یک مدرسه تمام عیار در فرادرس — تجربه یادگیری ماهان رستگار

۱۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
یک مدرسه تمام عیار در فرادرس — تجربه یادگیری ماهان رستگار

حدس زدنِ رشته تحصیلیِ کسی که در مورد اکثر دوره‌های آموزشی «فرادرس» نظر داده، قدری سخت است. از مطالعه دوره‌های آموزشی ریاضی، فیزیک و شیمی گرفته تا روانشناسی، جامعه‌شناسی، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، زبان آلمانی، زبان چینی، مهارت‌ تایپ ده انگشتی و کار با رمزارزها.

به خصوص که او از دنبال کردنِ وبینارهای فرادرس هم غافل نشده و در مورد تجربیات خود از این وبینارها با مخاطبان صحبت کرده باشد. گزارش زیر مروری است بر تجربه یادگیری ماهان رستگار، کاربر و فرادرس که ظاهرا مدت زمان زیادی همراه فرادرس بوده و در مورد تعداد زیادی از دوره‌های آموزشی فرادرس اطلاعات مفیدی دارد.

با دقت به لینک‌های آموزشی که ماهان رستگار در اختیار مخاطبان قرار داده به نظر می‌رسد در یکی از رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل باشد. با این حال از کسب مهارت‌ در سایر رشته‌ها و حتی بازی‌ها دور نمانده و با شرکت در جشنواره تجربه یادگیری، معرفی نسبتا کاملی از آموزش‌های موجود در وبسایت فرادرس انجام داده است. آنچه با هم می‌خوانیم از متن تجربه یادگیری این کاربر قدیمی فرادرس برگرفته شده است.

ماهان رستگار تجربه یادگیری خود را این‌طور آغاز کرده است:

تنها مرجعی که می‌تواند از سطح دبیرستان تا دانشگاه نیازهای شما را پوشش دهد، سایت فرادرس است. این آموزش‌ها درباره هر موضوعی که فکر کنید وجود دارد و علاوه بر جامعیت آموزش‌ها قیمت آنها نیز بسیار معقول است.

جالب‌ترین نکته از نظر او ادیت حرفه‌ای آموزش‌ها به نحوی است که حتی یک ثانیه از آموزش‌ها هم بیهوده به نظر نمی‌رسد. نخستین تجربه‌ای که ماهان رستگار از آن نام برده، آموزش ریاضیات، فیزیک و روانشناسی در فرادرس بوده است. پس از این به معرفی آموزش‌های برنامه‌نویسی فرادرس پرداخته و سپس درباره آموزش‌های زبان خارجی برای مخاطبان توضیحاتی ارائه کرده است.

او درباره آموزش زبان‌های خارجی نوشته است:

شما بدون پرداخت هزینه سنگینی می‌توانید طی 20 ساعت سطح زبان خود را ارتقا بدهید و این در مورد هر زبانی که مایل به یادگیری آن باشید، صادق است.

یکی از مزیت‌های فرادرس از نظر ماهان رستگار این است که آموزش‌ها از سطوح ابتدایی تا پیشرفته موجود است. ماهان رستگار در این بخش از متن خود به علایق‌اش نیز اشاره می‌کند. او آموزش‌هایی درباره علایق خود در سایت فرادرس یافته و در متن تجربه یادگیری خود آورده است. به گفته ماهان رستگار آموزش مقدماتی و پیشرفته نجومِ فرادرس، سطح اطلاعات کاربر را در مورد این دانش بسیار بالا می‌برد.

همانطور که این کاربرِ فرادرس اشاره کرده، بازی شطرنج یکی از بازی‌های موردعلاقه مردم جهان است و سایت فرادرس نیز چند آموزش مقدماتی برای آشنایی با بازی شطرنج و چند آموزش حاوی تاکتیک‌های این بازی در نظر گرفته که از نظر ماهان رستگار بسیار جالب است.

خوبی آموزش‌های فرادرس از نگاه این کاربر آن است که تمام آموزش‌ها بسیار اصولی و قاعده‌مند تدارک دیده شده و مدرسان طبق برنامه تدریس می‌کنند. درس روانشناسی اجتماعی یکی دیگر از علایق ماهان رستگار بوده و با آموزش‌های موجود تمام راهکارها، استراتژی‌های کارکرد اجتماع و نفوذ اجتماعی را فرا گرفته.

او توصیه می‌کند برای مطالعات تکمیلی به سراغ مبانی جامعه‌شناسی و آموزش‌های جامعه‌شناسی بروید. چرا که این کار درک بسیار وسیع‌تری نسبت به مفاهیم آموخته شده به شما می‌دهد.

ماهان رستگار پیش از معرفی کوتاه آموزش‌های مورد علاقه خود به تفصیل درباره یک‌یک آنها سخن گفته. مثلا درباره درس ریاضیات این نکته را یادآور شده که اساتید آموزش‌دهنده بسیار متبحر هستند و دروس، طبق اصول پیش می‌روند. درباره دوره‌هایی که دارای حل مسئله هستند نیز آموزش‌های جداگانه‌ای وجود دارد.

این آموزش‌ها از نظر او توانایی حل مسایل ریاضیات را در فرد افزایش می‌دهد. این موضوع درباره درس فیزیک نیز صادق است و تمام رشته‌های مرتبط با فیزیک در میان آموزش‌های فرادرس موجود هستند. آموزش‌هایی که متناسب با تحقیقات دانشجویی هستند و به وسیله آنها می‌توان به نتایج فوق‌العاده‌ای دست یافت.

ماهان رستگار پس از این توضیحات، از سری آموزش‌های توسعه مهارت فردی هم نام برده است. آموزش‌هایی که در زندگی روزمره و افزایش مهارت‌های افراد موثر است. او سپس تجربه شخصی خود را با مخاطبان در میان گذاشته. تجربه‌ای که با توسعه مهارت فردی موجب ایده‌آل‌سازیِ برنامه‌ریزی روزانه خواهد شد.

ماهان رستگار نوشته است:

آموزش‌های فرادرس به صورت مداوم در حال به روز رسانی است و اطلاعات روز دنیا توسط این آموزش‌ها به مخاطب ارائه می‌شود. این آموزش‌ها گارانتی کیفیت دارند و در صورت شکایت کاربر، تمام مبلغ خرید آموزش به حساب او عودت داده می‌شود. علاوه بر این سایت فرادرس دارای آموزش‌هایی با عنوان تحصیلات تکمیلی نیز است. در این آموزش‌ها شیوه‌های پایان‌نامه‌نویسی و بسیاری از مسایل دیگر آموزش داده شده.

یکی دیگر از دوره‌های آموزشی که موردنظر ماهان رستگار قرار گرفته و آن را برای عموم مردم و خصوصا مدیران، جذاب دانسته آموزش شخصیت‌شناسی براساس مدل MBTI یا همان تست شخصیت «مایرز بریگز» است. این تست شخصیتی کمک می‌کند تیپ شخصیت، همچنین نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. با توجه به رفتارهای دیگران شخصیت آنها را براساس شخصیت‌های شانزده‌گانه طبقه‌بندی کنید و رفتارهای آنها را پیش‌بینی کنید.

ماهان رستگار سپس به معرفی آموزش‌های عمومی سایت فرادرس پرداخته. آموزش تایپ ده انگشتی و کار با Word, Excel و ساخت پاورپوینت، آموزش‌هایی مانند ادوبی فتوشاپ و سایر نرم‌افزارها از نظر او بسیار مفید و با قیمت معقول ارائه شده‌اند. یکی دیگر از آموزش‌ها که توسط ماهان رستگار معرفی شده آموزش کار با رمزارزهاست که با توجه به تغییرات دنیای امروز بسیار قابل توجه است.

ماهان رستگار نکته‌ای را یادآور شده: اینکه در آینده رمزارزها هستند که در تبادلات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. او آموزشی در این زمینه از فرادرس تهیه کرده است. آنطور که در متن تجربه یادگیری خود نوشته این آموزش پایه بازار رمزارز، تعاریف تخصصی آنها و استراتژی‌های بازار را برای کاربر توضیح داده است.

پس از ذکر این موارد، او به سراغ معرفی آموزش‌های تخصصی و دانشگاهی فرادرس رفته که مورد استفاده‌اش قرار گرفته‌اند. مثلا می‌گوید:

مدرس در آموزش ریاضیات پایه، تمام مفاهیم ریاضیات دوره دبیرستان را مرور کرده اما مبحث هندسه به صورت جداگانه تدریس شده است. به این ترتیب دانشجویان برای گذراندن ریاضی 1 می‌توانند از این آموزش‌ها بهره بگیرند.

طبق تجربیات ماهان رستگار تمام این آموزش‌ها نسخه‌ای برای حل مسئله دارند. او در ادامه از آموزش‌های برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی فرادرس نیز نام برده و کاربردی‌ترین دوره آموزشی را زبان برنامه‌نویسی «پایتون» خوانده که از سطح ابتدایی تا پیشرفته آموزش داده شده است.

ماهان رستگار سپس از دوره آموزش زبان آلمانی برای مخاطبان گفته است. آنطور که او سایت فرادرس را از نظر گذرانده، این سایت تمام سطوح زبان آلمانی را پوشش می‌دهد. مدرس با تسلط کامل بر روی این زبان تدریس می‌کند و برای تدریس از منابع رسمی استفاده می‌شود. به گفته او PDF منابع و کتاب‌ها در این دوره آموزشی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. تمرینات ارائه شده توسط مدرس بسیار کاربردی است و برای آزمون و دریافت مدرک مفید است.

تجربه یادگیری

این کاربرِ فرادرس اضافه کرده آموزش زبان‌های سخت مانند زبان چینی و کره‌ای هم در فرادرس موجود است. ماهان رستگار درباره آموزش‌های مربوط به حوزه علوم انسانی نوشته آرشیو این آموزش‌ها در حال کامل شدن است. آموزش‌های استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی مانند اتوکد و کنسول مولتی فیزیک نیز مورد توجه او قرار گرفته و درباره آنها برای مخاطبان توضیحات کوتاهی داده است.

چنانچه معتقد است این آموزش‌ها راندمان کاری آموزش‌گیرنده را بالا می‌برد. ماهان رستگار درباره آموزش دروس شیمی در سایت فرادرس اینطور نوشته است:

آموزش‌های شیمی عمومی و شیمی دبیرستان و همینطور شیمی آلی جزو بهترین‌های این سایت است. فرادرس علاوه بر این وبینارهایی را هم به صورت رایگان برگزار می‌کند. برخی قسمت‌های آموزش‌ هم به طور رایگان بر روی وب‌سایت فرادرس قرار دارد که می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید دوره آموزشی باشد.

آموزش‌های زبان تخصصی جزو آموزش‌های دیگری است که ماهان رستگار درباره آنها نوشته است. از نظر او چنین آموزش‌هایی می‌تواند به کاربر برای خواندن مقالات خارجی کمک کند. یکی از مزیت‌هایی که نظر اور ا جلب کرده، انتشار لیست آموزش‌ها در فرادرس و امکان رصد وضعیت آنها توسط کاربر است. مثلا کاربر می‌تواند ملاحظه کند که آموزش موردنظرش در حال برنامه‌ریزی است یا مراحل ضبط را می‌گذراند.

معرفی مجله فرادرس در بخش دیگری از متن تجربه یادگیری ماهان رستگار آمده. بخشی که اخبار و آموزش‌های متنی فرادرس از طریق آن قابل پیگیری است و کاربر می‌تواند از طریق محتوای متنی موجود در مجله فرادرس خود را به روز نگه دارد. نقطه قوت اطلاع‌رسانی در این مجله آن است که تمام رشته‌ها از جمله فیزیک، ریاضی و پزشکی را پوشش می‌دهد و تمام آموزش‌ها برای سهولت دسترسی، دسته‌بندی نیز شده‌اند.

از نظر ماهان رستگار سایت فرادرس از لحاظ علمی قابل رقابت با سایت‌های خارجی همچون «Udemy» و «Master Class» است به همین دلیل بهترین مرجع برای یادگیری است، چرا که علاوه بر کیفیت آموزش‌ها قیمت خریداری دوره‌های آموزشی نیز بسیار پایین است. در پایان ماهان رستگار لینک آموزش‌هایی که تا کنون مورد استفاده قرار داده برای مخاطبان به اشتراک گذاشته است. تعدد آموزش‌هایی که او در متن تجربه یادگیری خود از آن‌ها نوشته، زیاد است و در نهایت هشت لینک آموزش در اختیار مخاطبان قرار داده است.

نخستین دوره آموزشی پیشنهادی او آموزش درس ریاضی عمومی 2 با تدریس دکتر امید زندی؛ دکترای تخصصی مهندسی برق- کنترل از دانشگاه علم و صنعت ایران است. دکتر زندی در این آموزش به مرور و حل تمرین درس ریاضی 2 می‌پردازد. در این آموزش به جبرخطی، هندسه تحلیلی، توابع برداری، توابع چندمتغیره، مشتق و کاربردهای آن، محاسبه انتگرال دوگانه و سه گانه، انتگرال خط و انتگرال سطح پرداخته شده است.

دومین آموزشی که توسط ماهان رستگار معرفی شده آموزش معادلات دیفرانسیل با رویکرد حل مسئله و تست کنکور ارشد است که توسط سجاد جودکی؛ کارشناس ارشد مهندسی برق- مخابرات از دانشگاه اصفهان تدریس شده. در فهرست سرفصل‌های این آموزش آمده معادلات مرتبه اول، معادلات مرتبه دوم و بالاتر، حل معادله به کمک سری‌های توانی، تبدیل لاپلاس و حل دستگاه معادلات دیفرانسل خطی در این آموزش گنجانده شده است.

سومین لینک در ادامه تجربه یادگیری ماهان رستگار آمده و مربوط به آموزش آمار و احتمال مهندسی است که توسط دکتر آرمان ری بد دارای مدرک دکتری تخصصی آمار- آمار ریاضی تدریس شده است. مدرس در چکیده آموزش از محتوای آموزشی این دوره می‌گوید. به گفته او چند فصل مختلف براساس سرفصل‌های آموزش آمار و احتمال مهندسی در این دوره آموزشی تدارک دیده شده.

در این دوره آمار توصیفی، محاسبه احتمال و قوانین شانس، توزیع‌های احتمال، متغیر تصادفی، متغیر تصادفی گسسته و پیوسته، نمونه‌گیری و توزیع‌های نمونه‌ای، برآوردیابی به صورت برآورد نقطه‌ای و برآورد فاصله‌ای، آزمون فرض آماری، تحلیل دومتغیره و رگرسیون، تحلیل داده‌های طبقه‌ای و انجام آزمون‌های برازش، استقلال و هم‌توزیعی است. در درس پایانی به نمونه سوالات آزمون کارشناسی ارشد و پاسخ تشریحی هر کدام از آنها پرداخته می‌شود.

چهارمین آموزشی که ماهان رستگار لینک آن را به اشتراک گذاشته، آموزش ریاضی مهندسی با تدریس دکتر امید زندی است. مدرس در چکیده آموزش با اشاره به اینکه این درس یکی از مهمترین دروس اغلب رشته‌های مهندسی است، درباره تقسیم‌بندی دوره آموزشی به چهار فصل می‌گوید. در این آموزش به آنالیز فوریه، حل معادلات PDE، توابع مختلط و نگاشت، انتگرال‌گیری مختلط پرداخته شده. یکی از ویژگی‌های این آموزش حل مثال‌های متنوع است که باعث انتقال بهتر مطالب می‌شود.

پنجمین دوره آموزش معرفی شده در این تجربه یادگیری، آموزش ریاضی عمومی 2 است که ریحانه محمدی‌نژاد؛ دانشجوی دکتری تخصصی ریاضی آن را تدریس کرده است.

طبق رئوس مطرح شده این آموزش به صورت‌های مبهم، انتگرال‌های ناسره و فرمول تیلور، دنباله و سری، سری توانی، توابع برداری، جبرخطی، توابع چندمتغیره، انتگرال چندگانه و آنالیز برداری پرداخته است

پیش نیاز این درس آموزش ریاضی 1 همراه با حل مثال و تست کنکور ارشد اعلام شده است. ششمین لینک به اشتراک گذاشته شده توسط ماهان رستگار، مخاطب را به آموزش معادلات دیفرانسیل به همراه حل سوالات آزمون کارشناسی ارشد هدایت می‌کند. این دوره آموزشی به همت دکتر مصطفی کلامی هریس؛ دارای مدرک دکتری تخصصی مهندسی برق- کنترل تدریس شده است.

در این آموزش انواع معادلات دیفرانسیل و معادلات دیفرانسیل تفکیک پذیر، معادلات دیفرانسیل مرتیه اول کامل و عامل انتگرال‌گیر، معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم خطی، حل معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم غیرهمگن، معادلات دیفرانسیل خطی مرتبه n (بالاتر از دو)، حل معادلات دیفرانسیل با استفاده از سری‌های توانی، معادلات اویلر و نقاط تکین (منفرد) در دو بخش، کاربرد تبدیل لاپلاس در حل معادلات دیفرانسیل مطرح شده و در پایان نیز نمونه سوالات کنکور کارشناسی ارشد بررسی و حل شده است.

هفتمین دوره آموزشی که در پایان متن تجربه یادگیری ماهان رستگار آمده، آموزش درس ریاضی عمومی 1 به همراه حل مثال و تست کنکور کارشناسی ارشد است که توسط دکتر فرشید شیرافکن؛ دارای مدرک دکترای تخصصی بیوانفورماتیک تدریس شده است. این آموزش در مدت زمانی بیش از 30 ساعت ضبط شده و مفاهیمی همچون حد، پیوستگی، مجانب، مشتق، مستق‌گیری، آهنگ تغییر، کاربردهای مشتق، قاعده هوپیتال، انتگرال معین، انتگرال ناسره، کاربردهای انتگرال، مختصات قطبی، اعداد مختلط، دنباله و سری به صورت کامل برای مخاطب شرح داده شده است.

آخرین لینکِ به اشتراک گذاشته شده هم مربوط به آموزش درس ریاضی پایه دانشگاهی است که دکتر فرشید شیرافکن تدریس آن را عهده‌دار بوده است. در این دوره آموزشی مدرس طی دوازده ساعت، مجموعه‌ها، توان، ب.م.م، ک.م.م، چندجمله‌ای‌ها، اتحادها، نامساوی‌ها، نامعادلات، ضریب زاویه، معادله خط، مثلثات، تصاعد حسابی و هندسی، تابع، دامنه، برد، تساوی دو تابع، اعمال جبری روی تابع، ترکیب توابع، توابع زوج و فرد، تابع یک به یک، تابع وارون و انواع توابع را برای کاربران توضیح داده است.

ماهان رستگار در پایان، سایت فرادرس را محلی برای پیدا کردن بهترین مکان برای یادگیری بیشتر با هزینه پایین و قابلیت‌های جالب معرفی کرده است.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *