تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی — ۱۵ تکنیک برای موفقیت کمپین ها

۵۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی — ۱۵ تکنیک برای موفقیت کمپین ها

هدف بیشتر کسب و کارها از بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ محصولات و خدمات و افزایش آگاهی از برند است. اما بسیاری از برندها هنگام تولید محتوا برای تعامل با مخاطبان هدف خود دچار مشکل می‌شوند. امروزه شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در بازاریابی دیجیتال کسب و کارها دارند و یادگیری تکنیک‌های مختلف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای برندها امری ضروری است. در این مطلب، با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، روش ایجاد استراتژی کارآمد برای آن، معیارهای ارزیابی کمپین‌ها و تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست ؟

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، به فرآیند تولید محتوا برای پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به منظور معرفی و تبلیغ محصولات یا خدمات کسب و کارها، تعامل با مخاطبان هدف و هدایت ترافیک به سمت کسب و کار و وب‌سایت آن گفته می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی با پیدایش پلتفرم‌های جدید و اضافه شدن ویژگی‌های مختلف به پلتفرم‌ها همواره در حال تکامل است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از قدرت رسانه‌های اجتماعی محبوب، برای رسیدن به اهداف بازاریابی و برندسازی کسب و کار تلاش می‌کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به ساخت حساب کاربری کسب و کار در این رسانه‌ها و انتشار پست‌ها در هر زمان دلخواه خلاصه می‌شود، اما این تصور صحیح نیست.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به یک استراتژی منسجم و کارآمد با اهدافی قابل اندازه‌گیری و ارزیابی نیاز دارد و شامل فعالیت‌های فهرست زیر می‌شود.

  • بهینه‌سازی پروفایل‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی
  • انتشار تصویر، ویدیو، استوری و ویدیوی زنده (لایو) به نمایندگی از برند به منظور جلب توجه مخاطبان علاقه‌مند به حوزه فعالیت برند
  • پاسخگویی به نظرات و نظارت بر عملکرد صفحه و اعتبار برند در شبکه‌های اجتماعی
  • برقراری ارتباط و تعامل با دنبال‌کنندگان، مشتریان و اینفلوئنسرها (افراد مشهور تأثیرگذار) در شبکه‌های اجماعی برای ایجاد جامعه‌ای متناسب با برند

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی نیز می‌شود. در این نوع از تبلیغات، شما برای نمایش کسب و کار خود به کاربران هدف، مبلغی را به پلتفرم تبلیغ‌کننده می‌پردازید.

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان‌طور که گفتیم، شبکه‌های اجتماعی کانالی نسبتاً جدید برای بازاریابی به شمار می‌روند که کاربران بسیار زیادی دارند. کسب و کارهای فعال در هر حوزه کاری از شبکه‌های اجتماعی برای افزایش ترافیک باکیفیت، افزایش تعداد مشتریان وفادار و افزایش میزان فروش خود استفاده می‌کنند.

البته تنها حضور در شبکه‌های اجتماعی برای موفق شدن در این نوع از بازاریابی کافی نیست. شبکه‌های اجتماعی هر سال بیشتر از قبل رشد می‌کنند، بنابراین ایجاد یک استراتژی کارآمد و مؤثر برای بازاریابی در آن‌ها امری ضروری است؛ در غیر این صورت ممکن است کسب و کارها تعداد زیادی مشتری ارزشمند و درآمد را از دست بدهند. علاوه بر این، رقابت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و مارکترها برای رسیدن سریع به اهداف خود از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند. تعدادی از مهم‌ترین تکنیک های سوشیال مدیا مارکتینگ در جدول زیر معرفی است.

تکنیک بازاریابی شبکه های اجتماعیهدف
۱. مشخص کردن اهدافساده شدن فرآیند برنامه‌ریزی و ارزیابی کمپین‌های بازاریابی
۲. یافتن مخاطبان هدفشناخت و کسب اطلاعات درباره مخاطبان برای هدف‌گذاری کارآمد
۳. انتخاب بهترین پلتفرم شبکه اجتماعیتمرکز بر شبکه‌های اجتماعی محدود و کارآمد
۴. طراحی برنامه‌ای کارآمد برای بازاریابی شبکه های اجتماعیبرنامه‌ریزی برای استراتژی بازاریابی و مستند کردن آن
۵. ایجاد تقویم محتواتوزیع متناسب و مؤثر منابع و بهبود همکاری اعضای تیم
۶. استفاده از ابزارهای مختلف برای بهبود استراتژیساده کردن و خودکار ساختن انتشار پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی
۷. بهره گرفتن از هنر داستان‌سراییبرقراری ارتباط با مخاطبان و یافتن ایده‌های جدید
۸. بخشیدن بعد انسانی به برندبرقراری ارتباط بهتر با مخاطبان
۹. استفاده از ایموجیانتقال مفاهیم و احساسات در جمله‌ها و جلوگیری از سوءتفاهم
۱۰. پذیرفتن اشتباهات و درس گرفتن از آن‌هابرقراری ارتباط بهتر با مخاطبان و بهبود فرآیند بازاریابی در آینده
۱۱. بهینه‌سازی تداوم و زمان‌بندی پست‌هابرای برقراری ارتباط با تمام مخاطبان در بهترین ساعت از روز
۱۲. کاهش تعداد هشتگ‌هاخوانایی بهتر پست‌ها و افزایش نرخ تعامل
۱۳. استفاده منحصربه‌فرد از هر کانال شبکه اجتماعیبهره گرفتن از ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر رسانه برای برقراری ارتباط با تمام مخاطبان
۱۴. تولید محتوای تصویری باکیفیتجلب توجه مخاطبان
۱۵. ارزیابی آمارهای تحلیلی شبکه‌های اجتماعیشناخت بهتر مخاطبان و بهبود عملکرد کمپین‌های بازاریابی در آینده

در ادامه، جزئیات بیشتری از اهداف  و نحوه اجرای این تکنیک‌ها را شرح می‌دهیم.

معرفی تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

۱. مشخص کردن اهداف

پیش از شروع هر اقدامی برای بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی، باید بدانید که از آن اقدام چه هدفی دارید. اهداف شما، نیروی محرکه استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما هستند. این اهداف باید مشخص، قابل ارزیابی، قابل دستیابی و مرتبط باشند و زمان‌بندی مشخصی داشته باشند. به اهدافی که در این چارچوب قرار می‌گیرند، اهداف SMART گفته می‌شود. این چارچوب راهنمای اقدامات شماست و باعث می‌شود که در کمپین‌های خود به نتایجی مطلوب و دقیق برسید.

برای مثال، می‌توانید هدف SMART خود را به شکل زیر مشخص کنید:

«ما می‌خواهیم از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای پشتیبانی از مشتریان استفاده کنیم و تا آخر فصل، زمان پاسخگویی به مخاطبان را به کمتر از سه ساعت کاهش بدهیم.»

۲. یافتن مخاطبان هدف

پس از مشخص کردن اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، باید مخاطبان خود را بیابید. بدون حمایت مخاطبان، استراتژی بازاریابی به نتیجه‌های مطلوب کسب و کار نمی‌رسد. به همین دلیل باید استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را حول محور مخاطبان طراحی کنید. «مخاطبان هدف» (Target Audience) به شما کمک می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی مدنظر خود برای بازاریابی را بیابید و محتوای مناسب برای جذب مشتریان جدید و راضی نگه داشتن مشتریان قدیمی را تولید کنید.

اگر می‌خواهید در بازاریابی خود پیام‌هایی را به افراد منتقل کنید که مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند، ابتدا باید بدانید که مخاطبان شما به چه موضوعاتی اهمیت بیشتری می‌دهند. مهم است که پرسش‌های مخاطبان هدف خود را بیابید، نگرانی‌های آن‌ها را درک کنید و بدانید که چه مشکلاتی دارند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بیشترِ کسب و کارها، برقراری ارتباط با مخاطبان مدنظر است. برای یافتن مخاطبان ایده‌آل، ابتدا باید ویژگی‌های شخصی و دموگرافیک آن‌ها را بیابید و بدانید از کدام شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. ساختن پرسونای مشتری می‌تواند به شما در یافتن مخاطبان هدف کمک کند.

 

۳. انتخاب بهترین پلتفرم شبکه اجتماعی

فعالیت در تمام شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها ضروری نیست. نکته مهم این است که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی محدودی که نماینده کسب و کار هستند، بهترین تأثیر را روی مخاطبان بگذارید. تعداد حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مهم نیست، بلکه کیفیت محتوا در آن‌ها مهم است. انتشار محتوای بی‌کیفیت می‌تواند به کمپین‌های بازاریابی و اعتبار برند آسیب برساند.

انتخاب بهترین پلتفرم‌ها برای بازاریابی از مهم‌ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی محسوب می‌شود. برای انتخاب بهترین پلتفرم‌ها باید تحقیق کنید و ببینید که حضور و فعالیت در کدام شبکه‌ها با اهداف و مخاطبان هدف شما مطابقت بهتری دارد و در این میان، شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه مخاطبان هدف را در اولویت قرار بدهید.

انتخاب بهترین پلتفرم شبکه های اجتماعی

۴. طراحی برنامه‌ای کارآمد برای بازاریابی شبکه های اجتماعی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مارکترهایی که استراتژی‌های خود را مستند می‌کنند، بسیار بیشتر از دیگران شانس موفقیت دارند. برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی بازاریابی از مهم‌ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی برای رسیدن به موفقیت است، چراکه می‌تواند چشم‌اندازهای کسب و کار را به واقعیت تبدیل کند.

زمانی که استراتژی خود را طراحی می‌کنید، شبکه‌های اجتماعی انتخاب شده برای بازاریابی را در نظر داشته باشید. مطمئن شوید که پست‌های شما در این شبکه‌ها برای مخاطبان هدف جذاب است و با اهداف کسب و کار شما هماهنگ است.

برای طراحی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

  • فهرستی از جشن‌ها و مناسبت‌های پیشِ رو آماده کنید.
  • «قالب یا تم» (Theme) مشخصی را برای محتوای خود مشخص کنید تا تجربه یکسانی را برای مخاطبان خود خلق کنید.
  • فهرستی از هشتگ‌های مناسب برای پلتفرم‌های مختلف آماده کنید.
  • مطمئن شوید که استراتژی شما شامل رویدادها، ویژگی‌ها و کمپین‌های اصلی می‌شود.

۵. ایجاد تقویم محتوا

برنامه‌ریزی از مهم‌ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی است. انجام هر کاری بدون برنامه‌ریزی قبلی می‌تواند باعث شکست خوردن کمپین‌های شما در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شود. بنابراین، بهتر است از تقویم محتوایی برای سازماندهی و انتشار به موقع و مؤثر محتوای خود بهره بگیرید.

تقویم‌های محتوایی به توزیع متناسب و مؤثر منابع و بهبود همکاری اعضای تیم کمک می‌کند و به شما درک مطلوب و عمیقی از تکنیک‌های مؤثر و تکنیک‌های غیرمؤثر می‌دهد.

ابزارها و قالب‌های زیادی برای طراحی تقویم محتوایی به شکل آنلاین در دسترس است. می‌توانید از این ابزارها برای برنامه‌ریزی انتشار محتوای خود کمک بگیرید. بهترین ویژگی این ابزارها این است که به شما امکان اضافه کردن محتوای تصویری و زمان‌بندی برای چندین شبکه اجتماعی را به شکل همزمان ارائه می‌کند.

 

برای تنظیم تقویم محتوا کافی است هفته‌ای یک بار تقویم خود را به‌روز کنید، بخش‌های مرتبط با اعضای تیم را مشخص کنید و فایل نهایی را برای همکاران خود ارسال کنید تا پیش از شروع انتشار، از نظرات آن‌ها نیز مطلع شوید.

تقویم محتوای شبکه های اجتماعی

۶. استفاده از ابزارهای مختلف برای بهبود استراتژی

ابزارهای شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به شما کمک زیادی بکنند و استفاده از ابزارهای کمکی مناسب، از مهم‌ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی محسوب می‌شود. تصور کنید که در هشت شبکه اجتماعی مختلف حضور داشته باشید و به صورت میانگین هر روز سه بار در هر شبکه پستی منتشر بکنید. انجام منظم این کار بدون کمک ابزارها تقریباً غیرممکن است.

سعی کنید تا حد امکان فرآیند انتشار پست‌ها در شبکه‌های مختلف را خودکار کنید. برای مثال، انتشار پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی را از قبل زمان‌بندی کنید. مهم‌ترین ویژگی استفاده از این ابزارها، امکان زمان‌بندی پست‌هاست. همچنین بیشتر ابزارهای زمان‌بندی انتشار تقویمی جداگانه دارند که به شما امکان بررسی و نظارت بر روند انتشار پست‌ها را نیز می‌دهد.

 

۷. بهره گرفتن از هنر داستان‌سرایی

داستان‌ها بیشتر از خود محصولات، باعث افزایش فروش می‌شوند. ما انسان‌ها با داستان‌ها به خوبی ارتباط برقرار می‌کنیم. این داستان‌ها می‌توانند برندها را از نظر احساسی به مخاطبان خود وصل کنند. همچنین، داستان‌ها باعث به وجود آمدن ایده‌های جدید و تشویق افراد به برقراری ارتباط و تعامل با برندها می‌شوند.

برای داستان‌سرایی در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از فرمت‌های مختلف محتوا مانند محتوای ویدیویی بهره بگیرید. همچنین می‌توانید با انتشار پست‌های مرتبط و پشت سر هم، داستان خود را از ابتدا تا انتها در چند بخش برای مخاطبان تعریف کنید. این تکنیک باعث هیجان‌انگیزتر شدن داستان شما می‌شود.

۸. بخشیدن بعد انسانی به برند

نوآوری‌های دیجیتال برقراری ارتباط برای انسان‌ها را ساده‌تر کرده‌اند، اما مشکل آن‌ها این است که به جنبه احساسی ارتباطات نمی‌پردازند. منظور از «بخشیدن بعد انسانی به برند»، توجه به مسائلی به جز مسائل مرتبط با صفحه نمایش دیجیتال افراد است. به مخاطبان خود نشان بدهید که در دفتر کار شما به شکل روزمره چه اتفاقاتی می‌افتد، آن‌ها را با کارکنان خود آشنا کنید و به آن‌ها نشان بدهید که در پشت صحنه برند شما، انسان‌های متفاوتی مشغول کارند.

به یاد داشته باشید که داستان برندها، تبلیغ برای فروش بیشتر نیست. این داستان‌ها به شما کمک می‌کند که با مخاطبان برند خود ارتباط بیشتری برقرار کنید. داستان‌های شما به مخاطبان نشان می‌دهد که چه چیزهایی برای شما مهم است. این داستان‌ها همچنین فرهنگ شما را نشان می‌دهد و ارزش‌های واقعی شما را به تصویر می‌کشد.

برای مثال، در آخر هفته برنامه‌ای گروهی با تیم خود ایجاد کنید و آن را به مخاطبان شبکه‌های اجتماعی خود نشان بدهید. یا اجازه بدهید که هر کدام از کارکنان شما، یک روز مسئول مدیریت شبکه‌های اجتماعی شوند و با مخاطبان این شبکه‌ها ارتباط برقرار کنند.

بخشیدن بعد انسانی به برند - تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

۹. استفاده از ایموجی

«ایموجی‌ها» (Emojis) می‌توانند احساسات را با استفاده از حالت‌های چهره به دیگران نشان بدهند. استفاده درست از ایموجی‌ها برای انتقال لحن و احساسات پشت پیام‌ها به کاربران، بسیار مهم است. یکی از مشکلات متن‌های نوشته شده این است که اگر فرمت متن‌ها به شکل مناسبی طراحی نشده باشد، می‌تواند باعث ایجاد سوءتفاهم شود. اما ایموجی‌ها می‌توانند از پیش آمدن این نوع از سوءتفاهم‌ها جلوگیری کنند. به همین دلیل، استفاده درست از ایموجی‌ها در متن‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به انتقال صحیح پیام‌های شما کمک بسیار زیادی بکند.

۱۰. پذیرفتن اشتباهات و درس گرفتن از آن‌ها

همه ما انسان هستیم و اشتباه می‌کنیم. این موضوع کاملاً طبیعی است و پذیرفتن اشتباهات در دنیای شبکه‌های اجتماعی که با سرعت در حال گسترش و رشدند، ضروری است. به جای انکار کردن اشتباهات، بهتر است آن‌ها را بپذیریم و بابت آن‌ها عذرخواهی کنیم. برای رفع مشکلات پیش آمده تلاش کنیم و مشتریان خود را از این موضوع مطلع کنیم. مشتریان همیشه مشتاقند که بدانند شما برای رفع مشکلات به وجود آمده بر اثر اشتباهات خود تلاش کرده‌اید و می‌خواهید به آن‌ها خدمات بهتری ارائه کنید.

اگر مشکل گرامری یا املایی کوچکی در پست‌های خود دارید، ضروری نیست که پست خود را حذف کنید. چراکه ممکن است که افراد پست شما را دیده باشند و متوجه انتشار دوباره آن بشوند. اگر اشتباهات بزرگتری داشته باشید، برای مثال در محصول شما مشکلی وجود داشته باشد یا به اشتباه از مشتریان خود پول بیشتری دریافت کرده باشید، باید فوراً برای عذرخواهی و رفع این مشکلات اقدام کنید. همچنین می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود پستی منتشر کنید و به مخاطبان خود اطلاع بدهید که مشکل را چطور برطرف کرده‌اید.

۱۱. بهینه‌سازی تداوم و زمان‌بندی پست‌ها

افراد در زمان‌های متفاوتی در روز از شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند. برای برقراری ارتباط با تمام مخاطبان، باید بدانید که به چه نوع محتوایی علاقه دارند، چه افرادی مشتریان احتمالی شما هستند و کدام گروه سنی بیشتر از همه احتمال تبدیل شدن به مشتری را دارد. اما به جز این نکات، باید به زمان حضور مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نیز توجه کنید. برای این کار، با پرسش‌های زیر مواجه می‌شوید:

  • چند بار در روز باید پست منتشر کنیم؟
  • چه نوع محتوایی را باید پست کنیم؟
  • تعداد پست‌های ایده‌آل در روز چقدر است؟

پرسش‌های فهرست بالا تعدادی از پرسش‌های رایج است که مارکترهای شبکه‌های اجتماعی باید پاسخ آن‌ها را بیابند. به یاد داشته باشید که هیچ پاسخ قطعی و ایده‌آلی برای این پرسش‌ها وجود ندارد. پاسخ این پرسخ‌ها برای کسب و کارهای مختلف، متفاوت است و به تحلیل شما، تجربیات قبلی و آزمایش نوع و تعداد محتوای منتشرشده در کسب و کارها بستگی دارد.

برای شروع، بهترین زمان برای انتشار پست در هر شبکه اجتماعی را بیابید. این معیار در استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار ضروری است و از مهم‌ترین تکنیک های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. همچنین مهم است که در پست‌های خود، محتوای باکیفیت منتشر کنید و تعداد پست‌های ایده‌آل برای انتشار را بیابید تا استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفقی داشته باشید.

تعداد پست‌های ایده‌آل و بازه زمانی مناسب برای انتشار پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. تصویر زیر، مثالی از نتیجه ارزیابی بازه‌های زمانی مناسب برای انتشار پست بر اساس اطلاعات وب‌سایت Social Pilot را نشان می‌دهد.

بهترین زمان برای انتشار پست در شبکه های اجتماعی

تصویر زیر نیز تعداد پست‌های ایده‌آل برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی بر اساس اطلاعات وب‌سایت Social Pilot را نشان می‌دهد.

تعداد ایده آل انتشار پست در شبکه های اجتماعی

همچنین مطلب زیر می‌تواند به شما در زمان‌بندی انتشار پست‌های تبلیغاتی در اینستاگرام کمک کند:

 

۱۲. کاهش تعداد هشتگ‌ها

هشتگ‌ها برای منظم کردن و سازماندهی پست‌های شبکه‌های اجتماعی ابزاری عالی محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با کلیک روی یک هشتگ خاص، تمام محتوای مرتبط با آن را مشاهده کنید. هشتگ‌ها همچنین بر اساس هویت برند شما تنظیم می‌شوند و به شما در شروع مکالمه و تعامل با دنبال‌کنندگان کمک می‌کنند.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که هرچه از هشتگ‌های بیشتری در پست‌های خود استفاده کنید، میزان تعامل شما با مخاطبان کاهش پیدا می‌کند. استفاده از تعداد زیادی هشتگ در پست‌ها، کاربران را آزار می‌دهد و باعث کاهش نرخ تعامل می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است در هر پست خود در شبکه‌های اجتماعی تنها از دو یا سه هشتگ استفاده کنید. هنگام انتخاب هشتگ‌ها دقت کنید که هشتگ‌های مرتبط به پست با میزان جستجوی بالا را انتخاب کنید.

۱۳. استفاده منحصربه‌فرد از هر کانال شبکه اجتماعی

بسیاری از افراد معتقدند شبکه‌های اجتماعی ابزاری مناسب برای توزیع محتوا هستند و بنابراین، در تمام کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خود یک محتوا را منتشر می‌کنند. اما این کار درست نیست. اگر می‌خواهید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفقی داشته باشید، باید از هر پلتفرم به شکلی منحصربه‌فرد استفاده کنید و کاربرد و ویژگی‌های شبکه مدنظر را هنگام انتشار پست در نظر بگیرید. ابزارهای کمکی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما در زمان‌بندی پست‌ها برای انتشار در هر کانال و شخصی‌سازی هر پست برای هر پلتفرم کمک می‌کنند.

برای مثال می‌توان از شبکه اجتماعی فیسبوک برای تبلیغ محصولات، خدمات و رویدادها استفاده کرد و از مخاطبان سؤال پرسید. شبکه اجتماعی توییتر برای انتشار اخبار فوری و تعامل انفرادی با مخاطبان مناسب است و یوتیوب برای انتشار آخرین ویدیوهای کسب و کار انتخابی مطلوب است. همچنین در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌توان تصاویر شخصی‌تر یا تصاویر مرتبط با کسب و کار را منتشر کرد، چراکه این پلتفرم برای انتشار محتوای تصویری با کیفیت بالا طراحی شده است. لینکدین نیز شبکه اجتماعی کسب و کار محور است و مخاطبان آن به دیدن محتوای مرتبط با شرکت و کسب و کار شما علاقه‌مندند.

اگر می‌خواهید طرفدارانی وفادار پیدا کنید، باید برای هر شبکه اجتماعی یک استراتژی هوشمند ایجاد کنید و محتوای کانال‌های مختلف را بر اساس ویژگی‌های شخصی یا دموگرافیک (Demographic) دنبال‌کنندگان تنظیم کنید.

۱۴. تولید محتوای تصویری باکیفیت

انتشار محتوای تصویری نیز از مهم‌ترین و مؤثرترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی محسوب می‌شود، چراکه محتوای تصویری در افزایش نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی بازی می‌کند.

مطالعه‌ای از وب‌سایت Wyzowl نشان می‌دهد که ما ۲۰ درصد از محتوایی که می‌خوانیم و ۸۰ درصد از محتوایی که می‌بینیم را به یاد می‌سپاریم. به همین دلیل استفاده از تصاویر و ویدیوها، از قدرتمندترین ابزارهای ساخت استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی موفق به شمار می‌رود.

به طور کلی افراد به مشاهده و اشتراک‌گذاری محتوای تصویری در شبکه‌های اجتماعی علاقه دارند. محتوای تصویری برای افراد جذاب است و استفاده از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش ترافیک و افزایش درآمد کسب و کارها می‌شود. به همین دلیل باید استفاده از محتوای تصویری را در اولویت استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید.

مطالب زیر می‌توانند به شما در تولید محتوای ویدیویی آموزشی باکیفیت کمک کنند.

۱۵. ارزیابی آمارهای تحلیلی شبکه‌های اجتماعی

آمارهای تحلیلی به شما کمک می‌کنند که مخاطبان خود را بهتر بشناسید و متوجه شوید چه چیزی باعث افزایش ترافیک می‌شود. بدون این آمارها نمی‌توانید میزان فروش خود را به شکل نسبتاً دقیق پیش‌بینی کنید و محصولات خود را ارتقا دهید. با استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانید عملکرد بازاریابی خود را بهبود ببخشید.

هنگام ارزیابی داده‌های تحلیلی شبکه‌های اجتماعی به طور معمول بر معیارهایی مانند رشد تعداد دنبال‌کنندگان، بازدید از صفحه، تعداد پست‌ها، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، تعداد «نمایش یا ایمپرشن» (Impression)، تعداد کلیک‌ها و... تمرکز می‌شود.

با استفاده از این گزارش‌ها می‌توانید جلسه‌های ماهانه با اعضای تیم بازریابی کسب و کار خود تشکیل بدهید و درباره این داده‌ها بحث کنید، استراتژی خود را دوباره ارزیابی کنید و در صورت لزوم، برای آینده برنامه‌ریزی کنید یا برنامه‌های خود را تغییر بدهید.

تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان‌طور که می‌دانید، داشتن یک استراتژی دقیق برای شبکه‌های اجتماعی، به ویژه در زمانی که با رقابت، محتوا و شبکه‌های بیشتری روبه‌رو هستیم، بسیار مهم و ضروری است. این استراتژی باید توانایی نه گفتن به اقداماتی که در راستای رسیدن به اهداف نیستند را در شما ایجاد کنند.

در این بخش، راهنمای ساخت یک استراتژی موفق با استفاده از مهم‌ترین کنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی را می‌خوانید.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

مشخص کردن اهداف کسب و کار

همان‌طور که گفتیم، برنامه‌ریزی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همواره با مشخص کردن اهداف شروع می‌شود. اهداف شما استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما را تعریف می‌کنند و زمانی که برای اجرای کمپین‌های خود اختصاص می‌دهید، به این اهداف وابسته است.

بر اساس پژوهش Sprout Social Index در سال ۲۰۲۱، رایج‌ترین اهداف بازاریابی شبکه‌های اجماعی در کسب و کارهای مختلف افزایش آگاهی از برند و افزایش میزان تعامل با مخاطبان بوده است. چه می‌خواهید دنبال‌کنندگان بیشتری پیدا کنید و چه می‌خواهید ارتباط بهتری با مخاطبان خود برقرار کنید، اختصاص زمانی برای مشخص کردن اهداف، مرحله‌ای بسیار مهم از ساخت استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. چراکه بدون اهداف، راهی برای ارزیابی میزان موفقیت کمپین‌ها و محاسبه «نرخ بازگشت سرمایه» (Return on Investment | ROI) وجود ندارد.

همان‌طور که گفتیم، بهتر است اهداف خود را در چارچوب SMART مشخص کنید. یعنی اهدافی «مشخص» (Specific)، «قابل ارزیابی» (Measurable)، «دست‌یافتنی» (Attainable)، «مرتبط» (Relevant) و «با زمان‌بندی مشخص» (Timely) را برای خود در نظر بگیرید.

اهداف S.M.A.R.T

نمونه اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی

فهرست زیر، مجوعه‌ای از نمونه اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی است که می‌تواند در انتخاب هدف کسب و کار از این شکل بازاریابی به شما کمک کند.

  • افزایش آگاهی از برند: آگاهی از برند در واقع به میزان شناخته شدن نام برند میان مخاطبان اطلاق می‌شود. برای افزایش آگاهی از برند و شناخته شدن طولانی، از انتشار پیام‌های تبلیغی در تمام مدت خودداری کنید و به جای آن، محتوایی تولید کنید که بر شخصیت و ارزش‌های برند شما تأکید می‌کند.
  • ایجاد مخاطبان راغب و افزایش فروش: به طور معمول دنبال‌کنندگان شما به شکل تصادفی از شما خرید نمی‌کنند، بلکه بیشتر آن‌ها ابتدا درباره محصولات و خدمات شما اطلاعات کسب می‌کنند. برای افزایش فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی باید مخاطبان را از تولید و ارائه محصولات و خدمات جدید خود باخبر کنید و پیشنهادهای تخفیفی ویژه‌ای را برای کاربران خود در نظر بگیرید.
  • افزایش تعداد مخاطبان برند: با افزایش تعداد مخاطبان، می‌توانید محصولات و خدمات خود را به گستره بیشتری از افراد معرفی کنید. برای افزایش تعداد مخاطبان خود باید در مکالمه‌های مرتبط با برند خود شرکت کنید و اطلاعات جدیدی درباره برند و حوزه تخصصی خود کسب کنید. برای این کار باید شبکه‌های اجتماعی را با استفاده از کلمات کلیدی و هشتگ‌های مرتبط، تحت نظر بگیرید.
  • افزایش تعامل: مخاطبان برندهایی که در شبکه‌های اجتماعی با افراد مختلف تعامل می‌کنند را دوست دارند. به همین دلیل بهتر است برای جلب توجه مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با آن‌ها تلاش کنید.
  • هدایت ترافیک به وب‌سایت: به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توان ترافیک وب‌سایت کسب و کار را افزایش داد. برای این کار می‌توانید از پست‌های تبلیغی یا تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و لینک‌های صفحات خود را در این تبلیغات بگنجانید.

 

تحقیق برای یافتن مخاطبان هدف

حدس و گمان برای مارکترهای شبکه‌های اجتماعی ابزار مناسبی نیست. بسیاری از کارشناسان بازاریابی و ادمین های شبکه‌های اجتماعی برای شناخت بهتر مخاطبان هدف خود از داده‌های شبکه‌های اجتماعی بهره می‌گیرند و فرصتی عالی برای بازاریابی به وجود می‌آورند. بیشتر اطلاعاتی که باید درباره مخاطبان هدف کسب کنید تا از آن‌ها در استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید، به راحتی در دسترس شما قرار می‌گیرند و شما فقط باید بدانید که کجا به دنبال این اطلاعات بگردید.

با استفاده از ابزارهای مناسب می‌توانید به سرعت درباره مخاطبان خود اطلاعات کسب کنید. به یاد داشته باشید که پلتفرم‌های مختلف، مخاطبان متفاوتی دارند. بنابراین باید مخاطبان هدف در هر پلتفرم را به شکل جداگانه بیابید.

پیدا کردن مخاطبان هدف - تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

انتخاب شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی

همان‌طور که گفتیم، انتخاب شبکه‌های اجتماعی مناسب برای اشتراک‌گذاری محتوای بازاریابی برای مارکترها اهمیت ویژه‌ای دارد. هنگام انتخاب شبکه‌های اجتماعی مناسب برای بازاریابی، هیچ کانال اشتباه یا درستی برای انتخاب کردن وجود ندارد و کسب و کارها باید بر اساس نیازها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان هدف خود، شبکه‌های اجتماعی محدودی را انتخاب کنند و بر روی آن‌ها تمرکز کنند.

برای مثال اگر بیشتر مخاطبان شما جوان‌ها و نوجوان‌ها هستند، بهتر است بیشتر تمرکز خود در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را روی پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام بگذارید، چراکه بر اساس داده‌های موجود، بسیاری از افراد در این گروه سنی از پلتفرم اینستاگرام استفاده می‌کنند.

مشخص کردن معیارها و KPIهای مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی

در هر حوزه تخصصی که فعالیت می‌کنید، باید استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را بر اساس داده‌های موجود بنا کنید. در واقع باید بر معیارهایی تمرکز کنید که برای شما بیشترین اهمیت را دارند. به جای تمرکز بر «معیارهای پوچ» (Vanity Metrics) مانند تعداد دنبال‌کنندگان، داده‌هایی را استخراج کنید که به شکل مستقیم با اهداف شما در ارتباط هستند. در ادامه، تعدادی از این معیارهای مهم را معرفی می‌کنیم.

  • «ریچ» (Reach): معیار Reach تعداد کاربران یکتایی را نشان می‌دهد که پست شما را مشاهده کرده‌اند.
  • تعداد کلیک: این معیار، تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که افراد روی محتوا یا حساب کاربری شما کلیک کرده‌اند. رهگیری کلیک‌ها در هر کمپین برای درک دلیل کنجکاوی افراد برای مشاهده محتوا یا دلیل ترغیب شدن مشتریان به خرید از کسب و کار، امری ضروری است.
  • «نرخ تعامل یا انگیجمنت» (Engagement Rate): نرخ تعامل حاصل مجموع تعداد تعامل‌ها (Interactions) در شبکه‌های اجتماعی تقسیم بر تعداد نمایش (Impression) محتواست. این معیار نشان می‌دهد که مخاطبان شما چقدر به برقراری ارتباط با شما علاقه‌مندند.
  • «عملکرد هشتگ» (Hashtag Performance): بر اساس این معیار، متوجه می‌شوید کدام‌یک از هشتگ‌های شما بیشتر از هشتگ‌های دیگر استفاده می‌شوند و به برند شما ارتباط دارند. این معیار می‌تواند به شما در تولید محتوا در آینده کمک زیادی بکند.
  • «لایک‌های طبیعی یا ارگانیک و پولی» (Organic and Paid Likes): این معیار نشان می‌دهد که چه تعداد از لایک‌های شما به شکل طبیعی و چه تعدادی از آن‌ها بر اثر تبلیغات بوده است. دریافت لایک‌ها به شکل طبیعی دشوار است، به همین دلیل بسیاری از برندها به تبلیغات برای افزایش تعداد لایک‌ها روی می‌آورند. دانستن تفاوت این دو معیار می‌تواند به شما در بودجه‌بندی برای تبلیغات و تولید انواع مختلف محتوا کمک کند.
  • «احساسات کاربران» (Sentiment): این معیار، نشان می‌دهد که مخاطبان به محتوا، برند یا هشتگ‌های شما چه واکنی نشان می‌دهند و نسبت به کمپین‌های شما چه احساسی دارند.

شناختن رقیبان

تحلیل مقابسه‌ای به شما کمک می‌کند که بفهمید رقیبان شما چه کسب و کارهایی هستند و این کسب و کارها چه فعالیت‌هایی را به خوبی انجام می‌دهند و در چه بخش‌هایی ضعف دارند. با این کار، متوجه می‌شوید که باید در حوزه تخصصی خود چه فعالیت‌هایی انجام بدهید. این موضوع، به انتخاب اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز کمک می‌کند. همچنین با انجام این کار می‌توانید فرصت‌های جدیدی برای بازاریابی بیابید.

برای مثال ممکن است رقیب شما در فیسبوک فعالیت‌های خوبی در زمینه بازاریابی انجام بدهد، اما در توییتر یا اینستاگرام به اندازه کافی برای بازاریابی تلاشی نکرده باشد. در این موقعیت، بهتر است به جای تلاش برای سبقت گرفتن از رقیب در شبکه‌ای که در آن طرفداران زیادی دارد، فعالیت‌های خود را بر شبکه‌هایی متمرکز کنید که رقیبتان در آن‌ها به خوبی ظاهر نشده است.

شناخت رقیبان - استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

تولید محتوای باکیفیت و جذاب

از آنجایی که میلیاردها کاربر در سراسر دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، شکی وجود ندارد که حداقل تعداد کمی از دنبال‌کنندگان شما، محتوای تولیدشده توسط رقیبان شما یا کسب و کارهای دیگر در حوزه تخصصی شما را نیز دیده‌اند. به همین دلیل باید محتوای شبکه‌های اجتماعی را طوری تولید کنید که از محتوای رقیبان متمایز باشد و به کاربران دلیلی برای دنبال کردن حساب کاربری شما یا برقراری ارتباط با برندتان بدهد.

اولین نکته از تکنیک‌های تولید محتوا برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که کاربران هدف خود و محتوای مورد علاقه آن‌ها را بیابید. زمانی که متوجه شدید کاربران شما به چه نوع محتوایی علاقه‌مند هستند، می‌توانید محتوای جذاب و باکیفیت خود را بر اساس این داده‌ها تولید کنید.

برای تولید محتوای خلاقانه، محتوای تولیدشده توسط رقیبان خود را در نظر بگیرید و سعی کنید محصولات خود را به شکلی متفاوت و منحصربه‌فرد معرفی و تبلیع کنید. همچنین می‌توانید از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی مختلف بهره بگیرید. برای مثال می‌توانید در بخش لایو اینستاگرام یا فیسبوک درباره تولید یک محصول جدید یا یک مسابقه اطلاع‌رسانی کنید.

علاوه بر این می‌توانید از مخاطبان و مشتریان کنونی خود بخواهید که در تولید محتوا به شما کمک کنند. این کار را می‌توانید با انتشار مجدد محتوای تولید شده توسط کاربران انجام بدهید یا با ترغیب کاربران به استفاده از یک هشتگ خاص، آن‌ها را به اشتراک‌گذاری تجربه‌های خود همراه با تصویر محصولات شما تشویق کنید.

استفاده از «ترندها یا موضوعات داغ روز» (Trends) در شبکه‌های اجتماعی نیز تکنیکی مفید برای تولید محتوا در شبکه های اجنماعی است. در شبکه‌های اجماعی همواره ترندهای جدیدی به وجود می‌آیند که با پیوستن به آن‌ها و تولید محتوا در زمینه‌های مرتبط می‌توانید توجه مخاطبان زیادی را جلب کنید. برای استفاده از این تکنیک باید سرعت عمل بالایی داشته باشید. اگر فرآیند تولید محتوا برای ترندها را دیر شروع کنید، مخاطبان به محتوای شما توجه ویژه‌ای نشان نخواهند داد و پتانسیل جذب مخاطبان جدید را از دست می‌دهید.

مطالب زیر می‌توانند به شما در تولید محتوای باکیفیت کمک کنند.

زمان‌بندی مناسب برای انتشار پست‌ها و ایجاد تقویم محتوا

همان‌طور که گفتیم، زمان‌بندی انتشار پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از آسان‌ترین روش‌های زمان‌بندی انتشار پست‌ها، استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. این ابزارها به شما امکان نوشتن «کپشن یا شرح تصویر» (Caption)، آماده کردن تصاویر و ویدیوها و زمان‌بندی برای انتشار را می‌دهند. علاوه بر این، این ابزارها محتوای مدنظر شما را به شکل خودکار در شبکه‌های اجتماعی شما منتشر می‌کنند و بر تعامل‌های صورت گرفته در این پست‌ها نظارت می‌کنند. با استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به انجام کارهای دیگر در بازاریابی خود توجه کنید.

ارزیابی تلاش‌های مفید و غیر مفید برای بهبود استراتژی

در این بخش از فرآیند، شما تصویری جامع از استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود خواهید داشت. اما مهم است که بتوانید استراتژی خود را در طول زمان تغییر بدهید و بهینه کنید. انجام این کار بدون تحلیل مداوم نتیجه‌های کمپین‌های بازاریابی ممکن نیست. نظارت بر عملکرد شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند که محتوای خود را بر اساس بازدهی بهترین محتوا بهینه‌سازی کنید.

شکی نیست که آزمون و خطا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کاربرد بسیار زیادی دارد. نظارت بر معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد در کمپین‌ها به شما این امکان را می‌دهد که با ایجاد تغییرات کوچک در استراتژی خود، در آینده کمپین‌های موفق‌تری داشته باشید. بسیاری از اوقات، موفقیت در بازارایابی شبکه‌های اجتماعی به آگاه بودن از جزئیات داده‌ها بستگی دارد. با آگاهی از داده‌ها می‌توانید در مدتی کوتاه، نتایج بسیار خوبی از کمپین‌های خود بگیرید و از یافته‌های این نتایج در استراتژی‌های کمپین‌های آینده بهره بگیرید.

 

گزارش کردن داده‌ها نیز کاری مهم است می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به همکاران و اعضای تیم شما بدهد.

ارزیابی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

همکاری با بخش‌های دیگر شرکت

تیم‌های مدیریت و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی امتیازی ویژه در درک احساسات و نیازهای مخاطبان دارند. می‌توان گفت که این تیم‌ها، چشم و گوش آنلاین برندها محسوب می‌شوند و اطلاعاتی که به دست می‌آورند، تنها برای ساخت و بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال مفید نیست، بلکه این اطلاعات می‌توانند برای تمام کسب و کار مفید باشند.

اما کدام بخش‌های شرکت می‌توانند از داده‌های شبکه‌های اجتماعی بهره ببرند؟ می‌توان گفت که این اطلاعات برای تمام بخش‌های یک کسب و کار سودمند است. اما به طور کلی بخش‌هایی مانند منابع انسانی، فروش، طراحی و تولید محصول و بازرگانی به اطلاعات مرتبط با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و علاقه‌مندی‌ها و نیازهای آن‌ها نیاز دارند.

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی با کاربرد بسیار زیاد و گسترده‌شان، از مهم‌ترین و مؤثرترین کانال‌های بازاریابی برای کسب و کارها به شمار می‌روند. از مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توان به دادن وجه انسانی به برند، افزایش ترافیک، افزایش تعداد مخاطبان راغب و مشتریان، افزایش آگاهی از برند و ایجاد رابطه و تعامل با مخاطبان اشاره کرد.

تصویر زیر نیز تعدادی از مزایای بهره گرفتن از بازاریابی شبکه های اجتماعی را نشان می‌دهد.

اعطای وجه انسانی به کسب و کار

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهند که کسب و کار خود را به عضوی فعال در بازار حوزه تخصصی آن تبدیل کنید. حساب‌های کاربری، پست‌ها و تعاملات شما با کاربران، پرسونایی قابل دسترسی برای کسب و کار شما ایجاد می‌کند که کاربران آن را آشنا می‌پندارند و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد کنند.

افزایش ترافیک

شبکه‌های اجتماعی کانالی عالی برای افزایش بازدید وب‌سایت به شمار می‌روند و گاهی حتی بهتر از لینک‌های پروفایل‌ها، لینک‌های پست‌های وبلاگ و لینک‌های تبلیغات می‌توانند ترافیک را به سمت وب‌سایت کسب و کارها هدایت کنند و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنند.

ایجاد مخاطبان راغب و مشتری

با استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانید «مخاطبان راغب یا لید» (Leads) بیابید و آن‌ها را به طور مستقیم با استفاده از ویژگی‌هایی مانند فروشگاه اینستاگرام و فیسبوک، «پیام مستقیم یا دایرکت» (Direct Message |DM)، دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) در پروفایل‌ها و ویژگی‌های تنظیم وقت جلسه ملاقات در بعضی از شبکه‌های اجتماعی، به مشتری تبدیل کنید.

افزایش آگاهی از برند

ماهیت بصری شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که هویت بصری خود را بسازید و آن را به گستره وسیعی از مخاطبان نمایش دهید. این کار باعث بهبود «آگاهی از برند» (Brand Awareness) می‌شود. هرچه میزان آگاهی از برند بیشتر باشد، نتیجه بهتری از کمپین‌های تبلیغاتی خود در انواع مختلف بازاریابی دیجیتال دریافت خواهید کرد.

برقراری ارتباط با مخاطبان

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی راه ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم با مخاطبان را برای کسب و کارها باز می‌کنند. کسب و کارها با استفاده از این راه‌های ارتباطی می‌توانند شبکه خود را بسازند، از مخاطبان بازخورد دریافت کنند، با آن‌ها مکالمه کنند و به شکل مستقیم با افراد مختلف ارتباط و تعامل برقرار کنند.

هرچه تعداد مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد و نرخ تعامل بهتری داشته باشید، رسیدن به اهداف بازاریابی برای کسب و کار شما ساده‌تر می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. در تصویر زیر، نمونه‌ای از این تبلیغات را مشاهده می‌کنید که شامل مجموعه‌ای از بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «آموزش سئو خارجی» ـ مرتبط است.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم امکان معرفی کسب و کار به دیگران را برای شما در قالب «تبلیغ‌دهنده» فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف کسب و کارها نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب و کار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود بسیار سودمند است. رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب برای رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول پیرامون تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول درباره تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی پاسخ می‌دهیم.

مزایای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی چیست؟

از مزایای بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توان اعطای وجه انسانی به برند، افزایش ترافیک وب‌سایت، افزایش تعداد مخاطبان راغب و مشتریان، افزایش آگاهی از برند و ایجاد رابطه و تعامل با مخاطبان را نام برد.

چطور استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را تدوین کنیم؟

برای ساخت استراتژی کارآمد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید مراحل مشخص کردن هدف از بازاریابی، شناختن مخاطبان هدف، انتخاب شبکه‌های اجتماعی مناسب برای بازاریابی، مشخص کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد و معیارهای ارزیابی، شناخت رقیبان و ارزیابی عملکرد آن‌ها، تولید محتوای باکیفیت، زمان‌بندی مناسب برای انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی، ارزیابی داده‌های کمپین‌های بازاریابی و همکاری و هم‌فکری با بخش‌های دیگر سازمان را طی کنید.

مهم‌ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی کدامند؟

از مهم‌ترین تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌توان مشخص کردن اهداف و یافتن مخاطبان هدف، انتخاب بهترین پلتفرم شبکه اجتماعی، طراحی استراتژی کارآمد، ایجاد تقویم محتوا، استفاده از ابزارهای کمکی مختلف، بهینه‌سازی تداوم و زمان‌بندی پست‌ها، استفاده منحصربه‌فرد از هر شبکه اجتماعی، تولید محتوای باکیفیت و ارزیابی آمارهای تحلیلی شبکه‌های اجتماعی را نام برد.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WordStreamSocialPilotHubSpotSprout Social
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *