۳ فریمورک برتر برای ساختن بازی‌های اندروید — راهنمای کاربردی

۴۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ دی ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۳ فریمورک برتر برای ساختن بازی‌های اندروید — راهنمای کاربردی

چندین فریمورک در بازار وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید بازی‌های اندرویدی بسازید. با وجود این همه گزینه شاید بخواهید بهترین را انتخاب کنید. برنامه‌نویسان معمولاً در نهایت اندروید استودیو (Android Studio) را انتخاب می‌کنند که به نسبت Eclipse انتخاب بهتری استY اما انتخاب‌هایی همچون Eclipse و NetBeans هم وجود دارد. برخی از ویژگی‌های کلیدی فریمورک می‌توانند به یک موتور بازی اندرویدی عالی منجر شود. به خاطر داشته باشید موتورهای بازیِ مناسبِ کامپیوتر و کنسول، همیشه انتخاب خوبی برای اندروید نیستند. در دستگاه‌های اندرویدی نیاز است که استفاده از CPU و حافظه به نحوه‌ای بهینه پیاده شود تا روی دستگاه‌های مختلف قابل اجرا باشد.

بنابراین، راه‌هایی که به کامپایل سریع منجر شود، ممکن است از نظر نرخ فریم در ثانیه (Frame Rate) هنگام اجرا در دستگاه‌های اندرویدی مختلف با اشکال روبه‌رو شود. فریمورک‌ها ممکن است امکانات پیشرفته مدیریت حافظه، مثل pooling داخلی، داشته باشند. مدیریت حافظه می‌تواند اجرای برنامه‌ها را نرم و روان کند و بازی‌کننده تجربه بهتری در هنگام بازی داشته باشد. حال به معرفی ۳ فریمورک برتر در زمینه ساخت بازی‌های اندروید می‌پردازیم.

محبوب‌ترین موتور بازی‌سازی: Unity (یونیتی)

این روزها، Unity یکی از محبوب‌ترین موتورهای بازی رایگان است. شما می‌توانید با زبان‌های ++C، جاوا اسکریپت یا #C در Unity برنامه‌نویسی کنید. (می‌توانید از زبان‌های دیگر هم استفاده کنید اما این سه زبان مناسب‌ترین زبان‌های Unity هستند.) نسخه دوبعدی Unity به صورت رایگان در اختیار شماست (اگر بازی شما بیش از 100 هزار دلار درآمد نداشته باشد.) اما نسخه حرفه‌ای سه‌بعدی Unity رایگان نیست. این نسخه با نام Unity 3D نسخه فوق‌العاده‌ای است و کرک‌شده آن هم پیدا می‌شود.

برای مشاهده آموزش‌های مربوط به ++C از این لینک (+) و برای زبان #C از این آدرس (+) استفاده نمایید.Unity 3D از چندسکویی (cross-platform) پشتیبانی می‌کند و می‌توانید به کمک آن برای اندروید یا iOS برنامه‌نویسی کنید. چندسکویی به شما این امکان را می‌دهد که یک کد را با صرف زمان کمتر روی چندین بستر پیاده‌سازی کنید. این فریمورک یک فروشگاه عالی هم دارد که به منظور راحتی شما کدهای ازپیش‌‌آماده را در خود جای داده است.

یادگیری Unity کمی زمان‌بر است. این فریمورک منوها و گزینه‌های بسیار زیادی دارد که ممکن است شما را سردرگم کند و اگر تازه‌کار هستید با آن راحت نباشید. همچنین می‌توانید برای ساخت اولین بازی خودتان، از C# ،JavaScript و Boo Script استفاده کنید.

فریمورکی برای حرفه‌ای‌ها: CryEngine

اگر دنبال برنامه‌ای پیشرفته‌تر از Unity هستید که رایگان باشد، CryEngine مناسب شماست. این بستر هم‌اکنون به صورت رایگان ارائه می‌شود. (مگر آنکه درآمد خیلی زیادی از بازیتان داشته باشید.)

زبان برنامه‌نویسی اصلی در CryEngine، زبان‌های C# ،Lua و ++C هستند که تجربه برنامه‌نویسی شما را ساده‌تر می‌کنند.

ساخت بازی‌های ساده و جذاب با GameMaker

GameMaker Studio در ساخت بازی‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفته‌است، همچون Hotline Miami ،Spelunky، بازی مرموز Undertale که سر وصدای زیادی کرد، Risk of Rain و Nuclear Throne. این ابزار میان‌برهای زیادی برای ساخت پروژه‌های دو بعدی ارائه می‌کند، به‌ویژه زمانی که گرافیک خیلی بالایی مورد نیاز نباشد.

چند مورد کاربردی مهم را در مورد GameMaker در ادامه ذکر می‌کنیم. پیش از هر چیز اگر با چرخ موس روی کد کلیک‌وسط کنید، برنامه به شما نشان می‌دهد که آن کد چه کاربردی دارد. دوم اینکه اگر یک تابع یا یک متغیر تعریف کرده باشید، کلیک کردن روی آن نشان می‌دهد که آن مورد کجا تعریف شده است. اگر موردی که روی آن کلیک کرده‌اید مربوط به خود GameMaker باشد، به صفحه راهنمای برنامه هدایت می‌شوید.

اول از همه شما باید در این مورد فکر کنید که دقیقاً می‌خواهید به چه سبکی بازی بسازید. اگر می‌خواهید بازی دوبعدی بسازید، یک گزینه رایگان مثل CryEngine یا GameMaker راه حل خوبی برای شماست. اگر می‌خواهید گرافیک سه‌بعدی و صداگذاری عالی داشته باشید، می‌توانید از یک فریمورک محبوب مثل Unity 3D بهره بگیرید. انتخاب فریمورک به این مسئله هم بستگی دارد که می‌خواهید از چه زبانی برای برنامه‌نویسی استفاده کنید و چقدر در برنامه‌نویسی مهارت دارید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم از مطالب زیر نیز استفاده کنید:

==

بر اساس رای ۴۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
opensourceforu
۴ دیدگاه برای «۳ فریمورک برتر برای ساختن بازی‌های اندروید — راهنمای کاربردی»

سلام من دنبال یه فریم ورکی میگردم
که بازی رو میسازی رو سیستم های
ضعیف خوب عمل کنه مثلا یونیتی
رو اندروید با رم ۱ بازی هاش خوب
نیست اصلا

سلام
در بالا نوشتید که موتور بازی سازی یونیتی از سایر زبان ها علاوه بر ++C، جاوا اسکریپت و #C هم پشتیبانی میکند . یعنی من با زبان جاوا میتونم از یونیتی استفاده کنم ؟ در ویکی پدیا نوشته بود که فقط از سی شارپ و جاوااسکریپت پشتیبانی میکند .

ممنون میشم جوابمو بدین

شما فرمودین موتورهای بازی سازی کامپیوتر و کنسول گزینه های مناسبی برای بازی سازی اندروید نیستن ولی سه موتور بازی سازی رو نام بردین که موتور بازی سازی کامپیوتر هستن و بعد قابلیت کنسول بهشون اضافه شده و در آخر قابلیت خروجی گرفتن اندروید.
در اصل هرسه گزینه جز مواردی بودن که در اول صحبتتون گفتید مناسب بازی سازی اندروید نیستن.
از این گذشته الان درصد بالایی از بازی های اندروید با یونیتی ساخته میشن و یه سری از بازی های کیفیت پایین با گیم میکر و یه سری از بازی های کیفیت بالا و حرفه ای با انجین آنریل که اصلا اسمی ازش نبردی.
انجین کری هم با اینکه خروجی اندروید میشه ازش گرفت ولی تو این صنعت جایی نداره و کسی برای اندروید باهاش کار نمیکنه مگر اینکه بازی مخصوص کامپیوتر و کنسول ساخته شده باشه و بخوان یه خروجی اندروید هم ازش بدن بیرون که خیلی خیلی کم پیش میاد.

انجین کرای انجین اصلا اندروید را پشتیبانی نمیکنه دوست عزیز

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *