۶ راه برای در اختیار گرفتن کنترل توسعه‌ شغلی

۹۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۶ راه برای در اختیار گرفتن کنترل توسعه‌ شغلی

۶ راه برای در اختیار گرفتن کنترل توسعه‌ شغلی

بی‌شک شما هم مانند خیلی از کارمندان دوست دارید موقعیت شغلی فعلی خود را توسعه و ارتقا دهید. اما ممکن است کمپانی شما خیلی به این موضوع اهمیت ندهد. در ادامه 6 روشی را برای شما بازگو می‌کنیم که بتوانید کنترل توسعه‌ی شغلی خود را در اختیار بگیرید؛ حتی اگر شرکتی که برای آن کار می‌کنید به این موضوع اهمیت ندهد.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که توسعه‌ی شغلی باید توسط خودتان انجام شود. معمولا شرکت‌ها کمتر آموزش‌های متداول و رسمی که سال‌های مرسوم بود ارائه می‌کنند. این موضوع به این دلیل است که کارمندان نیز زیاد شغل خود را تغییر می‌دهند و در نتیجه از نظر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری روی افرادی که به دنبال ترک مجموعه هستند، ارزشی نخواهد داشت. این موضوع با سرمایه‌گذاری رهبران ارشد روی کارمندان مغایرت دارد.

متاسفانه امروزه سازمان‌ها ناخواسته باعث می‌شوند شکاف مهارتی و نقاط ضعفی در بین کارمندان به وجود آید که می‌تواند منجر به از بین رفتن اثرات سازمانی و شغلی شود. مدیران نیز در این بخش کمکی نمی‌کنند. معمولا مدیران نگرانی‌های خودشان را دارند و زمان و انرژی کافی برای تمرکز روی دیگران را نخواهند داشت. در واقع، کورن فری دریافته است که وقتی مدیران در مورد 67 مهارت مدیریتی به خودشان امتیاز می‌دهند، توسعه و رشد دیگران در رده‌ی آخر قرار دارد.

سازمان‌ها به صورت ایده‌آل به دنبال رشد شغلی انبوه هستند: به دریافت بازخورد سریع اعتقاد دارند، ضوابط عملکردی شفاف را توسعه می‌هند، بازخورد توسعه‌ای را با ملاحظه و شفافیت انتقال می‌دهند و منابع و انگیزه‌ها را برای مدیران فراهم می‌کنند تا رشد کارمندان را در اولویت قرار دهند. اما واقعیت این است که بار اصلی و ببیشتر روی کارمندان است. کارگران، در تمامی سطوح کاری باید بتوانند ضعف‌هایشان را شناسایی کرده، نقاط ضعف خود را پیدا کنند و بتوانند مهارت‌هایشان را ارتقاء دهند.

در ادامه به 6 روشی می‌پردازیم که می‌توانید رشد شغلی را در کنترل خود بگیرید.

چیزی که بابت آن ارزیابی می‌شوید را درک کنید

موفقیت در موقعیت شغلی شما چگونه است؟ اهداف شغل شما و معیارهای موفقیت چیست؟ بهتر است این موارد را همراه با مدیر خود روشن کنید، اما اگر این اتفاق نیفتاد، آنگاه هر چیزی که از اهداف و نشانگرهای کلیدی در عملکرد خود می‌دانید بنویسید. سپس آنها را به مدیر خود بدهید تا بتوانید موافقت او را بگیرید و سپس با مدیر خود صحبت کنید تا مطمئن شوید در مسیر درستی حرکت می‌کنید.

نقاط ضعف خود را برطرف کنید

افرادی که عملکرد و اجرای خوبی دارند، همیشه در حال یادگیری و سازگارشدن هستند و به طور مداوم از رییس خود بازخورد می‌گیرند، با او همکاری کرده و از اطاعات می‌کنند. اگر رییس شما در ارائه‌ی بازخورد پیش‌دستی نکرد، خودتان صحبت را آغاز کنید. بعد از جلسه‌ی ارائه یا یک جلسه‌ی بزرگ، درباره‌ی موضوعی که فکر می‌کنید خوب است سوال کرده و سپس از رییس بخواهید درباره‌ی موردی که باعث پیشرفت شما می‌شود حرف بزند. بهتر است موضوع را ساده بگیرید. بیشتر مردم تنها می‌تواند در یک زمان مشخص در یک موضوع پیشرفت کنند. به بازخورد رییس خود گوش داده و از او تشکر کنید.

آموخته‌های‌تان را مدون کنید

شما می‌توانید با دریافت بازخوردها، نکاتی را بیاموزید. 5 تا 10 مهارت یا شایستگی مورد نیاز برای پیشرفت در موقعیت شغلی خود را فهرست کرده و در هر مورد به خودتان امتیاز دهید. برای مثال، اگر بازاریاب برند هستید، می‌توانید در بخش توسعه‌ی تبلیغاتی به خودتان امتیاز بدهید و در مورد تحلیل قیمت امتیاز B+ را در نظر بگیرید. در بخش بازاریابی تجاری می‌تواند امتیاز C بدهید. روی مواردی که امتیاز C گرفته‌اند تمرکز کنید تا بتوانید شکاف‌های مهارتی خود را برطرف کنید. بازخورد گرفتن از کسی که قبلا در موقعیت شغلی شما بوده است می‌تواند به سرعت یادگیری شما کمک کند.

حضور خود را در مواردی که امتیاز C گرفته‌اند بیشتر کنید

همیشه این امکان وجود ندارد که مدیران ارشد به صورت مستقیم درباره‌ی کار شما نظر دهند، بنابراین تلاش کنید به صورت داوطلبانه مانند کار خیرخوهانه، رویدادهای مربوط به شرکت یا کمپ‌های آموزشی این شرایط رقم بخورد. این روش ساده است، ولی اغلب اوقات باعث تلنگر به افراد ارشدی می‌شود که فعالیت شما را می‌بینند و نسبت به همکاری شما توجه می‌کنند.

در بخشی که برای کمپانی اهمیت دارد به یک متخصص تبدیل شوید

کمپانی شما شاید به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی یا پردازش ابری باشد. تلاش کنید در دپارتمان خود در مورد موارد نوظهور تبدیل به یک متخصص شوید. در این زمینه تحقیق کرده و بررسی‌های مفصل ارائه کنید، در کنفرانس‌ها شرکت کرده و مقاله بنویسید. تخصص‌های خود را در بخش‌هایی که پیشرفت در آنها اهمیت دارد توسعه دهید تا به ارتقاء و به دست آوردن فرصت‌های شغلی بهتر شود.

به دنبال مشاوران و مربیان خوب باشید

دیدگاه یک فرد ارشد بسیار با ارزش است، اما اینکه از آنها بخواهید مربی شما باشند کمی ترسناک به نظر می‌رسد. تلاش کنید از طریق غیرمرسومی به خواسته‌ی خود برسید. قراری را در کافی‌شاپ، لابی شرکت، دورهمی کاری یا زمانی که استخر می‌روید ترتیب دهید. درباره‌ی زندگی‌نامه فرد مورد نظر تحقیق کنید و آماده شوید تا چند سوال خوب درباره‌ی تخصص او بپرسید. اگر همه چیز خوب پیش برود این عبارت را می‌شنوید که «اگر می‌توانم به شما کمک کنم، به من بگویید». یک هفته یا کمی بیشتر، می‌توانید از او دعوت کنید تا بتوانید به صرف یک فنجان قهوه بحث خود را ادامه دهید. در این زمان به طور طبیعی رابطه‌ی شما با مربی شکل می‌گیرد.

رشد مهارت‌های عملی قوی نیاز به زمان دارد. در بیشتر موقعیت‌ها، فرقی نمی‌کند فروش تجاری، بازاریابی برند، لجستیک زنجیره‌ی تامین، یا سرمایه‌ی مالی باشد، مهم این است که بتوانید اغلب اوقات در چهار یا پنج بخش مهم دانش عملیاتی خود را ارتقا داده و خوب کار کنید. بدون تمایل نسبت به دریافت چندین وظیفه، یا حتی حرکت‌های راهبردی، گروهی از مهارت‌های شفاف می‌تواند جذاب باشد. البته باید صبر داشته باشید.

در نهایت این مجموعه توانایی‌های شماست که در موقعیت شغلی فعلی اهمیت زیادی دارد. در نتیجه تلاش کنید مهارت‌های عملکردی خود را ارتقا بخشید. از این شاخه به آن شاخه پریدن در مدت زمان کوتاه و عوض کردن سریع شغل امکان پیشرفت تخصص‌های عملکردی مورد نیاز برای پیشرفت شغلی را از شما سلب می‌کند. با گذر زمان و صبر کردن و کمی ابتکار می‌توانید به پیشرفت مورد نظر خود برسید.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در این موضوع داشته باشید، شاید آموزش‌های زیر نیز برای شما مفید باشند:

--

منبع

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *