مهارت های نرم در برنامه نویسی – ۱۰ سافت اسکیل ضروری

۱۱۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۶ دقیقه
مهارت های نرم در برنامه نویسی – ۱۰ سافت اسکیل ضروری

افرادی که به دنبال یافتن موقعیت شغلی مناسبی در حوزه تخصصی خود هستند، باید علاوه بر «مهارت های سخت» (Hard Skills) یا همان دانش تخصصی، دارای «مهارت های نرم» (Soft Skills) نیز باشند. به عبارتی، کارفرمایان به دنبال کارجویانی هستند که توانمندی بالایی در مهارت‌های بین فردی دارند. در مطلب حاضر، به توضیح مهارت های نرم در برنامه نویسی پرداخته می‌شود تا افراد علاقه‌مند به این حوزه، بتوانند شغل مناسبی را در این حیطه بدست آوردند و با به کارگیری مهارت های نرم برنامه نویسی در مسیر شغلی خود با موفقیت پیش بروند.

فهرست مطالب این نوشته

مهارت های نرم چیست ؟

مهارت های نرم به مجموعه‌ای از خصیصه‌ها و مهارت‌های بین فردی گفته می‌شود که روابط بین افراد را شکل می‌دهند. مهارت های نرم در محیط کار، به اندازه مهارت های سخت که دانش تخصصی افراد و مهارت های شغلی آن‌ها را شامل می‌شوند، اهمیت دارند. روان‌شناسان از اصطلاح مهارت های نرم به منظور توصیف «هوش هیجانی» (Emotional Intelligence Quotient | EQ) افراد استفاده می‌کنند.

مهارت نرم یا سافت اسکیل چیست

مهارت های نرم به جای تمرکز بر روی دانش و دانسته‌های تخصصی افراد، بر این نکته تمرکز دارند که افراد دارای چه شخصیتی هستند و به چه نحوی می‌توانند به‌خوبی با سایر افراد ارتباط برقرار کنند. کارفرمایان به منظور استخدام کارجویان نیز به دنبال افرادی هستند که علاوه‌بر مهارت‌های سخت، توانمندی بالایی در مهارت های نرم هم داشته باشند.

بدین‌ترتیب، می‌توان نکات مهم پیرامون مهارت های نرم را به صورت فهرست زیر برشمرد:

  • مهارت های نرم شامل خصیصه‌ها و صفات فردی افراد هستند که به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند به خوبی با اطرافیان و همکاران خود ارتباط برقرار کنند و در تعاملات خود موفق باشند.
  • افراد می‌توانند مهارت های نرم خود را در محیط‌های آکادمیک و محیط‌های کاری تقویت کنند. همچنین، فعالیت‌های داوطلبانه و شرکت کردن در دوره‌ها، همایش‌ها و کلاس‌های مرتبط با تقویت مهارت‌ های نرم می‌توانند به بهبود سطح مهارت افراد کمک بسزایی کند.
  • مهارت های نرم می‌توانند در مصاحبه استخدامی افراد نقش مهمی داشته باشند، زیرا کارفرمایان علاوه بر سنجش مهارت‌های تخصصی کارجویان، به دنبال بررسی مهارت های نرم آن‌ها نیز هستند.
  • کارمندانی که دارای مهارت های نرم هستند، می‌توانند در تحقق اهداف سازمان و میزان سوددهی بیشتر آن، نقش مهمی داشته باشند.
  •  افرادی که با خودشناسی و ساخت نگرشی نو توانسته‌اند مهارت های نرم را در خود تقویت کنند، در کوتاه‌مدت موفق شده‌اند در مسیر شغلی خود به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند.

 مثالی ملموس از مهارت های نرم در محیط کار

همان‌طور که در بخش قبل اشاره شد، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که علاوه بر مهارت‌های سخت، در سطح خوبی دارای مهارت های نرم نیز باشند. به عنوان مثال، در دوره‌ استخدام آزمایشی افراد، کارفرمایان عملکرد کارمندان را از جنبه‌های مختلف ارزیابی می‌کنند. یکی از معیارهای سنجش عملکرد کارمندان، بررسی زمان اتمام وظایف محول شده به آن‌ها است. کارفرما به این نکته توجه می‌کند آیا کارمند وظایف خود را در بازه زمانی مشخص شده به‌طور کامل و به‌شکل صحیح به اتمام رسانده است؟

همچنین، این نکته برای کارفرمایان از اهمیت بالایی برخوردار است که روابط کارمندان با سایر همکاران به چه صورت است و آیا می‌توانند با افراد در محیط کار در رابطه با مسائل مختلف، به خوبی ارتباط برقرار کنند؟ به علاوه، از کارمندان انتظار می‌رود زمانی که با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند، بتوانند ارائه جالب توجهی درباره محصولات و خدمات سازمان داشته باشند، حتی اگر مسئولیت آن‌ها در حوزه فروش و بازاریابی محصولات تعریف نشده باشد.

مثالی از مهارت های نرم در محیط کار

جدا از کارمندان سطح میانی سازمان‌ها، از مدیران شرکت‌ها نیز انتظار می‌رود که از مهارت های نرم در سطح خوبی برخوردار باشند. برای مثال، مدیران بخش‌های مختلف سازمان باید بتوانند درباره موضوعات مختلف نظیر اهداف سازمان، شرح مسئولیت‌های کارمندان و ارائه توضیحات درباره خدمات و محصولات سازمان به مشتریان به خوبی سخنرانی کنند. علاوه‌براین، مدیران باید شنونده‌های خوبی هم باشند تا به پیشنهادات کارمندان خود و سایر مدیران در حیطه‌های مرتبط گوش دهند و از صحبت‌های آن‌ها در راستای تحقق اهداف سازمان به بهترین نحو استفاده کنند.

مذاکره یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران سازمان‌ها است. در زمان مذاکرات با کارمندان، مشتریان و مدیران بخش‌های مختلف سازمان‌ها، مدیران علاوه بر تمرکز روی خواسته‌های سایرین، باید بتوانند روی خواسته‌ها و اهداف خود مصمم باشند و برای تحقق اهداف سازمان، به بهترین شکل به برنامه‌ریزی وظایف کارمندان خود بپردازند. مدیران با تقویت مهارت های نرم خود می‌توانند در مسیر دستیابی به چنین اهدافی قدم بردارند. در بخش بعدی مطلب حاضر، به توضیح اهمیت مهارت های نرم در برنامه نویسی پرداخته می‌شود و روش‌های تقویت این مهارت‌ها برای افراد برنامه نویس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مهارت های نرم در برنامه نویسی چیست ؟

برای وارد شدن به حوزه برنامه نویسی و تبدیل شدن به فردی در جایگاه توسعه دهنده نرم‌افزار، به مهارت‌هایی بیش از نوشتن کد نیاز است. لازمه دست‌یابی به فرصت شغلی در حیطه برنامه نویسی، محدود به یادگیری مهارت‌های سخت نظیر زبان برنامه نویسی و مفاهیم تخصصی پیرامون طراحی الگوریتم و «ساختمان داده» (Data Structure) نیست. به عبارتی، برنامه نویس به منظور توسعه پروژه نرم‌افزاری، باید با سایر هم‌تیمی‌های خود ارتباط داشته باشد و مطابق با اصول و خط مشی تعریف شده در سازمان رفتار کند و به تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله بپردازد. بدین‌ترتیب، افرادی که قصد دارند به حیطه برنامه نویسی و توسعه نرم‌افزار وارد شوند و در این مسیر شغلی به جایگاه خوبی دست یابند، باید مهارت های نرم در برنامه نویسی را تقویت کنند که این امر به تلاش و کسب تجربه زیاد احتیاج دارد.

یکی از روش‌های پیدا کردن فهرستی از مهارت های نرم در برنامه نویسی، جستجو در آگهی‌های استخدامی است. با نگاهی به نیازمندی‌های جایگاه شغلی برنامه نویس و توسعه دهنده نرم‌افزار، می‌توان مهارت های نرم در برنامه نویسی را به شکل زیر فهرست کرد:

  1. «مهارت ارتباط کلامی و نوشتاری» (Written and Verbal Communication Skill)
  2. «مهارت آموزش دادن» (Teaching Skill)
  3. «تمرکز و بهره‌وری» (Focus and Productivity)
  4. کسب اشراف کامل نسبت به موضوع
  5. «مهارت اجتماعی» (Social Skill)
  6. «عیب‌یابی مشکلات» (Troubleshooting Problems)
  7. «کار گروهی» (Teamwork)
  8. «مهارت حل مسئله» (Problem Solving Skill)
  9. «صبر و استقامت» (Patience and Persistence)
  10. داشتن اشتیاق در انجام کار

در ادامه، پس از معرفی فیلم‌های آموزش توسعه مهارت فردی، به توضیح هر یک از مهارت‌های نرم در برنامه نویسی پرداخته می‌شود و روش‌های تقویت آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معرفی فیلم های آموزش توسعه مهارت های فردی
فیلم های آموزش مهارت های نرم (توسعه فردی)

فرادرس برای آن دسته از علاقه‌مندانی که در پی تقویت مهارت‌های نرم خود هستند، مجموعه دوره‌های آموزشی را پیرامون توسعه فردی فراهم کرده است تا افراد با بهره‌گیری از این دوره‌ها بتوانند در مسیر شغلی و زندگی خود با موفقیت بیشتری پیش بروند. دوره‌های آموزشی توسعه فردی شامل استراتژی‌ها و چارچوب‌های رشد فردی، تعیین هدف و بهبود مهارت‌های نرم است.

همچنین، افراد علاقه‌مند به این دوره‌ها می‌توانند با شرکت در آن‌ها به مهارت‌های مورد نیاز مشاغل با رتبه‌های بالاتر دست پیدا کنند و با فراگیری مهارت‌هایی نظیر مهارت حل مسئله، مهارت سخنوری و فنون مذاکره، به عنوان مدیری مدبر در سازمان‌ها مشغول به کار شوند. در تصویر فوق، تنها برخی از دوره‌های مجموعه آموزش توسعه فردی فرادرس به عنوان نمونه نشان داده شده است.

  • برای شروع یادگیری مهارت های نرم و دسترسی به تمام فیلم‌های آموزش توسعه فردی فرادرس + اینجا کلیک کنید.

مهارت ارتباط کلامی و نوشتاری در برنامه نویسی

مهارت برقراری ارتباط با سایر افراد، به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت های نرم در تمامی مشاغل از جمله برنامه نویسی به حساب می‌آید؛ این نوع ارتباط می‌تواند به صورت کلامی یا نوشتاری برقرار شود. افراد برنامه نویس نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید به منظور پیشبرد کار خود، با افراد مختلفی از جمله سایر اعضای تیم، افراد غیرفنی در تیم، ذینفعان سازمان، مدیران و کاربران پروژه ارتباط موثر برقرار کنند.

داشتن مهارت بالا در برقراری ارتباط با دیگران به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا ایده‌ها، راه‌حل‌های پیشنهادی و مشکلات را با آن‌ها به‌خوبی و به وضوح در میان بگذارند. توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری به عنوان یک حوزه تخصصی و فنی محسوب می‌شود و ارتقای سطح مهارت‌های فنی به بهبود سایر مهارت‌ها ارجحیت دارد. با این حال، گفته می‌شود اهمیت مهارت‌های ارتباطی کمتر از اهمیت مهارت‌های فنی نیست. به عبارتی، اکثر شکست‌ها در پروژه‌های نرم‌افزاری ناشی از مشکلات موجود در مهارت‌های ارتباطی بوده است.

تقویت مهارت ارتباطی به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

بسیاری از افراد فعال در حوزه برنامه نویسی، مهارت‌های ارتباطی ضعیفی دارند و باید زمانی را به تقویت مهارت‌های نوشتاری و کلامی خود اختصاص دهند. در ادامه، روش‌های تقویت مهارت‌های کلامی و نوشتاری فهرست شده‌اند:

  • دقیق گوش دادن
  • آموزش و ارائه کار به سایر افراد
  • صحبت کردن در کنفرانس‌ها و جلسات
  • نوشتن اسناد مختلف
  • شروع وبلاگ‌نویسی

در ادامه، به توضیح هر یک از موارد ذکر شده در بالا و روش‌های مختلفی برای تقویت آن‌ها پرداخته می‌شود تا افراد بتوانند با مطالعه آن‌ها، مهارت‌های کلامی و نوشتاری خود را بهبود ببخشند.

مهارت نرم دقیق گوش دادن در برنامه نویسی

مهارت گوش دادن به عنوان مهم‌ترین مهارت برای تقویت مهارت ارتباطی به شمار می‌رود. به عبارتی، ارتباط اثربخش زمانی برقرار می‌شود که افراد به صحبت‌های سایر اشخاص گوش دهند و درک متقابلی از صحبت‌های یکدیگر داشته باشند. در خصوص موقعیت‌های شغلی حوزه فناوری اطلاعات مانند برنامه نویسی و توسعه نرم‌افزار، دست‌یابی به درک متقابل از صحبت‌های اطرافیان به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل در پیشبرد پروژه محسوب می‌شود.

چنانچه افراد تیم از صحبت‌های یکدیگر، درک متفاوتی داشته باشند، در پیاده‌سازی پروژه اشکالاتی رخ خواهد داد که نتیجه آن بروز خطاها و باگ‌های مختلف است. همین امر سبب می‌شود زمان تکمیل پروژه به تاخیر بیفتد و انتظارات کاربران و مدیران پروژه برآورده نشود.

مهارت گوش کردن

بسیاری از افراد در بیان افکار و ایده‌های خود عجله دارند و اجازه نمی‌دهند سایر افراد کلام خود را به اتمام برسانند. برخی افراد نیز زمانی که نظر یا پیشنهادی مغایر با نظرشان می‌شنوند، دیگر به صحبت‌های گوینده گوش نخواهند داد. بدین ترتیب، ارتباط موثری بین افراد شکل نخواهد گرفت.

به منظور افزایش سطح مهارت ارتباطی، افراد باید یاد بگیرند کلام یکدیگر را قطع نکنند و به صحبت‌های گوینده با دقت گوش بدهند. شنوندگان باید اجازه دهند فرد گوینده صحبت‌های خود را به اتمام برساند و سپس نظرات خود را راجع به مطالب گفته شده، ارائه دهند.

هنگامی که فرد شنونده قصد دارد نکته‌ای را راجع به صحبت‌های گوینده اضافه کند، بهتر است صحبت گوینده را بازگو کند تا مشخص شود که منظور گوینده را به درستی متوجه شده است.

زبان بدن نیز نقش مهمی در گوش دادن به صحبت‌های سایر افراد ایفا می‌کند. به عبارتی، علاوه‌بر احترام، با زبان بدن می‌توان اشتیاق خود را به صحبت دیگران نشان داد. ارتباط چشمی با فرد گوینده و ایستادن یا نشستن در وضعیت مناسب می‌تواند نشان‌دهنده ارتباط موثر باشند.

مهارت آموزش و ارائه دادن به سایر افراد در برنامه نویسی

به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده نرم‌افزار، افراد باید بتوانند درباره کار و ایده خود با دیگر افراد تیم صحبت کنند و در صورت نیاز، نکات جدیدی را به آن‌ها آموزش دهند. همچنین، این اشخاص باید قادر باشند شرح واضح و کاملی را از پیشبرد پروژه به دیگر همکاران ارائه دهند و به این نکته بپردازند که چرا راه‌حل پیاده‌سازی شده را انتخاب کرده‌اند و نحوه اجرایی کردن آن را با جزئیات شرح دهند.

همچنین، افراد فعال در حوزه برنامه نویسی باید بتوانند با افراد دیگر با سطح دانش تخصصی متفاوت ارتباط برقرار کنند. آن‌ها باید درباره پیشبرد پروژه با سایر توسعه دهندگان و برنامه نویسان صحبت کنند که در این ارتباط می‌توانند از اصطلاحات تخصصی بهره ببرند. از طرف دیگر، زمانی که نیاز است با کاربران یا افراد غیرفنی پیرامون پروژه صحبت شود، باید نحوه برقراری ارتباط متفاوت باشد.

تقویت مهارت آموزش و ارائه کار به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

یکی از بهترین روش‌های ارتقای ارتباط کلامی، ارائه و توضیح کار خود به دیگران است. می‌توان ایده‌ها و راه‌حل‌های خود را با سایر همکاران یا دوستان در میان گذاشت. همچنین، می‌توان پس از اتمام توضیحات خود، از بازخورد شنوندگان در راستای بهبود ارائه استفاده کرد. ارائه نظرات و ایده‌ها به دیگران به دفعات مکرر، میزان استرس فرد را کاهش می‌دهد و فرد را برای شرکت در جلسات و کنفرانس‌های مهم‌تر در آینده به عنوان سخنران آماده خواهد کرد.

صحبت کردن در کنفرانس ها و جلسات پروژه های برنامه نویسی

مهارت صحبت کردن در عموم یکی دیگر از مهارت های نرم در برنامه نویسی محسوب می‌شود که برای بسیاری از افراد، تجربه‌ای استرس‌زا است. یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با این استرس، شرکت کردن در جلسات و کنفرانس‌های مختلف است. صحبت کردن در جلسات کوچک با تعداد افراد محدود می‌تواند تمرین مناسبی برای حضور در جلسات بزرگ، همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف به عنوان سخنران باشد.

به عنوان تمرین، می‌توان به هنگام صحبت کردن در جلسات، ارتباط چشمی با سایر افراد برقرار و میزان بلندی صدای خود را به نحوی تنظیم کرد که همه حضار بتوانند به خوبی صحبت‌های شما را بشنوند. استفاده از زبان بدن مناسب در هنگام شرح موضوع نیز می‌تواند به ارتباط موثر بین شما و شنوندگان کمک بسزایی کند.

 

تقویت نوشتار به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

افراد در محیط کار می‌توانند ارتباط خود را از طریق نوشتار با دیگران برقرار کنند. این نوع ارتباط می‌تواند در قالب محتوای یک ایمیل شکل بگیرد یا برای موارد مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، اسناد فنی تهیه کنند و آن‌ها را در قالب یک گزارش در اختیار سایر همکاران قرار دهند.

  • تهیه اسناد مرتبط با استقرار برنامه
  • نُت‌برداری از بازبینی کدهای برنامه
  • تهیه اسناد مربوط به دستورالعمل‌ها برای کاربران
  • نوشتن گزارشات مختلف از پیشبرد پروژه
  • آماده کردن پروپوزال برای پروژه نرم‌افزاری یا محصول
تقویت نوشتار به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

تمامی اسناد ذکر شده در بالا باید به طور واضح تهیه شوند تا ابهامی برای خوانندگان آن وجود نداشته باشد. به منظور سطح ارتقای مهارت ارتباط نوشتاری، افراد می‌توانند خودشان به توضیح مطالب نت‌برداری شده بپردازند تا از بازخوردهای مخاطب خود برای بهبود اسناد استفاده کنند. باید خاطرنشان کرد که در هنگام تهیه اسناد باید به سطح دانش تخصصی خوانندگان آن توجه شود تا بتوان زبان مناسبی را برای تهیه آن‌ها به کار برد.

شروع وبلاگ نویسی برای تقویت مهارت ارتباط نوشتاری برنامه نویسان

افراد می‌توانند با وبلاگ‌نویسی مهارت ارتباط نوشتاری خود را تقویت کنند. مخاطبان عمومی می‌توانند نوشته‌های شما را در فضای مجازی دنبال کنند و با استفاده از بازخوردهای آن‌ها می‌توان مهارت ارتباط نوشتاری خود را تقویت کرد.

در وبلاگ می‌توان پیرامون موضوعات مورد علاقه خود مطلب نوشت که همین امر انگیزه زیادی را برای شما به وجود می‌آورد. نوشتن مطالب مختلف به صورت مکرر، تمرین بسیار مناسبی برای تقویت مهارت نوشتاری است. همچنین، وبلاگ‌نویسی این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا بتوانند آزادانه افکار و نظرات خود را با صراحت به گوش عموم برسانند.

تمرین مهارت آموزش دادن از مهارت های نرم در برنامه نویسی

مهارت آموزش دادن به عنوان یکی دیگر از مهارت های نرم در برنامه نویسی محسوب می‌شود. افراد برنامه نویس یا توسعه دهنده نرم‌افزار باید قادر باشند دانسته‌های خود را به سایر همکاران خود آموزش دهند. افراد تازه‌کار در این حوزه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ممکن است فرض افراد بر این باشد که اشخاص مبتدی در مشاغل فنی قادر نیستند نکات جدیدی را به سایر همکاران خود آموزش دهند و سالیان سال باید از تجربیات و دانش تخصصی هم‌تیمی‌های خود یاد بگیرند و اطلاعات مفید و جدیدی برای عرضه در اختیار ندارند. این فرض همیشه صادق نیست و ممکن است کارفرما در هنگام مصاحبه استخدامی، دانش تخصصی مختلف افراد را برای اهدافی خاص مدنظر قرار دهد و برای پیشبرد پروژه خود از افراد تازه‌کاری استفاده کند که پیرامون موضوعی خاص، دانش کافی داشته باشند. بدین ترتیب، فرد تازه‌کار می‌تواند دانش خود را به سایر افراد آموزش دهد.

تقویت مهارت آموزش به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

سایر افراد متخصص و حرفه‌ای نیز می‌توانند تجارب چندین ساله خود را به افراد تازه‌کار آموزش دهند یا درباره موضوعات جدید و مرتبط با توسعه پروژه با سایر هم‌تیمی‌ها صحبت کنند و مراحل پیاده‌سازی راه‌حل را به آن‌ها یاد بدهند.

همچنین، افرادی که به‌صورت «برنامه نویس مستقل» (Freelance Programmer) مشغول به کار هستند، باید به تقویت مهارت آموزش بپردازند، زیرا ممکن است لازم باشد نحوه کار با پروژه نهایی خود را به کاربران و مشتریان با سطح دانش تخصصی مختلف آموزش دهند.

 

بدین ترتیب، مهارت آموزش دادن نیز یکی از مهم‌ترین مهارت های نرم در برنامه نویسی محسوب می‌شود که برای تقویت آن می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • می‌توان به دوستان و اعضای خانواده موضوعی را آموزش داد. موضوع مورد بحث می‌تواند فنی یا غیرفنی باشد. به عنوان مثال، می‌توان نحوه انجام یک بازی را به دوستان خود تشریح کرد یا نحوه ترسیم یک طرح را به فردی آموزش داد.
  • افراد می‌توانند در راستای تقویت مهارت آموزش، دوره‌های آموزشی آنلاین درباره تخصص خود تهیه کنند. فضای مجازی می‌تواند بستر مناسبی برای ارائه آموزش افراد و تقویت مهارت آموزششان و همچنین کسب درآمد از طریق تهیه دوره‌های آموزشی باشد.
  • افراد می‌توانند به‌صورت داوطلبانه در هر زمینه‌ای که تخصص دارند، کلاس‌های آموزشی حضوری برگزار و از نظرات شرکت‌کنندگان در راستای تقویت مهارت آموزش استفاده کنند.

تمرین بهبود تمرکز و افزایش میزان بهره وری برای تقویت مهارت های نرم در برنامه نویسی

یکی دیگر از مهارت های نرم در برنامه نویسی، مهارت در تمرکز کردن و افزایش میزان بهره‌وری در کار است. تمرکز کردن بر روی کار و توجه به جزئیات آن به افراد کمک می‌کند تا در انجام و تکمیل آن موفق باشند. مهارت تمرکز به معنای کنترل میزان توجه انسان نسبت به موضوعی خاص است. افرادی که در حوزه برنامه نویسی فعالیت می‌کنند، باید مهارت تمرکز خود را تقویت کنند تا بتوانند پروژه را به شکل بهینه در بازه زمانی تعیین شده به اتمام برسانند. برنامه نویسی شامل‌ گام‌های مختلفی است و چنانچه در هر یک از این مراحل،‌ خطایی صورت گیرد، خروجی نهایی انتظارات مدیران و کاربران را برآورده نخواهد کرد.

تمرین تمرکز برای تقویت مهارت های نرم در برنامه نویسی

تمرکز انسان می‌تواند تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی یا عوامل محیطی قرار بگیرد. راه‌های مختلفی برای افزایش مهارت تمرکز در برنامه نویسی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • مشخص کردن بهترین زمان برای برنامه نویسی
  • کنار گذاشتن عوامل حواس‌پرتی
  • تعیین تکلیف وظایف پیش از شروع جلسه
  • استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه
  • گوش کردن به موسیقی
  • استفاده از بازه‌های زمان استراحت

هر یک از روش‌های افزایش مهارت تمرکز که در بالا ذکر شده‌اند، در ادامه مطلب به تفصیل شرح داده خواهند شد تا افراد بتوانند در حین کار، با دلایل عدم تمرکز خود بهتر مواجه شوند.

 

بهترین زمان برای برنامه نویسی

از آنجایی که برنامه نویسی نیاز به تمرکز بالایی دارد، باید زمانی را به این کار اختصاص دهید که احساس خستگی و خواب‌آلودگی نمی‌کنید. همچنین، باید زمانی را به کار تخصیص دهید که بازدهی بالایی در آن زمان برای انجام کار دارید. می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف در روز به برنامه نویسی بپردازید تا در نهایت زمان مناسب برای انجام آن را پیدا کنید.

دوری از عوامل حواس پرتی

برای انجام کاری نظیر برنامه نویسی با تمرکز بالا، باید کلیه عواملی را که مسبب عدم تمرکز شما می‌شوند، از محیط کاری خود دور کنید. تلفن همراه می‌تواند یکی از این عوامل محسوب شود. توجه به پیام‌های گوشی و چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی، تمرکز فرد را برای انجام کار از بین می‌برد. بدین‌ ترتیب، شناسایی و حذف چنین عواملی پیش از شروع کار برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کار ضروری است.

برنامه ریزی وظایف

پیش از شروع برنامه نویسی، با تعیین اهداف برای هر بخش از برنامه، از اتلاف وقت در توسعه پروژه و ایجاد ابهام و سردرگمی در کار جلوگیری می‌شود. برنامه‌ریزی دقیق و بخش‌بندی کارها، بستری را فراهم می‌کند تا برنامه نویس تمرکز خود را بر روی بخش خاصی از کار قرار دهد.

مهارت برنامه ریزی وظایف

بدین ترتیب، با اتمام هر قسمت برنامه، می‌توان بخش بعدی پروژه را با تمرکز بالا شروع کرد. با تعیین بخش‌های مختلف برنامه، می‌توان برای آن‌ها اولویت‌ قرار داد و برنامه نویسی قسمت‌های مهم‌تر پروژه را در ابتدای کار شروع کرد.

استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه

ابزارهای مدیریت پروژه این امکان را برای برنامه نویس فراهم می‌کنند تا بتواند برای پروژه‌های نرم‌افزاری خود برنامه‌ریزی انجام دهد و کار خود را سازمان‌دهی کند. «ترلو» (Trello) به عنوان یکی از ابزارهای مهم مدیریت پروژه محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توان نیازمندی‌های پروژه را مشخص کرد. دیگر قابلیت‌های این ابزار، تعریف ویژگی‌های پروژه، رفع خطاهای برنامه (دیباگ کردن)، تعیین بازه زمانی برای اتمام کار پروژه و بصری‌سازی تمام جنبه‌های پروژه است. Notion و Asana دیگر ابزارهای مدیریت پروژه هستند که قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

گوش دادن به موسیقی برای افزایش تمرکز در حین برنامه نویسی

موسیقی می‌تواند در تقویت مهارت تمرکز افراد در حین کار مثمرثمر باشد. بدین منظور، افراد می‌توانند از موسیقی‌های بی‌کلام و آرامش‌بخش استفاده کنند که سبک آرامی دارند و موجب حواس‌پرتی و مختل شدن تمرکز نمی‌شوند. البته، باید خاطرنشان کرد برخی افراد در محیطی عملکرد بهتری دارند که ساکت باشد. بنابراین، با توجه به سلیقه خود، می‌توانید بستر مناسب را برای انجام کار فراهم کنید.

استفاده از بازه های زمانی خاصی برای استراحت

برنامه نویسی در طولانی مدت باعث خستگی ذهن می‌شود و در پی آن میزان خطا در پروژه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، در حین کار بهتر است بازه‌های زمانی مشخصی را برای استراحت در نظر بگیرید. این امر سبب می‌شود تمرکز بر روی انجام کار حفظ و نتیجه بهتری از کار حاصل شود.

4. داشتن چشم انداز کامل به موضوع

افرادی که قصد دارند بهترین تصمیم را برای پیشبرد اهداف خود بگیرند، باید چشم‌انداز کاملی از موضوع داشته باشند. به عبارتی، افراد با آینده‌نگری می‌توانند گام‌های مهمی را برای تحقق اهداف خود تعریف کنند و برای مراحل پیشبرد کار، اولویت‌بندی انجام دهند. بدین ترتیب، خطای کمتری در خروجی کار حاصل شده و مدیریت زمان برای تکمیل کار به‌طور دقیق انجام می‌شود.

بنابراین، می‌توان گفت، داشتن چشم‌انداز کامل به مسئله به معنای تفکر و بررسی درباره اقدامات موثر برای رسیدن به موفقیت در پروژه یا اهداف سازمان است. با داشتن چنین مهارتی، تمرکز از روی مسائل جزئی برداشته می‌شود و با مدیریت زمانی و مالی و پیش‌بینی چالش‌ها و تعریف راه‌حل‌های مختلف برای آن‌ها می‌توان به‌طور موفقیت‌آمیز به اهداف مشخص شده دست پیدا کرد.

مهارت داشتن چشم‌انداز کامل به موضوع

به منظور تقویت مهارت آینده‌نگری و داشتن چشم‌انداز کامل به موضوع می‌توان اقدامات فهرست شده زیر را انجام داد:

  • تعیین دقیق اهداف پروژه: اهداف اصلی پروژه باید برای تمامی اعضای تیم مشخص شوند. توضیحاتی که پیرامون اهداف مشخص شده ارائه می‌شوند، باید واضح و به دور از هیچ گونه ابهامی باشند. همچنین، باید سعی شود در هنگام شرح اهداف اصلی، به جزئیات کار پرداخته نشود تا افراد را از درک موضوع اصلی دور نکنند.
  • مشورت با سایر افراد تیم: صحبت کردن پیرامون موضوع با سایر هم‌تیمی‌ها بستری را فراهم می‌کند تا بتوان از جنبه‌های مختلف به مسئله نگاه کرد و همین امر منجر می‌شود چشم‌انداز کاملی از موضوع حاصل شود.
  • تشخیص گام‌های بزرگ پروژه: پس از تعریف اهداف اصلی پروژه و اطمینان از درک کامل موضوع توسط اعضای تیم، هر پروژه را می‌توان به بخش‌های بزرگ مختلفی تقسیم و وظایف هر بخش را به برخی از افراد تیم محول کرد. به عنوان مثال، چنانچه پروژه‌ای برای خودکارسازی یک سری از عملیات سازمان تعریف شده باشد، باید گامی را برای آماده‌سازی داده‌های سازمان در قالب مشخص در نظر گرفت. مسئولیت تهیه این داده‌ها را می‌توان به برخی از افراد تیم محول کرد. افراد تیم با توجه به بازه زمانی تعریف شده، مراحل مختلف جمع‌آوری داده، نرمال‌سازی داده‌ها، یکسان‌سازی قالب آن‌ها و ذخیره داده‌ها در بانک اطلاعاتی یا انبار داده را با همکاری هم انجام خواهند داد.
  • در نظر گرفتن تاثیر محصول بر بازار و جامعه: به منظور افزایش سوددهی سازمان، می‌توان پیش از تعریف پروژه، اطلاعاتی را درباره نیازهای بازار و جامعه جمع‌آوری کرد و پس از شناسایی تقاضای آن‌ها و تاثیری که محصول می‌تواند بر هر دوی آن‌ها داشته باشد، انجام پروژه را شروع کرد.

تقویت مهارت های اجتماعی از مهارت های نرم برنامه نویسی

مهارت اجتماعی یکی دیگر از مهارت های نرم در برنامه نویسی محسوب می‌شود که تمامی افراد در سنین پایین آن را از اطرافیان خود می‌آموزند، حتی پیش از زمانی که قادر به صحبت کردن باشند. این مهارت در محیط کاری، مهارت بین فردی نام دارد. هر دوی این اصلاحات به معنای نحوه تعامل با سایر افراد است.

تقویت مهارت اجتماعی به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

افراد در محیط کار، با اشخاص مختلفی نظیر مدیران، همکاران و مشتریان کار می‌کنند. برنامه نویسان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، زیرا شغل آن‌ها به نحوی است که باید برای پیشبرد اهداف خود، با سایر هم‌تیمی‌ها همکاری داشته باشند. مهارت اجتماعی می‌تواند عامل مهمی در برقراری ارتباط موثر با این افراد به شمار رود. همچنین، بر اساس تحقیقات انجام شده، این مهارت تاثیر بسزایی در موفقیت افراد در محیط کاری، ارتقای سطح شغلی یا حتی از دست دادن شغل داشته است. راه‌های مختلفی برای تقویت مهارت اجتماعی وجود دارد که در ادامه فهرست شده‌اند:

  • مدیریت روابط
  • درک احساسات اطرافیان
  • همکاری با سایر افراد
  • داشتن نگرش مثبت
  • احترام گذاشتن به سایر افراد
  • ارتباط مناسب با دیگر افراد
  • «گوش دادن فعال» (Active Listening) به صحبت‌های دیگران

در ادامه مطلب، به توضیح هر یک از روش‌های ذکر شده در بالا برای ارتقای سطح مهارت ارتباط اجتماعی افراد پرداخته می‌شود.

مدیریت روابط اجتماعی

افراد زمان زیادی را در محیط کاری خود می‌گذرانند. فردی که به صورت تمام‌وقت کار می‌کند، دست کم 40 ساعت در هفته با همکاران خود مشغول به کار است. بنابراین، با توجه به چنین همکاری طولانی‌مدتی در هفته، می‌توان درک کرد چرا داشتن رابطه‌ای خوب بین همکاران اهمیت دارد. داشتن روابطی موثر و خوب به افراد کمک می‌کند تا مسئولیت خود را در محیطی دوستانه، بهتر انجام دهند.

مدیریت روابط در محیط کار

چنانچه همکار یا مدیری در محل کار دارید که برقراری ارتباط با او سخت است، بهتر است زمانی که با او برخورد دارید، در نهایت احترام رفتار کنید و پیش از صحبت با چنین فردی، درباره موضوع و حرف‌های خود به طور کامل و از تمامی جنبه‌ها فکر کنید. با رعایت چنین رفتارهایی، به مرور این افراد تبدیل به بهترین دوستان شما خواهند شد.

درک احساسات دیگران در روابط اجتماعی

همدردی به معنای درک احساسات و عواطف اطرافیان است. همدردی کردن و درک احساسات دیگر افراد به بهبود روابط کمک بسزایی می‌کند. زمانی که افراد درباره مسئله مهم یا شخصی با شما صحبت می‌کنند، نشان‌دهنده این موضوع است که با شما احساس راحتی کرده‌اند و به شما به عنوان یک دوست اطمینان دارند و به همین خاطر احساسات درونی خود را با شما به اشتراک می‌گذارند. در این مواقع، بهترین کار این است که خودتان را جای این افراد بگذارید و حرف‌هایی بزنید که انتظار دارید خودتان در آن شرایط از دیگران بشنوید. همچنین، اگر برای بهبود شرایط، کاری از دستتان برمی‌آید، از کمک دریغ نکنید.

همکاری با سایر افراد در روابط اجتماعی

همکاری با دیگر هم‌تیمی‌ها در محیط کار، بخش مهمی از مهارت‌های بین فردی محسوب می‌شود. با این که وظایف هر شخصی در محیط کار مشخص است و هر فرد مسئولیت خاصی را بر عهده دارد، همه افراد در راستای تحقق یک هدف در سازمان مشغول به کار هستند و همکاری افراد با یکدیگر موجب کسب موفقیت در هدف نهایی می‌شود.

تقویت مهارت همکاری در تیم به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

به منظور بهبود شرایط همکاری افراد در محیط کار، بهتر است پیش از شروع پروژه، مسئولیت هر فرد به‌طور دقیق مشخص شود. همچنین، برای پیشبرد کار، باید از شنیدن ایده‌ها و پیشنهادات همه اعضای تیم استقبال کرد تا محیطی امن و دوستانه برای همه به وجود آید.

داشتن نگرش مثبت در روابط اجتماعی

نگرش مثبت بر تمامی جنبه‌های زندگی افراد تاثیر مثبت خواهد گذاشت. دوری از افکار منفی به کاهش استرس و فشار کار کمک بسزایی خواهد کرد و باعث می‌شود در موقعیت‌های مختلف زندگی به خصوص در جایگاه شغلی، افراد به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کنند و در مسیر شغلی خود پیش بروند. راه‌های مختلفی برای حفظ نگرش مثبت در محیط کار وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • حذف افکار منفی و شکایت
  • ارتباط با افراد مثبت‌اندیش
  • فکر کردن به جنبه‌های مثبت شغل فعلی
  • پاداش دادن به خود زمانی که مسئولیتی را با موفقیت به اتمام می‌رسانید.

احترام گذاشتن به افراد

احترام گذاشتن به حفظ روابط بهتر در محیط کار کمک می‌کند. می‌توان برای نشان دادن احترام به دیگران، از رفتار و عبارات محترمانه نظیر «لطفا»، «اگر امکانش هست» و «متشکرم» استفاده کرد. همچنین، زمانی که افراد در حال صحبت کردن هستند، برای نشان دادن احترام باید ارتباط چشمی با آن‌ها برقرار کرد و به صحبت‌هایشان به دقت گوش داد. این نکته را نیز باید به خاطر سپرد که شنونده زمانی شروع به صحبت می‌کند که فرد گوینده صحبت‌های خود را به اتمام رسانده باشد؛ به این ترتیب، رشته کلام از دست گوینده خارج نخواهد شد.

ارتباط مناسب با دیگران برای تقویت روابط اجتماعی

در مهارت‌های اجتماعی و بین فردی فقط به شیوه صحبت کردن افراد در محیط کار بسنده نمی‌شود، بلکه به نوع رفتار آن‌ها نیز مربوط خواهد شد. رفتار شما باعث می‌شود دیگران احساس راحتی کنند یا در حضور شما احساسات ناخوشایندی داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توان به حفظ حریم شخصی افراد اشاره کرد. زمانی که می‌خواهید با اطرافیان در محیط کار صحبت کنید، باید فضای خالی مناسبی بین شما وجود داشته باشد. فاصله فیزیکی نزدیک با همکاران ممکن است باعث ایجاد حس ناخوشایند و غیرمحترمانه شود. همچنین، چنانچه برای صحبت با همکار خود به اتاق کار او مراجعه می‌کنید، پیش از وارد شدن به اتاق، از او اجازه ورود بگیرید.

گوش دادن فعال به صحبت دیگران

گوش دادن فعال به معنای این است که در حین گوش کردن به صحبت دیگران، تمام حواس خود را به گفته‌های او اختصاص دهید و روی موضوع مورد بحث تمرکز کنید. در حین صحبت با دیگران، ارتباط چشمی خود را با آن‌ها حفظ کنید و در صورت موافقت با صحبت‌های آن‌ها، رضایت و پشتیبانی خود را به آن‌ها نشان دهید.

مهارت گوش دادن فعال

همچنین، به منظور درک بهتر موضوع مورد بحث، سوالات مرتبط بپرسید تا هیچ گونه ابهامی در رابطه با صحبت‌های گوینده برای شما باقی نماند. به علاوه، در حین گوش دادن به گوینده، باید تمامی وسایل شخصی خود نظیر لپتاپ، گوشی موبایل و کامپیوتر را کنار بگذارید. در این صورت، صحبت‌های فرد به خوبی در ذهن شما باقی خواهد ماند.

 

مهارت عیب یابی مشکلات

یکی از وظایف مهم برنامه نویس، حل مسئله است. البته برای حل مسئله،‌ در وهله اول باید آن را به درستی و به طور عمیق درک و مشکلات و چالش‌های آن را شناسایی و برای حل آن‌ها راه‌حل مناسبی پیدا کرد. یکی از ساده‌ترین روش‌های حل مسائل، پیدا کردن قطعه کدهای آماده در اینترنت است.

تقویت مهارت عیب یابی مشکلات به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

اما این روش همیشه کارساز نیست و در اکثر مواقع، برنامه نویسان با مسائل جدید یا پیچیده‌ای روبه‌رو می‌شوند که کدهای آماده در سایت‌هایی مانند Github و Stackoverflow به درد آن‌ها نمی‌خورد. در این حالت، بهترین کار این است که مسئله را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنیم تا درک بهتری از عملکرد هر بخش بدست آید و چالش‌ها و مشکلات مسئله شناسایی شوند. در این حالت، می‌توان برای هر چالش، راه‌حل‌های مختلف پیدا کرد و سپس با ادغام نتایج هر بخش،‌ در نهایت به پاسخ مسئله اصلی رسید.

مهارت همکاری در کار تیمی

فعالیت گروهی به عنوان یکی دیگر از مهارت های نرم در برنامه نویسی تلقی می‌شود. مهارت کار تیمی مهارتی است که مفهوم آن با مفاهیم مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی هم‌پوشانی زیادی دارد، با این حال، تعریف مجزایی را می‌توان برای آن درنظر گرفت. هر شخص به عنوان برنامه نویس، با افراد مختلفی نظیر «طراح تجربه کاربری» (User Experience Designer)، مدیران محصول، سایر همکاران برنامه نویس در بخش‌های Back End و Front End و حتی مشتریان و کاربران محصول در محیط کار در تعامل است.

با این که کدنویسی کاری تقریباً مجزا محسوب می‌شود، با این حال به منظور اتمام پروژه در بازه زمانی مشخص و با توجه به مقدار بودجه تعیین شده، باید افراد با برنامه‌ریزی درون‌تیمی توسعه محصول نرم‌افزاری را پیش ببرند و با یکدیگر در راستای تحقق اهدافشان مشورت و گزارشاتی را پیرامون نتایج حاصل شده در دوره‌های زمانی مشخص تهیه کنند.

 

راه‌های مختلفی برای تقویت مهارت کار تیمی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • درک عمیق از مسئولیت‌های محول شده
  • داشتن روحیه انعطاف‌پذیری در برخورد با مسائل و شرایط مختلف کاری
  • تمرکز بر روی اهداف کلی تیم
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی به منظور برقراری ارتباط با سایر اعضای تیم به‌طور موثر
  • مسئولیت‌پذیر بودن در قبال وظایف محول شده
  • کمک کردن به سایر اعضای تیم و درخواست کمک از آن‌ها در صورت نیاز به منظور پیشبرد اهداف سازمان
  • سرزنش نکردن سایر اعضای تیم در زمان رخداد مشکل یا نگرفتن نتیجه مورد انتظار از خروجی کار
  • احترام گذاشتن به اعضای تیم
  • تحویل کارهای محول شده در بازه زمانی مشخص
  • استفاده از بازخورد سایر اعضای تیم در خصوص راه‌حل‌ها، پیشنهادات، ایده‌ها و خروجی کار
  • انگیزه دادن به اعضای تیم در راستای پیشبرد اهداف مشخص شده

مهارت حل مسئله در برنامه نویسی

مهارت حل مسئله به معنای توانمندی در برخورد کردن با مشکلات و چالش‌های جدید و غیر قابل پیش‌بینی است. این مهارت به افراد کمک می‌کند تا منشاء مشکلات را پیدا کنند و راه‌حل موثری را برای حل آن بیابند. مهارت حل مسئله لازمه کار هر برنامه نویس است، زیرا این افراد در پی توسعه محصولات نرم‌افزاری جدید هستند و در هر پروژه با مسائلی مواجه می‌شوند که یا تاکنون با آن‌ها مواجه نشده‌اند یا راه‌حل‌های جدیدی برای حل مسائل ارائه شده است که برنامه نویس با آن‌ها آشنایی ندارد. به همین خاطر، نیاز است که افراد فعال در حوزه علوم کامپیوتر و به خصوص برنامه نویسان، به تقویت این مهارت در خود بپردازند.

تقویت مهارت حل مسئله به عنوان یکی از مهارت های نرم در برنامه نویسی

مهارت حل مسئله شامل چندین گام مختلف است که با پیمودن مراحل آن، می‌توان به‌طور موثر، مسئله را حل کرد. در ادامه به هر یک از مراحل حل مسئله اشاره شده است:

  • تحقیق درباره مسئله: پژوهش پیرامون پروژه به عنوان یکی از گام‌های ضروری در مهارت حل مسئله محسوب می‌‌شود. پس از شناسایی مشکل و درک عمیق آن، باید اطلاعات بیشتری را در خصوص آن جمع‌آوری و راه‌حل‌های موجود برای رفع آن را شناسایی کرد. منابع اطلاعاتی می‌توانند مقالات علمی آنلاین، ایده‌ها و نظرات سایر اعضای تیم و افراد باتجربه باشند.
  • تجزیه و تحلیل راه‌حل‌ها: پس از شناسایی مسئله و جمع‌آوری اطلاعات درباره آن و پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف، باید هر یک از روش‌های حل مسئله را تجزیه و تحلیل کرد و از جنبه‌های مختلف به آن‌ها پرداخت تا بتوان راه‌حل‌های کارآمد و ناکارآمد را از هم تشخیص داد.
  • انتخاب راه‌حل مناسب: پس از بررسی راه‌حل‌های موجود، باید با توجه به هزینه‌های مالی و زمانی، مناسب‌ترین راه‌حل را برای حل مسئله انتخاب کرد.
  • ارزیابی نتایج راه‌حل انتخابی: پس از پیاده‌سازی راه‌حل منتخب، باید به ارزیابی آن پرداخت. چنانچه خروجی حاصل شده رضایت‌بخش نباشد، باید با تحلیل خروجی‌ها، مشکلات راه‌حل انتخابی را شناسایی کرد. سپس، با توجه به مشکلات موجود لازم است تصمیم گرفت که آیا این مشکلات قابل چشم‌پوشی هستند یا با اعمال تغییرات کوچکی در راه‌حل می‌توان مشکلات حاصل شده را برطرف کرد. گاهی اوقات نیز لازم است راه‌حل منتخب را به‌طور کلی نادیده گرفت و به دنبال روش جدیدی برای حل مسئله بود.

 

تقویت صبر و استقامت برای تقویت مهارت های نرم در برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از مشاغلی است که به صبر و آرامش زیاد احتیاج دارد. برنامه نویسان در اکثر مواقع با خطاهایی مواجه می‌شوند که زمان طولانی‌ای را باید برای رفع آن‌ها اختصاص دهند. همچنین، برنامه نویسی به دقت زیادی احتیاج دارد و کوچک‌ترین تغییر در کدها، باعث می‌شود خروجی قابل قبول از برنامه حاصل نشود و برنامه نویس باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن دلیل آن بکند.

وجود خطاهای مکرر در طول توسعه برنامه نرم‌افزاری ممکن است فرد برنامه نویس را بی‌حوصله و خسته کند و او را تحت فشار و استرس قرار دهد. همچنین، ممکن است چندین نفر از همکاران بر روی توسعه پروژه کار کنند و قطعه‌کدهای نوشته شده توسط شما، به خروجی قطعه‌کدهای سایر برنامه نویسان وابسته باشد. چنانچه در کدهای سایر همکاران خطاهای مختلفی وجود داشته باشد و نتیجه نهایی کار شما را نیز دچار اشکال کند،‌ باعث می‌شود در روحیه شما تاثیر منفی به جای بگذارد و از میزان صبر و شکیبایی شما کاسته شود.

تقویت صبر و استقامت برای تقویت مهارت های نرم در برنامه نویسی

بدین‌ترتیب، برنامه نویسان روزانه در معرض عوامل استرس‌زای بیرونی و درونی هستند که این عوامل بر عملکرد آن‌ها تاثیر منفی خواهند داشت. تقویت صبر و میزان استقامت به عنوان یکی دیگر از مهارت های نرم در برنامه نویسی محسوب می‌شود و افراد فعال در حوزه برنامه نویسی می‌توانند از روش‌های مختلفی برای آرام کردن ذهن و از بین بردن استرس و اضطراب استفاده کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • مدیتیشن: مراقبه یا مدیتیشن با صبر رابطه مستقیم دارد. انجام مراقبه باعث می‌شود که احساسات خود را بهتر کنترل کنید. با کنترل بهتر احساسات، می‌توان میزان صبر و شکیبایی را در خود افزایش داد و در مواقع شکست، بهتر با شرایط کنار آمد.
  • همدلی: در زندگی ممکن است با افرادی روبه‌رو شوید که رفتارهای آن‌ها باعث بی‌حوصلگی و کاهش صبر شما می‌شوند. بهترین راه مقابله با این افراد، تقویت مهارت همدلی است. همدلی باعث می‌شود احساسات این افراد را درک و با گوش دادن به دلیل عملکرد آن‌ها، با صبر بیشتری با آن‌ها برخورد کنید. همچنین، این مهارت به شما کمک می‌کند که بپذیرید همه افراد دارای استعداد و توانمندی‌های یکسانی نیستند.
  • استفاده از زمان استراحت: برنامه نویسی یکی از مشاغلی است که ذهن انسان را حتی خارج از زمان کار درگیر خود می‌کند. این شغل به دقت بالایی نیز احتیاج دارد و رفع خطاهای برنامه، نیازمند صرف انرژی و زمان زیادی است. برای حفظ صبر و استقامت در چنین شغلی، لازم است در حین کار، بازه‌های زمانی مشخصی را برای استراحت درنظر بگیرید تا عملکرد بهتری در شغل خود داشته باشید.
  • تعجیل نکردن: زمانی که برنامه نویس مشغول رفع خطای برنامه است، سعی می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را رفع کند. این امر در اکثر اوقات نتیجه منفی در پی خواهد داشت و نه تنها در این حالت، منشاء خطای برنامه مشخص نمی‌شود، بلکه استرس و اضطراب برنامه نویس نیز افزایش پیدا می‌کند. به منظور پیشبرد توسعه برنامه، باید برنامه‌ریزی مناسبی را برای آن درنظر گرفت تا با خیال آسوده به تکمیل آن بپردازید.

داشتن اشتیاق در انجام کار برای رسیدن به موفقیت

برنامه نویسی یکی از مشاغل نسبتاً سختی است که برای کسب موفقیت در آن باید تلاش زیادی کرد. باید به خاطر داشت برای رسیدن به اهداف، سختی مسیر آن را نیز باید پذیرفت و هیچ هدفی بدون تلاش و مواجه با چالش‌های مختلف، محقق نمی‌شود. داشتن اشتیاق در طی کردن این مسیر نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

اشتیاق در انجام کار

اشتیاق داشتن باعث می‌شود در مسیری لذت ببرید که برای تحقق هدف در آن قدم برمی‌دارید.

 

توجه به یک سری نکات در کار باعث می‌شود همیشه شور و اشتیاق برای ادامه فعالیت خود داشته باشید. در ادامه این نکات به همراه توضیحات فهرست شده‌اند:

  • شناخت جنبه‌های مثبت موقعیت شغلی: آگاهی از تاثیرات مثبت موقعیت شغلی خود بر جامعه،‌ باعث می‌شود با اشتیاق و انرژی بیشتر به شغل خود بپردازید.
  • ارتباط با سایر افراد فعال در حوزه کاری مشترک: صحبت کردن و ارتباط داشتن با افرادی که در حوزه مشترک با فعالیت شما کار می‌کنند، می‌تواند انگیزه خوبی به شما بدهد. با این افراد می‌توانید درباره مسائل مختلف پیرامون موقعیت شغلی صحبت کنید و درباره چالش‌ها و منابع یادگیری مختلف از آن‌ها مشورت بگیرید.
  • یادگیری مداوم: در هر مسیر شغلی باید مداوم اطلاعات خود را به روز نگه دارید و از آخرین دستاوردها و روش‌های ارائه شده در حوزه کاری مطلع باشید. برنامه نویسی نیز یکی از مشاغلی است که ابزارهای مورد نیاز آن سریعاً به روز می‌شوند. مطالعه منابع مختلف و آشنایی با روش‌های جدید در این حوزه، اعتماد به نفس و میزان هیجان و اشتیاق افراد را در کار بیشتر می‌کنند.
  • کنار گذاشتن ایده‌آل‌گرایی: ایده‌آل‌گرا بودن همیشه خوب نیست و در بسیاری از اوقات، باعث ناامیدی و رها کردن اهداف می‌شود. زمانی که در کار اشتباهی رخ می‌دهد، به جای مواخذه و احساس یأس کردن، بهتر است از اشتباهات درس بگیرید و سعی کنید در ادامه کار مانع تکرار آن‌ها شوید.

چرا یادگیری مهارت های نرم در برنامه نویسی مهم است ؟

مهارت های نرم به افراد کمک می‌کنند تا در محیط کاری و پیشبرد اهداف خود موفق باشند. به عبارتی، چنانچه فردی در تمامی مهارت‌های سخت مرتبط با جایگاه شغلی خود تسلط لازم را داشته باشد اما مهارت‌های نرم مرتبط با شغل خود را دارا نباشد، نمی‌تواند در مصاحبه‌های استخدامی نتایج مطلوبی بگیرد. مهارت های نرم مورد نیاز در حوزه برنامه نویسی، افراد فعال در این حوزه را قادر می‌سازند تا فعالیت‌های تیمی را به خوبی پیش ببرند و برای حل مسائل مختلف، با مشورت یکدیگر به بهترین راه‌حل دست پیدا کنند.

اهمیت مهارت های نرم در برنامه نویسی

چنانچه افرادی نیز مایل باشند به عنوان «برنامه نویس مستقل» (Freelance Programmer) پروژه‌های مختلفی را انجام دهند، باید مهارت های نرم خود را تقویت کنند تا بتوانند در جلب رضایت مشتری و پیدا کردن مشتریان جدید موفق باشند. به عنوان مثال، فرد برنامه نویس مستقل با مهارت بالای ارتباطی خود می‌تواند مشتریان مختلفی را جذب کند و بدین ترتیب، میزان درآمد خود را افزایش دهد.

جمع‌بندی

داشتن شغل مناسب و پیشرفت در آن یکی از اهداف مهم انسان است. افراد برای رسیدن به جایگاه شغلی مورد علاقه خود، علاوه‌بر دانش و مهارت‌های تخصصی و فنی، نیازمند تقویت مهارت های نرم نیز هستند. به عبارتی، بدون داشتم مهارت های نرم، احتمال موفق بودن در اهداف مختلف زندگی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. در مقاله حاضر با عنوان «مهارت های نرم در برنامه نویسی – ۱۰ سافت اسکیل ضروری» به معرفی این مهارت پرداخته شد و سپس توضیحات مفصلی پیرامون انواع مهارت های نرم در برنامه نویسی ارائه شد که می‌تواند به افرادی بسیار کمک کند که جویای کار هستند یا قصد دارند در مسیر شغلی خود پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
codementorlearntoCODEwithmeinspirezone.techindeedconovercompanyCareerAddictRECRO
۱ دیدگاه برای «مهارت های نرم در برنامه نویسی – ۱۰ سافت اسکیل ضروری»

باعرض سلام و خسته نباشید خدمت نویسنده و فعالان حوزه فرادرس
از اینکه دانش و تجربه خود را جهت ارتقاء دانش با ما در میان میگزارید ممنونم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *