آموزش نقاشی دیجیتال از پایه — تجربه یادگیری علی انتظاری — کاربر فرادرس

۴۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
آموزش نقاشی دیجیتال از پایه — تجربه یادگیری علی انتظاری — کاربر فرادرس

درست است که نقاشی دیجیتال هزینه‌های نقاشی سنتی را روی دست شما نمی‌گذارد. نه بوم می‌خواهد، نه آبرنگ و نه مداد رنگی و... اما برای یاد گرفتن و کسب درآمد از آن قطعا نیاز دارید هزینه کنید. حالا اگر به دنبال آموزش‌های حضوری باشید شاید به نتیجه‌ای این‌چنین برسید: آموزش توسط استاد متخصص در 10 یا 20 جلسه با هزینه چند میلیون تومان. 

بدون تردید پرداخت هزینه‌های چند میلیونی برای آموزش یک دوره نقاشی دیجیتال به صرفه نیست. به خصوص اگر در آغاز راه باشید و ندانید مستعد انجام کار در این حوزه هستید یا نه. گزارش امروز ما از تجربه یادگیری یکی از کاربران فرادرس تهیه شده که برای یادگیری نقاشی دیجیتال از سرچ کردن و نقطه صفر شروع کرده است. 

علی انتظاری؛ کاربر و همراه فرادرس برای یافتن آموزش رایگان نقاشی دیجیتال جستجو کرده و آنچه یافته، آموزش‌هایی با زبان روسی، ژاپنی و انگلیسی بوده‌اند. آن‌طور که می‌گوید از جستجو کردنِ بیشتر ناامید نشده و ادامه راه، او را به آموزش‌های مجازی این هنر به زبان فارسی رسانده. ما در متن زیر آنچه علی انتظاری؛ هنرمند نقاش و کاربر فرادرس پشت سر گذاشته با هم مرور می‌کنیم:

علی انتظاری؛ علاقه‌مند به نقاشی دیجیتال و کاربر فرادرس است که متن تجربه یادگیری خود را با مخاطبان اینگونه به اشتراک گذاشته:

علاقه اولیه من به نقاشی دیجیتال به آشنایی‌ام با کمیک تحسین شده Saga برمی‌گردد. Saga یکی از داستان‌های مصوری است که من همیشه در کنار «مانگا مرد تک مشتی» به دیگران توصیه می‌کنم.

او می‌گوید سعی کرده کمیک یا رمانی پیشنهاد بدهد که از آن فیلم، انیمه و انیمیشن نساخته باشند. به گفته علی انتظاری، ماهیت کمیک و داستان‌های مصور او را به سمت نقاشی دیجیتال جذب کرده و این حس با کمیک ساگا بیشتر هم شده. او قصد داشته داستان و شخصیت‌هایش را خلق کند. به همین علت داستانی هم می‌نوسد اما بالا بودن هزینه طراحی کمیک، مانع ادامه کار او می‌شود.

نقطه شروع یادگیری نقاشی دیجیتال توسط علی انتظاری از همینجاست. او نوشته: یکی از مشکلات من در آن زمان هزینه ای بود که باید برای شروع می‌پرداختم. موضوعی که به مشغله ذهنی من تبدیل شده بود. البته آموزش‌هایی به زبان انگلیسی، روسی و ژاپنی برای طراحی کاراکترهایی شبیه به «دیزنی»، کمیک‌های آمریکایی، مانگا و غیره در «یوتیوب» پیدا می‌شد.

اما تسلط من به زبان انگلیسی در حدی نبود که آموزش‌ها برایم مفید واقع شوند. پس برای یادگیری شروع به سرچ کردن آموزش طراحی رایگان نقاشی دیجیتال در گوگل کردم. آنچه علی انتظاری به آن دست یافته آموزش نقاشی دیجیتال در فرادرس توسط مهندس میلاد صادقی بوده.

مدرسِ این دوره در ابتدای آموزش یادآور می‌شود همه آنچه درباره نقاشی دیجیتال نیاز دارید، از مبانی هنرهای تجسمی گرفته تا رنگ و پرسپکتیو، آناتومی و پیکرشناسی انسان در این آموزش موجود است. آموزشی که همانند دیگر آموزش‌های فرادرس از قالب پروژه‌محور بودن پیروی می‌کند. مدرس می‌افزاید: در خلال آموزش موضوعات از مثال‌های هر بخش استفاده می‌شود که مهمترین آنها مربوط به پرسپکتیو، پیکرشناسی، آناتومی و فیگور انسان است.

آشنایی با نرم‌افزار Mischief برای تهیه اتود اولیه نخستین گام در این آموزش است. با توجه به بالا بودن هزینه ابزارهای طراحی و نقاشی و جابه‌جاییِ این ابزارها می‌توان به مزیت نقاشی دیجیتال پی برد. پایین آمدن این هزینه، افزایش امکان جابه‌جایی و دقت در طراحی نهایی جزو مزیت‌های نقاشی دیجیتال ذکر شده است.

علاوه بر این که زمان رسیدن به نتیجه هم کوتاه‌تر خواهد شد. آن‌طور که مدرس این دوره آموزشی تاکید کرده برای نقاشی دیجیتال به یک کامپیوتر، ماوس، قلم نوری و یک نرم‌افزار میزبان نیاز دارید. به گفته مهندس میلاد صادقی در طراحی و نقاشی چه به صورت دیجیتال و چه بر روی کاغذ نیمی از کار مربوط به رسم اتود اولیه و نحوه استفاده از خطوط است.

برای تسلط به پرسپکتیو و شیوه استفاده از خطوط آن نیز مثال‌هایی به طور عملی در این آموزش گنجانده شده. چرا که پرسپکتیو، رسم اشیا و مکان‌ها در فضا بسیار مهم تلقی می‌شود. فصلی از این آموزش هم به رنگ‌ها، شناخت و استفاده از رنگ‌ها پرداخته. پس از اتود زنی اولیه، رنگ‌آمیزی و مراحل خروجی گرفتن و همچنین اضافه کردن جزئیات مرور می‌شود. علاوه بر اینکه تکنیک‌های مربوط به رسم هم مورد توجه قرار می‌گیرند.

مدرسِ این دوره آموزشی می‌گوید: قابلیت کلیدیِ Mischief که باعث انتخابِ این نرم‌افزار شده، آن است که بوم نامحدود در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این ویژگی در سایر نرم‌افزارها مشاهده نمی‌شود. همین ویژگی است که به کاربر توانایی رسم تمام جزئیات را بدون محدودیت می‌دهد. بنابراین برای ایده‌پردازی نیاز به تغییر بوم و ابعاد وجود ندارد. قابلیت دیگر نرم‌افزار Mischief این است که ظرف چند دقیقه می‌توان تمام ابزارها و امکانات موجود در آن را آموخت و به سطح حرفه‌ای نزدیک شد.

مدرس این دوره معتقد است بقیه مطالبِ ترسیم مربوط به مهارت فردی شخص در طراحی است و این مورد هم جزو نقاط قوت نرم‌افزار Mischief محسوب می‌شود. به این ترتیب هر کاربر با هر سطح تخصص می‌تواند در کمترین زمان ممکن، تسلط کافی را روی این نرم‌افزار پیدا کند.

در بخش‌های بعدی نیز مبانی کلی هنرهای تجسمی، رنگ و Contrast، پرسپکتیو، طراحی الگو، اتودزنی طرح، ایجاد Concept در فتوشاپ، افزودن رنگ‌های اولیه به محیط شهری، اضافه کردن رنگ‌های اولیه به محیط طبیعی و ترکیب محیط طبیعی با فضای شهری آموزش داده شده است.

همین آموزش مجازی توانسته زمینه آشنایی علی انتظاری را با آموزش‌های دیگر نیز فراهم کند. چنانچه او نوشته تا قبل از این، آموزش دیگری از مجموعه فرادرس تهیه نکرده بوده. هرچند آن زمان برای خریدِ آموزش مجازی نقاشی دیجیتال قدری دچار تردید شده است. اما قیمت پایین آموزش که او آن را «منصفانه» می‌خواند باعث خرید این آموزش مجازی شده است.

علی انتظاری به خاطر دارد بعد از خریدِ آموزش، یادگیریِ نقاشی دیجیتال یادگیری را آغاز نکرده. شروع یادگیری او به زمانی برمی‌گردد که ضیافت ماه مبارک رمضان آغاز شده و او توانسته آموزش فتوشاپ را هم از مجموعه فرادرس تهیه کند. علی انتظاری در فاصله تعطیلات تابستانی آموزش‌های تهیه شده از فرادرس را آغاز می‌کند.

تجربه یادگیری علی انتظاری

آموزش مقدماتی فتوشاپ که علی انتظاری از آن نام برده، توسط مهدی اشرفی؛ کارشناس ارشد علوم رایانه تدریس شده. در این آموزش، کاربران با ماهیت تصاویر دیجیتال، محیط فتوشاپ و نحوه استفاده از هر بخش آشنا می‌شوند.مهدی اشرفی؛ مدرس این دوره آموزشی می‌گوید: مهمترین کارهای فتوشاپ شامل رتوش و ابزارهای مهم آن در این دوره آموزشی گنجانده شده.

آموزش‌های دیگر شامل پنل حافظه، برش تصاویر با ابزارهای کاربردی، انتخاب انواع ابزار، منوی انتخاب، مونتاژ، انواع لایه‌ها و قفل آنها، افکت و ادغام لایه‌ها، متحرک‌سازی و مونتاژ برای ساخت کلیپ، فیلتر و اکشن است که طی 11 جلسه تدوین شده است. مدرس یادآوری می‌کند با استفاده از این مباحث در همین دوره آموزشی روی چند نمونه واقعی کار می‌شود.

اما در میانه راه، این آموزش فتوشاپ علی انتظاری را خسته می‌کند. او نوشته: آموزش فتوشاپ بد نبود، اما من به تمام امکانات فتوشاپ نیاز نداشتم. بلکه برای یادگیری طراحی دیجیتال بی‌تاب بودم. به همین دلیل آموزش فتوشاپ را نیمه‌کاره رها کردم و به سراغ نقاشی دیجیتال رفتم.

او درباره آموزش نقاشی دیجیتال نوشته: این آموزش فشرده است و در آن از ترکیب رنگ، کنتراست و پرسپکتیوِ تک‌نقطه‌ای و دونقطه‌ای و مبانی نقاشی به صورت کلی صحبت شده. اتودزنی در نرم‌افزار Mischief و رنگ‌آمیزی هم در فتوشاپ انجام می‌شد. از نظر این کاربر فرادرس نرم‌افزار Mischief دارای محیط ساده‌ای است و مانند فتوشاپ پیچیدگی ندارد.

او مزیت دیگر نرم‌افزار Mischief را بوم نامحدود و کمک به خلاقیت خود به عنوان کاربر می‌داند. علی انتظاری کار با نرم‌افزارهای پیچیده را به تازه‌کارها پیشنهاد نکرده، اما می‌گوید: یادگیری فتوشاپ لازم است. این هنرمندِ همراه با فرادرس اضافه کرده برنامه‌های سبک و ساده، اغلب امکانات کمتری دارند و برای اتودزنی و کارهای ابتدایی به درد می‌خورند.

آن‌طور که در تجربه یادگیری علی انتظاری آمده، دوره آموزشی فرادرس بعد از مبانی پایه به سمت آموزش آناتومی بدن انسان رفته است. مهندس میلاد صادقی؛ مدرس این دوره آموزشی آموزش دیگری با عنوان طراحی حیوانات با اسکچ بوک نیز دارد. البته علی انتظاری به علت ندیدن این آموزش، نظری درباره آن نداده و به معرفی آن اکتفا کرده است.

او استفاده از کتاب آناتومی حیوانات مختص دانشجویان رشته دامپزشکی و همینطور آناتومی انسان مختص رشته‌های پزشکی را هم پیشنهاد داده. این هنرمند معتقد است مدل‌های ابتدایی که برای رسم اولیه بدن استفاده می‌شوند، فرد را با آناتومی بدن بیشتر آشنا می‌کنند.

توصیه دیگر علی انتظاری این است که پس از گذراندن این مراحل چند برگ نقاشی و یک مداد طراحی بردارید و در کافه‌ها مشغول ترسیم افراد در حالات مختلف شوید. نقدی که علی انتظاری به دوره آموزشی نقاشی دیجیتال فرادرس وارد کرده این است که طراحی کاراکتر در این دوره بسیار کمرنگ بوده اما درس‌های پایه‌ای مفیدی در آن گفته شده است.

او پیشنهاد داده که مخاطبان از آموزش‌های زبان اصلی هم استفاده کنند. چرا که دوره آموزشی فرادرس برای افراد تازه‌کار بسیار مناسب است اما نمی‌توان به آن صفت کامل را اطلاق کرد. از نظر علی انتظاری تمرین کردن، بهترین آموزگار برای نقاشی دیجیتال است. چنانچه نشستن و نگاه کردن آموزش‌ها چیزی به مهارت فرد اضافه نمی‌کند.

او در نهایت اینطور بیان کرده که دوره آموزشی نقاشی دیجیتال در زمان استفاده برای من بسیار مفید بوده و خیلی چیزها را به عنوان کارآموز به من یاد داده است. بعد از یادگیری مسایل پایه، افراد بهتر می‌توانند از منابع زبان خارجی استفاده کنند و مهارت‌های خود را توسعه بدهند. با این حال علی انتظاری همچنان تاکید می‌کند که پیشرفت اصلی در نقاشی دیجیتال با تمرین کردن میسر می‌شود.

آموزشِ دیگری که در متن تحجربه یادگیری علی انتظاری به مخاطبان معرفی شده، آموزش طراحی حیوانات با نرم‌افزار Sketch Book است. علی انتظاری با وجود عدم استفاده از این دوره آموزشی نام آن را با مخاطبان در میان گذاشته تا اگر علاقه‌مند به یادگیری هستند به این آموزش رجوع کنند. در چکیده این آموزش، کاربر مطلع می‌شود با آموزشی روبروست که برای اتودزنی موارد ارگانیک یا حیوانات استفاده می‌شود.

این نرم‌افزار برای رنگ‌آمیزی کاربردی ندارد و کاربر را با مبحث حجم آشنا می‌کند. حتی به مبحث سایه-روشن نیز پرداخته نمی‌شود. با شروع آموزش، کاربر با دسته‌بندی رسم به دو دسته اسکلت حیوانات و عضلات آنها آشنا می‌شود. مدرس می‌گوید: اسکلت و عضلات حیوانات غیرواقعی باید توسط خودِ کاربر انجام شود.

نقطه قوت نرم‌افزار اسکچ‌بوک سطح بالای طراحی با آن است. مزیت دیگر، وجود نسخه اندروید است که کاملا شبیه به نسخه ارائه شده برای ویندوز طراحی شده. مزایای دیگر اسکچ‌بوک سازگاری کامل با فتوشاپ، امکانات ساخت انیمیشن، لایه‌بندی و وجود حلقه دسترسی است. طراحی متقارن در هر دو محور X و Y به صورت همزمان و وجود ابزار خط ثابت، همچنین قابلیت تنظیم Distance برای این نرم‌افزار از مزیت‌های کاربردی و کاربرپسند به شمار می‌آیند.

گذشته از آشنایی با نرم‌افزارهایی که علی انتظاری؛ هنرمند و همراه فرادرس در تجربه یادگیری خود از آنها یاد کرده، درباره وسایل موردنیاز هم مخاطبان را راهنمایی کرده است. او داشتن لپ‌تاپ یا کامپیوتر یا تبلت، قلم نوری و ذهن خلاق و پشتکار را لازم دانسته. علی انتظاری درباره خلاقیت فرد علاقه‌مند به نقاشی دیجیتال توصیه‌هایی داشته. او گفته: تقلید از دیگران در شروع کار ایرادی ندارد اما این تقلید نباید در کار حرفه‌ای شما وارد شود. بنابراین تلاش کنید کار خود را تبدیل به امضای خود کنید.

در بخش دیگری برای مخاطبان توضیح داده که راه‌ها و سایت‌های متفاوتی برای انتشار کارهای شما وجود دارد. نقاشی دیجیتال می‌تواند شما را با کاراکترسازی، بازی، انیمیشن به درآمد دلاری هم برساند. اما به گفته علی انتظاری اصل کار، مهارت و خلاقیت شماست. او به علاقه‌مندان نقاشی دیجیتال پیشنهاد کرده در فضای مجازی فعال باشند و آثار خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارند.

نکته دیگری که او درباره قلم نوری یادآور شده این است که تهیه آن ضروری است، چرا که نمی‌توان از ماوس برای نقاشی دیجیتال استفاده کرد. او درباره برند و قیمت‌های قلم نوری موجود در بازار اطلاعاتی به مخاطبان داده و اضافه کرده اگر با نقاشی دیجیتال به درآمد خوبی رسیدید، بد نیست وسایل کار خود را هم بهبود بدهید.

علی انتظای در پایان یادآور شده یکی از نکات خوب فرادرس آن است که هر شخصی می‌تواند در آن تدریس کند. علاوه بر این قیمت آموزش‌ها هم مناسب است. او اظهار امیدواری کرده که دوستان بیشتری به این مدرسان بپیوندند و تجربه‌های خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *