، پخش مداوم تبلیغات است که احتمالا لذت گوش دادن بدون وقفه به موسیقی را کمتر می‌کند.

مشکل بعدی، محدودیت در رد کردن آهنگ‌ها و رفتن به قطعه بعدی است. شما نمی‌توانید این کار را بیش از چند بار در روز انجام دهید. از طرفی، امکان گوش دادن به موسیقی در نسخه وب اسپاتیفای تنها با کیفیت «۱۲۸kbp/s» و در نسخه دسکتاپ و موبایل در حد «۱۶۰kbit/s» امکان دارد و به کیفیت بالاتر دسترسی نخواهید داشت.

روش استفاده از اسپاتیفای چیست

امکانات اسپاتیفای رایگان چیست ؟

همان‌طور که گفتیم، قابلیت‌های اسپاتیفای رایگان، محدود است. در این نسخه تنها امکان پخش آهنگ‌ها به صورت تصادفی وجود دارد، همچنین در هر ساعت تنها می‌توانید شش بار به آهنگ بعدی بروید. البته رادیو نیز در این نسخه موجود نیست اما لیست‌های پخش روزانه را خواهید داشت.

از طرفی قابلیت دسترسی به تمام لیست‌های پخش، کشف آهنگ‌های جدید و به اشتراک گذاری آن‌ها در نسخه رایگان وجود دارد. نسخه رایگان اسپاتیفای روی تمام دستگاه‌های موبایل، دسکتاپ و تبلت پشیتبانی می‌شود و استفاده از آن بسیار راحت است.

امکانات نسخه اشتراکی اسپاتیفای چیست ؟

نسخه Premium اسپاتیفای، تمام امکانات برنامه را بدون نمایش دادن اجباری تبلیغات، فراهم می‌کند. البته توجه داشته باشید که ممکن است برخی از پادکستر‌ها در محتوای خود تبلیغات اضافه کنند. کاربران پیشرفته اسپاتیفای می‌توانند هر آهنگی را بدون محدودیت پخش کنند، لیست‌های پخش جدید را کشف کرده و بشنوند، آهنگ‌های جدید را ببینند، لیست جدید بسازند و آهنگ‌های دلخواه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. با خرید اشتراک پولی این برنامه همچنین امکان رد شدن از هر آهنگی بدون محدودیت، پخش آفلاین، کیفیت بالا و استفاده از برنامه موبایل اسپاتیفای به عنوان کنترل کامپیتور وجود دارد.

روش ثبت نام در اسپاتیفای چیست و چگونه اکانت بسازیم؟

اگر تصمیم دارید اسپاتیفای را امتحان کنید، باید اول در این برنامه ثبت‌نام کنید. می‌توانید از نسخه وب، دسکتاپ یا موبایل این برنامه کمک بگیرید. البته فراموش نکنید که برای شروع به کار باید اتصال اینترنت قوی و قابل اعتمادی داشته باشید.

برای ثبت‌نام، ابتدا وارد سایت اسپاتیفای (+) شوید. سپس اطلاعات خواسته شده، شامل آدرس ایمیل، رمز عبور و نام کاربری را وارد کنید. در این بخش دو گزینه برای ورود با اطلاعات حساب گوگل و فیسبوک نیز فراهم است. اطلاعات دیگری مانند تاریخ تولد و جنسیت نیز از شما پرسیده می‌شوند و نهایتا با زدن دکمه سبز «Sign Up»، می‌توانید وارد سایت شوید.

آموزش اکانت در اسپاتیفای

در مرحله بعد می‌توانید سطح اشتراک موردنظر خود را انتخاب کنید. البته اگر در استفاده از اسپاتیفای تازه‌کار هستید، این امکان برایتان فراهم است که نسخه «Premium» را به مدت دو ماه رایگان آزمایش کنید. اسپاتیفای در نسخه وب، دسکتاپ، اندروید و ios قابل استفاده است.

  • دانلود برنامه اسپاتیفای برای ios (+)
  • دانلود برنامه اسپاتیفای برای اندروید (+)
  • دانلود برنامه اسپاتیفای برای ویندوز و مک (+)

پس از نصب برنامه، اطلاعات حساب کاربری خود را در قسمت مربوطه بنویسید و دکمه «Log IN» را بزنید. در مرحله بعد به صفحه اصلی برنامه اسپاتیفای منتقل می‌شوید و می‌توانید شروع به یافتن آهنگ‌های موردنظر خود بکنید. توجه داشته باشید که اگر حساب اسپاتیفای خود را با فیسبوک فعال کرده‌اید، برای ورود باید گزینه «LOG IN WITH FACEBOOK» را بزنید.

اکانت اسپاتیفای چیست

آشنایی با بخش‌های مختلف برنامه اسپاتیفای

رابط کاربری اسپاتیفای در نسخه‌های مختلف با هم تفاوت دارد اما بخش‌های اصلی برنامه‌ها تقریبا یکسان است. در ادامه با قسمت‌های مختلف این برنامه بیشتر آشنا می‌شویم.

صفحه اصلی اسپاتیفای چیست ؟

اولین صفحه‌ای که پس از ورود به این برنامه می‌بینید، «Home Page» نام دارد. هنرمندان پیشنهادی، لیست‌های پخش محبوب، آهنگ‌های جدید و سایر محتوای شخصی سازی شده برای شما در این صفحه نشان داده می‌شوند. برای برگشت به این صفحه در برنامه موبایل، دکمه «Home» و در نسخه دسکتاپ گزینه «Browse» را بزنید.

صفحه اصلی اسپاتیفای

بخش Library در برنامه اسپاتیفای

در نوار سمت چپ برنامه دسکتاپ، کتابخانه آهنگ‌های خود را می‌بینید. برای دسترسی به این بخش در نسخه موبایل، در پایین صفحه روی گزینه «Your Library» بزنید. در ادامه کاربرد گزینه‌های این بخش را توضیح می‌دهیم:

  • Playlists (نسخه موبایل): مشاهده لیست‌های پخشی که در برنامه ساخته‌اید
  • Stations: دیدن ایستگاه‌های رادیویی و هنری ذخیره شده
  • Songs: مشاهده فهرست آهنگ‌های ذخیره شده
  • Albums: دیدن فهرست آلبوم‌های ذخیره شده و آلبوم آهنگ‌های ذخیره شده
  • Artists: مشاهده لیست هنرمندان ذخیره شده و تمام هنرمندان آهنگ‌های ذخیره شده
  • Downloads (نسخه موبایل): دیدن آهنگ‌های دانلود شده (این گزینه پولی است)
  • Local Files (نسخه دسکتاپ): مشاهده فهرست فایل‌های «MP3» کامپیوتر و پخش آن‌ها از طریق اسپاتیفای
دسترسی به آهنگ ها در اسپاتیفای

رادیو در اسپاتیفای

برای کار با ویژگی رادیو در اسپاتیفای، زبانه «Radio» را در برنامه موبایل باز کنید یا در گوشه بالای سمت چپ پنجره برنامه دسکتاپ، روی گزینه Radio بزنید. در این بخش می‌توانید ایستگاه‌های رادیویی مختلف را پیدا کرده و به محتوای موردعلاقه خود گوش بسپارید.

سرچ کردن در اسپاتیفای

برای جست‌وجوی آهنگ، آلبوم، ژانر، هنرمند یا لیست پخش موردعلاقه خود در اسپاتیفای موبایل دکمه Search را در انتهای صفحه بزنید. در برنامه دسکتاپ نیز روی نوار Search در بالای صفحه کلیک کنید و عبارت مربوطه را بنویسید.

از سایر امکانات این بخش از اسپاتیفای، این است که می‌توانید نام کاربری دوستان خود را نیز پیدا کرده یا پادکست‌های موردعلاقه خود را بیابید و دنبال کنید. به علاوه یک روش عالی برای شنیدن تمام آهنگ‌های یک هنرمند این است که ابتدا نام او را در این بخش بنویسید و سپس دکمه «SHUFFLE PLAY» در نسخه موبایل یا «PLAY» در برنامه دسکتاپ را بزنید.

نوار جست و جوی اسپاتیفای

آموزش ساخت فهرست پخش در اسپاتیفای

لیست پخش شامل تعدادی از آهنگ‌های موردعلاقه شما است که می‌توانید آن‌ها را بر اساس ژانر، خواننده، سال پخش یا هر ویژگی شخصی دیگری، بسازید و دسته‌بندی کنید. برای ساخت فهرست پخش در اسپاتیفای موبایل، وارد زبانه «Your Library» شوید و سپس روی گزینه «Playlist» بزنید. در نسخه دسکتاپ، گزینه ساخت فهرست پخش را در گوشه سمت راست پایین صفحه خواهید دید.

پلی لیست در اسپاتیفای چیست

برای ساخت پلی لیست جدید در اسپاتیفای موبایل، گزینه «CREATE PLAYLIST» در وسط صفحه را بزنید یا در نسخه دسکتاپ روی گزینه «New Playlist» در نوار سمت چپ کلیک کنید.

ساخت پلی لیست در اسپاتیفای

در مرحله بعد، بسته به نوع لیست پخش، نامی برای آن بنویسید. در نسخه دسکتاپ برنامه همچنین امکان اضافه کردن توضیحات در کادر «Description» نیز وجود دارد. پس از انتخاب نام، دکمه «Create» را بزنید تا فهرست جدید ساخته شود.

ساخت لیست پخش در اسپاتیفای

زمانی که فهرست پخش ساخته شد، آهنگ‌های موردنظر را به آن اضافه کنید. برای انجام این کار می‌توانید از نوار جست‌وجو برای یافتن آهنگ، هنرمند یا ژانری خاص کمک بگیرید یا آهنگ‌های موجود در صفحه اصلی برنامه را بررسی کنید. در مرحله بعد، روی علامت سه نقطه در کنار نام آلبوم یا آهنگ موردنظر کلیک کرده، گزینه «Add to Playlist» را بزنید و در نهایت نام فهرست مربوطه را انتخاب کنید.

اضافه کردن آهنگ به پلی لیست

تمام آهنگ‌های موردنظر را به همین شکل اضافه کنید تا فهرست پخش کامل شود. برای شنیدن هر فهرستی نیز ابتدا آن را باز کرده و سپس دکمه SHUFFLE PLAY را در نسخه موبایل و گزینه PLAY را در برنامه دسکتاپ بزنید. فهرست پخش دسکتاپ، ابتدا تمام آهنگ‌های یک ژانر را پخش کرده و سپس موضوع را تغییر می‌دهد، این درحالی است که در نسخه موبایل، ژانرهای مختلف به صورت تصادفی پس از یکدیگر پخش می‌شوند.

آیا می‌توان از اسپاتیفای آهنگ دانلود کرد؟

نسخه Premium اسپاتیفای، امکان تنظیم آهنگ‌ها در حالت آفلاین را دارد اما این کار دقیقا مشابه دانلود کردن آهنگ به روش‌های معمول نیست.

به عنوان نمونه، نمی‌توانید سیستم برنامه را با دانلود یک آلبوم کامل و سپس لغو کردن اشتراک خود، گول بزنید یا همچنین امکان دانلود آهنگ‌ها برای ذخیره روی CD یا کپی روی سایر دستگاه‌ها وجود ندارد. دانلود آهنگ از ساند کلود نیز تقریبا دارای روند مشابهی است و برخی محدودیت‌هایی مشابهی با اسپاتیفای دارد.

به طور کلی، دسترسی آفلاین به آهنگ‌ها در اسپاتیفای برای جلوگیری از مصرف بیش از حد اینترنت یا شنیدن موسیقی دلخواه در زمانی است که به اینترنت دسترسی ندارید. با این حال این قابلیت تنها در نسخه پولی پشتیبانی می‌شود. یعنی با خرید اشتراک می‌توانید تا ۱۰۰۰۰ آهنگ را روی پنج دستگاه مختلف به صورت آفلاین ذخیره کنید. روش دانلود آهنگ، آلبوم یا حتی لیست پخش نیز بسیار ساده است. برای انجام این کار، سوئیچ Download در کنار آهنگ موردنظر را بزنید.

کد اسپاتیفای چیست ؟

کد اسپاتیفای ابزاری است که کار اشتراک گذاری آهنگ یا حساب کاربری را در این برنامه بسیار ساده‌تر می‌کند. شما می‌توانید به کمک این قابلیت، کدی خاص برای یک آهنگ، آلبوم، لیست پخش یا حساب کاربری تولید کرده و سپس آن را در اختیار دیگران قرار دهید. افراد مربوطه با اسکن کردن این کد به محتوایی که برای آن‌ها ارسال کرده‌اید دسترسی پیدا می‌کنند.

برای تولید کد، روی علامت سه نقطه در کنار گزینه موردنظر خود بزنید. به این شکل صفحه جدیدی باز می‌شود که کاور‌ آلبوم یا لیست مربوطه را نشان می‌دهد و کد اسپاتیفای در زیر آن به چشم می‌خورد. روی کد کلیک کنید تا بزرگ‌تر شده و امکان اسکن کردن آن فراهم شود. سپس در دستگاه مقصد، روی زبانه Search در پایین صفحه بزنید و روی نوار جست‌وجو در بالای صفحه کلیک کنید. در نهایت، علامت دوربین در گوشه سمت راست را انتخاب کنید و دوربین گوشی را رو به کد بگیرید تا عملیات اسکن انجام شود.

میزان مصرف اینترنت در اسپاتیفای چقدر است؟

در مراحل قبلی مقاله اسپاتیفای چیست بررسی کردیم که این برنامه برای پخش آنلاین موسیقی به کار می‌رود، به همین دلیل باید انتظار مصرف اینترنت را از آن داشته باشید. اطلاع از این موضوع بسیار مهم است، مخصوصا اگر در استفاده از اینترنت محدودیت دارید و باید با احتیاط عمل کنید.

حالا که می‌دانید اسپاتیفای چیست باید به این نکته هم اشاره کنیم که میزان اینترنت مصرفی توسط اسپاتیفای به کیفیت پخش آهنگ‌ها و مدت زمان استفاده از برنامه در طول روز بستگی دارد. در ادامه راهنمای کوتاهی از میزان تقریبی مصرف اینترنت توسط این برنامه را می‌بینیم:

  • در صورتی که کیفیت پخش روی حالت «Normal» قرار داشته باشد، یک ساعت پخش آنلاین در اسپاتیفای، تقریبا ۵۰ مگابایت اینترنت مصرف می‌کند.
  • با استفاده از کیفیت Normal، پخش آنلاین ۲۴ ساعته در اسپاتیفای تقریبا به یک گیگابایت اینترنت نیاز دارد.
  • اگر از کیفیت بالا یا گزینه «High» استفاده کنید، یک گیگابایت اینترنت تنها برای شنیدن کمتر از ۱۵ ساعت آهنگ کافی خواهد بود.
  • با انتخاب کیفیت «Extreme» و یک گیگابایت اینترنت می‌توانید تقریبا تا ۷ ساعت پخش آنلاین را تجربه کنید.
  • استریم ویدیو نیز اینترنت بسیار زیادی مصرف می‌کند.

شما می‌توانید کیفیت پخش آنلاین و دانلود آهنگ‌ها با اینترنت سیم‌کارت را از طریق برنامه تنظیمات گوشی، بررسی و مدیریت کنید.

اتصال بلوتوثی به اسپاتیفای

یکی از مزایای عالی اسپاتیفای این است که در صورت استفاده از نسخه موبایل، می‌توانید به دستگاه‌های بلوتوثی مختلفی وصل شوید و از این طریق به پخش ادامه دهید. درواقع امکان پخش اسپاتیفای با اسپیکر ماشین، هدفون‌های بلوتوثی یا اسپیکرهای بلوتوثی دیگر فراهم است. به علاوه با این روش امکان تبدیل گوشی به اسپیکر کامپیوتر را نیز خواهید داشت.

بلوتوث با اسپاتیفای

Spotify Pets چیست؟

اسپاتیفای با انجام تحقیقات مختلف متوجه شده است که بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، برای حیوانات خود نیز موسیقی پخش می‌کنند. به همین دلیل برای ایجاد تجربه شنیداری عالی برای این افراد، ابزار جدیدی به نام اسپاتیفای پت توسط این شرکت معرفی شده است.

برای کار با اسپاتیفای پت ابتدا وارد سایت Spotify Playlist mini- site (+) شده و اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنید. سپس حیوان موردنظر را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به او را نیز بنویسید. در نهایت دکمه «Create the playlist» را بزنید و آهنگ جدید را بشنوید.

اسپاتیفای برای کودکان

اسپاتیفای کودکان برنامه‌ای مخصوص کودکان است و برای کاربران Premium در دسترس قرار دارد. این برنامه آهنگ‌های مناسب کودکان سه سال به بالا را ارائه می‌دهد و به شکلی طراحی شده است تا کاملا برای این محدوده سنی مناسب، امن و شخصی باشد. همان‌طور که احتمالا فکر می‌کنید، آهنگ‌های این بخش از موسیقی‌های تعاملی کودکانه، آهنگ‌های فیلم‌های کودکان و همچنین داستان تشکیل می‌شوند.

اسپاتیفای کودکان چیست

از طرفی، شدت صدای آهنگ‌های موجود در این برنامه اسپاتیفای، به صورت کاملا دستی توسط گروهی از متخصصان انتخاب شده است تا تجربه شنیداری کاملا مناسبی برای کودکان شما فراهم شود. رابط کاربری اسپاتیفای کودکان نیز ظاهری کاملا متفاوت و مناسب برای کاربران این سن و سال دارد.

آموزش بهبود کیفیت صدا در اسپاتیفای

برخی از تنظیمات موجود در برنامه، برای بهبود کیفیت صدا در اسپاتیفای به کار می‌روند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید تجربه بهتری در این برنامه داشته باشید. اگر درباره اینترنت نگران نیستید، با دنبال کردن مراحل زیر، از کیفیت بالاتر آهنگ‌ها لذت ببرید:

  • Normalize volume: این گزینه برای تنظیم حجم صدای یکسان روی تمام آهنگ‌ها به کار می‌رود. با این کار، آهنگی از دیگری بلندتر نخواهد بود و تجربه شنیداری بهتری را تجربه خواهید کرد. در این بخش همچنین امکان تنظیم ولوم به میزان دلخواه خود را نیز دارید.
  • Audio quality: در این بخش می‌توانید گزینه‌های مربوط به صدا مانند تنظیم کیفیت را ببینید. گزینه‌های کیفیت مربوط به اینترنت وای‌فای و سیم‌کارت نیز در همین قسمت هستند. موارد مختلف را آزمایش کنید تا به کیفیت دلخواه خود برسید اما از یاد نبرید که بالا بردن کیفیت، مصرف اینترنت را نیز افزایش می‌دهد.
  • Equalizer: می‌توانید این گزینه را روی حالت‌های آماده قرار دهید تا تنظیمات مربوطه روی آهنگ‌ها اعمال شوند.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله فرادرس یاد گرفتیم که اسپاتیفای چیست و همچنین نحوه ثبت‌نام در این سایت و استفاده از آن را بررسی کردیم. اسپاتیفای به بیان ساده، ابزاری برای پخش آنلاین آهنگ و پادکست است. شما می‌توانید این برنامه را به طور کاملا رایگان استفاده کنید اما در این صورت با محدودیت‌هایی مواجه خواهید شد که آن‌ها را در این مقاله توضیح دادیم.

در ادامه همچنین با سایر مزایا، قابلیت‌ها و امکانات اسپاتیفای مانند نسخه مخصوص کودکان، کدهای اختصاصی برای اشتراک‌گذاری و نحوه اتصال بلوتوث نیز آشنا شدیم. نکات دیگری مانند میزان مصرف اینترنت و امکان دانلود آهنگ در اسپاتیفای را نیز در بخش‌های بعدی مورد بررسی قرار دادیم. در انتها چند نکته را نیز برای داشتن بهترین تجربه شنیداری در این برنامه، معرفی کردیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wikihowandroidauthoritypocket-lint
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *