بازاریابی در کلاب هاوس — چگونه برند خود را در Clubhouse تبلیغ کنیم؟

۹۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
بازاریابی در کلاب هاوس — چگونه برند خود را در Clubhouse تبلیغ کنیم؟

تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ به قدری گسترده شده است که ابزارهای زیادی را برای تبلیغات و شناخته شدن برند و محصولات را به کار می‌گیرد و نتیجه خوبی را نیز در بر دارد. یکی از ابزارهایی که به تازگی فراگیر شده و کاربران آن در حال افزایش است، اپلیکیشن کلاب هاوس (Club Houseاست. در حال حاضر کلاب هاوس برای اندروید با نسخه آزمایشی یا بتا کار می‌کند و نسخه اصلی آن در سیستم عامل iOS قابل دسترسی است.  این عضو جدید شبکه‌های اجتماعی برای کاربران اندروید، هنوز نواقصی دارد ولی احتمالاً به زودی شاهد انتشار یک نسخه کامل و بی‌نقص از آن برای این پلتفرم نیز خواهیم بود.

زمانی که یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی فراگیر می‌شود، کسب و کارها و کارشناسان بازاریابی، با نگاهی متفاوت به آن، به دنبال راهکاریابی و ایده‌پردازی پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در اپلیکیشن جدید خواهند بود. به همین دلیل، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس با ما همراه باشید تا با نحوه استفاده تبلیغاتی از اپلیکیشن کلاب هاوس آشنا شوید. 

مروری بر اپلیکیشن کلاب هاوس

با توجه به گزارشاتی که از گوگل ترند دریافت شده است، جستجوی کلمه کلاب هاوس (ClubHouse) در 6 ماه گذشته 99 برابر شده است که رشد محبوبیت این اپلیکیشن را در جهان نشان می‌دهد. در 90 روز گذشته این رشد 32 برابر شده و در اواسط ماه ژوئن، بیشترین رشد جستجو را به خود دیده است.  

از زمانی که تیم کلاب هاوس کار خود را برای گسترش این اپلیکیشن شروع کرد، چندین بار فرایندها و تاکتیک‌های جذب مخاطب را بررسی کردند که در نهایت، به روش استفاده با دعوت‌نامه (Invite-Only) رسیدند که تا به اینجای کار، روشی بسیار خوب و تاثیرگذار بوده است.

لینک عضویت کلاب هاوس

راهنمای استفاده از اپ کلاب هاوس

خود را در یک ساختمان بسیار بزرگ تصور کنید که راهروهای بسیار زیادی دارد و در هر راهرو، تعداد زیادی اتاق وجود دارد. بر روی درب هر کدام از اتاق‌ها، نام‌هایی نوشته شده است. این راهروها به کلاب تشبیه می‌شوند که شما می‌توانید وارد آن شده و از محتوای آن استفاده کنید. تا زمانی که از کلاب‌ها خسته شوید، قادر به ماندن در آن‌ها خواهید بود و همچنین می‌توانید پشت در اتاق‌ها بمانید و یا وارد آن‌ها شوید که در هر اتاق، یک صحنه با چندید تماشاگر درون آن‌ها وجود دارند. 

هر زمان که خواستید، قادر خواهید بود که با اجازه مجری یا اداره‌کننده اتاق، بر روی صحنه بروید. برای اینکه بر روی صحنه بروید و صحبت کنید، باید دستتان را بالا ببرید. اگر چندید نفر دستشان را بلند کردند و شما انتخاب نشدید، باید صبر کنید و یک بار دیگر امتحان کنید. هر اتاق دارای چند حالت است که در زمان صحبت کردن، قادر به استفاده از آن‌ها خواهید بود. در زمانی که بر روی صحنه می‌روید، می‌توانید سوال جواب دهید و یا سوال بپرسید. اگر حس کردید که این اتاق جای شما نیست، می‌توانید سریعاً آن را ترک کرده و به اتاق دیگری بروید. 

اتاق‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید به آن‌ها وارد و یا از آن خارج شوید. هر چه که اپلیکیشن کلاب هاوس گسترده‌تر شود، اتاق‌های بیشتری ایجاد می‌شود که برخی از آن‌ها باب میل شما بوده و برخی دیگر مورد نیازتان نیست. 

گفتنی است که پیش از این در مجله فرادرس یک مطلب بسیار مفصل درباره اینکه کلاب هاوس چیست و چگونه باید از کلاب هاوس استفاده کرد نوشته‌ایم و توصیه می‌کنیم در صورت تمایل برای بهره‌گیری حداکثری از این اپ، مطلب مذکور را مطالعه کنید.

نمونه استفاده تجاری از کلاب هاوس

یکی از معروف‌ترین اتاق‌هایی که افراد بسیاری عضو آن شده‌اند، اتاقی با نام 9 صبح در لندن است که جزو اولین اتاق‌های گفتگوی اپ کلاب هاوس به حساب می‌آید. طریقه کار این اتاق به صورت تصادفی بوده و هر روز با یک روش و موضوع خاص، برنامه شروع می‌شود. این اتاق توسط «آبراکاس هیگینز» (Abraxas Higgins) اداره می‌شود و اتاق آن در بین اتاق‌های پیشنهادی ورود به برنامه قرار گرفته است. 

این شخص درباره کلاب هاوس چنین گفته است: «بالاخره اپلیکیشنی تولید شد که یک عکس و یا 280 کاراکتر نمی‌تواند بر روی کاربران تاثیر بگذارد؛ بلکه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب در این نرم‌افزار، باید استعداد خاصی داشته باشید و یک حس شوخ‌طبعی بین شما و مخاطب وجود داشته باشد. در این نرم‌افزار، صدا و شخصیت فرد، باعث جذب مخاطب می‌شود و همین امر باعث شده تا من همه‌ی تلاشم را برای جذب مخاطب قرار دهم. همانطور که در همه‌ی اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود، افرادی هستند که از کلاب هاوس استفاده نادرست می‌کنند و شما باید از آن‌ها دوری کنید». 

برنامه‌های مختلفی مانند 9 صبح در لندن وجود دارند که با صدایشان بر روی کاربر تاثیر می‌گذارند و مخاطبان را با محتوای خوبی که دارند، تشویق به دنبال کردن آن‌ها و روشن کردن نوتیفیکیشن برای از دست ندادن برنامه‌هایشان می‌کنند. باید گفت که این برنامه‌ها می‌توانند یک منبع پر از مخاطب باشند که برند و یا محصول شما در آن به خوبی می‌تواند شناخته شود. 

گرچه کلاب هاوس در دنیای شبکه‌های اجتماعی، تازه‌ وارد است و آینده آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به همین دلیل، علاوه بر ریسک سرمایه‌گذاری روی آن، طراحی استراتژی‌های بازاریابی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس دشوار است و به تجربه بیشتر مردم و کسب و کارها در آن نیاز دارد تا بتوان راهکار بهینه بازاریابی و تبلیغ کسب و کار در محتواهای صوتی و گفتگومحور کلاب هاوس را به دست آورد. مثلاً در اتاق برنامه 9 صبح لندن، می‌توان برای تبلیغ و معرفی کسب و کار استفاده کرد و کسب و کارها با اسپانسر شدن برنامه 9 صبح لندن، برند خود را به گوش طیف وسیعی از مخاطبان برسانند. 

درآمدزایی از طریق اپلیکیشن کلاب هاوس

تئوری‌ها و ایده‌های زیادی وجود دارد که به مخاطبان کمک خواهد کرد که در کلاب هاوس، محصولات خود را بفروشند، خدمات خود را ارائه دهند و یا برندشان را شناخته‌تر کنند. هر اپلیکیشن شبکه اجتماعی، پتانسیل ایجاد نسل جدیدی از اینفلوئنسرها را دارد و در کلاب هاوس هم می‌توان به یک اینفلوئنسر تبدیل شد و از آن کسب درآمد کرد. همچنین کسب و کارها می‌توانند با تهیه محتواهای صوتی و گفتگو محور در این اپ، مخاطبان علاقه‌مند به این نوع محتوا را به خود جذب کنند. 

 در ادامه به کارهایی اشاره می‎‌کنیم که می‌توان آن‌ها را در نرم‌افزار کلاب هاوس پیاده‌سازی و از آن‌ها کسب درآمد کنید: 

  • ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به صورت گفتگوی صوتی در تمام زمینه‌ها (مثلاً مشاوره خانواده)
  • ارائه خدمات رفع اشکال (مثلاً رفع مشکلات کامپیوتری کاربران) 
  • تهیه برنامه‌هایی مانند 9 صبح لندن (مشابه رادیو) در موضوعات طنز، اجتماعی، کودک و ... برای جذب تبلیغ در برنامه 
  • آموزش زبان‌های خارجه 
  • و ... 

آموزش بازاریابی در کلاب هاوس

دانستنی‌های مهم اپ کلاب هاوس برای بازاریابان

اولین چیزی که افراد بازاریاب باید درباره اپ کلاب هاوس بدانند، این است که می‌توانند صدای خود را به مشتری برسانند. اگر یک بازاریاب تازه‌کار هستید، می‌توانید با اتاق‌هایی که در این نرم‌افزار تشکیل می‌شود، سطح دانش خود از کلاب هاوس را افزایش دهید. بازاریابان باید بدانند که کلاب هاوس، ارتباطی زنده با مخاطب است، بنابراین باید ارتقای کیفیت تعامل با مخاطبانتان را در اولویت قرار دهید و پاسخگوی نیازها و دغدغه‌های آنان باشید.

استراتژی بازاریابی از طریق کلاب هاوس

نرخ موفقیت عواملی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، به نوع کسب و کار شما و اجرای هر کدام بستگی دارد. بازاریابان معمولاً قصد دارند که هرچه سریع‌تر، نتیجه کار خود را مشاهده کنند، بنابراین این امکان وجود دارد که برخی از عوامل زیر را را به درستی اجرا نکنند و یا زمان کمی برای توسعه آن بگذارند. بنابراین موضوع می‌توان گفت که باید با توجه به برنامه‌ریزی که در ابتدای کار انجام می‌دهید، عوامل زیرا را اجرا کنید تا بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید. در ادامه می‌توانید عوامل تاثیرگذار در استراتژی بازاریابی از طریق کلاب هاوس را مشاهده کنید اما در نظر داشته باشید که کلاب هاوس، هنوز در مرحله بررسی، تست و محک خوردن است و نمی‌توان به طور قطع، استراتژی‌های بازاریابی در کلاب هاوس را مشخص و بیان کرد. 

بررسی اولیه به عنوان کاربر

اگر قصد دارید از کلاب هاوس به عنوان ابزاری برای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، بهتر است ابتدا عضو آن شوید، با فضا و امکاناش آشنا شده و مدتی را به عنوان یک کاربر معمولی، در اتاق‌های گفتگو عضو شوید و از محتوای آنها استفاده کنید؛ تا زمانیکه نتوانید به عنوان یک کاربر، با فضای این اپلیکیشن ارتباط برقرار کنید و کم و کیف آن را بدانید، نمی‌توانید برنامه مناسبی برای استفاده کسب و کاری از کلاب هاوس داشته باشید. 

هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی

هدف‌گذاری در هر تلاش بازاریابی، نقشی کلیدی دارد و در بازاریابی از طریق کلاب هاوس نیز همین موضوع صدق می‌کنددر نرم‌افزار تازه‌کاری مانند کلاب هاوس، شما باید هدف اولیه ایجاد یک جایگاه مناسب برای کسب و کارتان قرار دهید اما نباید به دلیل نو بودن آن، شتابزده عمل کنید و صرفاً حضور داشته باشید که از غافله عقب نمانید.

با ایجاد یک اتاق یا Room و جذب مخاطب، قادر خواهید بود که کاربران را با محصول و خدمات خود آشنا کرده و گسترش کسب و کار خود را از این فرصت جدید محقق کنید. با رسیدن به هدف اولیه خود، بهتر است که هدف ثانویه و به ترتیب، هدف‌های بعد را انتخاب کرده و برای رسیدن به آن‌ها هم برنامهریزی کنید. 

در نظر داشته باشید که در کلاب هاوس، از فیلم و عکس خبری نیست و باید محتوایی زنده و رادیوگونه داشته باشید، پس باید اهداف و برنامه‌ریزی خود را متناسب با این مدل محتوا تنظیم کنید و در نظر داشته باشید اگر قرار است فقط در مورد محصول و برندتان حرف بزنید، مخاطبی را جذب نخواهید کرد. همچنین سعی کنید فقط شما گوینده نباشید و مخاطبان را وارد گفتگو کنید.

در ادامه، ایده‌هایی برای رویکرد فعالیت تجاری در کسب و کارها ارائه شده است: 

  • اتاق‌های آموزشی برای رفع مشکلات استفاده از محصولات برند، توضیح ویژگی‌ها و ... 
  • صبحت مستقیم با واحد پشتیبانی، مدیریت، فروش و ... شرکت 
  • داستان‌سرایی و محتوای رادیوگونه مرتبط با موضوعات سرگرم‌کننده مرتبط با کسب و کار 

عملی کردن برنامه‌ها

زمانی که هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کامل شد و برنامه‌ریزی فعالیت خود را برای گسترش کار انجام دادید، نوبت به اجرایی کردن آن می‌رسد. یکی از مهم‌ترین عواملی که در موفقیت استراتژی‌های بازاریابی نقش دارد، نحوه اجرا کردن برنامه‌ریزی‌های انجام شده است که باید بسیار دقیق و با حوصله انجام شود، مخصوصاً در کلاب هاوس که هم برای کسب و کارها جدید است و هم برای کاربران تازگی دارد. بنابراین باید حواستان باشد که کار را از کجا شروع کرده و به کجا هدایت می‌کنید. معمولاً بهتر است که ایده‌های آسان را اول انجام دهید تا انرژی و تجربه کافی برای انجام کارهای سخت‌تر را داشته باشید. 

تعامل با مخاطب

تعامل با مشتریان و مخاطبان در شبکه‌‎های اجتماعی، یکی از ارکان اصلی رشد کسب و کار است که در اپ کلاب هاوس، ناخواسته چنین تعاملی با مشتری برقرار می‌شود. این کار باعث می‌شود تا پیشنهادات و انتقاداتی که درباره کارتان بازگو می‌شود را بشنوید و در کار خود از آن‌ها بهره ببرید. در نظر داشته باشید که زمان زیادی برای برای تعامل با مخاطب قرار ندهید، زیرا ممکن است که کاربران دیگر، که قصد تعامل با شما ندارند را از دست بدهید. پس در برنامه کلاب هاوس مارکتینگ خود، وارد کردن مخاطبان به گفتگو را نیز در نظر بگیرید.

ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد، یکی از عواملی است که در هر تلاش دیجیتال مارکتینگ باید انجام شود و فرقی ندارد که کار شما خوب پیش می‌رود و یا بد، باید اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد را در دستور کار خود قرار داده تا از کیفیت کار خود آگاه شوید و بتوانید ایرادات احتمالی را رفع، نقاط قوت عملکرد را تقویت و هدف خود را محقق کنید.

ارزیابی عملکرد زمانی که اوضاع کاری خوب پیش می‌رود، به شما کمک می‌کند تا آن را بهتر کنید و هدف‌های بهتری را برای خود در نظر بگیرید؛ اما زمانی که همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود، ارزیابی وضعیت به شما کمک می‌کند تا عیب و ایراد کار را پیدا کنید و یا راه‌حل بهتری را جایگزین کنید و یا روش قبلی را بهبود دهید. بنابراین در نظر داشته باشید که ارزیابی عملکرد در کلاب هاوس را به طور مستمر انجام دهید تا از نتایج و روند کار خود مطلع شوید.  

برای شروع، می‌توانید از شاخص تعداد اعضای اتاق، افراد حضوریافته در برنامه‌های گفتگوی اتاق، میزان مشارکت کاربرن در گفتگوها، بازخورد از موضوعات اتاق و ... را مد نظر قرار دهید. 

آموزش کلاب هاوس

نمونه گفتگوهای تبلیغاتی در کلاب هاوس

محتواهایی که در کلاب هاوس ارائه می‌دهید، باید منحصر به فرد باشند تا مخاطب به این نتیجه برسد که کار شما سبک خاصی را ارائه می‌کند و سپس شما را دنبال کند. نرم‌افزار کلاب هاوس فرصت جدیدی برای بسیاری از افراد است که می‌خواهند یک کسب و کار واقعی داشته باشند یا کسب و کار خود را به شیوه‌ای نو، معرفی کنند. در ادامه می‌توانید چند موضوع را مشاهده کنید که پتانسیل این را دارند که در کلاب هاوس به اوج برسند: 

  • ارائه محتوای خدماتی مالی مانند روش‌های پس‌انداز پول، روش‌های رشد و سرمایه‌گذاری، روش‌های مدیریت سرمایه و فرصت خرید و فروش‌ها فکر بسیار خوبی است و در یک اتاق نیز قابل انجام است. کسانی که به اقتصاد، بورس، ارز دیجیتال و غیره علاقه دارند، قطعا از اتاق شما بازدید خواهند کرد. 
  • بررسی و شناخت افراد معروف در جهان که نیاز به تعامل بالا با مخاطب دارد. این موضوع می‌تواند در هر جلسه درباره شخص خاصی باشد که مخاطب را جذب کند و شاید به پیشنهاد آن جلسه بعدی را پیش بردید (مثلاً با عنوان رادیو سلبریتی).
  • با توجه به اینکه کلاب هاوس دارای اتاق‌های خصوصی نیز است، می‌توان با وکیل، مدیر دیجیتال مارکتینگ، مربی، معلم و یا هر شخص دیگری جلسات خصوصی خود را برگزار کرد و این اتاق‌های خصوصی را برای اعضای ویژه خود برگزار کنید.
  • اگر یک مربی هستید، می‌توانید آموزش‌ها و تمرین‌های خود را به صورت عمومی برگزار کنید. این کار باعث می‌شود که مخاطبانتان بیشتر از قبل شوند و با توجه به روند کار خود، شاگردان بیشتری داشته باشید.  
  • اشخاصی که برای انجام کارهایی نظیر برنامه‌ریزی جشن اقدام می‌کنند، قادر هستند که هماهنگی‌ها را مانند یک کنفرانس صوتی آنلاین انجام دهند.
  • مدیران، مربیان و یا بازیکنان باشگاه‌های بزرگ می‌توانند از این طریق با طرفدارانشان در ارتباط باشند و یا جلساتی خصوصی را برگذار کنند که باعث تعامل بیشتری باشگاه و طرفداران می‌شود. 

سخن پایانی

 در این مطلب از مجله فرادرس با شما کاربران گرامی همراه بودیم و نحوه استفاده تجاری از  اپ کلاب هاوس را توضیح دادیم. برای اینکه برند و محصول شما شناخته‌تر شوند و نرخ موفقیت کارتان بالاتر برود، پیشنهاد می‌کنیم محتاطانه منابع خود را روی آن متمرکز کنید تا به مرور متوجه شویم که آیا کلاب هاوس، ارزش سرمایه‌گذاری تجاری برای برندسازی را دارد یا خیر و اگر پاسخ مثبت است، چطور باید آن را انجام داد. 

اگر تجربه استفاده از کلاب هاوس را دارید و با فضای آن، امکانات، اتاق‌ها و غیره آشنا هستید، تجربه خود را با ما مطرح کنید.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *