پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت که لازم است بدانید

۱۱۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت که لازم است بدانید

یادگیری مهارت‌های جدید می‌تواند کاملاً چالش‌برانگیز باشد و در این میان، یادگیری زبان برنامه نویسی «جاوا اسکریپت» (JavaScript) نیز از این قاعده جدا نیست. با این وجود، هر فردی که مایل به یادگیری این زبان باشد و در کنار آن تلاش و پشتکار به خرج دهد، قطعاً آن را یاد خواهد گرفت. کاربران برای ورود به دنیای جاوا اسکریپت موانع بسیار کمی پیشِ رو دارند، ولی با این حال، آگهی از این موانع می‌تواند مسیر را برای کاربران هموارتر کند. در این مطلب آموزش از مجله فرادرس انواع پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت مورد بحث قرار خواهند گرفت تا کاربران با درک و آمادگی بهتری به حرفه برنامه نویسی جاوا اسکریپت ورود کنند.

در ادامه قبل از معرفی پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت، به صورت مختصر جاوا اسکریپت و رسالت آن در دنیای وب مورد بررسی قرار گرفته است.

جاوا اسکریپت JavaScript چیست؟

قبل از اینکه پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت مطرح شوند، بهتر است به صورت خلاصه تعریفی از جاوا اسکریپت ارائه شود. جاوا اسکریپت نوعی زبان برنامه نویسی است که در سال ۱۳۷۳ (۱۹۵۵ میلادی) توسط «برندان ایچ» (Brendan Eich) توسعه یافت.

در چند سال اخیر، محبوبیت جاوا اسکریپت بسیار زیاد شده است و در حوزه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر این زبان برنامه نویسی بیشتر برای توسعه بازی‌های مبتنی بر وب، ساخت برنامه‌های مبتنی‌بر وب یا وب اپلیکیشن، برنامه نویسی سمت سرور و سایر موارد استفاده می‌شود. یادگیری این زبان یکی از مهارت‌های اساسی برای هر شخصی به‌حساب می‌آید که می‌خواهد در حوزه‌های مذکور مشغول به فعالیت شود.

آشنایی با جاوا اسکریپت

به‌صورت کلی می‌توان گفت که جاوا اسکریپت به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند اجزای تعاملی، بازی و یا هر برنامه دلخواه را به وب‌سایت اضافه کنند و آن را بهبود ببخشند. یکی از دلایل محبوبیت جاوا اسکریپت، سازگاری با مرورگرهای مختلف است. همچنین این زبان اپن سورس به‌حساب می‌آید و منابع یادگیری زیادی در سطح وب و اینترنت برای آن در دسترس هستند.

علاوه‌بر این، کتابخانه‌ها و فریمورک‌های زیادی برای جاوا اسکریپت وجود دارند که به همه‌کاره بودن آن بسیار کمک می‌کنند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی مانند فهرست کتابخانه‌ها و چارچوب‌های زیر اشاره کرد:

کاربرد جاوا اسکریپت چیست؟

اگر کاربر از وب‌سایتی دیدن کند که به جزء متن و تصویر، چیزِ خاص دیگری نداشته باشد که با کاربر تعامل برقرار کند یا او را سرگرم کند، بدون شک کاربر خیلی زود از وب‌سایت خسته می‌شود و این به شدت به «تجربه کاربری» (User Experience یا به اختصار UX) ضربه خواهد زد. حال اگر همین کاربر از سایتی دیدن کند که در آن عناصر تعاملی و جذابی مانند اسلایدر، منوهای شناور و اجزای تعاملی وجود داشته باشند، احتمالاً کاربر را راضی خواهد کرد.

تمام جذابیت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب به جاوا اسکریپت بستگی دارد و با جاوا اسکریپت می‌توان هرگونه جذابیت و تعاملی را به وب اضافه کرد، از این رو به عنوان مهم‌ترین کاربرد جاوا اسکریپت، می‌توان به امکان تعاملی کردن وب‌سایت‌ها اشاره کرد.

پیش نیازهای javascript

اگرچه «HTML» و« CSS»، دو زبان اساسی برای طراحی و برنامه نویسی وب Front End، از نظر طراحی ثابت هستند، جاوا اسکریپت وب‌سایت‌ها را برای بینندگان تعاملی‌تر و جذاب‌تر می‌کند. جاوا اسکریپت به صاحبان وب‌سایت کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که بازدیدکنندگان تا حد امکان زمان بیشتری را صرف تعامل با اجزای مختلف وب‌سایت آن‌ها می‌کنند. علاوه بر توسعه وب، توسعه‌دهندگان همچنین از جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی موبایل هم استفاده می‌کنند.

در واقع، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی محبوب برای ساختن رابط کاربری برنامه‌های خود به جاوا اسکریپت و چارچوب‌های مرتبط با آن، مانند React، بسیار متکی هستند. همچنین ساخت بازی با جاوا اسکریپت امروزه بسیار رایج شده است و علاوه بر این در برنامه‌ نویسی سمت سرور نیز کاربرد زیادی دارد.

پیش‌ نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت چه هستند؟

مانند هر زبان برنامه نویسی دیگری که پیش نیازهای خاص خودش را دارد، برای جاوا اسکریپت نیز شرایط به همین منوال است و برآورده کردن این پیش نیازها توسط کاربر، فرایند یادگیری جاوا اسکریپت را بسیار آسان‌تر می‌کند و علاوه‌بر این، در این صورت، کاربر یا شخص متقاضیِ یادگیری این زبان، کاملاً حرفه‌ای‌تر آن را یاد خواهد گرفت. به صورت کلی از مهم‌ترین پیش‌ نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت می‌توان به مواردی مانند فهرست موارد زیر اشاره کرد:

  1. یادگیری HTML و CSS
  2. درک اصول توسعه و برنامه نویسی وب
  3. سبک یادگیری مناسب برای کاربر
  4. «جاوا اسکریپت خالص» (Vanilla Javascript)
  5. جاوا اسکریپت مدرن یا «ES6»
  6. کار با «API»
  7. کار با ماژول‌ها

در ادامه هر یک از این پیش نیازهای یادگیری Javascript مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

۱. HTML و CSS از مهمترین پیش نیازهای جاوا اسکریپت

یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای جاوا اسکریپت، توانایی کدنویسی با HTML و CSS است. این دو عنصر از اجزای اصلی طراحی و توسعه وب به‌حساب می‌آیند و اساساً جاوا اسکریپت بدون آن‌ها چندان کاربردی نخواهد بود.

HTML چارچوب اصلی صفحات وب را فراهم می‌کند و از طرفی، CSS همه چیز در رابطه با استایل صفحه وب مانند رنگ، فونت، اندازه، طرح‌بندی و بسیاری از موارد دیگر به‌حساب می‌آید. عملاً بدون استفاده از HTML و CSS دست برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت بسته است و آن‌ها نمی‌توانند هر کاربردی را پیاده‌سازی کنند.

پیش نیاز برنامه نویسی جاوا اسکریپت

همچنین از طرفی باید به این نکته توجه داشت که لازمه کار با بهترین فریمورک‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپت توانایی کار با HTML و CSS است. بنابراین به عنوان یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای Javascript یادگیری HTML و CSS از اهمیت بسیار بالایی خواهد بود.

۲. درک اصول توسعه و برنامه نویسی وب

یکی دیگر از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت درک اصول برنامه نویسی وب و طراحی آن است. این یعنی کاربر درک خوبی از روش‌های توسعه وب در موارد استفاده مختلف از طرح‌بندی‌ها، تایپوگرافی، تصاویر و رنگ‌ها و بسیاری از موارد دیگر داشته باشد. اگر چه این پیش نیاز یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت الزامی نیست، اما درک کلی از نحوه کار با این مؤلفه‌ها می‌تواند برای علاقه‌مندان به جاوا اسکریپت بسیار مفید باشد. آشنایی با مسیر یادگیری برنامه نویسی وب ممکن است در این خصوص مفید واقع شود.

۳. انتخاب سبک یادگیری مناسب

از آنجایی که روش‌های مختلفی برای یادگیری جاوا اسکریپت وجود دارد، درک سبک یادگیری ترجیحی توسط کاربر تضمین می‌کند که روند یادگیری کاربر آسان‌تر شود. برای مثال، برخی از کاربران دوست دارند به صورت خودآموز یادگیری جاوا اسکریپت را شروع کنند که این شامل صرف زمان و هزینه برای گذراندن دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی، خواندن مقالات آموزشی جاوا اسکریپت، تمرین و کار روی پروژه‌های جاوا اسکریپت و بسیاری از موارد دیگر می‌شود.

برخی دیگر ترجیح می‌دهند که کار را رسمی‌تر شروع کنند و با کلاس‌های حضوری راحت‌تر هستند و دوست دارند در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنند و با استاد مربوطه تعامل مستقیم داشته باشند.، اگرچه شرکت در دوره‌های حضوری مشکلاتی از قبیل صرف هزینه و اتلاف وقت برای رفت و آمد، برگزاری کلاس در ساعتی خاص و ثابت و سایر موارد را به دنبال دارد.

قبل از اینکه کاربر شروع به یادگیری جاوا اسکریپت کند، بهتر است متناسب با شرایط، روحیات و سازگاری خود، سبک یادگیری مناسب خویش را انتخاب کند و این مورد هم یکی از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت به‌حساب می‌آید. اما به صورت کلی می‌توان گفت بهترین راه برای یادگیری جاوا اسکریپت و به طور کلی، یادگیری برنامه نویسی از صفر، استفاده از دوره‌ها و فیلم‌های آموزش آنلاین است.

۴- یادگیری جاوا اسکریپت وانیلی

اصطلاح «جاوا اسکریپت وانیی» (وانیلا جی اس | Vanilla JS)، برای اشاره به جاوا اسکریپت خالص بدون هیچ نوع فریمورک اضافی استفاده می‌شود. یادگیری جاوا اسکریپت وانیلا از ستون فقرات یادگیری جاوا اسکریپت به‌حساب می‌آید و شامل اصول بنیادی برنامه نویسی جاوا اسکریپت است.

سرفصل های یادگیری جاوا اسکریپت وانیلی در ادامه فهرست شده‌اند.

همچنین می‌توان گفت مفهوم «مدل شی‌گرای سند» (DOM) نیز جزء موارد مربوط به جاوا اسکریپت وانیلا به‌حساب می‌آید، زیرا DOM روشی است که کاربر HTML و CSS را دستکاری می‌کند. به صورت کلی می‌توان گفت یادگیری جاوا اسکریپت وانیلی شامل تمام اصول اولیه جاوا اسکریپت به جزء یادگیری کار با کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها می‌شود و این به معنی یادگیری جاوا اسکریپت خالص بوده و از مهم‌ترین پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت است.

جاوا اسکریپت وانیلا چیست

۵- یادگیری جاوا اسکریپت مدرن

جاوا اسکریپت مُدرن یا جاوا اسکریپت ES6 به نسخه 6 استاندارد برنامه نویسی «ECMA Script» اشاره دارد. ES6 از پیشرفت‌های بزرگ جاوا اسکریپت به‌حساب می‌آید و شامل ویژگی‌های بسیار پیشرفته‌ای است که توسعه نرم‌افزارها در مقیاس بزرگ را با جاوا اسکریپت بسیار آسان‌تر می‌کند.

بیشتر فریمورک‌های موجود برای جاوا اسکریپت مبتنی‌بر مفاهیم ES6 هستند تا فرایند توسعه برنامه‌ها را با نوشتن کدهای کمتری به صورت بسیار سریع ممکن سازند. مهم‌ترین مفاهیم در جاوا اسکریپت ES6 که از پیش نیازهای جاوا اسکریپت به‌حساب می‌آیند، شامل موارد زیر هستند:

  • «توابع Arrowی» (Arrow Functions)
  • عملگرهای «Spread« و «Rest»
  • توابع «Map» و «Filter»
  • «Promises» و «Async/wait»
  • و بسیاری از موارد دیگر

باتوجه به نکات بیان شده، آشنایی با ES6 برای آسان‌تر کردن فرایند یادگیری چارچوب جاوا اسکریپت بسیار مفید خواهد بود.

۶- توانایی کار با API یکی دیگر از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت

API‌ها به جزء جداناپذیری از فرایند توسعه و برنامه نویسی وب تبدیل شده‌اند و در بسیاری از مواقع توسعه‌دهندگان مجبور به استفاده از API‌های شخص ثالث هستند تا داده‌ها را واکشی کرده و آن‌ها را در برنامه به کار ببرند. توانایی کار با API و دست‌کاری داده‌ها یکی از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت به حساب می‌آید و هر برنامه‌ نویس جاوا اسکریپت باید با این چالش روبه‌رو شود.

امروزه بسیاری از APIهای رایگان برای تمرین مدیریت API مانند «RandomUserMe» یا «OpenWeatherMap API» وجود دارند. یک برنامه‌نویس جاوا اسکریپت باید همیشه بداند که چگونه APIها را دستکاری کند تا بتواند مطابق با آن فرایند توسعه پیش برود. با توجه به نکات گفته شده، برای کار با API، مفاهیم جاوا اسکریپت مانند «Promises» ،«Async/Await» ،«Fetch» و غیره، نقش مهمی در یادگیری بهتر جاوا اسکریپت دارند.

 

۷-  کار با ماژول ها در جاوا اسکریپت

مطمئناً کسانی که با جاوا اسکریپت و توسعه وب آشنایی دارند با واژه‌ها یا اصطلاحاتی مانند، «NPM» برخورد کرده‌اند. «ان‌پی‌ام» (گره مدیریت پکیج | Node Package Manager) به کاربران و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند بسته‌ها و وابستگی‌ها را در پروژه‌های خود به خوبی مدیریت کنند. دانش NPM برای کار با چارچوب‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپت بسیار مفید است. ماژول‌های جاوا اسکریپت فایل‌هایی هستند که در انجام برخی از عملیات خاص کاربرد دارند و می‌توانند به برنامه اصلی اضافه شده و یا از آن حذف شوند.

همچنین ماژول‌های جاوا اسکریپت برای استفاده مجدد از کدها عنصری بسیار ضروری به‌حساب می‌آیند و به تقسیم عملکرد به فایل‌های کوچک‌تر کمک می‌کنند. به عنوان یکی از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت توانایی کار با ماژول‌ها مهارتی بسیار ضروری است که به حرفه‌ای‌تر شدن کاربر کمک می‌کند.

 

پیش نیازهای یادگیری فریموک های جاوا اسکریپت کدامند؟

در این بخش از مطلب، موضوعاتی در رابطه با پیش نیازهای یادگیری فریمورک‌های جاوا اسکریپت بیان شده است. اگر کاربران با دنیای جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشند، حتماً در مورد فریمورک‌ها یا همان چارچوب‌های جاوا اسکریپت مانند ری‌اکت ،Vue و «آنگولار» (Angular) چیزهای زیادی شنیده‌اند. کاربران قبل از شروع یادگیری این چارچوب‌ها، بهتر است با یک سری مسائل و موضوعات آشنا باشند تا بتوانند سریع‌تر و بهتر فرایند توسعه را طی کنند.

از مهم‌ترین پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت در بخش چارچوب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع پیش نیاز جاوا اسکریپت

در این بخش ابتدا جدیدترین ویژگی‌های ES6 در جاوا اسکریپت معرفی خواهند شد که در نمونه‌های کد فریم‌ورک‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین دانستن این موارد باعث تسریع یادگیری کاربران در یادگیری انواع چارچوب جاوا اسکریپت می‌شود. این ویژگی‌ها به صورت موارد زیر هستند:

 

در ادامه، موارد فوق همراه با مثال توضیح داده خواهند شد تا کاربران درک بهتری از ES6 به عنوان یکی از پیش نیازهای جاوا اسکریپت داشته باشند.

تابع های Arrow در جاوا اسکریپت

با استفاده از توابع Arrow کاربران برای تعریف توابع به کلمه کلیدی «Functions» نیاز ندارند و می‌توانند کدهای مختصرتری را بنویسند. مثال زیر این موضوع را نشان می‌دهد. قبل از ES6 توابع به صورت زیر تعریف می‌شدند:

1function multiply(num1, num2) {
2  return num1 * num2;
3}

بعد از توسعه ES6 توابع به صورت زیر تعریف می‌شوند:

1const multiply = (num1, num2) => {
2  return num1 * num2;
3}

حال اگر تابع تک‌خطی باشد، می‌توان دستور «Return» را نیز حذف کرد و تابع را در یک خط نوشت. مثال زیر این موضوع را بیان می‌کند:

1// Single line arrow function
2const multiply = (num1, num2) => num1 * num2;

در مثال فوق این بازگشت ضمنی نامیده می‌شود، زیرا در آن مقادیر بدون نیاز به استفاده از کلمه کلیدی return  بازگردانده می‌شوند. در حال حاضر در ES6، این ویژگی بیشتر موارد بدون مشکل کار می‌کند، ولی هنگام بازگرداندن شی باید براکت‌های باز و بسته {}  را در داخل پرانتز قرار داد. مثال زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

1const myFunction = () => ({ value: 'test' })
2myFunction() 
3// returns: { value: 'test' }

حال اگر تابع تعریف شده فقط یک آرگومان یا پارامتر را بگیرد، می‌توان پرانتزهای تابع آرگومان را نیز حذف کرد. مثال زیر در این رابطه است:

1// without parentheses - single arguement
2const doubleNumber = num => num * 2;

نکته: برخلاف توابع معمولی جاوا اسکریپت، توابع Arrow ویژگی بالا را ندارند، اما می‌توانند از توابع والد خود یا کدی آن را به ارث ببرند که حاوی تابع Arrow است. مثال زیر این موضوع را بازتاب می‌دهد.

1// In ES5 
2var obj = {
3  id: 1,
4  printId: function printId() {
5    setTimeout(function() {
6     console.log(this.id);
7    }.bind(this), 1000)
8  }
9}
10// In ES5, bind(this) is required to pass the context of the function
11
12// In ES6 - No need to bind this
13const obj = {
14  id: 1,
15  printId: function printId() {
16    setTimeout(() => {
17     console.log(this.id);
18    }, 1000)
19  }
20}

در ادامه به بحث کار با رشته‌ها در جاوا اسکریپت ES6 پرداخته شده است.

 

کار با رشته ها در ES6

«Template Literals» یکی از مباحث مهم در ES6 است که کار با رشته‌ها در جاوا اسکریپت را بسیار راحت‌تر می‌کند. برای تفهیم این موضوع رشته‌های قطعه کد زیر که در جاوا اسکریپت معمولی وجود دارند در نظر گرفته شود.

1var name = 'World';
2var message = 'Hello ' + name;
3console.log(message); 
4// prints: Hello World

حال همین رشته‌ها بعد از ES6 و مفهوم Template Literals به صورت زیر قابل تعریف هستند:

1const name = 'World';
2const message = `Hello ${name}`;
3console.log(message); 
4// prints: Hello World

بعد از معرفی ES6، توسعه دهنگان از کاراکتر «بک‌تیک» (Backtick) برای تعریف رشته استفاده کردند، زیرا می‌توان مستقیماً از هر عبارت جاوا اسکریپت در ${}  استفاده کرد. برای درک بهتر این موضوع مثال زیر آورده شده است.

1console.log(`3! is ${3*2*1}`); 
2// prints: 3! is 6

در این مثال مشاهد شد که چگونه با کمک بک‌تیک می‌توان رشته تعریف کرد.

 

تجزیه آرایه و اشیا در ES6

تجزیه آرایه و اشیا در ES6 که Destructuring نیز نامیده می‌شود یکی از ویژگی‌های مهم معرفی شده در ES6 به‌حساب می‌آید. یادگیری این مفهوم از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت ES6 و از پیش نیازهای کار با فریمورک‌های جاوا اسکریپت است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند ویژگی‌ها را از شی یا عناصر آرایه استخراج کنند. در ادامه مثال‌های مربوط به Destructuring مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

یادگیری ES6

در مثال زیر فرض بر این است که شیئی به نام person  وجود دارد:

1const person = {
2  firstName: 'John',
3  lastName: 'Doe',
4  age: 20
5}

حال برای دسترسی به عناصر این شی در ES5 باید به صورت زیر عمل کرد:

1var firstName = person.firstName;
2var lastName = person.lastName;
3var age = person.age;
4console.log(firstName, lastName, age); 
5// prints: John Doe 20

در حال حاضر، با معرفی متد Destructuring، استخراج ویژگی‌های شی با استفاده از {}  برای کاربران بسیار آسان شده است. مثال زیر نحوه دسترسی به ویژگی‌های شی را با استفاده از Destructuring نشان می‌دهد.

1const { firstName, lastName, age } = person;
2console.log(firstName, lastName, age); 
3// prints: John Doe 20

با استفاده از Destructuring استخراج ویژگی‌ها از شی بسیار آسان است. در مثال بعدی به این موضوع اشاره شده است که چگونه Destructuring به استخراج این ویژگی‌ها کمک می‌کند. مثال زیر آرایه‌ای به نام fruits  را نشان می‌دهد که حاوی چندین عنصر است.

1// Declare fruits
2const fruits = ['apple', 'orange', 'grapes', 'mango'];

حال برای دسترسی به عناصر این شی در ES5 باید به صورت زیر عمل کرد:

1var apple = fruits[0];
2var orange = fruits[1];
3...and so on.

حال با استفاده از Destructuring می‌توان از []  برای استخراج عناصر آرایه به روشی بسیار ساده‌تر عمل کرد. مثال زیر دسترسی به عناصر آرایه fruits را با استفاده از Destructuring نشان می‌دهد.

1const [apple, orange, grapes, mango] = fruits;
2console.log(apple, orange, grapes, mango);
3//prints: apple orange grapes mango

در قطعه کد بالا به وسیله Destructuring دسترسی به عناصر آرایه به روشی بسیار ساده انجام شد.

 

عملگر اسپرد Spread در ES6

معنی تحت‌الفظی واژه Spread، «گستراندن» است. این عملگر در جاوا اسکریپت مدرن که یکی از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت به‌حساب می‌آید، به صورت سه‌نقطه ... نشان داده می‌شود و قبل از مقداری «قابل پیمایش» (Iterable) مانند آرایه قرار می‌گیرد و اعضای آن را داخل مثلاً ورودی‌های توابع یا آرایه پخش خواهد کرد.

برای گسترش یا پخش کردن عناصر باید علامت ... (عملگر Spread) را جلوی نام آرایه یا شی قرار داد. مثال زیر این عمل را بدون spread برای آرایه fruits نشان می‌دهد.

1// Declare another array
2const fruitsNew = ['banana', 'watermelons', ...fruits];

مثال زیر نحوه عملکرد عملگر Spread را برای آرایه fruits نشان می‌دهد.

1console.log(fruitsNew); 
2// prints: ["banana", "watermelons", "apple", "orange", "grapes", "mango"]

همان‌طور که مشاهده شد، عملگر Spread به خوبی برای مورد بالا عمل کرد. حال در مثال بعد نحوه عملکرد Spread برای شی person  که قبلاً در مثال‌های بالا ذکر شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1const newPerson = { ...person, country: 'Iran' };
2console.log(newPerson);
3// prints: {firstName: "Kamel", lastName: "Bahrami", age: 28, country: "Iran"}

عملگر Rest در ES6

این بخش در رابطه با عملگر Rest به عنوان یکی از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت است. عملگر Rest همان‌طور که از نام آن پیداست به کاربر اجازه می‌دهد تعداد نامحدودی از آرگومان‌ها را در آرایه نمایش دهد. در اینجا نیز از علامت سه‌نقطه ... (که در اینجا عملگر Rest نامیده می‌شود) برای قرار دادن آرگومان‌های باقیمانده در یک آرایه استفاده خواهد شد. مثال زیر نحوه عملکرد این عملگر را نشان می‌دهد.

1const printNumbers = (num1, num2, ...restNumbers) => console.log(num1, num2, restNumbers);
2printNumbers(1, 2, 3, 4, 5);
3// prints: 1 2 [3, 4, 5]

همان‌طور که در خروجی این مثال نشان داده شده است، عملگر Rest به خوبی به کار آمده است.

نکته: باید به این مسئله توجه داشت که هر دو عملگر Spread و Rest از یک سینتکس استفاده می‌کنند که آن‌هم علامت سه‌نقطه ... است، اما بسته به مکان و نحوه استفاده از آن‌ها، می‌توانند کاملاً متفاوت عمل کنند.

 

آیا یادگیری جاوا اسکریپت آسان است؟

جاوا اسکریپت نوعی زبان سطح بالا به‌حساب می‌آید که یادگیری آن را نسبت به بیشتر زبان‌های برنامه‌ نویسی آسان‌تر است. تا این جای مطلب در رابطه با انواع پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت توضیحاتی ارائه شد، اما واقعاً آیا با رعایت این پیش نیازها، یادگیری جاوا اسکریپت آسان است؟ یادگیری جاوا اسکریپت به ویژه برای افرادی که تجربه قبلی از کدنویسی دارند آسان خواهد بود. در اینترنت منابع آنلاین متعددی وجود دارد که کاربران می‌توانند مسیر یادگیری جاوا اسکریپت را با آن‌ها آغاز کنند.

همچنین در پلتفرم فرادرس انواع فیلم و دوره آموزش جاوا اسکریپت با اهداف مختلف از مبتدی تا پیشرفته وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اما در مورد اینکه آیا جاوا اسکریپت آسان است یا خیر و چه مدت زمانی طول می‌کشد تا آن را یاد گرفت باید گفت که این بیشتر به تلاش کاربر، دانش قبلی از کدنویسی، منابع آموزشی مورد استفاده و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد.

 

مسیرهای شغلی جاوا اسکریپت به چه صورت هستند؟

به طور کلی می‌توان گفت مسیرهای شغلی جاوا اسکریپت به دو دسته برنامه نویس فرانت‌اند و توسعه دهنده بک‌اند تقسیم می‌شود. به عنوان تکمیل کننده بحث پیش نیازهای جاوا اسکریپت، در این قسمت مسیرهای شغلی مرتبط با جاوا اسکریپت مورد بحث واقع خواهند شد تا کاربران با دید روشن‌تری تصمیم به یادگیری این زبان مهم بگیرند. تحقیق در این رابطه به کاربران کمک می‌کند که تمام مهارت‌های لازم را برای تبدیل شدن به متخصصی خبره بیاموزند. در زیر مهم‌ترین نقش‌هایی که متخصصین جاوا اسکریپت ممکن است داشته باشند مورد بحث واقع خواهند شد.

توسعه دهنده فرانت‌ اند جاوا اسکریپت

«توسعه دهنده فرانت‌اند» (Front End Developer) از مهم‌ترین نقش‌های متخصصین جاوا اسکریپت است که در آن افراد مسئول ساختن قسمت ظاهری یا سمت مشتری وب‌سایت‌ها هستند. این بخشی از وب‌سایت‌ها را تمامی کاربران می‌بینند زیرا زمانی که کاربران از سایتی بازدید می‌کنند با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت برای فرانت‌اند علاوه بر یادگیری جاوا اسکریپت می‌توان به کدنویسی با HTML و CSS نیز اشاره کرد که نقش غیرقابل‌انکاری در این رابطه دارند.

توسعه دهنده فرانت‌ اند

افراد در نقش‌هایی مانند توسعه دهنده فرانت‌اند می‌توانند تقریباً در هر صنعتی شغل پیدا کنند، زیرا امروزه بیشتر سازمان‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان خود به وب‌سایت‌ها متکی هستند. این شامل سازمان‌های خصوصی سازمان‌های عمومی، مانند سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌شود.

توسعه دهنده فول استک جاوا اسکریپت

«توسعه دهنده فول استک» (تمام پشته | Full Stack) سخت‌ترین مهارت در جاوا اسکریپت است که در آن فرد متخصص باید هم بر عناصر فرانت‌اند و هم بر عناصر بک‌اند مسلط باشد. این نقش به مهارت‌های فرانت‌اند مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیاز دارد و در بخش بک‌اند نیز به مهارت‌هایی مانند پایتون و جاوا و غیره نیاز پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب آموزشی از مجله فرادرس در رابطه با انواع پیش‌ نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت مطالب مفیدی ارائه شد. برای ورود به دنیای جاوا اسکریپت بهتر است قبل از هرکاری متقاضیان با این پیش نیازها آشنا شوند و با آمادگی کامل وارد این حوزه شوند. از مهم‌ترین پیش‌ نیازهای یادگیری Javascript می‌توان به مواردی مانند، درک نحوه کدنویسی با HTML و CSS، درک اصول طراحی وب، آشنایی با جاوا اسکریپت وانیلا و سایر مواردی که بالا بحث شدند اشاره کرد.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Programming-HeroNobleDesktopJavascript.Plainenglish
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *