سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟ — آنچه باید بدانید

۱۰۴۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟ — آنچه باید بدانید

سیم‌هایی که برق ما را تأمین می‌کنند و مدار برق‌رسانی را تکمیل می‌کنند، سیم‌های فاز و نول هستند که احتمالاً نام آن‌ها را بسیار شنیده‌ید. این سیم‌ها را، به ترتیب، گرم و خنثی نیز می‌نامیم. سیم دیگری نیز وجود دارد که رنگ تمام یا بخشی از آن سبز است و برای حفاظت در مدار به کار می‌رود. این سیم را سیم زمین یا ارت می‌گویند. در این آموزش به این پرسش پاسخ می‌دهیم که سیم ارت چیست و چه کاربردی در مدار دارد. سیم ارت یک سیم اضافه است که برای ایمنی افراد و خانه در سیستم برق‌کشی گنجانده شده است.

پیش از ورود به بحث اصلی باید نکته‌ای را متذکر شویم. این مطلب برای سیستم‌ برق‌رسانی موجود در ایران نوشته شده است، بنابراین از اصطلاحات رایج در ایران و مشخصات سیستم برق‌رسانی ایران استفاده خواهیم کرد. در ایران از سیم ارت به عنوان «هادی محافظ» و «زمین» (Ground) نیز یاد می‌شود. همچنین از عبارت «گرم» (Hot) برای سیم حامل جریان استفاده می‌کنیم که به سیم «زنده» (Live) نیز معروف است.

سیم ارت چیست

سیم‌های کابل برق

سیم‌های کابل برق را می‌توان در سه دسته گرم (فاز)، خنثی (نول) و زمین (ارت) قرار داد. در ادامه از اصطلاحات فاز، نول و ارت استفاده می‌کنیم که رایج‌تر هستند.

سیم فاز

این سیم در ایران با ولتاژ نامی ۲۳۰ ولت نسبت به زمین فعال است. جریان از طریق سیم فاز به دستگاه برقی منتقل می‌شود و از نول برمی‌گردد. این سیم در کشورهای دیگر  سیم زنده یا گرم نامیده می‌شود و ولتاژ آن در برخی کشورها 110 یا ۱۲۰ یا 230 ولت AC نامی است.

سیم نول

سیم نول در ولتاژ نزدیک یا مساوی زمین قرار دارد. جریانی که از طریق سیم فاز به دستگاه منتقل می‌شود از طریق هسته نول در یک کابل باز می‌گردد.

سیم ارت

سیم ارت یک هادی محافظ است که برای جلوگیری از شوک الکتریکی و/یا آتش‌سوزی در سیستم تعبیه می‌شود. ارت در برخی از کشورها به عنوان «زمین» نیز شناخته می‌شود. منبع تغذیه ترانسفورماتور خانه شما به صورت فاز تقسیم شده است و در برخی کشورها مانند ایالات متحده، 2 نقطه اضافی علاوه بر یک نول ارائه می‌شود. وسایل برقی کمتری بین فازها و نول متصل می‌شوند و این اختلاف فاز و نول منبع تغذیه ۲۳۰ ولت را به مصرف‌کننده می‌دهد. ولتاژ بین دو فاز ۳۸۰ ولت بوده و برای تأمین لوازم خانگی با توان الکتریکی بیشتر است.

نکته: منبع تغذیه خانه‌های ما جریان متناوب (AC) است. بنابراین در حالی که ما تمایل داریم به جریان خروجی از سیم فاز به دستگاه و بازگشت از طریق سیم نول فکر کنیم، جریان در واقع از هر دو جهت جریان می‌یابد. در نیمی از چیزی که به عنوان «چرخه» شناخته می‌شود، جریان از فاز خارج شده و از سیم نول به منبع برمی‌گردد. در طول نیم‌چرخه دوم، روند معکوس می‌شود و جریان از طریق نول به دستگاه وارد می‌شود و از طریق فاز برمی‌گردد. شکل زیر دو شکل موج AC و DC را نشان می‌دهد.

شکل موج AC و DC

شکل موج ولتاژ DC در طول زمان ثابت است. ولتاژ و جریان AC با سرعتی که فرکانس تعیین می‌کند تغییر جهت می‌دهد. این مقدار در ایرن ۵۰ بار در ثانیه یا ۵۰ هرتز است. به هر تکرار شکل موج، چرخه می‌گویند.

شکل زیر، اندازه ولتاژ شبکه برق خانگی را در کشورهای مختلف دنیا نشان می‌دهد.

منابع ولتاژ در سراسر جهان

سیم ارت چیست؟

کابل ثابت منعطفی که الکتریسیته لوازم اغلب فلزی را تأمین می‌کند، علاوه بر فاز و نول، شامل یک هادی زمینی (در ایالات متحده سبز رنگ یا در اتحادیه اروپا و ایران سبز/زرد) است. در داخل وسیله برقی، هسته سیم ارتِ کابل به بدنه بیرونی دستگاه متصل می‌شود.

اتصال ممکن است با استفاده از یک ترمینال سوکتی یا یک پیچ و مهره یا هر اتصال مجاز دیگری انجام شود. البته از برخی اتصالات، مانند چنگکی‌ها، برای جلوگیری از جدا شدن اتصال زمین و اتصال آن به بخش‌های دیگر استفاده نمی‌شود. وسایل ثابت (به عنوان مثال هیتر یا وسایل آشپزخانه) و وسایل قابل حمل که در استفاده معمولی می‌توان آن‌ها را لمس کرد، باید زمین شوند و برای آن‌ها سیم ارت تعبیه کرد. سیم ارت، در صورت رخ دادن خطا و خرابی، به عنوان «بای‌پس» جریان عمل می‌کند.

این خطا می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • هادی‌ها (مانند سیم‌ها، پایانه‌ها، قطعات)، در حالت عبور جریان، خم می‌شوند یا جدا می‌شوند و به بدنه دستگاه اتصال می‌کنند.
  • خرابی عایق. به عنوان مثال، عایق روی هسته‌های انعطاف‌پذیر کابل انتقال جریان ممکن است در داخل دستگاه آسیب ببیند یا جداکننده‌های عایق ممکن است از بین بروند. همچنین قطعات فلزی مانند پیچ ​​یا مهره‌هایی که باز شده‌اند می‌توانند در فاصله بین قسمت برق‌دار و قسمت فلزی بی‌برق قرار گیرند.
  • تماس با کابل برق هنگام حفاری دیوار.
سیم ارت چیست

در داخل اجاق مایکروویو شکل بالا، سیم زمین منعطف با استفاده از پیچ به محفظه متصل شده است. به نماد زمین روی بدنه فلزی دقت کنید.

اگر یک دستگاه بدون سیم ارت باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت بروز خطا، فلز خارجی دستگاه برق‌دار می‌شود و بسته به اینکه شخص با کدام قسمت از مدار داخلی و بدنه تماس داشته باشد، اندازه ولتاژ یک فرد ایستاده نسبت به زمین تا ۲۳۰ ولت خواهد بود. اگر فلز زمین نباشد و شخصی دستگاه را لمس کند، جریان از بدن به زمین منتقل می‌شود.

اگر فرد خوش‌شانس بوده و کفش‌ لاستیکی پوشیده باشد و روی زمین خشک ایستاده باشد، ممکن است فقط احساس سوزن سوزن شدن را تجربه کند. با این حال، اگر هوا مرطوب باشد، دستان او خیس باشد و در خارج از منزل ایستاده باشد، به احتمال زیاد دچار شوک شدید می‌شود. اگر یک دست دستگاه و دست دیگر یک شیء زمین‌شده (مانند لوله، تیرها، شوفاژ یا هر چیز دیگر) را لمس کند، جریان از قلب می‌گذرد و سناریوی خطرناک‌تری رخ می‌دهد. اگر فرد بدشانس باشد یا بیماری قلبی داشته باشد، این جریان می‌تواند منجر به مرگ او شود.

چرا جریان به زمین می‌رود؟

دلیل اینکه جریان به زمین می‌رود این است که نقطه نول (خنثی) ترانسفورماتور تغذیه از طریق هادی زمین به الکترود زمین متصل می‌شود. این امر پتانسیل هادی فاز را نسبت به سطح زمین به حدود ۲۳۰ ولت افزایش می‌دهد. در هنگام خرابی، یا در صورت لمس هادی فاز، جریان از طریق رساناهای زمین عبور می‌کند و قسمت عمده‌ای از زمین فیزیکی (یعنی خاک) به ترانسفورماتور برمی‌گردد. جدا کردن ترانسفورماتورهای ایمنی، که گاهی اوقات برای تأمین نیرو در ابزارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نول را از زمین جدا می‌کنند تا در صورت بروز خطا، جریان نتواند (یا حداقل بسیار کم) جریان یابد. این ترانسفورماتورها در کشورهایی که 230 ولت ولتاژ استاندارد تغذیه است، ولتاژ را به 110 ولت تبدیل می‌کنند. اگر فردی شوکی بین فاز و نول تجربه کند، ترانس جریان را به سطح ایمن‌تری کاهش می‌یابد.

چرا ترانسفورماتور تغذیه زمین می‌شود؟

زمین کردن نولِ ترانسفورماتور تغذیه یک اقدام ایمنی است که برای از بین بردن افزایش خطرناک پتانسیل (بیشتر از ولتاژ فاز) روی رساناهای فاز یا نول که وارد خانه می‌شوند انجام می‌شود. افزایش ولتاژ می‌تواند به عنوان مثال در صورتی رخ دهد که یک خط برق ولتاژ بسیار بالا (احتمالاً صدها کیلوولت) شکسته و روی یک خط فشار ضعیف (۲۳۰ ولت) بیفتد. سناریوی دیگر عایق بین اولیه و ثانویه ترانسفورماتور است که شکسته می‌شود. این امر می‌تواند سبب شود ولتاژ اولیه (بزرگ‌تر از 10 کیلو ولت) روی ثانویه ظاهر شود. یک احتمال دیگر، برخورد صاعقه به خطوط است. بار استاتیک همچنین می‌تواند باعث ایجاد ولتاژ در خطوط شود.

اساساً، زمین نول ولتاژ خط را پایین می‌آورد، به طوری که نول نزدیک به پتانسیل زمینی است که ما روی آن ایستاده‌ایم و ولتاژ در هر یک از خطوط فاز تا حد زیادی از ۲۳۰ ولت تجاوز نمی‌کند. شکل زیر مسیر جریان را در هنگامی نشان می‌دهد که شخصی به یک دستگاه معیوب زمین‌نشده دست می‌زند.

سیم ارت ترانسفورماتور

سیم ارت چگونه مشکل را حل می‌کند؟

اتصال سیستم زمین موجب می‌شود به جای عبور جریان از بدن شخصی که به دستگاهی دست می‌زند، یک بای‌پس یا میانبر ایجاد شود که از طریق آن جریان عبور کند. سیم‌هایی به نام «هادی‌های زمین کردن تجهیزات» (Equipment Grounding Conductors) یا EGC از تابلو برق از طریق سیم‌کشی ثابت به تمام پریزهای برق، لوازم ثابت مانند آبگرمکن، کلیدهای روشنایی و... در خانه منتقل می‌شوند. در مورد یک دستگاه قابل حمل که با دوشاخه وصل می‌شود، این مسیر اتصال از پین در دوشاخه به بدنه فلزی دستگاه برقرار می‌شود. در تابلو برق، همه این هادی‌ها در پایانه اصلی اتصال به زمین متصل می شوند. یک «هادی الکترود زمین» (Grounding Electrode Conductor) یا GEC در خارج از ساختمان به یک الکترود زمین تعبیه شده در خاک متصل می‌شود.

هنگامی که خطایی رخ می‌دهد، جریان از طریق هادی زمین به تابلو برق برمی‌گردد. اگر از سیستم ارتینگ TNC یا TNCS استفاده شده باشد، تمام نول‌های تابلو به زمین متصل می‌شوند یا نول و زمین می‌توانند در خروجی کنتور تغذیه به هم وصل شوند (سیستم ارتینگ شکل زیر را مشاهده کنید) و بنابراین خطای فاز به زمین در دستگاه به طور موثر تبدیل به یک خطای فاز به نول می‌شود و این عملاً یک اتصال کوتاه است. در این حالت، اضافه‌جریان رخ می‌دهد و این امر موجب قطع و تریپ فیوز مینیاتوری یا MCB و احتمالاً GFCI (هر کدام که ابتدا عمل می‌کند)  و در نتیجه، قطع مدار و ایمن‌سازی می‌شود.

زمین کردن عملکرد مهم دیگری نیز دارد. حتی اگر جریان برای تریپ یک بریکر (دژنکتور) کافی نباشد (در مورد سیستم اتصال زمین TT)، هادی نول در خارج از خانه قطع می‌شود، یا جریان‌های سرگردان نول باعث افزایش خطرناک پتانسیل می‌شوند و ولتاژ تماس بین بدنه دستگاه و ناحیه روی زمین که فرد روی آن ایستاده تا سطح ایمن کاهش می‌یابد. این به آن دلیل است که امپدانس یک EGC بسیار کمتر از امپدانس معادل خاک بین محل و ترانسفورماتور تغذیه است و از آنجا که دو امپدانس به صورت سری هستند، ولتاژ بسیار کوچکتری از EGC نسبت به ولتاژ کل تغذیه کاهش می‌یابد و بنابراین خطر کم می‌شود.

در شکل زیر، هادی زمین با امپدانس کم، جریان را از شخصی که دستگاه را لمس می‌کند دور می‌کند و ولتاژ تماس را به سطح ایمن کاهش می‌دهد (در واقع هادی از طریق دوشاخه و سیم دستگاه و تابلو برق به میله زمین متصل می‌شود).

نقشه سیم ارت

لوازم برقی با دو عایق و بدون زمین

وسایلی مانند سشوار، تلویزیون، لوازم دستی آشپزخانه و... عموماً دارای روکش پلاستیکی هستند. اگر خطایی در داخل دستگاه اتفاق بیفتد (به عنوان مثال سیم یا قطعه‌ای به قسمت داخلی بدنه برخورد کند)، هیچ خطری وجود ندارد، زیرا بدنه پلاستیکی عایق است. این وسایل دارای سیم ارت نیستند. برخی از وسایل مانند ابزارهای برقی زمین ندارند و در عوض «عایق دوگانه» دارند. این بدین معناست که اگرچه پوشش خارجی ابزار یا دستگاه ممکن است فلزی باشد، اما جداسازی کافی فلز خارجی از ولتاژهای بالای داخلی برای جلوگیری از برق‌گرفتگی انجام می‌شود.

وسایل عایق دوگانه در صورت خیس شدن می‌توانند بسیار خطرناک باشند. این امر به این دلیل است که در صورتی که آب به جداسازی قسمت‌های برق‌دار و روکش برسد، پوسته زمین نیست و می تواند برق‌دار بماند. همچنین، بعید است که MCB تریپ کند و GFI نیز ممکن است کار نکند.

کلید محافظ جان چیست؟

GFCI یک قطعه ایمنی و مخفف Ground Fault Circuit Interrupter به معنی متوقف‌کننده مدار در موقع خطای زمین است که به عنوان قطع‌کننده خطای زمین یا کلید محافظ جان (RCD) نیز شناخته می‌شود‌، در اغلب تأسیسات مدرن نصب می‌شود. این دستگاه جریان خروجی فاز و برگشتی از طریق نول را کنترل می‌کند. این جریان‌ها معمولاً برابر هستند. اگر جریان به زمین نشت کند، تمام جریان از طریق GFCI بر نمی‌گردد و وسایل الکترونیکی موجود در دستگاه این عدم تعادل را تشخیص می‌دهند و برق را قطع می‌کنند. جریان تریپ برای GFCI معمولاً 30 میلی‌آمپر است، اما بسته به شرایط می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.

کلید محافظ جان موقعیت‌هایی مانند تماس شخص با هادی فاز، مانند سیم برق آسیب‌دیده با هسته‌های نمایان یا اتصال حوضچه آب روی سینک قرار را کنترل می‌کند. کلید محافظ جان همچنین به خطاهایی که در بالا توضیح داده شد در صورت تماس فاز با بدنه زمین‌شده دستگاه پاسخ می‌دهد.

یکی دیگر از عملکردهای GFCI جلوگیری از آتش‌سوزی است. وضعیتی را در نظر بگیرید که یک هادی آسیب‌دیده و در معرض تماس با چوب مرطوب یا مشابه آن قرار می‌گیرد. لوله یا لوله‌کشی در صورت وجود مواد قابل اشتعال در نزدیکی، جرقه ایجاد می‌کند و آتش‌سوزی رخ می‌دهد (با وجود مواردی مثل چوب اره و...). ممکن است جریان برای قطع شدن یک بریکر کافی نباشد، با این حال، جریان نشتی کوچک به زمین توسط GFCI تشخیص داده شده و باعث می‌شود که برق قطع شود.

کلید محافظ جان را می‌توان در تابلو برق نصب کرد. در این موارد، مکان‌هایی به صورت پریز سوکت GFCI در دسترس است.

سه نوع سیستم زمین

در ادامه، سه نوع سیستم زمین اصلی را معرفی می‌کنیم.

سیستم TNCS یا PME

این سیستم از تركیب ارت/نول ترانسفورماتور تغذیه استفاده می‌كند. سپس بعد از کنتور به هادی‌های جداگانه ارت و نول جدا می‌شود. سیم فاز به زمین عملاً به فاز به نول تبدیل می‌شود و از آنجا که امپدانس بازگشت به ترانسفورماتور کم است، جریان اتصال کوتاه زیاد باعث میشود که MCB مدار را قطع کند. مشکل این نوع سیستم‌ها این است که در صورت قطع نول در خارج از ساختمان، ممکن است پتانسیل اصلی برق روی بدنه فلزی خارجی دستگاه ظاهر شود. به همین دلیل است که الکترود زمین بسیار مهم است. قسمت اعظم زمین بین الکترود زمین در محل و نقطه‌ای که ترانسفورماتور تغذیه در زمین قرار دارد، مانند یک مقسم ولتاژ‌ عمل می‌کند.

در صورت لمس یک دستگاه متصل به زمین توسط شخص، ولتاژ تماس بین دست و پا برابر است با ولتاژ بین نقطه‌ای که الکترود وارد زمین می‌شود و پای او. از آنجا که این فاصله احتمالاً کسری از فاصله تا ترانسفورماتور تغذیه است، ولتاژ به تناسب کاهش می‌یابد. شرکت توزیع برق ممکن است چندین نقطه اتصال زمین از خط نول بین ترانسفورماتور و محل نصب کند تا عواقب و خطر خرابی نول (به ویژه اگر آن‌ها به طور گسترده از هم جدا شده باشند) را کاهش دهد.

سیستم TNS

سیستم TNS اغلب زمانی استفاده می‌شود که بتوان زمین را با زره کابل تغذیه تامین کرد. اگر زره در اثر ارتباط با محیط دچار خوردگی شود، این سیستم را می‌توان به TNCS تبدیل کرد.

سیستم TT

سیستم TT زمانی که برق به مقدار بالاسری برسد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم از قسمت اعظم زمین به عنوان مسیر بازگشت جریان‌های خطا استفاده می‌کند. این سیستم خطر قطع نول را ندارد. اگر خانه‌ای از ترانسفورماتور تغذیه فاصله داشته باشد، جریان خطا در هنگام خطای فاز به زمین ممکن است برای قطع بریکر کافی نباشد، زیرا مقاومت زمین بسیار زیاد است. از آنجا که کلیدهای جان می‌توانند جریان‌های نشتی کوچک را در زمین تشخیص دهند، این مسئله آنچنان خطرآفرین نخواهد بود. سیستم‌های TT را می‌توان به سیستم‌های TNCS تبدیل کرد که در آن‌ها زمین و نول هر دو نول می‌شوند یا در نقطه خروجی کنتور به هم متصل می‌شوند.

سیم ارت

پرسش‌های رایج درباره سیم ارت

در ادامه، به چند پرسش رایج درباره سیم ارت پاسخ می‌دهیم.

پرسش ۱: وقتی سر فلزی مرطوب است، چرا جریان از آب عبور نمی‌کند؟

پاسخ ۱: جریان از طریق آب جاری می‌شود، اما تنها در صورت تکمیل مدار. مقدار جریان بستگی به ماهیت آب دارد. آب دیونیزه یا مقطر یون‌های کمی دارد، بنابراین جریان کم خواهد بود. آب لوله‌کشی معمولی به دلیل کلر محلول، نمک‌های آلومینیوم مورد استفاده برای رفع لک و غیره الکتریسیته را هدایت می‌کند.

پرسش ۲: یک تردمیل را سر هم کرده‌ایم و یک سیم زمین با یک دایره فلزی در انتهای آن وجود دارد که قرار است یک پیچ برای اتصال آن به قاب تردمیل قرار دهیم. مشکل این است که به هیچ وجه نمی‌توانیم پیچ را ببندیم. آیا می‌توان قسمت فلزی سیم زمین را به قاب فلزی چسباند؟

پاسخ ۳: نه، به یک اتصال بهتر و مطمئن‌تر از آن نیاز دارید. می‌توانید سوراخی ایجاد کنید، از هر رنگی را برای مشخص کردن فلز و از یک پیچ خودکار با یک واشر استفاده کنید. متناوباً، یک سوراخ بزرگ‌تر ایجاد کنید و از یک پیچ با مهره و واشر فنری یا مهره قفل استفاده کنید.

پرسش ۳: نماد سیم زمین چیست؟

پاسخ ۳: یک خط عمودی با سه خط افقی در زیر آن که از بالا به پایین عرض آن‌ها کم می‌شود.

پرسش ۴: زمین را کجای RCD وصل کنیم؟

پاسخ ۴: RCD اتصال زمین ندارد. این کلید دارای یک جفت سیم فاز و نول ورودی و یک جفت فاز و نول خروجی است. اگر بین جریانی که از فاز خارج می‌شود و جریان نول که بر می‌گردد تفاوت وجود داشته باشد، کلید محافظ جان تریپ می‌شود. ELCBهای قدیمی‌تر، دستگاه‌های سنجش ولتاژ بودند که با تشخیص ولتاژهای خطرناک روی فلزات خاکی، تریپ می‌شدند. اگر این ولتاژ از یک سطح تعیین‌شده از یک الکترود زمین مرجع از راه دور فراتر رود، دستگاه خراب می‌شود. RCDها قبلاً ELCB‌های جریان نامیده می‌شدند که منجر به سردرگمی می‌شد. به همین دلیل، نام کنونی برایشان انتخاب شد.

پرسش ۵: چرا گاهی ولتاژ بین نول و ارت مقدار غیرصفر و قابل توجهی است؟

پاسخ ۵: سیم نول و ارت ممکن است در خانه به هم متصل نباشند. اگر از سیستم اتصال زمین TT استفاده شود، این امر صادق است. همچنین اگر خانه با یک کابل با زره فلزی/لوله تغذیه می‌شود و جریان به ترانسفورماتور بر نمی‌گردد، می‌تواند منجر به اختلاف پتانسیل شود. مطمئن‌ترین کار این است که از یک برقکار بخواهید وضعیت را بررسی کند.

پرسش ۶: جنس رسانای ارت و نول چیست؟

پاسخ ۶: از مواد مختلفی استفاده می‌شود. مس برای رساناها، فولاد گالوانیزه یا مس برای میله‌های زمین یا بست‌های کابل برنجی یا نیکل.

پرسش ۷: سیم سفید چیست؟

پاسخ ۷: بستگی به کشور دارد. در ایالات متحده و کانادا، رنگ سفید یا خاکستری برای نول استفاده می‌شود، اما در استرالیا، رنگ سفید برای فاز 2 در سیستم چندفازی به کار می‌رود. در ایالات متحده، رنگ سفید نیز می‌تواند به عنوان سیم فاز (به عنوان مثال برای چراغ‌ها) استفاده شود و گاهی اوقات نوار سیاه در انتهای آن نشان دهنده این است. در هر صورت، قبل از اینکه شخصی اقدام به تغییر سیم‌کشی کند، باید از قطعی اتصالات از تابلو برق اطمینان حاصل کند. همچنین، با یک تستر نئون بررسی کند که قطعاً جریان مدار قطع شده است.

پرسش ۸: ترمینال‌های ارت سیستم ولتاژ دارند. راه‌حل سریع حل این مشکل چیست؟

پاسخ ۸: بهترین کاری که باید انجام دهید این است که از یک متخصص برق بخواهید تا از این وضعیت مطلع شود. اگر سطح پتانسیل خطرناکی در مقایسه با سایر لوازم فلزی با فاصله قابل لمس باشد، زمین شناور خطرناک خواهد بود.

معرفی فیلم آموزش کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی ۱ فرادرس

آموزش کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی ۱

اگر به یادگیری روش‌های مختلف کنترل موتورهای صنعتی هستید علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی ۱ مراجعه کنید. در این فیلم آموزشی که مدت زمان آن ۱۳ ساعت و ۴۰ دقیقه است و در ۱۷ درس تدوین شده، ابتدا در درس اول مفاهیم عمومی کنترل موتورهای الکتریکی بیان شده است. همچنین، نمادها و دیاگرام‌های شماتیک رله و سایر تجهیزات مربوط به نقشه مدارهای قدرت و فرمان مدارهای کنترل و راه‌اندازی موتور در درس‌های دوم و سوم ارائه شده است. در بخشی از آموزش مذکور، در دروس چهارم تا هفتم، انواع رله‌های اضافه بار، زمان‌دار و کنتاکتورها برای راه‌اندازی و نیز محافظت از موتورها به طور کامل و مفصل معرفی شده است. علاوه بر این، انواع سنسورها، سوئیچ‌ها، ترنسمیترها، دیتکتورها و مثال‌هایی از نحوه سیم‌کشی و نقشه‌خوانی مدار کنترل موتورها در درس‌های هشتم تا هفدهم به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

معرفی فیلم آموزش کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی ۲ فرادرس

شماتیک رله

مباحث تکمیلی آموزش کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی ۱، در فیلم آموزش کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی ۲ ارائه شده است. این آموزش در ۱۵ درس تدوین شده که مجموع زمان آن‌ها ۱۷ ساعت و ۳۶ دقیقه است.

در آموزش کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی ۲، ابتدا روش‌های سیم‌کشی و نصب مدارهای کنترل موتور در درس‌های اول و دوم ارائه شده است. در ادامه، در درس‌های سوم تا نهم درباره انواع موتورها و روش‌های کنترل آن‌ها بحث شده است. همچنین، در این درس‌ها کاربرد قطعات الکترونیک قدرت، آی‌سی‌ها، PLCها و گیت‌های منطقی در مدارهای کنترل موتور بیان شده است و موتورهای DC، موتورهای AC و موتورهای پله‌ای معرفی شده و روش‌های کنترل و حفاظت آن‌ها به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. در درس‌های دهم و یازدهم، به ترتیب، پلاک موتور و عیب‌یابی موتور مورد بحث قرار گرفته‌اند. در نهایت، کاربرد ادوات نیمه‌هادی، پی‌ال‌سی‌ها و آی‌سی‌ها در درس‌های دوازدهم تا پانزدهم ارائه شده است.

بر اساس رای ۲۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Dengarden
۳ دیدگاه برای «سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟ — آنچه باید بدانید»

خیلی عالی بود ممنون هستم.
ببخشید استفاده از تصاویر و متن در تحقیق دبیرستان با ذکر منبع مجاز است؟

سلام، وقت شما بخیر؛

شرایط استفاده از مجله فرادرس را می‌توانید به صورت کامل در این لینک مطالعه کنید.

از همراهی شما بسیار سپاسگزاریم.

سلام محمدرضای عزیز.
خوشحالیم که این مطلب برایتان مفید بوده است.
برای پاسخ پرسشتان «شرایط استفاده از مجله فرادرس» را مطالعه کنید.
شاد و پیروز باشید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *