مدارهای جریان مستقیم (DC) — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۱۵۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
مدارهای جریان مستقیم (DC) — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

می‌توان ادعا کرد نظریه مدارهای الکتریکی، اساسی‌ترین مبحث در مهندسی برق است. به همین دلیل، مجله فرادرس تصمیم گرفته است موضوعات مختلف مدارهای الکتریکی را در اختیار علاقه‌مندان به آن قرار دهد. در یکی از مجموعه مقالات مدارهای الکتریکی، مدارهای جریان مستقیم و موضوعات مهم آن‌ها را بیان کرده‌ایم. کوشیده‌ایم مباحث متداول و پرکاربرد را به گونه‌ای بیان کنیم که برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان قابل استفاده باشد.

در ابتدا، برای آشنایی اولیه، کلیات مربوط به مدارهای جریان مستقیم بیان شده و پس از آن، پایه‌ای‌ترین قانون در مدارهای الکتریکی، یعنی قانون اهم ارائه شده است. در کنار قانون اهم، به قانون توان نیز پرداخته‌ایم. در آموزش بعدی، مختصری درباره واحد کمیت‌های رایج در مدارهای الکتریکی بحث شده است. قوانین مداری کیرشهف معروف یه KVL و KCL یکی از ابزارهای مهم تحلیل مدار هستند که در یک آموزش جدا به آن‌ها پرداخته‌ایم.

تحلیل گره، تحلیل مش، قضیه تونن و قضیه نورتن چهار آموزش بعدی از این مجموعه مقالات را تشکیل می‌دهند که ابزار کارآمدی برای حل مدارهای بزرگتر هستند. آموزش بعدی درباره قضیه انتقال توان ماکزیمم است که یکی از قضایای مهم مدارهای الکتریکی محسوب شده و کاربرد فراوانی در تقویت‌کننده‌ها دارد.

وقتی با مدارهای سه‌فاز سروکار داشته باشیم، تبدیلات ستاره به مثلث و بالعکس از ابزار ضروری تحلیل آن‌ها به حساب می‌آید. یکی از آموزش‌های این مجموعه را به این تبدیلات اختصاص داده‌ایم. در نهایت، منابع ولتاژ و جریان با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

فهرست مجموعه آموزش‌های مدارهای جریان مستقیم به صورت زیر است:

علاوه بر آموزش‌های بالا، برای آشنایی بیشتر با مباحث مشابه و مرتبط به این مطالب، پیشنهاد می‌کنیم آموزش‌های کامل و جامع زیر را در فرادرس ببینید:

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *