۱۶ رزومه ساز آنلاین و رایگان برای ساخت رزومه های حرفه ای

۱۷۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
۱۶ رزومه ساز آنلاین و رایگان برای ساخت رزومه های حرفه ای

افراد مختلف به شکل‌های مختلفی از رزومه نیاز دارند و حتی گاهی یک فرد، چند نسخه متفاوت از رزومه خود را برای رسیدن به اهداف و موقعیت‌های کاری مختلف می‌سازد. اما گاهی نوشتن رزومه با استفاده از قالب‌های بسیار ساده نمی‌تواند دستاوردهای حرفه‌ای شما را به درستی نمایش دهد. در اینجا باید از ابزارهای رزومه ساز حرفه‌ای کمک بگیرید. در این مطلب بررسی می‌کنیم که رزومه ساز چیست و چطور می‌توانیم یک رزومه تأثیرگذار بسازیم. همچنین، تعدادی از بهترین ابزارهای رزومه ساز آنلاین و رایگان خارجی و ایرانی را معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

رزومه چیست؟

«رزومه» (Resume) که گاهی اوقات با نام CV نیز شناخته می‌شود، مدرکی رسمی است که خلاصه‌ای از صلاحیت‌های حرفه‌ای افراد شامل سوابق و تجربه‌های کاری، مهارت‌ها، تحصیلات و دستاوردهای ویژه می‌شود. این مدرک به افراد کمک می‌کند که توانایی‌های خود را به کارفرمایان نشان دهند و آن‌ها را متقاعد کنند که واجد شرایط لازم برای استخدام در موقعیت شغلی مد نظرشان هستند.

کلمه «رزومه» از کلمه فرانسوی «Résumé» به معنی «خلاصه» برگرفته شده و هدف از نوشتن رزومه، ارائه خلاصه صلاحیت‌ها و مهارت‌های افراد به کارفرمایان است. اگر می‌خواهید برای استخدام شدن در یک موقعیت شغلی اقدام کنید، در ابتدا باید رزومه مرتبط خود را به کارفرما ارائه کنید. به طور کلی، رزومه شامل پنج بخش اصلی زیر می‌شود.

البته رزومه‌ها برای افراد مختلف در موقعیت‌های کاری مختلف با هم متفاوت هستند و رزومه می‌تواند بسته به شرایط فرد و حوزه تخصصی مد نظر، بخش‌های دیگری نیز داشته باشد.

رزومه ساز چیست؟

رزومه‌سازها ابزارهایی بسیار کاربردی برای ساخت رزومه‌های مختلف و متناسب با شرایط منحصربه‌فرد افراد است. آمارها نشان می‌دهند که تنها ۳۰ درصد از رزومه‌های ارسال شده توسط افراد توسط «سیستم‌های ردیابی متقاضیان» (Applicant Tracking Systems | ATS) تأیید می‌شوند و مدیران مسئول استخدام کارکنان، به طور میانگین شش ثانیه برای خواندن هر رزومه صرف می‌کنند.

با استفاده از رزومه ساز می‌توان رزومه‌های شخصی‌سازی شده و حرفه‌ای ساخت که بر اساس معیارهای مد نظر کافرمایان و سیستم‌های ردیابی متقاضیان طراحی شده‌اند و می‌توانند توجه مسئولان استخدام کارکنان را جلب کنند.

در ادامه، تعدادی از بهترین ابزارهای رزومه ساز آنلاین با قابلیت ساخت رزومه رایگان را به شما معرفی می‌کنیم.

رزومه ساز چیست

بهترین ابزارهای رزومه ساز آنلاین و رایگان

همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، با کمک ابزارهای رزومه ساز می‌توان به راحتی رزومه‌های حرفه‌ای و مناسب با موقعیت‌های شغلی مختلف را طراحی و شخصی‌سازی کرد. در این بخش، تعدادی از ابزارهای رزومه ساز آنلاین را به شما معرفی می‌کنیم که قالب‌های ساخت رزومه را به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که استفاده از تمام امکانات اکثر ابزارهای رزومه ساز رایگان نیست و برای استفاده از امکانات بیشتر باید خدمات این ابزارها را خریداری کرد.

بهترین ابزارهای رزومه ساز در دنیا

در ادامه، تعدادی از بهترین ابزارهای رزومه ساز آنلاین در دنیا را به شما معرفی می‌کنیم. استفاده از بیشتر این ابزارها به شکل محدود رایگان است.

بهترین ابزارهای رزومه ساز رایگان در دنیا

۱. رزومه ساز LinkedIn

شبکه اجتماعی «لینکدین» (LinkedIn) به طور خاص برای متخصصان در حوزه‌های تخصصی مختلف طراحی شده و امکان اشتراک‌گذاری محتوا، برقراری ارتباط با متخصصان دیگر و یادگیری بیشتر در زمینه‌های شغلی مختلف را برای افراد فراهم کرده است. ابزار رزومه ساز لینکدین امکان ساخت رزومه آنلاین به زبان‌های مختلف را به شکل رایگان برای کاربران فراهم کرده است. همچنین، امکان دانلود رزومه ساخته شده در لینکدین به شکل فایل PDF نیز وجود دارد.

برای ساخت رزومه در لینکدین و برقراری ارتباط با کارفرمایان و متخصصان دیگر در حوزه تخصصی خود، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۲. رزومه ساز Indeed

«Indeed» یک پلتفرم کاریابی مشهور است که ابزار رزومه ساز مخصوص خودش را دارد. با استفاده از رزومه ساز Indeed می‌توان با طی کردن فرآیندی بسیار ساده و سریع، رزومه‌ای حرفه‌ای ساخت و آن را با کارفرمایان مد نظر در همین وب‌سایت به‌اشتراک گذاشت.

ابزار رزومه ساز Indeed بر خلاف سایر ابزارهای معرفی شده در این بخش قالب‌های آماده و گزینه‌های خلاقانه زیادی ندارد، اما می‌توان از آن برای ساخت رزومه‌ای ساده و سریع و اشتراک‌گذاری فوری آن با شرکت‌ها و کارفرمایان مختلف بهره گرفت. استفاده از ابزار رزومه ساز Indeed کاملاً رایگان است.

  • لینک وب‌سایت Indeed: «+»

رزومه ساز رایگان Indeed

۳. Resume

با استفاده از ابزار «Resume» می‌توان در چند دقیقه، رزومه‌ای حرفه‌ای ساخت. این ابزار برای افرادی که می‌خواهند در حین نوشتن رزومه، توصیه‌هایی برای بهبود رزومه دریافت کنند گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود. وب‌سایت رزومه ساز ‌Resume قالب‌های آماده زیادی برای مشاغل در حوزه‌های تخصصی مختلف را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. استفاده از این ابزار رایگان است و قابلیت انتقال اطلاعات رزومه از لینکدین، دانلود رزومه در فرمت‌های مختلف و چاپ رزومه از طریق آن برای کاربران فراهم شده است.

  • لینک وب‌سایت Resume.com: «+»

رزومه ساز رایگان resume.com

۴. Canva

اگر می‌خواهید برای یک موقعیت شغلی خلاقانه رزومه بسازید و خودتان را از دیگران در حوزه تخصصی خود متمایز کنید، می‌توانید از ابزارهای رزومه وب‌سایت «Canva» بهره بگیرید. قالب‌های رزومه وب‌سایت Canva در شکل‌های متنوع و منحصربه‌فردی ارائه می‌شود و فرآیند تکمیل هر بخش رزومه در آن‌ها بسیار ساده است. علاوه بر این، این قالب‌ها بر اساس حوزه‌های تخصصی مختلف دسته‌بندی شده‌اند و به همین دلیل، کاربران می‌توانند به سادگی قالب مناسب حوزه شغلی خود را انتخاب کنند. استفاده از ابزار رزومه ساز Canva به شکل محدود رایگان است.

  • لینک وب‌سایت Canva: «+»

رزومه ساز آنلاین Canva

۵. Novoresume

ابزار رزومه ساز «Novoresume» بیشتر از طراحی قالب، بر بهینه‌سازی محتوای رزومه افراد تمرکز کرده است. Novoresume ابزاری برای بهینه‌سازی دارد که محتوای رزومه را بررسی و تحلیل می‌کند و پیشنهادهایی را ارائه می‌دهد که می‌توانند محتوای رزومه شما را بهبود ببخشند. علاوه بر این، امکان بهینه‌سازی و شخصی‌سازی قالب رزومه و پیش‌نمایش آن نیز برای کاربران این ابزار فراهم شده است.

با استفاده از Novoresume می‌توان چند رزومه با زبان‌های مختلف ساخت و فایل رزومه را به شکل PDF دانلود کرد یا با دیگران به‌اشتراک گذاشت. استفاده از این ابزار برای ساخت رزومه‌های یک‌صفحه‌ای با قالب‌های آماده رایگان است.

  • لینک وب‌سایت Novoresume: «+»رزومه ساز Novoresume

۶. Standard Resume

ابزار «Standard Resume» امکان ساخت رزومه از طریق انتقال اطلاعات لینکدین را برای کاربران خود فراهم کرده است و این موضوع، فرآیند ساخت رزومه برای افراد با پروفایل لینکدینِ به‌روز را بسیار ساده‌تر می‌کند.

رزومه ساز Standard Resume با جدا کردن بخش‌های «نوشتن» و «طراحی رزومه»، امکان تمرکز بیشتر روی محتوا و اطلاعات رزومه را فراهم می‌کند. علاوه بر این، رزومه‌های ساخته شده توسط این ابزار را می‌توان به شکل «واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive) طراحی کرد تا مشاهده آن برای افرادی که از موبایل یا دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند، ساده‌تر شود. استفاده از این ابزار رایگان است و پس از طراحی رزومه، می‌توان فایل PDF آن را برای اشتراک‌گذاری با کارفرمایان دریافت کرد.

  • لینک وب‌سایت Standard Resume: «+»

ابزار Standard Resume

۷. Resumonk

«Resumonk» نیز یکی از بهترین ابزارهای رزومه ساز است که فایل قابل دانلود رزومه را در فرمت‌های PDF و DOCX در اختیاز کاربران خود قرار می‌دهد. کاربران با استفاده از Resumonk می‌توانند قالب مورد نظر را از میان قالب‌های آماده و متنوع این ابزار انتخاب کنند و با پر کردن فرم اطلاعات، رزومه حرفه‌ای خود را به سرعت بسازند.

در پلن رایگان این ابزار امکان استفاده از ۵ قالب رزومه شامل یک قالب با تصویر، انتقال اطلاعات از لینکدین و دانلود فایل رزومه به شکل PDF وجود دارد.

  • لینک وب‌سایت Rezumonk: «+»

رزومه ساز آنلاین Resumonk

۸. ResumeGenius

«ResumeGenius» یکی از ساده‌ترین و بهترین ابزارهای رزومه ساز است. با استفاده از این ابزار می‌توان رزومه مد نظر برای هر موقعیت شغلی را بسیار ساده و سریع ساخت. کاربری و ظاهر این ابزار ساده است و با استفاده از آن می‌توانید با راهنمایی گام به گام، بخش‌های مختلف رزومه خود را تکمیل کنید. این ابزار قالب‌های بسیار زیادی دارد و استفاده از آن به شکل محدود رایگان است. با استفاده از پلن رایگان ResumeGenius می‌توانید فایل با پسوند txt از رزومه خود را دریافت کنید و برای دریافت فایل در فرمت‌های دیگر باید هزینه‌ای را بپردازید.

  • لینک وب‌سایت ResumeGenius: «+»

ابزار ResumeGenius

۹. Zety

«Zety» یکی از ابزارهای رزومه ساز کاربردی است که قالب‌های بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. استفاده از این ابزار بسیار ساده است. یکی دیگر از مزیت‌های این ابزار، راهنمایی گام به گام آن برای ساخت رزومه است. استفاده از Zety به شکل محدود رایگان است. در پلن رایگان شما فقط می‌توانید فایلی با پسوند txt از رزومه خود دریافت کنید و برای دریافت فایل اصلی PDF رزومه باید مبلغی را بپردازید.

  • لینک وب‌سایت Zety: «+»

رزومه ساز Zety

ابزارهای رزومه ساز ایرانی

در ادامه، تعدادی از بهترین ابزارهای رزومه ساز آنلاین ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم. استفاده از بیشتر این ابزارها رایگان است. مزیت استفاده از ابزارهای ایرانی، امکان ساخت رزومه به زبان فارسی، امکان ارسال رزومه درون پلتفرم برای کارفرمایان در ایران، داشتن محدودیت‌های کمتر و سادگی پرداخت هزینه‌هاست.

۱۰. جابینجا

پلتفرم کاریابی «جابینجا» امکان ساخت رزومه را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است. کاربران این پلتفرم می‌توانند به سادگی با پر کردن یک فرم در ابزار رزومه ساز، رزومه حرفه‌ای خود را بسازند و آن را برای موقعیت‌های شغلی آگهی‌های مختلف این پلتفرم ارسال کنند. همچنین، امکان دانلود رزومه این پلتفرم به شکل PDF نیز وجود دارد. استفاده از پلتفرم جابینجا و ساخت رزومه برای کارجویان رایگان است، اما رزومه ساز این پلتفرم امکان استفاده از قالب‌های مختلف را برای افراد فراهم نمی‌کند.

  • لینک وب‌سایت جابینجا: «+»

رزومه ساز جابینجا

۱۱. ایران تلنت

«ایران تلنت» نیز یکی از پلتفرم‌های کاریابی ایران است. این پلتفرم برای افراد متخصص و مسلط به زبان انگلیسی طراحی شده و امکان یافتن فرصت‌های کاری و حرفه‌ای را برای متخصصان فراهم می‌کند. کاربران این وب‌سایت می‌توانند با پر کردن یک فرم، رزومه حرفه‌ای خود را به زبان‌های انگلیسی و فارسی بسازند و آن را برای آگهی‌های منتشر شده در این پلتفرم ارسال کنند. خدمات ساخت رزومه در ایران تلنت برای کارجویان رایگان است، اما استفاده از امکانات پیشرفته در این پلتفرم رایگان نیست.

  • لینک وب‌سایت ایران تلنت: «+»

رزومه ساز ایران تلنت

۱۲. جاب ویژن

وب‌سایت «جاب ویژن» یکی دیگر از پلتفرم‌های کاریابی در ایران است. کاربران با استفاده از ابزار رزومه ساز این پلتفرم می‌توانند به سرعت رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای بسازند و آن را با کارفرمایان به‌اشتراک بگذارند. جاب ویژن امکان ساخت رزومه فارسی و انگلیسی به شکل همزمان با استفاده از قالبی منحصربه‌فرد و دانلود رزومه با فرمت PDF را برای کاربران خود فراهم کرده است. استفاده از این پلتفرم برای کارجویان رایگان است.

  • لینک وب‌سایت جاب ویژن: «+»

رزومه ساز جاب ویژن

۱۳. کاربوم

«کاربوم» از پلتفرم‌های کاریابی ایرانی است که ابزار رزومه‌سازی با امکان استفاده از چندین قالب آماده و حرفه‌ای را برای کاربران خود ارائه کرده است. کاربران می‌توانند با استفاده ابزار رزومه ساز کاربوم رزومه‌های خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی بسازند و آن را با فرمت‌های PDF یا HTML با دیگران به‌اشتراک بگذارند. همچنین، امکان ساخت چندین رزومه برای هر حساب کاربری و امکان تعریف کد QR برای هر رزومه نیز در این ابزار وجود دارد.

  • لینک وب‌سایت کاربوم: «+»

کاربوم

۱۴. ای استخدام

«ای استخدام» (E-Estekhdam) نیز از پلتفرم‌های کاریابی ایرانی است که امکان ساخت رزومه و ارسال آن برای کارفرمایان را برای کاربران خود فراهم کرده است. با استفاده از ابزار رزومه ساز رایگان این پلتفرم می‌توان از سه قالب رزومه با امکان تغییر فونت و رنگ و شخصی‌سازی فایل با تغییر محل قرارگیری بخش‌های مختلف رزومه استفاده کرد. این ابزار امکان استفاده از تصویر شخصی و کد QR برای هر رزومه را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است.

  • لینک وب‌سایت ای استخدام: «+»

ای استخدام

۱۵. رزومه‌فارسی

«رزومه‌فارسی» از پلتفرم‌های کاریابی و ساخت رزومه ایرانی است که خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. از خدمات این پلتفرم می‌توان به استفاده از رزومه ساز آنلاین، طراحی رزومه کاری، ترجمه رزومه، طراحی رزومه تحصیلی، ویراستاری رزومه، طراحی رزومه شرکت و انتشار آگهی استخدام اشاره کرد. با استفاده از رزومه ساز این پلتفرم می‌توان رزومه کاری یا تحصیلی را به سادگی به دو زبان فارسی و انگلیسی در قالب‌های متنوع ساخت و آن‌ها را با فرمت‌های مختلف از جمله PDF و JPG دانلود کرد.

این پلتفرم نمونه رزومه در حوزه‌های تخصصی مختلف را نیز برای کاربران تهیه کرده است. استفاده از بعضی قالب‌های رزومه‌فارسی رایگان است.

  • لینک وب‌سایت رزومه‌فارسی: «+»

رزومه فارسی

۱۶. سی وی بیلدر

ابزار رزومه ساز «سی وی بیلدر» (CVbuilder) امکان ساخت رزومه به سه زبان فارسی، انگلیسی و آلمانی را برای کاربران خود فراهم کرده است. ساخت رزومه با استفاده از این ابزار بسیار ساده است و تنها با پر کردن فرم رزومه ساز و انتخاب قالب مناسب می‌توان در چند دقیقه، رزومه‌ای حرفه‌ای ساخت و فایل PDF و لینک رزومه را دریافت کرد. این رزومه ساز قالب‌های متنوعی را با قابلیت شخصی‌سازی و تغییر رنگ و اندازه فونت به کاربران ارائه می‌کند و استفاده از آن به شکل محدود رایگان است.

  • لینک وب‌سایت سی وی بیلدر: «+»

سی وی بیلدر

مراحل ساخت یک رزومه عالی

ساخت یک رزومه متقاعدکننده با ظاهر جذاب ممکن است در ابتدا کار دشواری به نظر برسد، اما با استفاده از چند تکنیک می‌توان رزومه‌ای جذاب ساخت که شما را به عنوان بهترین گزینه برای فرصت شغلی مد نظر به کارفرما معرفی می‌کند. زمانی که یاد بگیرید باید در رزومه خود درباره چه موضوعاتی بنویسید، می‌توانید رزومه‌ای بسازید که نظر بسیاری از مسئولان استخدام و کارفرمایان را به خود جلب می‌کند. بهتر است برای نوشتن رزومه، مراحلی که در ادامه معرفی می‌شود را طی کنید.

 

اضافه کردن اطلاعات تماس

اولین گزینه‌ای که باید در رزومه شما وجود داشته باشد، اطلاعات تماس شماست. نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس ایمیل مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که باید در رزومه خود ارائه دهید تا کارفرمایان احتمالی، روش‌های متعددی برای دسترسی به شما در اختیار داشته باشند. همچنین می‌توانید در رزومه خود، حساب کاربری در پروفایل شبکه حرفه‌ای خود مانند حساب لینکدین و لینک «پورتفولیو» (Portfolio) آنلاین خود را قرار دهید.

یکی دیگر از موارد مهم در این بخش، ذکر نشانی یا شهر و استان محل زندگی است، زیرا بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که تنها متقاضیان نزدیک به محل شرکت را استخدام کنند تا در هزینه و زمان رفت‌وآمد افراد به محل کار صرفه‌جویی کنند.

نوشتن خلاصه فعالیت‌های حرفه‌ای

بیشتر اوقات، کارفرمایان زمان بسیار کمی را برای بررسی رزومه‌ها صرف می‌کنند و به همین دلیل، باید صلاحیت‌های خود را به شکل مختصر و روشن در رزومه بگنجانید. بخش خلاصه فعالیت‌ها باید شامل تجربه‌های کاری شود و درباره خلاصه مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما صحبت کند. جمله‌های این بخش از رزومه باید طوری نوشته شوند که شما به عنوان یک گزینه عالی برای شغل مد نظر به نظر برسید و شخصیت حرفه‌ای خود را به خوبی به نمایش بگذارید.

اضافه کردن تجربه‌های کاری

بخش تجربه‌های کاری در رزومه نباید فقط فهرستی از سِمَت‌های شغلی قبلی شما باشد. شما باید در این بخش به شکلی مؤثر درباره تجربه‌های کاری خود صحبت کنید تا شانس بهتری برای جلب‌توجه کارفرما داشته باشید. ذکر مواردی مانند عنوان سِمت شغلی، نام سازمان و مدت فعالیت در سازمان ضروری است، اما در بخش شرح فعالیت‌ها و وظیفه‌ها می‌توانید خودتان را از سایر کاندیداها متمایز کنید.

در بخش شرح فعالیت شغلی، وظایف قبلی خود را شرح دهید، به دستاوردهای ویژه خود اشاره کنید و از کلمات کلیدی استفاده کنید که شما را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای موقعیت شغلی مد نظر معرفی می‌کند. برای مثال، به جای این که بگویید «در یک تیم همکاری داشته‌اید» بهتر است بگویید که «همراه با اعضای تیم، ۳۰ به‌روزرسانی نرم‌افزار بر اساس نیازهای مشتریان خود را توسعه داده‌اید».

بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای مدیریت رزومه‌های دریافتی از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که گزینه‌های بهتر را با استفاده از الگوریتم‌هایی بر اساس کلمات کلیدی از سایر گزینه‌ها متمایز می‌کند. اگر سازمانی به دنبال یافتن شخصی مناسب برای توسعه محصولات با ضمانت افزایش «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) است، هنگام نوشتن رزومه برای این شرکت بهتر است در شرح تجربه‌های کاری خود بگویید که «افزایش نرخ بازگشت سرمایه را با همکاری اعضای تیم، تضمین کرده‌اید».

تعداد و مدت زمان تجربه‌های کاری که به رزومه اضافه می‌کنید به موقعیت کاری مد نظرتان بستگی دارد. اگر برای استخدام شدن در اولین موقعیت کاری خود اقدام می‌کنید و هیچ تجربه‌ای ندارید، می‌توانید تجربه دوره‌های کارآموزی و کار داوطلبانه خود را به رزومه اضافه کنید.

اضافه کردن تجربه های کاری به رزومه

صحبت درباره تحصیلات

برای استخدام در بیشتر موقعیت‌های کاری، داشتن تحصیلات از شرایط لازم است و بسیاری از کارفرمایان در رزومه افراد به دنبال دریافت اطلاعات درباره سطح تحصیلات می‌گردند. بالاترین سطح تحصیلات خود را در اولویت در رزومه خود وارد کنید و سپس به مراحل قبلی تحصیلی بپردازید. همچنین، می‌توانید اطلاعات مدارک دوره‌های آموزشی دیگر را نیز به رزومه خود اضافه کنید. هنگام اضافه کردن دوره‌هایی که در حال گذراندن آن‌ها هستید، تاریخ شروع دوره را ذکر کنید و بخش مرتبط به تاریخ پایان دوره را خالی بگذارید.

اگر مشغول تحصیل در دبیرستان هستید یا به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، این اطلاعات را نیز به رزومه خود وارد کنید. اما اگر تحصیلات دانشگاهی دارید، اضافه کردن تحصیلات دبیرستانی به رزومه ضروری نیست. می‌توانید علاوه بر اطلاعات کلی درباره رشته و مقطع تحصیلی و زمان شروع و پایان تحصیلات، اطلاعاتی مانند دستاوردهای آکادمیک و فعالیت‌های دانشجویی ویژه را نیز به رزومه خود اضافه کنید. اگر پروژه پایانی تحصیلات شما به موقعیت شغلی مد نظرتان مرتبط است، اطلاعات پروژه پایانی را نیز وارد رزومه کنید.

ذکر کردن مهارت‌های مرتبط

در بخش پایانی رزومه، باید بخشی مخصوص ذکر مهارت‌های مرتبط و مفید برای پیشرفت در حوزه تخصصی خود داشته باشید. در این بخش باید تمام مهارت‌های نرم و سخت (Soft and Hard Skills) مرتبط به موقعیت شغلی مد نظر را وارد کنید. مهارت‌هایی مانند توانایی برقراری ارتباط یا رهبری و مدیریت در دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌هایی مانند توانایی کار با برنامه‌های کامپیوتری مختلف یا دانش فنی در یک زمینه تخصصی خاص در دسته مهارت‌های سخت قرار می‌گیرند.

گاهی اوقات برای تأثیرگذاری بهتر، می‌توانید سطح مهارت خود مانند «متوسط» یا «حرفه‌ای» را نیز در مهارت‌ها ذکر کنید.

شرح دستاوردها و جایزه‌ها

اگر بتوانید ثابت کنید که مهارت‌های شما پیش از این آزمایش شده‌اند و در زمینه تخصصی خود با چالش‌های متعددی مواجه شده‌اید و به موفقیت دست پیدا کرده‌اید، توجه کارفرمایان را بیشتر جلب خواهید کرد. می‌توانید با اضافه کردن یک بخش کوچک و خلاصه درباره دستاوردها و جایزه‌ها به رزومه، خود را از کاندیداهای دیگر متمایز کنید.

استفاده از شکل حرفه‌ای رزومه

فرمت یا شکل رزومه شما به سرعت به کارفرما نشان می‌دهد که شما می‌توانید دستورالعمل‌های شرکت را دنبال کنید و با افراد دیگر ارتباط مؤثر برقرار کنید. در واقع، شکل رزومه حتی پیش از خوانده شدن محتوای آن، اطلاعاتی را درباره شما و تجربه‌های کاریتان به کارفرما منتقل می‌کند. در این مرحله هم مانند مراحل دیگر، رزومه شما باید در راستای انتظارات مخاطبان طراحی شود. برای مثال، بیشتر کارفرمایان انتظار دارند که رزومه افراد در یک صفحه خلاصه شود.

فرمت رزومه حرفه‌ای معمولاً شامل یک سربرگ می‌شود که در آن نام فرد با اندازه فونت بزرگ‌تر از بقیه اطلاعات نوشته شده و اطلاعات تماس نیز در کنار آن قرار دارند. برای نوشتن رزومه باید از فونت‌های ساده مانند Times New Roman استفاده کنید و میان محتوای بخش‌های مختلف فاصله بیاندازید تا کارفرما بتواند به راحتی اطلاعات مد نظر را در صفحه بیابد. در واقع باید رزومه را طوری بنویسید که اطلاعات مهم‌تر در نگاه اول به خواننده منتقل شود. همچنین، بهتر است عنوان سِمت‌های شغلی و عنوان بخش‌های مختلف رزومه را با فونت بزرگ‌تر یا برجسته (Bold) بنویسید.

تصویر زیر، نمونه یک رزومه حرفه‌ای با فرمت مناسب را نشان می‌دهد.

فرمت رزومه
نمونه فرمت رزومه. برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

تصویر زیر نیز نمونه فارسی رزومه حرفه‌ای را نمایش می‌دهد.

رزومه تقویمی

استفاده از کلمات کلیدی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، باید در رزومه خود از کلمات کلیدی مرتبط به موقعیت شغلی مد نظر استفاده کنید. بهتر است برای هر موقعیت شغلی، شرح وظایف خود در تجربه‌های کاری قبلی و بخش‌های دیگر رزومه را بازبینی کنید و از وجود کلمات کلیدی در رزومه مطمئن شوید. برای مثال، اگر موقعیت شغلی مد نظر شما به مهارت مدیریت زمان عالی نیاز دارد، می‌توانید مهارت مدیریت زمان را به بخش مهارت‌ها اضافه کنید.

استفاده از کلمات کلیدی توجه مسئولان استخدام را جلب می‌کند و احتمال خوانده شدن بخش‌های دیگر رزومه را افزایش می‌دهد.

مشاهده نمونه رزومه‌های دیگران

بررسی نمونه‌های موفق رزومه دیگران به شما در آشنا شدن با فرمت، زبان و بخش‌های مختلف یک رزومه حرفه‌ای کمک می‌کند. زمانی که رزومه‌های دیگر را بررسی می‌کنید باید دو رویکرد را دنبال کنید. در ابتدا، به دنبال نمونه‌های رزومه مختلف بگردید و ویژگی‌های کلی رزومه‌ها مانند شکل و بخش‌های استاندارد را بررسی کنید. سپس، نمونه‌های رزومه افراد فعال در حوزه تخصصی خودتان را بیابید و آن‌ها را بررسی کنید.

ممکن است که در حوزه تخصصی شما بخش‌هایی به رزومه‌ها اضافه یا از آن‌ها حذف شود یا از زبان و شیوه خاصی برای نوشتن آن‌ها استفاده شود و شما با بررسی رزومه‌های افراد با سِمت‌های شغلی مشابه، متوجه این موضوع می‌شوید. همچنین، با این کار می‌توانید مهارت‌های مشترک میان خود و افراد فعال در حوزه تخصصی مد نظرتان را بیابید و آن‌ها را به رزومه خود اضافه کنید.

انتخاب قالب مناسب در ابزار رزومه ساز

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، شما می‌توانید برای ساخت رزومه از ابزارهای متفاوتی استفاده کنید. برای این کار هم می‌توان از ابزارهای واژه‌پرداز ساده مانند Microsoft Word استفاده کرد و هم می‌توان از قالب‌های رزومه حرفه‌ای در ابزارهای رزومه ساز بهره گرفت.

ابزارهای رزومه ساز قالب‌هایی آماده در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید آن‌ها را با اطلاععات مرتبط پر کنید و به سادگی رزومه‌ای حرفه‌ای بسازید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قالب مناسبی را بیابید و آن را بر اساس انتظارات کارفرمایان و موقعیت‌های شغلی مد نظرتان شخصی‌سازی کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب مخاطبان راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های بازاریابی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و آن‌ها را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره ابزارهای رزومه ساز

در بخش‌های قبلی بررسی کردیم که رزومه ساز چیست و چطور می‌توانیم رزومه‌ای مناسب برای هر موقعیت شغلی بسازیم. همچنین، تعدادی از بهترین ابزارهای رزومه ساز را معرفی کردیم. در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره رزومه ساز پاسخ می‌دهیم.

مزایای استفاده از ابزارهای رزومه ساز چیست؟

استفاده از ابزارهای رزومه ساز و قالب‌های آماده به ساخت رزومه با طراحی بصری جذاب کمک می‌کند. همچنین، استفاده از ابزارهای رزومه ساز بسیار ساده است، امکان شخصی‌سازی رزومه‌ها در این ابزارها وجود دارد و بیشتر رزومه‌سازها توصیه‌هایی را برای بهینه‌سازی رزومه به کاربران پیشنهاد می‌دهند.

آیا استفاده از ابزارهای رزومه ساز رایگان است؟

بیشتر ابزارهای رزومه ساز امکانات خود را به رایگان در اختیار کاربران می‌گذارند. اما استفاده از بعضی ابزارها به شکل محدود رایگان است و کاربران برای استفاده از امکانات پیشرفته‌تر باید مبلغی را بپردازند.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرسHubSpotHongkiatIndeed
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *