طراحی بروشور منوی رستوران با InDesign — راهنمای گام به گام

۳۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
طراحی بروشور منوی رستوران با InDesign — راهنمای گام به گام

در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که ایجاد یک قالب بروشور رستوران با InDesign چقدر آسان است. رستوران‌ها هزینه زیادی را صرف چاپ و چاپ مجدد بروشورهای خود می‌کنند؛ منظور از بروشور، منوهای کاغذی است که مراجعه کنندگان به رستوران می‌توانند آن‌ها را با خود ببرند و یا برای تبلیغات رستوران در محله‌ای خاص توزیع می‌شوند.

این منوهای بروشور، می‌توانند تأثیر زیادی روی مراجعه بعدی مشتریان داشته باشند. انتخاب منوی مناسب، تفاوت زیادی در تجربه مشتریان خواهد گذاشت. در این راهنما با روش تنظیم قالب یک منوی بروشور سه لت به صوت کامل آشنا می‌شویم. همچنین با شیوه درج جداول و افزودن آیتم‌های منو نیز آشنا خواهید شد. بدین ترتیب این قالب به سادگی امکان ویرایش پیدا می‌کند.

پیش‌نیازها

برای اجرای این راهنما نیاز به دو نرم‌افزار Adobe InDesign و Adobe Illustrator دارید. همچنین باید یک فایل رسم طراحی شده با دست و یک فونت داشته باشید که آن‌ها را می‌توانید از این لینک (+) دانلود کنید. فایل‌های را دانلود کرده و فونت را روی سیستم نصب کنید. بدین ترتیب آماده شروع به کار خواهیم بود.

تنظیم اولیه قالب InDesign بروشور منو

ابعاد بروشور سه لت زمانی که کاملاً باز شود برابر با اندازه Letter یا A4 خواهد بود. ما در این راهنما از اندازه Letter استفاده می‌کنیم، اما شما در صورتی که ترجیح می‌دهید، می‌توانید از اندازه A4 استفاده کنید.

ابعاد بروشور سه لت بسته به نیازها متفاوت است. برای راهنمایی بیشتر یک نمودار معادله به صورت زیر طراحی کرده‌ایم:

طراحی منوی رستوران

گام 1

اندازه قالب منوی بروشور در این راهنما صفحه Letter است. ابتدا باید عرض نهایی یعنی 279.4 میلی‌متر را بر 3 تقسیم کنیم تا عدد 93.13 میلی‌متر به دست آید. برای این عرض جدید باید یک حاشیه تا شدن به میزان 1 میلی‌متر در نظر بگیریم. عرض دو پنل برابر با 94.13 میلی‌متر خواهد بود.

در ادامه اندازه پنل کوتاه‌تر را تنظیم می‌کنیم. ما باید 2 میلی‌متر از پنل میانی کم کنیم تا میزان تا شدن تجمیع شده یعنی عدد 91.13 به دست آید.

در نرم‌افزار InDesign به مسیر File > New بروید. نام سند را Take Out Menu Template بگذارید و ابعاد بروشور سه لت را به صورت زیر تنظیم کنید:

  • عرض: 94.13 میلی‌متر
  • ارتفاع: 215.9 میلی‌متر
  • واحد: میلی‌متر
  • جهت‌گیری: عمودی (Portrait)
  • تیک انتخاب گزینه Facing Pages را بردارید.
  • تعداد صفحه‌ها: 6
  • حاشیه: 10 میلی‌متر
  • لبه چاپ: 3 میلی‌متر (اما بهتر است برای تنظیم این مقدار به تنظیمات پرینتر خود مراجعه کنید).

در انتها روی Create کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 2

بروشور سه لت یک بخش داخلی دارد که بخش‌های دیگر روی آن تا می‌شوند. این کوتاه‌ترین پنل است. ما Master Page دوم را با این اندازه جدید می‌سازیم.

به این منظور به پنل Pages بروید. اگر فعال نیست به مسیر Windows > Pages بروید. بخش فوقانی پنل شامل گزینه‌ای به نام Master Page است.

روی A-Master > New Master راست-کلیک کنید. در پنجره New Master مطمئن شوید که Based on Master روی [Master] تنظیم شده است. مقدار «عرض» (Width) را روی 91.31 میلی‌متر تنظیم کنید. توجه کنید که 2 میلی‌متر از 93.13 میلی‌متر کم کرده‌ایم. در نهایت روی OK کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 3

در پنل Pages روی B-Master که اخیراً ایجاد کردیم راست کلیک کرده و Apply Master را انتخاب کنید. در پنجره Apply Master زیر گزینه To Pages مقدار 1،6 را وارد کنید. بدین ترتیب ما صفحه‌های 1 تا 5 را تغییر می‌دهیم. در نهایت روی OK کلیک کنید.

در پنجره Master Page Size Conflict Window روی Use Master Page Size کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 4

اکنون که اندازه صفحه‌ها تنظیم شد، می‌توانیم صفحه‌ها را جابجا کنیم تا پشت و روی کار مشخص شود. صفحه‌های 1 تا 3 در بخش بیرونی بروشور جای خواهند گرفت و صفحه‌های 4 تا 6 درون بروشور هستند.

در بخش Main Menu از پنل Pages مطمئن شوید که گزینه Allow Document Pages to Shuffle انتخاب شده است. صفحه 2 را به سمت صفحه 1 بکشید تا با هم ترکیب شوند. صفحه‌های 1 تا 3 را با هم به عنوان یک سمت و صفحه‌های 4 تا 6 را با هم به عنوان سمت دیگر بروشور ترکیب کنید. مطمئن شوید که پیکربندی Master Pages به صورت BAA و AAB است.

برای خروج از پنل Master Pages دو بار روی تصویر بندانگشتی صفحه‌های معمولی کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 5

در این راهنمای طراحی قالب منوی بروشور رستوران با سه لایه کار خواهیم کرد. بدین ترتیب به راحتی می‌توانیم قالب را بسته به نیاز با اطلاعات جدید به‌روزرسانی کنیم. پنل Layers را با رفتن به مسیر Window > Layers بالا بیاورید. روی لایه 1 دو بار کلیک کنید و نام آن را به Background تغییر دهید.

در پنل Layers در منوی اصلی New Layer را انتخاب کنید. نام آن را Illustrations بگذارید و روی OK کلیک کنید. یک لایه دیگر نیز ایجاد کرده و نام آن را Copy بگذارید و روی OK کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 6

پیش از آن که شروع به طراحی این قالب منو بکنیم، برخی swatch-های رنگ را به آن اضافه می‌کنیم. به این منظور به مسیر Window > Color > Swatches بروید و پنل Swatches را باز کنید. دکمه New Color Swatch را از منوی اصلی باز کنید و رنگ‌های زیر را اضافه کنید:

  • زرد روشن (C=0 M=35 Y=90 K=0)
  • زرد میانه (C=0 M=35 Y=90 K=30)
  • زرد تیره (C=0 M=35 Y=90 K=55)
  • قرمز (C=0 M=100 Y=100 K=0)
  • خاکستری (C=5 M=5 Y=5 K=0)

پس از وارد کردن هر مقدار رنگ روی دکمه Add و سپس OK کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 7

گزینه استایل‌های پاراگراف به ما کمک می‌کنند که خصوصیت‌های قالب‌بندی را روی حجم بالایی از متن اِعمال کنیم. این وضعیت در حالتی که بخواهید تنظیمات یکسانی را در سراسر طراحی قالب منو حفظ کنید مفید خواهد بود. از این رو استایل ها موجب می‌شوند که طراحی قالب منسجم و بی‌نقص باشد. در این راهنما دو نوع استایل می‌سازیم که یکی مربوط به «عنوان بخش» (Section Title) و دیگری به «آیتم‌های منو» (Menu Items) مربوط است.

به مسیر Window > Paragraph Styles بروید. در پنل Paragraph Styles، گزینه New Paragraph Style را از منوی اصلی انتخاب کنید.

در گزینه پنجره New Paragraph Style مقدار Basic Character Formats را در منوی چپ انتخاب کنید. مقدار Style Name را روی Section Title قرار دهید. از تنظیمات زیر برای گزینه‌های Basic Paragraph Formats استفاده کنید:

  • Font Family: Carters
  • Font Style: Regular
  • Size: 16 pt

روی گزینه Indents and Spacing در منوی سمت چپ کلیک کنید. مقدار Alignment را روی Right تنظیم کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

یک Paragraph Style جدید ایجاد کرده و نام آن را Menu Items قرار دهید. از تنظیمات زیر برای گزینه‌های Basic Paragraph Formats استفاده کنید:

  • Font Family: Carters
  • Font Style: Regular
  • Size: 9 pt

روی OK کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

شیوه استفاده از جدول‌ها در قالب InDesign بروشور

در این قالب منوی رستوران کار خود را با طراحی داخلی منو آغاز کرده و با طراحی روی جلد به پایان می‌بریم.

گام 1

لایه Background را از پنل Layers انتخاب کنید. با استفاده از ابزار Rectangle یک مستطیل بسازید که روی هر سه پنل را بپوشاند. مطمئن شوید که مستطیل روی لبه‌های بیرونی را نیز می‌پوشاند. در پنل Swatches رنگ را روی خاکستری تنظیم کنید. لایه Background را قفل کرده و لایه Copy را انتخاب کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 2

با استفاده از ابزار Text در نوار ابزار یک قالب متنی کوچک ایجاد کنید. داخل آن عنوان بخش را اضافه کنید که در این مورد خواهد بود. در پنل Paragraph Styles، بخش Section Title را انتخاب کنید نا قاب متنی را استایل‌دهی کنیم. در حالی که قالب متنی را انتخاب کرده‌اید، رنگ را روی [Paper] تنظیم کنید. کلید J را بزنید تا رنگ متن عوض شود و رنگ قرمز را انتخاب کنید.

ابزار Rotate را از نوار ابزار انتخاب کنید. قالب متنی را 90 درجه بچرخانید و در گوشه بالا-چپ پنل نخست قرار دهید.

طراحی منوی رستوران
گام 3

با استفاده از ابزار Text یک قالب متنی بسازید که عرض آن 6 سانتی‌متر و ارتفاعش 9 سانتی‌متر باشد. روی قالب متنی دو بار کلیک کنید. به نوار منو بروید و Table > Insert Table را انتخاب کنید. در پنجره گزینه Insert Table مقدار Body Rows را روی 24 و Columns را روی 2 تنظیم کنید.

طراحی منوی رستوران

برای Table Style گزینه New Table Style را انتخاب کنید. در پنجره گزینه New Table Style مقدار Style Name را روی Menu Table تنظیم کنید. زیر Cell Styles، مقدار Body Rows را به صورت New Cell Style تنظیم کنید.

طراحی منوی رستوران

در پنجره گزینه New Cell Style، مقدار paragraph Style را به صورت Menu Items تنظیم کنید. گزینه Text را از منوی سمت چپ انتخاب کنید همه Cell Insets را به مقدار 0 تنظیم کنید. گزینه Stroke and Fills را از منوی سمت چپ انتخاب کنید. مقدار Color را روی [None] تنظیم کرده و در ادامه روی OK کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

در مورد استایل New Table گزینه Table Setup را از منوی سمت چپ انتخاب کنید. رنگ Table Border Color را روی [None] قرار دهید. زیر گزینه Table Spacing، مقدار Space Before and After را به میزان 0 سانتی‌متر قرار دهید.

در پنجره گزینه Insert Table روی OK کلیک کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 4

به مسیر Window > Type & Tables > Table بروید. با استفاده از ابزار Text جدولی که اینک ایجاد کردیم را انتخاب کنید تا گزینه‌های پنل Table فعال شوند. در پنل Table، مقدار Row Height را به صورت At Least 0.36 cm تنظیم کنید.

تنها ستون اول را انتخاب کنید و عرض ستون (Column Width) را 5 سانتی‌متر تنظیم کنید. ستون دوم را انتخاب کنید و مقدار عرض ستون را روی 1 سانتی‌متر قرار دهید.

طراحی منوی رستوران

گام 5

اکنون آماده اضافه کردن محتوا به جدول خود در قالب منوی InDesign هستیم. با استفاده از ابزار Line یک Stroke ایجاد کنید که از بالای جدول تا آخرین آیتم کشیده شود. به مسیر Window > Stroke بروید و عرض Stroke را روی 0.5 پوینت قرار دهید. بین عنوان بخش و جدول یک Stroke قرار دهید.

طراحی منوی رستوران

گام 6

با انتخاب همه آیتم‌های عنوان بخش، Stroke و جدول یک کپی از آن‌ها ایجاد کنید. کلیدهای Alt+Shift (یا در مک Option+Shift) را بزنید و بخش پایینی همان پنل را بکشید. یک شکاف بین دو بخش ایجاد کنید تا در ادامه تصویرسازی‌ها را در این قسمت اضافه کنیم. با استفاده از ابزار Text، عنوان بخش را عوض می‌کنیم تا نام آن تغییر یابد. در پنل Swatches رنگ را به زرد روشن عوض می‌کنیم.

با استفاده از ابزار Text همه جدول‌های کپی شده را انتخاب کنید. به مسیر پنل Table بروید و مقدار Number of Body Rows را روی 20 بگذارید. بدین ترتیب می‌توانید جدول‌ها را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کنید. با استفاده از ابزار Selection، طول Stroke را به اندازه جدول کوتاه کنید.

طراحی منوی رستوران
گام 7

شما می‌توانید یادداشت خاصی را با استفاده از ابزار Text اضافه کنید. یک قالب متنی ایجاد کنید که با عرض جدول مطابقت داشته باشد. پنل Text را باز کنید و گزینه Font را روی Carters، اندازه را روی 8 پوینت و Leading را روی 8 پوینت تنظیم کنید.

طراحی منوی رستوران

گام 8

عنوان بخش، Stroke و جدول را کپی کنید، تا بقیه پنل‌ها نیز پر شوند. هر سه آیتم را انتخاب کرده و با Alt+Shift آن‌ها را درگ کنید. در پنل Table می‌توانید ردیف‌هایی را روی قالب طراحی منو اضافه یا حذف کنید.

بروشور رستوران با InDesign

گام 9

برای به پایان بردن پنل قالب منوی رستوران تصویر منوی رستوران آسیایی را که در ابتدای این مطلب برای دانلود عرضه شده بود در نرم‌افزار Illustrator باز کنید.

آیتم‌ها را انتخاب کرده و آن‌ها را با فشردن Shift+Control+G از حالت گروه‌بندی خارج کنید. به همین ترتیب گروه‌های داخلی را نیز باز کنید. هر یک از تصویرسازی‌ها را باز کنید و با کلیدهای Control+C آن را کپی کرده و به قالب منوی بروشور در InDesign بروید. در پنل Layers لایه Illustrations را انتخاب کنید. با فشردن کلیدهای Control+V تصویرسازی‌های مربوطه را بچسبانید.

بروشور رستوران با InDesign

طراحی پنل‌های بیرونی بروشور منو در قالب InDesign

در این بخش به توضیح روش طراحی جلد بیرونی بروشور می‌پردازیم.

گام 1

لایه Background را از پنل Layers قالب منوی غذا انتخاب کنید. با استفاده از ابزار Rectangle سه مستطیل ایجاد کنید که روی هر پنل را بپوشاند. در پنل Swatches رنگ مستطیل اول و سوم را زرد بگذارید. رنگ مستطیل دوم را نیز خاکستری تعیین کنید لایه Background را قفل کنید و لایه Copy قالب منوی بروشور چینتی را انتخاب نمایید.

بروشور رستوران با InDesign

گام 2

از عنوان بخش، Stroke و جدول در پنل‌های درونی با فشردن کلیدهای Alt+Shift و کشیدن، یک کپی بگیرید. جدول و عنوان بخش را در پنل جلویی قالب منوی بروشور چینی بسته به نیاز ویرایش کنید.

بروشور رستوران با InDesign

گام 3

به Illustrator بروید و تصویرسازی‌ها را کپی کرده و در پنل بیرونی قالب منوی بروشور چینی بچسبانید.

بروشور رستوران با InDesign

طراحی جلد بیرونی قالب InDesign بروشور

در این بخش جلد بیرونی منوی خود را طراحی می‌کنیم.

گام 1

ابزار Ellipse را از نوار ابزار انتخاب کنید. روی سند قالب منوی غذا کلیک کنید تا پنجره گزینه‌های Ellipse باز شود. عرض را روی 7.5 و ارتفاع را روی 3.5 سانتی‌متر تنظیم کنید. ابزار Type on a Path را از نوار ابزار انتخاب کرده و روی بیضی کلیک کنید.

متن را اضافه کرده و پنل Character را باز کنید. فونت را روی Carters Regular و اندازه را روی 16 پوینت قرار دهید. در پنل Swatches رنگ را به مقدار [Black] تنظیم کنید.

بروشور رستوران با InDesign

گام 2

با فشردن کلیدهای Alt+Shift و کشیدن به سمت پایین یک کپی از بیضی ایجاد کنید. فونت متن را از پنل Character به Carters Shadow تغییر دهید. در پنل Swatches، رنگ را روی زرد میانه بگذارید.

بروشور رستوران با InDesign

گام 3

یک بار دیگر با فشردن کلیدهای Alt+shift و کشیدن به سمت پایین بیضی را تکرار کنید. فونت متن را از پنل Character panel به Carters Black Shadow عوض کنید. در پنل Swatches، رنگ را روی زرد تیره قرار دهید.

هر سه بیضی را انتخاب کرده و پنل Align را با مراجعه به مسیر Window > Object & Layout > Align باز کنید. دکمه Align Vertical Center را بزنید تا هر سه بیضی همراستا شوند.

کلیدهای Control+G را بزنید تا هر سه بیضی گروه‌بندی شوند.

بروشور رستوران با InDesign

گام 4

با استفاده از ابزار Text یک قاب متنی بسازید که با عرض پنل روی قالب منو هماهنگ باشد. در پنل Character مقدار فونت را روی Carters Regular، اندازه را روی 55 پوینت و Leading را روی 45 پوینت قرار دهید.

در پنل Swatches رنگ را روی قرمز تنظیم کنید.

بروشور رستوران با InDesign

با فشردن کلیدهای alt+Shift و کشیدن به سمت پایین، یک کپی از قالب متنی ایجاد کنید. فونت را از Character panel به Carters Shadow عوض کنید. در پنل Swatches رنگ را روی زرد میانه تنظیم کنید.

یک بار دیگر با زدن کلیدهای alt+Shift و کشیدن به سمت پایین، یک کپی دیگر از قالب متنی ایجاد کنید. این بار فونت را از Character panel به Carters Black Shadow تنظیم کنید. در پنل Swatches رنگ را روی زرد تیره تنظیم کنید.

هر سه قالب متنی را انتخاب کرده و پنل Align بروید. دکمه Align Vertical Center را بزنید تا فریم‌ها با یکدیگر همراستا شوند.

بروشور رستوران با InDesign

گام 5

در ایلاستریتور می‌توانید یک تصویرسازی زیر عنوان قالب منوی رستوران اضافه کنید. کلیدهای Control+C را بزنید تا کپی شود و با زدن کلیدهای Control+V آن را بچسبانید.

با استفاده از ابزار Line یک Stroke اضافه کنید که در عرض پنل کشیده می‌شود. عرض آن را روی 0.5 پوینت تنظیم کنید.

بروشور رستوران با InDesign

گام 6

با استفاده از ابزار Text یک نشانی و شماره تلفن روی منوی بروشور چینی اضافه کنید. در پنل Character مقدار Font را روی Carters و اندازه آن را روی 16 پوینت تنظیم کنید. مقدار Leading را نیز روی 12 پوینت قرار دهید.

با استفاده از ابزار Line یک Stroke اضافه کنید که روی کل عرض پنل کشیده شود. عرض آن را نیز روی 0.5 پوینت قرار دهید.

بروشور رستوران با InDesign

گام 7

یکی از آیتم‌های جدول منوی روی جلد منوی بروشور را کپی کنید. همه محتوای آن را حذف کرده و پنل Table را باز کنید. در پنل Table گزینه Number of Rows را روی 3 قرار داده و ارتفاع ردیف را روی گزینه At Least 0.3 cm بگذارید.

ستون اول را انتخاب کنید و عرض ستون را روی 1 سانتی‌متر قرار دهید. عرض ستون‌های دوم و سوم را نیز روی 3 سانتی‌متر قرار دهید.

بروشور رستوران با InDesign

در پنل Character، گزینه Font را روی Carters و اندازه آن را روی 8 پوینت بگذارید. در ستون اول عبارت hours و در ستون دوم روزهای کاری را اضافه کنید. در ستون سوم نیز زمان‌ها را قرار دهید.

بروشور رستوران با InDesign

اکسپورت فایل برای چاپ

پیش از اکسپورت گرفتن از فایل برای چاپ، بهتر است همه لبه‌های قالب طراحی منو را مورد بازبینی قرار دهید. بدین ترتیب مطمئن می‌شوید که همه تصاویر و بردارها خارج از لبه Bleed هستند. کلید W را بزنید تا بین حالت پیش‌نمایش و نرمال سوئیچ کنید.

به خاطر داشته باشید که هر تای بروشور به وسیله یک نشانه برش نمایش خواهد یافت. این نکته را در طراحی خود لحاظ کنید تا پرینتر دچار سردرگمی نشود. همچنین بهتر است یک نسخه اولیه را چاپ کنید تا مطمئن شوید که پروژه به درستی چاپ می‌شود.

گام 1

برای اکسپورت کردن قالب طراحی منو، به مسیر File > Export بروید. نام فایل را trifold brochure بگذارید و در منوی باز شدنی Format آن را در قالب (Adobe PDF (Print ذخیره کنید. در نهایت روی Save کلیک کنید.

بروشور رستوران با InDesign

گام 2

در پنجره Export Adobe PDF، گزینه Adobe PDF Preset را روی Press Quality قرار دهید. زیر گزینه Pages نیز مقدار Export As Spreads را انتخاب کنید.

طراحی منوی رستوران

در پنل سمت چپ گزینه Marks and Bleeds را انتخاب کنید. گزینه All Printer’s Marks و Use Document Bleed Settings را انتخاب کرده و روی Export کلیک کنید. بدین ترتیب یک فایل پی‌دی‌اف آماده چاپ خواهید داشت.

طراحی منوی رستوران

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
design.tutsplus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *