UI و UX دیزاینر چیست؟ – هر آنچه باید بدانید

۵۳۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
UI و UX دیزاینر چیست؟ – هر آنچه باید بدانید

با توجه به اینکه این روزها بسیاری از کارها را به صورت آنلاین پیش می‌بریم، طراحی رابط کاربری (User Interface یا به اختصار UI) و همینطور طراحی تجربه کاربری (User Experience یا به اختصار UX) اهمیتی بیشتر از همیشه پیدا کرده‌اند. در واقع در عصر «اینترنت اشیا»، تقریبا همه‌چیز باید به شکلی کاربرپسند طراحی شود تا بهترین تجربه ممکن را به ارمغان آورد. در این مقاله قصد داریم را به صورت کامل از این بگوییم که شغل UI و UX دیزاینر چیست و چه شمایلی دارد. به مطالعه ادامه دهید

کار UI و UX دیزاینر چیست؟

این مقاله قرار است دقیقا به همین پرسش پاسخ دهد. اما در عین حال داریم راجع به مفاهیمی مجزا و در عین حال مرتبط به یکدیگر صحبت می‌کنیم که باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند. UI و UX دیزاینر کسی است که به طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری یک محصول دیجیتالی مشغول می‌شود. درحالی که می‌توان طراحان یا دیزاینرهایی مجزا برای این دو بعد از محصول داشت، اما به دلیل هم‌پوشانی‌های فراوان، یک دیزاینر می‌تواند در هر دو حوزه نیز فعالیت کند. اما مطمئنیم که هنوز پاسخ سوال خود را دریافت نکرده‌اید. بنابراین بیایید UX و UI را به صورت مفصل بررسی کنیم.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید طراحی رابط کاربری UI و UX را با استفاده از مجموعه آموزش طراحی رابط کاربری UI و UX، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

طراحی UX چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم،‌ طراحی تجربه کاربری یا UX به معنای فرایند برنامه‌ریزی برای تجربه‌ای است که کاربر هنگام تعامل با یک محصول به دست می‌آورد. طراحی UX بر تعاملات کاربر انسانی با محصولات و خدمات روزمره تمرکز دارد. هدف این حوزه نیز طراحی محصولات و خدماتی است که فارغ از دیجیتالی یا فیزیکی بودن، شکلی کاربردی، منطقی و سرگرم‌کننده دارند.

برای مثال ممکن است پیشتر زمان زیادی را صرف تحقیق و مطالعه نقدهای یک دستگاه قهوه‌ساز جدید کرده باشید. در غایی‌ترین حالت، شما به دنبال یک قهوه‌ساز صرفا جدید نمی‌گردید، بلکه دنبال محصولی می‌گردید که ویژگی‌های مد نظرتان را داشته و در مجموع، تجربه‌ای دلچسب رقم بزند.

UI و UX دیزاینرها هم هنگام طراحی چیزی مانند یک اپلیکیشن وب، دقیقا همین ذهنیت را دنبال می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند تجربه کاربری محصول آسان و نوآورانه باشد. ناگفته نماند که عبارت «تجربه کاربری» از دهه ۹۰ میلادی به گوش رسیده است. این عبارتی بود که توسط دان نورمن، محقق شناختی شرکت اپل ساخته شد، البته در دورانی پیش از اینکه اپل به غول کنونی تبدیل شود.

ui و ux دیزاینر چیست

او تمرکزی مضاعف بر طراحی کاربرمحور داشت و در فرایند طراحی محصول، مشتری را در اولویتی بالاتر از هر چیز دیگر قرار می‌داد. اگرچه احتمالا عبارت «کاربرپسند» (User-Friendly) این منظور را بهتر برساند، اما در آن زمان آنقدرها از این ترکیب کلمات استفاده نمی‌شد.

همانطور که استیو جابز، موسس و مدیرعامل فقید اپل هم پیشتر گفته: «لازم است کار را با تجربه کاربری شروع کنید و سپس به سمت عقب و تکنولوژی بازگردید. عکس این مسیر نباید طی شود.» کاربر کسی است که محصول شما را زندگی می‌کند، می‌خورد و نفس می‌کشد. وظیفه طراح UI هم این است که تجربه‌ای لذتبخش و کارآمد برای او رقم بزند.

اما پیش از هر چیزی لازم است بدانید کاربر اصلا کیست. با طراحی یک پرسونا برای کاربر (که از سوی محقق UX انجام می‌شود)، می‌توانید کاربر ایده‌آل خود را شناخته و سپس نیازها، خواسته‌ها و سردردهای او را همراه با راهکارهای کنونی شناسایی کنید. در واقع حرف اصلی این است که برای ساختن چیزی واقعا کاربردی و موثر، لازم است ابتدا از هویت کاربران خود باخبر باشید.

طراحی تجربه کاربری

با اولویت دادن به پرسونای کاربر در فرایند طراحی،‌ اطمینان حاصل می‌شود که به تمام مشکلات کاربر رسیدگی کرده‌اید و محصولی کاربرپسند ساخته‌اید که می‌تواند برای سالیان متمادی، کاربردی ظاهر شود (یا حداقل تا زمانی که نسخه‌ای بهتر و جدیدتر از آن را می‌سازید).

وقتی پرسونای کاربران شکل گرفت، وظیفه طراح UX و تیم او این‌ است که به تمام گام‌هایی که حین سفر مشتری برداشته می‌شوند، بیاندیشند. تمام بخش‌های این سفر باید به‌یادماندنی ظاهر شده و برای کاربر ارزش‌سازی کنند. با درک کاربر هدف و سفر او، طراحان قادر به ارائه تجربه‌ای دلچسب در تمام مراحل کار خواهند بود.

برای مثال بیایید به سفر مشتری «رضا» در سایت «Carvana» نگاه کنیم که سایتی محبوب برای خرید و فروش اتومبیل‌های دست دوم است. رضا به دنبال اتومبیلی جدید می‌گردد. او که از سر و کله زدن با فروشندگان حاضر در فروشگاه‌های خودرو کلافه شده، تبلیغ سایت Carvana را می‌بیند که به نظر گزینه‌های فراوانی پیش روی او می‌گذارد. او وارد وب‌سایت می‌شود و درحالی که از تعدد گزینه‌ها به وجد آمده، چند اتومبیل را به لیست موارد محبوب خود اضافه می‌کند.

البته که او هنوز دودل است. بنابراین با یکی از فروشندگان حاضر در Carvana صحبت می‌کند و سپس به سراغ یکی از آشنایان خود می‌رود که پیشتر تجربه کار با این سایت را دارد. رضا در نهایت تصمیم به خرید اتومبیل گرفته و جزییات پرداخت را وارد می‌کند. یک هفته بعد، اتومبیل جدید او درب منزل تحویل داده می‌شود. تردیدی نیست که این بهترین تجربه‌ای بوده که رضا تاکنون هنگام خرید اتومبیلی جدید به دست آورده است.

در این مثال، مشخص است که Carvana کاربرهایی مانند رضا را در مرکز کسب‌وکار قرار داده است. این سایت مخاطبان هدف و سردردهای رایج آن‌ها (مانند سر و کله زدن با فروشندگان) را شناخته و سپس به تمام مراحل سفر رضا فکر کرده تا قادر به ساخت محصولی باشد که به آسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شدیدا کارآمد است و عملا مثل جادو جنبل می‌ماند.

این تعریف غایی طراحی تجربه کاربری است: ساخت محصولی که کارآمد، باثبات و خواستنی ظاهر می‌شود.

طراحی UI چیست؟

طراحی رابط کاربری یا UI به معنای رویکرد کاربرمحوری است که در قبال طراحی ابعاد ظاهری و زیبایی‌شناختی محصول دیجیتالی در پیش می‌گیرید. اساسا طراح UI به ساختن ظاهر و احساس یک وب‌سایت یا اپلیکیشن می‌پردازد و نتیجه کار او نیز، رابط کاربری یا User Interface است. رابط کاربری نه‌تنها باید کاربردی ظاهر شود، بلکه باید به شکلی آسان مورد استفاده قرار گیرد و از لحاظ بصری هم جذاب باشد.

طراحان UI روی آن دسته از ابعاد بصری محصول تمرکز می‌کنند که به کاربران اجازه تعامل را با محصول می‌دهند. از جمله این موارد می‌توان به تایپوگرافی، پالت‌های رنگی، دکمه‌ها، انیمیشن‌ها و دیگر عناصر بصری اشاره کرد. به تمام کارهایی فکر کنید که در یک اپلیکیشن معمولی انجام می‌دهید: کارهایی مانند سوایپ به راست برای حذف کردن، سوایپ به پایین برای تازه‌سازی، وارد کردن متن در کادرهای مختلف و چیزهایی از این دست. تمام این‌ها عناصر و انیمیشن‌هایی هستند که باید از نو طراحی شوند و امکان تعامل با اپلیکیشن را مهیا سازند. ناگفته نماند که میان طراحی رابط کاربری و گرافیک شباهت‌های زیادی وجود دارد، اما مفاهیمی یکسان نیستند.

ui و ux دیزاینر چیست

رابط کاربری قرار است بخش‌های «پر زرق و برق» تجربه رضا با Carvana را رقم بزند. آیا می‌تواند به راحتی گزینه‌های موجود در سایت را فیلتر کند؟ آیا همه‌چیز به درستی کار می‌کند؟ آیا باید یک حساب کاربری کاملا جدید بسازد یا قادر به لاگین از طریق گوگل است؟ و مواردی از این دست.

برای جمع‌بندی باید گفت که طراحان UI در واقع طراحان گرافیکی هستند که می‌خواهند با ساخت رابط‌های شسته‌رفته و از لحاظ بصری دلچسب، کاربران را سر وجد آورده و نیازهای آن‌ها را برطرف کنند.

طراح UX کیست و چه می‌کند؟

اگر به حوزه‌های گوناگونی مانند طراحی، استراتژی برند یا تکنولوژی علاقه‌مند باشید، شغل طراحی UX یا تجربه کاربری احتمالا گزینه‌ای ایده‌آل به حساب آید. اما ابتدا باید بدانیم که چنین طراحی اصلا چه می‌کند.

طراح تجربه کاربری نقش وکیل‌مدافع را برای کاربر ایفا می‌کند.

گاهی از اوقات که نمی‌توانید از ساز و کار یک محصول یا وب‌سایت سر در بیاورید، ممکن است احساس کنید که منشا مشکل خود شما (کاربر) هستید. اما در اکثر مواقع تقصیری متوجه شما نیست. این وظیفه UX دیزاینر است که همه‌چیز را با درنظرگیری نیازهای شما طراحی کند. او نه‌تنها باعث می‌شود محصولات و تکنولوژی‌های تازه شکلی کاربردی به خود بگیرند، بلکه استفاده از آن‌ها را تسهیل و لذت‌بخش می‌کند.

پیش از اینکه رویه طراحی محصول آغاز شود، طراحان محصول کارشان را با پژوهش شروع می‌کنند. پژوهش کاربر (User Research) معمولا با مصاحبه‌های حضوری آغاز می‌شود. در این مصاحبه‌ها می‌توان درکی کلی از انگیزه‌ها و مشکلات کاربر به دست آورد. طراح ضمنا آزمون‌های کاربری را برگزار می‌کند تا شاهد رفتار کاربران باشد. با شناسایی موانع شفاهی و غیر شفاهی، طراح می‌تواند به صیقل دادن محصول مشغول شده و بهترین تجربه کاربری ممکن را رقم بزند.

طراح UX ضمنا به حصول اطمینان از این می‌پردازد که جریان‌های منطقی محصول گام‌های درست را برمی‌دارند: اگر کاربر یک «هدف» در ذهن داشته باشد، نوآورانه‌ترین راه برای دستیابی به آن هدف چه خواهد بود؟ با تفکر راجع به پرسونای کاربر و سفر مشتری، او باید همیشه کاربر را در اولویت قرار دهد. او ضمنا داده‌ها و الگوها را تحلیل می‌کند. در مرحله ایده‌پردازی از میان مراحل توسعه محصول جدید، او به ایده‌های جدید ساختار داده و سپس از آن‌ها برای ساخت نسخه‌های اولیه یا «پروتوتایپ» و برگزاری تست‌‌های کاربری استفاده می‌کند.

طراحی UX فرایندی «تکرارشونده» (Iterative) است و بنابراین کار یک طراح به ندرت به «پایان» می‌رسد. در عوض او به تست و بهبود دائمی محصول در گذر زمان مشغول می‌شود. به صورت خلاصه باید گفت که طراحان UX گستره وسیعی از مسئولیت‌ها را عهده‌دار می‌شوند:

  • طراحی پرسوناهای کاربران و ترتیب دادن پژوهش کاربر
  • طراحی جریان‌های کاربری و وایرفریم‌ها
  • ساخت نسخه‌های آزمایشی (پروتوتایپ) محصول
  • تست محصول همراه با کاربران واقعی
  • بهبود محصول در گذر زمان، از طریق تست‌های مداوم

جنس پروژه‌هایی که طراح UX را می‌طلبند نیز می‌تواند بسیار گسترده باشد.

طراحان UX روی اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و محصولات صنایع مختلف کار می‌کنند. در اکثریت مواقع، مسئولیت‌های UX دیزاینر ارتباطی به جنبه‌های زیبایی‌شناختی ندارد و او باید روی تعاملات مشتریان و سفری که در محصول پشت سر می‌گذارند متمرکز باشد.

البته برخی به ادغام مشاغل UI و UX دیزاینر پرداخته و طراحی تعاملات کاربر را هم برعهده می‌گیرند که راجع به استایل‌های بصری اپلیکیشن یا وب‌سایت است. برخی دیگر هم به سراغ طراحی خدمات می‌شوند که راجع به طراحی یک تجربه کلی است، مانند تجربه‌ای که مهمان یک هتل پنج ستاره به دست می‌آورد.

UX دیزاینر به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

با توجه به اینکه داریم راجع به شغلی کاملا مشخص صحبت می‌کنیم، طراح UX به مجموعه‌ای از مهارت‌های مشخص نیز نیاز دارد: مانند طراحی و ساخت پروتوتایپ با ابزارهایی مانند Sketch ،Figma و Adobe XD. از سوی دیگر نیازمند درکی جامع از فرایند تفکر طراحی خواهد بود تا بتواند در تمامی ابعاد فرایند طراحی دخیل شود. افزون بر مهارت‌های سخت، طراحان UX موقف مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم را هم با خود به محیط کار می‌آورند. به عبارت دیگر، توانایی‌هایی که باعث می‌شوند در محیط کار عملکردی صحیح و خوب داشته باشند.

  • پژوهش: پژوهش یکی از مهارت‌های کلیدی در طراحی UX است. دیزاینرها باید قادر به کسب اطلاعات کاربردی از داده‌های جمع‌آوری شده باشند، هم در فازهای اولیه کار و هم هنگام تست محصول با کاربران واقعی.
  • حل مساله: طراحان UX در فرایندی به نام «ایده‌پردازی»، رویکردهای بسیار متفاوتی را در قبال برطرف‌سازی مشکلات به‌خصوص کاربران در پیش می‌گیرند. آن‌ها صرفا به حل مساله در مراحل اولیه و پروتوتایپ‌ها مشغول نمی‌شوند، بلکه به صورت مداوم مشغول توسعه و بهبود محصولات و خدمات هستند تا شکلی کاربرپسندتر به خود بگیرند.
  • ارتباط: برقراری ارتباط موثر یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های UX دیزاینر است، زیرا راجع به فرایندی بسیار مشارکتی صحبت می‌کنیم. طراحان UX باید سطح بالایی از همدردی را به نمایش بگذارند تا بتوانند از نقطه‌نظر کاربر به محصول نگاه کنند. این یعنی باید نیازها و اهداف کاربر را هنگام استفاده از محصول شناخت و توانست آن‌ها را به شکلی موثر به اعضای تیم و سایر ذینفعان انتقال داد.

طراح UI کیست و چه می‌کند؟

طراحان UI معمولا پیشتر در حوزه‌های طراحی گرافیک، طراحی داخلی و یا هنرهای بصری فعالیت داشته‌اند. آن‌ها مسئولیت ساخت رابطی را برعهده می‌گیرند که هم استفاده از آن آسان است و هم رضایت کاربر را جلب می‌کند. این رابط‌ها ذاتا گرافیکی بوده و می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، بازی‌های ویدیویی و مواردی از این دست پیدا کنید.

وظیفه طراح رابط کاربری، محقق ساختن ایده‌های طراح UX است.

زمانی که تیم تجربه کاربری فرایند کاری خود را به پایان رساند و وایرفریم را تحویل داد، طراحان UI وارد میدان می‌شوند تا طراحی عناصر بصری محصول را برعهده بگیرند. در وب‌سایت‌ها، آن‌ها مسئولیت طراحی و پیاده‌سازی تمام عناصر موجود در تمام صفحاتی را برعهده دارند که کاربر با آن‌ها تعامل می‌کند.

البته که لازم است تمام این رویه طراحی از نقطه‌نظر کاربر نیز بررسی شود. بنابراین گرچه داریم راجع به هنرمندانی واقعا معرکه صحبت می‌کنیم، اما طراحی باید با محوریت کاربر پیش برود و لزوما فضایی برای خلاقیت حداکثری وجود ندارد. اما کاربران چه می‌خواهند؟ آن‌ها می‌خواهند به آسانی قادر به ناوبری در یک سایت باشند، به شکلی مبتکرانه میان صفحات مختلف جابه‌جا شوند و بدون هیچ فکری، اطلاعات مورد نیاز را به دست بیاورند. در نتیجه وظیفه شما به عنوان طراح UI اینست که دقیقا چنین چیزی را فراهم آورد: محصولی که ناوبری در آن آسان است و آنقدر مبتکرانه ساخته شده که میزان ابتکاراتش اصلا به چشم نمی‌آید!

مهارت‌های طراح تجربه کاربری

در این مسیر باید به پیاده‌سازی اصول بنیادین طراحی (مانند تعادل و کنتراست) مشغول شد و روی طراحی تعاملی پژوهش کرد. از سوی دیگر باید با دقت هرچه تمام‌تر به انتخاب تایپوگرافی، ساختار منوها، دکمه‌ها، آیکن‌ها و موارد این چنینی مشغول شد تا هم نمایانگر برند باشند و هم کاربر را راضی کنند.

برخی از وظایف طراح UI به شرح زیر است:

  • پیاده‌سازی تمام مراحل طراحی بصری، از مفهوم تا زمانی که کار به توسعه‌دهندگان وب واگذار می‌شود.
  • ساخت وایرفریم‌ها، استوری‌بردها، جریان‌های کاربری و نقشه‌های سایت.
  • تعیین و پرومد دستورالعمل‌های مربوط به طراحی برند و بهترین رویکردها و استانداردها

UI دیزاینر به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

برای تبدیل شدن به UI دیزاینر نیاز به چندین مهارت سخت مختلف دارید و برای رشد کاری نیز باید از آخرین ترندها، تکنولوژی‌ها و تکنیک‌ها باخبر باشید. تا جایی که به طراحی گرافیک مربوط می‌شود، چنین دیزاینری باید درکی جامع از طراحی بصری، طراحی رابط، طراحی برند، ساختارها و مواردی از این دست داشته باشد. از سوی دیگر، نیاز به آشنایی کامل با ابزارهای وایرفریمینگ و طراحی بصری مختلف مانند Sketch ،Mockplus و Adobe XD قویا احساس می‌شود. تجربه کار در فرایندهای توسعه محصول مختلف مانند اجایل و اسکرام و همینطور یادگیری HTML ،CSS و جاوا اسکریپت برای پروتوتایپ‌سازی سریع هم می‌توانند به او کمک کنند.

در فضای کاری امروز، یادگیری مهارت های نرم و سخت به یک اندازه مهم شده است. اگر به فکر تغییر مسیر شغلی خود افتاده‌اید، لازم است این مهارت‌های نرم را به دست آورید تا بیشترین نفع را از حرفه جدید خود ببرید:

  • تفکر خلاق: طراحان UI باید به ایده‌پردازی در فرم‌های بصری مشغول شوند. این یعنی باید گاهی ایده‌های پیچیده یا موانعی را برداشته و به آن‌ها شکلی ساده، زیبا و کاربرپسند ببخشید. برای این کار نیاز به مهارت تفکر خلاق دارید.
  • کار تیمی و ارتباط موثر: طراح UI باید بازیکنی تیمی باشد. او از نزدیک به همکاری به طراحان محصول و توسعه‌دهندگان وب مشغول می‌شود و بنابراین باید قادر به برقراری ارتباط موثر باشد تا محصول نهایی به درستی ساخته شود.
  • تطبیق‌پذیری: تکنولوژی دائما در حال تغییر است. طراحان UI خوب باید تغییرات را در آغوش کشیده و از آخرین جریان‌های صنعت باخبر باشند تا به صورت مداوم محصولات و خدمات زیر نظر خود را بهبود دهند.

تفاوت میان UX و UI چیست؟

عبارت‌های UX و UI گاهی به‌گونه‌ای استفاده می‌شوند که انگار به مفاهیمی یکسان اشاره دارد. اما این اشتباهی رایج است و داریم راجع به دو مسیر شغلی کاملا متفاوت حرف می‌زنیم. اگرچه هر دو بر مشتری نهایی تمرکز دارند، اما نباید از بنیادین‌ترین تفاوت های رابط کاربری و تجربه کاربری غافل شد. توسعه‌دهنده وبی به نام دین میلر احتمالا بهترین توصیف را از این دو مفهوم داشته باشد:

UI زین، رکاب و لگام است. UX احساسی است که هنگام اسب‌سواری به دست می‌آورید.

مثال اسب‌سواری بالا، نقش‌های UI و UX را در پروژه به خوبی نشان می‌دهد. این دو ارتباطی ناگسستنی با یکدیگر دارند، اما وظایف متفاوتی را دنبال می‌کنند. هرکدام از این عناصر بر تجربه نهایی کاربر به هنگام اسب‌سواری تاثیر خواهند گذاشت. هرکدام باید کاربر هدف خود را بشناسند و بدانند که او به دنبال تحقق چه هدقی است.

با این حال طراحی تجربه کاربری بیشتر روی سفر مشتری و حل مساله تمرکز دارد. در این مثال، همه‌چیز راجع به هیجان اسب‌سواری است. از سوی دیگر هم UI را داریم که روی عناصر محسوس و ملموس متمرکز است: اینکه ظاهر همه‌چیز چگونه به نظر می‌رسد و چه کارکردهایی برای به پایان رساندن وظیفه وجود دارد.

ui و ux دیزاینر چیست

طراح UX معمولا به ابعاد مفهومی فرایند طراحی پرداخته و تمرکز خود را روی کاربر و سفر او درون محصول می‌گذارد. او پرسونای کاربر را می‌سازد، سفر مشتری را طراحی می‌کند، به پژوهش مشغول می‌شود، ایده‌پردازی می‌کند، پروتوتایپ می‌سازد و تست‌های مختلف را پشت سر می‌گذارد. او ایده‌ها را تبدیل به چیزی واقعی می‌کند. از طرف دیگر UI بر ابعاد بصری و فنی محصول تمرکز دارد. طراحان به طراحی مجموعه‌ای از نقاط لمس مختلف می‌پردازند که امکان تعامل کاربر با محصول را فراهم می‌آورند. آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که کاربران قادر به انجام دادن وظایف خود به شکلی ساده و لذت بردن از ابعاد بصری خواهند بود.

البته باید اضافه کرد که شاهد مقداری هم‌پوشانی میان این دو شغل هستیم و از جمله مسئولیت‌های مشترک می‌توان به وایرفریم‌سازی، پروتوتایپ‌سازی، توجه به دسترس‌پذیری محصول و همینطور نیاز به مهارت‌های نرم اشاره کرد.

UI و UX دیزاینر چیست و کیست؟

اکنون ممکن است این سوال پیش آید که اگر داریم راجع به دو سمت شغلی مختلف حرف می‌زنیم، چرا گاهی فرصت‌هایی شغلی برای UI و UX دیزاینر به چشم می‌خورد؟ گاهی از اوقات این دو شغل، حوزه‌هایی کاملا متفاوت تلقی می‌شوند: UX روی پژوهش و ایده‌پردازی تمرکز دارد و UI روی عناصر ظاهری و برندینگ. اما هر دو در طراحی محصول ضروری به حساب می‌آیند.

UI و UX دیزاینرها عملکردی کاملا نزدیک به یکدیگر دارند و بنابراین برخی شرکت‌ها ممکن ات یک نفر را برای رسیدگی به هر دو شغل استخدام کنند. این موضوع کاملا وابسته به صنعتی که در آن فعالیت می‌شود و ساختار شرکت دارد، اما ممکن است دلیلی خوب پشت آن باشد که در پایین توضیح داده‌ایم. علاوه بر این بسیار مهم است که طراحان UX درک خوبی از UI داشته باشند و عکس آن نیز همینطور.

به همین خاطر، آن دسته از طراحان UX که درکی از طراحی رابط دارند و همینطور طراحان UI که درکی از طراحی کاربرپسند دارند می‌توانند دانش خود را با یکدیگر ادغام کنند. چنین کاری منجر به شکل‌گیری ایده‌های بهتر، استفاده بهینه‌تر از منابع و زمان شرکت و در غایی‌ترین حالت، استخدام نیروهایی مستعدتر می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های کنونی به دنبال استخدام UI و UX دیزاینر به عنوان شغلی یکپارچه می‌گردند، زیرا بسیار مهم است که یک نفر درکی جامع از دو طرف معادله داشته باشد و بهترین محصول دیجیتالی ممکن را خلق کند. علاوه بر این، شرکت‌ها ممکن است یک نفر - یا به عبارت دیگر UI و UX دیزاینر - را بخواهند که به تمام فرایند خلق محصول دیجیتالی سامان بدهد و نقش وکیل مدافع کاربر را نیز ایفا کند، چرا که از همان فاز ابتدایی و ایده‌پردازی در کار دخیل بوده است.

مهارت‌های UI و UX دیزاینر چیست؟

تا اینجا می‌دانیم که UI و UX دیزاینر چیست و شامل چه افرادی می‌شود. در مجموع، UI و UX دیزاینرها باید به دنبال راه‌هایی تازه برای بهبود مداوم محصولات و خدمات باشند. آن‌ها ممکن است کار را از همان ابتدای ابتدا آغاز کنند یا اینکه محصولی از پیش ساخته شده را برداشته و سهولت استفاده، سرعت و عملکردش را بهبود دهند. به این فکر کنید که اپلیکیشن محبوب‌تان هر چند وقت یک‌بار آپدیت می‌شود؟ UI و UX دیزاینر همیشه مشغول تکرار کردن فرایندی مشخص است - جمع‌آوری داده، به دست آوردن بینش، جستجو برای آخرین ترندها، تست - تا بتواند محصولاتی کارآمدتر و کاربرپسندتر بسازد.

توضیحات ارائه شده برای این سمت شغلی بسیار گسترده است و اشکال مختلف آن را در صنایع گوناگون خواهید یافت. برخی شرکت‌های کوچک ممکن است تنها برای یک دیزاینر بودجه داشته باشند و بنابراین کسی را استخدام کنند که به هر دو نقش رسیدگی کند.

برخی دیگر ممکن است خواستار ساخت تیم‌هایی بزرگ‌تر و ساختارمندتر باشند و بنابراین به سراغ کسی می‌روند که هر دو مهارت را به نمایش بگذارد. بار دیگر باید تاکید کرد که فرایند طراحی محصول، تجربه کاربری و رابط کاربری را با یکدیگر در می‌آمیزد تا برنامه‌های نرم‌افزاری کارآمد و مبتکرانه گیرمان آید. محققان UX را هم نباید از یاد برد که به پژوهش مشغول می‌شوند و همینطور گرافیک دیزاینرهایی که صرفا بر طراحی تمرکز می‌کنند. گاهی از اوقات، تمامی این مشاغل با یکدیگر ادغام می‌شوند.

شرایط هرچه که باشد، خبر خوب برای علاقه‌مندان به طراحی UX و UI اینکه این سمت شغلی با تقاضایی بیشتر از همیشه روبه‌رو شده است. شرکت‌ها به دنبال افرادی می‌گردند که مهارت‌های گسترده‌تر داشته و نه‌تنها فرایند تفکر طراحی را پیش ببرند، بلکه عناصر بصری محصول نهایی را هم پیاده‌سازی کنند. در نتیجه به UI و UX دیزاینر هایی نیاز دارند که از مهارت‌هایی مانند پژوهش UX، وایرفریم‌سازی و پروتوتایپ‌سازی، طراحی تعاملی، ارتباط بصری و معماری اطلاعات برخوردار باشند.

این طراحان باید نشان دهند که به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند، به کار تیمی علاقه دارند، کنجکاو هستند و انعطاف‌پذیر ظاهر می‌شوند. آن‌ها باید کاربر را درک و با او همدردی کنند تا قادر به ساخت اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت و محصولات فیزیکی معرکه باشند.

مهارت‌های طراح تجربه و رابط کاربری

مزایای شغل UI و UX دیزاینر چیست؟

سمت شغلی UI و UX دیزاینر هم برای افرادی مناسب است که دانش فنی دارند و هم آن‌هایی که تفکری خلاق از خود به نمایش می‌گذارند. این حرفه به شما اجازه می‌دهد به شکلی روزمره به بهبود دادن محصولاتی که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند مشغول شوید. اما این تنها دلایل ورود به دنیای طراحی UI و UX نیست. در ادامه برخی دیگر از مزایای این شغل را بررسی می‌کنیم:

  • تقاضای فراوان: UI و UX دیزاینر ها اکنون بیشتر از همیشه مورد تقاضا قرار گرفته‌اند و چشم‌انداز این حرفه واقعا عالی به نظر می‌رسد. خصوصا با درنظرگیری اینکه هر روز بی‌شمار اپلیکیشن و وب‌سایت جدید ساخته می‌شود. اگر مردم نتوانند از نحوه کار کردن با این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها سر در آورند، بسیاری از کسب‌وکارها رو به نابودی خواهند گذاشت.
  • حقوق بالا: در این حوزه شاید پایه حقوق بسیار خوب و فرصت‌های متعدد برای رشد هستیم.
  • مهارت‌های فنی: هرکسی که از انگیزه و تمایل کافی برای یادگیری مهارت‌های مورد نیاز UI و UX دیزاینر ها برخوردار باشد می‌تواند در این جهان بدرخشد.
  • مهارت‌های نرم: مهارت‌هایی مانند برقراری ارتباط موثر، مشارکت و انعطاف‌پذیری درست به اندازه مهارت‌های سخت اهمیت دارند. این خبری خوب برای آن دسته از افرادی‌ست که تغییر شغل داده و می‌توانند مهارت‌های به دست آمده از شغل قبلی را با خود به همراه آورند.
  • همدردی: این حوزه تماما راجع به کمک کردن به دیگران و حل مسائل مختلف به صورت روزمره است. اگر به دنبال شغلی می‌گردید که اجازه دهد تغییری ایجاد کنید، می‌توانید به سراغ سمت طراح UI و UX بروید.

پاسخ به سوالات رایج راجع به اینکه UI و UX دیزاینر چیست

در ادامه به سراغ برخی سوالات رایجی می‌رویم که در ذهن کاربران شکل می‌گیرند و به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

سمت شغلی UI و UX دیزاینر چیست؟

طراح یا دیزاینر تجربه کاربری (UX) کسی است که در همکاری با یک تیم، محصولات را ساخته و تجربه‌ای دلچسب و معنادار برای کاربران آن‌ها فراهم می‌آورد. او در تمام فرایند طراحی محصول دخیل است، از برندینگ گرفته تا طراحی و دسترس‌پذیری. دیزاینر UI هم رابط‌های موجود درون نرم‌افزار و دستگاه‌های کامپیوتری را طراحی می‌کند. او عمدتا بر ظاهر کلی، استایل و ابعاد بصری محصول است که کاربر در تعامل با آن‌ها، به مقاصد خود می‌رسد. اگر بپرسید UI و UX دیزاینر چیست و کیست، خواهیم گفت کسی است که از هر دو مهارت برخوردار بوده و اصطلاحا «طراح فول-استک» (Full-Stack Designer) به حساب می‌آید.

وظایف UI و UX دیزاینر چیست؟

طراحان UI و UX در صنایع گوناگونی مشغول به کار شده و در صدد بهبود محصولات دیجیتالی و فیزیکی برمی‌آیند. آن‌ها در فرایند پژوهش و طراحی مشارکت می‌کنند تا بتوان محصولات و خدماتی کاربرپسند ساخت. طراحان UX روی تجربه کاربری کلی محصول تمرکز دارند و طراحان UI هم مسئولیت بخش‌های بصری که کاربران با آن‌ها تعامل می‌کنند را برعهده می‌گیرند.

ui و ux دیزاینر چیست

آیا طراحی UX نیاز به دانش کدنویسی دارد؟

طراحی UX نیازمند هیچ‌گونه دانشی در برنامه‌نویسی نیست. با این حال خوب است که درکی کلی از زبان‌های مختلف مانند HTML و CSS داشته باشید. آگاهی از مفاهیم بنیادین کدنویسی باعث می‌شود به شکلی بهینه‌تر با توسعه‌دهندگان تعامل کنید و انتظاراتی واقع‌گرایانه‌تر از آن‌ها داشته باشید. از سوی دیگر، یادگیری کدنویسی به شما در آینده نیز کمک خواهد کرد، مثلا زمانی که تصمیم به تاسیس استارتاپی تازه می‌گیرید و باید چند نقش مختلف را به صورت همزمان عهده‌دار شوید.

مسیر تبدیل شدن به UI و UX دیزاینر چیست؟

برای ورود به دنیای طراحی UI و UX می‌توانید به مطالعه مقالات مختلف، تماشای ویدیوهای آموزشی و همینطور خواندن کتاب‌های محبوب مشغول شوید. از سوی دیگر امکان‌ خودآموزی و استفاده از دوره‌های آموزشی مختلف مانند آنچه در فرادرس ارائه می‌شود نیز وجود دارد. با استفاده از چنین دوره‌هایی، مهارت‌های مورد نیاز خود را به سرعت فرا می‌گیرید، قادر به ساختن پورتفولیو خواهید بود و سپس وارد دنیای طراحی UI و UX می‌شوید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Flat Iron School
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *