معرفی رشته شیمی کاربردی — از تحصیل تا اشتغال

۵۹۵۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
معرفی رشته شیمی کاربردی — از تحصیل تا اشتغال

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته شیمی کاربردی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته شیمی کاربردی مناسب چه کسانی است؟

پسری در حال انجام آزمایش شیمی در آزمایشگاه شیمی

رشته شیمی یک رشته علمی است که با اتم‌ها، عناصر، مولکول‌ها، یون‌ها، ساختارهای مواد، خواص‌، رفتار و تغییرات آن‌ها سروکار دارد. در علم شیمی با استفاده از واکنش‌های شیمیایی به دنبال سنتز مواد جدید کاربردی و مفید با خواص تازه هستند؛ زمینه دیگری از این علم نیز وجود دارد که به آن «شیمی سبز» می‌گویند و در آن در پی سنتز مواد دوست دار محیط زیست هستند تا بتوانند به بشریت کمک کنند. ناگفته نماند رشته شیمی قدمتی طولانی دارد و همیشه مورد توجه بشریت بوده است.

این رشته، برای افرادی که روحیه جستجوگر دارند و همیشه در پی علت اتفاقات هستند بسیار مناسب است. فرق کسانی که به علم شیمی علاقه دارند با دیگر افراد را می‌شود در یک مثال ساده نشان داد: افراد علاقه‌مند به شیمی هنگام خوردن آب به ساختار آن، ولی افراد دیگر به رفع تشنگی فکر می‌کنند. افرادی که این رشته را انتخاب می کنند، باید از کارکردن با مولکول‌ها و مواد شیمیایی لذت ببرند و سنتز مواد جدید برای آ‌ن‌ها هیجان‌ انگیز باشد. رشته شیمی کاربردی نسبت به زیر شاخه شیمی محض، همانطور که از نامش مشخص است کاربردی‌تر است.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته شیمی کاربردی بیشتر کاربرد دارند؟

دانش آموزی در اتاق خود روبروی پنجره نشسته است و درس می خواند

رشته‌های علوم پایه مثل شیمی، فیزیک، زیست و ریاضی دسته‌ای از رشته‌ها هستند که به صورت تخصصی‌تر دروس دبیرستان را به دانشجویان در دانشگاه آموزش می‌دهند. اما در دوره کارشناسی حدودا در دو ترم اول، باید درس‌های پایه مثل ریاضی عمومی، فیزیک پایه و همچنین شیمی عمومی را پاس کنید؛ پاس کردن این دروس مستلزم این است که دروس دبیرستان را به خوبی به خاطر داشته باشید.

همانطور که می‌توان حدس زد، مهم‌ترین درسی که از دوره دبیرستان در رشته شیمی کاربردی استفاده می‌شود درس شیمی است؛ تمام آنچه در قالب شیمی در دبیرستان خوانده‌اید در رشته شیمی کاربردی به شکل گسترده‌ای به کار می‌آیند و لذا باید آموخته‌های خود در این رابطه را به خوبی به یاد داشته باشید. در اصل شیمی دبیرستان، اطلاعات اولیه لازم برای ورود به رشته شیمی کاربردی محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است در دوره کارشناسی تعدادی واحد مثل ریاضی عمومی، فیزیک و.. ارائه می‌شوند که باید برای گذراندن آن‌ها در دروس مشابه‌شان در دوره دبیرستان پایه قوی داشته باشید و آموخته‌های خود در این دوره را به کار گیرید.

گرایش‌های رشته شیمی کاربردی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

پسری خندان در آزمایشگاه شیمی

در ادامه به برخی از کلیدی‌ترین گرایش‌های رشته شیمی کاربردی برای ادامه تحصیل پرداخته شده است:

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته شیمی کاربردی چه هستند؟

در ادامه، فهرستی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دروس رشته شیمی کاربردی ارائه شده است:

  1. (+) شیمی آلی 1
  2. (+) شیمی آلی 2
  3. (+) شیمی آلی 3
  4. آزمایشگاه شیمی آلی
  5. (+) شیمی تجزیه 1
  6. (+) شیمی تجزیه 2
  7. شیمی تجزیه 3
  8. آزمایشگاه شیمی تجزیه
  9. (+) شیمی فیزیک 1
  10. شیمی فیزیک 2
  11. شیمی فیزیک 3
  12. آزمایشگاه شیمی فیزیک
  13. (+) شیمی معدنی 1
  14. شیمی معدنی 2
  15. شیمی معدنی 3
  16. آزمایشگاه شیمی معدنی
  17. (+) شناسایی ترکیبات آلی
  18. آزمایشگاه شناسایی ترکیبات آلی
  19. ایمنی در آزمایشگاه
  20. اصول محاسبات شیمی
  21. شیمی صنعتی 1
  22. شیمی صنعتی 2
  23. آزمایشگاه شیمی صنعتی
  24. اصول تصفیه و آب و فاضلاب
  25. شیمی سبز و محیط زیست
  26. شیمی پلیمر
  27. متون علمی شیمی
  28. زبان تخصصی شیمی

فارغ التحصیل رشته شیمی کاربردی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

شخصی در حال انجام آزمایش شیمی

برخی از مشاغل اصلی که یک فارغ‌التحصیل رشته شیمی کاربردی می‌تواند در آن‌ها شاغل شود عبارت هستند از:

  • ارائه خدمات در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و مواد مصرفی صنایع
  • خدمات آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزشی
  • ارائه خدمات در پتروشیمی، کارخانجات پلاستیک، رنگ و رزین، صنایع دارویی و بهداشتی
  • استفاده از گیاهان دارویی برای سنتز مواد دارویی و درمانی
  • ارائه خدمات به آزمایشگاه‌های سنتزی مواد، به منظور سنتز مواد جدید
  • پذیرش کارهای پژوهشی و شرکت کردن در پروژه‌های پژوهشی
  •  ارائه خدمات به شرکت‌های نوبنیاد و حل و فصل مشکلات و چالش‌های آن‌ها
  • کار آفرینی

بازار کار رشته شیمی کاربردی به چه صورت است؟

دختری در آزمایشگاه شیمی در حال کار کردن

بازار کار به کلی موضوعی است که به شرایط جامعه‌ای که هر شخص در آن زندگی می‌کند بستگی دارد؛ ولی بر خلاف باورهای برخی افراد در مورد رشته‌های علوم پایه و بخصوص شیمی، باید گفت، شیمی علمی است که در همه زمینه‌ها اعم از خوراک، پوشاک، دارو و... دخالت دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت یک شیمی‌دان یا فارغ التحصیل رشته شیمی می‌تواند با توجه به تجربه و اطلاعاتی که دارد به نسبت سریع مشغول به کار شود.

در سوال قبل به زمینه‌های کاری متفاوت دانش آموختگان رشته شیمی کاربردی اشاره شد، اما نکته مهمی که در این رشته حائز اهمیت است میزان دانشی است که فرد کسب کرده. به عبارت دیگر، مدرک دانشگاهی یا نمره بالا، نمی‌تواند دلیلی باشد برای اینکه شما بتوانید کار مرتبط با رشته خود را پیدا کنید؛ شاید این موضوع شرایط لازم باشد ولی کافی نیست.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته شیمی کاربردی در داخل ایران چگونه است؟

امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته شیمی کاربردی وجود دارد. گرایش‌های موجود در مقطع کارشناسی ارشد شیمی کاربردی عبارت هستند از:

  • گرایش شیمی آلی
  • گرایش شیمی تجزیه
  • گرایش شیمی معدنی
  • گرایش شیمی فیزیک
  • گرایش نانو شیمی
  • گرایش فیتوشیمی
  • گرایش شیمی پلیمر
  • گرایش شیمی کاربردی
  • گرایش آموزش شیمی
  • گرایش شیمی دارویی
  • گرایش شیمی پیشرانه
  • گرایش شیمی دارویی
  • گرایش شیمی کاتالیست
  • گرایش شیمی دریا

گرایش‌های موجود در مقطع دکتری رشته شیمی کاربردی نیز عبارت هستند از:

  • گرایش شیمی فیزیک
  • گرایش شیمی آلی
  • گرایش شیمی تجزیه
  • گرایش شیمی معدنی
  • گرایش شیمی کاربردی
  • گرایش شیمی پلیمر
  • گرایش فیتو شیمی

این اطلاعات بر اساس گرایش‌هایی است که تاسال 97 توسط وزارت علوم برای متقاضیان رشته شیمی ارائه شده است. اما ممکن است هر سال تغییراتی در آن‌ها اعمال شود و حتی در مقطع ارشد و دکتری گرایش‌های جدید اضافه شوند. نکته حائر اهمیت دیگر، رشته‌های مشترکی است که بین رشته شیمی وزارت علوم و برخی رشته‌های وزارت بهداشت وجود دارند. برای مثال یکی از این رشته‌ها، ارشد شیمی دارویی است که می‌توان با مدرک کارشناسی شیمی در کنکور وزارت بهداشت شرکت کرد و در رشته شیمی دارویی پذیرفته شد.

امکان ادامه تحصیل در رشته شیمی کاربردی در خارج از کشور به چه صورت است؟

دانشجوی رشته شیمی به ادامه تحصیل در خارج فکر می کند و نقشه جهان پشت او نصب شده است

برای دانش آموختگان رشته شیمی در تمامی مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و کلیه گرایش‌ها امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور وجود دارد. تحصیل در رشته شیمی در کشورهای دیگر معمولا پرطرفدار است و هر ساله داوطلبان زیادی از همین طریق اقدام به مهاجرت می‌کنند.

در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی، شما می‌توانید از امکان تحصیل رایگان در رشته شیمی بهره‌مند شوید. از جمله دانشگاه‌های مطرح در اخذ پذیرش، می‌توان به دانشگاه‌ کالیفرنیا برکلی و دانشگاه هاروارد اشاره کرد. از کشور‌هایی که در رشته شیمی مطرح هستند نیز می‌توان به آمریکا، کانادا و آلمان اشاره داشت. شرایط تحصیل، زندگی، مخارج و ارائه خدمات به دانشجویان خارجی در هر کدام از این کشورها متفاوت است و برای داوطلبانی که به دنبال اخذ پذیرش هستند، بررسی تمام این موارد الزامی است.

نکته حائز اهمیت برای اخذ پذیرش و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و به خصوص دکتری، بررسی زمینه تحقیقاتی و کاری اساتیدی است که شما را به عنوان دانشجو پذیرفته‌اند.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته شیمی کاربردی تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

دروس دانشگاهی که در مقطع کارشناسی به دانشجویان رشته شیمی کاربردی ارائه می‌شوند، بیشتر به ایجاد یک زمینه برای آشنایی بیشتر آن‌ها با رشته شیمی طراحی شده‌اند. برای اینکه بتوان در یک رشته موفق بود، باید یک سری اطلاعات اختصاصی داشت و دروس تئوری-تخصصی رشته شیمی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، همین منظور را دنبال می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

تعدادی واحدهای درسی آزمایشگاهی نیز در دوره کارشناسی وجود دارند که اگر توسط اساتید به خوبی ارائه شوند و خود دانشجو مشتاق به یادگیری باشد و تلاش کند، می تواند بهره خوبی از این واحدهای درسی ببرد. رشته شیمی یک رشته آزمایشگاهی است و هر چه یک فارغ التحصیل شیمی بتواند در زمینه کارهای آزمایشگاهی اطلاعات بیشتر و تجریه بیشتری داشته باشد برای ورود به بازار کار آماده‌تر خواهد بود. به طور معمول، انتظاری که از یک شیمیست در بازار کار دارند، مهارت او در ارائه خدمات در آزمایشگاه‌ها است.

در مقطع ارشد واحدهای درسی نسبت به مقطع کارشناسی بسیار کمتر هستند و مانور اصلی روی کار آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۲۶۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲۹ دیدگاه برای «معرفی رشته شیمی کاربردی — از تحصیل تا اشتغال»

شما رفتی شیمی کاربردی راضی بودی و تونستی دوباره واسه کنکور بخونی؟

سلام من امسال می‌خوام برم شیمی کاربردی میشه از طریقش داروساز شد؟راسته؟و اینکه چجوری و چطور ؟تروخدا یکی بگه

در پاسخ به عزیزانی که پرسیدند چگونه باید از شیمی کاربردی به داروسازی رسید باید عرض کنم که شما با گرفتن کارشناسی ارشد در شیمی دارویی یا الی( بهتره اینا باشه) میتونید در ازمون دکترای تخصصی داروسازی شرکت کنید و تخصص داروسازی بگیرید. فقط مجوز تاسیس داروخانه به شما تعلق نمیگیره

سلام شیمی کاربردی بازار کار خوبی داره یا خیر ممنون میشم اگه بگید

سلام من تازه کارشناسی شیمی کاربردی رو گرفتم حالا میخوام برا دکتری داروسازی ادامه بدم اگه راهی داره ممنون میشم راهنماییم کنید

بازار کار نداره؟ینی با رشته شیمی کاربردی نمیشه در آزمون استخدامی آموزش پرورش برای دبیری شیمی که همه گرایش هاش مجازن شرکت کرد؟یا در شرکت و کارخونه ها در بخش آزمایشگاه مشغول بکار شد؟میشه یکم بیشتر توضیح بدین چون من میخام همین رشته دانشگاه آزاد بخونم

سلام
شیمی کاربردی بازار کارش چجوره
اگه برای تدریس باشه چی ؟؟

در پاسخ به عزیزانی که پرسیدند چگونه باید از شیمی کاربردی به داروسازی رسید باید عرض کنم که شما با گرفتن کارشناسی ارشد در شیمی دارویی یا الی( بهتره اینا باشه) میتونید در ازمون دکترای تخصصی داروسازی شرکت کنید و تخصص داروسازی بگیرید. فقط مجوز تاسیس داروخانه به شما تعلق نمیگیره

سلام یعنی از شیمی محض یا کاربردی میشه مدرک داروسازی گرفت؟یعنی امکان تدریس تو ندارس رو داریم؟

سلام
من واسه ارشد بین گرایش کاربردی و نانوپزشکی وزارت بهداشت موندم کدومو بخونم و اینکه کدوم بازار کارشون بهتر
میشه اگر در رشته کاربردی فعال و توانمند باشی بتونی کار پیدا کنی؟

داروسازي رو در رشته هاي محدود مي تونيد در دكتري بخونيد ولي بهتون مدرك داروسازي داده نميشه و در اصل فقط خود داروسازارو ميگيرن رشته شيمي رشته قشنگيه ولي هيچ اينده اي تو ايران نداره

عزیزم هر شغلی آینده داره بستگی به خود آدم داره که چقدر تلاش کنه اگه دنبال این هستید که بعد از مدرک باهاتون تماس بگیرن بذارنتون سرکار سخت در اشتباهید شما الان واسه پزشکی هم بخونید باز دوندگی داره و خودتون باید تلاش کنید

سلام
من رشته داروسازی رو میخاستم ولی شیمی محض اوردم
راهی هست ک بتونم ب داروسازی برسم از این رشته؟!

شيمي كاربردي رشته شيرينيه ولي بازار كاري نداره به خصوص دانشگاه ازاد اگه به بهزار كارش فكر ميكنيد نريد

پس در اینصورت اجازه کار در واحد های تحقیقاتی کارخانجات دارویی و آرایشی بهداشتی رو در ایران و خارج داریم؟

سلام.درسهای ترم یک ودو به نسبت راحته و میتونید کنکور بخونید.اگه میخواین دوباره کنکور بدین،فرقی نداره چه گرایشی برین،چون چند واحد اخر فرق میکنن باهم

سلام من می خواستم برای انتخاب رشته کاردانی شیمی آزمایشگاهی را بزنم اماهیچ چیزی درمورداین رشته نمی دانم
رشته خوبی است؟بازارکارخوبی دارد؟
ممنون از پاسخگویی شما

سلام،اگر تخصص داروسازی بگیریم و امکان تاسیس داروخانه رو نداشته باشیم،با مدرک تکنسین داروخانه و سابقه سه سال میشه داروخانه زد؟

سلام رشته شیمی گرایش محض دارای واحدهای تئوری بیشتری نسبت به گرایش کاربردی دارد واحدهای آزمایشگاهی گرایش کاربردی بیشتر است ودروسی مثل شیمی صنعتی ۱ و۲ دارد که بیشتر حالت طراحی برج وراکتورهای صنعتی دارد ویک اتصال بین حالت علوم پایه ومهندسی شیمی دارد

سلام وقت بخیر

گرایش آموزش شیمی در کنکور ارشد برای کساییه که کارشناسیشون رو هم تربیت مدرس قبول شدند و میخوان ادامه تحصیل بدن؟

یا کسی مثل من که کارشناسی شیمی کاربردی داره هم‌میتونه شرکت کنه ؟ اگر قبول شه بازم مصاحبه داره؟

سلام
بین شیمی کابردی علوم تحقیقات و شیمی محض دانشگاه زنجان دولتی کدوم بهتره ؟؟

سلام ببخشید من امسال میخام برم شیمی کاربردی دانشگاه آزاد به نظرتون کدوم گرایشش بهتره وآینده شغلی بهتری داره؟من میخام دوباره سال دیگ هم کنکور بدم درسای شیمی کاربردی سخته و مانع درس خوندنم واسه کنکور دوباره میشه؟من واقن تودوراهی موندم لطفا کمکم کنین?ازطریق شیمی کاربردی میشه دبیرشیمی شد؟

اصلا تو ايران بازار كاري نداره به نظر من يه بار ديگه كنكور بدي خيلي بهتره

سلام ممنون بابت سایت خوبتون
میخواستم بپرسم که شیمی محض با شیمی کاربردی چه فرقی میکنه؟

با سلام؛

از شما به دلیل مطالعه این مطلب سپاسگزاریم؛

در تعریفی ساده باید بگوییم دانشمندانی که به تحقیقات و جستجو پیرامون ماهیت خام مواد علاقه دارند، گرایشی به سمت شیمی محض خواهند داشت اما افرادی که سعی در بکارگیری کاربرد دانش شیمی در مسائل مختلف خاصه در آزمایشگاه‌های شیمی دارند، علم شیمی کاربردی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. تفاوت‌های اندکی در دروس رشته دانشگاهی این دو رشته وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیش‌تر، مطلب «معرفی رشته شیمی محض — از تحصیل تا اشتغال» را مطالعه کنید تا بیش‌تر با تفاوت‌های این علوم آشنایی پیدا کنید.

باتشکر

سلام
من میخواهم برم داروسازی ولی امسال کنکور نیاوردم میخواستم ببینم داروسازی که از طریق شیمی کاربردی میریم همین داروسازی کنکوره

ممنون از زحمات شما
راستش من ی سوالی داشتم
من تازه میخوام وارد دانشگاه بشم و شیمی کاربردی آوردم
بنظرتون باید چیکار کنم ک بتونم داروسازی بخونم؟؟؟؟

سلام من می خواستم برای انتخاب رشته کاردانی شیمی آزمایشگاهی را بزنم اماهیچ چیزی درمورداین رشته نمی دانم
رشته خوبی است؟بازارکارخوبی دارد؟
ممنون از پاسخگویی شما

سلام
باید توی کنکور وزارت بهداشت شرکت کنید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *