ستاره های آبی سرگردان در خوشه کروی M53 — تصویر نجومی

۱۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
ستاره های آبی سرگردان در خوشه کروی M53 — تصویر نجومی

اگر خورشید جزئی از این خوشه ستاره‌‌ای بود، آسمان شب مانند جعبه جواهری از ستاره‌‌های فروزان می‌‌درخشید. این خوشه که M53 یا NGC 5024 نامیده می‌‌شود، یکی از تقریباً ۲۵۰ خوشه کروی به‌‌جامانده در «کهکشان راه شیری» (Milky Way Galaxy) است. بیشتر ستاره‌‌های این خوشه نسبت به خورشید پیرتر و قرمزترند، اما تعدادی ستاره اسرارآمیز نیز وجود دارد که آبی‌‌تر و جوان‌‌تر به نظر می‌‌رسند. این ستاره‌‌های جوان ممکن است با این فرضیه که تمام ستاره‌‌های خوشه M53 تقریباً هم‌‌زمان شکل گرفته‌‌اند، در تناقض باشند.

ستاره های آبی سرگردان در خوشه کروی M53

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

این ستاره‌‌های غیرمعمول، «سرگردان‌‌های آبی» (Blue Stragglers) نامیده می‌‌شوند و به صورتی غیر عادی در این خوشه متداول‌‌اند. پس از بحث‌‌های فراوانی که صورت گرفت، اکنون تصور می‌‌شود که سرگردان‌‌های آبی، ستاره‌‌هایی هستند که در اثر ریزش ماده‌‌ای تازه از سوی ستاره همدم در سامانه دوتایی دوباره جوان شده‌‌اند. اخترشناسان با تجزیه و تحلیل تصاویر مربوط به خوشه‌‌های کروی همچون این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است، از فراوانی ستاره‌‌هایی مانند سرگردان‌‌های آبی برای تعیین سن خوشه کروی و در نتیجه سن حدودی کیهان کمک می‌‌گیرند. خوشه M53 بیش از ۲۵۰ هزار ستاره دارد و یکی از دورترین خوشه‌‌های کروی از مرکز کهکشان راه شیری است. این خوشه را می‌‌توان با استفاده از یک دوربین شکاری در صورت فلکی «گیسو» (Coma Berenices) مشاهده کرد.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
۱ دیدگاه برای «ستاره های آبی سرگردان در خوشه کروی M53 — تصویر نجومی»

سلام.تشکر و سپاس از خانم حمیدی که ترجمه متن تصویر روز ناسا را به خوبی انجام میدن،بنظر میرسه خانم حمیدی تسلط کامل به زبان انگلیسی دارن که به این خوبی کار ترجمه رو انجام میده.‌

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *