دایرکت اینستاگرام چیست و کجاست؟ — آموزش پیام خصوصی در اینستا

۲۹۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
دایرکت اینستاگرام چیست و کجاست؟ — آموزش پیام خصوصی در اینستا

اینستاگرام صرفا راجع به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها یا لایک کردن پست‌های دیگران نیست. این شبکه اجتماعی به شما اجازه می‌دهد از طریق قابلیت پیام‌های دایرکت نیز به تعامل با اعضای خانواده و همینطور دوستان و آشنایان بپردازید. پیام‌های دایرکت اینستاگرام اساسا چت‌هایی خصوصی هستند که از طریق اپلیکیشن موبایل و همینطور نسخه تحت وب اینستاگرام در دسترس قرار می‌گیرند. در ادامه این مقاله هرچه لازم است راجع به دایرکت اینستاگرام بدانید را توضیح خواهیم داد.

همچنین پیش از ادامه مقاله لازم است یادآور شویم در صورتی که تمایل دارید قابلیت‌ها و تنظیمات اینستاگرام را بهتر و بیشتر یاد بگیرید و حداکثر بهره را از آن‌ها ببرید می‌توانید مطلب آموزش اینستاگرام مجله فرادرس را مطالعه کنید، یا اگر می‌خواهید بدانید دقیقاً دایرکت چیست و چه کاربردی در شبکه‌های اجتماعی دارد مطلب دایرکت چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

چطور می‌توان به ارسال و دریافت پیغام در دایرکت اینستاگرام پرداخت؟

دسترسی به دایرکت اینستاگرام از طریق اپلیکیشن این شبکه اجتماعی روی موبایل‌های هوشمند بسیار آسان است. بعد از باز کردن اپلیکیشن و ورود به حساب کاربری، شاهد بارگذاری فید خود خواهید بود. اگر شخص خاصی را مد نظر دارید که می‌خواهید برای او پیغام بفرستید، به پروفایل او رفته و سپس روی گزینه Message بزنید. حالا یک صفحه جدید باز می‌شود که امکان چت کردن دوطرفه را مهیا می‌سازد.

در این صفحه قادر به انجام کارهای گوناگونی هستید:

  • با انتخاب گزینه Camera که آیکنی به شکل یک دوربین است می‌توانید عکس بگیرید
  • می‌توانید یک پیام تایپ کنید
  • می‌توانید با استفاده از آیکن میکروفون به ضبط یک پیام صوتی بپردازید
  • می‌توانید از گالری موبایل خود یک تصویر انتخاب کرده و برای شخص مقابل بفرستید
  • با دسترسی به قابلیت GIPHY هم قادر به ارسال تصاویر متحرک (گیف) یا استیکرهای گوناگون خواهید بود.

دایرکت اینستاگرام

ناگفته نماند که پیش از استفاده از قابلیت ارسال تصویر و پیام صوتی، لازم است جوازهای لازم را در اختیار اینستاگرام بگذارید. اینستاگرام در دفعه نخستی که از این قابلیت‌ها استفاده می‌کنید خود خواستار جواز می‌شود و از طرف دیگر خود شما هم می‌توانید در تنظیمات موبایل این جوازها را صادر کنید.

برای مشاهده تمام چت‌های خود، کافی است روی آیکن هواپیمای کاغذی که در گوشه بالا سمت راست صفحه اصلی اینستاگرام به نمایش درمی‌آید بزنید. در اینجا تمام پیام‌های دایرکت اینستاگرام خود را خواهید یافت. بار دیگر تاکید می‌کنیم که اگر به هر دلیلی به اپلیکیشن موبایل اینستاگرام دسترسی ندارید، از طریق سایت رسمی (+) این شبکه اجتماعی هم قادر به مشاهده و ارسال پیام‌ها خواهید بود.

چطور پست‌های اینستاگرامی را از طریق پیام دایرکت به اشتراک بگذاریم؟

دایرکت اینستاگرام

اگر با پست جالبی در فید خود مواجه شده‌اید و می‌خواهید آن را به صورت خصوصی برای شخصی دیگر ارسال کنید، کافی است روی آیکن هواپیمای کاغذی تعبیه شده در زیر پست بزنید. این آیکن را درست کنار آیکن مربوط به کامنت‌ها خواهید یافت. به این ترتیب لیستی حاوی مخاطبان رایج شما به نمایش در می‌آید و اگر شخص مورد نظر در لیست نبود هم قادر به جستجوی حساب کاربری او هستید.

ارسال استوری‌ها برای دیگران هم دقیقا به همین شکل کار می‌کند.

چطور در دایرکت اینستاگرام گروه بسازیم؟

دایرکت اینستاگرام از قابلیت مکالمه گروهی نیز پشتیبانی می‌کند و با دنبال کردن گام‌های بالا و سپس کلیک کردن روی گزینه + در نوار جستجو، قادر به ارسال پست‌ها برای یک گروه خواهید بود.

برای ساخت یک چت گروهی، درست مشابه آنچه در واتس‌اپ یا تلگرام یافت می‌شود، به صفحه پیام‌های دایرکت خود بروید. حالا روی دکمه‌ای که شبیه به یک مداد درون یک کادر مربعی شکل است بزنید. شاهد لیستی شامل فالوئرهای خود در بخش Suggested خواهید بود. تیک افرادی که می‌خواهید در گروه حضور داشته باشند را بزنید. اگر هم شمار فالوئرها زیاد است و افراد مورد نظر خود را نمی‌یابید می‌توانید به سراغ قابلیت Search بروید.

آیا می‌توان پروفایل‌ها را هم در دایرکت اینستاگرام به اشتراک گذاشت؟

بیایید فرض کنیم که یک پروفایل جالب در اینستاگرام پیدا کرده‌اید و عقیده دارید که بهترین دوست‌تان عاشق آن خواهد شد. دو راهکار ابتدایی این خواهد بود که یا دوست خود را زیر یکی از پست‌ها تگ کنید یا یکی از پست‌ها را برای او بفرستید.

اما راهکاری دیگر هم وجود دارد. می‌توانید به سراغ پروفایل مورد نظر خود بروید و روی آیکن سه‌نقطه در گوشه بالا سمت راست رابط کاربری بزنید. سپس روی گزینه Share This Profile یا Copu Profile URL بزنید. گزینه دوم به شما اجازه می‌دهد که لینک پروفایل ر برداشته و آن را در دایرکت اینستاگرام یا سرویس‌های دیگر مانند تلگرام و واتس‌اپ به اشتراک بگذارید.

چطور از چت ویدیویی اینستاگرام استفاده کنیم؟

دایرکت اینستاگرام

از طریق پیام‌های دایرکت اینستاگرام قادر به دسترسی به چت‌های ویدیویی نیز هستید. برای این کار کافی است وارد چت خود با شخص مورد نظر شوید یا مکالمه‌ای تازه را با او آغاز کنید. برای آغاز چت ویدیویی، روی آیکن دوربین در گوشه بالا سمت راست، درست در کنار نام پروفایل، بزنید.

سوال این است که آیا می‌توان با چندین نفر نیز به صورت همزمان چت ویدیویی برقرار کرد؟ بله، و کارکرد این قابلیت نیز آسان‌تر از همیشه شده است. در واقع اینستاگرام طی چند وقت اخیر توجه ویژه‌ای به قابلیت چت ویدیویی خود داده تا قادر به رقابت با سرویس‌های چت ویدیویی مانند اسکایپ و زوم باشد. چت ویدیویی گروهی نیز به همان شکلی انجام می‌شود که در پاراگراف بالایی توضیح دادیم، تنها با این تفاوت که پیش از فشردن آیکن دوربین، لازم است تمام افراد را به گروه اضافه کنید.

چطور پیام‌های دایرکت اینستاگرام را بی‌صدا (Mute) کنیم؟

گاهی از اوقات ممکن است مشغله‌های زیادی داشته باشید و نتوانید تمرکز و وقت خود را به اینستاگرام اختصاص دهید. یا شاید یک نفر به صورت خاص رفتارهایی آزاردهنده از خود به نمایش می‌گذارد و می‌خواهید از شر او خلاص شوید. در چنین سناریوهایی، می‌توانید اشخاص را درون پیام‌های دایرکت بی‌صدا یا اصطلاحا Mute کنید. این یعنی هنگام دریافت یک پیغام جدید از شخص مورد نظر، نوتیفیکیشنی به دست شما نخواهد رسید.

برای این کار صرفا روی صفحه پیام‌های شخص مورد نظر کلیک کرده و سپس روی نام پروفایل او بزنید. حالا می‌توانید از بین دو گزینه «بی صدا کردن پیام‌ها» (Mute Messages) یا «بی‌صدا کردن اعلانات تماس» (Mute Call Notifications) یکی را انتخاب کنید. یک راهکار دیگر هم این است که به لیست چت‌های دایرکت خود بروید و روی بخش مربوط به شخص مورد نظر خود، به سمت چپ سوایپ کنید. حالا دو باکس به نمایش درمی‌آید: Mute و Delete. کافی است گزینه Mute را انتخاب کنید و کار به پایان می‌رسد.

چطور پیام‌های دایرکت اینستاگرام را لایک کنیم؟

دایرکت اینستاگرام

لایک کردن پیام‌های دایرکت دقیقا به همان شکلی انجام می‌شود که پست‌های عادی اینستاگرام را لایک می‌کنید. برای این کار کافی است دو بار روی تصویر یا پیام متنی بزنید. سپس شاهد ظاهر شدن یک قلب کوچک در بخش پایینی پیام خواهید بود.

چطور پیام‌های ارسالی دایرکت را پاک کنیم؟

گاهی ممکن است دست به اشتباهی مهلک زده و پیغامی بفرستید که آرزو می‌کردید نفرستاده بودید و به زبان ساده تر به دنبال حذف دایرکت های اینستاگرام باشید. آیا می‌توان پیام‌های دایرکت اینستاگرام را به گونه‌ای پاک کرد که شخص مقابل قادر به دیدن آن‌ها نباشد؟ خوشبختانه بله. اما لازم است خیلی سریع اقدام کنید، زیرا پاک کردن پیغام بعد از اینکه توسط گیرنده مشاهده شد دیگر فایده‌ای ندارد.

برای پاک کردن پیغامی که می‌خواهید، انگشت خود را روی آن نگه دارید. حالا دو گزینه ظاهر می‌شود: Copy و Unsend. گزینه دوم به شما اجازه می‌دهد پیام را به صورت کامل از صفحه مکالمات پاک کنید. با این همه اگر نوتیفیکیشن‌های طرف مقابل روشن باشد، او به احتمال زیاد پیام شما را پیشتر مشاهده کرده است.

اینستاگرام ضمنا به شما می‌گوید که شخص مقابل پیام‌ها را مشاهده کرده است یا خیر. اگر پیام مشاهده شده باشد، عبارت Seen در زیر آن درج می‌شود.

آیا می‌توان بدون Seen شدن پیام‌های دایرکت اینستاگرام را خواند؟

قابلیت باخبر شدن از اینکه پیام‌ها دیده‌ شده‌اند یا خیر می‌تواند بسیار کارآمد باشد. اما گاهی شرایط طوری رقم می‌خورد که همین قابلیت تبدیل به یک سردرد واقعی می‌شود. متاسفانه امکان خاموش کردن این قابلیت هم وجود ندارد. بنابراین آیا می‌توان پیام‌های دایرکت را به گونه‌ای مشاهده کرد که فرستنده از موضوع باخبر نشود؟ چنین کاری امکان‌پذیر است، اما قلق خاص خود را دارد.

پیش از هر چیز با فعال‌سازی نوتیفیکیشن‌ها قادر به خواندن پیام‌های دایرکت کوتاه روی موبایل هوشمند خود خواهید بود. برای این کار به تنظیمات رفته و سپس به سراغ Instagram، بعد Notifications و در نهایت Allow Notifications بروید. اما این روشی نیست که همیشه جواب بدهد. اگر پیام‌های دایرکت از مقدار مشخصی طولانی‌تر باشند، نمی‌توانید تمام متن را مطالعه کنید. اگر هم تصویری برای شما ارسال شود، ممکن است با ابعادی کوچک‌تر از اینکه قابل مشاهده باشد به نمایش درآید. گاهی هم ممکن است اصلا متوجه نوتیفیکیشن نشوید.

یک راه دیگر هم برای خواندن پیام‌های دایرکت اینستاگرام وجود دارد بدون اینکه شخص مقابل متوجه شود. در واقع این ترفند مشابه به ثبت یک اسکرین‌شات مخفیانه در اپلیکیشن اسنپ‌چت است. نمی‌توانیم موثر بودن آن را تضمین کنیم، اما در بخش اعظمی از مواقع به خوبی کار می‌کند.

اپلیکیشن را باز کرده و به بررسی پیام‌های دایرکت خود بپردازید، اما روی پیام کلیک نکنید. حالا اینستاگرام را به حالت تعلیق درآورید، اما آن را کاملا نبندید. سپس با کلیک روی Airplane Mode در موبایل خود، هرگونه اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای یا شبکه‌های مخابراتی را قطع کنید. به اینستاگرام بازگردید و حالا می‌توانید پیام دایرکت را بخوانید، بدون اینکه عبارت Seen برای فرستنده پیغام به نمایش درآید.

دایرکت اینستاگرام

اگر پیام ارسالی برای شما در واقع یک پست یا استوری به اشتراک گذاشته شده باشد، این قابلیت به خوبی کار نمی‌کند. زیرا پیش از اینکه موبایل را در حالت Airplane قرار دهید، پیام‌های دایرکت شما بارگذاری شده‌اند و نه پست‌هایی که حاوی لینک هستند. در هر صورت اما از این قابلیت می‌توانید برای خواندن متون استفاده کنید.

در مرحله بعدی به Seetings رفته و گزینه Log Out را انتخاب کنید. اگر هم چندین اکانت اینستاگرام دارید لازم است از تمامی آن‌ها خارج شوید. اپلیکیشن را ببندید و موبایل را از حالت Airplane خارج کنید. حالا لازم است دوباره وارد اکانت‌ یا اکانت‌های خود شوید. اگر همه‌چیز به خوبی پیش رفته باشد، اینستاگرام همچنان یک نوتیفیکیشن جدید برای شما ارسال کرده و می‌گوید که پیامی تازه دارید.

«پیشنهادات» پیام‌های دایرکت اینستاگرام بر مبنای چه هستند؟

در زیر مکالمات خود ممکن است شاهد لیستی به نام «Suggested» باشید که لیستی متفاوت از مخاطبان را به نمایش درمی‌آورد. همین باکس گاهی میان پست‌های موجود در فید شما و همینطور در پروفایل هم به نمایش درمی‌آید. البته نیازی به نگرانی نیست و هیچکس دیگری به جز شما این لیست را مشاهده نمی‌کند.

اما معنای لیست «Suggested» در اینستاگرام چیست؟ این لیست خیلی ساده حاوی اکانت‌هایی است که به عقیده اینستاگرام برای شما جالب خواهند بود. اما افراد حاضر در لیست Suggested بر چه مبنایی انتخاب شده و در دایرکت اینستاگرام به نمایش درمی‌آیند؟ این پیشنهادات به چند فاکتور مختلف بستگی دارند.

گاهی از اوقات شامل فالوئرهایی خواهید بود که شما آن‌ها را متقابلا فالو نکرده‌اید. در این موارد، اینستاگرام شما را به ترغیب به ارتباط با افراد تازه می‌کند. گاهی هم اگر چندین اکانت مختلف داشته باشید، اینستاگرام پیشنهاد می‌کند که اکانت دیگر خود را فالو کنید. در چنین شرایطی، پیشنهادات ممکن است حاوی اکانت‌هایی باشد که پروفایل دیگر شما را دنبال کرده‌اند.

به صورت مشابه، لیست پیشنهادی مورد نظر می‌تواند وابسته به منطقه زندگی شما هم باشد، خصوصا اگر سرویس‌های لوکیشن را روی موبایل خود فعال کرده باشید. در سایر مواقع نیز اینستاگرام با دسترسی به لیست مخاطبان موبایل شما، حساب‌های کاربری مرتبط را یافته و پیشنهاد می‌دهد.

آیا می‌توان قابلیت Suggestions را خاموش کرد؟

آیا دائما در حال مشاهده کسی در لیست پیشنهادی پیام‌های دایرکت اینستاگرام خود هستید که نمی‌خواهید او را مشاهده کنید؟ سوال این است که آیا می‌توان از ظاهر شدن برخی پروفایل‌های خاص در صفحه پیام‌های دایرکت جلوگیری کرد یا خیر؟

بهترین گزینه شما این خواهد بود که کاربر مورد نظر را به صورت کامل بلاک کنید. برای این کار به پروفایل او رفته، روی آیکن سه‌نقطه در گوشه بالا سمت راست بزنید و سپس گزینه Block را انتخاب کنید. به این ترتیب او دیگر به هیچ طریقی قادر به تعامل با شما نخواهد بود و از لیست اکانت‌های پیشنهاد هم حذف می‌شود. اگر هم روزی روزگاری از کرده خود پشیمان شدید نیازی به نگرانی نیست و به راحتی قادر به آنبلاک کردن شخص مورد نظر خواهید بود.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Make Use of
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *