برنامه محاسبه مساحت بادبادک — راهنمای کاربردی
در ادامه، روش محاسبه مساحت بادبادک بیان شده و پیادهسازی آن در زبانهای برنامهنویسی گوناگون شامل «سیپلاسپلاس» (++C)، «جاوا» (Java)، «پایتون» (Python)، «سیشارپ» (#C) و «پیاچ پی» (PHP) انجام شده است. بادبادک یک چهارضلعی محدب است که در آن، طول ضلعهای مجاور، با یکدیگر برابر است. شایان توجه است که در متوازیالأضلاع، طول دو ضلع روبروی هم، با یکدیگر برابر است. اگر همه ضلعهای بادبادک با هم برابر باشند و در حقیقت بادبادک یک چند ضلعی متساویالاضلاع باشد، در واقع یک لوزی است. در صورتی که زوایای بین اضلاع در بادبادک با هم برابر باشد، بادبادک یک مربع است. در این مطلب، روش نوشتن برنامه محاسبه مساحت بادبادک بیان شده است.
روش اول برای محاسبه مساحت بادبادک
اگر قطرهای d1 و d2 از یک بادبادک داده شده باشند، مساحت بادبادک برابر با یک دوم ضرب این دو قطر در یکدیگر است.
شکل زیر، آنچه بیان شده است را به خوبی نشان میدهد.
مثالی که در زیر آمده است، به درک بهتر مطلب کمک میکند.
Input: d1 = 4, d2 = 6 Output: Area of Kite = 12 Input: d1 = 5, d2 = 7 Output: Area of Kite = 17.5
در ادامه، پیادهسازی روش بالا در زبانهای برنامهنویسی گوناگون، انجام شده است. در واقع، در روش اول ارائه شده برای محاسبه مساحت بادبادک، از رابطه زیر استفاده میشود.
$$Area of Kite = \frac{d_{1}*d_{2}}{2}$$
پیادهسازی روش اول محاسبه مساحت بادبادک در ++C
1// C++ implementation of the approach
2
3#include <bits/stdc++.h>
4using namespace std;
5
6// Function to return the area of kite
7float areaOfKite(int d1, int d2)
8{
9 // use above formula
10 float area = (d1 * d2) / 2;
11 return area;
12}
13
14// Driver code
15int main()
16{
17 int d1 = 4, d2 = 6;
18 cout << "Area of Kite = "
19 << areaOfKite(d1, d2);
20
21 return 0;
22}
پیادهسازی روش اول محاسبه مساحت بادبادک در جاوا
1// Java implementation of the approach
2class GFG
3{
4
5 // Function to return the area of kite
6 static float areaOfKite(int d1, int d2)
7 {
8 // Use above formula
9 float area = (d1 * d2) / 2;
10 return area;
11 }
12
13 // Driver code
14 public static void main(String[] args)
15 {
16 int d1 = 4, d2 = 6;
17 System.out.println("Area of Kite = "
18 + areaOfKite(d1, d2));
19 }
20}
21
22// This code is contributed by Rajput-Ji
پیادهسازی روش اول محاسبه مساحت بادبادک در پایتون
1# Python implementation of the approach
2
3# Function to return the area of kite
4def areaOfKite(d1, d2):
5
6 # use above formula
7 area = (d1 * d2) / 2;
8 return area;
9
10# Driver code
11d1 = 4;
12d2 = 6;
13print("Area of Kite = ",
14 areaOfKite(d1, d2));
15
16# This code is contributed by Rajput-Ji
پیادهسازی روش اول محاسبه مساحت بادبادک در #C
1// C# implementation of the approach
2using System;
3
4class GFG
5{
6
7// Function to return the area of kite
8static float areaOfKite(int d1, int d2)
9{
10 // Use above formula
11 float area = (d1 * d2) / 2;
12 return area;
13}
14
15// Driver code
16public static void Main()
17{
18 int d1 = 4, d2 = 6;
19 Console.WriteLine("Area of Kite = "
20 + areaOfKite(d1, d2));
21}
22}
23
24// This code is contributed by anuj_67..
خروجی قطعه کدهای بالا، به صورت زیر است.
Area of Kite = 12
روش دوم برای محاسبه مساحت بادبادک
فرض میشود که ساقهای a و b و زاویه بین آنها داده شده است. هدف، محاسبه مساحت بادبادک با استفاده از آنها است.
در این حالت، مساحت بادبادک از رابطه زیر به دست میآید.
$$Area of Kite = a*b*\sin(\theta)$$
در تصویر زیر، این روش محاسبه به صورت بصری نمایش داده شده است.
مثال زیر، برای درک بهتر مسئله، قابل توجه است.
Input: a = 4, b = 7, θ = 78 Output: Area of Kite = 27.3881 Input: a = 6, b = 9, θ = 83 Output: Area of Kite = 53.5975
در ادامه، پیادهسازی راهکار بالا در زبانهای برنامهنویسی گوناگون، ارائه شده است.
پیادهسازی روش دوم محاسبه مساحت بادبادک در ++C
1// C++ implementation of the approach
2
3#include <bits/stdc++.h>
4#define PI 3.14159 / 180
5using namespace std;
6
7// Function to return the area of the kite
8float areaOfKite(int a, int b, double angle)
9{
10 // convet angle degree to radians
11 angle = angle * PI;
12 // use above formula
13
14 double area = a * b * sin(angle);
15 return area;
16}
17
18// Driver code
19int main()
20{
21 int a = 4, b = 7, angle = 78;
22 cout << "Area of Kite = "
23 << areaOfKite(a, b, angle);
24
25 return 0;
26}
پیادهسازی روش دوم محاسبه مساحت بادبادک در جاوا
1// Java implementation of the approach
2import java.io.*;
3
4class GFG
5{
6
7static double PI = (3.14159 / 180);
8
9// Function to return the area of the kite
10static float areaOfKite(int a, int b, double angle)
11{
12 // convet angle degree to radians
13 angle = angle * PI;
14
15 // use above formula
16 double area = a * b * Math.sin(angle);
17 return (float)area;
18}
19
20// Driver code
21public static void main (String[] args)
22{
23
24 int a = 4, b = 7, angle = 78;
25 System.out.println ("Area of Kite = " + areaOfKite(a, b, angle));
26}
27}
28
29// This code is contributed by jit_t.
پیادهسازی روش دوم محاسبه مساحت بادبادک در پایتون
1# Python implementation of the approach
2import math
3PI = 3.14159 / 180;
4
5# Function to return the area of the kite
6def areaOfKite(a, b, angle):
7
8 # convet angle degree to radians
9 angle = angle * PI;
10
11 # use above formula
12
13 area = a * b * math.sin(angle);
14 return area;
15
16# Driver code
17a = 4; b = 7; angle = 78;
18print("Area of Kite = ",
19 areaOfKite(a, b, angle));
20
21# This code contributed by PrinciRaj1992
پیادهسازی روش دوم محاسبه مساحت بادبادک در #C
1// C# implementation of the approach
2using System;
3
4class GFG
5{
6 static double PI = (3.14159 / 180);
7
8// Function to return the area of the kite
9static float areaOfKite(int a, int b, double angle)
10{
11 // convet angle degree to radians
12 angle = angle * PI;
13
14 // use above formula
15 double area = a * b * Math.Sin(angle);
16 return (float)area;
17}
18
19// Driver code
20static public void Main ()
21{
22 int a = 4, b = 7, angle = 78;
23 Console.WriteLine("Area of Kite = " + areaOfKite(a, b, angle));
24}
25}
26
27// This code is contributed by ajit
خروجی قطعه کدهای بالا، به صورت زیر است.
Area of Kite = 27.3881
اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزشهای زیر نیز به شما پیشنهاد میشوند:
- مجموعه آموزشهای برنامه نویسی
- آموزش ساختمان دادهها
- مجموعه آموزشهای ساختمان داده و طراحی الگوریتم
- رنگآمیزی گراف به روش حریصانه — به زبان ساده
- الگوریتم دایجسترا (Dijkstra) — از صفر تا صد
- الگوریتم پریم — به زبان ساده
- متن کاوی (Text Mining) — به زبان ساده
^^