فیزیک الکتریسیته — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۱۳۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
فیزیک الکتریسیته — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

یکی از دروس مهم و پایه‌ای ارائه شده برای رشته‌های علوم پایه و مهندسی در ابتدای ورود به دانشگاه، فیزیک ۲ است. در این درس مبانی و اصول الکتریسیته و مغناطیس مورد بحث قرار می‌گیرد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید مبحث الکتریسیته نیز به عنوان پیش‌نیازی جهت یادگیری مغناطیس تلقی می‌شود. بنابراین جهت یادگیری این درس بایستی در ابتدا مباحث مرتبط با الکتریسیته را یاد بگیرید.

بطور کلی داستان الکتریسیته با یک تک‌ بارِ الکتریکی شروع می‌شود. ذره مذکور می‌تواند به دیگر بارهای الکتریکی نیرو وارد کند که آن را «قانون کولن» (Coulomb’s law) می‌نامند. نیروی ایجاد شده توسط بار الکتریکی مفهوم دیگری را تحت عنوان میدان الکتریکی متولد می‌کند. میدان الکتریکی کمیتی برداری است که در نتیجه انتگرال‌گیری از آن کمیتی اسکالر تحت عنوان پتانسیل الکتریکی بوجود می‌آید. مبتنی بر این مفهوم، یکی از بنیادی‌ترین اِلمان‌های استفاده شده در تکنولوژی یعنی خازن بوجود می‌آید.

پتانسیل الکتریکی یا به عبارتی دیگر ولتاژ، کمیتی آشنا است که آن را زیاد شنیده‌اید. مفهوم مذکور کمیتی اسکالر است که معیاری از مقدار پتانسیل ایجاد شده ناشی از مجموعه‌ای از بار‌های الکتریکی را نشان می‌دهد. ولتاژ الکتریکی، جریان الکتریکی و مقاومت الکتریکی را می‌توان در بستری تحت عنوان مدار الکتریکی مورد بررسی قرار داد.

الکتریسیته

اصول بیان شده در بالا شالوده‌ فیزیک الکتریسیته را می‌سازند. توجه داشته باشید که برای یک دانشجوی فیزیک و یا مهندسیِ برق یادگیری آن‌ها بسیار ضروری است. یادگیری مفاهیم مرتبط با مغناطیس و نهایتا الکترومغناطیس نیز وابسته به فهمِ عمیق اصولی است که در بالا به آن‌ها اشاره شد.

در وبلاگ فرادرس مجموعه مقالاتی منتشر شده‌اند که می‌توانید جهت یادگیری الکتریسیته از آن‌ها استفاده کنید. در این مقالات در ابتدا اصول مفاهیم مذکور بیان شده و پس از آن‌ به مثال‌هایی مرتبط پرداخته شده است. در ادامه مقالات مذکور عنوان شده‌اند.

البته در آموزش‌های زیر مقالات ارائه شده در بالا به صورت ویدئویی و به تفصیل توضیح داده شده‌اند که احتمالا می‌توانند برایتان کاربردی باشند:

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
فرادرس
۱ دیدگاه برای «فیزیک الکتریسیته — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس»

من میخواهم فراگیرم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *