تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | فهرست ابزارهای کاربردی

۱۱۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
تشخیص زبان برنامه نویسی سایت | فهرست ابزارهای کاربردی

اگر تاکنون کنجکاو شده‌اید که یک وب‌سایت خاص از کدام فناوری استفاده می‌کند، احتمالاً تنها و یا نخستین کسی نیستید که این سؤال برایش پیش آمده است. افراد به دلایل مختلفی به تشخیص زبان برنامه نویسی سایت علاقه‌مند می‌شوند. دلیل نخست نوعی کنجکاوی برای یافتن و دانستن فناوری‌های مورد استفاده در یک وب‌سایت است. دلیل دوم این است که فرد یک متخصص امنیت رایانه است و نیاز به کارهای نظارتی دارد. دلیل سوم ممکن است این باشد که فرد مشغول تحقیقات بازاریابی است. در این نوشته با روش‌های مختلف تشخیص زبان برنامه نویسی سایت آشنا خواهیم شد.

ابزارهای تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارند که امکان پیدا کردن ایمیل صاحب سایت، دانستن سیستم عامل سرور میزبانی کننده سایت، فناوری‌های وب مورد استفاده در آن سایت و دیگر اطلاعات مرتبط را فراهم می‌سازند. در ادامه این راهنما با فهرستی از این ابزارها آشنا می‌شویم.

Netcraft

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

ابزار گزارش سایت Netcraft (+) احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای موجود است که به شما در یافتن اطلاعات مختلف مرتبط با یک سایت به شرح زیر کمک می‌کند:

  • پس‌زمینه: وب‌سایت نخستین بار کی دیده شده است، عنوان آن چیست، رتبه‌بندی‌اش کدام است و زبان و توضیحات آن چیست.
  • شبکه: نشانی IPv4/IPv6، رجیسترار دامنه، مالک شبکه، کشور میزبان.
  • SSL/TLS: حالت آسیب‌پذیری مانند POODLE، heart bleed، جزییات SSL cert، پروتکل مذاکره، کلید عمومی، نوع گواهینامه و جزییات زنجیره.
  • هاستینگ: هاستینگی که وب‌سایت را میزبانی می‌کند.
  • جزییات SPF.
  • امنیت: رتبه‌بندی ریسک، لیست بلاک.
  • فناوری‌های سایت: CDN، CMS، نرم‌افزار، RSS، فشرده‌سازی، انکودینگ کاراکتر.
  • و موارد بسیار زیاد دیگر.

BuiltWith

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

BuiltWith (+) یک ابزار آنلاین پژوهش اینترنتی است که امکان فهمیدن فناوری‌های مورد استفاده از سوی یک وب‌سایت را به شیوه‌ی عالی فراهم می‌سا‌زد و همچنین آمار روند فناوری‌های مرتبط را در یک نمودار زیبا به نمایش می‌گذارد. BuiltWith علاوه بر معرفی فناوری‌های مورد استفاده وب‌سایت، امکان دانستن وجود تبلیغات را در وب‌سایت را فراهم می‌سازد. مشاهده شیوه ردگیری وب‌سایت در سطح کلان امکان افشای هر جزء را ارائه کرده است.

Wappalyzer

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

به کمک Wappalyzer (+) می‌توانید به سادگی تشخیص دهید که وب‌سایت‌های رقیب شما از چه فناوری‌هایی استفاده می‌کنند. این راهکار در زمینه یافتن فناوری‌هایی مانند شبکه‌های تبلیغاتی، پلتفرم‌های تجارت آنلاین، CMS، آنالیتیک و دیگر موارد تخصص دارد و این موارد را بی‌درنگ به شما گزارش می‌کند. با استفاده از Wappalyzer می‌توانید به بررسی هر سایتی روی اینترنت بپردازید و همچنین فهرستی از آن‌ها ایجاد کنید. این ابزار به شما در زمینه تحقیق، سازمان‌دهی و اتخاذ اقدام مقتضی در خصوص پروژه‌های شخصی‌تان به شما کمک می‌کند.

شما با استفاده از امکان بررسی 1000 وب‌سایت به طور هم‌زمان می‌توانید صرفه‌جویی زیادی در زمان خود ایجاد کنید. کافی است فهرست وب‌سایت‌هایی که می‌خواهید را روی سایت آپلود کنید تا به طور انبوه مورد پژوهش قرار گیرند. همچنین می‌توانید از API این وب‌سایت برای دسترسی برنامه‌نویسی‌شده بهره بگیرید.

بهترین نکته در مورد Wappalyzer این است که هر زمان فناوری وب‌سایت‌های رقیب تغییر یابند به شما اطلاع می‌دهد. برای نمونه، زمانی که وب‌سایتی به یک پلتفرم تجارت آنلاین متفاوت جابجا شود و یا سیستم مدیریت محتوای خود را تغییر دهد، شما اولین کسی خواهید بود که متوجه می‌شوید. این راهکار علاوه بر همه این قابلیت‌های شگفت‌انگیز، یک اکستنشن مرورگر برای کروم، فایرفاکس، و Edge نیز دارد که می‌توانید با استفاده از آن نگاه سریعی به فناوری‌های مورد استفاده در یک وب‌سایت بیندازید.

WhatRuns

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

WhatRuns (+) یک اکستنشن رایگان مرورگر گوگل کروم است که فناوری‌های مورد استفاده در وب‌سایت‌ها را مشخص می‌سازد. این واقعیت که WhatRuns صرفاً یک اکستنشن مرورگر است موجب شده که کارها تا حدود زیادی ساده‌تر شود و نگرانی کمتری داشته باشیم. این اکستنشن موجب می‌شود که هر وب‌سایتی روی اینترنت به شفافی شیشه شود و بتوانید همه مواد مربوط به آن از قبیل فونت مورد استفاده، پلتفرم CDN، پلاگین‌های وردپرس، ابزارهای تحلیلی و غیره را مشاهده کنید.

امکان فالو یا آنفالو کردن وب‌سایت‌ها و اطلاع‌رسانی در مورد زمان استفاده از یک فناوری یا توقف استفاده از فناوری نیز با استفاده از این ابزار فراهم شده است. WhatRuns هزاران اپلیکیشن و فناوری را گزارش می‌دهد و به کمک آن می‌توانید بی‌درنگ کسانی که از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند را متوجه شوید.

نکته جالب این است که لازم نیست اکانتی در این سرویس ثبت کنید تا بتوانید از آن بهره بگیرید. کافی است اکستنشن کروم را دانلود و شروع به استفاده از آن بکنید.

PageXray

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

PageXray (+) یک اکستنشن دیگر برای تشخیص زبان برنامه نویسی سایت است که پلاگین‌های یک وب‌سایت و فناوری‌‌های مورد استفاده آن را به شیوه‌ای سازمان‌دهی شده گزارش می‌کند. کافی است روی یک دکمه کلیک کنید تا آیکون‌هایی نمایش یابند که نشانگر فناوری‌های مورد استفاده در وب‌سایت هستند. PageXray یک ابزار رایگان و یکپارچه است که کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. گرچه PageXray بهترین راهکار نیست، اما می‌توانید مطمئن باشید که هر آنچه که اعلام می‌کند را به دست خواهید آورد.

W3 Techs

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

ابزار اطلاع‌رسانی سایت W3 Techs (+) به کاربر امکان می‌دهد که اطلاعات تفصیلی زیر را در یک قالب جدولی به دست آورد:

  • رتبه‌بندی محبوبیت.
  • CMS مورد استفاده مانند وردپرس، جوملا، دروپال و غیره.
  • زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده مانند PHP، Node.js، جاوا اسکریپت و غیره.
  • Markup.
  • انکودینگ کاراکتر.
  • فرمت فایل تصاویر
  • عناصر سایت شامل CSS بیرونی، CSS درونی.
  • فشرده‌سازی، SPDY, HTTP/2, HSTS و جزییات SSL cert.
  • آنالیتیکز، وب‌سرور، جزییات reverse proxy.

همچنین می‌توانید فناوری‌های مورد استفاده را بر اساس محبوبیت و ترافیک دریافت کنید.

SimilarTech

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

ابزار SimilarTech (+)  نمره‌ای به فناوری‌های مورد استفاده در وب‌سایت‌ها می‌دهد و چیزهایی مانند آگهی‌ها، آنالیتیکز، ویجت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، نسخه موبایل، CDN، CMS، مدیا، اوپن گراف، اسکیما و جزییات تگ‌های متا را نمایش می‌دهد‌. امکان نصب اکستنشن این ابزار روی مرورگرهای مختلف برای مشاهده سریع نتایج نیز وجود دارد.

RESCAN

RESCAN (+) یک ابزار ساده و آسان برای یافتن فناوری‌های مورد استفاده از سوی وب‌سایت‌های محبوب است.

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

What CMS

What CMS (+) همه فناوری‌های مورد استفاده از سوی وب‌سایت‌ها را اعلام نمی‌کند، بلکه صرفاً CMS مورد استفاده یک وب‌سایت از قبیل وردپرس، جوملا، دروپال، بلاگر و 138 CMS دیگر را معرفی می‌کند.

تشخیص زبان برنامه نویسی سایت

سخن پایانی

چنان که در ابتدای این مطلب تشخیص زبان برنامه نویسی سایت بیان کردیم، شما به دلایل مختلفی ممکن است به دانستن اطلاعاتی در مورد فناوری‌های مورد استفاده در یک وب‌سایت نیاز داشته باشید. امیدواریم ابزارهایی که در این نوشته معرفی شدند به شما کمک کنند که بتوانید در زمینه تحقیقات خود موفق باشید.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
geekflare
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *