برنامه نویسی اندروید چیست؟ — هر آنچه باید بدانید

۱۴۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۳ دقیقه
برنامه نویسی اندروید چیست؟ — هر آنچه باید بدانید

«اندروید» (Android) محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل حال حاضر جهان است. 39 درصد جمعیت جهان از اندروید استفاده می‌کنند و این سیستم‌عامل محبوب موبایلی بر روی بیش از 3 میلیارد دستگاه در حال اجرا است. این طیف گسترده استفاده از اندروید و میزان مخاطبین آن برای هر توسعه‌دهنده‌ای فرصت مناسبی برای کسب درآمد و اشتغال است. برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل لازم است برنامه نویسی اندروید را یاد بگیریم. در این نوشته به بیان ساده گفته می‌شود که برنامه نویسی اندروید چیست و در کنار بررسی مزایا و معایب آن، چالش‌های موجود در این شاخه برنامه نویسی نیز عنوان شده است.

فهرست مطالب این نوشته

در ادامه این نوشته نیز برنامه نویسی اندروید به صورت گام به گام بررسی شده است. همچنین، مواردی از قبیل روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید، هزینه توسعه اپلیکیشن اندروید و سوالات متداول در این زمینه به همراه دلایل شروع فعالیت در حوزه توسعه اندروید شرح داده شده‌اند.

اندروید چیست؟

اندروید سیستم‌عامل (Operating System | OS) و پلتفرم برنامه نویسی است که توسط گوگل برای گوشی‌های موبایل و سایر دستگاه‌ها توسعه یافته است. اندروید بر روی دستگاه‌های بسیاری از تولید‌کننده‌های مختلف اجرا می‌شود. اندروید شامل «کیت توسعه‌ نرم‌افزار» (Software Development Kit | SDK) است که به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد تا کد‌های پایه و اصلی را بنویسد. همچنین ماژول‌های نرم‌افزاری برای ساخت برنامه را کنار هم قرار دهد. اندروید همچنین بازاری برای توزیع برنامه‌ها فراهم می‌کند. در مجموع، اندروید به عنوان زیست بومی برای اپلیکیشن‌های موبایل شناخته می‌شود.

اندروید چیست

سیستم‌ عامل چیست؟

سیستم‌عامل به عنوان نرم‌افزاری کامپیوتری، منابع را بین سخت‌افزار و نرم‌افزار ادغام می‌کند. در سیستم‌عامل، انواع مختلف سخت‌افزار می‌توانند، به طور همزمان با هم کار کنند. همچنین بستری برای اجرای بیت‌های مختلف نرم‌افزار برای کار با سخت‌افزار مورد نظر را فراهم می‌کند.

به بیان ساده‌تر، در اینجا مثال بازیگری در صحنه نمایش را می‌توان با عملکرد سیستم‌عامل مقایسه کرد. نمایش‌نامه به چیزهای زیادی نیاز دارد، اینطور نیست؟ لوازم مختلف مانند چراغ‌ها، لباس‌ها، تزئینات و سایر موارد مواردی هستند که در نمایش‌ به کار برده می‌شوند. در این مثال تجهیزات موجود در صحنه نمایش به عنوان سخت‌افزار کامپیوتر در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این، در نمایش کارگردان و بازیگران نیز نقش تعیین کننده‌ای دارند. حال اگر بازیگران نمایش به عنوان برنامه‌های مختلف کامپیوتر قرار داده شوند، همچنین، کارگردان نیز به عنوان سیستم‌عامل در نظر گرفته شود، در نتیجه مفهوم سیستم‌عامل و عملکرد آن قابل درک‌تر خواهد بود.

سیستم عامل اندروید چیست؟

امروزه سیستم‌عامل اندروید ارائه شده توسط گوگل و سیستم‌عامل iOS ارائه شده توسط اپل، دو سیستم‌عامل اصلی در دنیای مبتنی بر فناوری هستند. سیستم‌عامل‌های دیگری همچون ویندوز نیز وجود دارند. اما تقریباً هر تلفن همراه پرچم‌دار بر روی اندروید یا iOS اجرا می‌شود. بنابراین، از آنجایی که این نوشته به دنبال پاسخ به این سوال است که برنامه نویسی اندروید چیست و چطور باید آن را فرا گرفت، داشتن اطلاعات در مورد سیستم‌عامل اندروید مفید به نظر می‌رسد.

به عنوان سیستم‌عامل تلفن‌همراه، اندروید بیش از 15 سال است که در این صنعت حکمرانی می‌کند. در نتیجه، تعداد زیادی از تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، این سیستم‌عامل پایه را در سرتاسر جهان اجرا می‌کنند. علاوه بر این، سایر سیستم‌عامل‌های بومی نیز از برنامه‌های اندروید پشتیبانی می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم‌عامل کروم و ویندوز 11 اشاره کرد. غول فناوری گوگل مالک این پلتفرم «متن‌باز» (Open-Source) است. این بدان معناست که هر کسی برای اهداف خاصی همچون استفاده شخصی یا تجاری به آن دسترسی دارد. به همین دلیل است که اندروید با iOS اپل یا ویندوز مایکروسافت متفاوت است.

تاریخچه مختصری از اندروید

سیستم‌عامل اندروید از تلاش‌های سازمانی به نام (Open Handset Alliance | OHA) ایجاد شد. این سازمان در ابتدا ماموریت همکاری برای «ساخت تلفن همراه بهتر» را داشت. امروزه اگر به وب سایت این سازمان مراجعه شود. ممکن است، این نتیجه گرفته شود که تلاش‌های آنها بی‌فایده بوده زیرا، آخرین خبر مربوط به سال 2011 میلادی (1390 شمسی) است.

یک دهه از معرفی اندروید می‌گذرد و هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در سراسر جهان از آن در محصولات خود استفاده می‌کنند. سامسونگ که یکی از اعضای سازمان OHA بود، در حال حاضر به لطف اندروید، این شرکت پیشروترین تولید‌کننده دستگاه‌های تلفن هوشمند در سراسر جهان است. اگرچه اولین دستگاه اندرویدی، دستگاه G1 بود که توسط شرکت HTC ساخته شد. اما امروزه دستگاه‌های اندرویدی، نه تنها برای تلفن‌های، همراه بلکه در زمینه‌های مختلف تقریبا در همه بازار‌های دنیا در دسترس هستند. این موضوع خارج از بحث این نوشته است، اما مطمئنا بین موفق‌ترین شرکت اینترنتی جستجوی جهان (Google) و اندروید، محبوب‌ترین پلتفرم تلفن‌همراه ارتباطی وجود دارد.

امروزه اندروید بیش از هر سیستم‌عامل دیگری در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قرار است کدی نوشته شود که به معنای واقعی کلمه در هر کجای دنیا توانایی اجرا داشته باشد، در نتیجه، به عنوان توسعه‌دهنده برنامه باید برنامه نویسی اندروید را یاد گرفت و ادامه این نوشته را از دست نداد، زیرا به سوال برنامه نویسی اندروید چیست پرداخته است.

تاریخچه اندروید

امکانات اندروید

اندروید سیستم‌عامل متن‌باز قدرتمندی است که امکانات بسیار زیادی را ارائه می‌دهد. برخی از این امکانات در ادامه فهرست شده‌اند.

  • اندروید متن‌باز است که در نتیجه می‌‌توان این سیستم‌عامل را براساس نیاز‌های شخصی یا سازمانی شخصی‌سازی کرد.
  • اندروید از انواع مختلف اتصال همچون GSM ،CDMA ،Wi-Fi، بلوتوث و سایر موارد برای مکالمه تلفنی یا انتقال داده پشتیبانی می‌کند.
  • با استفاده از فناوری Wi-Fi می‌توان هنگام بازی یا استفاده از برنامه‌های کاربردی به دستگاه‌های دیگر متصل شد.
  • اندروید شامل چندین «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface | API) مختلف برای پشتیبانی از خدمات گوناگونی از جمله موقعیت‌یابی یا همان GPS است.
  • می‌توان تمام فعالیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی داده را با استفاده از مدیر فایل اندروید مدیریت کرد.
  • اندروید طیف گسترده‌ای از فایل‌های چندرسانه‌ای همچون AVI ،MKV ،FLV ،MPEG4 و سایر موارد را برای پخش یا ضبط انواع فایل‌های صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کند.
  • از فرمت‌های مختلف تصاویر مانند JPEG ،PNG ،GIF ،BMP و سایر موارد پشتیبانی می‌کند.
  • اندروید از کنترل سخت‌افزاری چند رسانه‌ای برای پخش یا ضبط با استفاده از دوربین و میکروفون پشتیبانی می‌کند.
  • اندروید از قابلیت «چند وظیفگی» (Multi-Tasking) پشتیبانی می‌کند، به این معنی که می‌توان چندین برنامه را همزمان اجرا کرد و بین آن‌ها جابه‌جا شد.
  • اندروید همچنین از فناوری واقعیت مجازی و گرافیک‌های دو بعدی و سه بعدی پشتیبانی می‌کند.
امکانات اندروید

نسخه های مختلف اندروید

گوگل برای اولین بار اندروید را در سال 2007 میلادی (1386 شمسی) به طور عمومی معرفی کرد، اما به طور رسمی در سال 2008 میلادی (1387 شمسی) اولین نسخه آن منتشر شد. اولین دستگاه مبتنی بر اندروید، گوشی موبایل HTC Dream با نسخه اندروید 1.0 بود. از آن زمان گوگل نسخه‌های اندروید زیادی همچون Cupcake ،Donut ،Eclair ،Kitkat ،Jelly Bean و سایر موارد را منتشر کرده است. در ادامه در جدول زیر تمامی نسخه‌های اندروید منتشر شده از سال 2007 میلادی (1386 شمسی) تا به امروز آورده شده است.

نام نسخه ورژننسخه API
فاقد نام1.01
فاقد نام1.12
Cupcake1.53
Donut1.64
Eclair2.0 - 2.15 - 7
Froyo2.2 - 2.2.38
Gingerbread2.3 - 2.3.49 - 10
Honeycomb3.0 - 3.211 - 13
Ice Cream Sandwich4.0 - 4.0.414 - 15
Jelly Bean4.1 - 4.1.216 - 18
Kitkat4.4 - 4.4.419
Lollipop5.0 - 5.121 - 22
Marshmallow6.0 - 6.0.123
Nougat7.0 - 7.124 - 25
Oreo8.026
Pie9.027
Android Q10.029
Android 1111.030
Snow Cone12.0 - 12.131 - 32
Tiramisu13نامشخص

برنامه نویسی اندروید چیست؟

توسعه اپلیکیشن در واقع فرایند گام به گامی است که برای پیاده‌سازی برنامه‌های کامپیوتری انجام می‌شود. هدف از توسعه اپلیکیشن، انجام وظایف مختلف و یافتن راه‌‌حلی برای مشکلات خاص است. اپلیکیشن‌های موبایل و برنامه‌های کامپیوتری به روش‌های مختلف به افراد کمک می‌کنند. به عنوان مثال، برنامه‌ها می‌توانند بسیاری از فرآیندهای تجاری را خودکارسازی کنند و در نتیجه بهره‌وری را افزایش دهند. پلتفرم مورد نظر برای توسعه برنامه، خواه اندروید، iOS یا ویندوز باشد، در صورت مسئله تفاوتی ایجاد نمی‌کند، زیرا هر فرایند توسعه‌ای مراحل مشخصی را دنبال می‌کند.

یکی از سوالات پرتکرار این است که مراحل برنامه نویسی اندروید چیست و آیا خیلی سریع می‌توان برنامه اندرویدی نوشت و آن را منتشر کرد. برای پاسخ به این سوال باید گفت که برنامه نویسی اندروید نیز همانند سایر کار‌ها نیازمند طی کردن مراحلی است. مراحل برنامه نویسی اندروید به ترتیب شامل جمع‌آوری داده‌ها، برنامه‌ریزی، نمونه‌سازی اولیه، توسعه، آزمایش، راه‌اندازی و پشتیبانی است. در نتیجه هر برنامه نویس اندروید باید با این مراحل و چالش‌های هر کدام کاملاً آشنا باشد. البته برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس اندروید موفق، دانستن نکات مهم دیگری نیز لازم و ضروری است.

 

چرا برای اندروید برنامه توسعه می‌دهیم؟

برنامه نویسان به دلایل مختلفی ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی را انجام می‌دهند. آن‌ها ممکن است، برای برطرف کردن نیاز‌های تجاری سازمان‌ها، ایجاد خدمات یا مشاغل جدید، برنامه اندروید ایجاد کنند. همچنین گاهی اوقات برنامه‌ها را برای ساخت بازی‌ها یا تولید سایر محتوا‌ها ایجاد می‌کنند. برنامه‌نویسان برای دسترسی به طیف گسترده کاربران دستگاه‌های تلفن‌همراه، برنامه نویسی اندروید را انتخاب می‌کنند. در ادامه دلایل انتخاب شاخه برنامه نویسی اندروید توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل به اختصار بیان شده است.

  • محبوب‌ترین پلتفرم برای برنامه‌های تلفن‌همراه
  • ایجاد بهترین تجربه کاربری
  • توسعه آسان برنامه‌ها
  •  گزینه‌های توزیع بسیار

چرا برنامه نویسی اندروید یاد بگیریم

چرا باید برنامه نویسی اندروید را یاد گرفت؟

اندروید محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان است و 39 درصد از جمعیت جهان از آن استفاده می‌کنند. بیش از 2.5 میلیارد دستگاه فعال بر روی آن در حال اجرا هستند، این در حالی است که اندروید بیش از 3 میلیارد کاربر دارد. علاوه بر این، بیش از 3 میلیون برنامه اندرویدی در فروشگاه Google play وجود دارد که در مقایسه با iOS بیشتر است. نه تنها در فروشگاه گوگل، بلکه پلتفرم‌های دیگری نیز برنامه‌های اندرویدی را ارائه می‌دهند.

با توجه به این نکات، می‌توان به پاسخ این سوال رسید که هدف از برنامه نویسی اندروید چیست و چرا باید آن را فرا گرفت. در ادامه نیز دلایلی برای اهمیت یادگیری برنامه نویسی اندروید برای توسعه‌دهندگان ارائه شده است.

  • هسته اصلی سیستم‌عامل اندروید را لینوکس تشکیل می‌دهد که مبتنی بر سیستم‌عامل موبایل متن‌باز است. بنابراین، کد منبع آن در دسترس عموم قرار دارد.
  • نه تنها گوشی‌های هوشمند، بلکه بسیاری از دستگاه‌ها مانند اندروید پوشیدنی (Android Wear)، کتاب الکترونیکی، عینک گوگل و تلویزیون به سیستم‌عامل اندروید نیاز دارند.
  • اندروید سهم بزرگی در بازار گوشی‌های موبایل دارد. در نتیجه، سازمان‌های بزرگ به دنبال توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اندروید هستند.
  • به دلیل فرصت‌های شغلی بسیار در ردیف شغلی برنامه نویس اندروید، توسعه‌دهندگان از حق انتخاب بالایی برخوردارند.
  • یادگیری برنامه نویسی اندروید آسان است.

مشاغل کوچک و بزرگ چگونه از برنامه نویسی اندروید سود می برند؟

شرکت‌های کوچک و بزرگ با ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل سفارشی از برنامه نویسی اندروید سود می برند. این شرکت‌ها از اندروید برای حل مشکلات مشتریان و افزایش ارزش برند خود استفاده می‌کنند. اما سوال اصلی این است که برنامه نویسی اندروید چگونه به رشد کسب و کار کمک می‌کند؟ در این بخش از نوشته، برخی از مزایای برنامه نویسی اندروید برای کسب و کار‌های کوچک و بزرگ عنوان می‌شود. همچنین، به طور دقیق بیان می‌شود که سود کسب و کار‌ها از برنامه نویسی اندروید چیست و چگونه این شاخه برنامه نویسی به رشد آن‌ها کمک می‌کند. هر توسعه‌دهنده‌ای قبل از شروع کار برنامه نویسی اندروید برای کسب بهترین نتیجه باید به این موارد واقف باشد.

برنامه نویسی اندروید در صنعت

هزینه پایین و بازده سرمایه‌گذاری بالا

کسب ‌و کار‌های کوچک و بزرگ با سرمایه‌گذاری کمی در زمینه برنامه نویسی اندروید و تولید برنامه سفارشی خود، می‌توانند به کمک این برنامه‌ها تعامل بیشتری با کاربران خود داشته باشند.

استقرار سریعتر

چرخه توسعه برنامه اندروید بسیار کوتاه است. یعنی اینکه هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند، برنامه کاملی را در عرض چند ساعت ایجاد کند. علاوه بر این، تطبیق‌پذیری برنامه‌های اندروید با سیستم کاملاً یکپارچه شده است. بنابراین، کسب و کارها می‌توانند مقیاس‌پذیری خود را با استقرار سریع‌تر برنامه‌های اندروید افزایش دهند. برنامه‌های اندروید همچنین، امکان ادغام با فناوری‌های جدید و نوظهوری همچون اینترنت اشیا (Internet of Things | IoT)، واقعیت افزوده (Augmented Reality | AR) و واقعیت مجازی (Virtual Reality | VR) را فراهم می‌کنند. بنابراین، انعطاف‌پذیری اندروید به شرکت‌های نرم‌افزاری این امکان را می‌دهد که بهترین راه‌حل‌ها را برای چالش‌های موجود ارائه دهند.

پلتفرم‌های متعدد

برنامه‌های اندروید برای هماهنگ شدن با سیستم‌های مختلف به زبان جاوا نیاز دارند. در نتیجه، هر برنامه اندرویدی می‌تواند با سیستم‌هایی همچون symbian و اوبونتو ادغام شود. بنابراین، برای مشاغل کوچک و بزرگ مفید است. در نتیجه، این شرکت‌ها با توسعه اندروید می‌توانند از پلتفرم‌های زیادی در کار خود استفاده کنند.

همه منظوره بودن و مقیاس پذیری

رشد و توسعه اندروید استودیو (Android Studio) در زمینه انعطاف‌پذیری و سازگاری باعث شد تا تمام اکوسیستم اندروید، مانند گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌های اندروید یکپارچه شوند. علاوه بر این، فناوری‌های نوظهوری همچون اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نیز با اندروید استودیو سازگار هستند. در نتیجه، این موارد باعث همه منظوره بودن اندروید شده‌اند و مقیاس‌پذیری آن را افزایش داده‌اند.

امنیت ارتقایافته

یکی از دلایل اصلی انتخاب اندروید، ایمنی بالا و قابلیت اطمینان آن است. این دو مورد برخی از مزایای فوق‌العاده اندروید برای کسب و کار‌‌‌ها به شمار می‌روند. به عنوان مثال، در اندروید نسخه Pie ویژگی‌های امنیتی داخلی اضافه شده است و می‌تواند، از دستگاه در برابر بدافزار‌ها و ویروس‌ها محافظت کند. علاوه بر این، سیستم‌عامل اندروید روز به روز امن‌تر می‌شود. بنابراین، ایمنی بالا و قابلیت اطمینان یکی از دلایلی است که برنامه نویسی اندروید را اولویت اول شرکت‌ها قرار داده است.

سفارشی سازی

گوگل همیشه رابط کاربری (User Interface) را در اولویت خود قرار داده است. به همین دلیل است که آنها سیستم‌عامل قابل تنظیمی همچون اندروید را ایجاد کرده‌اند که به کسب‌وکارها فرصت‌های زیادی را در این زمینه می‌دهد. بنابراین، شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار با ساختن رابط کاربری‌های مختلف، بهترین بهره را از آن می‌برند. علاوه بر این، اندروید پلتفرم همه‌کاره‌ای است. این بدان معنی است که دارای انعطاف‌پذیری بالا و گزینه‌های سفارشی‌سازی آسان است.

دستگاه ها و پلتفرم های هدف در برنامه نویسی اندروید

اندروید سیستم‌عامل متن‌باز و منبع آزادی است که با قابلیت اجرا در بسیاری از دستگاه‌ها طراحی شده است. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، دستگاه‌های اندرویدی پوشیدنی‌ و سایر انواع دستگاه‌ها از پلتفرم اندورید پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، طیف وسیع این دستگاه‌ها، پتانسیل بالایی را برای رشد و توسعه برنامه‌های اندرویدی فراهم می‌سازند. برای یادگیری برنامه نویسی اندروید، باید دستگاه‌هایی را که قرار است برنامه نوشته شده روی آن‌ها اجرا شوند را به طور کامل شناخت. بنابراین، باید بررسی شود که چه نوع دستگاه‌ها و پلتفرم‌هایی را برای برنامه نویسی اندروید باید هدف قرار داد.

دستگاه ها و پلتفرم های هدف در برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسی اندروید برای تبلت ها

تبلت‌ها مانند کامپیوترهای جیبی هستند. آنها شبیه به گوشی‌های هوشمند هستند اما از نظر اندازه از گوشی‌ها بزرگتر هستند. با این حال، تبلت‌ها زندگی ما را آسان‌تر کرده‌اند، زیرا مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید هستند. توسعه‌دهندگان برنامه برای تبلت‌ها می‌توانند طرح‌ها، الگوها و رابط کاربری بصری را برای برنامه‌های تبلت ایجاد کنند تا تجربیات تعاملی بهتری را به کاربر ارائه دهند.

در حال حاضر در بین انواع دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید، گوشی‌های هوشمند از حیث تعداد کاربران استفاده کننده در جایگاه اول قرار دارند. کاربران بیشتر از آن‌ها برای انجام کارهای معمول روزانه خود مانند ارتباط، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن و سایر موارد استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، تبلت‌ها برای کار‌های دیگری همچون تماشای محتوای ویدیویی، مطالعه، مدیریت مالی، خواندن، کارهای تجاری و موارد دیگر استفاده می‌شوند. بنابراین، اهمیت برنامه نویسی اندروید برای تبلت‌ها با توسعه اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند برابر است.

برنامه نویسی اندروید برای دستگاه‌های پوشیدنی اندرویدی

برنامه نویسی اندروید برای دستگاه‌های پوشیدنی اندرویدی این روز‌ها بسیار محبوب شده است. در حال حاضر این مورد باعث ایجاد تغییر در شرایط بازار فناوری شده است. به کمک برنامه نویسی اندروید توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های پوشیدنی جذابی را پیاده‌سازی کنند. برنامه نویسی اندروید برای اندرویدهای پوشیدنی به منظور جلب توجه مشتریان نیاز به ایده‌هایی عالی دارد. انواع مختلفی از دستگاه‌های پوشیدنی وجود دارند که برای توسعه قابلیت‌های مختلف در آن‌ها نیاز به برنامه نویسی اندروید وجود دارد. در ادامه تعدادی از این موارد فهرست شده است.

  • برنامه نویسی اندروید برای ساعت‌های هوشمند
  • توسعه برنامه برای دستگاه‌های مورد استفاده در تناسب اندام
  • پیاده‌سازی و ساخت اپلیکیشن برای دستگاه‌های واقعیت افزوده
  • ساخت اپلیکیشن برای دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی بر اینترنت اشیا
  • اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پوشیدنی
  • برنامه‌های پرداخت دیجیتال هوشمند
  • اپلیکیشن‌های نظارت بر تغذیه
  • برنامه‌های ارتباطی همگام
  • برنامه‌های موقعیت‌یابی و ناوبری نقشه

برنامه نویسی اندروید برای تلویزیون های اندرویدی

آنچه اکنون گوگل می‌خواهد این است که کاربران را به تلفن‌های هوشمند، ساعت‌ها، خودروها و تلویزیون‌های هوشمند متصل نگه دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، گوگل برای اولین بار «گوگل TV» را در سال 2010 میلادی (1389 شمسی) راه‌اندازی کرد. اما در اواسط سال 2014 میلادی (1393 شمسی)، به طور رسمی با «تلویزیون اندروید» (Android TV) جایگزین شد. سپس Android TV بسیار محبوب تر از گوگل TV شد، چراکه به اندروید استاندارد بسیار نزدیک‌تر بود.

برنامه نویسی اندروید برای تلویزیون های اندرویدی

برای اولین بار، سازندگان از نسخه اندروید 5.0 برای اجرای Android TV استفاده کردند. اما اکنون آن‌ها از آخرین نسخه‌ها استفاده می‌کنند و به همین دلیل فرصت‌های بیشتری برای برنامه نویسی اندروید TV‌ فراهم می‌شود. Android TV به برنامه‌های نوآورانه‌ای نیاز دارد تا تجربه‌ای عالی برای کاربران فراهم شود. در بحث استریم کردن محتوا روی صفحه نمایش‌های بزرگ، هیچ گزینه‌ای بهتر از برنامه‌ای وجود ندارد که مخصوص Android TV توسعه داده شده باشد. معمولاً برنامه‌های Android TV از ساختار برنامه‌های تلفن و تبلت استفاده می‌کنند. بنابراین، توسعه‌دهندگان اندروید می‌توانند با کمک برنامه نویسی اندروید، برنامه‌های جدیدی را برای این نوع تلویزیون‌ها بسازند.

برنامه نویسی اندروید برای دستگاه های واقعیت افزوده مجازی

غول‌های فناوری همچون گوگل، مایکروسافت و اپل، میلیاردها دلار برای توسعه فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در نتیجه، این فناوری‌های نوظهور در حال تغییر سبک‌زندگی و همچنین کسب‌وکارها هستند. برنامه نویسی اندروید برای ایجاد اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده در حال حاضر پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارد.

واقعیت افزوده در آینده توانایی تحت سلطه درآوردن بازار توسعه اپلیکیشن اندروید را دارد. فناوری واقعیت مجازی نیز مشابه واقعیت افزوده است، اما هر دو تفاوت‌های قابل توجهی باهم دارند. به کمک فناوری VR یا واقعیت مجازی، می‌توانیم نحوه زندگی، کار و تعامل خود با افراد خارجی را تغییر دهیم. بنابراین، همه این فناوری‌های پیچیده نیاز دارند که برای استفاده کاربران آسان‌تر شوند. به همین دلیل است که این فناوری‌های نوظهور به برنامه‌هایی با ایده‌های نوآورانه نیاز دارند. برنامه نویسی اندروید در این حوزه باعث شده است تا این فناوری‌ها دنیا را تغییر دهند.

برنامه نویسی اندروید برای دستگاه‌های کروم بوک

معمولاً همه با سیستم‌عامل‌های macOS اپل و Windows مایکروسافت آشنا هستند. اما کروم بوک (Chromebook) بازیگر نوظهوری در این زمینه است و از سال 2011 میلادی (1390 شمسی) گزینه سومی را پیش روی کاربران قرار داده‌ است. متاسفانه امکان اجرای سیستم‌عامل‌های ویندوز یا مک بر روی این دستگاه‌ها وجود ندارد، زیرا آن‌ها بر روی سیستم‌عامل کروم (Chrome) اجرا می‌شوند که مبتنی بر لینکوس هستند.

برنامه نویسی اندروید برای دستگاه‌های کروم بوک

کروم، سیستم‌عامل مخصوص برای مرورگر کروم است. هر کاری که در سیستم‌عامل‌های مک و ویندوز قابل انجام است، در مرورگر کروم نیز می‌توان انجام داد. با این حال، این دستگاه‌ها در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده‌اند. هم اکنون کروم‌بوک‌ها می‌توانند برنامه‌های اندروید را نیز اجرا کنند.

معرفی فیلم های آموزش برنامه‌ نویسی اندروید

معرفی فیلم های آموزش برنامه‌ نویسی اندروید

یکی از شاخه‌های محبوب و پرتقاضای برنامه نویسی، توسعه اپلیکیش‌های موبایل (Mobile Development) است. امروزه استفاده از دستگاه‌های همراه هوشمند بسیار رایج شده است و بسیاری از افراد در سراسر دنیا روزانه از اپلیکیشن‌های موبایل برای مقاصد مختلف استفاده می‌کنند.

در این بین نیز سیستم‌عامل اندروید محبوب‌ترین و پرکاربرد‌ترین سیستم‌عامل در صنعت موبایل به حساب می‌آید و سهم بسیار زیادی از این بازار را به خود اختصاص داده است. در نتیجه در سال‌های اخیر، تقاضا در شاخه برنامه نویسی اندروید بسیار افزایش یافته است زیرا بسیاری از کسب و کار‌ها و شرکت‌ها به دنبال ساخت اپلیکیشن اندروید و ارائه خدمات خود از این طریق هستند و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. همچنین با یادگیری برنامه نویسی اندروید می‌توان بسیار از ایده‌های خلاقانه را پیاده‌سازی کرد.

در پلتفرم فرادرس، دوره‌های آموزشی مرتبط با برنامه نویسی اندروید در مجموعه آموزش‌های اندروید قابل دسترسی هستند. در مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی اندروید فرادرس، علاوه‌بر ۳ دوره آموزش مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته اندروید، دوره‌های پروژه‌محور و دوره‌هایی هم برای کاربردهای خاص یا بخش‌های مهم مربوط به توسعه اندروید مثل ارتباط با پایگاه داده قابل دسترسی هستند. پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته می‌توان از سایر دوره‌های این مجموعه برای تسلط و یادگیری هر چه بیشتر برنامه نویسی اندروید استفاده کرد.

برنامه نویسی اندروید مخصوص صنعت

در این نوشته، تاکنون در مورد دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف مطالبی ارائه شده است. اگرچه موضوع اصلی این نوشته در مورد مفهوم برنامه نویسی اندروید است، اما باید ایده روشنی راجع به موارد بیشتری داشته باشیم. بنابراین در این بخش از نوشته، پیرامون آن دسته از برنامه‌های اندرویدی بحث خواهد شد که مورد نیاز صنعت هستند، ، زیرا اکثر برنامه‌های اندروید برای رفع نیاز‌های صنایع الکترونیکی توسعه یافته‌اند. بنابراین، داشتن ایده اولیه در مورد آن‌ها بسیار مهم است. در این بخش از نوشته قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چه رشته‌هایی از صنایع، بیشتر به برنامه نویسی اندروید و توسعه اپلیکیشن نیاز دارند.

برنامه ‌های اندروید برای مسافرت و صنعت گردشگری

امروزه صنایع مرتبط با گردشگری به شدت به اپلیکیشن‌های موبایل وابسته شده‌اند. شرکت‌هایی که از پلتفرم‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، راحت‌تر به مشتریان خود دسترسی خواهند داشت. شرکت‌های حاضر در صنعت گردشگری از برنامه‌های سیستم اتاق هوشمند، برنامه‌های هتل، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و داده‌های انبوه برای جلب رضایت مشتریان خود استفاده می‌کنند. در این صورت می‌توانند از طریق برنامه نویسی اندروید ایده‌هایی نوآورانه را در حوزه سفر و گردشگری پیاده‌سازی کنند.

برنامه‌ های اندروید برای مراقبت های بهداشتی و سلامت

برنامه نویسی اندروید و توسعه اپلیکیشن تاثیر زیادی بر صنعت پزشکی مدرن داشته است. امروزه بیماران می‌توانند به راحتی از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، نوبت خود را با پزشکان مدنظر خود رزرو کنند. بنابراین، مردم می‌توانند از برنامه‌های اندرویدی برای خدمات مراقبت بهداشتی بهتر استفاده کنند. علاوه بر این، پیشرفت‌های زیادی نیز در این صنعت اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، «اینترنت اشیای پزشکی» (The Internet of Medical Things | IoMT) یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه است.

با وجود پیشرفت‌های زیاد در این بخش، هنوز سیستم مراقبت‌های بهداشتی کنونی نیاز به بهبود بیشتری دارد. این مورد در بحث همه‌گیری ویروس کرونا به موضوع بسیار مهمی تبدیل شد. بنابراین، شرکت‌های حاضر در صنعت پزشکی می‌توانند اپلیکیشن‌های اندرویدی را برای نظارت بر بیمار، اعلان‌ها، زمان‌بندی، ردیابی و موارد دیگر توسعه دهند.

برنامه‌ های اندروید برای مراقبت های بهداشتی و سلامت

برنامه نویسی اندروید برای شرکت های فناوری

بانکداری، تراکنش‌های مالی و تمامی سیستم‌های الکترونیکی برای فعالیت‌های مالی را اصطلاحاً «فین‌تک» (FinTech) یا «فناوری‌های مالی» (Financial Technologies) می‌نامند. برنامه نویسی اندروید و توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی این فناوری‌ها را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر کرده است. صنایع فین‌تک می‌توانند از برنامه‌های اندرویدی برای بانکداری موبایل، کیف‌ پول الکترونیکی، تشخیص کلاهبرداری مالی در لحظه، ربات‌های چت هوش مصنوعی و غیره استفاده کنند.

همچنین بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری و حتی شرکت‌های فعال در زمینه‌های دیگر برای تسهیل فرایندهای داخلی هم از اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده می‌کنند. مثلاً در یک شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت نسل پنجم، کارشناسان فنی برای نصب سرویس و ثبت اطلاعات مشتری و پارامترهای کیفی سرویس در محل مشتری ممکن است از اپلیکیشن اندرویدی استفاده شود. البته معمولاً چنین اپلیکیشن‌هایی جزئی از سیستم یکپارچه مدیریت مشتریان (CRM) به حساب می‌آیند.

اپلیکیشن های اندروید برای ورزش و تیم های ورزشی

صنعت ورزش در حال حاضر صنعتی میلیارد دلاری است. کریکت، فوتبال آمریکایی، فوتبال، تنیس، بیس‌بال، راگبی، بسکتبال و سایر رشته‌های ورزشی بسیار محبوب هستند، زیرا بیشترین تعداد مخاطب را دارند. بنابراین کانال‌های خبری حوزه ورزش می‌توانند از برنامه نویسی اندروید سود ببرند. با کمک برنامه نویسی اندروید، صنایع حاضر در بخش ورزش می‌توانند از طریق توسعه اپلیکیشن‌های ورزشی، اینترنت اشیا، ربات‌های گفتگو و سایر ویژگی‌ها به مخاطبان بیشتری در این حوزه دست یابند.

برنامه‌ های اندروید در صنعت تجارت الکترونیک

امروزه همه چیز در شرف دیجیتالی شدن است. در دنیای امروزی تقریباً همه کار‌ها از طریق اینترنت انجام می‌شوند. به فعالیت‌های تجاری که از طریق اینترنت انجام می‌شوند، «تجارت الکترونیک» (eCommerce) می‌گویند. مصرف‌کنندگان با استفاده از پلتفرم تجارت الکترونیک، معاملات تجاری خود را برقرار می‌سازند. به بیان ساده، یعنی کاربران امور مربوط به خرید یا فروش محصولات و ارائه خدمات را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. همین مورد در واقع، مفهوم تجارت الکترونیک به زبان ساده است.

برنامه‌های اندرویدی برای تجارت الکترونیک بهترین گزینه هستند. توسعه‌دهندگان اندروید می‌توانند، به راحتی در عرض چند ساعت فروشگاه تجارت الکترونیک اندرویدی ایجاد کنند. برنامه نویسی اندروید در این زمینه نرخ تبدیل خریداران به مشتریان دائمی را نیز افزایش می‌دهد و وفاداری بیشتر آن‌ها به برند شرکت را تضمین می‌کند.

برنامه‌ های اندروید برای صنعت خودرو

برنامه‌های اندرویدی در «صنایع وابسته به خودرو» (Automotive) نیز تاکنون نتایج امیدوارکننده‌ای ارائه کرده‌اند. به عنوان مثال، برنامه‌های «اشتراک‌گذاری سفر» (Ride Sharing) همچون Uber (تاکسی اینترنتی) در این زمینه مورد استقبال خوبی قرار گرفته‌اند.

در نتیجه، این امکانات باعث آسان‌تر شدن زندگی مردم شده‌اند، زیرا هر کسی می‌تواند از طریق برنامه‌های اشتراک‌گذاری خودرو، درخواست خودرو برای جابجایی درون شهری یا برون شهری خود را ثبت کند. علاوه بر این، اپلیکیشن‌های خودرویی دیگری برای تحویل بسته و غذا نیز وجود دارند. همه این موارد در دسته‌بندی صنایع وابسته به خودرو در نظر گرفته می‌شوند و برنامه نویسی اندروید این امکان را فراهم کرده است.

برنامه‌ های اندروید برای صنعت خودرو

اپلیکیشن های اندروید برای صنعت سرگرمی

تصور کردن زندگی، بدون هیچ‌گونه سرگرمی بسیار سخت است. سرگرمی یکی از نیاز‌های اساسی انسان‌‌ها به حساب می‌آید. انسان‌ها از گذشته تا حال، همواره به روش‌های مختلف به دنبال سرگرمی بوده‌اند. امروزه با پیشرفت فناوری، همه مردم می‌توانند از سرگرمی‌های بی حد و حصر لذت ببرند. حتی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و دستگاه‌های سه‌بعدی، مردم می‌توانند سرگرمی‌های فوق‌العاده‌ای را تجربه کنند. توانایی برنامه‌های اندرویدی برای انجام بازی، تماشای فیلم و کاربری‌های روزمره برای مردم مشخص شده است. با کمک برنامه نویسی اندروید می‌توان ایده‌های خلاقانه‌تری را برای سرگرمی به ارمغان آورد.

برنامه اندروید چگونه کار می کند؟

در این بخش از نوشته، نحوه عملکرد اپلیکیشن‌های اندروید بررسی خواهد شد. همچنین، در ادامه نیز مراحل برنامه نویسی اندروید به صورت گام‌به‌گام عنوان خواهد شد. برای برنامه نویس‌های تازه‌کار ضرورت دارد که نحوه کار برنامه اندرویدی را بدانند. در غیر این صورت، درک بسیاری از چیزها دشوار خواهد بود. اما اگر برنامه نویس بداند که این فرایند به چه صورت کار می‌کند، در نتیجه، به راحتی مراحل توسعه را درک خواهد کرد.

راه‌های مختلفی برای اجرای برنامه اندروید در پلتفرم‌های مختلف وجود دارد. با این حال، ریزپردازنده‌ها (Microprocessors) می‌توانند نرم‌افزار اندروید اولیه نوشته شده در قالب کدهای ماشین را اجرا کنند. اما نمی‌توان برنامه‌های پیچیده اندروید را به کمک کد ماشین اجرا کرد. به همین دلیل است که سیستم‌عامل‌های مختلف باید آن‌ها را اجرا کنند. اما این فرایند به چه صورت است؟ معمولاً سیستم‌عامل‌ها لایه کنترلی برای ایجاد هماهنگی بین برنامه‌ها و سخت‌افزارها ارائه می‌کنند. توسعه‌دهنده می‌تواند، این کار را با استفاده از کامپایلر و لینک‌کننده برای توسعه برنامه‌های بومی اندرویدی انجام دهد. سپس کامپایلر و لینک‌کننده با جمع‌آوری کد منبع، فایل‌های اجرایی را تولید می‌کنند. به این ترتیب، سیستم‌عامل قادر به اجرای برنامه خواهد بود. به عنوان مثال، برای توسعه برنامه در زبان برنامه نویسی C++‎ به فرآیند پیوند نیاز است.

چالش‌های برنامه نویسی اندروید چیست؟

در حالی که سیستم‌عامل اندروید قابلیت‌های ارزشمندی را برای توسعه برنامه‌ها ارائه می‌دهد، هنوز چالش‌هایی در بحث برنامه نویسی اندروید وجود دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. تعدادی از این چالش‌ها عبارتنداز:

  • اندازه های مختلف صفحه نمایش دستگاه‌های اندرویدی
  • ایجاد عملکرد صحیح
  • ایجاد امنیت بیشتر برای کد برنامه و کاربران
  • سازگاری برنامه با نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل اندروید
  • شناخت بازار و کاربران برنامه

در ادامه این بخش به بررسی چند مورد از موارد بالا پرداخته شده است.

اندازه های مختلف صفحه نمایش دستگاه‌های اندرویدی

اندروید روی میلیاردها دستگاه در سراسر جهان اجرا می‌شود و از دستگاه‌های مهمی همچون دستگاه‌های پوشیدنی و تلویزیون‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. دستگاه‌های اندرویدی در اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی روانه بازار می‌شوند و همین عامل مهمی است که بر نحوه طراحی عناصر رابط کاربری موجود در برنامه تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، سازندگان دستگاه‌ها ممکن است عناصر، سبک‌ها و رنگ‌های رابط کاربری خاصی را برای متمایز کردن محصولات خود در نظر بگیرند.

هر سازنده‌ای ویژگی‌های متفاوتی را با توجه به فرم‌های صفحه‌کلید، اندازه صفحه نمایش یا دکمه‌های دوربین ارائه می‌کند. در نتیجه، برنامه‌ای که روی دستگاهی اجرا می‌شود، ممکن است در دستگاه دیگر کمی متفاوت به نظر برسد.

سایز‎‌های مختلف صفحه نمایش دستگاه‌های اندرویدی

افزایش عملکرد برنامه

عملکرد برنامه با مولفه‌هایی مثل سرعت اجرا، آسان وصل شدن به شبکه و مدیریت مصرف باتری و حافظه تعیین و ارزیابی می‌شود. عملکرد و کارایی تحت تأثیر عواملی همچون عمر باتری، محتوای چندرسانه‌ای و دسترسی به اینترنت است. در برنامه نویسی اندروید همواره باید این نکته را در نظر داشت که برخی از ویژگی‌هایی که برای برنامه تعیین می‌شوند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد کاربران شود. به عنوان مثال برای صرفه‌جویی در مصرف باتری کاربر، سرویس‌های پس‌زمینه برنامه فقط در مواقع ضروری باید فعال شوند.

ایجاد امنیت بیشتر برای کد برنامه و کاربران

در برنامه نویسی اندروید باید همواره تمهیدات لازم اندیشیده شوند. به این دلیل که کد برنامه و تجربه کاربر در هنگام استفاده از برنامه تا حد امکان ایمن شود. در ادامه چند راهکار برای افزایش امنیت اپلیکیشن در برنامه نویسی اندروید آورده شده است.

  • از ابزار‌هایی همچون ProGuard استفاده شود؛ ابزار ProGuard کلاس‌ها، فیلدها، متدها و ویژگی‌های استفاده نشده را شناسایی و حذف می‌کند.
  • در هنگام بسته‌بندی برنامه، همه کدها و منابع برنامه رمزگذاری شوند.
  • برای محافظت از اطلاعات مهم کاربر، مانند اطلاعات ورود به سیستم و گذرواژه، کانال ارتباطی برنامه ایمن شود تا از داده‌های در حال انتقال از طریق اینترنت همچون سایر داده‌های موجود در دستگاه کاربر محافظت شود.

سازگاری برنامه با نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل اندروید

سیستم‌عامل اندروید همچنان به پیشرفت خود و ارائه ویژگی‌های جدید ادامه می‌دهد که امکان افزودن آن‌‌ها به برنامه وجود دارد. با این حال در برنامه نویسی اندروید باید این نکته را در نظر داشت که برنامه روی دستگاه‌هایی با نسخه اندروید قدیمی نیز اجرا شود. تمرکز فقط بر روی جدیدترین نسخه اندروید نامعقول است، زیرا ممکن است همه کاربران دستگاه‌های خود را ارتقا نداده باشند یا نتوانند آن را ارتقا دهند. خوشبختانه اندروید استودیو امکاناتی را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده‌ است تا راحت‌تر با نسخه‌های قدیمی‌تر سازگاری داشته باشند.

مزایای برنامه نویسی اندروید چیست؟

در بحث برنامه نویسی اندروید می‌توان نوآوری کرد و اپلیکیشن‌های جالبی با قابلیت‌های متنوع ساخت. با توجه به این موارد نمی‌توان مزایای برنامه نویسی اندروید را نادیده گرفت. به همین دلیل است که اکثر شرکت‌ها از اندروید استفاده می‌کنند. بنابراین، به صورت مختصر مزایای برنامه نویسی اندروید در ادامه ارائه شده است.

  • اندروید سیستم‌عاملی منبع آزاد است و از این رو جامعه وسیعی برای پشتیبانی دارد.
  • برنامه نویسی اندروید دارای دستورالعمل‌های مشخصی از طرف گوگل است که تولید برنامه‌های کاربردی را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند.
  • قابلیت «تکه تکه شدن» (Fragmentation) قدرت بیشتری به برنامه‌های اندروید داده است. به این معنا که برنامه می‌تواند، دو فعالیت را روی یک صفحه اجرا کند.
  • انتشار اپلیکیشن اندروید در فروشگاه «گوگل پلی» (Google Play) در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها آسان‌تر است.
  • کسب و کار‌ها به راحتی در بستر اندروید می‌توانند برند خود را رشد دهند.
  • ارائه خدمات از طریق اپلیکیشن اندروید تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌کند.
  • توسعه‌دهندگان می‌توانند طرح‌های جذابی بسازند.
  • ابزار‌ها و فریمورک‌های زیادی برای برنامه نویسی اندروید وجود دارد.
  • اندروید به صورت گسترده در سطح جهان به کار برده می‌شود.
  • توسعه برنامه برای اندروید نسبتاً آسان است.
  • ارتباطات در اندروید به صورت امن برقرار می‌شود.
  • توسعه اپلیکیشن اندرویدی برای کسب و کار رضایت مشتری را افزایش می‌دهد.

در نهایت، به کمک برنامه نویسی اندروید می‌توان هر نیازی را برطرف کرد. از همه مهم‌تر، اندروید محبوب‌ترین پلتفرم است و به برنده شدن کسب‌وکار در رقابت با سایر شرکت‌ها کمک می‌کند.

معایب برنامه نویسی اندروید چیست؟

  • قابلیت Fragmentation رویکرد بسیار مثبتی در اندروید است، اما دارای معایبی هم هست. به عنوان مثال، تیم برنامه نویسی نیاز به زمان زیادی دارد تا برنامه را با اندازه صفحه نمایش گوشی‌های مختلف موجود در بازار تنظیم کند. همین مورد، باعث افزایش زمان توسعه برنامه می‌شود.
  • دستگاه‌های اندرویدی تنوع بالایی دارند. بنابراین تست و ارزیابی برنامه در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها دشوار‌تر خواهد بود.
  • از آنجایی که در برنامه نویسی اندروید فرایند توسعه و ارزیابی طولانی‌تر است، بسته به میزان پیچیدگی و ویژگی‌های برنامه، هزینه برنامه بیشتر خواهد شد.

برنامه نویسی اندروید به صورت گام به گام

در این بخش، مراحل توسعه برنامه اندروید قدم به قدم بررسی خواهد شد. همچنین توضیح داده می‌شود که برنامه نویسی اندروید چیست و برای توسعه برنامه اندرویدی چه کار‌هایی را باید انجام داد. در ادامه نیز منابع مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید شرح داده خواهند شد. در ابتدا باید چند مورد مهم را در این زمینه درک کرد. در مورد اصول ابتدایی اندروید در این نوشته مواردی بیان شدند. اما در بحث برنامه نویسی اندروید در گام نخست باید محیط توسعه یا همان IDE مورد نیاز را آماده کرد. در نتیجه، به همین دلیل است که قبل از شروع برنامه نویسی اندروید باید برخی از ابزارهای لازم برای توسعه اندروید را شناخت.

مراحل برنامه نویسی اندروید

منظور از تجزیه و تحلیل نیاز‌های اولیه در برنامه نویسی اندروید چیست؟

قبل از شروع برنامه نویسی اندروید، لازم است الزامات اولیه را مورد بررسی قرار داد. در گام نخست، باید هدف از توسعه برنامه مشخص شود. دلیل نوشتن این برنامه اندروید چیست و به چه شکلی این برنامه می‌تواند، مشکلات زندگی واقعی را حل کند. نه تنها هدف از توسعه برنامه، بلکه باید در زمینه تجاری نیز دامنه کسب و کاری که برنامه برای آن توسعه داده شده است، نیز مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی اوقات هزینه زیادی برای توسعه برنامه اندروید صرف می‌شود، اما اگر این برنامه نتواند بازگشت سرمایه (ROI) را تضمین کند، ضرر زیادی را به کسب و کار تحمیل خواهد کرد.

بعد از اینکه چرایی تولید برنامه اندروید و مسائل مالی دخیل در توسعه آن بررسی شدند، باید به سراغ مرحله بعدی رفت. در این مرحله، ابزار‌های لازم برای برنامه نویسی اندروید باید آماده‌سازی شوند. ابتدا، لازم است شرح داده شود که قبل از شروع برنامه نویسی اندروید چه ابزارهایی را باید نصب کنیم. لازم است برنامه نویس اندروید از دانش اولیه برای مدیریت این ابزار‌ها برخوردار باشد. ابزار‌های لازم برای شروع برنامه نویسی اندروید در ادامه فهرست شده‌اند.

  • نصب اندروید استودیو
  • نصب جاوا
  • نصب «کیت توسعه نرم‌افزاری اندروید» (Android SDK)
  • نصب شبیه‌ساز (Emulator)

 

انتخاب متخصصان برای تیم برنامه نویسی اندروید

اگر هدف از برنامه نویسی اندروید و توسعه اپلیکیشن، انجام پروژه‌ بزرگی باشد، در این زمینه حتماً به تیم متخصص در زمینه برنامه نویسی اندروید نیاز خواهد بود. اینکه تیم توسعه نرم‌افزار اندروید چه نوع کارشناسانی را باید استخدام کند، کاملاً به پروژه بستگی دارد. در اولین گام، تخصص در زبان‌های برنامه نویسی اندروید یعنی کاتلین و جاوا مورد نیاز خواهد بود.

ابتدا با توجه به نیاز‌ها باید سعی شود، نرم‌افزار برنامه نویسی اندروید و زبان مورد استفاده انتخاب شود. سپس باید تیمی از بهترین متخصصین اندروید را در زمینه‌های مورد نیاز از پلتفرم‌های مختلف برنامه نویسی اندروید گرفته تا زبان‌ برنامه نویسی، فریمورک‌های موجود، نرم‌افزار‌های مدیریت «پایگاه داده» (Database)، ابزارها و راه‌حل‌ها و سایر موارد تشکیل داد. همچنین می‌توان شرکت‌های فعال در زمینه برنامه نویسی اندروید را یافت و سفارش ساخت اپلیکیشن اندرویدی را برون‌سپاری کرد.

در نتیجه، این امکان فراهم می‌شود تا بهترین متخصصین در امر برنامه نویسی اندروید، توسعه کتابخانه‌های اندروید، زبان‌های برنامه نویسی اندروید، فریمورک‌های توسعه اندروید و ابزار‌های توسعه اپلیکیشن را یافت.

 

منظور از ایجاد اسناد فنی توسعه در برنامه نویسی اندروید چیست؟

مستندات فنی در مهندسی نرم‌افزار برای حفظ جریان درست توسعه از ابتدا تا انتهای کار بسیار اهمیت دارد. اغلب برای این مورد از اصطلاح «چتر» (Umbrella) استفاده می‌شود، که همه موارد از اسناد مکتوب گرفته تا جزییات و شواهد را در برمی‌گیرد. هیچ برنامه نویس و شرکتی نمی‌تواند، این مرحله را نادیده بگیرد، زیرا این گام یکی از مهم‌ترین مراحل در توسعه هر محصول نرم‌افزاری است.

چرخه حیات توسعه نرم‌افزار (CDLC) به اسناد زیادی نیاز دارد. با کمک این اسناد می‌توان عملکرد محصول نهایی را توضیح داد و اطلاعات مربوط به پروژه را به صورت یکپارچه درآورد. همچنین وجود این اسناد در درگیری‌ها و منازعات احتمالی بین توسعه‌دهنده و کارفرما نیز بسیار راه‌گشا خواهد بود و باعث رفع بسیاری از سردرگمی‌های احتمالی می‌شود. بنابراین، برنامه نویسی اندروید نیز نیازمند مستندات فنی مناسب است و قبل از شروع توسعه برنامه اندروید باید از مستندات فنی اطمینان حاصل کرد.

مستندات فنی در برنامه نویسی اندروید

منظور از ایجاد نمونه اولیه نرم‌افزار در برنامه نویسی اندروید چیست؟

هنگامی که مراحل اولیه پروژه اندروید به اتمام رسید، می‌توان نمونه اولیه‌ای را برای برنامه اندروید مورد نظر ساخت. در این مرحله، باید از تمامی اطلاعات استفاده کرد و لازم است طرح اولیه‌ای از اپلیکیشن اندروید پیاده‌سازی شود. ابتدا باید ایده اپلیکیشن را ترسیم کرد و سپس نمونه اولیه آن را ساخت. سپس، باید روی مدل‌‌های برنامه کار کرد. در آخرین گام، ضرورت دارد به مواردی همچون طراحی رابط کاربری (UI)، طراحی ظاهر و ناوبری برنامه پرداخت.

محیط توسعه در برنامه نویسی اندروید چیست؟

در این مرحله باید از «محیط توسعه یکپارچه» (Integrated Development Environment | IDE) برای پیاده‌سازی برنامه اندروید استفاده کرد. اگر از محیط مناسبی برای توسعه اندروید استفاده نشود، آنگاه کدهای برنامه کجا نوشته خواهند شد؟ نرم‌افزارهای محبوب زیادی برای راه‌اندازی اپلیکیشن اندروید و نوشتن کدها و اعمال تنظیمات مورد نظر وجود دارند که بهترین و رایج‌ترین آن‌ها اندروید استودیو است. بهترین راهکار در این خصوص، انتخاب محیط توسعه مناسب براساس تجربه و تخصص تیم برنامه نویسی اندروید است. اولین گام، دانلود ابزارهای لازم، SDK‌ها و سایر فایل‌های مورد نیاز است. سپس، برای تنظیم محیط برنامه نویسی اندروید، می‌توان بسته به تجهیزات خود از سیستم‌عامل‌های ویندوز، mac یا لینوکس استفاده کرد.

نصب کیت توسعه جاوا (JDK)

کیت توسعه نرم‌افزاری اندروید یا همان Android SDK محبوب بهترین نرم‌افزار در زمینه توسعه برنامه اندروید است. این کیت توسعه نرم‌افزاری روی کیت توسعه جاوا یا JDK اجرا می‌شود. بنابراین، باید JDK را دانلود و بر روی سیستم نصب کرد. در هنگام دانلود JDK این نکته را باید در نظر داشت که حتما نسخه متناسب با سیستم‌عامل دانلود شود.

 

نصب Android SDK و اندروید استودیو

Android SDK ابزاری است که برای برنامه نویسی اندروید ضروری است. علاوه بر این، Android SDK ابزار‌های ضروری‌تری همچون کتابخانه‌ها، دیباگر، شبیه‌ساز و سایر موارد را نیز برای برنامه نویسی اندروید فراهم می‌کند. در نتیجه می‌توان مستندات، نمونه‌کد‌ها و ویدیو‌های آموزشی را نیز به کمک Android SDK در اختیار داشت.

SDK تنها ابزار برنامه نویسی اندروید قبل از ظهور اندروید استودیو بود. با استفاده از Android ADT Bundle این امکان وجود داشت تا SDK را با سایر محیط‌های توسعه مانند Eclipse ادغام کرد. در حال حاضر، Android SDK بخشی از اندروید استودیو است که توسط گوگل توسعه یافته است و محیط توسعه رسمی برای برنامه نویسی اندروید است.

 

نصب و راه‌اندازی اندروید استودیو

اگر فردی تاکنون با اندروید استودیو کار نکرده باشد و در این زمینه مبتدی باشد، ممکن است برای شروع به مشکلاتی برخورد کند. بنابراین، در ادامه نوشته نحوه نصب و راه‌اندازی اندروید استودیو برای شروع برنامه نویسی اندروید شرح داده شده است.

  • پس از اتمام نصب JDK، فایل راه‌اندازی اندروید استودیو باید دانلود شود.
  • سپس برای شروع فرایند نصب برنامه، باید فایل AndroidStudio.exe را اجرا کرد.
  • اکنون، محل مناسبی برای نصب اندروید استودیو روی سیستم باید انتخاب شود، سپس روی دکمه Next کلیک کرد.
  • در بخش بعدی روی دکمه Install باید کلیک کرد.
  • پس از مدتی، این پیام نشان داده خواهد شد که اندروید استودیو با موفقیت نصب و آماده استفاده است.
  • پس از مشاهده پنجره شناور روی دکمه Finish باید کلیک کرد.

فناوری های برنامه نویسی اندروید

هنگامی که محیط توسعه برنامه به صورت کامل آماده شد، اکنون باید به سراغ فناوری‌های مناسب برای برنامه نویسی اندروید رفت. بنابراین، این مورد باید اولین دغدغه در مرحله توسعه باشد. برای توسعه کامل نرم‌افزار اندروید، به مجموعه‌ای متفاوت از فناوری‌های مختلف نیاز است.

فناوری‌های برنامه نویسی اندروید شامل زبان‌های برنامه‌نویسی، کتابخانه‌ها، بانک‌های اطلاعاتی و فریمورک‌ها است. در بخش قبلی این نوشته، این نکته بیان شد که اهداف توسعه و نوع برنامه اندرویدی که قصد توسعه آن را داریم بسیار اهمیت دارد. در نتیجه، در این بخش با توجه به نیاز‌های برنامه، فناوری توسعه‌ای که انتخاب می‌شود، نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه نوشته، زبان‌های برنامه نویسی مختلفی که برای برنامه نویسی اندروید وجود دارند، معرفی خواهند شد.

زبان برنامه نویسی اندروید چیست؟

زبان برنامه نویسی توصیه شده برای برنامه نویسی اندروید در درجه اول «کاتلین» (Kotlin) و پس از آن «جاوا» (Java) است. البته کاتلین از جاوا مشتق شده و شباهت زیادی به جاوا دارد، به‌گونه‌ای که برای یادگیری کاتلین پیشنهاد می‌شود ابتدا آشنایی لازم با جاوا وجود داشته باشد. کارشناسان این حوزه نیز زبان کاتلین را به عنوان بهترین گزینه برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی پیشنهاد می‌دهند. توسعه‌دهنده می‌تواند، از زبان کاتلین و جاوا استفاده کرده و آن را با کیت توسعه نرم‌افزار اندروید یا همان SDK ادغام کند. با جاوا می‌توان برنامه‌های اندروید را به‌طور یکپارچه با استفاده از محیط اندروید استودیو توسعه داد.

پلتفرم بعدی برای برنامه نویسی اندروید، زبان برنامه نویسی ++C است. در این صورت، توسعه‌دهنده برای توسعه برنامه‌های اندرویدی به «بسته توسعه بومی جاوا» (NDK) نیاز خواهد داشت. در نهایت، مستقیماً برنامه اندروید با استفاده از زبان برنامه نویسی ++C و NDK بر روی هسته اندروید اجرا می‌شود. در نتیجه، این مورد باعث افزایش کارایی برنامه در طول کدنویسی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

در برنامه نویسی اندروید معمولاً نیاز به راه‌اندازی و پیکربندی پایگاه داده برای مدیریت داده‌ها وجود دارد، بنابراین یادگیری زبان SQL و ابزارهای رایج مدیریت پایگاه داده مثل MySQL و سایر موارد نیز ضروری به نظر می‌رسد.

همچنین برخی از ابزار‌هایی که توسط سایر شرکت‌های فعال توسعه داده شده‌اند، هم برای برنامه نویسی اندروید استفاده می‌شوند. نمونه‌ای از این ابزار‌ها عبارتند از: Cordova ،Xamarin ،Basic4Android و React-Native که هر کدام از زبان و محیط برنامه نویسی مخصوص به خود استفاده می‌کنند. در ادامه فهرستی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید آورده شده است.

 

در برنامه نویسی اندروید از چه کتابخانه هایی باید استفاده کرد؟

در برنامه نویسی اندروید برای توسعه بهتر و سریع‌تر برنامه، مجموعه‌ای از کتابخانه‌های برنامه نویسی هم مورد نیاز است. در کنار فناوری‌های برنامه نویسی اندروید، به کار‌گیری مجموعه‌ای از کتابخانه‌های ضروری باعث می‌شود تا زمان پیاده‌سازی و توسعه برنامه به مقدار زیادی کاهش یابد. کتابخانه‌ها کمک می‌کنند تا برنامه اندرویدی بدون مشکل پیاده‌سازی شود.

در این بخش، فهرستی از بهترین کتابخانه‌های توسعه برنامه‌های اندروید قرار داده‌ شده است. هنگام توسعه برنامه اندرویدی، ممکن است کتابخانه تست واحد، کتابخانه‌های کار با تصویر، کتابخانه‌های شبکه و موارد دیگر نیاز باشند. اما، نکات دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب و استفاده از کتابخانه در برنامه نویسی اندروید در نظر گرفت. چگونه می‌توان بهترین کتابخانه را برای توسعه برنامه اندروید به کار برد.

در ادامه، نکات و پیشنهاداتی برای انتخاب بهترین کتابخانه بیان شده است.

  • کتابخانه انتخابی، محبوب و از اقبال خوبی برخوردار باشد.
  • نویسنده کتابخانه معتبر باشد.
  • کتابخانه به خوبی کدنویسی شده باشد.
  • مجوز کتابخانه درست باشد.
  • کتابخانه متن‌باز باشد.
  • به سادگی قابل پیاده‌سازی باشد.
  • ویژگی‌های اصلی مورد نیاز برای پیاده‌سازی در برنامه در نظر گرفته شوند.

پایگاه داده های برنامه نویسی اندروید چیست؟

برای ذخیره و مدیریت داده‌های برنامه اندروید، پایگاه داده مناسبی نیاز است. استفاده از پایگاه‌ داده باعث می‌شود، تا برنامه واکنش‌پذیرتر باشد. همچنین، وابستگی کمتری به اتصال به اینترنت داشته باشد.

پدیده استفاده آفلاین از برنامه‌ها، در حال رشد و محبوب شدن است. همه کاربران دوست دارند، داده‌های برنامه را به صورت محلی نگهداری کنند یا اطلاعات خود را در پایگاه‌‌داده‌های ابری بارگذاری کنند. به طوری که کاربران می‌توانند، هر زمان که به اینترنت دسترسی دارند، داده‌های خود را یک مرتبه در روز همگام‌سازی کنند. با این کار، برنامه حتی زمانی که اتصال اینترنت محدودی وجود دارد، سریعتر و کاربردی‌تر خواهد شد و کاربران آن را بیشتر دوست خواهند داشت. در ادامه لیستی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین پایگاه‌داده‌هایی که برنامه نویسان اندروید از آن‌ها استفاده می‌کنند، عنوان شده است.

  • SQLite
  • Realm Mobile Database
  • MongoDB
  • Redis
  • Elasticsearch
  • ORMLite
  • Berkeley DB
  • Couchbase Lite
  • Realm

استفاده از روش های صحیح برای برنامه نویسی اندروید

بسیاری از توسعه‌دهندگان از رویکرد‌های سنتی در برنامه نویسی اندروید استفاده می‌کنند. اصول مدیریت پروژه برای به‌دست آوردن نتیجه بهتر به کار می‌روند. رویکرد سنتی برای برنامه‌ریزی دقیق، مستندسازی و پردازش به خوبی عمل می‌کند. برخی از سیستم‌های مدیریت پروژه در هسته توسعه اپلیکیشن قرار دارند. برخی از این سیستم‌ها عبارتنداز:

بیشتر برنامه نویسان اندروید از متدولوژی‌های Scrum استفاده می‌کنند. متدولوژی‌های Scrum برای برنامه نویسی اندروید شامل تجزیه و تحلیل، طراحی، پیاده سازی و نگهداری هستند.

ساخت پروژه جدید در برنامه نویسی اندروید

بعد از اینکه اندروید استودیو و ابزار‌های مورد نیاز در سیستم به طور کامل نصب شدند، می‌توان ساخت اولین پروژه اندرویدی را آغاز کرد. ابتدا از مسیر File>New>New Project  پروژه جدیدی در اندروید استودیو باید ایجاد کرد. سپس الگوی مناسب برای رابط کاربری برنامه باید با توجه به نوع پروژه انتخاب شود.

در ادامه، کلمه Activity دیده خواهد شد که در واقع صفحه‌ای برای نمایش فعالیت‌های برنامه است. در اولین مرتبه گزینه empty activity  را باید انتخاب کرد که یک Activity خالی و چند فایل دیگر را ایجاد می‌کند. در ادامه، نام برنامه و «نام بسته» (Package Name) دلخواه را باید وارد کرد. وقتی کاربران برنامه را نصب کنند، این نام را در دستگاه خود مشاهده خواهند کرد. اما، نام بسته برنامه اندروید برای استفاده داخلی در سیستم‌عامل اندروید است، به این دلیل که اندروید به کمک آن، برنامه را از سایر برنامه‌های گوشی کاربر متمایز می‌کند. بنابراین، می‌توان نام بسته را به صورت ترکیبی از نام برنامه، نام دامنه یا نام برند انتخاب کرد. در نهایت مکان ذخیره‌سازی فایل‌ها و همچنین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن باید مشخص شود.

ساخت پروژه در اندروید استودیو

شناختن فایل های پروژه برنامه نویسی اندروید

شناختن فایل‌ها و پوشه‌های موجود در پروژه در برنامه نویسی اندروید بسیار مهم است. متاسفانه در اندروید استودیو نمی‌توان نام این فایل‌ها را به هر شکل دلخواهی تغییر داد. پس این فایل‌ها را به همان شکلی که هستند، باید نگهداری کرد. در ادامه، ساختار و نوع فایل‌های مختلف موجود در پروژه بیان شده است.

فایل‌هایی که در بخش MainActivitiy.Java یا MainActivity.kt وجود دارند، فایل‌های اصلی پروژه هستند که منطق اصلی برنامه را تعیین می‌کنند. در سمت چپ اندروید استودیو مسیری به صورت زیر وجود دارد:

MyApplication > app > src > main > java > com > company name > my application

باید دقت داشت که برخی از کدها از قبل درون صفحه وجود داشته‌اند. به این کد‌هایی که به صورت خودکار در پروژه وجود دارند، در اصطلاح برنامه نویسی «Boilerplate Code» (کدهای تکراری) می‌گویند. بدین معنی که این کد‌ها در پروژه‌های مختلف برای عملکرد برخی از کارهای اساسی مشابه یکدیگر هستند. گاهی اوقات برنامه نویس باید کدهای «Boilerplate» را بارها و بارها تایپ کند. در این صورت، برای رفع این مشکل می‌تواند، از زبان برنامه نویسی کاتلین استفاده کند که میزان «Boilerplate» آن کمتر است.

فایل های طرح بندی برنامه

این قسمت از کدنویسی مربوط به تعیین محل فایل‌های طرح‌بندی یا همان رابط کاربری می‌شود. فایل طرح‌بندی این امکان را می‌دهد، تا ظاهر Activity برنامه مشخص شود. همچنین، عناصری مانند دکمه‌ها، متن و پنجره‌ها به صفحه اضافه شوند. با رفتن به مسیر MyApplication > app > src > res > layout  در پروژه می‌توان به فایل‌های طرح‌بندی برنامه دسترسی داشت. با دو بار کلیک کردن روی این فایل، می‌توان آن را در پنجره اصلی باز کرد. در آنجا می‌توان کد مربوطه را ویرایش کرد. سپس با زدن گزینه «Code View» می‌توان آن‌ها را در کنار هم مشاهده کرد.

در نهایت، باید یکی از دو زبان برنامه نویسی کاتلین یا جاوا را برای کدنویسی در بخش Activityهای برنامه فرا گرفت. همچنین به زبان نشانه گذاری XML برای طراحی رابط کاربری برنامه در بخش Layout مسلط شد. اگرچه یادگیری تمام این موارد ممکن است، دشوار به نظر برسد، اما به راحت شدن کار در دراز مدت بسیار کمک خواهد کرد. مورد بعدی، مدیریت فایل‌های دیگر موجود در پروژه اندروید مانند Android Manifest ،Drawable ،Values ،Gradle و سایر موارد است.

فایل های طرح بندی برنامه

ساخت رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید

ساخت رابط کاربری برنامه در محیط برنامه نویسی اندروید استودیو آسان‌تر است. اما ابتدا باید فایل activity_main.xml  را از پوشه res/layout  برای دسترسی به Activity فعلی پروژه پیدا کرد. برای نمایش کد‌های موجود در این بخش، می‌توان فایل با پسوند .xml  را خارج از اندروید استودیو در یکی از برنامه‌های ویرایشگر متن یا در مرورگر باز کرد. زمانی که این فایل در اندروید استودیو باز می‌شود، فایل .xml  خوانده شده و طرح‌بندی Activity مربوطه نشان داده خواهد شد.

سپس، در بخش میانی، فایل layout مشاهده می‌شود و نام برنامه در بالای آن ظاهر خواهد شد. در قسمت بالا سمت چپ، برگه‌ای به نام «Palette» وجود دارد. با کلیک روی این برگه می‌توان همه طرح‌بندی‌ها و قالب‌های ممکن برای رابط کاربری را مشاهده کرد. در این صورت، با کلیک کردن بر روی برگه‌ای که در آن ابزار‌های رابط کاربری مانند فیلدهای متن، ویجت‌ها و طرح‌بندی‌های مختلف به صورت گروه‌بندی شده وجود دارند، دو صفحه باز خواهد شد. سپس، می‌توان برای استفاده از هر عنصر آن را به درون بخش رابط کاربری یا همان UI کشید و رها کرد. همچنین، می‌توان بعد از قرار دادن هر عنصر در صفحه، مشخصات مربوط به آن را تغییر داد. به عنوان مثال، در مورد فیلد‌های متن می‌توان سایز، رنگ و نوع نوشته را تغییر داد.

اجرای برنامه در شبیه ساز

هنگامی که مراحل توسعه برنامه کامل شد، اکنون زمان آزمایش کردن برنامه است. ابتدا باید اپلیکیشن اندرویدی که به تازگی توسعه داده شده است را روی شبیه‌ساز اندروید اجرا کرد. در اندروید استودیو به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. اگر شبیه‌ساز نصب شده باشد، تنها کارهایی که باید انجام داد، موارد زیر هستند:

  • نوشتن کد برنامه
  • انتخاب شبیه‌ساز مورد نظر
  • اجرای برنامه روی شبیه‌ساز

برای اجرای پروژه، باید روی دکمه Run کلیک کرد. سپس در کادر محاوره‌ای جدید باز شده، شبیه‌ساز اندروید و گزینه انتخاب دستگاه را می‌توان مشاهده کرد. برخی شبیه‌سازها مانند: Nexus 5 این امکان را دارند که به طور خودکار برنامه یا پروژه را شناسایی کنند. سپس روی گزینه Next کلیک کرده و شبیه‌ساز مانند دستگاه واقعی اجرا می‌شود. این روند کمی زمان‌بر خواهد بود.

اندروید استودیو پیغامی مبنی بر استفاده از قابلیت Instant Run را خواهد داد. Instant Run سیستمی است که در نسخه 2.0 اندروید استودیو معرفی شد و چرخه Code-Build-Run را کوتاه می‌کند. همچنین، می‌توان با کلیک روی دکمه Re-Run برنامه را تغییر داد. سپس، شبیه‌ساز برنامه به روز شده را برای شبیه‌سازی مجدداً نصب خواهد کرد. اندروید استودیو امکانات زیادی را برنامه نویسی اندروید ارائه می‌کند. بنابراین، می‌توان ایده‌های خوبی را از طریق چنین ابزار کاربرپسندی به برنامه‌های اندرویدی تبدیل کرد.

شبیه ساز اندروید استودیو

منظور از مرحله تست اپلیکیشن در برنامه نویسی اندروید چیست؟

پس از اتمام اجرای برنامه، فرآیندهای تست شروع می‌شوند. تست برنامه اندروید، رویه‌ای بسیار مهم و ضروری است. اگر فرآیند تست در مراحل اولیه برنامه نویسی اندروید شروع شود، به صرفه‌جویی در زمان و هزینه توسعه کمک خواهد کرد. به هر حال، هر برنامه اندرویدی به چندین آزمایش مختلف و «تضمین کیفیت» (Quality Assurance | QA) از طریق تیم متخصص در زمینه تضمین کیفیت اپلیکیشن نیاز دارد. تیم تضمین کیفیت باید قابلیت استفاده، سازگاری، امنیت، بررسی رابط کاربری و تست عملکرد برنامه را برای سازگار کردن اپلیکیشن در شرایط مختلف انجام دهند. هر برنامه اندرویدی به فرایند تست 3 مرحله‌ای نیاز دارد.

  • تست عملکرد
  • تست امنیت
  • تست قابلیت استفاده
مرحله تست در برنامه نویسی اندروید

تست عملکرد در برنامه نویسی اندروید چیست؟

تست عملکرد برنامه برای تعیین عملکرد سیستم تحت شرایط خاص ضروری است. علاوه بر این، از طریق تست عملکرد می‌توان از سایر ویژگی‌های مهم و مورد نیاز در برنامه مانند قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری مطمئن شد. همچنین، تست عملکرد نشان می‌دهد که برنامه چگونه به موارد خواسته شده پاسخ می‌دهد و صفحه نمایش آن با چه سرعتی بارگذاری می‌شود. بعد از اینکه برنامه تمام تست‌های عملکرد را با موفقیت گذراند، اکنون باید به سراغ تست «کارکرد‌های پشت‌صحنه برنامه» (Backend) و «رابط کاربری اپلیکیشن» (Application Program Interface | API) رفت.

تست امنیت در برنامه نویسی اندروید چیست؟

مبحث امنیت اپلیکیشن از مهم‌ترین بخش‌های تست و ارزیابی در برنامه نویسی اندروید است. تست امنیتی موفق و قوی برنامه باعث می‌شود تا اپلیکیشن اندرویدی از هر گونه آسیب‌پذیری احتمالی جلوگیری کند. در نتیجه، برنامه از آسیب‌هایی نظیر هک مصون خواهد ماند. در دنیای امروزی، نباید امکان دسترسی شخص ثالثی به اطلاعات کاربر فراهم شود. به همین دلیل است که اطلاعات شخصی کاربر مانند تاریخ تولد، آدرس محل سکونت و سایر اطلاعات خصوصی همچون رمز عبور برنامه، اطلاعات کارت اعتباری، شماره حساب بانکی باید محافظت شوند.

در نتیجه، تست امنیتی برنامه باعث افزایش امنیت اپلیکیشن اندروید می‌شود. در این زمینه، تیم تضمین کیفیت هر گونه ضعف، نقص‌فنی یا آسیب‌پذیری احتمالی برنامه را برطرف می‌کنند.

تست قابلیت استفاده در برنامه نویسی اندروید چیست؟

موفقیت در برنامه‌ نویسی اندروید به قابلیت استفاده از برنامه ساخته شده بستگی زیادی دارد. بنابراین، در این مرحله از فرایند تست برنامه، باید تست قابلیت استفاده نیز انجام شود تا اپلیکیشن «کاربر‌پسند‌تر» (User-Friendly) شود. مشکلات زیادی ممکن است، قبل از طراحی رابط کاربری یا در حین پیاده‌سازی آن شناسایی شوند. به همین دلیل است که در مرحله نهایی توسعه اپلیکیشن برای حل این دست از مسائل و مشکلات باید قابلیت استفاده برنامه مورد تست و ارزیابی قرار گیرد.

در مرحله بعد، باید از عملکرد بدون اشکال برنامه مطمئن شد. برای انجام این کار، «آزمایش بتا» (Beta Test) توصیه می‌شود. در این مرحله تست و ارزیابی برنامه توسط کاربر واقعی نیاز است. این دست از کاربران، مخاطبان محدود و هدفمندی هستند که از نسخه بتای برنامه استفاده می‌کنند. سپس این کاربران بازخورد واقعی خود نسبت به برنامه را به همراه گزارش مشکلات موجود ارائه می‌دهند.

 

مرحله پشتیبانی در برنامه نویسی اندروید چیست؟

بعد از توسعه کامل برنامه، تنها 10 درصد از کار باقی می‌ماند. این 10 درصد شامل پشتیبانی از برنامه ساخته شده است. در واقع این بخش، مرحله نهایی برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید. جایی که برنامه، آماده ارائه و راه‌اندازی در بازار خواهد بود. سپس پشتیبانی مداوم برنامه شروع می‌شود. اما برخی از نکات مهم در این زمینه وجود دارند که باید هنگام قرار دادن برنامه در فروشگاه Google Play یا سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن به خاطر داشت. معمولاً اپ‌استورها سیاست‌های خاصی را برای تأیید برنامه جدید تعیین می‌کنند. به این صورت که بعد از بارگذاری برنامه توسط توسعه‌دهنده، فرایند بررسی برنامه توسط اپ‌استور مربوطه انجام می‌شود و این فرایند ممکن است از چند روز تا چند ماه طول بکشد.

پس از انتشار برنامه، در نظر داشتن نکاتی همچون پیگیری اشکلات پیش آمده و ارتقا ویژگی‌ها بسیار مهم هستند. در نهایت، برنامه باید مطابق با خواسته کاربران بهبود یابد و به‌روزرسانی‌های منظم برای آن ارائه شوند. در ادامه، 3 مورد از مهم‌ترین مواردی فهرست شده‌اند که برای پشتیبانی نیاز است.

  • نظارت و نگهداری مداوم
  • استخدام توسعه‌دهندگان برای برطرف کردن ایرادات و خطا‌ها (باگ‌ها) نرم‌افزار
  • پشتیبانی 24 ساعته

خلاصه ای بر مراحل برنامه نویسی اندروید

بعد از اینکه مراحل برنامه نویسی اندروید از ابتدا تا به انتها مطرح شد. در این بخش، نمای کلی از توسعه اپلیکیشن اندرویدی ارائه شده است.

دستگاه‌های اندرویدیموبایل، تبلت‌های اندرویدی، اندروید‌های پوشیدنی، تلویزیون‌های اندروید، دستگاه‌های واقعیت افزوده و مجازی، کروم بوک‌ها
فرایند توسعهبرنامه‌ریزی و تحلیل، توسعه، تست و ارزیابی، استقرار و پشتیبانی
پلتفرم‌هااندروید استودیو، اندروید SDK، کیت توسعه جاوا، کیت توسعه بومی اندروید، Xamarin، Cordova و React Native
زبان‌های برنامه نویسیجاوا، کاتلین، جاوا اسکریپت، XML
فریمورک‌هاReact Native ،RetroFit ،Volley ،Gradle ،Glide ،Picasso
هزینه توسعههزینه متوسط توسعه بین 10 تا 50 هزار دلار (بسته به اندازه، نوع، ویژگی‌ها)

روش های کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید کدامند؟

تا اینجای نوشته، اطلاعاتی کاربردی در مورد این بحث شد که برنامه نویسی اندروید چیست و برای توسعه اپلیکیشن اندروید باید دقیقاً از چه مرحله‌ای کار را شروع کرد و به پیش برد تا در نهایت، بتوان اپلیکیشن مدنظر خود را ساخت. یکی از مهم‌ترین اهداف برای برنامه‌نویسانی که به طور مستقل کار می‌کنند، این است که از برنامه نویسی اندروید کسب درآمد کنند. در این بخش روش‌هایی بیان خواهند شد که برای کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید وجود دارند. استراتژي‌های مختلفی برای کسب درآمد از اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود دارد که برخی از عمده‌ترین آن‌ها در ادامه این مطلب اشاره شده است.

 

تبلیغات درون برنامه ای برای پول در آوردن از برنامه نویسی اندروید

یکی از متداول‌ترین و در عین حال پردرآمد‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن اندرویدی استفاده از تبلیغات درون برنامه‌ای است. در این روش، برنامه به صورت رایگان برای دانلود و استفاده کاربر در پلتفرم‌های انتشار برنامه‌های اندرویدی نظیر گوگل‌پِلی و سایر موارد بارگذاری خواهد شد.

سپس، از طریق سیستم‌های تبلیغاتی که به این منظور توسعه داده‌ شده‌اند، با طی کردن مراحلی کوتاه می‌توان تبلیغات درون برنامه‌ای را در اپلیکیشن پیاده‌سازی کرد. در این روش براساس میزان تعاملات کاربر با برنامه می‌توان درآمد خوبی از طریق تبلیغات بدست آورد. در نتیجه، هر چه برنامه ساخته شده کاربردی‌تر باشد، به افزایش درآمد توسعه‌دهنده بیشتر کمک خواهد کرد. بازی‌های اندرویدی در زمینه کسب درآمد از تبلیغات درون برنامه‌ای سرآمد هستند.

این مدل شامل چندین قالب مختلف از جمله تبلیغات بینابینی، تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات بومی، تبلیغات متنی و سایر موارد می‌شود. درآمد تبلیغات در اپلیکیشن‌ها چقدر است؟ بسته به نوع تبلیغ، متوسط درآمد هر نمایش تبلیغاتی از 0.1 دلار و در مواردی تا 10 دلار متغیر است.

 مزایای تبلیغات درون برنامه‌ای برای کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید

مزایای تبلیغات درون برنامه‌ای برای کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید در ادامه فهرست شده‌اند.

  • مخاطب هدف ایجاد می‌کند.
  • نتایج سریع‌تری به ارمغان می‌آورد.
  • با توجه به نوع برنامه تبلیغات به صورت هدفمند به کاربران نمایش داده می‌شود.

 معایب تبلیغات درون برنامه‌ای برای کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید

از جمله معایب تبلیغات درون برنامه‌ای برای کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید مي‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رقبای زیادی در این روش وجود دارد.
  • احتمال مشارکت کم مخاطبین برنامه
تبلیغات درون برنامه‌ای در اندروید

پرداخت درون برنامه ای برای کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کسب درآمد که هنگام بررسی نحوه کسب درآمد از برنامه بدون تبلیغات در نظر گرفته می‌شوند، پرداخت درون برنامه‌ای است. در روش، استفاده از برنامه رایگان است. اما، کاربران باید برای خرید طیف گسترده‌ای از عناصر مجازی موجود در برنامه باید مبلغی را از طریق اپلیکیشن بپردازند. این موارد شامل زندگی اضافی، مسدود کردن تبلیغات، نمایش برخی محتوا‌های غیررایگان برنامه، خرید سکه، زندگی اضافی و زمان بیشتر در بازی‌ها است.

 مزایای پرداخت درون برنامه‌ای

  • اگر برنامه‌ریزی مشخصی برای کسب درآمد وجود داشته باشد، برنامه حداکثر سود و بازدهی را خواهد داشت.
  • کاربران نهایی برنامه از آنجایی که به صورت داوطلبانه اقدام به خرید نموده‌اند. در نتیجه، این کاربران بسیار هدفمندتر برنامه را دنبال می‌کنند.

 معایب پرداخت درون برنامه‌ای

  • در خرید‌های درون برنامه‌ای باید مبلغی را به عنوان کارمزد به پلتفرم انتشار برنامه پرداخت نمود. به عنوان مثال، گوگل پلی 30 درصد از درآمد حاصل از پرداخت درون برنامه‌ای را دریافت می‌کند.

مدل اشتراکی برای کسب درآمد از توسعه اندروید

استراتژی دیگری که به عنوان روشی برای کسب درآمد از برنامه مطرح می‌شود، مدل اشتراکی است. در این روش، در ازای خدمات خاصی که توسط شرکت توسعه اپلیکیشن موبایل ارائه می‌شود، از کاربران درخواست هزینه هفتگی، ماهانه یا سالانه می‌شود. این نوع مدل کسب و کار و کسب درآمد اغلب در مورد سرویس‌های ابری، برنامه‌های مبتنی بر محتوای صوتی و تصویری همچون Spotify ،Google Music و Netflix توصیه می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تنها 5 درصد از توسعه‌دهندگان موفق برنامه‌های اندرویدی از مدل اشتراکی برای کسب درآمد از برنامه استفاده می‌کنند.

 مزایای مدل اشتراکی برای پول در آوردن از توسعه اندروید

کاربران رایگان زیادی را به برنامه جذب می‌کند. می‌توان کاربران رایگان را با ويژگی‌های محدود شده در برنامه نگه داشت، حتی اگر اشتراک خود را لغو کنند.

 معایب مدل اشتراکی برای پول در آوردن از توسعه اندروید

برای تعیین میزان محتوای رایگان برنامه نیاز به استراتژی مشخصی است.

حمایت مالی توسط سایر شرکت ها

«حمایت مالی» (Sponsorship) روش دیگری برای کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل است. این مدل معمولاً برای آن دسته از برنامه‌هایی مناسب است که از قبل کاربران معمولی را در خود دارند. در نتیجه، این برنامه‌ها می‌توانند توسط برندهایی حمایت مالی شوند که در زمینه‌های مرتبط با اپلیکیشن ما فعالیت می‌کنند. در این روش به دو صورت می‌توان استراتژی کسب درآمد از برنامه را مشخص کرد. مورد اول اینکه، درآمد حاصل از برنامه به طور مساوی تقسیم شود. راه دوم نیز این است که هزینه اسپانسری مشخصی را به صورت ماهانه تعیین کنید.

 مزایای مدل حمایت مالی برای کسب درآمد از توسعه اندروید

مزایای این مدل به شرح زیرند:

  • در مورد ایده اپلیکیشن کسب و کار آگاهی لازم را ایجاد می‌کند.
  • کسب و کار را تثبیت می‌کند.
  • اپلیکیشن را در معرض دید مخاطبان مناسب قرار می‌دهد.

 معایب مدل حمایت مالی

معایب این روش در ادامه آمده است:

  • در صورت درست انجام نشدن، جنجال ایجاد می‌کند.
  • برای به دست آوردن حامیان مالی نیاز به مهارت‌های شبکه‌ای و بازاریابی قوی است.

تامین مالی جمعی برای پول در آوردن از توسعه اندروید

تأمین مالی جمعی، یک مدل تأمین مالی جایگزین است که در سال 2022 میلادی (1401 شمسی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش نیز یکی از راه‌های سودآور برای کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل است. در این مدل، ایده برنامه عرضه می‌شود یا «حداقل محصول قابل عرضه» (Minimum Viable Product | MVP) در پلتفرم‌هایی همچون KickStarter ،CrowdFunder ،Indiegogo و Fundable انتشار می‌یابد تا سرمایه لازم برای شروع کار فراهم شود. همچنین، کار‌های لازم در زمینه بازاریابی به صورت موازی باید انجام شوند. به عنوان مثال، در سال 2017 میلادی (1396 شمسی) بازی Hello Earth با شخصیت گربه معروف خود، 148 هزار دلار درآمد از طریق این استراتژی‌ درآمدزایی اپلیکیشن کسب کرد.

 مزایای تامین مالی جمعی

مزایای این روش در ادامه فهرست شده‌اند.

  • این روش ساده‌ترین راه برای تامین مالی برنامه بدون هزینه اولیه است.
  • باید واکنش مخاطبان برنامه مورد آزمایش قرار گیرد.
  • سرمایه‌گذاران در این روش می‌توانند، به مشتریان تبدیل شوند.

 معایب تامین مالی جمعی

معایب این شیوه در ادامه آمده است.

  • این فرایند ساده نیست و به تلاش زیادی برای ساخت و اجرای پروژه نیاز دارد.
  • پروژه‌های شکست خورده ممکن است به شهرت تجاری لطمه وارد کنند.

لینک های وابسته

این روش نیز نوعی از حمایت مالی است. با این تفاوت که به جای واگذاری تبلیغات برنامه، مذاکره صرفاً سازمان یا برند مشخصی با چند شرکت علاقه‌مند صورت می‌گیرد. در نتیجه، لینک‌های مرجع آن‌ها در برنامه قرار داده می‌شود. اگر حامی مالی قدرتمندی برای برنامه وجود ندارد که آماده پوشش هزینه‌های آن باشد. این روش، برای افزایش درآمد از برنامه اندرویدی بسیار مناسب است.

سوالات متداول در مورد کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید

بعد از این که روش‌های مختلف کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید مورد بررسی قرار گرفتند، در این بخش از نوشته، به سوالات متداولی پاسخ داده شده است که معمولاً در بحث کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید مطرح می‌شوند.

اپلیکیشن‌های رایگان چگونه درآمدزایی می‌کنند؟

وقتی صحبت از نحوه درآمدزایی اپلیکیشن‌های رایگان مطرح می‌شود، سه راه اصلی یا استراتژی کسب درآمد وجود دارد. این روش‌ها عبارتنداز:

  • تبلیغات درون‌برنامه‌ای
  • حمایت مالی
  • بازاریابی ارجاعی

سودآورترین برنامه های اندرویدی کدامند؟

اگر بنا باشد، 3 دسته اصلی برنامه در فهرست پر سود‌ترین برنامه‌ها قرار گیرند، این دسته‌ها عبارتند از:

  • اپلیکیشن‌های موسیقی
  • اپلیکیشن‌های بازی
  • اپلیکیشن‌های پخش ویدیو

نکته مشترک در هر 3 دسته این است که سطح تعامل کاربر با برنامه بسیار بالا است.

میزان کارمزد مارکت‌های اندرویدی چقدر است؟

عموماً مارکت‌های اندرویدی 30 درصد از درآمد حاصل از اپلیکیشن را برداشت و 70 درصد مابقی را به توسعه‌دهندگان پرداخت می‌کنند.

آیا اپلیکیشن‌های اندرویدی درآمد زیادی دارند؟

این مورد به نکات زیادی بستگی دارد. اما به طور کلی تا زمانی که نام تجاری برنامه به ثبات لازم برسد و بتواند هزینه‌های تبلیغات انجام شده را پوشش دهد، باید مدتی منتظر ماند تا نقطه سربه‌سر به پایان برسد. در همین حین نیز می‌توان، چندین اپلیکیشن ساخت و در فروشگاه‌های اندرویدی منتشر کرد تا توانایی کسب درآمد از برنامه افزایش یابد.

آیا می‌توان از اپلیکیشن درآمد کسب کرد؟

بله، هرکسی با ایده‎‌های تجاری قابل اعتماد و حضور در این فضای کاری می‌تواند، از صنعت اپلیکیشن کسب درآمد کند.

هزینه توسعه اپلیکیشن اندروید چقدر است؟

هزینه‌های توسعه اپلیکیشن اندروید به عواملی مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، اندازه و مقیاس برنامه دارای بیشترین اهمیت در این زمینه است. مورد بعدی، ماهیت برنامه است. یعنی اینکه برنامه قرار است به صورت آنلاین یا آفلاین کار کند. نکته مهم دیگر، ویژگی‌ها و قابلیت‌های عملکردی برنامه است. در نهایت، پیچیدگی و مدل توسعه استفاده شده در برنامه اندرویدی، هزینه‌های متفاوتی خواهد داشت. در ادامه، هزینه‌های برنامه نویسی اندروید بر اساس عوامل مختلف بیان شده‌ است.

سایز اپلیکیشنتعداد ویژگی‌های اصلیمتوسط هزینه
کوچک5 مورد4 تا 10 هزار دلار
متوسط7 - 10 مورد10 تا 50 هزار دلار
بزرگبیش از 10 موردبیش از 50 هزار دلار

به طور کلی اندازه برنامه اندروید مستقیماً بر کل هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین، باید منابع بیشتری را برای توسعه برنامه بزرگ‌تر صرف کرد. اکثر توسعه‌دهندگان از فرمول زیر برای محاسبه کل هزینه توسعه استفاده می‌کنند.

  • برنامه کوچک اندرویدی با 5 صفحه ویژگی کلیدی از جمله محتوا، ورود به سیستم و صفحات ثبت‌نام به طور میانگین 4 تا 10 هزار دلار هزینه خواهد داشت.
  • برنامه اندرویدی با اندازه متوسط با 7 تا 10 صفحه ویژگی کلیدی از جمله محتوا، صفحات ورود و ثبت نام به طور میانگین بین 10 تا 50 هزار دلار هزینه دارد.
  • برنامه اندرویدی در اندازه سازمانی با ویژگی های نامحدود ممکن است بیش از 50 هزار دلار هزینه داشته باشد.

هزینه توسعه اپلیکیشن اندروید براساس ماهیت برنامه

پیاده‌سازی برنامه اندروید آنلاین هزینه بیشتری در بر خواهد داشت، اما مزایای زیادی دارد. از طرف دیگر، برنامه اندروید آفلاین ارزان‌تر است.

هزینه توسعه اپلیکیشن اندروید براساس ویژگی‌های کلیدی

افزودن ویژگی‌های بیشتر به برنامه، زمان توسعه‌ بیشتری نیاز دارد. گاهی اوقات، ویژگی‌ها پیچیده‌تر می‌شوند. بنابراین، هزینه کلی توسعه برنامه‌های اندروید را افزایش می‌دهد.

هزینه توسعه اپلیکیشن اندروید بر اساس نوع توسعه

روش‌های مختلف برنامه‌ نویسی اندروید تأثیر زیادی بر هزینه کل دارند. بستگی دارد که برنامه برای چه پلتفرمی توسعه داده می‌شود. می‌توان برنامه اندروید را به صورت بومی، «چندپلتفرمی» (Cross-Platform) یا تحت وب توسعه داد. هر کدام از این موارد پیچیدگی و چارچوب زمانی خود را دارند. بنابراین، انواع مختلف برنامه نویسی اندروید هزینه متفاوتی در برخواهد داشت.

هزینه توسعه اپلیکیشن اندروید

سوالات متداول در برنامه نویسی اندروید

در این بخش از مطلب برنامه نویسی اندروید چیست به برخی از سوالات رایج در این زمینه پاسخ داده شده است. در ادامه برخی از رایج‌ترین سوالات در مورد برنامه نویسی اندروید عبارتند از:

آیا برنامه نویسی اندروید ارزش یادگیری دارد؟

برنامه نویسی اندروید بر صنعت اپلیکیشن‌های موبایلی چیرگی دارد. بنابراین، برای افرادی که قصد دارند به عنوان برنامه نویس اپلیکیشن فعالیت کنند، برنامه نویسی اندروید ارزش یادگیری دارد. برنامه نویس اندروید ماهر، مشکلات زیادی را با ساخت برنامه‌های کاربردی حل می‌کند.

آیا یادگیری پایتون برای برنامه نویسی اندروید ضروری است؟

اندروید از توسعه بومی پایتون پشتیبانی نمی‌کند، اما می‌توان برای برنامه نویسی اندروید از پایتون استفاده کرد. در صورت استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون به ابزارهای مختلفی نیاز خواهد بود تا بتوان کدهای پایتون را به کدهای بومی تبدیل کرد.

بهترین زبان برای یادگیری برنامه نویسی اندروید چیست؟

باید دید هدف از برنامه نویسی اندروید چیست و توسعه اپلیکیشن در چه زمینه‌ای باید انجام شود. همچنین، به موارد دیگری همچون زمینه‌های قبلی، محدوده کار برنامه، مدت زمانی پروژه، خروجی مورد انتظار، ارتباط با برنامه سخت‌افزاری و سایر موارد بستگی مستقیمی دارد. در کل پاسخ یکسانی برای این مورد وجود ندارد و برای هر فردی بهترین زبان برنامه نویسی متفاوت خواهد بود.

بهترین ابزار برای برنامه نویسی اندروید چیست؟

بهترین ابزار برای برنامه نویسی اندروید، محیط اندروید استودیو به همراه ابزار‌های «پل رفع اشکال اندروید» (Android Debug Bridge | ADB) و «ماشین مجازی اندروید» (Android Virtual Device | AVD) و سایر موارد است.

API در برنامه نویسی اندروید چیست؟

رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (Application Programming Interface) که به اختصار API نامیده می‌شود. API ابزاری نرم‌افزاری است که به دو برنامه نرم‌افزاری این اجازه را می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

جمع‌بندی

در این نوشته، مباحثی از مفاهیم مقدماتی پیرامون سیستم‌عامل اندروید و نحوه کارکرد یک برنامه اندرویدی بیان شد. داشتن شناخت از سیستم‌عامل اندروید و نحوه عملکرد آن در یادگیری و درک بهتر برنامه نویسی اندروید بسیار کمک‌کننده خواهد بود. برای پیاده‌سازی و توسعه اپلیکیشن اندروید راه‌های زیادی وجود دارند. در این نوشته ابتدا پیرامون این مسئله توضیح داده شد که برنامه نویسی اندروید چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد. سپس، در مورد مبانی و اصول اولیه برنامه‌نویسی اندروید مطالبی عنوان شد و تعدادی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه اندروید هم معرفی شدند.

باتوجه به پیش‌زمینه‌های قبلی برنامه‌نویس و این که در چه زمینه‌ای قصد توسعه اپلیکیشن را دارد، نسبت به انتخاب زبان و فریمورک مورد نظر برای توسعه اپلیکیشن باید اقدام شود. فعالیت حرفه‌ای در زمینه برنامه نویسی اندروید در دنیای امروزی، تجارتی بسیار سودآور به حساب می‌آید، چرا‌که اکثر کسب و کارها برای ارتقای بهتر به برنامه‌های اندرویدی متکی هستند. با مطالعه این راهنما، می‌توان دید خوبی پیرامون این مسئله بدست آورد که برای برنامه نویسی اندروید باید به چه نکاتی توجه داشت و به عنوان برنامه نویس با چه چالش‌هایی باید روبرو شد.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ibm developerriseuplabsgeeksforgeeksappinventivgoogle developer training
۱ دیدگاه برای «برنامه نویسی اندروید چیست؟ — هر آنچه باید بدانید»

ممنون از این مقاله کاربردی

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *