مهارت یافتن فرصت شغلی مناسب و اهمیت حضور آنلاین

۱۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
مهارت یافتن فرصت شغلی مناسب و اهمیت حضور آنلاین

احتمالاً والدین شما در مورد نحوه یافتن شغل گفته اند که چگونه با ثبت یک درخواست و با به همراه داشتن رزومه و رفتن به اداره مربوطه، درخواست کاریابی خود را ثبت نموده اند. اما این روشی نیست که امروزه بیشتر مردم، برای یافتن شغل انجام می دهند. روال فعلی که آنها برای کاریابی انجام می دهند، ثبت «درخواست آنلاین» است. حالا کمی به آینده بیاندیشید، زمانی که شما در مورد نحوه کاریابی با نوه های خود صحبت می کنید، احتمالاً آنها هم به همین اندازه شگفت زده خواهند شد که شما زمانی برای یافتن یک شغل در سایت مربوط به اداره مربوطه فرم پر کرده و رزومه خود را ارسال کرده اید.

در حقیقت، اگر شما به دنبال یافتن یک شغل تمام وقت هستید، ارسال فرم آنلاین، موثرترین راه برای یافتن شغل نخواهد بود.

اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که روش بعدی برای جستجوی شغل چیست؟ همه چیز با ظهور «حضور آنلاین» تغییر کرد.

حضور آنلاین چیست؟

حضور آنلاین (online presence)، به معنی تصویری از هویت شما یا وجود رد دیجیتالی (digital footprint) شما، در دنیای وب است. هویت شما در دنیای آنلاین چه به صورت شخصی و چه به صورت حرفه ای نشان دهنده حضور آنلاین شماست. محتوای نشان دهنده اطلاعات شما، می تواند با درج یک پست جدید، بروزرسانی اطلاعات و یا ایجاد ارتباط با هرشخص در فضای عمومی تغییر کند.

به طور خلاصه، رد دیجیتال شما توسط هر آنچه شما در اینترنت به صورت عمومی درج کرده اید، تعیین می شود. این چیزی است که از طریق جستجوی آنلاین در اینترنت، در مورد شما پیدا می شوند (این شامل حساب های خصوصی شما در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام نمی شود، چون شما می توانید آن را از حالت دسترسی عمومی خارج کنید).

اگر این موضوع را قبول ندارید، می توانید به راحتی این مورد را درباره خود امتحان کنید. نام کامل خود را به طور کامل در گوگل جستجو کنید، برای یافتن نتایج دقیق تر، نام خود را درون گیومه قرار دهید. علاوه بر نام، شهر یا استان محل سکونت خود را نیز درج کنید. چنانچه نام یا فامیل شما با فرد مشهوری مطابقت نداشته باشد، احتمالا شما می توانید خود را در دنیای وب بیابید.

حضور آنلاین و جستجوی گوگل

امروزه کارفرمایان زیادی از طریق سرچ گوگل نیازهای خود را جستجو می کنند و از این طریق به تحقیق در مورد متقاضیان کار می پردازند. آنچه با جستجوی اطلاعات شما، در اینترنت یافت می شود، رد دیجیتال یا حضور آنلاین نامیده می شود. و اگر در جستجوی اطلاعات شما هیچ چیز یافت نشود، مسلماً خود شما می توانید نتیجه را حدس بزنید.

دلایل اهمیت حضور آنلاین

ممکن است در حال حاضر رد دیجیتال شما فوق العاده بوده، یا شاید کمی کم رنگ باشد. اما خبر خوب این است که کنترل و تغییر نحوه ظاهر شدن اطلاعات در وب، آسان است. حضور آنلاین، وسیله ای قدرتمند است. این امکان می تواند نشان دهد شما چه کسی هستید که این امر می تواند باعث اعتمادسازی و اعتبار شما شود، علاوه بر این می تواند احساسات و شور و هیجان شما را نشان دهد. (این اطلاعات گاهی اوقات هم می تواند در تحقیقات کاریابی مشکل ساز باشد، برای مثال، شما فراموش کنید عکس های مربوط به مهمانی های خصوصی را از پروفایل خود حذف کنید).

داشتن مهارت های مورد نیاز و تجربه کاری عالی است. اما اگر مردم در مورد مهارت ها، شغل ها و رابطه های شما اطلاعی نداشته باشند، نمی توانند شما را پیدا کنند. بنابراین اطلاعات خود را در این محیط ها قرار دهید تا در تمام جهان دیده شوید.

حضور آنلاین یک ابزار اجتماعی نیز تلقی می شود. این شبکه ها ابزاری قوی برای ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد، هم سالان، افراد بانفوذ و مسئولین است.

نحوه ایجاد و شکل دهی حضور آنلاین

اجزاء زیادی در فرآیند ساخت یک حضور وب دخیل هستند. در زیر به برخی از موثرترین و رایج ترین راه ها پرداخته می شود.

1- وب سایت شخصی / نمونه کارها

همه چیز با داشتن یک وب سایت آغاز می شود. شما به یک فضای اختصاصی نیاز دارید تا به سایر افراد بگویید چه کسی هستید و چه کارهایی انجام می دهید. یک وب سایت یا سایت نمونه کار، می تواند محیطی ایده آل برای نمایش و معرفی مهارت ها و دیدگاه های شخصی شما باشد. شما می توانید در وب سایت شخصی خود، علاوه بر نمایش نمونه کارهای خود، اطلاعات تماس خود را نیز در دسترس دیگران قرار دهید.

شما می توانید کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنید، حتی از نام کامل خود به عنوان آدرس سایت استفاده کنید و در صورتی که دامنه .com آن در دسترس نباشد، از دامنه های دیگر مانند org، .net،  و ... استفاده کنید. زمانی که دامنه منحصر به خود را ثبت کنید، مالکیت این آدرس در وب، از آن شما خواهد بود.

2- استفاده از رسانه های اجتماعی

متخصصین فناوری، باید حداقل درسایت های لینکداین (LinkedIn) و گیت هاب (در صورتی که کدنویسی کنند)، عضو باشند. پیوستن به سایت هایی نظیر پونیشا و گروه های اجتماعی نظیر فیس بوک نیز می تواند ایده خوبی باشد.

3- ایجاد محتوا

اگر شما نویسنده خوبی (یا حتی یک نویسنده قابل قبول)، هستید، می توانید شروع به وبلاگ نویسی کنید. معمولاً می توانید در سایت خود این کار را انجام دهید، اما اگر سایت شخصی خود را ندارید می توانید در سایت ها و سرویس های وبلاگ نویسی نظیر بلاگفا، یا صفحه خود در لینکداین، نوشته های خود را منتشر کنید. تمرکز بر روی ایجاد محتوای باکیفیت، برای دیگران ارزشمند است. وجود یک وبلاگ می تواند به شما کمک کند تا بیشتر دیده شوید و حتی مطالب شما توسط برخی افراد دنبال شود.

اگر قادر به نوشتن مطلب نیستید، مشکلی وجود ندارد. به لطف تکنولوژی مدرن، شما می توانید در وب سایت خود فایل هایی از قبیل پادکست، ویدیو آموزشی، تصاویر و ... را به سادگی درج کنید.

4- ساخت پروژه

شما می توانید پروژه ها و یا کدهای خود را به گیت هاب یا وب سایت شخصی خود اضافه کنید، این ها شواهدی مبتنی بر مهارت شما در حوزه کاری خود است. با ایجاد یک برنامه کوچک یا یک کتابخانه مفید شروع کنید. یا بعضی از کارهای انجام شده توسط خودتان، چه به صورت شخصی یا برای دیگران، را معرفی کرده و نمایش دهید.

نمونه کار

به جز چهار روش ذکر شده در بالا، راه های زیاد دیگری نیز برای ایجاد یک حضور آنلاین در وب وجود دارد. به یاد داشته باشید، حضور آنلاین، به معنای تمام چیزهایی است که در جستجوی آنلاین می تواند پیدا شود. تمام اطلاعاتی که به صورت آنلاین و عمومی باشد، در جستجوها لحاظ خواهد شد.

ممکن است شما در مورد انتخاب نحوه معرفی خود در اینترنت، دچار سردرگمی شوید و با این سوال مواجه شوید که چه مسیری می تواند بهتر به شما کمک کند. در این مورد می توان گفت، با توجه به هدف خود، شما می توانید اطلاعاتتان را در هر جایی قرار دهید.

نحوه ایجاد حضور آنلاین به صورت استراتژیک

حضور آنلاین را تنها به دلیل اینکه احساس نیاز می کنید باید در وب حضور داشته باشید ایجاد نکنید. شما باید در مورد ساخت حضور آنلاین خود استراتژیک عمل کنید و آن را به گونه ای بسازید که به شما در رسیدن به اهداف شغلی مدنظر خود، کمک کند. در غیر اینصورت، شما فقط وقت خود را تلف کرده اید.

اولین گام این است که دقیقاً شغل مورد نظر خود را مشخص کنید. اینکه چه شغل یا سمتی مدنظر شماست و یا اینکه شخص مصاحبه کننده با شما چه چیزهایی را باید بتواند در مورد شما پیدا کند.

هنگامی که هدف نهایی خود را مدنظر قرار دهید، ایجاد حضور آنلاین بسیار ساده تر خواهد شد.

آیا می خواهید به عنوان یک توسعه دهنده وب شناخته شوید؟ در این صورت باید با استفاده از تکنولوژی و برنامه هایی که در این زمینه کاربردی تلقی می شود، به ایجاد چند پروژه بپردازید. پس از ایجاد پروژه ها، آنها را به صورت آنلاین در گیت هاب و یا سایت شخصی خود به صورت عمومی درج کنید. می توانید به ویرایش پروژه های متن باز در زمینه مهارت خود بپردازید و یا در مورد مهارت های مورد نیاز در شغل مدنظر خود، مطالبی را در وبلاگ خود بنویسید.

برنامه‌نویسی

آیا می خواهید به عنوان یک طراح وب شناخته شوید؟ به طور مشابه، در زمینه شغلی مدنظر خود به ایجاد چند طرح، نظیر مجموعه آیکون، اسلاید، بنر، اینفوگرافیک و ... پرداخته و سپس آنها را در شبکه های اجتماعی خود، یا صفحات مربوط به خود منتشر کنید. در مورد جدیدترین ابزارها یا موضوعات مرتبط با طراحی به درج مطلب در وبلاگ خود بپردازید و طرح های شخصی خود را در سایت نمونه کارهایتان قرار دهید.

اگر می خواهید در حوزه کاری خود مطرح شوید، مطمئن شوید که سایت شخصی شما به طور برجسته مهارت های شما را نمایش دهد. در این صورت با مهارت های خود به جهان معرفی خواهید شد.

آنچه باید به خاطر داشته باشید

هدف شما هرچه باشد، یک راه مطمئن برای شناخته شدن این است که ابتدا نام تجاری یا برند مدنظر خود را ثبت کنید، تا این نام تجاری با نام شما شناخته شود. حال به درج محتوای ارزشمند در زمینه کاری خود بپردازید، مردم به طور طبیعی مطالب با ارزش را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و می خواهند با نویسنده ارتباط برقرار کنند.

در نهایت، راه اصلی تقویت خودتان این است که پیش از خود به دیگران فکر کنید. وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و غیره مهم هستند. اما از همه مهم تر این است که شما بتوانید به وسیله افکار، ایده ها و کمکهای تان خود را، به عنوان یک بخش اساسی و تاثیرگذار در جامعه، معرفی کنید.

ارزش نوشته هایی که به صورت آنلاین ایجاد و منتشر کرده اید و یا حتی مکالمات شما در رسانه های اجتماعی، بعداً مشخص خواهد شد. در بحث ها شرکت کنید، افکار و ایده های خود را مطرح نموده و به دیگران کمک کنید.

نیازی نیست شما در یک حوزه متخصص باشید تا بتوانید به ارائه مطالب باارزش بپردازید. این کار می تواند به سادگی ساخت یک برنامه باشد. یا به این صورت که شما یک پروژه را به صورت آزمایشی انجام داده و از تمام مراحل، از جمله اشتباهات و اینکه شما برای رفع آنها چه کاری انجام داده اید، مستندسازی کنید. یا حتی به سادگی درباره یک رویداد یا فناوری جدید به درج مطلب یا خبر بپردازید. حتی می توانید در مورد سوالات مطرح شده توسط دیگران تحقیق کرده و اگر قادر به رفع مشکل آنها هستید، روش حل مشکل را درج کنید.

زمانی که شما به طور مداوم محتوا درج می کنید، در حرفه خود مهارت بیشتری بدست می آورید و این موضوع باعث می شود مخاطبان بیشتری پیدا کرده و اصطلاحاً بیشتر دیده شوید. درج محتوای قوی و با ارزش باعث جلب اعتماد دیگران شده و موجب می شود دیگران سعی به برقراری ارتباط با شما نمایند.

راه های دیگری نیز برای استفاده از فرصت ها وجود دارد.

همه چیز به صورت آنلاین در دسترس نیست (البته هنوز). همایش ها و جلسات حضوری هنوز هم یکی از گزینه های مناسب موجود است. بدون شک، ملاقات های رو در رو، کارگاه های آموزشی مشترک، مکالمات روزمره در مهمانی ها و مراسمات سریع ترین راه برای ایجاد ارتباط های معنا دار هستند.

برنامه‌نویسی

با این وجود چند نکته در این ارتباطات وجود دارد.

1- شما تنها می توانید با افراد حاضر در همان جلسه یا اتاق، ارتباط برقرار کنید. بنابراین ارتباط شما به همان جمعیت محدود می شود. اما زمانی که شما به صورت آنلاین هستید، می توانید با هرکسی ارتباط برقرار کنید.

2- شما مجبورید به ارتباطات و رویدادهای موجود در منطقه زندگی خود محدود شوید یا برای پیوستن به یک رویداد به محلی دیگر بروید. مطمئناً اگر شما در شهر بزرگی زندگی می کنید، می توانید تعداد افراد زیادی را ملاقات کنید. اما اگر در یک منطقه کم جمعیت زندگی کنید، ارتباطات شما و روابط شما محدود خواهد شد. اما در موارد آنلاین اینگونه نیست.

حتی اگر در یک شهر بزرگ زندگی کنید، و در هزاران رویداد و کنفرانس و ... شرکت کنید، باز هم نمی توانید از مزایای حضور آنلاین غافل شوید. بنابراین بسیاری از شبکه های حرفه ای قوی به حفظ روابط (حتی روابطی که به صورت حضوری و شخصی ایجاد شده است) کمک می کنند تا روابط از طریق شبکه هایی نظیر لینکداین، ایمیل، تلگرام و ...، به صورت آنلاین ادامه پیدا کند.

علاوه براین، بسیاری از افرادی که شما را در همایش ها و کنفرانس ها ملاقات می کنند، بعداً به جستجوی اطلاعات شما در گوگل می پردازند. معمولاً تمامی افراد این کار را انجام می دهند. شاید پس از انجام اینکار بلافاصله با شما ارتباط برقرار نکنند، اما مسلماً اگر در جستجوی گوگل، هیچ نتیجه ای مشاهده نکنند یا با اطلاعات تاریخ گذشته مواجه نشوند، با توجه به همین اطلاعات شما را قضاوت می کنند.

بنابراین، حتی اگر شما در زندگی واقعی به ملاقات افراد بپردازید، باز هم داشتن یک وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد.

همین امروز حضور آنلاین خود را ثبت کنید

ساخت یک حضور آنلاین طول می کشد و به راحتی و سرعت به دست نمی آید. این امر بیشتر به یک رقابت شباهت دارد. هر چه سریعتر شروع به ساختن حضور آنلاین خود کنید، سریعتر می توانید از آن استفاده کنید. این یک فرمول سودمند است: هر چه زودتر شروع کنید، ارزشمندتر خواهید بود و می توانید به آن به شکل یک سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید.

به یاد داشته باشید، هرچه بیشتر این کار را به تعویق بیندازید، دیرتر به اهداف خود خواهید رسید.

و صرف نظر از اهداف نهایی شما، داشتن یک وب سایت شخصی مانند مرکز قدرت در بحث حضور آنلاین است. این ابزار، هسته اصلی کار شماست که با توجه به نام و برند شما ساخته شده است.

به ویژه، زمانی که شما آماده نیستید تا کسب و کار خود را به صورت رسمی شروع کنید، یک وب سایت که حاوی نمونه کارهای شماست، برای شروع کار عالی است و می تواند به خوبی بیانگر هویت آنلاین و مهارت های شما باشد.

ممکن است با مطالعه این مطلب ترغیب شده باشید تا دانش خود را در قالب ویدیوهای آموزشی آنلاین با دیگران به اشتراک بگذارید و از این طریق افراد بیشتری با شما آشنا شوند. اگر چنین است، لازم است یادآور شویم، «فرادرس» که تا به امروز بیش از ۱۵.۰۰۰ ساعت آموزش را توسط ۱.۵۰۰ عضو هیئت علمی خود به انتشار رسانده، می‌تواند بستر مناسبی برای انتشار آموزش‌ها و تجربیات آموزشی‌تان باشد و به شما در رسیدن به چند صد هزار مخاطب برای آموزش‌هایتان یاری برساند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
learntocodewith
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *