۲۴ کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید که باید بخوانید – فهرست ضروری

۱۰۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
۲۴ کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید که باید بخوانید – فهرست ضروری

در سال‌های اخیر با توجه به رشد سیستم عامل اندروید، بسیاری از افراد و حتی برنامه‌نویسان سایر حوزه‌ها به یادگیری برنامه نویسی اندروید علاقه‌مند شده‌اند. خوشبختانه امروزه با وجود منابع متعدد از آموزش‌های ویدیویی گرفته تا مقالات تخصصی و کتاب‌های چاپی در این زمینه، علاقه‌مندان به آسانی می‌توانند حوزه مورد نظر خود را دنبال کنند. البته همین فراوانی و تنوع منابع سبب سردرگمی بسیاری از افراد شده است، زیرا در انتخاب بهترین منبع برای شروع دچار تردید می‌شوند. اگرچه امروزه استفاده از دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی از برخی جنبه‌ها انتخاب بهتری به حساب می‌آید، اما در هر صورت بسیاری از افراد استفاده از کتاب‌های آموزشی را به عنوان منبع ترجیح می‌دهند. بنابراین در این نوشته سعی شده است تا با بررسی دقیق کتاب‌های موجود در این حوزه، بهترین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به مخاطبین معرفی شود.

فهرست مطالب این نوشته

در این مطلب با در نظر گرفتن شرایط مختلف پیرامون معرفی کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید سعی شده است تا عناوین در سطوح مختلف از مبتدی تا پیشرفته و همچنین براساس دو زبان انگلیسی و فارسی دسته‌بندی و در اختیار مخاطبین قرار گیرد. همچنین دوره‌های شاخص آموزش ویدیویی برنامه نویسی اندروید نیز در طول این نوشتار به علاقه‌مندان معرفی شده است تا علاوه بر کتاب با منابع ویدیویی هم آشنا شوند.

رویکرد معرفی کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید در این نوشته به چه صورت است؟

در یک دسته‌بندی کلی، می‌توان افرادی را که به دنبال یادگیری برنامه نویسی اندروید هستند در یکی از ۳ وضعیت زیر دسته‌بندی کرد.

  1. هیچ‌گونه سابقه برنامه نویسی نداشته و قصد دارند کد نویسی را با یادگیری برنامه نویسی اندروید شروع کنند.
  2. قبلاً سابقه برنامه نویسی داشته و با ساختار‌های رایج موجود در زبان‌های برنامه نویسی آشنا هستند و اکنون قصد یادگیری برنامه نویسی اندروید را دارند.
  3. افرادی که تجربه ساخت برنامه‌های ساده در اندروید را داشته و اکنون به دنبال یادگیری مباحث پیشرفته‌تر هستند.

با توجه به موارد فوق، سعی شده است تا در این نوشته بهترین کتاب‌های آموزش برنامه نویسی اندروید در سطوح مختلف از مبتدی گرفته تا پیشرفته و پروژه‌محور معرفی شوند. علاوه بر این، چندین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با زبان‌های مختلف نظیر جاوا، کاتلین، پایتون و سی‌شارپ نیز بررسی شده‌اند. با توجه به تنوع موجود در بین عناوین و سخت بودن انتخاب هر کدام، سعی شده است تا در خصوص هر کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید اطلاعات کامل به همراه جزییات ارائه شود. در این نوشته چندین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به زبان انگلیسی و فارسی نیز معرفی شده است تا مخاطب با توجه به نیاز خود نسبت به انتخاب و مطالعه هر کدام اقدام کند.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به زبان انگلیسی معرفی بهترین ها

امروزه با توجه به رشد دانش بشری و وجود روش‌های مختلف برای انتقال اطلاعات، افراد با دنیایی از منابع برای یادگیری در هر زمینه‌ای مواجه هستند. در نتیجه، انتخاب بهترین منبع برای یادگیری تبدیل به چالش بزرگی شده است.

مطمئناً انتخاب تنها یک منبع برای آموزش برنامه نویسی اندروید بدون در نظر گرفتن شرایطی همچون سطح تجربه، مهارت و دانش قبلی برنامه نویسی کار درستی نیست. بنابراین، در این نوشته سعی شده است تا طیف وسیعی از کتاب‌ها به صورت طبقه‎‌بندی شده مورد بررسی قرار گیرند و هر فردی با توجه به شرایط خود نسبت به انتخاب بهترین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید تصمیم‌گیری کند. در این بخش از نوشته، بهترین کتاب‌های آموزش برنامه نویسی اندروید به زبان انگلیسی معرفی می‌شوند. در ادامه، هر کدام به طور کامل و همراه با جزییات مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کتاب Android Programming The Big Nerd Ranch Guide

این کتاب، راهنما و مرجع بسیار خوبی برای افرادی است که به تازگی قصد شروع یادگیری برنامه نویسی اندروید را دارند. علاوه بر این، کتاب «Android Programming» برای افرادی که تجربه قبلی در این زمینه دارند نیز مفید است و امکان یادگیری بسیاری از مفاهیم جدید را فراهم می‌کند.

کتاب Android Programming: The Big Nerd Ranch Guide

در این کتاب تمام مفاهیم ضروری در برنامه نویسی اندروید از «اکتیویتی‌» (Activity) گرفته تا مباحثی همچون فرگمنت‌ها (Fragment)، «شبکه» (Network)، «نخ | رشته» (Thread) و سایر موارد پوشش داده شده است. هر فصل و هر پاراگراف موجود در کتاب درهایی را به روی دنیایی از اطلاعات جدید برای خواننده می‌گشاید. در ادامه، مهم‌ترین نکات در خصوص این کتاب به صورت خلاصه آورده شده است.

  • توضیحات مفصلی پیرامون مفاهیم کار با «رابط برنامه نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface) در آن ارائه شده است.
  • در حالی که نسخه‌های قبلی کتاب همگی بر اساس زبان جاوا (Java) بودند، در جدیدترین نسخه این کتاب از زبان کاتلین (Kotlin) برای ارائه مباحث استفاده شده است. در نتیجه، نیاز است تا حدودی با مبانی زبان برنامه نویسی کاتلین آشنا باشیم، اگر چه بخش‌هایی از آن توسط نویسنده پوشش داده شده است.
  • برای تعمیق یادگیری به عنوان تمرین می‌توان از مثال‌های عملی موجود در کتاب استفاده کرد.
  • کتاب با توجه به آخرین تغییرات اندروید استودیو (Android Studio) و سایر ابزار توسعه بروزرسانی شده است.
  • پیوستگی، انسجام و سرعت ارائه مطالب کتاب باعث می‌شود تا خواننده احساس خستگی نکند.
  • جدیدترین الگوها و تکنیک‌ها از جمله «کوروتین» (Coroutine) در کاتلین و Jetpack Compose که روشی جدید برای ساخت «رابط کاربری» (User Interface | UI) در اندروید است، به طور کامل در کتاب پوشش داده شده است.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید Headfirst Android Development

این کتاب می‌تواند انتخاب خوبی به منظور توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی برای مبتدیان و برنامه‌نویسان سطح متوسط باشد.

با توجه به این که این کتاب برنامه نویسی اندروید را با زبان جاوا آموزش می‌دهد، نیاز است تا خواننده آشنایی مختصری با زبان جاوا داشته باشد.

کتاب Headfirst Android Development

برای افرادی که سابقه برنامه نویسی اندروید دارند، ممکن است کتاب کمی تکراری به نظر برسد، اما برای تجدید و یادآوری آموخته‌های قبلی عالی خواهد بود. یکی از نکات بارز این کتاب لحن نویسنده آن است، به طوری که سعی کرده تا مباحث مربوطه را به زبان ساده و با مثال‌های جذاب توضیح دهد. مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب عبارتند از:

  • رویکرد آموزشی این کتاب گام به گام است.
  • طیف وسیعی از موضوعات پوشش داده شده است. این در حالی است که خواننده به دلیل نحوه نگارش کتاب و رویکردی که نویسنده دنبال می‌کند، احساس خستگی نخواهد کرد.
  • پروژه‌های زیادی در کتاب برای یادگیری اصول اولیه وجود دارد و خواننده را برای آموختن مباحث پیشرفته آماده می‌کند.
  • نکات مهم نوشته شده به صورت دست نویس در حاشیه‌ها و فاصله بین متن‌های کتاب حس خوبی را به خواننده منتقل می‌کند.
  • برای افرادی که تجربه قبلی در برنامه نویسی اندروید دارند، ممکن است کمی مطالب تکراری باشد.

در نهایت، به کمک این کتاب می‌توان پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه در دنیای اندورید را انجام داد. با در دست داشتن این کتاب احساس خواهید کرد که یک برنامه‌نویس اندروید با تجربه در کنارتان حضور دارد.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید Android in Action

این کتاب انتخابی عالی برای برنامه‌نویسان مبتدی و خبره است، زیرا هم تئوری توسعه اپلیکیشن اندروید و هم مثال‌های عملی در این زمینه را پوشش می‌دهد.

این کتاب برای معرفی مفاهیم جدید در اندروید از رویکردی سازمان یافته استفاده می‌کند، بدین شکل که با ارائه توضیحات به زبان ساده و نمونه کدهای فراوان، یادگیری را برای خواننده لذت بخش و در عین حال آسان می‌سازد.

این کتاب راهنمای خوبی برای یادگیری مباحث پیشرفته در اندروید است. علاوه بر این، بینش و درک خوبی در مورد نحوه کار کردن اجزای برنامه در کنار یکدیگر را به خواننده منتقل می‌کند. آگاهی در مورد نحوه عملکرد اجزای برنامه برای کسانی که قصد دارند برنامه‌های خود را از ابتدا بنویسند یا حتی برنامه‌های موجود را تغییر دهند، بسیار مفید و کاربردی است.

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به همه علاقه‌مندان این حوزه توصیه می‌شود، زیرا تمام جنبه‌های لازم را از بابت توسعه گرفته تا ویژگی‌های اصلی و مفاهیم API به طور کامل پوشش می‌دهد. این کتاب دارای بیش از 600 صفحه و توسط «دن گالپین» (Dan Galpin) نوشته شده است که از سال 1994 میلادی (1373 شمسی) بر روی توسعه اپلیکیشن‌های موبایل کار می‌کند.

کتاب Android in Action

کتاب Android Application Development All-in-one for Dummies

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با داشتن ساختاری منظم و منسجم مطمئناً علاقه مخاطب را به یادگیری برنامه نویسی اندروید افزایش می‌دهد.

این کتاب در سطح مبتدی تالیف شده است تا خواننده را تنها با مفاهیم اصلی آشنا کند. نویسنده در این کتاب تمام چیز‌هایی که یک توسعه‌دهنده مبتدی اندروید نیاز دارد را به بیان ساده ارائه کرده است و مخاطب را با اطلاعات اضافی سردرگم نمی‌کند. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب آورده شده است.

  • کتاب با اصول اولیه برنامه نویسی اندروید یعنی نصب شبیه‌ساز و «اندروید استودیو» (Android Studio) شروع می‌شود. با این حال، نیاز است تا مخاطب دانش قبلی در زمینه زبان‌های برنامه نویسی داشته باشد.
  • یادداشت‌ها، نکات و ترفندهای زیادی در نوار‌های کناری و سایر بخش‌های کتاب وجود دارد که باعث تعاملی‌ و خواندنی‌تر شدن کتاب می‌شود.
  • نویسنده قبل از ارائه پاسخ نهایی مسئله، مخاطب را وادار به فکر کردن در مورد مشکل و رویکرد‌های احتمالی آن می‌کند. این مورد به خواننده کتاب کمک می‌کند تا به جای کپی کردن کد‌ها، فرایند حل مسئله و نحوه تفکر منطقی را یاد بگیرد.
  • مطالب کتاب به زبان ساده و بدور از هرگونه تکلف بیان شده است.
  • تمامی نمونه برنامه‌ها و مثال‌های کتاب از طریق سایت رسمی کتاب (+) قابل دریافت است.

کتاب Android Application Development All-in-one for Dummies

کتاب آموزش اندروید استودیو

اندروید استودیو به عنوان «محیط یکپارچه توسعه» (Integrated Development Environment | IDE) در برنامه نویسی اندروید شناخته می‌شود. اندروید استودیو به دلیل داشتن امکانات بسیار برای توسعه و همچنین، معرفی توسط گوگل به عنوان محیط توسعه رسمی اندروید در بین برنامه‌نویسان اندروید جایگاه ویژه‌ای دارد.

نرم‌افزار اندروید استودیو و توانایی کار با آن یکی از مواردی است که هر فراگیری در مسیر یادگیری برنامه نویسی اندروید با آن مطمئناً روبرو خواهد شد.

کتاب Android Studio 3.0 Development Essentials

این کتاب طرحی کلی از مراحل لازم و ضروری برای راه‌اندازی محیط توسعه اندروید ارائه می‌دهد.

همچنین، با مروری بر نرم‌افزار اندروید استودیو، ویرایشگر کد (Code Editor) و سایر ابزار‌های موجود در آن مخاطب را برای شروع یادگیری برنامه نویسی اندروید آماده می‌کند.

این کتاب بسیاری از ویژگی‌های پایه و پیشرفته در برنامه نویسی اندروید را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، مواردی همچون پیاده‌سازی نقشه و نحوه انتشار برنامه در «فروشگاه اندرویدی گوگل» (Play Store) را نیز شامل می‌شود. کتاب با آموزش اصول ابتدایی برنامه نویسی اندروید شروع شده و در ادامه موضوعات پیشرفته‌تری نظیر الگو‌های توسعه اندروید، فرایند تست نرم‌افزار و سایر موارد را پوشش می‌دهد. در ادامه، ویژگی‌های اصلی کتاب به صورت خلاصه آورده شده است.

  • ابزارهای تست نرم‌افزار، مدیریت پایگاه داده (Database)، اینتنت‌ها (Intents) و بسیاری از مفاهیم کاربردی دیگر در این کتاب پوشش داده شده است.
  • مفاهیم طراحی متریال (Material Design) به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.
  • موضوعات پیشرفته‌ای همچون «لینک‌های اپلیکیشن» (App Links)، «اپلیکیشن آنی اندروید» (Instant Apps)، نمایه‌ساز اندروید استودیو و نحوه پیکربندی Gradle در این کتاب بررسی شده‌اند.
  • روند ارائه مطالب در کتاب از ساختار منظمی برخوردار است.

این کتاب در دو نسخه کاتلین و جاوا موجود است. در نسخه جدید کتاب که بر اساس زبان کاتلین تالیف شده است، موضوعات پیشرفته‌تری نظیر جت‌پک، کتابخانه‌ها و معماری‌های اندروید مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب Android Studio 3.0 Development Essentials

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید Mastering Android Studio

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید را با اندروید استودیو به عنوان واسطی برای ایجاد اپلیکیشن و مدیریت فایل‌های پیچیده شروع می‌کند. اندروید استودیو به بیان ساده به عنوان محیطی برای نوشتن، ویرایش و ذخیره پروژه‌ها و فایل‌های برنامه شناخته می‌شود.

کتاب Mastering Android Studio

این کتاب راهنمای کاملی برای کاوش در محیط اندروید استودیو به حساب می‌آید و موجب گسترش دانش و تجربه مخاطب در طول دوران حرفه‌ای خود به عنوان برنامه‌نویس اندروید خواهد شد. با استفاده از این عنوان مخاطب امکان پیاده‌سازی ایده‌های جذاب و خلاقانه خود را در دنیای اپلیکیشن خواهد داشت. خواننده این کتاب در انتها قادر خواهد بود که برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی یا هر چیز دیگری که تمایل دارد را بسازد.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی اندروید

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی اندروید

توسعه اپلیکیش‌های موبایل در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از شاخه‌های محبوب و پرتقاضای برنامه نویسی شده است. در این بین نیز با توجه به سهم بالای سیستم عامل اندروید، یادگیری برنامه نویسی اندروید به اولویت اول بسیاری از افراد تبدیل شده است. خوشبختانه علاوه بر کتاب‌های بسیار در زمینه آموزش برنامه نویسی اندروید، ویدیو‌های آموزشی زیادی نیز چه به صورت پروژه‌محور و چه به صورت موضوعی در این زمینه برای علاقه‌مندان در دسترس است.

در پلتفرم فرادرس، دوره‌های آموزشی مرتبط با برنامه نویسی اندروید در مجموعه آموزش‌های اندروید قابل دسترسی هستند. در مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی اندروید فرادرس، علاوه‌بر ۳ دوره آموزش مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته اندروید، دوره‌های پروژه‌محور و دوره‌هایی هم برای کاربردهای خاص یا بخش‌های مهم مربوط به توسعه اندروید مثل ارتباط با پایگاه داده قابل دسترسی هستند. پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته می‌توان از سایر دوره‌های این مجموعه برای تسلط و یادگیری هر چه بیشتر برنامه نویسی اندروید استفاده کرد.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید از مبتدی تا پیشرفته

توانایی ساخت اپلیکیشن اندروید با داشتن درک نسبت به نحوه کار اپلیکیشن و آنچه در پس زمینه رخ می‌دهد، کاملاً متفاوت است. رسیدن به این درک و آگاهی مستلزم تمرین، تکرار و تجربه است.

در واقع، این طور می‌توان عنوان کرد که برای حل چالش‌های مختلفی که در مسیر توسعه برنامه‌های بزرگ وجود دارد، برنامه‌نویس باید از تجربه و دانش کافی در خصوص مفاهیم بنیادی در برنامه نویسی اندروید برخوردار باشد.

در ابتدای نوشته، رویکرد معرفی کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید بیشتر حول مفاهیم اساسی و بنیادی موجود در برنامه نویسی اندروید بود. به همین منظور بیشتر کتاب‌هایی معرفی شدند که مباحث ابتدایی را به زبان ساده عنوان کرده بودند. اگر مخاطب به برنامه نویسی اندروید و حل چالش‌های موجود در آن علاقه‌مند باشد، باید به سراغ یادگیری مباحث پیشرفته‌تری برود و از منابع بیشتری نیز استفاده کند. خوشبختانه در این زمینه کتاب‌های خوبی نیز برای علاقه‌مندان به مباحث پیشرفته وجود دارد. در این بخش از نوشته، بهترین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید از مبتدی تا پیشرفته به طور کامل به همراه جزییات ارائه خواهد شد.

کتاب Android Programming: Pushing the Limits

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید برای افرادی که قبلاً تجربه پیاده‌سازی چندین پروژه اندرویدی را داشته‌اند و به دنبال کسب دانش بیشتر و انجام پروژه‌های پیچیده در زمینه برنامه‌ نویسی اندروید هستند، انتخابی مناسب است.

کتاب با بیانی صریح و بدون اضافه‌گویی تمام ویژگی‌های جدید در برنامه نویسی اندروید را به خوبی توضیح داده است.

کتاب Android Programming: Pushing the Limits

خواندن این کتاب به پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه و تجربه چالش‌های جدید منجر خواهد شد. در این کتاب پروژه‌های متنوعی برای رویارویی با چالش‌های جذاب دنیای برنامه نویسی اندروید ارائه شده است. علاوه بر این، موضاعاتی همچون تست یونیت (Unit Test)، «نخ | رشته» (Thread) و تنظیم عملکرد برنامه به طور دقیق همراه با سایر مفاهیم اصلی پوشش داده شده است. در ادامه، ویژگی‌های اصلی کتاب عنوان شده است.

  • محتوای ارائه شده در کتاب منحصر به فرد است، به گونه‌ای که مشابه آن را در هیچ کتابی دیگری نخواهید یافت.
  • مفاهیم پایه‌ای و پیشرفته به شکل بسیار خوبی در کنار یکدیگر ارائه شده‌اند.
  • کتاب علاوه بر توضیح نحوه عملکرد‌ها در اندروید، به زبان ساده در خصوص چرایی رخداد‌ها نیز توضیحاتی ارائه می‌دهد.
  • بخش‌های مهم‌تر در توسعه اپلیکیشن را از سایر بخش‌ها تفکیک می‌کند.
  • روند ارائه مطالب در کتاب از مبتدی به پیشرفته است.

کتاب The Busy Coder Guide to Advanced Android Development

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید را در سطح پیشرفته دنبال می‌کند. قبل از تهیه این کتاب، مخاطب باید توانایی ساخت برنامه‌های ساده اندرویدی را داشته باشد.

از این کتاب در کنار یادگیری برنامه نویسی اندروید پیشرفته می‌توان به عنوان مرجع و راهنما در طول انجام پروژه استفاده کرد. نویسنده علاوه بر بررسی جنبه‌های فنی توسعه، در مورد فلسفه و چرایی پیدایش برخی از روش‌های مورد استفاده در توسعه اندروید نیز صحبت می‌کند. در ادامه، اصلی‌ترین ویژگی‌های کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

  • کتابی مناسب برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای اندورید است که در خصوص مباحث پیشرفته در این حوزه اطلاعات بسیار خوبی را ارائه می‌کند.
  • کتاب از ساختار بسیار خوبی برخوردار است و مفاهیم را به صورت گام به گام به مخاطب منتقل می‌کند.
  • برای انتقال بهتر مطالب از نمونه کدها و برنامه‌های واقعی در کتاب استفاده شده است.
  • کتاب در دو نسخه چاپی و «دیجیتالی» (Kindle) ارائه شده است. در صورت خریداری نسخه دیجیتالی، کتاب‌های تکمیلی برای یادگیری بهتر به مخاطب ارسال می‌شود. علاوه بر این، نسخه دیجیتالی پیوسته توسط نویسنده بروزرسانی می‌شود.
  • کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید را بدون هیچ مقدمه‌ای شروع می‌کند و مستقیماً به سراغ مفاهیم پیشرفته‌تر می‌رود.

کتاب The Busy Coder Guide to Advanced Android Development

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید Professional Android

در این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید در سطح متوسط و پیشرفته ارائه می‌شود.

این کتاب شامل بهترین تمرین‌ها برای یادگیری موارد مهمی همچون معماری اپلیکیشن اندروید، «چرخه حیات» (Lifecycle) برنامه، رابط کاربری و بسیاری از موارد دیگر است. مثال‌های ارائه شده در این کتاب در عین سادگی برای یادگیری برنامه نویسی اندروید بسیار مناسب هستند و نکات خوبی را به مخاطب آموزش می‌دهند.

ویژگی خاصی که این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید را از سایر کتاب‌های این حوزه متمایز می‌کند، این است که رویکرد ارائه مطالب در آن به صورت عملی و پروژه‌محور است. برای دنبال کردن مباحث کتاب باید درک خوبی از اصول اولیه زبان جاوا داشت. در ادامه، ویژگی‌های اصلی کتاب ارائه شده است.

  • پروژه‌های زیادی در کتاب وجود دارند که تمام مفاهیم جدید در اندروید را پوشش می‌دهند.
  • رویکرد عملی موجود در کتاب به مخاطب کمک می‌کند تا با چالش‌های ساخت اپلیکیشن روبرو شود.
  • اطلاعات زیادی در خصوص اندروید استودیو و زبان کاتلین در کتاب ارائه شده است.
  • سرویس‌های پرکاربردی نظیر فایربیس (Firebase)، «نقشه گوگل» (Google Maps)، سرویس‌های مبتنی بر مکان و سایر API‌های معروف در این کتاب به طور کامل پوشش داده شده است.
  • در مورد برخی از مفاهیم ارائه شده در کتاب، توضیحات جامعی ارائه نشده است و باید با مراجعه به سایر منابع روند یادگیری را در این موارد تکمیل کرد.

کتاب Professional Android

کتاب Android Design Patterns

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به صورت اختصاصی به بررسی «الگوهای طراحی» (Design Patterns) در فرایند توسعه اپلیکیشن می‌پردازد.

استفاده از الگوهای طراحی در فرایند توسعه به هر زبانی باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع می‌شود و به ساخت هر چه بهتر برنامه کمک می‌کند. در این کتاب 58 الگوی مختلف طراحی معرفی شده است.

کتاب Android Design Patterns

کتاب به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است و گام به گام مباحثی را از توسعه اپلیکیشن موبایل، «سیستم عامل اندروید» (Android OS)، فرگمنت‌ها در اندروید، ضد الگوها (نشان دهنده اشتباهات رایج) و در نهایت الگوهای طراحی ارائه می‌کند. هر فصل از کتاب به بررسی یک الگو اختصاص دارد. در ادامه، به بررسی ویژگی‌های اصلی این کتاب پرداخته‌ایم.

  • الگوهای ارائه شده در کتاب برای اپلیکیشن‌های موبایل و برنامه‌های مخصوص تبلت کاربرد دارد.
  • این کتاب فاقد هر گونه کدی است، اما دستورالعمل‌های گام به گام در مورد نحوه استفاده از هر الگوی طراحی را ارائه می‌کند.
  • نکات و ترفندهایی در خصوص شیوه درست و نادرست پیاده‌سازی الگوهای مختلف در کتاب ارائه شده است.
  • حدوداً 70 الگوی طراحی رابط کاربری که شامل 58 الگو و 12 ضد الگو است، در این کتاب ارائه شده است.
  • کتاب حاوی اطلاعات پیشرفته در خصوص سیستم عامل اندروید، iOS و سایر سیستم عامل‌های تلفن همراه است.
  • مثال‌ها و نمونه کدهای استفاده شده در کتاب برگرفته از اپلیکیشن‌های واقعی هستند.
  • تصاویر، دانستنی و اطلاعات مفیدی در کتاب وجود دارد که مخاطب را به یادگیری بیشتر در زمینه اندروید ترغیب می‌کند.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با جاوا

جاوا اولین زبان رسمی ارائه شده برای برنامه نویسی اندروید و یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا است.

اولین برنامه‌های اندرویدی به زبان جاوا نوشته می‌شدند. این زبان برنامه نویسی از جایگاه بسیار خوبی در بین توسعه‌دهندگان برخوردار است و با وجود ظهور زبان‌های جدید هم‌چنان بسیاری از برنامه‌نویسان و تیم‌های برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن اندروید از این زبان استفاده می‌کنند.

در این بخش از نوشته به دنبال انتخاب بهترین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با جاوا هستیم. در این راستا محبوب‌ترین و پر مخاطب‌ترین عناوین در این حوزه معرفی خواهند شد.

 

کتاب Java Programming for Android Developers for Dummies

سبک ارائه مطالب در این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با سایر کتاب‌های آموزشی کاملاً متفاوت است.

اگر به دنبال این هستید که هر بخش و اصطلاحات موجود در آن با جزییات کامل در کتاب ارائه شده باشد، سخت در اشتباه هستید.

کتاب Java Programming for Android Developers for Dummies

نویسنده در این کتاب اصطلاحات و مفاهیم زیادی را در حین آموزش هر بخش عنوان می‌کند و مخاطب را به جستجو و مطالعه در خصوص آن‌ها تشویق می‌کند. به عنوان مثال، شبیه‌ساز اندروید و نحوه راه‌اندازی آن در کتاب به عنوان مطالعه بیشتر ارائه شده است. با این حال، نویسنده تلاش دارد تا جاوا و اندروید را در کنار یکدیگر آموزش دهد. در صورت تسلط به جاوا، می‌توانید از مقدمه جاوا در کتاب صرف نظر کنید. در ادامه، بارز‌ترین ویژگی‌های این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با جاوا آورده شده است.

  • اصول اولیه در جاوا و اندروید را به طور کامل پوشش می‌دهد.
  • لحن نویسنده در ارائه مطالب بسیار شیرین است، به گونه‌ای که مخاطب را به مطالعه هر چه بیشتر ترغیب می‌کند.
  • برخی از مفاهیم جاوا با جزییات کامل توضیح داده نشده‌اند و نویسنده انتظار دارد تا مخاطب این موارد را از سایر منابع مطالعه کند.
  • سازماندهی مطالب در کتاب بسیار خوب است. کتاب با معرفی جاوا و اندروید شروع شده و سپس، در خصوص نحوه کار این دو در راستای ساخت برنامه‌های اندرویدی توضیحاتی خوبی ارائه می‌دهد.
  • کتاب بر اهمیت ایجاد بلوک‌های کد کوچک‌تر و سپس استفاده مجدد از آن‌ها تاکید دارد.

کتاب Android Programming for Beginners

این عنوان، یک کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به زبان جاوا برای برنامه‌نویسان در سطح مبتدی است. خواننده در این کتاب با تمام مفاهیم اساسی در زمینه توسعه اپلیکیشن اندروید، از اصول جاوا گرفته تا مفاهیم کار با API به طور کامل آشنا می‌شود.

کتاب Android Programming for Beginners

تمام مثال‌های ارائه شده در کتاب از آخرین نسخه کتابخانه‌ها و کلاس‌های اندروید استفاده می‌کنند. همچنین، توسعه اپلیکیشن نیز در محیط اندروید استودیو صورت می‌گیرد. در این کتاب 3 پروژه اندرویدی کامل به همراه بیش از 40 برنامه کوچک توسعه داده می‌شود.

دنبال کننده کتاب بعد از مطالعه این عنوان جذاب، نگاه عمیق‌تری به برنامه نویسی اندروید و فرایند توسعه اپلیکیشن خواهد داشت. علاوه بر این، نحوه ساخت برنامه با رابط کاربری استاندارد، استفاده از موقعیت مکانی در برنامه، چند زبانه کردن برنامه و ذخیره اطلاعات کاربر در پایگاه داده SQLite را فرا خواهد گرفت. همچنین، نحوه استفاده از دوربین و کار با صدا، تصویر و انیمیشن نیز در این کتاب آموزش داده شده است.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با کاتلین

تا قبل از معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین (Kotlin) توسط گوگل به عنوان دومین زبان رسمی برنامه نویسی اندروید، بیشتر برنامه‌های اندرویدی با زبان جاوا توسعه داده می‌شدند.

با این حال، با توجه به محبوبیت و سابقه درخشان جاوا کسی گمان نمی‌کرد که زبانی نوظهور همچون کاتلین بتواند جایگاه جاوا را در این حوزه به خطر بیندازد.

کاتلین در سال‌های اخیر با معرفی روشی جدید برای توسعه اپلیکیشن و ساخت رابط‌ کاربری جذاب و همچنین، آسان کردن فرایند توسعه توانسته محبوبیت بالایی را در بین توسعه‌دهندگان اندروید به دست آورد. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها و تیم‌های برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن از کاتلین استفاده می‌کنند.

 

با توجه به موارد فوق، یادگیری زبان کاتلین می‌تواند انتخابی مناسبی در راستای توسعه اپلیکیشن اندروید باشد. در این بخش از نوشته به بررسی چند کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با کاتلین پرداخته‌ایم.

کتاب Android Programming with Kotlin for Beginners

کاتلین زبانی «چند پلتفرمی» (Cross-Platform)، همه منظوره و متن‌باز است. این زبان برنامه نویسی دارای قابلیت سنجش از نوع ایستا است که بر روی «ماشین مجازی جاوا» (Java Virtual Machine) اجرا می‌شود.

اگر اطلاعاتی در خصوص کاتلین ندارید و در عین حال به توسعه اپلیکیشن اندروید با این زبان جذاب علاقه‌مند هستید، این کتاب بهترین انتخاب ممکن است.

کتاب Android Programming with Kotlin for Beginners

در این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با کاتلین از سطح مبتدی شروع شده و نیازی به داشتن اطلاعات قبلی برای شروع مطالعه کتاب نیست. کتاب قبل از بررسی مفاهیم پیچیده و کار با کلاس‌ها و کتابخانه‎‌های اندروید، درک خوبی در خصوص کاتلین و اندروید به مخاطب می‌دهد. علاوه بر این، مقدمه خوبی برای کاتلین در کتاب وجود دارد.

این عنوان یکی از بهترین کتاب‌های موجود برای برنامه‌نویسان مبتدی است تا سفر خود در دنیای اندروید را بر اساس نقشه راه برنامه نویسی اندروید با زبان کاتلین از صفر شروع کنند. در ادامه، اصلی‌ترین ویژگی‌های کتاب آورده شده است.

  • از رویکرد پروژه‌محور برای یادگیری برنامه نویسی اندروید در کتاب استفاده شده است.
  • برای طراحی رابط کاربری از ویو‌هایی همچون اسکرول ویو (Scroll View)، Recycler View و کارد ویو (Card View) استفاده شده است.
  • نحوه پیاده‌سازی کادر‌های محاوره‌ای (Dialog Box) آموزش داده شده است.
  • اپلیکیشن ساده‌ای در زمینه کار با پایگاه داده و مدیریت اطلاعات کاربر توسعه داده خواهد شد.
  • کار با صدا، انیمیشن و تصاویر در کتاب آموزش داده شده است.

کتاب Head-First Kotlin: A Brain-Friendly Guide

دومین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با کاتلین به دلیل داشتن مقدمه‌ای جامع بر زبان کاتلین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان به برنامه نویسی اندروید با کاتلین است.

کتاب Head-First Kotlin: A Brain-Friendly Guide

این کتاب علاوه بر آموزش دستورالعمل‌ها و ساختار‌های رایج در زبان برنامه نویسی کاتلین، نحوه تفکر همانند برنامه‌نویسان کاتلین را نیز آموزش می‌دهد. کتاب نحوه ساخت برنامه‌های اندرویدی با استفاده از اصول زبان، توابع لامبدا (lambda) و توابع درجه بالاتر را آموزش می‌دهد. دلیل اصلی تفاوت این عنوان با سایر کتاب‌های آموزش برنامه نویسی اندروید این است که از قالب‌های بصری فوق‌العاده برای درگیر کردن کاربر با متن تقریباً سنگین کتاب استفاده می‌کند. در نهایت، اگر به دنبال درک کردن کاتلین هستید، این کتاب بهترین انتخاب است.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید برای ساخت بازی

صنعت بازی همواره محرک بسیار خوبی برای رشد و توسعه فناوری چه در زمینه سخت‌افزاری و چه در زمینه نرم‌افزاری بوده است.

با اینکه سیستم عامل اندروید از بسیاری جهات در زمینه بازی‌سازی با سایر پلتفرم‌ها تفاوت دارد اما با توجه به رشد بسیار خوب آن در سال‌های اخیر و همچنین، ارتقا سخت‌افزاری گوشی‌های موبایل بسیاری از توسعه‎‌دهندگان بازی برای ساخت بازی اندروید مجاب شده‌اند. در ادامه نوشته چند کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید برای ساخت بازی معرفی شده است.

کتاب Beginning Android 4 Games Development

این کتاب مناسب افرادی است که قصد توسعه بازی برای سیستم عامل اندروید را دارند. اصول اولیه بازی‌سازی، مبانی برنامه نویسی اندروید و جاوا در این کتاب پوشش داده شده است. با این وجود، مخاطب قبل از مطالعه کتاب نیاز است تا با مفاهیم اصلی در جاوا آشنایی داشته باشد.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید Beginning Android 4 Games Development

روند ارائه مطالب در کتاب از مقدمه‌ای بر اندروید شروع شده و سپس، به سراغ ایجاد موتور بازی‌سازی و توسعه بازی‌های دو بعدی و سه بعدی با استفاده از کتابخانه‌های OpenGL ES و Canvas API می‌رود. در ادامه، سایر ویژگی‌های کتاب به اختصار آورده شده است.

  • در صورت داشتن ایده اولیه در خصوص ساخت بازی در اندروید باز هم این کتاب مفید خواهد بود، زیرا درک خوبی برای مخاطب در مورد ویژگی‌ها و مشکلات سیستم عامل اندروید ایجاد می‌کند.
  • نویسنده بخشی از کد‌ها را بدون توضیح گذاشته است تا خواننده بتواند اشکال‌زدایی (Debug) و آزمایش کردن کدها را شخصاً انجام دهد. این مورد باعث تشویق خواننده به خودآموزی می‌شود.
  • در مورد کتابخانه LibGDX اطلاعات بسیار خوبی در کتاب ارائه شده است. همچنین، منابع خوبی برای یادگیری بیشتر در این خصوص معرفی شده است.

کتاب Mastering Android Game Development

در این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید در قالب ساخت بازی‌های پیچیده اندرویدی با استفاده از موتور بازی‌سازی دنبال می‌شود. این کتاب برای برنامه‌نویسان سطح متوسط اندروید مناسب است که با اصول و مفاهیم اولیه در اندروید آشنا هستند و قصد ایجاد بازی‌های تعاملی و پیچیده را با «بسته توسعه نرم‌افزاری اندروید» (Android SDK) دارند.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید Mastering Android Game Development

رویکرد پروژه‌محور بارز‌ترین ویژگی این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید است. در این کتاب تمام جنبه‌های مهم توسعه بازی در اندروید در قالب بازی تیراندازی فضایی آموزش داده می‌شود و این بازی در طول فصل‌های مختلف کتاب تکامل می‌یابد. علاوه بر این، کتاب به موضوعات مهمی همچون «انیمیشن‌های فریم به فریم» (Frame by Frame Animation) و «انیمیشن‌های منبع» (Resource Animation) نیز می‌پردازد. در انتهای این کتاب مخاطب قادر خواهد بود که:

  • اجزای داخلی موتور بازی‌سازی را بشناسد و استدلال پشت هر کدام از مولفه‌های استفاده شده را درک کند.
  • روش‌های مختلف دریافت ورودی از کاربر با استفاده از «جوی استیک مجازی» (Virtual Joysticks) و «گیم‌پد» (Gamepad) را شناخته و توانایی استفاده از هر کدام در زمان مناسب را داشته باشد.
  • رابط‌های کاربری زیبا و قابل استفاده مجدد برای بازی‌ها طراحی کند.
  • برای پیاده‌سازی جدول‌های مربوط به دستاوردها و امتیازات بازیکنان از سرویس‌های گوگل استفاده کند.

آیا با پایتون می‌توان برنامه اندروید نوشت؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره به حساب می‌آید که برای کاربردهای بسیاری مناسب است و می‌توان با استفاده از آن طیف گسترده‌ای از وظایف را انجام داد.

پایتون در حوزه‌های متعددی از جمله توسعه و برنامه نویسی وب، علم داده و بسیاری از زمینه‌های مربوط به خودکارسازی فرآیندها به کار گرفته می‌شود. اما آیا ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون هم امکان پذیر است؟ بله؛ با پایتون می‌توان ساخت اپلیکیشن موبایل را هم انجام داد. ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون در سال ۲۰۱۱ با معرفی فریم ورک کیوی (Kivy) امکان‌پذیر شده است.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با پایتون

یکی از دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون (Python) داشتن کتابخانه‌های مختلف و بهره گرفتن از قابلیت‌های هر کدام از این کتابخانه‌ها است. با استفاده از کتابخانه کیوی (Kivy) در پایتون می‌توان اپلیکیشن اندروید نیز ایجاد کرد. برنامه‌نویسان پایتون می‌توانند با مطالعه مستندات مربوط به این کتابخانه امکان توسعه اپلیکیشن اندروید را نیز با پایتون داشته باشند.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید Building Android Apps in Python Using Kivy With Android Studio

کتاب Building Android Apps in Python Using Kivy With Android Studio هر آنچه برای ایجاد اولین برنامه اندروید با پایتون و انتشار آن در فروشگاه‌های اندرویدی نیاز است را با استفاده از نمونه کدهای مختلف آموزش می‌دهد. کتاب با بررسی اصول اولیه برنامه نویسی اندروید، ساختار برنامه، ویجت‌ها (Widget) و مدیریت رویداد‌ها با استفاده از کتابخانه Kivy در پایتون شروع می‌شود. سپس، زبان KV برای جداسازی دو بخش رابط کاربری (UI) و منطق برنامه با افزودن ویجت‌ها به فایل KV مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه مخاطب در مورد نحوه استفاده از دوربین در Kivy، ساخت سرور HTTP با استفاده از فریمورک «فلسک» (Flask) و نحوه ساخت صفحات مختلف و مدیریت آن‌ها در برنامه نکاتی را خواهد آموخت. همچنین، خواننده به صورت گام به گام می‌تواند اولین بازی چند مرحله‌ای خود را با استفاده از انیمیشن و جلوه‌های صوتی ایجاد کند.

در نهایت، روند تبدیل اپلیکیشن Kivy به اپلیکیشن اندروید با استفاده از کتابخانه Buildozer و Python-4-Android به طور کامل پوشش داده شده است. در انتهای این کتاب مخاطب قادر خواهد بود که:

  • با استفاده از Kivy اپلیکیشن‌های «چند پلتفرمی» (Cross-Platform) را از صفر تا صد پیاده‌سازی کند.
  • ساختار پروژه اندروید ایجاد شده توسط Kivy را به طور کامل درک کند.
  • یک بازی چند مرحله‌ای با رابط کاربری جذاب را از ابتدا پیاده‌سازی کند.

 

چگونه با سی شارپ می‎‌ توان برنامه اندروید نوشت؟

با استفاده از زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C) در قالب فریمورک زامارین (Xamarin) می‌توان اپلیکیشن اندروید ایجاد کرد.

بر خلاف زبان جاوا و کاتلین که از محیط اندروید استودیو برای توسعه استفاده می‌کنند، توسعه اپلیکیشن در زامارین در محیط Visual Studio انجام می‌شود. استفاده از این ابزار به برنامه‌نویسانی توصیه می‌شود که آشنایی قبلی با زبان سی شارپ دارند و به دنبال توسعه چند پلتفرمی نیز هستند زیرا زامارین از امکانات توسعه چندپلتفرمی برخوردار است.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با سی شارپ Xamarin Essentials

این کتاب أموزش برنامه نویسی اندروید را با سی شارپ (#C) و در قالب فریمورک زامارین (Xamarin) ارائه می‌دهد. برای توسعه‌دهندگان موبایلی که قصد مهاجرت به زامارین و استفاده از امکانات چند‌پلتفرمی آن را دارند، این کتاب انتخابی ایده‌آل است.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با سی شارپ Xamarin Essentials

این کتاب به توسعه‌دهندگان iOS و برنامه‌نویسان اندروید کمک می‌کند تا به آسان‌ترین شکل ممکن به زامارین مهاجرت کنند. یادگیری Xamarin نیازمند تلاش پیوسته و آشنایی با مفاهیم پایه در برنامه نویسی است. خواننده با اصول اولیه زامارین همراه با نرم‌افزار‌های Xamarin Studio و Visual Studio آشنا خواهد شد. این کتاب مفاهیم زامارین را از صفر و بدون دانش قبلی آموزش می‌دهد، اگرچه تجربه قبلی در زمینه توسعه اپلیکیشن موبایل نیاز است یا مخاطب حداقل با سی شارپ و «فریم‌ورک دات‌نتِ مایکروسافت» (Microsoft .NET Framework) تجربه کار داشته باشد.

در ابتدا تمرین‌هایی در خصوص معماری و چرخه‌ حیات برنامه در زامارین ارائه شده است. در ادامه، به طور جداگانه کار با کتابخانه‌های اندروید و iOS آموزش داده می‌شود و در انتها نیز Xamarin.Forms برای طراحی رابط کاربری در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، در سایر فصول کتاب، مباحث پایه‌ای توسعه اپلیکیشن نظیر کار با پایگاه داده، طراحی رابط کاربری، ارتباط با سرور و سایر موارد آموزش داده می‌شود.

 

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به زبان فارسی

در سال‌های اخیر عناوین زیادی در خصوص آموزش برنامه نویسی اندروید به زبان فارسی منتشر شده‌اند.

هر چند که تنوع کتاب‌ها به زبان انگلیسی بسیار بیشتر از فارسی است اما برای افرادی که تسلط کمی به زبان انگلیسی دارند، این کتاب‌ها منبع و راهنمای خوبی برای شروع یادگیری برنامه نویسی اندروید هستند. در ادامه، چند کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به زبان فارسی معرفی شده است.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید در Android Studio

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید را در قالب 7 فصل ارائه کرده است. روند ارائه مطالب در کتاب به صورت پروژه‌محور است، به گونه‌ای که در هر فصل کتاب اپلیکیشن جداگانه‌ای توسعه داده می‌شود که مرتبط با مفاهیم همان فصل است.

علاوه بر این، سطح دشواری و پیچیدگی مطالب نیز از روند خوبی برخوردار است. فصول ابتدایی کتاب به مباحث ساده‌تر اختصاص دارد و به مرور با آشنایی بیشتر مخاطب با اندروید سطح دشواری نیز افزایش می‌یابد.

آموزش برنامه نویسی اندروید در این کتاب با زبان جاوا و در محیط اندروید استودیو صورت گرفته است. آشنایی داشتن با جاوا یا یکی از زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا برای مخاطب این کتاب مزیت دارد ولی الزامی نیست.

کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید در Android Studio

کتاب Kotlin برای برنامه نویسی اندروید

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید را با زبان محبوب کاتلین به صورت پروژه‌محور در قالب توسعه یک اپلیکیشن کامل ارائه می‌دهد. مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از تهیه کتاب باید در نظر داشت، آشنایی با مفاهیم پایه‌ای توسعه اندروید و زبان جاوا است. علاوه بر این، کتاب را نمی‌توان به عنوان مرجعی برای کاتلین دانست، هر چند در مسیر توسعه اپلیکیشن مورد نظر تمام مباحث به طور کامل توضیح داده می‌شود.

کتاب Kotlin برای برنامه نویسی اندروید

این کتاب برای برنامه‌نویسان سطح متوسط اندروید مناسب است که با زبان کاتلین و ساختار اپلیکیشن اندروید آشنایی کافی دارند و برای تکمیل مسیر یادگیری خود به دنبال ساخت اپلیکیشن واقعی به صورت پروژه‌محور هستند. علاوه بر این، تمام مشکلات و چالش‌های توسعه اپلیکیشن اندروید با زبان کاتلین در کتاب توضیح داده شده است.

کتاب برنامه نویسی کیوی به زبان ساده برنامه نویسی اندروید با پایتون

این کتاب مناسب آن دسته از برنامه‌نویسان پایتون است که قصد توسعه اپلیکیشن اندروید با این زبان را دارند. در این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید با استفاده از کتابخانه کیوی (Kivy) انجام می‌شود.

کتاب برنامه نویسی کیوی به زبان ساده: برنامه نویسی اندروید با پایتون

کتاب با مقدمه‌ای بر کتابخانه کیوی و نحوه نصب آن شروع شده و در ادامه نیز مباحثی همچون چیدمان عناصر رابط کاربری، ویجت‌های طراحی واسط کاربری و پروژه‌های برنامه نویسی را نیز پوشش می‌دهد.

کتاب جعبه ابزار برنامه نویسان اندروید

این کتاب جعبه ابزار برنامه نویسان اندروید مناسب آن دسته از افرادی است که حداقل توانایی ایجاد پروژه‌های ساده در اندروید را دارند. روند ارائه مطالب کتاب به صورت پروژه‌محور و در قالب 30 درس است که در هر کدام نکته‌ای کاربردی در خصوص برنامه نویسی اندروید آموزش داده شده است.

کتاب جعبه ابزار برنامه نویسان اندروید

مفاهیم ارائه شده در هر درس به صورت مستقل بوده و هیچ کدام از درس‌ها نسبت به سایرین اولویت و تقدم ندارد. مخاطب با توجه به نیاز خود برای توسعه می‌تواند از محتوای هر کدام از درس‌ها استفاده کند.

کتاب آموزش مقدماتی برنامه نویسی اندروید

اگر تجربه‌ای در خصوص برنامه نویسی اندروید ندارید این کتاب انتخاب خوبی است.

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید را از صفر شروع کرده و بعد از آشنایی با زبان جاوا به آموزش محیط برنامه نویسی اندروید می‌پردازد.

کتاب آموزش مقدماتی برنامه نویسی اندروید

در فصل‌های بعدی کتاب در ضمن یادگیری مفاهیم رابط کاربری و اجزای برنامه نویسی اندروید در مورد منطق و الگوریتم‌های برنامه نویسی نیز نکاتی ارائه شده است. در نهایت، با معرفی پایگاه داده و کاربرد بلوتوث در برنامه نویسی اندروید کتاب پایان می‌یابد.

کتاب آموزش ساخت اپلیکیشن وب اندروید با استفاده از PHP و MySQL

خواننده این کتاب به صورت پروژه‌محور نحوه ارتباط اپلیکیشن اندروید با سرور را فرا می‌گیرد. پروژه‌ در نظر گرفته شده در این کتاب، بانک اطلاعاتی مربوط به کارمندان یک شرکت فرضی است.

کتاب آموزش ساخت اپلیکیشن وب اندروید با استفاده از PHP و MySQL

روند ارائه مطالب در کتاب به این صورت است که ابتدا نحوه ایجاد بانک اطلاعاتی در MySQL به همراه جداول مورد نظر توضیح داده می‌شود. سپس کدهای PHP مربوط به عملیات درج، نمایش، ویرایش و حذف رکوردها ایجاد می‌شود. در ادامه، نیز کدهای PHP به کمک ابزار پستمن (Postman) مورد ارزیابی قرار گرفته و در انتها، در محیط اندروید استودیو اپلیکیشن اندروید مورد نظر پیاده‌سازی می‌شود.

این کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید بیشتر برای افرادی مفید است که قبلاً با زبان PHP و MySQL آشنایی داشته و اپلیکیشن‌های ساده‌ای را نیز در محیط اندروید استودیو توسعه داده باشند.

جمع‌بندی

امروزه وجود منابع مختلف برای یادگیری در هر زمینه‌ای همانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند زیرا از سویی این تنوع زیاد باعث دلگرمی مخاطب جهت ادامه راه می‌شود و از سویی دیگر انتخاب منبع درست برای شروع و یادگیری تبدیل به چالشی سخت برای هر فرد شده است.

اهمیت انتخاب منبع درست در جایی بهتر مشخص می‌شود که بسیاری از افراد با وجود علاقه و بدون در نظر گرفتن شرایط مختلف منبع نامناسبی را انتخاب کرده و در نهایت نتوانسته‌اند در زمینه مورد نظر موفق شوند. برای همین منظور در این نوشته چندین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید مناسب برای افراد مختلف از سطح مبتدی تا پیشرفته معرفی شده است. علاوه بر این، چندین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید به زبان انگلیسی و فارسی که توسعه اندروید با زبان‌های مختلف نظیر جاوا، کاتلین، سی شارپ و پایتون را پوشش می‌دهند نیز در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

هر کدام از کتاب‌ها با جزییات کامل از قبیل محتوای ارائه شده، مخاطب هدف و پروژه‌های موجود بررسی شده‌اند. در نتیجه، انتظار می‌رود که مخاطب بتواند بهترین کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید را با توجه به شرایط خود انتخاب کند.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
hacker.ioGURU99GeeksforGeeksMedium
۱ دیدگاه برای «۲۴ کتاب آموزش برنامه نویسی اندروید که باید بخوانید – فهرست ضروری»

ممنون از این مقاله کاربردی

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *