مهارت مدیریت زمان را چگونه بهبود دهیم؟ – ۱۹ راه حل موثر

۵۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
مهارت مدیریت زمان را چگونه بهبود دهیم؟ – ۱۹ راه حل موثر

برای رسیدن به وظایف روزمره و همچنین هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بهترین راه این است که از تکنیک های مدیریت زمان استفاده کنید. اما این تکنیک‌ها فقط زمانی اثربخش هستند که مهارت مدیریت زمان خود را بهبود داده باشید. در این مطلب بهترین شیوه‌های پرورش این توانایی را در محیط کار، زندگی و مخصوصا برای کودکان توضیح می‌دهیم.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان توانایی شما برای استفاده اثربخش از زمان است به طوری که علاوه بر انجام وظایف محول شده با افزایش بهره‌وری در مسیر رسیدن به هدف‌های بزرگ خود قدم بردارید. مهارت مدیت زمان یعنی تفاوت میان سرشلوغی با بهره‌ور بودن را بدانید. وقتی سرتان شلوغ است ذهن شما درگیر چک لیست کارهایتان است و بدون توجه به چیزی صرفا از کاری به کار دیگر می‌روید. اما وقتی بهره‌وری بالایی دارید برنامه‌ریزی خوبی برای پیگیری امور دارید و با کمک این برنامه به صورت کاملا متمرکز برای دستیابی به هدف‌هایتان تلاش می‌کنید.

مدیریت زمان واقعی زمانی محقق می‌شود که برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید. در غیر این صورت به فهرست کارهای انباشته شده شما هر روز اضافه‌تر می‌شود. مهارت های مدیریت زمان شامل توانایی‌های انتخاب هدف، تمرکز، سازماندهی، برقراری ارتباط موثر و برون‌سپاری کارها می‌شود. اهمیت این مهارت به‌حدی است که اغلب افراد موفق دنیا کلید موفقیت خود را در تقویت این مهارت عنوان کرده‌اند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مهارت های مدیریت زمان می پردازیم.

مدیریت زمان چیست

بهترین روش برای بهبود مدیریت زمان چیست؟

بهترین روش برای بهبود و پرورش مدیریت زمان برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی است. در صورتی که از چک لیست استفاده کنید و برای هر روز خود برنامه‌ای درست و منعطف داشته باشید به تمامی وظایف روزانه خود می‌رسید و در کنار این وظایف برخی فعالیت‌های مورد علاقه خود را نیز انجام می‌دهید.

آموزش مهارت های مدیریت زمان

اگر می‌خواهید مانند رویاهایتان زندگی کنید باید تغییری ذهنیتی درباره مدیریت زمان خود ایجاد کنید. زمان سرمایه‌ای است که کنترل آن به دست شما است.

می‌توانید از مهارت‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم برای استفاده بهینه از ساعت‌های روزانه خود استفاده کنید.

۱. هدف گذاری

هدف هرکس در زندگی می‌تواند با هدف شخص دیگر متفاوت باشد. برای یک نفر داشتن شغل ایده‌آل، برای یکی داشتن سلامتی جسم، برای یکی موفقیت در رشته‌ای ورزشی و... هدف متعالی است. به طور مثال در صورتی که عملکرد بهتری در محیط کار داشته باشید ارتقای شغلی می‌گیرید. در این حالت اگر هدف خود را رسیدن به آن نقطه تعیین کنید استفاده از ساعت‌های کاری برای رسیدن به نتایج مطلوب حس رضایت شما را برمی‌انگیزد. بنابراین هدف‌گذاری یکی از مهم‌ترین مهارت های مدیریت زمان است که تشخیص درست آن به شما در پیش‌برد اهدافتان کمک می‌کند.

تقویت مهارت مدیریت زمان

یکی از جمله‌های کلیشه‌ای ایجاد تعادل میان کار و زندگی است که این کار عملا در بیشتر مواقع امکان‌پذیر نیست. به جای جداسازی این دو از یکدیگر طوری کار کنید که آن را بخشی از زندگی خود بدانید. به این ترتیب زمان حضور در محیط کار را فرصت هدررفته تلقی نمی‌کنید بلکه آن را زمانی برای دستیابی به هدف‌ها می‌شناسید.

۲. باور داشتن

مدیریت زمان فقط به ساعت و دقیقه مربوط نیست. این باور شماست که باید تغییر کند. بسیاری از عقایدی که دارید موانع اصلی پیشرفت شما هستند و تا وقتی آن‌ها را تغییر ندهید توانایی مدیریت زمان را به دست نمی‌آورید و هرگز به زندگی استاندارد مورد نظر خود دست پیدا نمی‌کنید. این کار از جایی شروع می‌شود که گفتگوهای درونی و در حقیقت داستان ذهنی خود را تغییر دهید. اگر همواره فکر کنید که ساعت‌های روز برای رسیدگی به امور کافی نیست به این باور می‌رسید که هرگز کارها را پایان نخواهید داد. همچنین اگر همیشه احساس بی‌نظمی و بی‌برنامگی کنید خود را شخصی ناتوان می‌یابید. بسیاری از باورهای محدودیت‌زای دیگری نیز وجود دارند که هرکس برای خود تعریف می‌کند و در نهایت نتیجه برای همه این افراد یکسان است. چنین افرادی همواره پیش از شروع شکست می‌خورند.

در مقابل اگر داستان قدرتمندی درباره توانایی‌های خود در استفاده بهینه از زمان خلق کنید به اعتماد به نفس ناشی از باور درست می‌رسید.

۳. تمرکز

تمرکز نیز مهارت مدیریت زمان است وقتی تمرکز ندارید انرژی لازم هم برای انجام کار نخواهید داشت. برای رسیدن به اهداف خود باید تمرکز و انرژی را روی فرایندهای مسیر این اهداف تنظیم کنید. بنابراین ابتدا باید به صورت واضح برای خود مشخص کنید که دقیقا چه می‌خواهید و قصد دارید به چه چیزی برسید. پس از تعیین این موضوع وقت آن است که تمام حواس خود را معطوف کارهایی کنید که امروز برای دستیابی به آن هدف تعیین کرده‌اید. اگر وظایف مرتبط با هدف شما با ارزش‌های اصلی شما مطابقت نداشته باشد هرگز فرصتی برای انجام آن‌ها پیدا نمی‌کنید. به طور مثال هدف شما این است که تا سال آینده در آزمون آیلتس شرکت کنید و مدرک خود را بگیرید. اما در طول هفته فرصتی برای مطالعه در این حوزه ندارید. این یعنی کارهای دیگری دارید که ارزش آن‌ها از نظر شما بیشتر از مطالعه زبان است و به شکل متمرکز برای آن زمان صرف نمی‌کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید مهارت های مدیریت زمان را در خود پرورش دهید باید روی خروجی کارهای خود تمرکز کنید و کارهای مربوط به هدف خود را با انرژی و تمرکز بیشتری انجام دهید تا به هدف‌های تعیین‌شده خود برسید.

۴. خرد کردن

وقتی به مجموعه‌ای از کارها می‌اندیشید دچار پریشانی می‌شوید. علت استرس بسیاری از افراد نیز به همین موضوع برمی‌گردد. زیرا حجم زیاد کارها واقعا ترسناک است و فرصت کافی برای رسیدگی به تمام این امور ندارید. مهارت مدیریت زمان دیگری که پرورش آن به شما کمک می‌کند مهارت خرد کردن فرایندها است. برای دستیابی به هر هدفی باید مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را انجام دهید. حال اگر هر کدام از این کارها را در گروه کوچک‌تری تقسیم کنید راحت‌تر انجامشان می‌دهید.

برای موفقیت در این امر از تغییر فهرست کارها شروع کنید. به طور مثال ممکن است داخل چک لیست وظایف امروز بنویسید «انجام پروژه» این پروژه گام‌های مختلفی دارد و انجام تمام آن فرایندها در یک روز امکان‌پذیر نیست. حال اگر صرفا یکی از گام‌ها را بنویسید و همان را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید پس از اتمام روز متوجه می‌شوید که بخش مهمی از کار را پیش برده‌اید.

۵. اولویت بندی

بسیاری از افراد نمی‌دانند که باید انرژی خود را صرف چه اموری کنند تا به نتایج دلخواهشان برسند. همچنین برخی دیگر ارزش واقعی مد نظرشان را نمی‌شناسند. بنابراین نمی‌توانند برای انجام برنامه‌های روزانه خود اولویت‌بندی درستی داشته باشند. برای این‌که به این مهارت مدیریت زمان مسلط شوید و بهره وری خود را افزایش دهید ابتدا نگاهی به فعالیت‌های خود در دو هفته اخیر بیندازید.

توجه کنید که کدام فعالیت‌هایتان در راستای رسیدن به هدف اصلی شما بودند و با تیزبینی دریابید که تا چه حد به هدف خود نزدیک‌تر شدید.

اولویت بندی در مدیریت زمان

این فرایند را چند هفته ادامه دهید. پس از بررسی این فعالیت‌ها مشاهده کنید که کدام کارها با ارزش‌های شما منطبق بودند و کدام‌یک تاثیری در این امر نداشته‌اند. موارد اضافه و بی‌فایده را از برنامه حذف کنید و آن‌ها را با فعالیت‌های ارزشمند موردنظر خود جایگزین کنید.

کارهایی نظیر چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی را با چیزی جایگزین کنید که در راستای برنامه نهایی شما باشد. به طور مثال اگر هدف خود را کاهش وزن در طول سه ماه تعیین کرده‌اید در این فرصت‌ها کمی نرمش کنید یا به پختن غذاهای سالم و کم‌چرب مشغول شوید. پس از مدتی می‌بینید که وقت کافی برای انجام تمام کارهای موجود در فهرست روزانه را دارید و از کاری عقب نمانده‌اید.

۶. تعیین اهداف

بهترین هدف‌ها معمولا خصوصیات زیر را دارند:

  • خاص
  • قابل اندازه‌گیری
  • قابل دسترسی
  • واقع‌بینانه
  • دارای چارچوب زمانی

با توجه به ویژگی‌های بالا به طور شفاف خروجی برنامه‌های خود را تعیین کنید و زمان لازم برای دستیابی به آن را محاسبه کنید. به طور مثال هدف‌های کلی مانند کم کردن وزن را به عنوان هدف انتخاب کنید. برای پرورش مهارت مدیریت زمان باید هدف‌ها را واضح‌تر تعریف کنید. مثلا برنامه‌ای بریزید که طی آن هفته‌ای نیم کیلو کاهش وزن داشته باشید. فراموش نکنید که تمامی این برنامه‌ها باید بر اساس حقایق باشند. به طور مثال شخصی هدفش این است که برنامه‌نویسی پایتون را در یک هفته بیاموزد در حالی که هیچ اطلاعاتی در خصوص برنامه‌نویسی ندارد. این برنامه واقعی نیست و برای دستیابی به آن باید تمام کارهای دیگر فهرست روزانه را حذف کند.

حال که با اهمیت نحوه انتخاب هدف در مهایت های مدیریت زمان آشنا شدید وقت آن است که ارزش واقعی خودرا انتخاب کنید. بررسی کنید که چه کاری شما را به زندگی مطلوب و استاندارد خودتان نزدیک می‌کند و کدام کار شما را از این اصل دور نگه می دارد. توجه کنید که زمان مورد نیاز برای انجام کار باارزش و هدف مطلوب شما باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند. همچنین برای تعیین زمان باید توانایی‌ها و میزان تمرکز خود را نیز بسنجید.

در صورتی که فرایندهای گفته شده را به‌درستی پیش ببرید علاوه بر دستیابی به هدف‌ها، عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و با این حس رضایتی که از توانمندی‌‌های خود دارید انرژی لازم برای تعیین هدف بعدی را به دست می‌آورید.

۷. نه گفتن

حتما زمان‌هایی را تجربه کرده‌اید که به درخواست دیگران با اکراه پاسخ مثبت دادید و بعدها از این پذیرش به شدت پشیمان شدید. در نهایت نیز یا کار را به‌درستی انجام ندادید یا آن را به خوبی پیش بردید اما از کارهای خودتان عقب افتادید. این حالت‌ها زمانی رخ می‌دهند که ما قدرت کافی برای رد کردن درخواست دیگران را نداریم. در این لحظه بحث بر سر کمک کردن به دیگران نیست. بلکه درباره موقعیتی صحبت می‌کنیم که وظایف زیادی برعهده دارید و در صورت پذیرش خواسته دیگران خودتان با بحران کمبود وقت و انباشته شدن کارها روبه‌رو می‌شوید.

همچین یکی از مواقع لزوم نه گفتن دور کردن عوامل حواس‌پرتی است. به طور مثال مشغول کاری هستید و دوستان شما در شبکه‌های اجتماعی مدام پیام می‌فرستند و می‌خواهند با شما صحبت کنند. در چنین موقعیتی اولویت با انجام کارها است. می‌توانید در زمان استراحت به این پیام‌ها پاسخ دهید اما در حین کار به تمام تمرکز خود نیاز دارید بنابراین مهم است که این عوامل را با سایلنت کردن گوشی، دور کردن آن از خود و حتی خارج شدن از گروه‌های دوستان به صورت موقت زمان خود را مدیریت و کنترل کنید.

با وجود نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم منظور از این مهارت مدیرتی زمان این نیست که با دیگران تهاجمی یا نامحترمانه برخورد کنید.

۸. توقف کردن

اگر در زمینه نه گفتن به دیگران ضعف دارید می‌توانید مهارت دیگر مدیریت زمان را در خود پرورش دهید که آن سکوت در برابر پرسش‌های غافلگیرکننده است. در بسیاری از مواقع وقتی در حال صحبت صمیمانه هستیم دیگران از ما درخواستی می کنند که ناگهان به آن پاسخ مثبت می‌دهید. در این حالت بهتر است کمی از محیط دور شوید و همه جوانب را بررسی کنید. این کار به هیچ وجه بد نیست و اتفاقا نشان می‌دهد که برای زمان خود ارزش قائل هستید. در نهایت و به دور از عوامل بیرونی می‌توانید برای پذیرش یا عدم پذیرش درخواست دیگران پاسخی مناسب بدهید. مثلا به شکل ناگهانی متعهد به انجام کاری در یک ماه نشوید. صرفا قول انجام کارهایی را بدهید که در جهت اهدافتان باشند.

۹. مسئولیت پذیری

مهارت های مدیریت زمان بدون احساس مسئولیت‌پذیری هیچ ارزشی ندارند. به طور مثال فرض کنید که تصمیم گرفته‌اید رابطه خود را با شریک زندگی تقویت کنید. برای این امر یک ساعت از روز را برای مکالمه با او اختصاص می‌دهید. در این بین گوشی شما شروع به زنگ زدن می‌کند. در این موقعیت چه واکنشی نشان می‌دهید؟ در این حالت به جای پاسخگویی به تماس باید مسئولیت تحکیم رابطه را بپذیرید و تمام تمرکز خود را روی مکالمه‌ای سالم و اثربخش بگذارید.

وقتی گوشی را جواب نمی‌دهید و به هدف خود پایبند می‌مانید نتیجه این می‌شود که به نتایج دلخواه خود می‌رسید که این نتایج ازشمندتر از پاسخگویی سریع به تماس تلفنی خواهند بود.

۱۰. قانون ۲۰ دقیقه

این قانون اثربخشی زیادی دارد زیرا باید طی ۲۰ دقیقه فقط و فقط روی کار خود متمرکز شوید و در این بین به هیچ چیز دیگری واکنش نشان ندهید. پس از اتمام ۲۰ دقیقه اگر کار به اتمام رسید به سراغ کار دیگری بروید و اگر تا نیمه‌های آن رسیدید پس از استراحتی کوتاه ۲۰ دقیقه دیگر برای انجام کار در نظر بگیرید. این قانون شبیه تکنیک پومودورو در مدیریت زمان است با این تفاوت که در پومودورو زمان تمرکز کامل روی ۲۵ دقیقه تنظیم می‌ش.ود و کاملا مشخص می‌کند که باید ۵ دقیقه استراحت کنید و سپس به ادامه کارها طی ۲۵ دقیقه بعدی بپردازید.

 

با گذشت زمان و بدون نیاز به زمان‌سنج می‌توانید این متد را برای زمان‌های بیشتر و انجام تمام کارهای برنامه خود انجام دهید.

۱۱. برون‌سپاری

برون‌سپاری یا سپردن کارها به افراد دیگر یکی از مهارت های مدیریت زمان است که تمامی مدیریان و سرگروهان و... باید به آن مسلط باشند. اگر می‌خواهید به تمامی کارهای فوری ضروری برسید تنها راه ممکن این است که بدانید کدام بخش از کار را به چه کسی بسپارید تا از انجام درست و به موقع آن مطمئن باشید.

برونسپاری کارها

اگر هر روز روی انجام لیست طولانی از کارهای کوچک تمرکز کنید دیگر فرصتی برای رسیدگی به هدف‌های بزرگ خود نخواهید داشت. در حالی که با تفویض اختیار هر زمان که شد می‌توانید برای رشد خود وقت بگذارید و فضایی برای روبه‌رو شدن با چالش‌های جدید را برای خودتان ایجاد کنید. بنابراین در صورت امکان از منابع انسانی در اختیار خود به خوبی استفاده کنید و بیش از حد درگیر امور کم‌ارزش اما وقت‌گیر نشوید.

۱۲. مراقبت از خود

شاید به نظر شما این مهارت مدیریت زمان اهمیت زیادی نداشته باشد در حالی که موفق‌ترین افراد دنیا کسانی هستند که اهمیت خودمراقبتی را می‌دانند. در واقع تمامی کسانی که زمان را به خوبی مدیریت می‌کنند همواره وقتی را برای تفریح و استراحت اختصاص می‌دهند و به سرگرمی مورد علاقه خود می‌پردازند.

فرقی نمی‌کند که به تعطیلات مفصلی بروید یا در زمان ناهار داخل شرکت کمی قدم بزنید. مهم این است به مغز خود فرصتی برای تنظیم مجدد بدهید تا همچنان در ادامه راه خلاق و متمرکز باقی بمانید. اگر در نقطه‌ای قرار گرفتید که تا آن بخش از روز تمام کارهای داخل فهرست خود را انجام داده بودید چند دقیقه استراحت کنید تا در میانه کارهای بعدی دچار کمبود انرژی نشوید.

سطح استرس شما با توجه به وظایفی که برعهده دارید روزبه‌روز افزایش می‌یابد اما تنها راه مقابله با این موضوع تقویت مهارت های مدیریت زمان است. مهارت‌های گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کنند عملکرد بهتری در طول روز داشته باشید و با انجام هر فعالیت از خودتان احساس رضایت بیشتری کنید.

مهارت مدیریت زمان برای کودکان

خوشبختانه حتی کوچک‌ترین بچه‌ها می‌توانند مهارت مدیریت زمان را بیاموزند اما برای پرورش این مهارت باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند. در ادامه ۱۱ روش برای تقویت این مهارت برای کودکان را آموزش می‌دهیم.

۱. مدیریت زمان را به موضوعی سرگرم‌کننده تبدیل کنید

وقتی بزرگ‌ترها به اصول مدیریت زمان می‌اندیشند به یاد جلسات بی‌پایان، وظایف کاری و... می‌افتند و همین امر استرس زیادی را برایشان ایجاد می‌کند. به طوری که گاهی از ته دل آرزو می‌کنند که ساعت را از پنجره به بیرون پرت کنند و دیگر درگیر موضوعات مربوط به زمان نشوند. اما برای کودکان یادگیری این مهارت باید امری سرگرم‌کننده باشد. به طور مثال می‌توانید از مداد شمعی برای رنگ کردن تقویم خود استفاده کنید و روی روزهای خاص هفته استیکرهای جذاب بچسبانید.

مدیریت زمان کودکان

همچنین بازی راه بیندازید تا ببینید چه کسی می‌تواند برخی از کارهای خانه را زودتر از همیشه انجام بدهد. مثلا آماده کردن کیف مدرسه یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان است و بسیاری از روزهای سال اهمال‌کاری می‌کنند و تا ثانیه‌های آخر قبل از خروج از منزل مشغول آماده‌سازی کیف خود هستند. این بازی برای از بین بردن سختی کار و پرورش مهارت مدیریت زمان این کودکان بسیار کارساز است.

هرچه بیشتر موقعیت را سرگرم‌کننده کنید کودک را به درک بهتری از مدیریت زمان می‌رسانید. به مرور با تداوم این بازی‌ها و رفتارهای مشوق به کودکان یاد می‌دهید که تعامل خوبی با زمان برقرار کنند و برنامه درستی برای انجام کارهای روزانه خود ترتیب دهند.

۲. قبل از نوجوانی آغاز کنید

مسلما می‌توانید آموزش مدیریت زمان را از نوجوانی آغاز کنید اما اثربخشی کلام شما در کودکی بیشتر است و اگر بتوانید این مهارت را از همان کودکی در فرزندان خود ایجاد کنید در نوجوانی فرایند مدیریت زمان برایشان ساده‌تر می‌شود. در کودکی بچه‌ها با روش‌هایی ساده مانند پوشیدن لباس در مهلت کوتاه یا مرتب کردن سریع اسباب‌بازی‌ها این مفاهیم را درک می‌کنند و وقتی کمی بزرگ‌تر شدند با تعیین زمان شروع و پایان برای انجام تکالیف مدرسه این مهارت را بهتر می‌آموزند.

۳. نحوه محاسبه زمان را یاد بدهید

حتی کودکانی که خواندن ساعت را بلد هستند لزوما نحوه محاسبه زمان را نمی‌دانند. برای کمک به آن‌ها زمان‌سنج را در اختیارشان قرار دهید و بگویید که تا پایان این زمان فرصت دارند کار خاصی را به اتمام برسانند. همچنین ساعتی را در نزدیکی آن‌ها قرار دهید و همزمان با ثانیه‌ها شمارش معکوس انجام دهید تا مفهوم طی شدن زمان را بهتر متوجه شوند.

در نظر داشته باشید که نباید کودک را به زندگی با ساعت عادت دهید. هدف شما صرفا باید آموزش اهمیت زمان و پرورش مهارت مدیریت زمان باشد. همچنین به آن‌ها بیاموزید که یک ساعت کامل و فرق آن با ۱۵ دقیقه و ۵ دقیقه چیست. دفعه بعدی که به کودک خود می‌گویید تا ۵ دقیقه دیگر بیرون خواهیم رفت متوجه می‌شود که وقتی برای بازی ندارد و باید اتاقش را مرتب کند.

۴. تقویمی خانوادگی درست کنید

تقویم خانوادگی نقشه تعهدات اعضای خانواده است. با نیم‌نگاهی به آن درمی‌یابید که به طور مثال دوشنبه فرزندتان برنامه اردوی مدرسه را دارد دیگری کلاس زبان دارد و هر دوی آن‌ها روز چهارشنبه کلاس ورزش دارند.

به این ترتیب تمام افراد خانه ملزم می‌شوند اطلاعات ثابت و مشخصی را با هم به اشتراک بگذارند تا در جریان برنامه‌های یکدیگر باشند و برای برنامه‌های بعدی دچار تداخل زمانی با یکدیگر نشوند. هرکدام از اعضای خانواده می‌توانند با رنگ متفاوتی برنامه‌هایشان را یادداشت کنند. این کار به تفریح و فعالیتی جالب تبدیل می‌شود و خواندن برنامه‌ها با این شیوه برایتان ساده‌تر خواهد بود.

۵. برای هر کدام از اعضای خانواده تقویم درست کنید

علاوه بر ساخت تقویم خانوادگی هرکدام از بچه‌ها باید تقویم مخصوص خودشان داشته باشند. به این ترتیب هرکدام برنامه‌ریزی خاص خودشان را خواهند داشت و جزئیات بیشتری را در آن لحاظ می‌کنند. بهتر است که این تقویم را براساس روز و هفته تقسیم کنید. همچنین فرزندان خود را تشویق کنید که فعالیت‌های جدیدی به آن بیفزایند. این فعالیت‌ها می‌توانند مسابقات فوتبال مدرسه یا امتحان علوم هفته دیگر باشند.

۶. سر حرف خود بمانید

گاهی وقتی بچه‌ها به‌خوبی با هم کنار می‌آیند و غرق بازی هستند وسوسه می‌شوید که وقت بیشتری را برای بازی در اختیارشان قرار دهید. همچنین روزهایی هستند که ترجیح می‌دهد فرزندتان بدون توجه به ساعت خواب همیشگی، زمان بیشتری را صرف مطالعه درس کند. به یاد داشته باشید که بچه‌ها در حال یادگیری مهارت مدیریت زمان هستند و باید تحت هر شرایطی به قانون‌های خودتان پایبند باشید. وقتی زمان انجام کاری به اتمام رسید به سراغ کار بعدی بروید. حتی اگر مقداری از برنامه خارج شوید مخصوصا در روزها و هفته‌های اول به شدت برای کودکان بدآموزی خواهید داشت و دیگر برای مهارت مدیریت زمان آن‌طور که باید ارزش قائل نمی‌شوند.

۷. بیش از حد برای کودکان برنامه نریزید

یکی از اشتباهات رایج والدین این است که می‌خواهند فرزندشان را در تمام کلاس‌های فوق برنامه ثبت نام کنند. این کار برنامه‌ریزی بیش از حد برای کودک و دیگر اعضای خانواده است چون هیچ زمان اضافه‌ای برای انجام فعالیت‌های خانوادگی باقی نمی‌ماند. در صورتی که چنین عادتی دارید هرچه زودتر خود را متوقف کنید زیرا آنچه کودک از این نوع مدیریت زمان می‌فهمد این است که فقط باید بدود و بدود و بدود به طوری که حتی یک دقیقه فرصت نفس کشیدن نداشته باشد. در صورتی که این رفتار ار کنار بگذارید متوجه مزایای این تغییر و بهبود مهارت های مدیریت زمان کل خانواده می‌شوید.

مهارت مدیریت زمان و تصمیم گیری

انواع تصمیم گیری وجود دارند که با شناخت آن‌ها می‌توانید در موقعیت‌های پراسترس، فوری و پرتقاضا مدیریت زمان درستی انجام دهید. در واقع ضعف در مدیریت زمان در بیشتر مواقع ناشی از ضعف در تصمیم‌گیری است.

به طور مثال اگر ندانید که تصمیم گیری چه مراحلی دارد برای انتخاب راه‌های درست منتهی به هدف دچار مشکل می‌شوید. هر اشتباه زمان زیادی را از شما می‌گیرد و ناگهان خود را درگیر چرخه استرس می‌بینید. هرچه فرصت کمتری برای اصلاح مسئله داشته باشید اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنید. بنابراین افزایش قدرت تصمیم گیری برای اجرای مهارت مدیریت زمان امری ضروری است.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
tonyrobbinsverywellfamily
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *