آموزش حروف الفبای انگلیسی برای همه + مثال و تلفظ صوتی

۲۴۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۳ دقیقه
آموزش حروف الفبای انگلیسی برای همه + مثال و تلفظ صوتی

حروف الفبای زبان انگلیسی بهترین نقطه برای شروع یادگیری این زبان است. چراکه با یادگیری حروف الفبا می‌توانید یادگیری لغات انگلیسی را شروع کنید و مرحله به مرحله تا گرامر انگلیسی پیش بروید. در این مطلب شکل کوچک و بزرگ حروف الفبا، صداهای مختلف هر کدام از آن‌ها و ترتیب الفبایی درست در زبان انگلیسی را آموزش می‌دهیم. همچنین اهمیت یادگیری حروف الفبا را توضیح داده و به چند نکته مهم در این مورد اشاره می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

حروف الفبای انگلیسی

حروف الفبای زبان انگلیسی شامل بیست و شش حرف می‌شود. تمام این حروف دو شکل بزرگ (Upper Case) و کوچک (Lower Case)‌ دارند. به طور کلی بیست و یک حرف از این حروف بی‌صدا هستند و پنج حرف دیگر حروف صدادار محسوب می‌شوند. اما دو حرف «y» و «w» ممکن است وقتی در وسط یا انتهای کلمه بیایند، در نقش حرف صدادار نیز قرار بگیرند. در جدول زیر به حروف الفبای انگلیسی، اسم آن‌ها در فارسی و صدای آن‌ها در انگلیسی اشاره کرده‌ایم.

اسم فارسیمثال انگلیسیحرف الفبا
اِیA is for ant. A
بیB is for Ball. B
سیC is for Cat. C
دیD is for Dog. D
ایE is for eye. E
اِفF is for fork. F
جیG is for goat. G
اَچH is for hat. H
آیI is for ice. I
جِیJ is for jelly. J
کِیK is for Kid. K
اِلL is for lion. L
اِمM is for man. M
اِنN is for nose. N
اُO is for orange. O
پیP is for pen. P
کیو Q is for queen. Q
آرR is for rat. R
اِسS is for Sheep. S
تیT is for toy. T
یوU is for umbrella. U
ویV is for violet. V
دَبلیوW is for wood. W
ایکسX is for x-ray. X
وایY is for yellow. Y
زی / زِدZ is for zebra. Z

تلفظ حروف الفبای انگلیسی

برای یادگیری بهتر حروف الفبای انگلیسی، بهتر است با صدا و تلفظ هر یک در این زبان آشنا شویم. وقتی حروف الفبا در بخش‌های مختلف جمله قرار می‌گیرند شیوه تلفظ آن‌ها متفاوت است. برای مثال حرف «y» معمولا به تنهایی به شکل «وای» یا /waɪ/ تلفظ می‌شود اما وقتی بخشی از کلمه‌ای مانند «family» باشد صدای «ای» یا /i: / می‌دهد.

 

یاد گرفتن فونتیک زبان انگلیسی به زبان‌آموزان کمک می‌کند کلمات و حروف را بهتر تلفظ کنند. همچنین کمک می‌کند الفبا را سریع‌تر و ساده‌تر یاد بگیرید. در جدول زیر به شیوه تلفظ هر کدام از حروف زبان انگلیسی اشاره شده است.

تلفظ در زبان انگلیسیحرف کوچکحرف بزرگ
[eɪ]aA
[biː]bB
[siː]cC
[diː]dD
[iː]eE
[ɛf]fF
[dʒiː]gG
[eɪtʃ]hH
[aɪ]iI
[dʒeɪ]jJ
[keɪ]kK
[ɛl]lL
[ɛm]mM
[ɛn]nN
[oʊ]oO
[piː]pP
[kjuː]qQ
[ɑr]rR
[ɛs]sS
[tiː]tT
[juː]uU
[viː]vV
[ˈdʌbəl juː]wW
[ɛks]xX
[waɪ]yY
[ziː]zZ

حروف بزرگ در انگلیسی

همان‌طور که می‌دانید هر کدام از حروف الفبای زبان انگلیسی یک شکل بزرگ دارند. مهم‌ترین کاربردهای حروف بزرگ الفبای انگلیسی عبارتند از:

اولین حرف در هر جمله انگلیسی همیشه با حرف بزرگ نوشته می‌شود:

My name is Sarah. Red is my favorite color.

اسم من سارا است. رنگ محبوب من قرمز است.

اولین حرف اسامی خاص مانند اسامی افراد، کشورها و شهرها با حرف بزرگ نوشته می‌شود:

Sarah, Adam, George.

«سارا»، «آدام»، «جورج».

France, London, Canada.

فرانسه، لندن، کانادا.

اولین حرف در تمام کلمات اسم کتاب‌ها و فیلم‌ها به جز حروف اضافه با حرف بزرگ نوشته می‌شود:

Harry Potter and the Goblet of Fire.

هری پاتر و جام آتش.

حروف الفبای بزرگ انگلیسی که Uppercase letters یا capital letters نیز نامیده می‌شوند، بیشتر این حروف شبیه به شکل کوچک خود هستند اما بعضی تفاوت‌های بیشتری دارند.

حروف کوچک در انگلیسی

حروف کوچک الفبای انگلیسی یا همان lowercase letters بیشتر از حروف بزرگ در زبان انگلیسی کاربرد دارند. تقریبا تمام کلمات زبان انگلیسی، جز اسامی خاص و کلماتی که در اول جمله می‌آیند با این حروف نوشته می‌شوند. علاوه بر این تمام اسامی عام در زبان انگلیسی، یعنی اسم‌هایی که به افراد یا چیزهایی کلی اشاره می‌کنند و نه به فردی یا چیزی خاص، با حروف کوچک نوشته می‌شوند.

schools, cat, friend

مدرسه، گربه، دوست.

دلیل یادگیری حروف الفبای انگلیسی

دلیل یادگیری حروف الفبای انگلیسی

الفبای زبان انگلیسی پایه و اساس زبان محاوره انگلیسی است و به زبان‌آموزان کمک می‌کند به روش درست کلمات و حروف را یاد بگیرند و آن‌ها را به درستی در انگلیسی تلفظ کنند. چند مورد از بهترین دلایل یادگیری حروف الفبای انگلیسی عبارتند از:

  • برای یادگیری شیوه تلفظ کلمات
  • برای تمرین فکر کردن به زبان انگلیسی
  • برای یادگیری هجی کردن کلمات انگلیسی

برای یادگیری شیوه تلفظ کلمات

یادگیری الفبای انگلیسی و تسلط پیدا کردن بر آن به شما اولین قدم در مسیر حرف زدن مانند فرد انگلیسی‌زبان بومی است. همچنین این کار به زبان‌آموزان کمک می‌کند بتوانند کلمات را به درستی و به شکلی کامل ادا کنند و روش خوبی برای یادگیری صدای حروف انگلیسی است.

برای تمرین فکر کردن به زبان انگلیسی

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری عمیق زبان انگلیسی، فکر کردن به انگلیسی است. با این کار دیگر نیازی نیست جملات و عبارات را به زبان خود بسازید و بعد به انگلیسی ترجمه کنید. به این ترتیب می‌توانید سریع‌تر و سلیس‌تر، مانند افراد انگلیسی‌زبان بومی صحبت کنید.

شناختن حروف الفبای انگلیسی و یادگیری صداهای هر حرف به شما کمک می‌کند کلمات را به همان شکلی بخوانید که تلفظ می‌شوند.

برای یادگیری هجی کردن کلمات انگلیسی

یادگیری الفبای زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند شیوه تلفظ درست کلمات در زبان انگلیسی را یاد بگیرید و حتی بتوانید جمله‌هایی با گرامر درست بسازید. با یادگیری روش هجی کردن درست کلمات انگلیسی می‌توانید بهتر به این زبان مکالمه کنید. همچنین یاد می‌گیرید کلمات مفید مانند نام و آدرس‌ خود را به انگلیسی یادداشت کنید.

نکات مهم برای یادگیری حروف الفبای انگلیسی

انگلیسی زبانی بین‌المللی است و یادگیری حروف و کلمات آن به زبان‌آموز کمک می‌کند لهجه بهتری داشته باشد که به لهجه افراد بومی نزدیک‌تر است. این زبان منابع بسیار زیادی برای یادگیری به عنوان زبان دوم دارد که استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند.

یادگیری زبان انگلیسی برای بسیاری از افراد مشکل است چراکه الفبای کاملا متفاوتی نسبت به زبان فارسی استفاده می‌کند، در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم که یادگیری الفبای این زبان را ساده‌تر می‌کند.

تبدیل یادگیری به بازی

پیش از هر چیز باید یاد بگیرید اسم خود را به شیوه صحیح بنویسید، این یکی از کلمه‌های رایجی است که باید بارها آن را تکرار کنید.

روش دیگر برای تبدیل کردن یادگیری حروف الفبا با تفریحی سرگرم‌کننده این است که با هر حرفی که یاد گرفته‌اید، کلمه آسانی در زبان انگلیسی پیدا کنید و آن‌ها را همراه همدیگر بنویسید. مثلا «c» مثل «car» و «d» مثل «dog». سعی کنید این کلمه‌ها را در دسته‌های چهار یا پنج تایی یاد بگیرید تا سردرگم نشوید.

علاوه بر این بازی‌های دیگری مانند پازل‌های الفبایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان ترتیب حروف الفبا را یاد گرفت. روش دیگر استفاده از فلش‌کارت یا بازی‌های کامپیوتری است که در آن صدای حرف اول کلمه‌های ساده همراه با تصویر آموزش داده می‌شود.

تبدیل یادگیری حروف الفبا به بازی

استفاده از مطالب صوتی و تصویری

مطالب تصویری به شما کمک می‌کنند شکل نوشتاری حروف را یاد بگیرید و مطالب صوتی صدای حروف در کلمات و اسم‌های مختلف را آموزش می‌دهند.

بسیاری از افراد حروف الفبا را به صورت تک‌تک یاد می‌گیرند و حفظ می‌کنند، با این حال استفاده از ویدئوهای آموزشی سرعت و دقت یادگیری این مطالب را بسیار بیشتر می‌کند.

هجی کردن یا از بر کردن حروف

برای یادگیری عمیق‌تر زبان انگلیسی، کلمات ساده را با صدای بلند هجی کنید تا حروف آن‌ها را به ترتیب حفظ شوید. همچنین اگر در کلاس درس و همراه با افرادی دیگر زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید، می‌توانید از اشتباه‌های بقیه زبان‌آموزان حین خواندن و هجی کردن کلمات درس بگیرید. با استفاده از این روش می‌توانید به کمک حروفی که از قبل یاد گرفته‌اید کلمات و حروف جدید یاد بگیرید. به کمک این کلمات جدید و گرامر زبان انگلیسی در هر سطحی که هستید، می‌توانید لغات جدیدی یاد بگیرید.

یاد گرفتن کلمات ساده

تلفظ الفبای زبان انگلیسی، هجی کردن، یادگیری گرامر و کلمه‌های جدید ستون‌های یادگیری زبان انگلیسی هستند. می‌توانید همزمان با یادگیری حروف الفبا به یادگیری کلمات پرکاربرد و ساده مانند روزهای هفته یا اسم ماه‌های میلادی نیز بپردازید تا سرعت یادگیری خود را بالا ببرید.

بعد از یادگیری شیوه نوشتن حروف و کلمات می‌توانید به سراغ گرامر زبان انگلیسی بروید. پس از یادگیری روش درست نوشتن اسم خود، می‌توانید کلماتی را با حروف پرکاربرد انگلیسی مانند «N» ،«D» ،«B» ،«A» و «E» یاد بگیرید.

یادگیری الفبای انگلیسی برای بزرگسالان

به کلاس اول ابتدایی فکر کنید که خواندن و نوشتن را یاد گرفتید. اول سال تحصیلی حرف زدن به زبان مادری خود را بلد بودید اما نمی‌توانستید برای نوشتن از آن استفاده کنید. در طول سال یاد گرفتید چطور شکل‌ها را روی کاغذ بکشید و آن شکل‌ها را به صداهای خاصی مرتبط کنید و در آخر همه را کنار هم بچینید تا کلمه‌هایی بسازید که بیان کردن آن‌ها را بلد بودید.

برای یاد گرفتن الفبای زبان انگلیسی نیز باید روش مشابهی را در پیش بگیرید. شاید فکر کنید یادگیری در دوران کودکی آسان‌تر است اما به عنوان فردی بزرگسال توانایی ذهنی بهتری برای یاد دادن زبانی جدید به خودتان دارید. مزیت دیگر یاد گرفتن زبان در بزرگسالی این است که انگیزه لازم برای تمرین مرتب و صبوری تا زمان یادگیری کامل را دارید. با در نظر گرفتن این موارد به نکته‌ها و روش‌های زیر نیز دقت کنید.

برای یادگیری حروف الفبای انگلیسی توجه داشته باشید که باید دو کار را یاد بگیرید: خواندن زبان انگلیسی، نوشتن به زبان انگلیسی. نکته مهم این است که باید به هر دو این موارد به یک اندازه توجه کنید و هر دو را همزمان در پیش بگیرید، به این ترتیب لغات و حروف بسیار بیشتری را در زمان کمتری یاد می‌گیرید.

با چند حرف شروع کنید

سعی نکنید تمام حروف الفبا را یک‌باره یاد بگیرید. فهرست الفبا را به چند بخش و به دسته‌های پنج شش تایی تقسیم کنید و هر بار یک دسته را یاد بگیرید. مدتی روی یادگیری هر دسته وقت بگذارید و وقتی بیشتر آن‌ها را یاد گرفتید، دسته دیگری را اضافه کنید. توجه داشته باشید که مرور حروفی که قبلا یاد گرفته‌اید نیز اهمیت زیادی دارد.

از فلش کارت استفاده کنید

تکرار اطلاعات جدید روش بسیار خوبی برای یادگیری است. توجه به تکه‌های کوچک اطلاعات تازه باعث می‌شود هر چیزی را به خوبی یاد بگیرید. فلش‌کارت روش بسیار خوبی برای این کار است.

تهیه فلش‌کارت‌ برای حروفی که قصد دارید یاد بگیرید روش بسیار خوبی برای یادگیری عمیق است. وقتی در صف بانک ایستاده‌اید یا منتظر اتوبوس هستید یا قبل از خواب در تختخواب دراز کشیده‌اید می‌توانید فوری سری به فلش‌کارت‌های خود بزنید تا چند حرف را یاد بگیرید. این کار را کنار روش‌های دیگر یادگیری زبان انگلیسی خود انجام دهید تا به نتایج خوبی برسید.

استفاده از فلش‌کارت‌های کاغذی یا دیجیتال، هر دو به یادگیری حروف و حتی افزایش دایره لغات انگلیسی کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از فلش‌کارت‌های آماده استفاده کنید یا خودتان آن‌ها را آماده کنید. در آخر توجه داشته باشید که بهتر است هنگام خواندن حروف، آن‌ها را تلفظ کنید تا در ذهن خود ارتباطی بین صدا و شکل حروف ایجاد کنید.

فلش کارت حروف الفبای انگلیسی

نوشتن حروف را تمرین کنید

این روش بسیار مهم و کاربردی است. وقتی منتظر تماسی تلفنی هستید یا وقتی حرف جدیدی از الفبا را روی تابلویی می‌بینید، می‌توانید آن را در دفترچه‌ای بنویسید تا تمرین کنید. نوشتن حروف باعث می‌شود با شکل آن‌ها به صورتی بسیار عمیق آشنا شوید چرا که حافظه ماهیچه‌ای شما را نیز به کار می‌گیرد.

نوشتن کلمات را تمرین کنید

بعد از یادگیری تعدادی از حروف پرکاربرد زبان انگلیسی، هنگام نوشتن حروف الفبای انگلیسی، می‌توانید با حروفی که یاد گرفته‌اید کلمات ساده‌ای یاد بگیرید و نوشتن آن‌ها را تمرین کنید. اگر می‌توانید هنگام نوشتن حروف و کلمات آن‌ها را بلند بخوانید. این روش باعث می‌شود هم حروفی را که از قبل یاد گرفته‌اید مرور کنید و هم حروف جدیدی را یاد بگیرید. در نهایت می‌توانید از این روش برای یادگیری کلمات پیچیده و حتی ساختن جمله نیز استفاده کنید.

صداهای الفبای انگلیسی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم هر کدام از حروف الفبای زبان انگلیسی، به خصوص حروف صدادار، به شیوه‌های مختلفی تلفظ می‌شوند. همچنین این حروف در ترکیب با حروف دیگر صداهای ترکیبی یا واکه‌های چندتایی می‌سازند.

توجه داشته باشید که در زبان انگلیسی صداهای ترکیبی (Multigraphs) به دو یا چند حرف گفته می‌شود که در کنار یکدیگر یک صدا دارند. صداهای ترکیبی می‌توانند از حروف صدادار و حروف بی‌صدا، یا از ترکیبی از هر دو ساخته شوند.

یادگیری صداهای الفبای انگلیسی به شما کمک می‌کند با یادگیری یک کلمه، شیوه نوشتن و تلفظ کلمات مشابه آن را نیز یاد بگیرید. به همین علت در ادامه به صداهای مختلف هر حرف در الفبای انگلیسی و صداهای ترکیبی آن با حروف دیگر می‌پردازیم.

حرف A در الفبای انگلیسی

حرف A اولین حرف در الفبای زبان انگلیسی و همچنین اولین حرف صدادار این زبان محسوب می‌شود. حروف صدادار در زبان انگلیسی می‌توانند با صداهای متنوعی تلفظ شوند. در ادامه به چند مورد از صداهای رایج این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف A

  • حرف A معمولا با صدای /æ/ تلفظ می‌شود:

bat /bæt/

cat /kæt/

cap /kæp/

man /mæn/

  • حرف A گاهی با صدای /eɪ/ تلفظ می‌شود:

bake /bk/

snake /snk/

take /'tk/

  • حرف A با صدای /ɑː/ نیز تلفظ می‌شود:

far /fɑːr/

palm /pɑːm/

calm /kɑːm/

  • این حرف گاهی با صدای /ɔː/ تلفظ می‌شود:

war /wɔːr/

call /kɔːl/

fall /fɔːl/

  • صدای دیگر این حرف به شکل /ə/ است:

asleep /əˈsliːp/

umbrella /ʌmˈbrel.ə/

petal /ˈpet̬.əl/

  • حرف A در کلمات معدودی با صدای /e/ تلفظ می‌شود:

any /ˈen.i/

anything /ˈen.i.θɪŋ/

area /ˈer.i.ə/

  • حرف A هرازگاهی با صدای /ɪ/ تلفظ می‌شود:

cabbage /ˈkæbdʒ/

baggage /ˈbæɡdʒ/

package /ˈpækdʒ/

صداهای ترکیبی حرف A

حرف A می‌تواند با حروف دیگر زبان انگلیسی، به خصوص حروف صدادار ترکیب شود و صداهای تازه‌ای تولید کند. در ادامه به مهم‌ترین صداهای آن به ترتیب کاربرد زیاد تا کم می‌پردازیم.

  • ترکیب «ai» با صدای /eɪ/ به کار می‌رود:

snail /snl/

train /trn/

sail /sl/

  • ترکیب «ai» می‌تواند با صدای /e/ نیز استفاده شود:

again /əˈɡen/

said /'sed/

against /əˈɡenst/

  • ترکیب «ai» گاهی اوقات صدای /ə/ می‌دهد:

curtain /ˈkɝː.tən/

certain /ˈsɝː.tən/

  • ترکیب «ai» در کلماتی که هجای آخر آن‌ها «ain» است، با صدای /ɪ/ تلفظ می‌شود:

bargain /ˈbɑːr.ɡɪn/

porcelain /ˈpɔːr.səl.ɪn/

  • ترکیب «air» با صدای /er/ تلفظ می‌شود:

fair /fer/

pair /per/

chair /tʃer/

  • ترکیب «ae» با صدای /e/ به کار می‌رود:

aerial /ˈer.i.əl/

aeroplane /ˈeərəpleɪn/

  • ترکیب «au» در وسط یا اول جمله با صدای /ɑː/ تلفظ می‌شود:

laundry /ˈlɑːn.dri/

August /ɑːˈɡʌst/

sauce /sɑːs/

  • ترکیب «au» گاهی اوقات با صدای /æ/ تلفظ می‌شود:

aunt /ænt/

laugh /læf/

  • ترکیب «au» در کلمه beauty با صدای /uː/ به کار می‌رود:

beauty /ˈbj.t̬i/

beautiful /ˈbjtɪfl/

  • ترکیب «augh» با صدای /ɑː/ تلفظ می‌شود و «gh» در آن بی‌صداست:

caught /kɑːt/

naughty /ˈnɑː.t̬i/

daughter /ˈdɑː.t̬ɚ/

حرف A در الفبای انگلیسی
  • ترکیب «ay» با صدای /eɪ/ تلفظ می‌شود:

tray /tr/

crayon /ˈkr.ɑːn/

runway /ˈrʌnw/

  • ترکیب «aw» با صدای /ɑː/ به کار می‌رود:

paw /pɑː/

straw /strɑː/

jaw /dʒɑː/

  • ترکیب «ea» معمولا با صدای /e/ استفاده می‌شود:

head /hed/

bread /bred/

thread /θred/

  • ترکیب «ea» گاهی اوقات صدای /i:‎/ می‌دهد:

seat /st/

pea /p/

teacher /ˈttʃər/

  • ترکیب «ea» با صدای /eɪ/ نیز تلفظ می‌شود:

break /brk/

steak /stk/

  • ترکیب «ea» با صدای /iːə/ نیز به کار می‌رود:

idea /aɪˈdiː.ə/

movie theater /ˈmuː.vi ˌθiː.ə.t̬ɚ/

  • ترکیب «ea» در کلماتی که «ear» دارند با صدای /ɪ/ به کار می‌رود:

appear /əˈpɪr/

sear /sɪr/

shear /ʃɪr/

  • ترکیب «oa» با صدای /oʊ/ تلفظ می‌شود:

goat /ɡt/

boat /bt/

coat /kt/

  • ترکیب «oa» صدای /ɑː/ نیز دارد:

abroad /əˈbrɑːd/

broadcast /ˈbrɑːd.kæst/

  • ترکیب «ia» با صدای /ə/ به کار می‌رود:

special /ˈspeʃ.əl/ 

Egyptian /iˈdʒɪp.ʃən/

حرف B در الفبای انگلیسی

در ادامه قصد داریم به صداهای حرف B در زبان انگلیسی بپردازیم. B دومین حرف الفبای زبان انگلیسی است و جزو حروف بی‌صدای این زبان محسوب می‌شود. صداهای این حرف عبارتند از:

  • حرف B در بیشتر کلمات انگلیسی صدای /b/ می‌دهد:

bat /bæt/

best /best/

kebab /kəˈbɑːb/

  • وقتی حرف B بعد از «m» یا قبل از «f» بیاید تلفظ نمی‌شود:

lamb /læm/

subtle /ˈsʌt̬.əl/

bomb /bɑːm/

صداهای ترکیبی حرف B

حرف B در انگلیسی فقط با یک حرف دیگر ترکیب می‌شود و صدای آن تغییری نمی‌کند.

  • حرف B در زبان انگلیسی فقط با خودش ترکیب می‌شود و با صدای /b/ خوانده می‌شود:

pebble /ˈpeb.əl/

robber /ˈrɑː.bɚ/

cabbage /ˈkæb.ɪdʒ/

حرف C در الفبای انگلیسی

در ادامه به صداهای حرف C در زبان انگلیسی می‌پردازیم. C سومی حرف زبان انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای این زبان است. مهم‌ترین و رایج‌ترین صداهای این زبان عبارتند از:

  • حرف C قبل از حروف صدادار «e»، «i» و حرف نیمه صدادار «y» با صدای /s/ تلفظ می‌شود:

city /ˈsɪt̬.i/

certificate /sɚˈtɪf.ə.kət/

cinema /ˈsɪn.ə.mə/

cylinder /ˈsɪl.ɪn.dɚ/

  • حرف C قبل از باقی حروف صدادار زبان انگلیسی با صدای /k/ تلفظ می‌شود:

car /kɑːr/

cactus /ˈkæk.təs/

camp /kæmp

حرف C در الفبای انگلیسی

صداهای ترکیبی حرف C

حرف C گاهی اوقات با دیگر حروف بی‌صدا یا حروف صدادار زبان انگلیسی ترکیب می‌شود و صدای متفاوتی می‌سازد. مهم‌ترین ترکیب‌های این حرف عبارتند از:

  • حرف C قبل از حروف صدادار «e»، «i» و «y» با خودش ترکیب می‌شود و صدای /ks/ می‌دهد:

accident /ˈæk.sə.dənt/

succeed /səkˈsiːd/

coccyx /ˈkɑːk.sɪks/

  • ترکیب «ch» در انگلیسی با صدای /tʃ/ تلفظ می‌شود:

torch /tɔːr/

church /tʃɝː/

chop /ɑːp/

cheer /ɪr/

  • ترکیب «ch» در کلمات وام‌گرفته از فرانسوی با صدای /ʃ/ تلفظ می‌شود:

machine /məˈʃiːn/

moustache /ˈmʌs.tæʃ/

chef /ʃef/

  • ترکیب «ch» در اول کلمه صدای /k/ می‌دهد:

choreography /ˌkɔːr.iˈɑː.ɡrə.fi/

choir /ˈkwaɪ.ɚ/

chord /kɔːrd/

  • ترکیب «ck» با صدای /k/ تلفظ می‌شود:

bucket /ˈbʌk.ɪt/

sock /sɑːk/

duck /dʌk/

  • ترکیب «sc» با صدای /s/ به کار می‌رود:

scientist /ˈsaɪən.tɪst/

scent /sent/

  • ترکیب «sc» در کلماتی که «sci» در آن‌ها به کار رفته صدای /ʃ/ می‌دهد:

conscious /ˈkɑːnəs/

luscious /ˈlʌʃ.əs/

conscience /ˈkɑːnəns/

  • ترکیب «cq» در کلماتی که «cqu» در آن‌ها به کار رفته با صدای /k/ تلفظ می‌شود:

acquire /əˈkwaɪɚ/

acquaint /əˈkweɪnt/

racquet /ˈræk.ɪt/

  • حرف C در ترکیب «cio» با صدای /ʃ/ تلفظ می‌شود:

vicious /ˈvɪʃ.əs/

delicious /dɪˈlɪʃ.əs/

حرف D در زبان انگلیسی

در ادامه به صداهای مختلف حرف D می‌پردازیم که چهارمین حرف زبان انگلیسی است. این حرف جزو حروف بی‌صدای این زبان به شمار می‌رود.

صداهای رایج حرف D

  • حرف D در زبان انگلیسی همیشه صدای /d/ می‌دهد:

candle /ˈkæn.dəl/

door /dɔːr/

duck /dʌk/

صداهای ترکیبی حرف D

حرف D در زبان انگلیسی وقتی در کنار حروف دیگر، به خصوص حروف بی‌صدا قرار بگیرد با صداهای مختلفی تلفظ می‌شود. در ادامه به صدای این ترکیب‌ها از رایج‌ترین تا کم‌کاربردترین می‌پردازیم.

  • ترکیب حرف D با خودش صدای /d/ می‌دهد:

ladder /ˈlædər/

wedding /ˈwed.ɪŋ/

puddle /ˈpʌd.əl/

  • ترکیب «dg» با صدای /dʒ/ تلفظ می‌شود:

badger /ˈbæər/

lodger /ˈlɑːər/

bridge /brɪ/

fridge /frɪ/

  • ترکیب «ed» در انتهای افعالی که به حروف «x»، «sh»، «ch»، «s»، «f»، «k»، «p»، و «th» ختم می‌شوند صدای /t/ می‌دهد:

cooked /kʊkt/

liked /laɪkt/

dropped /drɑːpt/

stopped /stɑːpt/

kissed /kɪst/

perished /ˈperɪʃt/

حرف E در الفبای انگلیسی

حرف E پنجمین حرف زبان انگلیسی و دومین حرف صدادار آن است. این حرف صدادار در ترکیب با حروف صدادار و بی‌صدای دیگر در زبان انگلیسی صداهای مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صداهای رایج حرف E

  • حرف E معمولا به شکل /e/ تلفظ می‌شود:

egg /eɡ/

bed /bed/

envelope /ˈenvələʊp/

  • تلفظ دیگر این حرف به شکل /i:‎/ است:

me /m/

Chinese /ˌtʃaɪˈnz/

Egypt /ˈdʒɪpt/

  • حرف E با صدای /ɪ/ نیز تلفظ می‌شود:

rocket /ˈrɒkɪt/

pretty /ˈprɪti/

cricket /ˈkrɪkɪt/

  • حرف E در آخرین هجای کلمه با صدای /ə/ تلفظ می‌شود:

broken /ˈbrəʊkən/

pollen /ˈpɒlən/

jewel /ˈdʒuːəl/

  • همچنین حرف E با صدای /ɪə/ نیز خوانده می‌شود:

material /məˈtɪəriəl/

bacteria /bækˈtɪəriə/

cafeteria /ˌkæfəˈtɪəriə/

صداهای ترکیبی حرف E

حرف E معمولا با حروف صدادار دیگر و گاهی اوقات با حروف بی‌صدای زبان انگلیسی ترکیب می‌شود و صداهای جدیدی می‌سازد. در ادامه به مهم‌ترین ترکیب‌های حرف E می‌پردازیم.

  • ترکیب حرف E با خودش صدای /i:‎/ می‌دهد:

tree /tr/

feet /ft/

eel /l/

  • ترکیب حرف E با خودش با صدای /ɪə/ نیز تلفظ می‌شود:

cheer /tʃɪə(r)/

engineering /ˌen.dʒɪˈnɪər.ɪŋ/

pioneering /ˌpaɪəˈnɪə.rɪŋ/

  • ترکیب «ea» در وسط کلمه صدای /e/ می‌دهد:

bread /bred/

head /hed/

thread /θred/

  • ترکیب «ea» با صدای /i:‎/ نیز تلفظ می‌شود:

pea /p/

beach /btʃ/

teacher /ˈttʃə(r)/

  • ترکیب «ea» گاهی با صدای /eɪ/ تلفظ می‌شود:

break /brk/

steak /stk/

breaker /ˈbrkə(r)/

  • ترکیب «ea» با صدای /ɪə/ نیز خوانده می‌شود:

idea /aɪˈdɪə/

theater /ˈθɪətə(r)/

  • ترکیب «ei» معمولا با صدای /eɪ/ تلفظ می‌شود:

veil /vl/

rein /rn/

reign /rn/

  • ترکیب «ei» با صدای /i:‎/ نیز به کار می‌رود:

ceiling /ˈslɪŋ/

protein /ˈprəʊtn/

receipt /rɪˈst/

  • ترکیب «eo» با صدای /ə/ تلفظ می‌شود:

dungeon /ˈdʌndʒən/

sturgeon /ˈstɜːdʒən/

  • ترکیب «eu» در بسیاری کلمات با صدای /juː/ به کار می‌رود:

eucalyptus /ˌjuːkəˈlɪptəs/

neutral /ˈnj.trəl/

Eugene /juːˈdʒiːn/

  • ترکیب «eu» با صدای /jʊə/ نیز تلفظ می‌شود:

Europe /ˈjʊərəp/

euro /ˈjʊərəʊ/

neuro- /njʊə.rəʊ-/

  • ترکیب «ew» در انتهای کلمات با صدای /uː/ تلفظ می‌شود:

crew /kr/

screw /skr/

cashew /ˈkæʃ/

  • ترکیب «ew» با صدای /əʊ/ نیز به کار می‌رود:

sew /səʊ/

sewn /səʊn/

  • ترکیب «ey» در انتهای کلمات با صدای /i:‎/ استفاده می‌شود:

monkey /ˈmʌŋki/

donkey /ˈdɒŋki/

money /ˈmʌni/

  • ترکیب «ey» در انتهای کلمات با صدای /eɪ/ نیز تلفظ می‌شود:

grey /ɡr/

prey /pr/

they /ð/

  • ترکیب «ae» با صدای /eə/ در انگلیسی به کار می‌رود:

aerial /ˈeə.ri.əl/

aeroplane /ˈeərəpleɪn/

aerosol /ˈeərəsɒl/

  • ترکیب «ie» صدای /iː/ می‌دهد:

achieve /əˈtʃv/

brief /brf/

cookie /ˈkʊki/

  • حرف E بعد از حرف «I» که پس از حرفی بی‌صدا آمده، خوانده نمی‌شود:

pie /paɪ/

tie /taɪ/

  • ترکیب «oe» با صدای /əʊ/ خوانده می‌شود:

doe /dəʊ/

toe /təʊ/

  • ترکیب «oe» در انتهای کلمات با صدای /uː/ به کار می‌رود:

shoe /ʃ/

canoe /kəˈn/

  • ترکیب «ue» در انتها یا وسط کلمه با صدای /u:‎/ تلفظ می‌شود:

blue /bl/

glue /ɡl/

clue /kl/

نکته: حرف E در انتهای کلمات، مثلا safe معمولا صامت است. در کلمات مرکبی مانند safeguard نیز با وجود اینکه در وسط کلمه قرار می‌گیرد اما خوانده نمی‌شود. همچنین هنگامی که پسوندی به آن اضافه می‌شود مثلا در کلمه safely، حرف E صامت است و خوانده نمی‌شود.

حرف E در الفبای انگلیسی

حرف F در الفبای انگلیسی

حرف F ششمین حرف الفبای زبان انگلیسی و جزو حروف بی‌صدای آن است. در ادامه به اشکال مختلف تلفظ این حرف اشاره می‌کنیم.

صداهای رایج حرف F

  • حرف F در انگلیسی با صدای /f/ خوانده می‌شود:

frog /frɑːɡ/

bonfire /ˈbɑːnfaɪər/

leaf /liːf/

نکته: حرف F در لغت بسیار پرکاربرد «of» با صدای /v/ تلفظ می‌شود.

of /əv/

صداهای ترکیبی حرف F

این حرف در انگلیسی فقط با خودش ترکیب می‌شود و صدای /f/ می‌دهد:

muffin /ˈmʌfɪn/

puff /pʌf/

off /ɔːf/

giraffe /dʒəˈræf/

حرف G در الفبای انگلیسی

حرف G هفتمین حرف الفبای انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است. در ادامه به صداهای مختلف این حرف در زبان انگلیسی اشاره می‌کنیم.

صداهای رایج حرف G

  • حرف G معمولا با صدای /ɡ/ تلفظ می‌شود:

goose /ɡuːs/

gargoyle /ˈɡɑːrɡɔɪl/

game /ɡeɪm/

  • این حرف قبل از حروف «i»، «e» یا «y» به صورت /d͡ʒ/ تلفظ می‌شود:

giant /ˈdʒaɪənt/

ginger /ˈdʒɪndʒər/

geology /iˈɑːləi/

vegetable /ˈvetəbl/

  • حرف G قبل از h در انگلیسی تلفظ نمی‌شود:

through /θruː/

neighbor /ˈneɪbər/

night /naɪt/

  • حرف G قبل از n نیز تلفظ نمی‌شود:

foreigner /ˈfɔːrənər/

design /dɪˈzaɪn/

gnat /næt/

نکته: حرف G در وام‌واژه‌های فرانسوی به صورت /ʒ/ بیان می‌شود:

rouge /ruːʒ/

genre /ˈʒɑːnrə/

beige /beɪʒ/

صداهای ترکیبی حرف G

حرف G می‌تواند با حروف دیگر انگلیسی، مخصوصا حروف بی‌صدا ترکیب شود و صداهای جدیدی بسازد. در ادامه به ترتیب اهمیت به این صداها می‌پردازیم.

  • ترکیب «gg» معمولا صدای /ɡ/ می‌دهد:

juggle /ˈdʒʌɡl/

goggle /ˈɡɑːɡl/

jogger /ˈdʒɑːɡər/

  • ترکیب «gg» گاهی با صدای /d͡ʒ/ تلفظ می‌شود:

exaggerate /ɪɡˈzæəreɪt/

suggest /səɡˈest/

  • ترکیب «gh» معمولا با صدای /ɡ/ تلفظ می‌شود:

ghost /ɡəʊst/

yoghurt /ˈjəʊɡərt/

dinghy /ˈdɪŋɡi/

  • ترکیب «gh» بعد از حرف «u» با صدای /f/ خوانده می‌شود:

laugh /læf/

cough /kɔːf/

roughage /ˈrʌfɪdʒ/

  • ترکیب «gh» بعد از «ou» تلفظ نمی‌شود:

drought /draʊt/

borough /ˈbɝː.oʊ/

although /ɑːlˈðoʊ/

  • ترکیب «ng» با صدای /ŋ/ تلفظ می‌شود:

sing /sɪŋ/

camping /ˈkæmpɪŋ/

boomerang /ˈbuːməræŋ/

king /kɪŋ/

  • ترکیب «ng» گاهی هم با صدای /nɡ/ بیان می‌شود:

engulf /ɪnˈɡʌlf/

ungainly /ʌnˈɡeɪnli/

  • ترکیب «nge» صدای /nd͡ʒ/ می‌دهد:

sponge /spʌndʒ/

angel /ˈeɪndʒl/

  • ترکیب «ngue» با صدای /ŋ/ خوانده می‌شود:

tongue /tʌŋ/

meringue /məˈræŋ/

  • ترکیب «gn» در وام‌واژه‌های این زبان با صدای /nj/ تلفظ می‌شود:

champignon /tʃamˈpɪnjən/

lasagna /ləˈzɑːnjə/

  • ترکیب «gn» گاهی با صدای /ɡn/ بیان می‌شود:

signature /ˈsɪɡnətʃər/

agnostic /æɡˈnɑːstɪk/

  • ترکیب «dge» صدای /d͡ʒ/ می‌دهد:

lodger /ˈlɑːər/

fridge /frɪ/

hedge /he/

حرف H در الفبای انگلیسی

حرف H هشتمین حرف الفبای زبان انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است. در ادامه به صداهای مختلف این حرف اشاره می‌کنیم.

صداهای رایج حرف H

  • حرف H معمولا با صدای /h/ تلفظ می‌شود:

hen /hen/

helicopter /ˈhelɪkɒptə(r)/

horse /hɔːs/

  • حرف H قبل از حرف «o» تلفظ نمی‌شود:

honest /ˈɑːnɪst/

honor /ˈɒnə(r)/

heirloom /ˈeəluːm/

  • حرف H بعد از حرف «a» نیز تلفظ نمی‌شود:

ah /ɑː/

dahlia /ˈdeɪliə/

cheetah /ˈtʃiːtə/

  • حرف H قبل از حرف «g» نیز بی‌صداست:

ghost /ɡəʊst/

yoghurt /ˈjɒɡət/

dinghy /ˈdɪŋɡi/

  • ترکیب «gh» معمولا تلفظ نمی‌شود:

through /θruː/

neighbor /ˈneɪbə(r)/

night /naɪt/

  • حرف H قبل از حرف «r» نیز بی‌صداست و تلفظ نمی‌شود:

rhino /ˈraɪnəʊ/

rhyme /raɪm/

rhubarb /ˈruːbɑːb/

صداهای ترکیبی حرف H

حرف H در زبان انگلیسی قبل و بعد از بسیاری حروف، مخصوصا حروف بی‌صدا قرار می‌گیرد و صداهای جدیدی می‌سازد. در ادامه به این صداها اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «xh» با صدای /gz/ بیان می‌شود:

exhort /ɪɡˈzɔːt/

exhibit /ɪɡˈzɪbɪt/

exhaustive /ɪɡˈzɔːstɪv/

  • ترکیب «ch» صدای /tʃ/ می‌دهد:

torch /tɔːtʃ/

church /tʃɜːtʃ/

chicken /ˈtʃɪkɪn/

  • ترکیب «ch» در وام‌واژه‌های فرانسوی نیز با صدای /ʃ/ تلفظ می‌شود:

machine /məˈʃiːn/

chicane /ʃɪˈkeɪn/

moustache /ˈmʌstæʃ/

  • ترکیب «ch» می‌تواند صدای /k/ نیز داشته باشد:

choreography /ˌkɒriˈɒɡrəfi/

choir /ˈkwaɪə(r)/

choli /'kɔːli/

  • ترکیب «ph» با صدای /f/ تلفظ می‌شود:

phone /fəʊn/ 

dolphin /ˈdɒlfɪn/

graph /ɡrɑːf/

  • ترکیب «sh» با صدای /ʃ/ خوانده می‌شود:

ship /ʃɪp/

shark /ʃɑːk/

fish /fɪʃ/

  • ترکیب «th» با صدای /θ/ تلفظ می‌شود:

mouth /maʊθ/

teeth /tiːθ/

thorn /θɔːn/

  • ترکیب «th» اگر قبل از حرف «e» بیاید /ð/ نیز تلفظ می‌شود:

smoothie /ˈsmuːði/

then /ðen/

brother /ˈbrʌðə(r)/

  • ترکیب «th» گاهی اوقات با صدای /t/ نیز تلفظ می‌شود:

thyme /taɪm/

Thomas /ˈtɒməs/

Thames /ˈtemz/

  • ترکیب «wh» صدای /w/ می‌دهد (توجه کنید که هنگام تلفظ این حرف، لب‌ها به داخل جمع می‌شوند):

wheel /wiːl/

whisker /ˈwɪskə(r)/

white /waɪt/

  • ترکیب «wh» گاهی صدای /h/ می‌دهد ینی «w» در آن صامت است:

who /huː/

whole /həʊl/

whom /huːm/

  • ترکیب «gh» بعد از حرف «u» صدای /f/ می‌دهد:

laugh /lɑːf/

cough /kɔːf/

roughage /ˈrʌfɪdʒ/

  • ترکیب «gh» بعد از «ou» نیز صامت است و تلفظ نمی‌شود:

drought /draʊt/

doughnut /ˈdəʊnʌt/

thought /θɔːt/

حرف I در الفبای انگلیسی

حرف I در الفبای انگلیسی

حرف I نهمین حرف در زبان انگلیسی و سومین حرف صدادار آن است. این حرف صداهای بسیار متنوعی تولید می‌کند که در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین موارد آن اشاره کنیم.

صداهای رایج حرف I

  • حرف I معمولا به شکل /ɪ/ تلفظ می‌شود که تلفظ کوتاه این حرف است:

pig /pɪɡ/

insect /ˈɪnsekt/

lip /lɪp/

  • حرف I وقتی اول کلمه قبل از حرف صامتی قرار بگیرد یا وقتی بین دو حرف بی‌صدا باشد، با صدای /aɪ/ تلفظ می‌شود:

child /tʃld/

tiger /ˈtɡər/

iron /ˈaɪərn/

  • حرف I گاهی اوقات صدای /ə/ می‌دهد:

pupil /ˈpjuːpəl/

nostril /ˈnɑːstrəl/

basin /ˈbeɪsən/

  • حرف I وقتی بین دو حرف بی‌صدا قرار بگیرد با صدای /ɜː/ تلفظ می‌شود:

birth /bɜːrθ/

bird /bɜːrd/

shirt /ʃɜːrt/

  • حرف I با صدای /i:‎/ نیز تلفظ می‌شود:

physique /fɪˈzk/

oblique /əˈblk/

Fiat /ˈfɑːt/

صداهای ترکیبی حرف I

حرف I در ترکیب با حروف دیگر زبان انگلیسی به خصوص حروف صدادار، صداهای جدیدی تولید می‌کند. در ادامه به این صداها همراه با مثال اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «ie» با صدای /iː‎/ تلفظ می‌شود:

achieve /əˈtʃv/

brief /brf/

cookie /ˈkʊki/

  • ترکیب «ie» بعد از یک حرف بی‌صدا /aɪ/ تلفظ می‌شود:

pie /p/

tie /t/

lie /l/

نکته: ترکیب «ie» در کلمه friend صدای /e/ دارد:

friend /frend/

  • ترکیب «ai» به صورت /eɪ/ خوانده می‌شود:

snail /snl/

train /trn/

sail /sl/

  • ترکیب «ai» صدای /e/ نیز می‌دهد:

again /əˈɡen/

said /'sed/

against /əˈɡenst/

  • ترکیب «ai» با صدای /ə/ نیز بیان می‌شود:

curtain /ˈkɝː.tən/

certain /ˈsɝː.tən/

نکته: ترکیب «ai» در کلمه bonsai به صورت /aɪ/ تلفظ می‌شود:

bonsai /ˌbɑːnˈs/

  • ترکیب «air» به صورت /er/ تلفظ می‌شود:

chair /tʃer/

pair /per/

fair /fer/

  • ترکیب «ei» معمولا صدای /eɪ/ می‌دهد:

veil /vl/

reign /rn/

rein /rn/

  • ترکیب «ei» گاهی با صدای /i:‎/ تلفظ می‌شود:

receive /rɪˈsv/

ceiling /ˈslɪŋ/

receipt /rɪˈst/

  • ترکیب «ei» در تلفظ دو کلمه زیر و ترکیب‌های آن‌ها هم صدای /i:‎/ و هم صدای /ˈaɪ/ دارد:

either /ˈðər/, /ˈðər/

neither /ˈnðər/, /ˈnðər/

نکته: دو کلمه neither و either در زبان انگلیسی بریتانیایی به صورت /aɪ/ و در انگلیسی آمریکایی به شکل /iː/ تلفظ می‌شوند.

  • ترکیب «eigh» صدای /eɪ/ می‌دهد:

neighbor /ˈnbər/

eight /t/

weight /wt/

نکته: ترکیب «eigh» در کلمه height صدای /aɪ/ دارد:

height /ht/

حرف J در الفبای انگلیسی
  • ترکیب «oi» با صدای /ɔɪ/ بیان می‌شود:

joint /dʒɔɪnt/

coin /kɔɪn/

toilet /ˈtɔɪ.lət/

  • ترکیب «oi» به صورت /ə/ تلفظ می‌شود:

tortoise /ˈtɔː.təs/

porpoise /ˈpɔː.pəs/

  • ترکیب «ui» معمولا به صورت /uː/ تلفظ می‌شود:

fruit /frt/

juice /dʒs/

suit /st/

  • ترکیب «ui» گاهی صدای /ɪ/ می‌دهد:

biscuit /ˈbɪskɪt/

building /ˈbɪldɪŋ/

circuit /ˈsɜːkɪt/

  • ترکیب «ia» با صدای /ə/ تلفظ می‌شود:

special /ˈspeʃ.əl/

official /əˈfɪʃ.əl/

Egyptian /iˈdʒɪp.ʃən/

حرف J در الفبای انگلیسی

حرف J دهمین حرف الفبای زبان انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای این زبان است. در ادامه صداهای مختلف این حرف را در کنار حروف مختلف بررسی می‌کنیم.

صداهای رایج حرف J

  • حرف J با صدای /dʒ/ به کار می‌رود:

jar /ɑːr/

jumper /ˈʌmpər/

pajamas /pəˈɑː.məz/

  • حرف J در کلمات وام‌گرفته از زبان‌های دیگر گاهی صدای /dʒ/ و گاهی صدای /ʒ/ می‌دهد:

Raj /ɹɑː/ /ɹɑːʒ/

Azerbaijan /ˌæz.ə(ɹ).baɪˈɑːn/ /ə.ˈzɛː(ɹ).baɪˌʒɑːn/

Taj Mahal /ˌtɑː məˈhɑːl/ /ˌtɑːʒ məˈhɑːl/

Beijing /ˌbeɪˈɪŋ/ /ˌbeɪˈʒɪŋ/

  • حرف J گاهی با صدای /j/ نیز تلفظ می‌شود:

Fjord /fjɔʁt/

hallelujah /ˌhælɪˈl(j)uːjə/

  • حرف J در وام‌واژه‌های فرانسوی صدای /ʒ/ نیز دارد:

bijou /biˈʒuː/

Dijon /diˈʒɔn/

نکته: حرف J در وام‌واژه‌های اسپانیایی با صدای /h/ تلفظ می‌شود:

Jalapeño /ˌhæl.əˈpeɪn.jəʊ/

حرف J در انگلیسی صدای ترکیبی با حرف دیگری نمی‌سازد.

حرف K در الفبای انگلیسی

حرف K یازدهمین حرف زبان انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است. در ادامه به صداهای این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف K

  • حرف K معمولا با صدای /k/ تلفظ می‌شود:

Kayak /ˈkaɪæk/

book /bʊk/

bike /baɪk/

  • حرف K قبل از حرف «n» صامت است و تلفظ نمی‌شود:

knight /naɪt/

knee /niː/

know /nəʊ/

صداهای ترکیبی حرف K

حرف K در ترکیب با حروف بی‌صدای زبان انگلیسی صداهای تازه‌ای تولید می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «ck» در انگلیسی با صدای /k/ تلفظ می‌شود:

duck /dʌk/

back /bæk/

lock /lɑːk/

  • ترکیب «nk» بعد از حروف صدادار با صدای /ŋk/ بیان می‌شود:

think /θɪŋk/

drink /drɪŋk/

حرف L در الفبای انگلیسی

حرف L دوازدهمین حرف الفبای انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای این زبان است. در ادامه صداهای مختلف این حرف را بررسی می‌کنیم.

صداهای رایج حرف L

  • حرف L معمولا با صدای /l/ تلفظ می‌شود:

lip /lɪp/

law /lɔː/

look /lʊk/

camel /ˈkæml/

  • حرف L قبل از حروف بی‌صدایی مانند «f»، «m»، «k» و «d» صامت است:

walk /wɔːk/

sulk /sʌlk/

talk /tɔːk/

salmon /ˈsæmən/

calm /kɑːm/

palm /pɑːm/

half /hæf/

calf /kæf/

should /ʃʊd/

could /kʊd/

would /wʊd/

صداهای ترکیبی حرف L

حرف L در ترکیب با حروف دیگر زبان انگلیسی صداهای مختلفی تولید می‌کند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «ll» در ابتدا یا وسط کلمه صدای /l/ دارد:

llama /ˈlɑːmə/

balloon /bəˈluːn/

smaller /smɑːlɜːr/

  • ترکیب «ll» در انتهای کلمه و به عنوان آخرین هجای آن، صدای /ɫ/ می‌دهد:

shell /ʃeɫ/

Dell /deɫ/

bell /beɫ/

توجه داشته باشید تنها تفاوت بین /l/ و /ɫ/ این است که دومی با تاکید بیشتری تلفظ می‌شود.

  • ترکیب «le» همیشه با صدای /l/ تلفظ می‌شود:

puddle /ˈpʌdl/

pebble /ˈpebl/

puzzle /ˈpʌzl/

حرف M در الفبای انگلیسی

حرف M سیزدهمین حرف الفبای انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است. در ادامه به صداهای این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف M

  • حرف M به صورت /m/ تلفظ می‌شود:

mop /mɑːp/

man /mæn/

museum /mjuˈziːəm/

صداهای ترکیبی حرف M

این حرف با حروف دیگری از زبان انگلیسی، به خصوص حروف بی‌صدا ترکیب می‌شود و صداهای جدیدی می‌سازد. در ادامه این صداها را بررسی می‌کنیم.

  • ترکیب «mm» معمولا در وسط کلمه می‌آید و صدای /m/ دارد:

drummer /ˈdrʌmər/

hammer /ˈhæmər/

mammoth /ˈmæməθ/

  • ترکیب «sm» در هجای آخر کلمه صدای /zəm/ دارد:

spasm /ˈspæzəm/

classicism /ˈklæsɪsɪzəm/

neologism /niˈɑːlədʒɪzəm/

  • ترکیب «mb» در انگلیسی صدای /m/ دارد:

plumber /ˈplʌmər/

comb /kəʊm/

lamb /læm/

نکته: حرف M در کلمه mnemonic بی‌صداست و تلفظ نمی‌شود. به همین دلیل ترکیب «mn» در این کلمه صدای /n/ دارد.

mnemonic /nɪˈmɑːnɪk/

حرف N در الفبای انگلیسی

حرف N چهاردهمین حرف الفبای انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است که صداهای ترکیبی متنوعی دارد. در این مطلب قصد داریم به صداهای مختلف این حرف بپردازیم.

صداهای رایج حرف N

  • حرف N معمولا با صدای /n/ تلفظ می‌شود:

nanny /ˈnæni/

corn /kɔːrn/

number /ˈnʌmbər/

  • حرف N در کنار «m» صامت است و تلفظ نمی‌شود:

column /ˈkɑːləm/

hymn /hɪm/

autumn /ˈɔːtəm/

صداهای ترکیبی حرف N

حرف N در ترکیب با حروف دیگر، به خصوص حروف بی‌صدا، صداهای مختلفی می‌سازد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ترکیب «nn» با صدای /n/ تلفظ می‌شود:

penny /ˈpeni/

fennel /ˈfenl/

dinner /ˈdɪnər/

  • ترکیب «nk» با صدای /ŋ/ خوانده می‌شود:

bank /bæŋk/

bunk /bʌŋk/

tank /tæŋk/

  • ترکیب «kn» صدای /n/ می‌دهد:

knock /nɑːk/

know /nəʊ/

knee /niː/

  • ترکیب «pn» نیز با صدای /n/ تلفظ می‌شود:

pneumatic /nuːˈmætɪk/

pneumonia /nuːˈməʊniə/

  • ترکیب «ng» با صدای /ŋ/ بیان می‌شود:

ring /rɪŋ/

king /kɪŋ/

boomerang /ˈbuːməræŋ/

length /leŋkθ/

  • ترکیب «ng» در انگلیسی با صدای /ng/ خوانده می‌شود:

engulf /ɪnˈɡʌlf/

angle /ˈæŋɡl/

finger /ˈfɪŋɡər/

  • ترکیب «ngh» گاهی با صدای /ŋ/ و گاهی با صدای /ŋɡ/ تلفظ می‌شود:

dinghy /ˈdɪŋi/ /ˈdɪŋɡi/

gingham /ˈɡɪŋəm/

  • ترکیب «ngue» نیز با صدای /ŋ/ تلفظ می‌شود:

tongue /tʌŋ/

meringue /məˈræŋ/

  • ترکیب «gn» با صدای /n/ تلفظ می‌شود:

sign /saɪn/

gnat /næt/

gnome /nəʊm/

foreigner /ˈfɔːrənər/

  • ترکیب «gn» در برخی کلمات صدای /gn/ می‌دهد:

magnetic /mæɡˈnetɪk/

signature /ˈsɪɡnətʃər/

signal /ˈsɪɡnəl/

نکته: ترکیب «gn» در کلمه lasagna صدای /nj/ می‌دهد:

lasagna /ləˈzɑːnjə/

حرف O در الفبای انگلیسی

حرف O در الفبای انگلیسی

حرف O پانزدهمین حرف الفبای زبان انگلیسی و چهارمین حرف صدادار این زبان است. این حرف در ترکیب با حروف بی‌صدا و صدادار دیگر، صداهای مختلفی می‌سازد که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صداهای رایج حرف O

  • حرف O با صدای /ɒ/ تلفظ می‌شود:

clock /klɒk/

stop /stɒp/

orange /ˈɒr.ɪndʒ/

  • تلفظ دیگر حرف O به شکل /əʊ/ است:

potato /pəˈteɪ.təʊ/

hotel /həʊˈtel/

radio /ˈreɪ.di.əʊ/

  • صدای دیگر این حرف /uː/ است:

to /t/

movement /ˈmv.mənt/

lose /lz/

  • حرف O به شکل /ʌ/ نیز تلفظ می‌شود:

mother /ˈmʌð.ə(r)/

honey /ˈhʌn.i/

oven /ˈʌv.ən/

  • حرف O با صدای /ə/ نیز تلفظ می‌شود:

bacon /ˈbeɪ.kən/

lemon /ˈlem.ən/

mirror /ˈmɪr.ə(r)/

  • این حرف گاهی با صدای /ʊ/ تلفظ می‌شود:

wolf /wʊlf/

woman /ˈwʊm.ən/

  • حرف O گاهی با صدای /wʌ/ نیز بیان می‌شود:

once /ns/

one /n/

نکته: حرف O women در کلمه می‌تواند با صدای /ɪ/ تلفظ شود:

women /ˈwɪm.ɪn/

صداهای ترکیبی حرف O

حرف O با حروف دیگر زبان انگلیسی، به خصوص حروف صدادار ترکیب می‌شود و صداهای متفاوتی می‌سازد. در ادامه به این صداها اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «oo» با صدای /uː/ تلفظ می‌شود:

tooth /tθ/

broom /brm/

spoon /spn/

  • ترکیب «oo» در وسط کلمه صدای /ʊ/ می‌دهد:

foot /fʊt/

hook /hʊk/

book /bʊk/

  • ترکیب «oo» صدای /ʌ/ نیز دارد:

blood /blʌd/

flood /flʌd/

  • ترکیب «oo» در بعضی کلمات صدای /ɔ:‎/ دارد:

door /dɔː(r)/

poor /pɔː(r)/

floor /flɔː(r)/

  • ترکیب «oa» معمولا با صدای /əʊ/ بیان می‌شود:

goat /ɡəʊt/

coach /kəʊtʃ/

coat /kəʊt/

  • ترکیب «oa» گاهی با صدای /ɔː/ خوانده می‌شود:

broad /brɔːd/

board /bɔːd/

roar /rɔː(r)/

  • ترکیب «oe» صدای /əʊ/ دارد:

doe /dəʊ/

toe /təʊ/

  • ترکیب «oe» در انتهای کلمات صدای /uː/ می‌دهد:

shoe /ʃ/

canoe /kəˈn/

نکته اول: ترکیب «oe» در کلمه does با صدای /ʌ/ تلفظ می‌شود:

does /dʌz/

نکته دوم: ترکیب «oe» در وام‌واژه‌های فرانسوی صدای /iː/ دارد:

phoenix /ˈf.nɪks/

foetal /ˈf.təl/

foetus /ˈf.təs/

  • ترکیب «eo» با صدای /ə/ تلفظ می‌شود:

sturgeon /ˈstɜː.dʒən/

dungeon /ˈdʌn.dʒən/

pigeon /ˈpɪdʒ.ən/

نکته: ترکیب «eo» در کلمه people صدای /i:‎/ دارد:

people /ˈppl/

  • ترکیب «oi» صدای /ɔɪ/ دارد:

joint /dʒɔɪnt/

coin /kɔɪn/

toilet /ˈtɔɪ.lət/

  • صدای دیگر ترکیب «oi» به شکل /ə/ است:

tortoise /ˈtɔː.təs/

porpoise /ˈpɔː.pəs/

  • ترکیب «ou» در وسط کلمه چهار صدا دارد. صدای اول آن /aʊ/ است:

house /hs/

cloud /kld/

mountain /ˈmn.tɪn/

  • صدای دیگر ترکیب «ou» به شکل /ʌ/ است:

touch /tʌtʃ/

tough /tʌf/

cousin /ˈkʌz.ən/

  • ترکیب «ou» با صدای /uː/ نیز خوانده می‌شود:

group /ɡrp/

soup /sp/

you /j/

  • ترکیب «ou» در وسط کلمه با صدای /əʊ/ نیز تلفظ می‌شود:

shoulder /ˈʃəʊl.dər/

boulder /ˈbəʊl.dər/

soul /səʊl/

  • ترکیب «ou» در انتهای کلمه صدای /ə/ دارد:

enormous /ɪˈnɔːrməs/

famous /ˈfeɪ.məs/

  • ترکیب «ou» در کلمه tour و کلمه‌هایی که از آن ساخته می‌شوند صدای /ɔ:‎/ یا /ʊə/ دارد:

contour /ˈkɒn.tɔː(r)/ or /ˈkɒntʊə(r)/

tour /tʊə(r)/, /tɔː(r)/

tourist /ˈtʊə.rɪst/, /ˈtɔː.rɪst/

نکته اول: ترکیب «ou» در کلمه cough با صدای /ɒ/ تلفظ می‌شود:

cough /kɒf/

نکته دوم: ترکیب «eou» در eous و ترکیب iou در ious صدای /ə/ دارند:

outrageous /ˌaʊtˈreɪ.dʒəs/

contagious /kənˈteɪ.dʒəs/

حرف P در الفبای انگلیسی
  • ترکیب «our» معمولا با صدای /ɔː/ خوانده می‌شود:

four /fɔː(r)/

court /kɔːt/

pour /pɔː(r)/

  • ترکیب «our» در انتهای کلمات با صدای /ə/ تلفظ می‌شود:

harbour /ˈhɑːbə(r)/

vapour /ˈveɪpə(r)/

labour /ˈleɪbə(r)/

  • ترکیب «ough» صدای /aʊ/ دارد و gh در آن تلفظ نمی‌شود:

drought /drt/

bough /b/

  • ترکیب «ough» با صدای /əʊ/ تلفظ می‌شود:

although /ɔːlˈðəʊ/

doughnut /ˈdəʊnʌt/

  • ترکیب «ough» صدای /ɔː/ نیز دارد:

thought /θɔːt/

brought /brɔːt/

sought /sɔːt/

  • ترکیب «ough» در آخرین هجای کلمه با صدای /ə/ تلفظ می‌شود:

thorough /ˈθʌrə/

borough /ˈbʌrə/

  • ترکیب «ow» با صدای /əʊ/ تلفظ می‌شود:

window /ˈwɪn.dəʊ/

snow /snəʊ/

bowl /bəʊl/

  • ترکیب «ow» صدای /aʊ/ نیز دارد:

owl /l/

cow /k/

town /tn/

  • ترکیب «oy» با صدای /ɔɪ/ خوانده می‌شود:

toy /tɔɪ/

oyster /ˈɔɪ.stə(r)/

royal /ˈrɔɪ.əl/

  • ترکیب «or» با صدای /ɔː/ بیان می‌شود:

fork /fɔːk/

scorpion /ˈskɔː.pi.ən/

stork /stɔːk/

  • صدای دیگر ترکیب «or» به شکل /ɜː/ است:

word /wɜːd/

world /wɜːld/

work /wɜːk/

  • ترکیب «ot» در آخرین هجای کلمات وام‌گرفته از فرانسوی صدای /əʊ/ دارد:

escargot /ɪˈskɑː.ɡəʊ/

Peugeot /ˈpɜːʒəʊ/

حرف P در الفبای انگلیسی

حرف P شانزدهمین حرف الفبای انگلیسی و یکی از حروف صامت این زبان است. در این بخش به صداهای مختلف این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف P

  • حرف P فقط صدای /p/ دارد:

parrot /ˈpærət/

press /pres/

pin /pɪn/

popular /ˈpɑːpjələr/

  • حرف P در کنار «s» صدای /s/ دارد یعنی «p» در آن صامت است:

psychologist /saɪˈkɑːlədʒɪst/

psychic /ˈsaɪkɪk/

pseudonym /ˈsuːdənɪm/

  • حرف P در کنار «n» صدای /n/ دارد:

pneumatic /nuːˈmætɪk/

pneumonia /nuːˈməʊniə/

  • حرف P در کنار «t» با صدای /t/ تلفظ می‌شود و «p» در آن بی‌صداست:

receipt /rɪˈsiːt/

ptarmigan /ˈtɑːrmɪɡən/

صداهای ترکیبی حرف P

حرف P در کنار حروف بی‌صدای دیگر صداهای تازه‌ای تولید می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ترکیب «pp» صدای /p/ دارد:

hippo /ˈhɪpəʊ/

puppy /ˈpʌpi/

slipper /ˈslɪpər/

  • ترکیب «ph» با صدای /f/ تلفظ می‌شود:

phone /fəʊn/

dolphin /ˈdɑːlfɪn/

graph /ɡræf/

حرف Q در الفبای انگلیسی

حرف Q نوزدهمین حرف الفبای زبان انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای این زبان است که در ادامه قصد داریم به صداهای آن بپردازیم.

صداهای رایج حرف Q

  • حرف Q معمولا قبل از «u» می‌آید و صدای /k/ دارد:

queue /kjuː/

acquire /əˈkwaɪər/

racquet /ˈrækɪt/

quiche /kiːʃ/

نکته: همان‌طور که اشاره شد حرف Q معمولا قبل از «ui» ،«ue» و «ua» می‌آید، اما در برخی کلمه‌های وام‌گرفته از خاورمیانه و زبان عربی، این حرف بدون u در انگلیسی نوشته می‌شود:

niqab /nɪˈkɑːb/

burqa /ˈbɜːrkə/

Qatar /ˈkɑːtɑːr/

همان‌طور که می‌بینید این کلمات در زبان عربی با حرف «ق» نوشته می‌شوند که در زبان انگلیسی وجود ندارد.

حرف R در الفبای انگلیسی

حرف R هجدهمین حرف الفبای انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است. در ادامه به صداهای این حرف اشاره می‌کنیم.

صداهای رایج حرف R

حرف R معمولا با صدای /r/ به کار می‌رود:

robin /ˈrɑːbɪn/

road /rəʊd/

serious /ˈsɪriəs/

در انگلیسی بریتانیایی اگر این حرف در هجای آخر کلمه بعد از یک حرف صدادار قرار بگیرد یا بعد از حرف صدادار و قبل از حرف بی‌صدا باشد، می‌توان آن را تلفظ نکرد:

arm /ɑːm/

scarecrow /ˈskeəkrəʊ/

car /kɑː(r)/

fork /fɔːk/

صداهای ترکیبی حرف R

حرف R در کنار حروف بی‌صدای دیگر زبان انگلیسی صداهای مختلفی دارد. در ادامه به این صداها اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «rr» صدای /r/ دارد:

parrot /ˈpærət/ 

carrot /ˈkærət/

lorry /ˈlɒri/

  • در ترکیب «wr» حرف «w» صامت است، بنابراین با صدای /r/ تلفظ می‌شود:

wrist /rɪst/

write /raɪt/

wrap /ræp/

  • ترکیب «rh» با صدای /r/ تلفظ می‌شود و حرف «h» در آن بی‌صداست:

rhino /ˈraɪnəʊ/

rhyme /raɪm/

rhubarb /ˈruːbɑːrb/

نکته: حرف R در انگلیسی آمریکایی بعد از حروفی مانند «u» و «i» صدای /ɝː/ دارد:

shirt /ʃɜːʳt/

murder /ˈmɝː.dɚ/

حرف S در الفبای انگلیسی

حرف S نوزدهمین حرف در زبان انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است. در ادامه به صداهای مختلف ساخته‌شده با این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف S

  • حرف S معمولا با صدای /s/ تلفظ می‌شود:

sun /sʌn/

skeleton /ˈskelɪtn/

mouse /maʊs/

oscar /maʊs/

  • صدای دیگر این حرف /z/ است:

is /ɪz/

music /ˈmjuːzɪk/

mosaic /məʊˈzeɪɪk/

  • حرف S بعد از «ure» و «ual» صدای /ʒ/ دارد:

casual /ˈkæʒuəl/

measure /ˈmeʒər/

treasure /ˈtreʒər/

Asia /ˈeɪʒə/

  • حرف S گاهی با صدای /ʃ/ نیز به کار می‌رود:

sugar /ˈʃʊɡər/

expansion /ɪkˈspænʃn/

dimension /dɪˈmenʃn/

tension /ˈtenʃn/

  • حرف S گاهی اوقات بی‌صداست و تلفظ نمی‌شود، به‌خصوص در واژه‌های وام‌گرفته از زبان‌های دیگر:

isle /aɪl/

debris /dəˈbriː/

bourgeois /ˌbʊrˈʒwɑː/

apropos /ˌæprəˈpəʊ/

صداهای ترکیبی حرف S

حرف S در ترکیب با برخی حروف دیگر الفبای زبان انگلیسی به خصوص حروف بی‌صدا، صداهای متفاوتی تولید می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «ss» صدای /s/ دارد:

dress /dres/

princess /ˈprɪnses/

compass /ˈkʌmpəs/

  • ترکیب «ss» با صدای /z/ نیز در جمله به کار می‌رود:

scissors /ˈsɪzərz/

dessert /dɪˈzɜːrt/

possess /pəˈzes/

  • ترکیب «ss» به شکل /ʃ/ نیز تلفظ می‌شود:

assure /əˈʃʊr/

issue ˈɪʃ.uː/

  • ترکیب «sh» با صدای /ʃ/ تلفظ می‌شود:

ship /ʃɪp/

shark /ʃɑːrk/

fish /fɪʃ/

  • ترکیب «sc» با صدای /s/ به کار می‌رود یعنی «c» در این ترکیب صامت است:

muscle /ˈmʌsl/

science /ˈsaɪəns/

scent /sent/

  • ترکیب «sci» در وسط کلمه صدای /ʃ/ دارد:

conscious /ˈkɑːnʃəs/

luscious /ˈlʌʃəs/

conscience /ˈkɑːnʃəns/

  • ترکیب «si» در «sion» انتهای کلمات با صدای /ʃ/ تلفظ می‌شود:

propulsion /prəˈpʌlʃn/

pension /ˈpenʃn/

  • ترکیب «ssi» در وسط کلمه نیز صدای /ʃ/ دارد:

passion /ˈpæʃn/

expression /ɪkˈspreʃn/

Russia /ˈrʌʃə/

  • ترکیب «st» وسط کلمه صدای /s/ دارد و «t» در آن صامت است:

castle /ˈkæsl/

Christmas /ˈkrɪsməs/

whistle /ˈwɪsl/

حرف S در الفبای انگلیسی

نکته: ترکیب «sth» در کلمه asthma صدای /s/ دارد، در واقع یعنی «th» در آن بی‌صداست. البته در انگلیسی آمریکایی «sth» صدای /z/ دارد:

asthma /ˈæsmə/ /ˈæzmə/

  • ترکیب «ps» در ابتدای کلمه صدای /s/ دارد:

psychology /saɪˈkɑːlədʒi/

psyche /ˈsaɪki/

psychopath /ˈsaɪkəpæθ/

  • پسوند «es-» نشان‌دهنده اسامی جمع است. همچنین نشانگر سوم‌شخص مفرد افعال در زمان گذشته است. این پسوند در کلماتی که به «z»، «ch»، «sh» و «x» ختم می‌شوند با صدای /'ez/ تلفظ می‌شود:

wishes /wɪʃez/

witches /wɪtʃez/

boxes /bɑːksez/

حرف T در الفبای انگلیسی

حرف T بیستمین حرف الفبای زبان انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است. در این بخش به صداهای مختلف این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف T

  • حرف T به طور کلی صدای /t/ دارد:

time /taɪm/

tart /tɑːrt/

tea /tiː/

tie /taɪ/

  • حرف T اگر بعد از حرف «u» بیاید صدای /tʃ/ دارد:

statue /ˈstætʃuː/

creature /ˈkriːtʃə(r)/

furniture /ˈfɜːrnɪtʃər/

  • حرف T در «ti» بعد از مصوت‌هایی مانند «a» و «u» با صدای /ʃ/ تلفظ می‌شود:

nation /ˈneɪʃn/

negotiation /nɪˌɡəʊʃiˈeɪʃn/

ratio /ˈreɪʃiəʊ/

  • حرف T اگر قبل از «l» قرار بگیرد بی‌صداست و تلفظ نمی‌شود:

rustle /ˈrʌsl/

castle /ˈkæsl/

Christmas /ˈkrɪsməs/

whistle /ˈwɪsl/

  • حرف T در «tch» بی‌صداست و به صورت /tʃ/ تلفظ می‌شود:

watch /wɑːtʃ/

butcher /ˈbʊtʃər/

pitch /pɪtʃ/

صداهای ترکیبی حرف T

حرف Tدر زبان انگلیسی با حروف دیگر به خصوص حروف بی‌صدا ترکیب می‌شود و صداهای تازه‌ای می‌سازد. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «tt» صدای /t/ دارد:

butter /ˈbʌtər/

kettle /ˈketl/

rattle /ˈrætl/

  • ترکیب «th» با صدای /θ/ تلفظ می‌شود:

mouth /maʊθ/

teeth /tiːθ/

thorn /θɔːrn/

thumb /θʌm/

  • اگر بعد از ترکیب «th» حروف «e» یا «i» بیایند، صدای /ð/ می‌دهد:

smoothie /ˈsmuːði/

then /ðen/

brother /ˈbrʌðər/

  • ترکیب «th» گاهی نیز صدای /t/ دارد:

thyme /taɪm/

Thomas /ˈtɑːməs/

Thames /ˈtemz/

  • ترکیب «pt» با صدای /t/ تلفظ می‌شود، یعنی «p» در آن صامت است:

receipt /rɪˈsiːt/

pterodactyl /ˌterəˈdæktɪl/

حرف U در الفبای انگلیسی

حرف U بیست و یکمین حرف الفبای انگلیسی و پنجمین حرف صدادار این زبان است. حروف صدادار زبان انگلیسی صداهای بسیار متنوعی تولید می‌کنند، در ادامه به برخی از صداهای مختلف این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف U

  • حرف U معمولا صدای /ʌ/ دارد:

bus /bʌs/

under /ˈʌndə(r)/

drum /drʌm/

  • حرف U در بعضی کلمات با صدای /uː/ تلفظ می‌شود:

feud /fjd/

druid /ˈdrɪd/

June /dʒn/

  • حرف U وقتی قبل از «s» در آخرین هجای کلمه قرار بگیرد صدای /ə/ دارد:

walrus /ˈwɔːlrəs/

circus /ˈsɜːkəs/

virus /ˈvaɪrəs/

  • حرف U می‌تواند صدای /ʊ/ نیز داشته باشد:

push /pʊʃ/

pull /pʊl/

bush /bʊʃ/

  • حرف U گاهی با صدای /ju/ تلفظ می‌شود:

use /juːz/

computer /kəmˈpjuːtə(r)/

united /juˈnaɪtɪd/

  • حرف U صدای /ʊə/ نیز دارد:

insurance /ɪnˈʃʊərəns/

luxurious /lʌɡˈʒʊəriəs/

  • حرف U اگر بعد از «g» یا «q» و قبل از حرفی صدادار قرار بگیرد، صدای /w/ می‌دهد:

penguin /ˈpeŋɡwɪn/

quack /kwæk/

harlequin /ˈhɑːləkwɪn/

  • حرف U در بعضی موارد صدای /ɪ/ نیز دارد:

busy /ˈbɪzi/

business /ˈbɪznəs/

  • حرف U گاهی با صدای /jʊə/ به کار می‌رود:

purify /ˈpjʊərɪfaɪ/

security /sɪˈkjʊərəti/

fury /ˈfjʊəri/

  • حرف U در بعضی کلمات نیز صدای /e/ دارد:

bury /ˈberi/

حرف U در الفبای انگلیسی

صداهای ترکیبی حرف U

حرف U در ترکیب با حروف دیگر زبان انگلیسی، به خصوص حروف صدادار صداهای متنوعی می‌سازد. در ادامه به تعدادی از این موراد اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «ue» در اول یا وسط کلمه صدای /u:‎/ دارد:

blue /bl/

glue /ɡl/

clue /kl/

  • ترکیب «ui» نیز صدای /uː/ دارد:

fruit /frt/

juice /dʒs/

suit /st/

  • ترکیب «ui» گاهی اوقات با صدای /ɪ/ به کار می‌رود:

biscuit /ˈbɪskɪt/

building /ˈbɪldɪŋ/

circuit /ˈsɜːkɪt/

  • ترکیب «ou» در وسط کلمه چهار صدا دارد. صدای اول آن / aʊ/ است:

house /hs/

cloud /kld/

mountain /ˈmn.tɪn/

  • ترکیب «ou» گاهی نیز صدای /ʌ/ دارد:

touch /tʌtʃ/

tough /tʌf/

cousin /ˈkʌz.ən/

  • ترکیب «ou» در بعضی موارد با صدای /uː/ تلفظ می‌شود:

group /ɡrp/

soup /sp/

you /j/

  • ترکیب «ou» با صدای /əʊ/ نیز به کار می‌رود:

shoulder /ˈʃəʊl.dər/

boulder /ˈbəʊl.dər/

soul /səʊl/

  • ترکیب «ou» در انتهای کلمات صدای /ə/ دارد:

enormous /ɪˈnɔːrməs/

famous /ˈfeɪ.məs/

outrageous /ˌaʊtˈreɪ.dʒəs/

نکته: ترکیب «ou» در کلمه tourist صدای /ʊə/ یا /ɔː/ دارد:

tourist /ˈtʊə.rɪst/ /ˈtɔː.rɪst/

  • ترکیب «our» به طور کلی صدای /ɔːr/ دارد:

four /fɔː(r)/

court /kɔːt/

  • ترکیب «our» در انتهای کلمه با صدای /ʊr/ نیز تلفظ می‌شود:

contour /ˈkɑːntʊr/

tour /tʊr/

tourist /ˈtʊrɪst/

  • ترکیب «ough» با صدای /aʊ/ تلفظ می‌شود:

drought /drt/

bough /b/

  • ترکیب «ough» در بعضی کلمات با صدای /əʊ/ نیز به کار می‌رود:

although /ɔːlˈðəʊ/

doughnut /ˈdəʊnʌt/

  • ترکیب «ough» صدای /ɑː/ نیز دارد:

thought /θɑːt/

brought /brɑːt/

  • ترکیب «ough» گاهی صدای /ə/ دارد:

thorough /ˈθʌrə/

borough /ˈbʌrə/

  • ترکیب «au» با صدای /ɑː/ به کار می‌رود:

sauce /sɑːs/

laundry /ˈlɑːn.dri/

August /ɑːˈɡʌst/

  • ترکیب «au» صدای /æ/ نیز دارد:

aunt /ænt/

laugh /læf/

نکته: ترکیب «au» در وام‌واژه‌های فرانسوی با صدای /əʊ/ به کار می‌رود:

aubergine /ˈəʊ.bə.ʒiːn/

mauve /məʊv/

  • ترکیب «aur» با صدای /ɔːr/ تلفظ می‌شود:

centaur /ˈsentɔːr/

tyrannosaurus /tɪˌrænəˈsɔːrəs/

  • ترکیب «augh» در انگلیسی صدای /ɑː/ دارد:

aught /kɑːt/

daughter /ˈdɑː.t̬ɚ/

naughty /ˈnɑː.t̬i/

  • ترکیب «eau» بیشتر در وام‌واژه‌های فرانسوی با صدای /əʊ/ تلفظ می‌شود:

gateau /ˈɡætəʊ/

chateau /ˈʃætəʊ/

plateau /ˈplætəʊ/

حرف V در الفبای انگلیسی

حرف V بیست و دومین حرف الفبای انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است. در ادامه به صداهای این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف V

  • حرف V در انگلیسی با صدای /v/ تلفظ می‌شود:

vest /vest/

sleeve /sliːv/

groove /ɡruːv/

Vancouver /vænˈkuːvər/

صداهای ترکیبی حرف V

  • حرف V در انگلیسی فقط با خودش ترکیب می‌شود و فقط صدای /v/ دارد:

skivvy /ˈskɪvi/

bevvy /ˈbevi/

chivvy /ˈtʃɪvi/

حرف W در الفبای انگلیسی

حرف W بیست و سومین حرف زبان انگلیسی و یکی از حروف نیمه‌صدادار آن است، یعنی در برخی کلمات بی‌صدا و در برخی دیگر صدادار محسوب می‌شود. در این بخش به صداهای مختلف این حرف اشاره می‌کنیم.

صداهای رایج حرف W

  • حرف W به طور کلی صدای /w/ دارد:

wet /wet/

wind /wɪnd/

web /web/

  • این حرف قبل از «r» بی‌صداست و تلفظ نمی‌شود:

wrap /ræp/

write /raɪt/

wrist /rɪst/

  • حرف W قبل از «h» نیز بی‌صداست و این ترکیب صدای /h/ دارد:

whom /huːm/

whole /həʊl/

who /huː/

صداهای ترکیبی حرف W

حرف W در ترکیب با حروف بی‌صدای دیگر صداهای تازه‌ای می‌سازد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «ew» با صدای /uː/ تلفظ می‌شود و در جایگاه حرف صدادار قرار می‌گیرد:

Stewart /ˈstərt/

stew /st/

newt /nt/

  • ترکیب «wh» در برخی کلمه‌های صدای /h/ دارد اما گاهی نیز با صدای /w/ تلفظ می‌شود:

wheel /wiːl/

whisker /ˈwɪskər/

white /waɪt/

نکته: از حرف W می‌توان در حروف ندا نیز استفاده کرد. در این کاربرد W در جایگاه حرف صدادار به کار می‌رود:

aw /ɔː/

ew /(j)/

ow // //

حرف X در الفبای انگلیسی

حرف X بیست و چهارمین حرف الفبای انگلیسی و یکی از حروف بی‌صدای آن است که در این بخش به صداهای مختلف آن می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف X

  • حرف X در انتهای کلمه صدای /ks/ دارد:

ox /ɑːks/

fax /fæks/

six /sɪks/

  • حرف X در در وسط کلمه با صدای /gz/ تلفظ می‌شود:

exam /ɪɡˈzæm/

anxiety /æŋˈzaɪəti/

  • حرف X در ابتدای کلمه صدای /z/ می‌دهد:

xylophone /ˈzaɪləfəʊn/

xenophobia /ˌzenəˈfəʊbiə/

xanthan /ˈzænθən/

صداهای ترکیبی حرف X

حرف X می‌تواند با حروف دیگر زبان انگلیسی به خصوص حروف بی‌صدا ترکیب شود و صداهای تازه‌ای بسازد.

  • ترکیب «xh» با صدای /gz/ تلفظ می‌شود، در واقع «h» در این کلمه صامت است:

exhausted /ɪɡˈzɔːstɪd/

exhibit /ɪɡˈzɪbɪt/

exhilarated /ɪɡˈzɪləreɪtɪd/

  • ترکیب «xious» با صدای /kʃəs/ تلفظ می‌شود:

anxious /ˈæŋkʃəs/

noxious /ˈnɑːkʃəs/

نکته: ترکیب «xu» در کلمه luxury با صدای /kʃə/ بیان می‌شود:

luxury /ˈlʌkʃəri/

حرف Y در الفبای انگلیسی

حرف Y بیست و پنجمین حرف الفبای انگلیسی و یکی از دو حرف نیمه‌صدادار آن است. در ادامه به صداهای مختلف این حرف می‌پردازیم.

صداهای رایج حرف Y

  • حرف Y قبل از حروف صدادار با صدای /j/ تلفظ می‌شود و به عنوان حرفی بی‌صدا به کار می‌رود:

yo-yo /ˈjəʊ jəʊ/

yes /jes/

yard /jɑːrd/

beyond /bɪˈjɑːnd/

lawyer /ˈlɔɪər/

canyon /ˈkænjən/

  • حرف Y به عنوان حرفی صدادار در انتهای کلمه می‌آید و صدای /i/ دارد:

body /ˈbɑːdi/

pony /ˈpəʊni/

happy /ˈhæpi/

  • حرف Y به عنوان حرف صدادار با صدای /aɪ/ تلفظ می‌شود:

sky /sk/

July /dʒuˈl/

cycle /ˈskl/

type /tp/

  • حرف Y بیشتر در وسط کلمات صدای /ɪ/ دارد و مصوت محسوب می‌شود:

myth /mɪθ/

crystal /ˈkrɪstl/

pyramid /ˈpɪrəmɪd/

mystery /ˈmɪstəri/

صداهای ترکیبی حرف Y

حرف Y با حروف دیگر زبان انگلیسی به خصوص حروف بی‌صدای آن ترکیب می‌شود و صداهای تازه‌ای می‌سازد. در ادامه به این صداها اشاره می‌کنیم.

  • وقتی قبل و بعد از حرف Y حرفی بی‌صدا بیاید، با صدای /aɪ/ تلفظ می‌شود:

type /tp/

byte /bt/

  • ترکیب «ye» صدای /aɪ/ دارد:

bye /b/

rye /r/

dye /d/

حرف Z در الفبای انگلیسی

حرف Z بیست و ششمین و آخرین حرف الفبای انگلیسی است که جزو حروف بی‌صدا به شمار می‌رود. در ادامه به صداهای این حرف اشاره می‌کنیم.

صداهای رایج حرف Z

  • حرف Z معمولا قبل از حروف صدادار با صدای /z/ تلفظ می‌شود:

zero /ˈzɪərəʊ/

zigzag /ˈzɪɡzæɡ/

lizard /ˈlɪzəd/

sneeze /sniːz/

  • وقتی حرف Z قبل از حرف بی‌صدا قرار بگیرد صدای /s/ می‌دهد:

Waltz /wɔːlts/

pretzel /ˈpretsl/

eczema /ˈeksmə/

ritz /ˈrɪts/

صداهای ترکیبی حرف Z

حرف Z با حروف دیگری در زبان انگلیسی ترکیب می‌شود و صداهای تازه می‌سازد. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

  • ترکیب «zz» با صدای /z/ تلفظ می‌شود:

puzzle /ˈpʌzl/

blizzard /ˈblɪzəd/

fizzy /ˈfɪzi/

نکته اول: البته ترکیب «zz» در وام‌واژه pizza صدای /ts/ دارد:

pizza /ˈpiːtsə/

نکته دوم: ترکیب «zu» در کلمه /seizure/ با صدای /ʒ/ تلفظ می‌شود:

seizure /ˈsiːʒə(r)/

سوالات رایج درباره حروف الفبای انگلیسی

سوالات رایج درباره حروف الفبای انگلیسی

در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد حروف الفبای انگلیسی پاسخ داده‌ایم.

الفبای انگلیسی چند حرف دارد؟

الفبای زبان انگلیسی به طور کلی بیست و شش حرف دارد. نوزده حرف آن جزو حروف بی‌صدا و پنج حرف صدادار هستند. دو حرف دیگر جزو حروف نیمه‌صدادار به شمار می‌روند. یعنی در بعضی کمات صدادار محسوب می‌شوند و در بعضی دیگر بی‌صدا هستند.

چرا الفبای انگلیسی حروف کوچک و بزرگ دارد؟

برخی تاریخ‌دانان عقیده دارند اول حروف بزرگ الفبا وجود داشتند و با گذر زمان این حرف‌ها به شکل کوچک خود درآمدند تا برای نوشتن آن‌ها وقت و جای کمتری صرف شود. دلیل این اتفاق شاید این باشد که مردم با سرعت زیادی مطالب را می‌نوشتند و شکل حروف به مرور دچار تغییر می‌شد. سپس با گذر زمان این شکل کوچک، رایج‌تر و محبوب‌تر شد چراکه نوشتن و خواندن آن ساده‌تر بود.

چه موقع از حروف بزرگ انگلیسی استفاده می کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید در زبان انگلیسی زیاد از حروف بزرگ استفاده نمی‌کنیم چرا که خواندن متن پر از حروف بزرگ بسیار مشکل است. با این حال در برخی موارد باید از حروف بزرگ استفاده کنیم. این موارد عبارتند از:

  • برای شروع جمله؛
  • هنگام نوشتن ضمیر شخصی «I»؛
  • برای اشاره به روزهای هفته، اسم ماه‌های سال و تعطیلات؛
  • هنگام نوشتن بسیاری از کلمات مخفف و سرواژه‌ها؛
  • برای نوشتن اسامی خاص؛
  • هنگام نوشتن تیتر و عنوان مطلب؛
  • برای اشاره به اسامی شرکت‌ها و علامت‌های تجاری؛
  • هنگام نوشتن اسم مکان‌های خاص و بناهای یادبود؛
  • برای اشاره به اسم کشورها، زبان‌ها، ملیت‌ها و مذهب‌ها.

ترتیب الفبای انگلیسی چیست؟

الفبای زبان انگلیسی با حرف «a» شروع شده و با حرف «z» پایان می‌یابد. الفبای انگلیسی همیشه به این ترتیب به کار می‌رود: a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z

کاربرد ترتیب الفبایی چیست؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید بسیاری از مدارک و فهرست‌ها بر اساس حروف الفبایی مرتب می‌شوند. چند مورد از پرکاربردترین موارد استفاده از این ترتیب موارد زیر هستند:

  • دیکشنری‌ها؛
  • فهرست کتاب‌ها؛
  • دفترچه‌های تماس؛
  • لیست کشورها؛
  • الفبای موسیقی.

حروف بی صدا و صدادار انگلیسی چیست؟

در زبان انگلیسی پنج حرف «i» ،«e» ،«e» ،«a» و «u» جزو حروف صدادار هستند. باقی حروف دیگر بی‌صدا محسوب می‌شوند. علاوه بر این، دو حرف «y» و «w» نیمه‌صدادار محسوب می‌شوند. یعنی در بیشتر موارد بی‌صدا هستند اما گاهی اوقات می‌توانند صدادار باشند. برای مثال در دو کلمه mythology و sweet به ترتیب «y» و «w» حرف صدادار هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب حروف الفبای انگلیسی را همراه با شکل کوچک و بزرگ حروف آموزش دادیم. همچنین به دلایل یادگیری آن‌ها و نکات مهمی برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر اشاره کردیم. علاوه بر این به روش‌های مناسب یادگیری الفبا برای بزرگسالان پرداختیم. در نهایت صداهای مختلف هر کدام از حروف این زبان را به صورت جداگانه و همراه با مثال‌های متعدد بررسی کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «مباحث متفرقه زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BerlitzLangeekPimsleur
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *