SDK چیست و چه کاربردی دارد؟ — توضیح به زبان ساده

۳۲۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
SDK چیست و چه کاربردی دارد؟ — توضیح به زبان ساده

«کیت توسعه نرم افزار» (Software Development Kit | SDK) معمولاً به مجموعه‌ای از ابزارهایی گفته می‌شود که توسط سازنده یک پلتفرم سخت افزاری، سیستم عامل یا زبان‌های برنامه نویسی فراهم شده باشند. SDK در طراحی برنامه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و روند ساخت آن‌ها را از جنبه‌های مختلف ساده‌تر می‌کند. در این مطلب سعی شده است به طور جامع به این سوال پاسخ داده شود که SDK چیست و همچنین همه مسائل مرتبط با آن و کاربردهایش نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

SDK چیست ؟

ابزار «کیت توسعه نرم‌افزار» یا همان SDK که مخفف «Software Development Kit» است، مجموعه‌ای از ابزارها و برنامه‌های نرم‌افزاری به حساب می‌آید که توسط فروشندگان و سازندگان سخت افزار و نرم افزار ارائه می‌شوند. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای ساخت برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های پلتفرم‌های خاص استفاده کنند. ارائه دهندگان SDK امکانات مورد نیاز را در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند تا آن‌ها این قابلیت‌ها را به راحتی در برنامه‌هایشان به کار بگیرند.

برای مثال، معمولاً یک توسعه دهنده iOS برای ساخت برنامه‌ها به SDK مخصوص به خود احتیاج دارد، «جعبه ابزار اندروید» (Android Toolkit) برای ساخت برنامه‌های اندروید نیاز است، «Nordic SDK» برای ساخت برنامه‌های بلوتوث یا بی‌سیم و «VMware SDK» برای استفاده از پلتفرم «VMware» مورد نیاز هستند.

SDK چیست

اگرچه SDKها معمولاً در برنامه‌های توسعه موبایل استفاده می‌شوند، توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها برای ارتباط با وب سایت‌ها، ستاپ‌باکس‌ها و دیگر پلتفرم‌های دیجیتال نیز استفاده کنند. SDKها شامل بخش‌های متفاوتی برای رویکردهای مختلف هستند. توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان می‌توانند SDK‌ها را برای ساخت و نگهداری برنامه‌ها بدون نیاز به نوشتن کدها از ابتدایی‌ترین بخش، مورد استفاده قرار دهند. به طور خاص می‌توان گفت که کیت توسعه نرم افزار شامل موارد زیر می‌شود:

  • کتابخانه‌ها و واسط‌های برنامه نویسی اپلیکیشن (Application Programming Interface | API): این ابزارها، تکه کدهای از قبل تعریف شده‌ای هستند که به توسعه‌دهندگان در انجام وظایف برنامه نویسی در پلتفرم‌های مختلف کمک می‌کنند.
  • «محیط توسعه یکپارچه» (Integrated Development Environment | IDE): این ابزارها، «ویرایشگرهای بصری» (Visual Editor) هستند که توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها به طراحی گرافیکی کدها و عناصر از جمله «جعبه‌های متن» (Text Box)، «دکمه‌ها» (Button) و سایر موارد در یک برنامه بپردازند. برای مثال می‌توان IDE مخصوص شرکت Apple، یعنی Xcode را نام برد که شامل ابزارهای توسعه نرم افزار مناسبی برای کمک به توسعه‌دهندگان در ساخت نرم افزارهایی برای macOS ،iOS ،iPadOS ،watchOS و tvOS است.
  • ابزارهایی برای کمک به توسعه‌دهندگان: ابزارهای متعدد دیگری برای کمک به توسعه‌دهندگان وجود دارند که دارای وظایفی از جمله اشکال‌زدایی، ساخت، پیاده‌سازی و تست اپلیکیشن‌ها هستند.

در بخش بعدی به صورت کلی اجزای SDK نام برده شده‌اند.

اجزای SDK چیست ؟

معمولاً SDK شامل اجزای اصلی از جمله «کامپایلر» (Compiler)، «دیباگر» (Debugger) و API می‌شود. اما این ابزار می‌تواند شامل اجزای زیر نیز باشد:

  • اسناد برای چگونگی استفاده از SDK
  • کتابخانه‌ها
  • ویرایشگر کد
  • محیط‌های توسعه برای زمان اجرا
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل برای تست
  • درایورها (راه‌اندازها)
  • پروتکل‌های شبکه
  • نمونه کدها
اجزای SDK چیست

هدف استفاده از  SDK چیست ؟

SDKها به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا اپلیکیشن‌های خود را بهبود دهند و عملکرد آن‌ها را بالا ببرند. همچنین قابلیت‌هایی از جمله اضافه کردن پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)، تبلیغات و سایر موارد را برای اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کنند. SDK‌ها به توسعه‌دهندگان کمک خواهند کرد که ابزارهای جدید را با کارایی بالاتری بسازند و این فرایند ساخت را ساده‌تر انجام دهند؛ زیرا همه بخش‌های مورد نیاز ساخت یک ابزار از پیش ساخته شده‌اند.

برای مثال اگر توسعه دهنده‌ای قصد دارد که تصویر یا متنی را از یک اپلیکیشن به صورت مستقیم وارد فسیبوک کند، می‌تواند با استفاده از SDK اندروید برای فیسبوک، کدهای موردنیازی را پیدا کند که در دستگاه اندرویدی کار می‌کنند. همچنین استفاده از SDK اندروید سرعت انجام این کار را افزایش می‌دهد؛ زیرا دیگر نیازی نیست که برنامه نویس کدهای این بخش را از ابتدا بنویسد. در بخش بعدی از مطلب «SDK چیست» انواع کیت توسعه نرم افزار نام برده و به صورت مختصر شرح داده می‌شوند.

انواع کیت توسعه نرم افزار

بیشتر اپلیکیشن‌ها با SDK‌های مختلفی ایجاد شده‌اند، برای مثال در تحقیقات صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ شمسی (۲۰۱۹ میلادی) مشخص شده که به طور میانگین هر اپلیکیشن اندرویدی از ۱۸/۲ عدد SDK مختلف استفاده کرده است. برخی از این SDK‌ها اپلیکیشن را برای دستگاه خاصی بهینه کرده‌اند و برخی دیگر به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا ابزارهای متفاوتی را در اپلیکیشن استفاده کنند. در ادامه برخی از انواع کیت‌های توسعه نرم افزار فهرست شده‌اند:

  • کیت توسعه نرم افزار برای سخت افزار: SDK‌ها فقط در توسعه وب و اپلیکیشن‌های موبایل استفاده نمی‌شوند، بلکه آن‌ها برای برنامه نویسی «اینترنت اشیا» (Internet of Things | IoT) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، اگر شخصی مجموعه‌ای از پنل‌های خورشیدی هوشمند را خریداری کند، ممکن است ارائه دهنده سخت افزار آن دارای SDK باشد و توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را با روش‌های دلخواه خود توسعه دهند.
  • SDK‌های سیستم عامل موبایل: طراحی اپلیکیشنی که هم در سیستم عامل اندروید و هم در دستگاه‌های اپل کار کند، برای هر کدام نیاز به یک SDK دارد.
  • کیت‌های توسعه نرم افزار برای زبان‌های برنامه نویسی در توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب: توسعه‌دهندگان به SDKای برای توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب نیاز دارند که بتوانند با آن در زبان برنامه نویسی موردنظرشان کدنویسی کنند. برخی از این انواع زبان‌های برنامه نویسی تحت وب پرکاربرد شامل «پایتون» (Python)، «روبی» (Ruby)، «جاوا اسکریپت» (JavaScript) و PHP می‌شوند.
  • SDK‌های «متن باز» (Open Source): این SDK‌ها رایگان هستند و توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را به دلخواه خود تغییر دهند. این نوع از SDK‌ها مزایایی در ارتباط با «سفارشی‌سازی» (Customizability) دارند، اما می‌توانند باعث ایجاد خطرات امنیتی نیز شوند.
  • SDK‌های اختصاصی: برخلاف SDK‌های متن باز، برای استفاده از SDKهای اختصاصی یا تجاری به مجوز نیاز است و این SDK‌ها به توسعه‌دهندگان اجازه تغییر «کدهای منبع» (Source Code) را نمی‌دهند.

چرا از SDK در برنامه نویسی استفاده می شود؟

ابزارهای توسعه نرم افزار به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا عملکردهای مناسبی به اپلیکیشن‌ها اضافه کنند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا مؤلفه‌های استاندارد اپلیکیشن‌ها را ساده‌تر و سریع‌تر بسازند. معمولاً SDK‌ها محصولات کاملی هستند و همه ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد مؤلفه‌ها در اپلیکیشن را شامل می‌شوند. استفاده از چندین SDK برای ساخت اپلیکیشن‌ها ممکن است باعث کندتر شدن روند برنامه نویسی اپلیکیشن شود. در بیشتر مواقع، توسعه‌دهندگان از SDK‌ها برای ایجاد توابع ساده از جمله ورود به سیستم، خدمات مکان و پرداخت‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند.

کیت توسعه نرم افزار چیست

با این حال، SDK‌هایی وجود دارند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا ویژگی‌های پیچیده اپلیکیشن‌ها مانند «واقعیت افزوده» (Augmented Reality | AR) و «واقعیت مجازی» (Virtual Reality | VR) را نیز بسازند. SDK‌ به وسیله ساده‌سازی فرایندهای استاندارد از جمله ایجاد «امضای مجوز» (Authorization Signature) و «تفسیر پیام‌های SMS» در زبان‌های بومی و پلتفرم‌های مختلف باعث کاهش پیچیدگی یکپارچه‌سازی در اپلیکیشن‌ها می‌شود.

مزایای استفاده از SDK چیست ؟

استفاده از SDK کار توسعه‌دهندگان را با استفاده از مزایای زیر ساده‌تر می‌کند:

  • دسترسی به بخش‌های اجزای اصلی و دستورالعمل‌ها برای توسعه نرم افزار: به عنوان مثال، همه مواردی که در یک اپلیکیشن خرید و فروش مورد نیاز هستند مانند بخش علاقه‌مندی‌ها، سبد خرید، ذخیره برای خرید بعد، پرداخت و سایر موارد را می‌توان با استفاده از یک SDK ایجاد کرد.
  • پکپارچه‌سازی سریع‌تر و ساده‌تر: SDK‌ها فرایندهای استاندارد مورد نیاز را ساده و دسترسی آماده‌ به اطلاعات را فراهم می‌کنند.
  •  چرخه توسعه کوتاه‌تر، استفاده از محصولات و ورود کارآمدتر اپلیکیشن به بازار: از آن‌جایی که SDK برای اطلاع‌رسانی، تجهیز و ارائه میانبرهایی در توسعه اپلیکیشن ساخته شده است، توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند در مورد توسعه محصول خود برنامه‌ریزی کنند.
  • تجربه و پشتیبانی داخلی: با استفاده از SDK نیازی به جستجو برای پاسخ‌ها یا استخدام افرادی برای تقویت تیم نیست؛ زیرا SDK‌ها با استفاده از تجربه خود در نوشتن کدهای قبلی و پشتیبانی از اسناد می‌توانند بسیاری از کارها را به راحتی و بدون نیاز به کمک‌های خارجی انجام دهند.
  • کنترل هزینه: همه موارد فوق به برنامه نویسان این امکان را می‌دهند تا بودجه مورد نظر برنامه را مدیریت کنند و هزینه اضافی برای ساخت و استقرار نرم افزار نیاز نداشته باشند.

در بخش بعدی از مطلب «SDK چیست و چه کاربردی دارد» پیش از یاد گرفتن روش کار کردن SDK، برخی از دوره‌های آموزشی برنامه نویسی فرادرس به علاقه‌مندان و دانشجویان معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی فرادرس

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی فرادرس

دوره‌های پلتفرم آموزشی فرادرس بر اساس موضوع به صورت مجموعه‌های آموزشی مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این مجموعه‌های جامع، مربوط به آموزش‌های انواع زبان‌های برنامه نویسی مختلف است. علاقه‌مندان و دانشجویان می‌توانند برای یادگیری بیشتر مفاهیم مختلف برنامه نویسی، از دوره‌های ارائه شده در این مجموعه آموزشی استفاده کنند. در زمان تدوین این مقاله، مجموعه دوره‌های برنامه نویسی فرادرس حاوی بیش از ۵۳۹ ساعت محتوای ویدیویی و حدود ۷۰ عنوان آموزشی متفاوت است. در ادامه، برخی از دوره‌های این مجموعه به طور خلاصه معرفی شده‌اند

  • فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی (طول مدت: ۱۹ ساعت و ۵۳ دقیقه، مدرس: پژمان اقبالی شمس آبادی): در این دوره آموزشی فرادرس، زبان برنامه نویسی پایتون از پایه‌ترین مفاهیم تا اصول پیشرفته آن آموزش داده می‌شود و سعی شده است که همه مباحث مقدماتی مورد نیاز آن ارائه شوند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ سی پلاس پلاس (طول مدت: ۲۰ ساعت و ۱۴ دقیقه، مدرس: دکتر فرشید شیرافکن): در این فرادرس، زبان برنامه نویسیC++ ‎ در دو بخش آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ سی پلاس پلاس + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java (طول مدت: 19 ساعت و 19 دقیقه، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): این دوره آموزشی فرادرس به دانشجویان و علاقه‌مندانی پیشنهاد می‌شود که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا را به صورت جامع دارند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C (طول مدت: ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): در این فرادرس، زبان برنامه نویسی C همراه با مفاهیم کاربردی آن به همراه مثال‌های عملی آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی C + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی سی شارپ #C (طول مدت: ۱۳ ساعت و ۵۸ دقیقه، مدرس: مهندس رشید شجاعی): در این دوره آموزشی فرادرس، دانشجویان و علاقه‌مندان به صورت کاربردی و عملی با زبان سی شارپ و محیط‌های Visual Studio و دات‌نت آشنا می‌شوند. برای مشاهده فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی سی شارپ #C + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی تایپ اسکریپت TypeScript (طول مدت: ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه، مدرس: پوریا کهریزی): این فرادرس به علاقه‌مندانی پیشنهاد شده است که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت را از پایه‌ترین مفاهیم آن دارند. تایپ اسکریپت دارای شباهت‌های بسیاری با زبان‌های سی شارپ و جاوا اسکریپت است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی تایپ اسکریپت TypeScript + کلیک کنید.

در ادامه مطلب «SDK چیست و چه کاربردی دارد» پس از معرفی برخی از دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس، به بررسی روش کار کردن SDK پرداخته می‌شود.

SDK چگونه کار می کند؟

همان‌طور که پیش از این و در بخش‌های پیشین شرح داده شد، SDK دارای مجموعه‌ای جامع از ابزارهای نرم افزاری برای ساخت اپلیکیشن‌ها با سرعت بالا و رویکردی استاندارد است. برای مثال در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل «بومی ابری» (Cloud Native) از SDK‌های iOS شرکت اپل یا SDK‌های اندروید گوگل برای هر پلتفرم استفاده می‌شود.

برای اپلیکیشن‌هایی با مقیاس بالا از جمله شرکت «نرم افزار به عنوان سرویس» (Software as a Service | SaaS)، وب اختصاصی و اپلیکیشن‌های نرم افزاری دسکتاپ، شرکت مایکروسافت SDK‌های رایج و «متن باز» (Open Source) با فریمورک دات‌نت (NET.) ارائه می‌دهد. به طور کلی سادگی یک SDK به اندازه ابزارهای داخل این کیت مسئله ارزشمندی به حساب می‌آید. در ادامه، روند کارکرد یک SDK به صورت مرحله به مرحله فهرست شده است:

  1. ابتدا خرید، دانلود و نصب کیت توسعه نرم افزار برای پلتفرم مورد نظر انجام می‌شود. SDK شامل انواع بخش‌های از قبل ساخته شده، نمونه کدها و دستورالعمل‌ها است.
  2. در این مرحله و پس از نصب، می‌توان API مورد نظر را باز و همه ابزارهای توسعه برای ساخت یک اپلیکیشن جدید را استفاده کرد. به عنوان اولین کار می‌توان محیط توسعه یکپارچه نرم افزار برای کدنویسی را در نظر گرفت. این محیطی است که کدنویسی واقعی در آن انجام می‌شود و کامپایلر در آن قرار دارد.
  3. در هنگام کدنویسی می‌توان از دستورالعمل‌ها، اسناد، نمونه کدها و ابزارهای تست که در SDK وجود دارند، برای ساخت اپلیکیشن استفاده کرد. استفاده از SDK، برنامه نویس و گروه توسعه‌دهندگان را در مسیری صحیح برای شروع پروژه قرار می‌دهد.
SDK چگونه کار می کند؟

بخش بعدی از مطلب «SDK چیست و چه کاربردی دارد» به بررسی انواع کاربردها و موارد استفاده از SDK اختصاص دارد.

کاربردهای کیت توسعه نرم افزار

SDKها بخش و بسته‌ای برای توسعه اپلیکیشن موبایل هستند که کاربردهای بسیاری دارند. برخی از این کاربردها در ادامه فهرست شده‌اند:

  • SDKهای مخصوص زبان برنامه نویسی مانند JSON و (Java Development Kit | JDK) برای توسعه برنامه‌ها با آن زبان‌ها به روشی ساده و استاندارد استفاده می‌شوند.
  • «SDK‌های مخصوص تجزیه و تحلیل» (Analytics SDK) از گوگل و سایر منابع مشابه، اطلاعات و داده‌هایی را درباره رفتار، مسیر و عملکرد کاربر فراهم می‌کنند.
  • SDKهای کسب درآمد مانند گوگل، فیسبوک و سایر موارد، این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهند که تبلیغاتی را در اپلیکیشن‌های خود با هدف درآمدزایی به سادگی ایجاد کنند.

در بخش بعدی از مطلب «SDK چیست و چه کاربردی دارد» به این موضوع می‌پردازیم که دلیل اهمیت SDK‌ها در اپلیکیشن‌های موبایل چیست.

چرا SDK ها برای اپلیکیشن های موبایل مهم هستند؟

برای این‌که در این بخش ببینیم اهمیت SDK چیست و نقش آن را در اپلیکیشن‌های موبایل بررسی کرد می‌توان توسعه برنامه موبایل را به عنوان ساختن خانه‌ای در نظر گرفت. برای فهرست مواردی که در ساخت خانه مورد نیاز هستند، می‌توان به مصالحی مانند بتن، آجر و افرادی برای ساخت اشاره کرد. هیچ کس برای ساخت خانه درختی را قطع نمی‌کند تا مصالح مورد نیازش را تولید کند، بلکه از مصالح آماده موجود در بازار استفاده می‌شود. حال اگر به دلیل استفاده از SDK برای ساخت اپلیکیشن‌ها نگاهی بیاندازیم، شباهت بسیار زیاد این سناریو را با ساخت خانه می‌توان متوجه شد. به طور کلی می‌توان گفت که نیازی نیست هر بار و برای هر کاری چرخ از نو اختراع شود. پیشرفت در هر حوزه‌ای زمانی رخ می‌دهد که از دانش قبلی استفاده و چیزی با استفاده از آن ساخته شود.

بنابراین، هنگام طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، استفاده از بسته‌های کد SDK کار هوشمندانه‌تری به حساب می‌آید. این روش فقط برای ایجاد عملکرد و ساخت اپلیکیشن نیست و می‌توان با استفاده از آن عملکرد، اپلیکیشن‌های موجود را بهبود بخشید و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه و در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرد. استفاده از یک SDK مناسب می‌تواند زندگی را برای توسعه‌دهندگان راحت‌تر کند و کارایی اپلیکیشن‌ها را در ایجاد دسترسی و تعامل کاربران و عملکرد برنامه افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و اصطلاحاتی که زیرمجموعه SDK به حساب می‌آید و همراه با آن استفاده می‌شود، API است. به همین دلیل در بخش بعدی از مطلب «SDK چیست و چه کاربردی دارد» API را به طور مختصر بررسی می‌کنیم.

API چیست؟

API یا همان «واسط برنامه نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface)، واسطی ساده است که به نرم افزارها این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند. API‌ها می‌توانند اشکال و اندازه‌های مختلفی داشته باشند. چه یک API به صورت راه‌حلی مستقل کار کند و چه در یک SDK گنجانده شود، ارتباط بین دو پلتفرم را ساده می‌کند. API این کار را با صدور مجوز دسترسی به نرم افزار اختصاصی خود انجام می‌دهد که توسط توسعه‌دهندگان شخص ثالث یا واسطه ایجاد شده است. سپس توسعه‌دهندگان می‌توانند به کاربران خود اجازه دهند تا با به طور غیرمستقیم خدمات مربوطه را به کار بگیرند یا سرویس‌های ارائه شده را از طریق راه‌حل API دریافت کنند.

می‌توان API را به عنوان توافقی بین دو بخش در نظر گرفت. API‌ها نه تنها تبادل اطلاعات در نرم افزارها را انجام می‌دهند، بلکه نحوه و روش تبادل را نیز مشخص می‌کنند. به دلیل این‌که برخی از API‌ها واسط را به صورت مستقیم ایجاد کرده‌اند، اصطلاح «API» و «واسط» گاهی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. برای نشان دادن تفاوت این دو اصطلاح، موارد زیر ارائه شده‌اند:

  • مشخصات فنی و مستندات: اطلاعات به درستی توضیح می‌دهند که چگونه باید API را برای استفاده مؤثر از آن در نرم افزارها یکپارچه‌سازی کرد.
  • واسط: می‌توان با استفاده از کلمه کلیدی «Interface» به طور مستقیم در API‌های وب به آن‌ها دسترسی داشت. همچنین به طور مستقیم و برای REST API با یک «واسط مجزا» (Separate Interface) دسترسی به آن وجود دارد.

برخی از API‌های معروف و پرکاربرد در ادامه ارائه شده‌اند:

  • API‌های وب: از این API‌ها برای دسترسی به مرورگرهای وب و دستگاه‌ها یا به عنوان اپلیکیشن‌های خدمات وب خودشان استفاده می‌شود.
  • API‌های SOAP: این نوع از API‌ها برای افزایش حریم خصوصی و امنیت داده‌ها استفاده می‌شوند.
  • API‌های باز یا عمومی و REST یا RESTful: برای سهولت استفاده و به حداکثر رساندن پهنای باند از این API‌ها استفاده می‌شود.
  • JSON-RPC: استفاده از این روش، راه حلی برای مواردی است که در آن‌ها فراخوانی سرور به صورت ناهمزمان مورد نیاز باشد.
  • API‌های سفارشی: برای ایجاد حداکثر چابکی همراه با همه بخش‌های متحرک توسعه نرم افزار استفاده می‌شود.

پس از آشنا شدن با API در نرم افزارها و نحوه استفاده از آن‌ها، در بخش بعدی از مطلب «SDK چیست و چه کاربردی دارد» ، تفاوت بین SDK و API بررسی می‌شود.

تفاوت بین API و SDK چیست ؟

API‌ها کدهایی هستند که ارتباط دو نرم افزار را با یکدیگر ایجاد می‌کنند. یک API مسیری را برای توسعه دهنده تعریف می‌کند تا خدمات را از سیستم عامل یا از برنامه‌های کاربردی دیگر درخواست کند و داده‌ها را در زمینه‌های مختلف و در کانال‌های متعدد نمایش دهد. زمانی که توسعه دهنده از SDK برای توسعه اپلیکیشن‌ها و ایجاد سیستم‌ها استفاده می‌کند، برنامه‌های مختلف در اپلیکیشن باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بنابراین، SDK‌ها شامل API‌ها برای برقراری ارتباط هستند. تفاوت‌های دیگر این دو اصطلاح در ادامه فهرست شده‌اند:

  • معمولاً SDKها شامل API‌ها می‌شوند، اما API‌ها شامل SDK نمی‌شوند.
  • اگرچه API‌ها می‌توانند برای برقراری ارتباط استفاده شوند، اما برای ایجاد یک اپلیکیشن جدید استفاده نمی‌شوند.
  • SDK امکان ایجاد اپلیکیشن را برای توسعه‌دهندگان فراهم و به عنوان بلوک‌های سازنده محصول نرم افزاری عمل می‌کند.
  • API‌ها عملکردهای برنامه را در سطح پارامترهای SDK انجام می‌دهند. همچنین، API‌ها کدهایی هستند که ارتباط بین دو برنامه مجزا را کاملاً تعریف می‌کنند.
  • SDK مجموعه ابزار و کدهایی است که برای هدف خاصی ایجاد شده‌اند، در حالی که، API فقط واسطی بین خدمات است.
تفاوت بین API و SDK چیست

آیا باید بین SDK و API یکی را انتخاب کرد؟

طبق توضیحات بخش‌های پیشین، مشخص می‌شود که پاسخ این سوال منفی است و می‌توان گفت که معمولاً SDK شامل حداقل یک API می‌شود. این دو اصطلاح می‌توانند در مسیرهای مختلفی، اما در کنار یکدیگر کار کنند. API‌ها تعامل بین خدمات و نرم افزارها را از طریق مشخصات یا همان پروتکل‌ها ساده می‌کنند و به عنوان یکی از ابزارهای کیت توسعه نرم افزار تسهیل‌کننده، استفاده می‌شوند. SKD‌ها کیت‌های کاملی هستند، آن‌ها وظایفی فراتر از API‌ها دارند و همه چیز را برای ساختن نرم افزاری جدید برای پلتفرم یا زبان برنامه نویسی خاص فراهم می‌کنند. بخش بعدی از مطلب «SDK چیست و چه کاربردی دارد» به بررسی تفاوت بین JDK و SDK اختصاص دارد.

تفاوت بین JDK و SDK چیست ؟

در واقع دو اصطلاح SDK و JDK مفاهیم متفاوت و مجزایی نیستند و JDK، به معنی «کیت توسعه جاوا» (Java development kit)، نامی است که توسط برخی برنامه نویسان زبان جاوا برای نوع خاصی از SDKها استفاده می‌شود. JDK کیت توسعه نرم افزاری است که می‌توان به وسیله آن نرم افزارها را به زبان جاوا ساخت.

همچنین، برای پیاده‌سازی «بایت‌کدهای» (Byte Code) جاوا به «محیط زمان اجرای جاوا» (Java Runtime Environment | JRE) نیاز است و این ابزار یکی از مؤلفه‌های JDK به حساب می‌آید. به طور کلی، JDK شامل تمام مواردی از جمله کامپایلرها و دیباگرها می‌شود که JRE هم در آن وجود دارد. پایگاه داده «اوراکل» (Oracle) و «OpenJDK» از JDK استفاده می‌کنند. در بخش بعدی مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا یکپارچه‌سازی SDK برای اپلیکیشن‌ها خوب است؟

نتیجه یکپارچه سازی SDK چیست ؟

علاوه بر ویژگی‌هایی که عملکرد اصلی SDK برای اپلیکیشن فراهم می‌کند، این‌که چگونه این ارزش و ویژگی‌ها به وجود می‌آیند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر، یکپارچه‌سازی SDK برای اپلیکیشن‌های موبایل نباید مشکلی برای کل برنامه به وجود بیاورد. برای تضمین مفید بودن استفاده از SDK برای برنامه خود، پیش از استفاده می‌توان موارد زیر را در رابطه با SDK انتخاب شده بررسی کرد تا ببینیم نتیجه نهایی یکپارچه‌سازی SDK چیست و چه تأثیری دارد؟

  • یکپارچگی: این ویژگی از ابزار SDK یک اپلیکیشن، باید برای آن و توسعه‌دهندگان مفید باشد و مزایایی در استفاده از آن به وجود بیاورد.
  • اسناد: کیت توسعه‌ای که برنامه نویس برای استفاده در نرم افزار خود انتخاب کرده است، باید دارای اسناد شفاف و واضحی برای توضیح کدها و نمونه‌ها، همچنین مثال‌هایی برای کمک به توسعه‌دهندگان باشد.
  • یکنواختی: «ویژگی‌ها» (Feature) و «متُدهای» (Method) کیت توسعه برای کار در پلتفرم‌های مختلف باید یکنواخت و یکسان باشند. سازگارپذیری SDKها باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بتوانند از یک SDK در چند پلتفرم استفاده کنند.
  • استفاده از منابع: مشخص است که SDK نباید روی کارایی اپلیکیشن تأثیر منفی بگذارد. داشتن بیشترین کارایی و کمترین منابع، کیت توسعه‌ای ایده‌آل ایجاد می‌کند. معمولاً پردازش‌های غیرضروری مانند پردازش‌های پس‌زمینه یا نظرسنجی‌های کم اهمیت باعث ایجاد منابع با حجم بالا در ساخت اپلیکیشن‌ها می‌شوند.
  • شفافیت: کیت توسعه‌ای مناسب است که برای کاربران خود در رابطه با روش عملکرد و مجوزهای برنامه بسیار شفاف و واضح عمل کند.
  • بروزرسانی‌ها: SDK‌ها باید جدیدترین نسخه سیستم عامل‌ها و معماری آن‌ها را در کنار نسخه‌های قدیمی پشتیبانی کنند. همچنین زمانی که ویژگی جدیدی به SDK اضافه می‌شود، باید به طور کامل روش استفاده از آن به کاربران توضیح داده شود.
  • امنیت: SDK‌ها می‌توانند ناامن باشند؛ زیرا کدهایی به غیر از کدهای اپلیکیشن اصلی را پیاده‌سازی می‌کنند. ممکن است برخی از SDK‌های مخرب، حقوق و حریم خصوصی کاربران را نقض و به کارایی اپلیکیشن صدمه وارد کنند. همچنین می‌توانند باعث ممنوعیت نصب برنامه نوشته شده در فروشگاه‌های معتبر خرید و دانلود اپلیکیشن شوند. بنابراین پیش از انتخاب SDK حتماً باید آن را از نظر امنیت بررسی کرد.
SDK چیست

SDK خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در زمان ساخت اپلیکیشن‌ها، می‌توان از SDK‌ها برای ایجاد برخی از رویکردها از جمله روش‌های پرداخت، پیام دادن یا احراز هویت استفاده کرد. ساخت این مؤلفه‌ها به تنهایی و با کدنویسی از پایه‌ای‌ترین بخش کار دشواری است و هر گونه خطا در آن‌ها می‌تواند منجر به خطاهای امنیتی شود. در زمان انتخاب ارائه دهنده این خدمات معمولاً هزینه‌ها و ویژگی‌های آن‌ها بررسی می‌شوند، اما بهتر است که SDK آن‌ها با یکدیگر مقایسه شوند. در ادامه این بخش برخی از ویژگی‌های یک SDK خوب فهرست شده‌اند:

  • سبک وزن بودن: یک SDK خوب وظایف مورد نیاز توسعه دهنده را با استفاده از کوچکترین کدهای ممکن انجام می‌دهد. همچنین، اگر SDK سبک نباشد، پس از نصب اپلیکیشن ساخته شده در موبایل، فضای زیادی اشغال می‌شود و این اپلیکیشن به کندی اجرا خواهد شد. در بازسازی و یا معماری مجدد یک اپلیکیشن قدیمی، بهتر است که راه حل‌های موجود و SDKهای استفاده شده در اپلیکیشن نیز از نظر وزن مورد بررسی قرار بگیرند.
  • اسناد راهنمای خوب: دو SDK که توسط شرکت‌های مختلفی ارائه شده‌اند، ممکن است کاملاً یکسان باشند، اما اسناد راهنمای متفاوتی داشته باشند. در این شرایط آن SDKای انتخاب می‌شود که اسناد کامل‌تری دارد و همه بخش‌ها و روش‌های استفاده از کیت توسعه نرم افزار را به درستی توضیح داده است.
  • قابلیت سفارشی‌سازی و تنظیم: برخی از SDK‌ها در برابر سفارشی‌سازی مقاوم هستند و این موضوع به این معنی است که می‌توان از آن‌ها فقط با استفاده از تنظیمات بیرونی و ابزارهای موجود خودشان در اپلیکیشن استفاده کرد. این موضوع مسئله‌ای است که اگر توسعه‌دهندگان بخواهند بخش‌های منحصربه‌فردی در اپلیکیشن ایجاد یا بخش‌های گرافیکی و برند به اپلیکیشن اضافه کنند با آن مواجه خواهند شد.
  • امنیت بالا: برای اطمینان از این موضوع که کدهای مخرب و ناامن ناخواسته وارد برنامه نشوند، بهتر است از SDK‌هایی با امنیت بالا استفاده شود که دارای منابع قابل اعتمادی هستند. تحقیقات منابع مختلف این موضوع را نشان می‌دهد که حدود ۵۸٪ از اپلیکیشن‌ها حداقل یک SDK ناامن دارند که به اطلاعات و حریم خصوصی کاربران دسترسی پیدا می‌کند و این موضوع از نظر قانونی برای اپلیکیشن مشکل به وجود خواهد آورد. بنابراین بهتر است همیشه از امنیت SDK مورد استفاده اطمینان حاصل شود.
  • روش استفاده آسان: SDK خوب و باکیفیت دارای اسناد راهنمای کامل همراه با نمونه کدهای مناسب است که روش استفاده از آن را برای توسعه‌دهندگان ساده می‌کند. همچنین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد در صورت بروز هر گونه مشکل به انجمنی قابل اعتماد یا خدمات پشتیبانی متصل شوند.

در بخش بعدی، برخی از SDK‌ها را به طور خلاصه شرح می‌دهیم که در شرکت‌ها با زیرساخت ابری استفاده می‌شوند.

جعبه ابزار توسعه نرم افزار در شرکت های زیرساخت ابری

برخی از ابزارهای SDK به صورت ابری یا همان Cloud برای استفاده از اپلیکیشن‌ها ارائه می‌شوند که همه ابزارهای مورد نیاز خود را به طور کامل در فضای ابری ارائه می‌کنند. یکی از این ابزارهای ابری بسیار پرکاربرد و محبوب در میان برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان «Google Cloud SDK» است. شرکت‌هایی که از این ابزار استفاده می‌کنند، در بیشتر مواقع در رابطه با صنعت‌های مرتبط با «فناوری اطلاعات» (Information Technology) و خدمات آن‌ها هستند. برای استفاده از SDK مرتبط با شرکت گوگل، بهتر است با ابزارهایی از جمله «Google Analytics» و «ASP.NET» نیز آشنا بود.

SDK فضای ابری گوگل

جمع‌بندی

با پیشرفتی که در برنامه نویسی و اپلیکیشن‌هایی که با استفاده از آن در چند دهه اخیر به وجود آمده است، توسعه‌دهندگان نیازمند ابزارها و روش‌هایی هستند که بتوانند با استفاده از آن‌ها برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن‌ها را ساده‌تر، با سرعت بیشتر و همراه با کیفیت بالاتری انجام دهند. بنابراین ابزارهایی مانند SDK یا همان کیت توسعه نرم افزار به وجود آمده‌اند تا بتوان با استفاده از آن‌ها به این اهداف رسید. SDK‌ها شامل بیشتر ابزارهای مورد نیاز برای ساخت اپلیکیشن‌ها هستند و با استفاده از آن‌ها دیگر نیازی نیست که برنامه‌ها از ابتدایی‌ترین مفاهیم کدنویسی شوند.

در مقاله «SDK چیست و چه کاربردی دارد» ، سعی شد به طور جامع به همه تعاریف و مفاهیم این ابزار پرداخته شود. همچنین، همه موارد مرتبط به آن از جمله انواع SDK، مزایا، معایب و ویژگی‌های آن نیز مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت برای درک بهتر برنامه نویسی و یادگیری کیت‌های توسعه نرم افزار، برخی از دوره‌های آموزشی فرادرس در این مقاله به علاقه‌مندان و دانشجویان معرفی شده‌اند.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
RedHatTechTargetIBMSTORYLYauth0enlyft
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *