آموزش اکسل — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۴۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
آموزش اکسل — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

اکسل از آن دسته نرم‌افزارهایی است که هر چقدر بخواهید از آن دوری کنید راه خود را به سوی شما پیدا خواهد کرد. این ویژگی اکسل آن را تبدیل به ابزاری می‌کند که آشنایی با آن برای هر کسی ضرورت دارد. البته همه نیازی ندارند که در یک سطح باشند، بلکه هر کسی در حد نیاز خود باید این ابزار را بلد باشد.

با توجه به اهمیت زیاد این نرم‌افزار، در مجله فرادرس نیز زمان زیادی صرف تهیه‌ی آموزش‌ها و نکات مختلف برای مایکروسافت اکسل شده است. ما این آموزش‌ها را در دو دسته‌ی عمومی و پیشرفته قرار می‌دهیم و در این مطلب سعی می‌کنیم مهم‌ترین آموزش‌های هر دسته را به شما معرفی کنیم تا با توجه به سطح و نیازتان بتوانید از آن‌ها استفاده کرده و دانش خود را در زمینه‌ی این نرم‌افزار افزایش دهید.

همچنین خوب است بدانید که با توجه به شباهت‌های زیادی که بین اکسل و «گوگل شیتز» (Google Sheets) وجود دارد، بسیاری از نکات و آموزش‌هایی که در زمینه‌ی اکسل تهیه شده‌اند را می‌توانید برای کار با نرم‌افزار مدیریت صفحات گسترده‌ی گوگل نیز مورد استفاده قرار دهید. پس اگر حتی کاربر اکسل نیستید و به جای آن از «Google Sheets» استفاده می‌کنید نیز در این مطلب با ما همراه باشید، چراکه بسیاری از آموزش‌های ما برای شما نیز مفید خواهند بود.

آموزش‌های عمومی اکسل

دو مورد از مهمترین نکاتی که باید در زمینه‌ی کار با اکسل یا به طور کلی در زمینه‌ی صفحات گسترده بدانید، نحوه‌ی انتخاب سلول‌ها و مدیریت کاربرگ‌ها (Worksheets) است.

در واقع اگر به روش انجام این دو موضوع آشنا نباشید در هنگام کار مشکلات زیادی را تجربه خواهید کرد. برای یادگیری این دو مبحث می‌توانید به ترتیب از مطالب زیر در وبلاگ فرادرس استفاده کنید:

پس از یادگیری دو مورد قبلی، قطعا زمانی نیاز خواهید داشت که صفحات گسترده‌ی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. با این حال ممکن است که در زمان چاپ یا نمایش صفحه گسترده‌ی خود، بخواهید بخش‌هایی از آن را به صورت خصوصی نگه‌داشته و به مخاطبین نمایش ندهید. در چنین موقعی احتیاج دارید تا محتوای خود را مخفی کنید که این کار را می‌توانید به کمک مطلب زیر بیاموزید:

یکی دیگر از مسائلی که در هنگام تولید صفحات گسترده باید به آن توجه زیادی داشته باشید، صفرهای قبل از عدد هستند. در برخی از شرایط ما نیاز داریم تا قبل از اعداد خود صفر داشته باشیم. برای مثال ممکن است بخواهید کد ملی اشخاص یا شماره تلفن آن‌ها را وارد کنید، یا ممکن است با اعداد دودویی و باینری سروکار داشته باشید یا حتی ممکن است فقط بخواهید نظم خاصی در صفحه گسترده‌ی شما حاکم باشد. در هر صورت آموزش زیر می‌تواند مشکلات زیادی را برایتان حل کند:

یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام ایجاد صفحات گسترده مد نظر داشته باشید استفاده‌ی صحیح از نمودارها و گراف‌ها است. زمانی که می‌خواهید داده‌های موجود در صفحه گسترده‌ی خود را در جایی ارائه دهید، هیچ چیزی بهتر از استفاده از نمودارهای صحیح و زیبا توجه‌ها را به سمت شما جلب نمی‌کند. همچنین استفاده از گراف‌ها باعث ساده‌تر شدن درک مطالب شما نیز خواهد شد. ضمناً استفاده از رنگ‌بندی‌های مختلف برای جداول نیز تاثیر بسیار مهمی در نمایش داده‌های شما دارد. با استفاده از دو مطلب زیر می‌توانید زیبایی و خوانایی بسیار خوبی را در صفحات گسترده‌ی خود پیاده‌سازی کنید:

گاهی اوقات نیز استفاده از نمودارها و رنگ‌بندی در صفحه گسترده کافی نیست و ما نیازی داریم که تنها با رسم دستی نمودار یا فلوچارت قابل به تصویر کشیدن است. درست است که در چنین شرایطی می‌توان از نرم‌افزارهایی نظیر فتوشاپ برای طراحی استفاده کرده و سپس تصویر را وارد اکسل کرد، ولی خود اکسل ابزارهایی را در اختیار شما گذاشته است که به سادگی بتوانید به کمک آن‌ها به رسم فلوچارت بپردازید. در مطلب زیر توضیحات کامل‌تری در این زمینه داده شده است:

همچنین اگر به صورت گروهی بر روی یک پروژه کار می‌کنید یا می‌خواهید صفحه گسترده‌ی خود را با توضیحات کافی به شخصی دیگر ارسال کنید، می‌توانید از دیدگاه‌ها یا «Comments» در اکسل استفاده نمایید. مطلب زیر توضیحات کافی در این زمینه را به شما خواهد داد:

پس از آموختن این نکات، می‌توانید با خیال راحت نسبت به چاپ صفحه گسترده‌ی خود اقدام کنید. ولی مساله‌ای که وجود دارد این است که چاپ یک صفحه گسترده می‌تواند کار بسیار سختی باشد، چراکه عموما این نوع اسناد شامل داده‌های زیادی می‌شوند که قرار دادن آن‌ها در یک صفحه کاری بسیار دشوار است. در چنین شرایطی، آموزش زیر دقیقا همان‌چیزی خواهد بود که نیاز دارید:

همچنین اگر بخواهید که کارهای خود را با سرعت بیشتری انجام دهید، دانستن کلیدهای میانبر مهم اکسل می‌توانند کمک بسیاری به شما در این امر کنند.

آموزش‌های پیشرفته‌ی اکسل

زمانی که شما وارد بخش‌های پیشرفته‌ی اکسل می‌شوید، اولین چیزی که با آن روبرو خواهید شد فرمول‌ها و توابع اکسل هستند. از آنجایی که توابع و فرمول‌ها در اکسل محدودیتی ندارند، نمی‌توان یک مطلب معرفی کرد که شما بتوانید با استفاده از آن تمام این موارد را بیاموزید.

از همین رو در فرادرس نیز مهم‌ترین توابع اکسل در مطالب مختلفی آموزش داده شده‌اند. با این حال بهترین جا برای شروع استفاده از یک ویدئوی آموزشی است که بسیاری از فرمول‌ها و توابع پایه‌ای و اصلی را به شما می‌آموزد. توصیه‌ی ما به شما استفاده از آموزش زیر است:

پس از آشنایی با این توابع، برخی از توابع در اکسل وجود دارند که به قدری حائز اهمیت هستند که یک مطلب کامل را در فرادرس به خود اختصاص داده‌اند. به ترتیب آموزش‌های زیر به گرد کردن اعداد، مدیریت سلول‌ها و محدوده‌ها، شمارش و جمع پیشرفته و جست‌وجو در اکسل می‌پردازند:

برخی از توابع نیز در اکسل وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای حل کردن مسائل روزمره استفاده کرد. در مطلب زیر می‌توانید با 16 مورد از این توابع آشنا شوید:

امکانات دیگری نیز در اکسل وجود دارند که ممکن است نسبت به سایر موارد عمومیت کمتری داشته باشند. برای مثال در این زمینه می‌توان از نام‌گذاری یک محدوده در اکسل یا استفاده از جداول محوری (Pivot Tables) برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کرد که هر دو در فرادرس آموزش داده شده‌اند:

شاید بتوان گفت یکی از تخصصی‌ترین مباحث در اکسل استفاده از ماکروها است. این بحث به قدری پیشرفته است که کمتر کسی در اکسل به آن‌ها تسلط کامل دارد. با این حال با دانستن این مبحث می‌توانید کارهایی را در اکسل انجام دهید که شاید تا قبل از آن به نظر غیر ممکن می‌آمد. برای مثال می‌توانید یک کاری را ضبط کرده و هر زمانی که نیاز داشتید با یک کلیک در اکسل آن را تکرار کنید، و یا می‌توانید توابعی بنویسید که کارهایی بسیار پیشرفته را برایتان به طور کاملا خودکار انجام دهند. برای این مبحث هم می‌توانید از آموزش‌هایی که در ادامه آمده‌اند بهره بگیرید:

با استفاده از آموزش‌ها و مطالب بالا، می‌توانید به قدری در اکسل پیشرفت کنید که به سادگی برای مسائل روزمره یا کاری خود قادر به طراحی صفحات گسترده باشید. همچنین آموزش‌های دیگری نیز در فرادرس وجود دارند که می‌توانند تاثیر بالایی در پیشرفت شما داشته باشند. شما را به بازدید از برخی از این آموزش‌ها دعوت می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *