کنیبالیزیشن چیست؟ – نحوه شناسایی و رفع در سئو

۱۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
کنیبالیزیشن چیست؟ – نحوه شناسایی و رفع در سئو

کنیبالیزیشن در سئوی تکنیکال به معنی رقابت صفحات یک وب‌سایت با یکدیگر در صفحه نتایج برای گرفتن رتبه بهتر است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که چند صفحه از وب‌سایت، روی کلمات کلیدی یکسان یا مشابه با هدف یکسانی بهینه‌ شده باشند. در این حالت چون موتورهای جستجو نمی‌توانند صفحه وب مرتبط‌تر به نیاز کاربر را تشخص دهند، چند صفحه را به‌طور همزمان به او نمایش می‌دهند و رقابت بین این صفحات به رتبه سئوی آن‌ها آسیب می‌زند. در این مطلب از مجله فرادرس توضیح می‌دهیم کنیبالیزیشن چیست و چه اثری روی سئوی وب‌سایت دارد. در ادامه روش پیدا کردن کانیبلیزیشن در وب‌سایت و شیوه‌های برطرف کردن آن را آموزش می‌دهیم.

997696

کنیبالیزیشن در سئو چیست؟

در تعریفی دقیق‌تر و در اصطلاح تخصصی‌تر سئوی وب‌سایت، «کنیبالیزیشن کلمات کلیدی» (Cannibalization) یا «رقابت بین کلیدواژه‌های یک وب‌سایت در SERP»، زمانی رخ می‌دهد که چند صفحه متعلق به یک وب‌سایت در پاسخ به عبارت مورد جستجوی کاربر در صفحه نتایج به او نمایش داده می‌شوند.

کنیبالیزیشن اغلب به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • چند صفحه از وب‌سایت روی کلمات کلیدی کاملا یکسان یا مشابه بهینه شده باشند یا کارکرد، هدف و محتوای آن‌ها مشابه یکدیگر باشد.
  • معماری و ساختار صفحات وب‌سایت مشخص و منظم نباشد و موتورهای جستجو نتوانند به‌راحتی صفحات مهم آن را تشخیص دهند.
  • صفحات وب‌سایت بیش از حد برای یک کلمه کلیدی یکسان بهینه‌سازی شده‌ باشند.

برای یادگیری نکات بیشتر در مورد سئوی فنی وب‌سایت، مشاهده فیلم آموزش تکنیک‌های کاربردی سئو در فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. لینک این فیلم آموزشی در زیر آورده شده است:

در کنیبالیزیشن چون موتورهای جستجو نمی‌توانند مرتبط‌ترین صفحه به کوئری کاربر را تشخیص دهند، چند صفحه را با هم به کاربر نمایش می‌دهند. قرار گرفتن این صفحات در صفحه نتایج در کنار یکدیگر، باعث می‌شود برای رتبه گرفتن با هم رقابت کنند. در نتیجه این اتفاق، صفحات درگیر این رقابت ترافیک یکدیگر را می‌دزدند. این موضوع اثر بسیار بدی روی سئوی وب‌سایت دارد. البته این مشکل را می‌توان از طریق روش‌‌های زیر برطرف کرد:

  • ادغام محتوای همه صفحات و ریدایرکت صفحات غیرمهم روی صفحه وب اصلی
  • بهینه‌سازی لینک‌‌های داخلی صفحه اصلی
  • بازبینی و بهبود محتوای صفحه برای پاسخ دقیق به قصد کاربر از جستجو

سه روش بالا، اصلی‌ترین روش‌هایی هستند که سئوکاران برای رفع کنیبالیزیشن به کار می‌گیرند. استفاده از تگ‌های کنونیکال در کد صفحات غیرمهم، نو ایندکس کردن این صفحات و خارج کردن آن‌ها از حالت بهینه هم چند روش کمتر توصیه شده هستند. تصویر زیر نمونه کنیبالیزیشن در نتایج انگلیسی را برای عبارت کلیدی «How to Track SEO rankings» نشان می‌دهد:

نمونه کنیبالیزیشن در صفحه نتایج انگلیسی برای عبارت کلیدی track seo rankings
نمونه کنیبالیزیشن در صفحه نتایج انگلیسی برای عبارت کلیدی track seo rankings (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

برای درک بهتر اتفاقی که در زمان رقابت کلیدواژه‌ها در نتایج جستجو رخ می‌دهد، به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید یکی از پست‌های وبلاگ را روی عبارت کلیدی «بهبود خوانایی متن برای سئو» بهینه کرده‌اید. پس از مدتی تصمیم می‌گیرید بلاگ‌پستی با عبارت کلیدی «روش بهبود خوانایی متن در سئو» بنویسید. از آن‌جایی‌که بخش زیادی از عبارت کلیدی اصلی آن‌ها با هم کاملا یکسان است و کارکرد یکسانی هم برای مخاطبان خواهند داشت احتمال رقابت آن‌ها با هم در صفحه نتایج زیاد است. در ادامه یاد می‌گیرید تفاوت کنیبالیزیشن و تولید محتوای متفاوت با کلمات کلیدی مشابه چیست.

چه چیزی کنیبالیزیشن کلمه کلیدی نیست؟

حالا که به خوبی می‌دانید کنیبالیزیشن چیست لازم است به نکته مهم دیگری هم توجه کنید. کنیبالیزیشن کلیدواژه‌ها در صفحه نتایج فقط به دلیل استفاده وب‌‌سایت از کلمات کلیدی یکسان یا مشابه در صفحات مختلف وب‌سایت اتفاق نمی‌افتد. به بیان دیگر، وب‌سایت‌ها در‌صورت متفاوت بودن «قصد جستجوی کاربر» (User Search Intent) می‌توانند چند صفحه متفاوت را روی یک کلمه کلیدی هدف‌گذاری و بهینه‌‌‌‌‌‌‌سازی کنند.

برای درک بهتر این موضوع، کلمه کلیدی «هتل در کیش» را در گوگل جستجو کردیم. در تصویر زیر سه نتیجه ابتدایی این جستجو را می‌بینید:

نتایج اول تا سوم جستجوی کلمه کلیدی «هتل در کیش» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اگر کمی به این نتایج دقت کنیم، متوجه می‌شویم که موتور جستجو طیف گسترده‌ای از پاسخ‌ها را به کاربران نمایش می‌دهد چون قصد کاربران از چنین جستجوهایی می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال در تصویر بالا، همه نتایج به کلمه کلیدی دارای قصد خرید پاسخ می‌دهند. با کمی اسکرول در صفحه نتایج اما نتایج به‌صورت بلاگ‌پست‌هایی هستند که بهترین هتل‌های کیش در آن‌ها معرفی شده‌اند.

در تصویر زیر آن‌ها را مشخص کرده‌ایم:

نتایج صفحه دوم serp در پاسخ به هتل در کیش - کنیبالیزیشن چیست
نتایج اطلاعاتی صفحه نتایج در پاسخ به کلمه کلیدی «هتل در کیش» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

بنابراین در مواردی که قصد کاربر از جستجو طیف گسترده‌ای از نیازها را در برمی‌گیرد، می‌توان بدون نگرانی از رخ دادن کنیبالیزیشن در وب‌سایت، چند صفحه مختلف را روی یک کلمه کلیدی یکسان یا مشابه بهینه کرد چون برای پاسخ به نیازهای متفاوت کاربران، لازم است محتواهای متفاوتی را روی کلمات کلیدی مشابه تولید کنید.

این موضوع در مورد «کلمات کلیدی برندشده» (Branded Keywords) هم صادق است و حتما بارها دیده‌اید که با جستجوی این نوع از کلمات کلیدی، چند نتیجه از یک وب‌سایت به شما نمایش داده شود. برای مثال، اگر کلمه کلیدی برندشده «آیفون ۱۵ پرو اپل» را در گوگل جستجو کنید، می‌بینید که اولین نتیجه، شما را به صفحه خرید این محصول هدایت می‌کند:

نتیجه مرتبط با صفحه خرید محصول در صفحه نتایج گوگل
نتیجه مرتبط با صفحه خرید محصول در صفحه نتایج گوگل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

صفحه دیگری از همان وب‌سایت، شما را به صفحه خرید محصول می‌برد:

نتیجه مربوط به معرفی محصول در صفحه نتایج گوگل
نتیجه مربوط به معرفی محصول در صفحه نتایج گوگل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

بنابراین در مفهوم کنیبالیزیشن حتما به این نکته توجه کنید که در‌صورتی‌که چند صفحه با کلمات کلیدی یکسان و مشابه، نیازهای متفاوتی از کاربران را پاسخ دهند، برای سئوی وب‌سایت نه‌تنها آسیب‌زننده نیست بلکه به آن کمک هم می‌کند. در حقیقت کنیبالیزیشن بین صفحاتی رخ می‌دهند که کلمات کلیدی مشابهی دارند و قصد جستجوی مشابهی پشت ساخت آن‌ها است. اینفوگرافیک زیر دید بهتری از این قضیه به شما می‌دهد:

اینفوگرافیک کنیبالیزیشن کلیدواژه ها در وب سایت

پیش از آن‌که از بحث اصلی دور شویم، در ادامه بررسی می‌کنیم آسیب کنیبالیزیشن در سئوی وب‌سایت چیست و چرا به عملکرد سئوی آن آسیب می‌زند.

کنیبالیزیشن چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

همان‌طور که پاسخ به کنیبالیزیشن چیست گفتیم، رقابت کلیدواژه‌ها در صفحه نتایج از چند نظر برای رتبه سئوی وب‌سایت خوب نیست. رقابت صفحات با هم شانس رتبه گرفتن آن‌ها را کم می‌کند، بک‌لینک‌ها اثربخشی کافی را روی وب‌سایت ندارند و تجربه کاربری وب‌سایت نیز چندان رضایت‌بخش نیست. در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم تا بهتر درک کنید اهمیت رفع کنیبالیزیشن در سایت چیست و این مشکل می‌تواند روی چه مواردی اثرگذار باشد.

برای یادگیری اصول و تکنیک‌های انواع سئو، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش تکنیک‌های کاربردی و حرفه‌ای سئو در فرادرس را ببینید که لینک آن در ادامه آورده شده است:

رقابت صفحات سایت با یکدیگر

با رخ دادن کنیبالیزیشن در صفحه نتایج، صفحات وب‌سایت برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج با یکدیگر رقابت می‌کنند. این رقابت باعث می‌شود موتورهای جستجو نتوانند تشخیص دهند دقیقا کدام صفحه باید رتبه بالاتری برای یک عبارت جستجوی مشخص داشته باشد. این سردرگمی باعث می‌شود رتبه گرفتن هریک از این صفحات دشوار باشد. این اتفاق در نهایت باعث می‌شود رتبه این صفحات کاهش پیدا کند که یعنی میزان دیده شدن وب‌سایت در صفحه نتایج کمتر و کمتر می‌شود.

کم شدن اثر بک لینک‌های دریافتی

کنیبالیزیشن کلیدواژه‌ها در نهایت باعث کاهش اثر بک‌لینک‌ها نیز می‌شود. تصور کنید تعداد زیادی بک‌لینک در وب‌سایت به طرف صفحاتی از وب‌سایت ایجاد شده که کلمه کلیدی مشابهی دارند. احتمالا این موضوع باعث می‌شود ربات‌های جستجو در مورد اعتبار داشتن یا نداشتن محتوای این صفحات تردید کنند.

نقش کنیبالیزیشن در آسیب به تجربه کاربری سایت چیست؟

کانیبالیزیشن باعث می‌شود کاربران سخت‌تر اطلاعات مرتبط با نیاز خود را پیدا کنند که این موضوع به‌طور مستقیم روی تجربه کاربری وب‌سایت اثر منفی دارد. زمانی که کاربران نتوانند به‌راحتی اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند، خیلی سریع از وب‌سایت خارج می‌شوند (کاهش نرخ پرش و تعامل با محتوای صفحه). از طرف دیگر، به‌روزرسانی و انتشار محتوای جدید در چنین وب‌سایتی هم دشوار‌تر است زیرا منابع و صفحات زیادی در آن وجود دارند که روی یک کلمه کلیدی تکراری بهینه شده‌اند.

با دانستن این‌که کنیبالیزیشن چیست و چطور به رتبه سئوی وب‌سایت آسیب می‌‌زند، احتمالا سوال بعدی شما این باشد که چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد. برای پاسخ دقیق‌تر به این سوال، ابتدا باید روش پیدا کردن این کلمات کلیدی را در وب‌سایت یاد بگیرید. در بخش بعدی به‌طور کامل در مورد این موضوع توضیح داده‌ایم.

دو کلید قرمز رنگ رو به روی یکدیگر

یادگیری اصول سئو با فرادرس

تا اینجا می‌دانید کنیبالیزیشن چیست و رفع آن چه اهمیتی دارد. بررسی و رفع مشکل کنیبالیزیشن فقط یکی از موارد مهم در آنالیز سئوی فنی وب‌سایت است که برای انجام درست آن باید درک درستی از تحقیق کلمات کلیدی، استراتژی‌های سئوی داخلی مانند لینک‌سازی داخلی و بهینه‌سازی محتوای صفحه داشته باشید. هرکدام از این موارد اصول خاص خود را دارند.

برای مثال، برای انجام درست لینک‌سازی داخلی باید به وجود ارتباط موضوعی بین صفحات، انتخاب متن لینک مناسب و توصیفی و درج لینک‌های داخلی برای ساختاربندی درست صفحات وب‌سایت تسلط داشته باشید. همان‌طور که می‌بینید سئوی وب‌سایت به‌ویژه سئوی تکنیکال بسیار گسترده است و عوامل مرتبط به هم بسیاری وجود دارند که باید در زمان اجرای روش‌ها به آ‌ن‌ها توجه داشته باشید.

اگر به یادگیری این مبحث علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت فرادرس کمک بگیرید که با زبانی ساده، تمام نکات مرتبط با تکنیک‌های سئو را به‌طور کامل آموزش می‌دهند. در فهرست زیر به نام چند مورد از این آموزش‌ها اشاره کرده‌ایم:

بعد از آشنایی با اصول سئو لازم است با نکات عملی پیاده‌سازی این اصول در وب‌سایت آشنا شوید. آموزش‌های زیر در این زمینه به شما کمک می‌کنند:

انجام سئو بدون استفاده از ابزارهای مهم مدیریت وب‌سایت امکان‌پذیر نیست زیرا لازم است محتوای هر صفحه را با توجه به معیارهای سئو ارزیابی کنید و از خطاهای وب‌سایت با خبر بمانید. آموزش‌های زیر به شما کمک می‌کنند کار با این ابزارها را یاد بگیرید:

برای دسترسی به آموزش‌های متنوع‌تر هم پیشنهاد می‌کنیم می‌توانید از دو مجموعه آموزش زیر کمک بگیرید:

مجموعه آموزش سئوی فرادرس
برای مشاهده مجموعه آموزش سئو و بهینه‌سازی سایت از مقدماتی تا پیشرفته فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

روش پیدا کردن کنیبالیزیشن در وب سایت چیست؟

بعد از دانستن این‌که کنیبالیزیشن چیست و چه اهمیتی دارد، باید به سراغ رفع آن برویم. اولین گام در رفع کنیبالیزیشن، شناسایی صفحاتی در وب‌سایت است که روی کلمات کلیدی یکسان یا مشابه بهینه شده‌اند. برای این کار، دو روش اصلی وجود دارد:

  • جستجو از طریق عبارت «:site»
  • استفاده از گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول

در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم. پیش از آن پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری عمیق‌تر سئو، از فیلم آموزش پیشرفته سئو در فرادرس کمک بگیرید.

جستجو در گوگل

اولین و ساده‌ترین روش، استفاده از قابلیت‌های جستجوی پیشرفته گوگل و جستجوی دستی کلمات کلیدی مشکوک در وب‌سایت است. برای انجام این کار، کافی‌ست عبارت زیر را در گوگل وارد کنید:

site: [آدرس دامنه وب‌‌سایت] کلمه یا عبارت کلیدی موردنظر

در تصویر زیر نمونه‌ای از انجام این نوع جستجو را در گوگل می‌بینید:
نمونه استفاده از جستجوی پیشرفته در گوگل با :site برای کلمه کلیدی استراتژی سئو
نمونه استفاده از جستجوی پیشرفته در گوگل با :site برای کلمه کلیدی «استراتژی سئو» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

نتایجی را که گوگل در این بخش به شما نشان می‌دهد به دقت بررسی کنید. آیا بین این نتایج صفحاتی وجود دارند که قصد جستجوی یکسانی را پاسخ‌گو باشند؟ اگر هستند احتمال این‌که در صفحه نتایج بین آن‌ها رقابت ایجاد شده باشد، وجود دارد.

نکات مهم در مورد جستجوی سایت در گوگل

این روش آسان‌ترین روش برای پیدا کردن صفحات با احتمال کنیبالیزیشن است اما اگر از آن استفاده می‌کنید، لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • قابلیت جستجوی «:site» گوگل همیشه نمی‌تواند همه صفحات را پیدا کند. در بعضی از موارد لازم است از جستجوی وب‌سایت در سیستم مدیریت محتوا کمک بگیرید.
  • نتایجی که با استفاده از این روش دریافت می‌کنید، لزوما در زمان جستجوی عادی کاربر در صفحه نتایج رتبه نمی‌گیرند. در واقع نتایج حاصل از این روش فقط صفحاتی را که گوگل برای کلمه کلیدی موردنظر شما به یکدیگر مرتبط تشخیص می‌دهد، نشان می‌دهد.

برای یادگیری جستجوی حرفه‌ای در گوگل، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش سرچ حرفه‌ای در گوگل در فرادرس را مشاهده کنید. در ادامه یاد می‌گیرید روش پیدا کردن کلمات کلیدی درگیر کنیبالیزیشن با سرچ کنسول چیست و چه مراحلی دارد.

استفاده از سرچ کنسول گوگل

«سرچ کنسول گوگل» (GCS) در کنار قابلیت‌های بی‌شماری که به وب‌مسترها و سئوکاران ارائه می‌‌کند، در شناسایی مشکلات کنیبالیزیشن هم بسیار کاربردی است. البته برای استفاده از این ابزار نیاز به کمی تنظیمات دستی دارید. اگر قصد دارید کار با این ابزار را به‌صورت اصولی یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش گوگل سرچ کنسول برای تحلیل سایت و سئو در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم در ادامه آورده شده است:

برای شروع، وارد داشبورد اصلی ابزار شوید و از منوی سمت چپ صفحه و بخش «Performance Report» روی «Search results» کلیک کنید. مانند آنچه در تصویر زیر می‌بینید:

منوی سمت چپ گوگل سرچ کنسول
منوی سمت چپ گوگل سرچ کنسول (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

صفحه را اسکرول کنید تا به فهرست عبارت‌های جستجویی را که وب‌سایت شما برای آن‌ها بازدید و کلیک دریافت کرده، ببینید. سپس روی کلمه کلیدی موردنظر که به کنیبالیزیشن آن در سایت مشکوک هستید، کلیک کنید. با انجام این کار، یک فیلتر «:Query» برای شما اعمال می‌شود.

اگر هم بخواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید، کافی‌ست روی گزینه « New +» کلیک کنید تا بتوانید تنظیمات و کوئری موردنظر خودتان را به‌صورت دستی در ابزار وارد کنید. با این کار می‌توانید چند کلمه کلیدی مرتبط را به‌طور همزمان در سرچ کنسول جستجو کنید.

گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول
گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در ادامه، به بخش «Pages» بروید تا پیوند یکتای صفحاتی که برای کوئری موردنظر شما رتبه گرفته‌اند، مشاهده کنید:

بخش pages گوگل سرچ کنسول
بخش pages گوگل سرچ کنسول (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اگر در این بخش، بیشتر از یک URL وجود داشت که به‌‌طور همزمان کلیک و ایمپرشن دریافت کرده بود، باید آن نشانه‌ای از وجود کنیبالیزیشن در نظر بگیرید. در ادامه، صفحاتی را که در این بخش به آدرس آن‌ها رسیده‌اید به‌صورت دستی بررسی کنید. در مورد هر صفحه قصد کاربر از جستجو را از نظر هم‌پوشانی محتوا بررسی کنید و همینجا دست نگه دارید.

بخش pages گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول
بخش pages گزارش عملکرد گوگل سرچ کنسول (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تشخیص قطعی این‌که بین این صفحات در وب‌سایت قطعا کنیبالیزیشن اتفاق افتاده است، به سادگی آب خوردن است. فقط کافی‌ست تعداد ایمپرشن‌های دریافت‌شده هر صفحه را برای کلمه کلیدی موردنظر شناسایی کنید. بنابراین به‌طور خلاصه و به زبان ساده:

  • اگر دو صفحه در وب‌سایت شما وجود دارند که برای یک کلمه کلیدی بهینه شده‌اند، باید قضیه را پیگیری کنید.
  • در گام بعدی، میزان نمایش (ایمپرشن) هریک از صفحات را در گزارش سرچ کنسول با یکدیگر مقایسه کنید. اگر عدد ایمپرشن هر دو صفحه به یکدیگر نزدیک بود، احتمال وجود کنیبالیزیشن بین آن دو صفحه بیشتر است.

حالا که می‌دانید روش پیدا کردن کنیبالیزیشن چیست احتمالا بخواهید آن را برطرف کنید. در ادامه توضیح می‌دهیم این کار چه روش‌هایی دارد.

چگونه کنیبالیزیشن را رفع کنیم؟

بعد از پیدا کردن صفحات درگیر رقابت در صفحه نتایج، نوبت به آن می‌رسد که مشکل را برطرف کنید.

ایده اصلی رفع کنیبالیزیشن در وب‌سایت بسیار ساده و شامل موارد زیر است:

  • ابتدا باید صفحات درگیر کنیبالیزیشن را شناسایی کنید.
  • سپس صفحه و محتوای اصلی را برای هر کلمه کلیدی مشخص کنید.
  • در ادامه، با روش‌های مختلف به گوگل نشان دهید صفحه‌ای که می‌خواهید در صفحه نتایج رتبه بگیرد، کدام است.

در بخش قبلی در مورد گام اول توضیح دادیم و گام دوم هم که به نظر و محتوای وب‌سایت شما بستگی دارد. بنابراین بدون معطلی به‌‌سراغ مرحله سوم می‌رویم. در جدول زیر به روش‌های رفع کنیبالیزیشن و بهترین موقعیت استفاده از هرکدام اشاره کرده‌ایم:

 نام روشکاربرد
ریدایرکت کردن صفحات وببرای صفحات مشابه یا تکراری بدون استفاده وب‌سایت
استفاده از «تگ کنونیکال» (Canonical Tags)برای صفحات دارای محتوای تکراری موردنیاز وب‌سایت
بهینه‌سازی لینک‌سازی داخلی و محتوای صفحاتبرای صفحات مشابه موردنیاز وب‌سایت
تولید محتوابرای زمانی که هیچ محتوای متناسبی با قصد کاربر از جستجو برای کلمه کلیدی وجود ندارد.
استفاده از «تگ‌های نو ایندکس» (Noindex Tags)برای صفحات مشابه موردنیاز وب‌‌سایت (در صورت کار کردن روش‌های قبلی)

در ادامه در مورد هریک از روش‌های بالا بیشتر توضیح می‌دهیم.

نحوه انجام ریدایرکت صفحات وب برای رفع کنیبالیزیشن چیست؟

اگر کنیبالیزیشن بین صفحاتی از وب‌سایت اتفاق افتاده که کلمه کلیدی و قصد جستجوی یکسانی دارند ولی در وب‌سایت فقط به یکی از این صفحات احتیاج دارید، ریدایرکت کردن صفحات بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل است. این وضعیت معمولا در موارد زیر اتفاق می‌افتد:

  • وجود چند پست وبلاگی با موضوع یکسان در وب‌سایت
  • نسخه‌های قدیمی صفحات فرود
  • صفحات مشابه سوالات متداول

در چنین مواردی، ریدایرکت کردن صفحات مشکل کنیبالیزیشن را برطرف می‌کند اما چطور باید این کار را انجام داد؟ در ادامه مراحل انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

انتخاب پیوند یکتا یا صفحه وب ترجیحی

برای شروع، پیوندهای یکتایی را که با یکدیگر هم‌پوشانی دارند پیدا و تحلیل کرده و از بین آن‌ها صفحه‌ای را که ترجیح می‌دهید به کاربران نمایش داده شود، انتخاب کنید. به این نکته توجه داشته باشید که این صفحه باید از نظر سئو از بقیه صفحات قوی‌تر باشد. برای تشخیص این موضوع، به موارد زیر توجه کنید:

  • تعداد بک‌لینک‌های دریافتی صفحه به کمک گوگل سرچ کنسول (صفحه‌ای را انتخاب کنید که بک‌لینک‌های بیشتری دارد.)
  • رتبه صفحه در صفحه نتایج به کمک سرچ کنسول گوگل (بهتر است صفحه‌ای را انتخاب کنید که در حال حاضر بالاترین رتبه را برای کلمه کلیدی درگیر کنیبالیزیشن دریافت می‌کند.)
  • ترافیک دریافتی صفحه وب (تعداد کل بازدید‌های صفحه در ۳۰ روز گذشته) با کمک گوگل آنالیتیکس (صفحه‌ای را انتخاب کنید که ترافیک بیشتری دریافت کرده است.)

ریدایرکت ۳۰۱ صفحات مشابه روی صفحه ترجیحی

در این مرحله باید صفحه ترجیحی را انتخاب کرده باشید و در ادامه کار باید صفحات دیگری را که با این صفحه هم‌پوشانی دارند، روی این صفحه ریدایرکت کنید. همین ابتدای کار این نکته را بگوییم که می‌توانید این صفحات را به‌جای یک URL قدیمی روی URL جدید ریدایرکت کنید اما در اغلب موارد توصیه می‌شود که این کار را روی یک صفحه قدیمی که از قبل عملکرد سئو داشته انجام دهید.

قبل از هرچیز، پیش‌نویسی به‌روزرسانی شده از محتوای صفحه ترجیحی بنویسید. آن را بر اساس کلمات کلیدی هدف بهینه کنید و اطلاعات ارزشمند صفحاتی را که قرار است آن‌ها را ریدایرکت کنید، به آن اضافه کنید.

در ادامه اقدامات زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  • نسخه جدید محتوای صفحه ترجیحی را در آن وارد و صفحه را به‌روزرسانی کنید.
  • صفحات دیگر را با استفاده از «ریدایرکت ۳۰۱» روی صفحه ترجیحی تغییر مسیر دهید تا گوگل متوجه جایگزینی آن‌ها شود.
  • لینک‌های داخلی صفحه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ لینک داخلی به صفحات ریدایرکت شده وجود نداشته باشد.
  • URL-هایی را که ریدایرکت کرده‌اید از سایت‌مپ حذف کنید (طبق توصیه گوگل).

انجام مراحل بالا، علاوه بر رفع مشکل رقابت داخلی بین صفحات وب‌سایت، تمام قدرت رتبه‌بندی را در یک محل مشخص حفظ می‌کند.

گوگل معمولا URL-‌های ریدایرکت شده را ظرف چند هفته از فهرست (ایندکس) خود حذف می‌کند. با این وجود بهتر است این صفحات را تا یک سال نگه دارید. در نهایت انجام درست این روش علاوه بر حل مشکل کنیبالیزیشن، به بهبود رتبه‌بندی صفحه ترجیحی در صفحه نتایج کمک می‌کند.

حالا که می‌دانید روش رفع کنیبالیزیشن با ریدایرکت چیست، در ادامه در مورد روش دیگر یعنی لینک‌سازی داخلی بحث می‌کنیم.

بهینه سازی لینک سازی داخلی و محتوای صفحات

رقابت صفحات مشابه در صفحه نتایج گاهی زمانی رخ می‌دهد که یک صفحه معتبرتر با سیگنال سئوی قوی‌تر یک صفحه مشابه ولی ضعیف‌تر از نظر سئو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای درک بهتر این قضیه، فرض کنید یک صفحه دسته‌بندی بزرگی به نام /laptops/   در وب‌سایت دارید که به‌خوبی لینک‌سازی شده و محتوای آن به لپ‌تاپ‌های گیمینگ اشاره دارد.

در مقابل این صفحه، صفحه دسته‌بندی ثانویه‌ای به نام /laptops/gaming/   در وب‌سایت ساخته شده که هیچ لینکی در آن وجود ندارد و محتوای محدودی هم در مورد لپ‌تاپ‌های گیمینگ در آن قرار گرفته است. در چنین مواردی، گوگل احتمالا صفحه /laptops/   را در رتبه بالاتری در مقایسه با /laptops/gaming/   به کاربران نمایش می‌دهد چون به دنبال پیدا کردن مرتبط‌ترین نتیجه و پاسخ به سوال کاربر است.

این مشکل را می‌توانید با هدایت کردن گوگل به صفحه ترجیحی (در اینجا /laptops/gaming/  ) انجام دهید. کافی‌ست یک لینک داخلی روی انکرتکست «gaming laptops» (به‌عنوان کلیدوازه کنیبالایزشده) در صفحه /laptops/  به طرف صفحه ترجیحی یعنی /laptops/gaming/   ایجاد کنید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از صفحه دسته‌بندی /laptops/   را می‌بینید که در آن به طرف صفحه‌ای با دسته‌بندی کوچک‌تر /laptops/gaming/   لینک داخلی ایجاد شده است:

نمونه لینکسازی داخلی از صفحه معتبرتر به صفحه دارای اعتبار کمتر در فروشگاه اینترنتی

در ادامه سعی کنید از دیگر صفحات مرتبط وب سایت نیز به طرف صفحه /laptops/gaming/   لینک داخلی ایجاد کنید و مطمئن شوید که در این لینک‌ها از انکرتکست توصیفی استفاده کرده‌اید.

فراموش نکنید که لینک‌سازی داخلی درست و اصولی همیشه روش مطمئنی برای کمک به درک بهتر ساختار وب‌سایت توسط گوگل است. البته دریافت بک‌لینک برای صفحه ترجیحی هم روی بهبود رتبه‌بندی آن اثر مثبتی دارد.

نمونه استفاده از کلمه کلیدی در پیوند یکتا، عنوان سئو و فهرست محصولات
نمونه استفاده از کلمه کلیدی در پیوند یکتا، عنوان سئو و فهرست محصولات (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در گام بعدی، محتوای صفحه ترجیحی را برای کلمه کلیدی هدف آن بر اساس اصول سئوی داخلی بهینه کنید. به بیان بهتر، مطمئن شوید که از کلمه کلیدی اصلی صفحه در عنوان سئو، تگ H1 و پیوند یکتا استفاده کرده‌اید چون انجام این کارها به گوگل کمک می‌کند صفحه ترجیحی را به‌درستی شناسایی کند و در صفحه نتایج به آن رتبه بالاتری بدهد.

در ادامه یاد می‌گیرید روش دیگر رفع کنیبالیزیشن یعنی تولید محتوا چیست و انجام آن چه اهمیتی دارد.

تولید محتوا

کنیبالیزیشن کلیدواژه‌ها در صفحه نتایج می‌تواند زمانی رخ دهد که وب‌سایت‌ها به دلیل نداشتن یک صفحه با محتوای کامل که نیاز کاربر را پاسخ‌گو باشد، چندین صفحه وب را بر اساس یک کلمه کلیدی یکسان هدف‌گذاری می‌کنند. برای درک بهتر این مشکل، فرض کنید در وب‌‌سایت دو صفحه دسته‌بندی «میز ناهارخوری چوبی مدرن» و «میز ناهارخوری چوبی کلاسیک» وجود دارد و شما می‌خواهید هر دوی این صفحات را روی کلمه کلیدی «میز ناهارخوری چوبی» بهینه کنید. در چنین شرایطی احتمال رخ دادن کنیبالیزیشن بسیار بالاست.

برای حل این مشکل، بهتر است یک صفحه وب اصولی روی کلمه کلیدی «میز ناهار خوری چوبی» تنظیم کنید (که محصولات «مدرن» و «کلاسیک» را شامل شود). در ادامه مسیر این صفحه را بر اساس چک‌لیست سئوی داخلی وب‌سایت بهینه‌‌سازی کنید. چنین صفحاتی اغلب عملکرد بسیار خوبی در صفحه نتایج دارند.

در ادامه کار، صفحات «میز ناهارخوری مدرن» و «میز ناهارخوری کلاسیک» از حالت سئو برای کلمه کلیدی «میز ناهارخوری چوبی» خارج کنید. برای این کار، دو روش وجود دارد:

  • در محتوای صفحه، این کلمه کلیدی را با کلمات کلیدی مرتبط‌تری جایگزین کنید.
  • از این صفحات به صفحه جدید (با کلمه کلیدی «میز ناهارخوری چوبی»)، لینک داخلی روی انکرتکست «میز ناهارخوری چوبی» یا چیزی شبیه به آن ایجاد کنید.

این صفحه جدید باید مشکل رقابت کلیدواژه‌ها را در صفحه نتایج تا حد زیادی حل کند. علاوه بر این موضوع، تجربه کاربری بهتری هم به خریداران این محصولات ارائه می‌کند که هر دو این موارد در نهایت به فروش بیشتر وب‌سایت کمک می‌کنند.

طرح گرافیکی دو کلید متصل به هم با رنگ صورتی - کنیبالیزیشن چیست

نحوه استفاده از تگ کنونیکال در رفع کنیبالیزیشن چیست؟

استفاده از تگ کنونیکال در مواقعی کاربرد دارد که بخواهید صفحات تکراری یا مشابه را در وب‌سایت نگه دارید تا کاربران به آن‌ها دسترسی داشته باشند ولی این صفحات از نظر سئو ارزشی ندارند. در فهرست زیر به چند وضعیت که استفاده از تگ کنونیکال در آن‌ها کاربردی است، اشاره کرده‌ایم:

  • صفحات فرود ساخته‌شده برای تبلیغات کلیکی
  • مسیرهای جایگزین منتهی به دسته‌بندی مشابه محصولات (برای مثال، "/accessories/socks/"   و "/footwear/socks/"  )
  • صفحات دارای URL-‌های شلوغ و پیچیده (برای مثال، "/accessories/socks?size=10&color=blue”   )

در چنین مواردی استفاده از تگ‌های کنونیکال در صفحات وب مشکل کنیبالیزیشن را حل می‌کند چون با اضافه کردن تگ‌های کنونیکال به بخش HTTP header   صفحات دارای محتوای تکراری، آدرس صفحه‌ای را که محتوای اصلی در آن قرار گرفته، به موتور جستجو نشان می‌دهید.

این تگ از دو بخش اصلی rel="canonical"   و URL صفحه دارای محتوای اصلی تشکیل می‌شود و ساختار آن به شکل زیر است:

1<link rel="canonical" href="https://www.website.com/preferred-page/" />

ربات‌های جستجو با دیدن این تگ، پیوند یکتای اصلی را که تمایل دارید در صفحه نتایج نمایش داده شود، تشخیص می‌دهند. به این ترتیب، ارزش رتبه فقط در همین صفحه می‌ماند و در چند پیوند یکتا پخش نمی‌شود. در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور دقیق در مورد تگ کنونیکال و نحوه استفاده کردن از آن بحث شده است:

استفاده از تگ نو ایندکس

تگ نو ایندکس قطعه کد کوتاه HTML است که به ربات‌های جستجو دستور می‌دهد صفحات مشخصی را در وب‌‌سایت نمایه‌گذاری (ایندکس) نکنند. به این ترتیب صفحات دارای تگ Noindex در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده نمی‌شوند. ساختار این تگ به شکل زیر است و لازم است آن را به HTML header   صفحه اضافه کنیم.

1<meta name="robots" content="noindex" />

حذف صفحات درگیر کنیبالیزیشن از نتایج جستجو، آن‌ها را از رقابت با صفحات ترجیحی شما در وب‌سایت باز می‌دارد. البته در زمان استفاده از این تگ‌ها باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ‌گونه سیگنال رتبه‌بندی از این به صفحات دیگر صورت منتقل نمی‌شود. به‌همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود استفاده از این تگ‌ها را فقط به‌عنوان راه‌حل آخر امتحان کنید. برای مثال، در صفحات تگ وبلاگ که محتوای محدودی دارند، بک‌لینک ندارند و هیچ ترافیک طبیعی در وب‌سایت دریافت نمی‌کنند.

چگونه از کنیبالیزیشن کلیدواژه ها جلوگیری کنیم؟

با گذشت زمان و هوشمندتر شدن موتورهای جستجو، احتمال رخ دادن کنیبالیزیشن هم کمتر شده و حالا ربات‌های جستجو می‌توانند با دقت بیشتری موضوع محتوای صفحات را تشخیص دهند. البته این موضوع به این معنا نیست که گوگل دقیقا رتبه سئوی صفحه‌ای را بهبود می‌دهد که مدنظر مدیر وب‌سایت است.

البته رتبه گرفتن صفحات اشتباه در صفحه نتایج به این معنا نیست که برای حل مشکل باید از روش‌های عجیب و غریب استفاده کنید چون اغلب روش‌هایی که برای رفع مشکل کنیبالیزیشن در وب‌سایت آن‌ها را بررسی کردیم بیشتر از سود رساندن به وب‌سایت برای آن آسیب‌زننده هستند.

به همین دلیل است که متخصصان سئو پیشنهاد می‌کنند که با تدوین درست استراتژی کلمات کلیدی تا جای امکان از وقوع کنیبالیزیشن در وب‌سایت جلوگیری کنیم. انتخاب درست و اصولی کلمات کلیدی و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا کمک می‌کند جلوی هم‌پوشانی غیرضروری بین محتوای صفحات وب‌سایت را بگیرید. برای یادگیری تکنیک‌های سئوی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه فیلم‌های آموزش سئو در فرادرس استفاده کنید. لینک این فیلم‌ها در ادامه آورده شده است:

در فهرست زیر به چند روش اصولی برای انجام این کار اشاره کرده‌ایم:

  • بهبود سئوی معنایی سایت
  • مشخص کردن دقیق قصد کاربر از جستجو
  • آنالیز شکاف‌های کلمات کلیدی
  • آنالیز منظم محتوای وب‌سایت

در ادامه در مورد هرکدام از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

بهبود سئوی معنایی سایت

از زمانی که گوگل ارزیابی موضوع صفحات وب را فقط بر اساس کلمات کلیدی انجام می‌داد، مدت زمان زیادی گذشته است. از سال ۲۰۱۳ و با معرفی الگوریتم هامینگبرد، ربات‌های جستجوی گوگل حالا محتوای صفحات وب را می‌خوانند و سعی می‌کنند بر اساس آن موضوع کلی صفحه را درک کنند.

دقیقا به همین دلیل است که دیگر فقط استفاده کردن از کلمه کلیدی در بخش‌های مختلف صفحه کافی نیست و باید بتوانید صفحه را از نظر محتوا نیز بهینه‌سازی و آن را دقیقا با قصد کاربر از جستجو هماهنگ کنید. مفهومی که به نام «سئوی معنایی» (Semantic SEO) معرفی شده است. بنابراین اول روشی که با انجام دادن آن می‌توانید احتمال کنیبالیزیشن را تا حد زیادی کم کنید، توجه به بهینه‌سازی صفحه از نظر معنا و مفهوم است. بنابراین لازم است در زمان نوشتن محتوا:

  • متن را طوری بنویسید که موضوع صفحه را به‌طور کامل و جامع پوشش دهد.
  • از اصطلاحات، مترادف‌ها و عبارت مرتبط مفهومی در محتوا استفاده کنید.

با این کار، احتمال نمایش محتوا برای چند کوئری را به صورت همزمان بالا می‌برد و شانس کنیبالیزیشن را پایین می‌آورد چون هر قطعه محتوا، به جنبه‌های متفاوتی از موضوع اشاره می‌کند.

دو کلید قرمز رنگ رو به روی هم - کنیبالیزیشن چیست

تا اینجا می‌دانید اهمیت بهبود سئوی معنایی در جلوگیری از کنیبالیزیشن چیست. در ادامه چند نکته مهم دیگر را بررسی می‌کنیم.

مشخص کردن قصد کاربر از جستجو

شناخت دقیق قصد کاربر از جستجو در زمان تولید محتوا باعث می‌شود محتوای تولید کندی که دقیقا با نیازها و سوالات کاربر مطابقت داشته باشد. برای انجام بهتر این کار، کلمات کلیدی هدف وب‌سایت را بر اساس قصد کاربر از جستجو در دسته‌بندی‌های زیر قرار دهید:

  • جستجو برای پیدا کردن اطلاعات (Informational Keywords)
  • جستجو برای پیدا کردن وب‌سایتی مشخص (Navigational Keywords)
  • جستجو با قصد بررسی و مقایسه محصولات (Commercial Keywords)
  • جستجو با قصد خرید (Transactional Keywords)

با انجام این کار می‌توانید محتوای هریک از صفحات را دقیقا بر اساس قصد کاربر از جستجو تولید کنید و به این ترتیب از رقابت داخلی صفحات وب‌سایت جلوگیری کنید چون هریک از قطعات محتوا کارکرد متفاوتی خواهند داشت و اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند.

آنالیز شکاف کلمات کلیدی

با انجام منظم تحقیق کلمات کلیدی برای پیدا کردن شکاف‌های محتوایی وب‌سایت (Keyword Gap Analysis)، می‌توانید موضوعاتی را که وب‌سایت‌های رقیب در مورد آن‌ها محتوا تولید کرده‌اند شناسایی کنید. انجام این بررسی زمینه‌های کنیبالیزیشن را در وب‌سایت مشخص می‌کند. به این ترتیب در ادامه مسیر محتوایی تولید می‌کنید که خلاهای موضوعی وب‌سایت را پر می‌‌کند ولی در عین حال وارد رقابت با محتواهای قدیمی وب‌سایت نمی‌شود.

آنالیز منظم محتوای وب سایت

برای بازبینی و ارزیابی اثربخشی استراتژی کلمات کلیدی وب‌سایت باید حتما در فواصل زمانی منظم محتوای صفحات را آنالیز کنید. در این بررسی‌ها ممکن است مثال‌های از کنیبالیزیشن، هم‌پوشانی یا شکاف‌های محتوایی وب‌سایت پیدا کنید. از این اطلاعات برای تنظیم دوباره برنامه محتوایی، ادغام، بهبود یا گسترش صفحات وب‌سایت استفاده کنید تا استراتژی کلمات کلیدی موثر و کامل اجرا شود.

بهینه‌سازی سایت با فرادرس

در بخش‌های قبلی این مطلب توضیح دادیم کنیبالیزیشن چیست و چگونه باید آن را رفع کرد. سئوی وب‌سایت فرایندی پیچیده و گسترده است و در زمان پیاده‌سازی تکنیک‌های آن روی عناصر مختلف وب‌سایت باید به نکات مهم زیادی توجه کنید. این موضوع در زمان اجرای تکنیک‌های سئو تکنیکال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون تغییراتی که در بخش بک‌اند وب‌سایت اعمال می‌کنید به‌طور مستقیم روی وضعیت «خزش» (Crawling)، «نمایه‌گذاری» (Indexing) و به‌طور دیدگاهی که ربات‌های جستجو از وب‌سایت پیدا می‌کنند، اثر دارند.

از سوی دیگر پیاده‌سازی این اصول بدون داشتن دانش پایه از زبان پایه طراحی اغلب وب‌سایت‌ها یعنی HTML امکان‌پذیر نیست و در کنار این موضوع باید کار با ابزارهای مهم مدیریت وب‌سایت را نیز بلد باشید.

برای یادگیری اصولی سئوی وب‌سایت پیشنهاد می‌کنیم از فیلم‌های آموزشی پیشرفته سئو تهیه‌شده در فرادرس کمک بگیرید. لینک این فیلم‌ها در زیر فهرست شده است:

مجموعه آموزش وردپرس فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش وردپرس فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

برای دسترسی به عنوان‌های آموزشی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه مجموعه آموزش‌‌های مرتبط مراجعه کنید. لینک این مجموعه‌ها را در ادامه آورده‌ایم:

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس توضیح دادیم مفهوم کنیبالیزیشن در سئو چیست و روش‌های شناسایی و رفع این مشکل را در سئوی فنی وب‌سایت شرح دادیم. در این توضیحات گفتیم رقابت کلیدواژه‌ها در صفحه نتایج زمانی رخ می‌دهد که چند صفحه متعلق به یک وب‌سایت برای یک کلمه کلیدی کاملا یکسان یا مشابه هم بهینه‌سازی شده باشند. در‌‌صورتی‌که این صفحات هدف و کارکرد کاملا یکسانی داشته باشند و به قصد یکسانی از کاربر پاسخ دهند، برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج با هم رقابت می‌کنند.

این اتفاق باعث سردرگمی موتورهای جستجو در تشخیص صفحات مرتبط وب‌سایت با کوئری وارد شده توسط کاربر می‌شود و به رتبه سئوی هر دو صفحه و در نهایت کل وب‌سایت آسیب می‌زند. در بحث کنیبالیزیشن توجه به این نکته بسیار مهم است که صرفا ظاهر شدن دو یا سه صفحه متعلق به یک وب سایت در صفحه نتایج در کنار یکدیگر به‌معنی کنیبالیزیشن نیست و این صفحات باید حتما کاربرد و هدف یکسانی داشته باشند.

برای شناسایی و حل مشکل کنیبالیزیشن در وب‌سایت، لامز است طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. پیدا کردن صفحات وبی که روی کلمات کلیدی یکسان یا مشابه بهینه‌سازی شده‌اند. این کار به کمک فیلتر :site و گزارش عملکرد سرچ کنسول قابل‌انجام است.
  2. در ادامه باید میزان ایمپرشن این صفحات را با هم مقایسه کنید. اگر عدد ایمپرشن آن دو صفحه به یکدیگر نزدیک بود، احتمالا برای آن کلیدواژه کنیبالیزیشن رخ داده است.
  3. در مرحله بعدی، لازم است صفحه وبی را که ترجیح می‌‌دهید در پاسخ به کوئری مشخصی به کاربر نمایش داده شود مشخص کنید.
  4. در گام آخر هم لازم است با روش‌های مختلفی مانند ریدایرکت صفحات مشابه روی صفحه ترجیحی، بهبود و به‌روزرسانی محتوای صفحه ترجیحی و بهبود ساختار لینک‌‌سازی داخلی آن صفحه به گوگل نشان دهید که صفحه اصلی برای پاسخ به کوئری واردشده توسط کاربر چیست. در صورت کار نکردن این روش‌ها می‌‌توانید از تگ کنونیکال یا نو ایندکس و حتی خارج کردن صفحات تکراری از حالت سئو استفاده کنید هرچند استفاده از این روش‌ها توصیه نمی‌شود.

در پایان نیز باید به این نکته اشاره کنیم که با پیشرفت الگوریتم‌های موتورهای جستجو، توجه به متفاوت بودن محتوای صفحات و پوشش دقیق جنبه‌های مختلف موضوع در صفحات دارای کلمه کلیدی شبیه به هم، از وقوع کنیبالیزیشن در وب‌سایت جلوگیری می‌کند.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Semrush Blogahrefs blogThe Meta BlogFOURFRONToncrawl
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *