آیا Flash در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت ادوبی خاتمه خواهد یافت؟

۱۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ آبان ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
آیا Flash در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت ادوبی خاتمه خواهد یافت؟

در سال 2010 استیو جابز Adobe Flash را از آیفون حذف کرد. جابز نوشت که این نرم‌افزار بیش‌ از حد ناامن و اختصاصی است. همچنین در مورد عملکرد آن گفت با اجرای پلتفرم به‌صورت لمسی ناسازگاری دارد. همه این شکایات درست است و اکنون خود شرکت ادوبی هم آنها را تصدیق می‌کند.

کمپانی ادوبی اعلام کرد که به‌روزرسانی و توزیع فلش پلیر، پلاگین محبوب این شرکت را متوقف خواهد کرد؛ به عبارتی فلش تا پایان ۲۰۲۰ از رده خارج خواهد شد. البته باید این را اضافه کنیم که حذف فلش نه‌تنها جای نگرانی ندارد؛ بلکه وب بدون آن امن‌تر، سریع‌تر و نرم‌تر خواهد بود اما تا سال 2020 اینترنت مجبور است با همین روش کار کند.

مشکلات موجود در فلش

دلایل زیادی وجود دارد که موجب کنار رفتن فلش شده‌اند و مهم‌ترین این علت‌ها، امنیت پایین آن است؛ فلش از لحاظ امنیتی در سطح خیلی پایینی قرار دارد و سیستم شما را مورد تهدید قرار می‌دهد.

جروم سگوورا، تحلیل‌گر بدافزار در Malwarebytes می‌گوید: «فلش برای چندین سال در میان نویسندگان کیت محبوب شد. با توجه به تعداد حمله‌های «روز صفر» (Zero-Day، یک نقص نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری که هنوز راه‌حلی برایش پیدا نشده است.) نگران‌کننده در عملیات توزیع‌شده، بسیاری از انجمن‌های امنیتی از کاربران خواستند تا فلش را از ماشین‌های خود حذف کنند.»

در اواخر اکتبر و ژوئن، حفره‌های امنیتی فلش حملاتی را علیه تمام سیستم‌عامل‌های دسکتاپ ایجاد کرده‌اند. هیچ مقایسه آنالوگ برای چیزی که فراگیر است و اغلب ناکام است، وجود ندارد اما تصور کنید که یک پل با ترافیک سنگین است که به‌طور خودبه‌خود هر چند ماه یک بار مسیر آن باز می‌شود؛ به طور منطقی شما نباید روی این پل حرکت کنید. توسعه‌دهندگان در حال حاضر از فلش نسبت به چند سال اخیر کمتر استفاده می‌کنند. با پذیرش استانداردهای باز که به همان اثر شکست‌های امنیتی یا عدم سازگاری مرورگر دست پیدا می‌کنند. حتی ادوبی در سال 2010 روی HTML5 سرمایه‌گذاری کرد و در اواخر 2015 با قدرت بیشتری در این مسیر به حرکت خود ادامه داد. شرکت ادوبی خود این تحول را پذیرفته است اگرچه آن را آشکارا مطرح نمی‌کند:

چنانکه استانداردهای متن‌باز مانند HTML5 ،WebGL و WebAssembly در چند سال گذشته رشد خوبی داشته‌اند، در حال حاضر اکثر آنها بسیاری ازقابلیت‌ها و کارایی پلاگین‌ها را ارائه می‌دهند و به همین دلیل جایگزین مناسبی برای محتوای وب شده‌اند.

کنار رفتن فلش

پیش‌ از این نیز شما فرصت داشتید که زندگی بدون فلش را تجریه کنید. پلاگین فلش پلیر از سال 2010 در iOS و در اندروید از سال 2012 استفاده نشده است. از سپتامبر 2015 گوگل به طور خودکار حالت اجرایی تبلیغات فلش را مسدود کرده است، شما باید روی آن کلیک کنید تا پخش شود. فایرفاکس تابستان سال گذشته برخی از عناصر فلش را مسدود کرد. حتی اینترنت اکسپلورر، به طور پیش‌فرض در سال 2019، پیش از برنامه Adobe، فلش را غیرفعال می‌کند. کاملاً روشن است، اکثریت قریب به‌اتفاق بازدیدکنندگان اینترنت از این رویداد سود خواهند برد؛ بااین‌وجود، این‌طور نیست که هیچ عواقبی نداشته باشد.

دوباره برمی‌گردیم به بحث امنیت؛ دست نیافتن هکرها به هدف مورد علاقه‌شان بدون شک کمک می‌کند تا وب امن‌تر شود ولی هکرها را از بین نمی‌روند؛ آنها تنها به دنبال روش‌های دیگری برای رسیدن اهدافشان هستند.

Segura می‌گوید: «مرکز توجه ممکن است به سمت دیگری که نقاط ضعف مرورگر است، برگردد. این نقاط ضعف افزونه‌ها و پلاگینهای شخص ثالث هستند. این امر مخصوصاً برای گوگل کروم که بیشترین سهم بازار را دارد، صادق است.»

مهم‌تر از همه، حذف پشتیبانی از فلش، در واقع فلش را منسوخ نمی‌کند و دلیل آن این است که بسیاری از سایت‌های سنگین از جمله بازی‌ها، شرکت‌های یادگیری تعاملی وبرنامه‌های کاربردی سازمانی، با غیر فعال شدن فلش از کار می‌افتند. با این‌ حال، همه اینها در نهایت نشان‌دهنده پرداخت بهایی کم برای رسیدن به دنیایی امن‌تر و با ثبات‌تر بدون فلش هستند. استیو جابز به‌درستی فلش را از iOS حذف کرده است و تا یک دهه دیگر از روی دسکتاپ هم حذف خواهد شد. با این وجود نباید از فلش نا امید شوید؛ چون فلش هنوز جزء پر استفاده‌ترین ابزارها در سراسر وب است.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم آموزش های زیر را نیز ملاحظه کنید:

==

بر اساس رای ۲۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wired
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *