رشته ارتباط تصویری | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزشی رایگان

۱۸۸۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
رشته ارتباط تصویری | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزشی رایگان

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به بررسی رشته ارتباط تصویری پرداخته‌ایم و بازار کار این رشته را به همراه گرایش‌های مهم آن بیان می‌کنیم. علاوه بر این، امکان ادامه تحصیل در داخل و خارج ایران نیز بررسی می‌شود و اهمیت بازار کار این رشته در سایر موسسات و سازمان‌ها نیز بیان خواهد شد.

فیلم آموزشی معرفی رشته ارتباط تصویری

دانلود ویدیو

رشته ارتباط تصویری مناسب چه کسانی است؟

ایجاد ارتباط از سال‌های نخستین پیدایش بشر جزو اولویت‌های او بوده است. این ارتباط به صورت‌های کلامی و غیرکلامی شکل می‌گرفت که ارتباط از طریق تصویر یکی از ارتباطات غیرکلامی بوده و امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. رشته ارتباط تصویری با توجه به برقراری ارتباط از طریق تصویر و گسترش، پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات جمعی در این زمینه، بسیاری قابلیت‌های جدید را نیز با خود به همراه داشته است.

مردی نشسته پشت کامپیوتر در حال طراحی (تصویر تزئینی مطلب رشته ارتباط تصویری)

با توجه به تعدد شکل‌گیری ارتباط­‌های بصری و تبلیغات، خلاقیت و ایده‌پردازی منحصر به فرد از عوامل موفقیت در این رشته محسوب می‌شود. بنابراین علاوه بر اهمیت سواد بصری، هنرجو لازم است تکنیک‌های ایجاد خلاقیت و روش‌های ایده‌پردازی را در خود تقویت کند. طراح گرافیک از تکنیک‌های متفاوتی هم­چون تصویر‌سازی، عکاسی، خوشنویسی، چاپ و در نهایت از نرم‌افزارهای طراحی استفاده می‌کند؛ هم­چنین باید تسلط کامل بر اصول رنگ و فرم و هم­نشینی این دو داشته باشد. آشنایی و مطالعه در باب روانشناسی هنر، جامعه شناسی هنر، علوم ارتباطات، مخاطب‌شناسی نیز از عوامل موثر در موفقیت در این رشته محسوب می‌شود.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته ارتباط تصویری بیشتر کاربرد دارند؟

دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته باید دارای مهارت‌ها و قابلیت‌هایی هم­چون ذهن خلاق، طراحی قوی و آشنا به مبانی هنرهای تجسمی و رنگ‌شناسی باشند. علاقه‌مندان باید سواد بصری خود را افزایش دهند تا بتوانند از منظر زیبایی‌شناسی و برقراری ارتباط با مخاطب، موفق عمل کنند. دروسی هم­چون طراحی با تکنیک‌های مختلف خواهد توانست دانشجو را در یادگیری دروس متفاوتِ طرح شده توسط وزارت علوم در دوره کارشناسی، هدایت کند.

کتاب های رنگی روی هم

با توجه به این امر که علاقه‌مندان برای شرکت در آزمون ورودی به دانشگاه، علاوه بر آزمون تئوری، باید در آزمون عملی نیز مهارت‌سنجی شوند، بنابراین آشنایی و مهارت با طراحی، مبانی هنرهای تجسمی و رنگ‌شناسی می‌تواند هنرجو را در این مسیر هدایت کند و به نتایج دلخواه برساند. شایان ذکر است که مهارت در زمینه طراحی گرافیک و اجرای آثار، وابسته به یادگیری نرم‌افزارهای مرتبط با این رشته است. بنابراین، کسب مهارت در این موارد نیز دانشجو را با آینده‌ای بهتر مواجه خواهد کرد.

گرایش‌های رشته ارتباط تصویری برای ادامه تحصیل چه هستند؟

آزمون ورودی رشته ارتباط تصویری در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به صورت نیمه‌متمرکز برگزار می‌شود بدین صورت که مهارت‌های داوطلبان در زمینه تئوری و عملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در دوره کارشناسی ارشد، در مجموعه هنرهای تصویری و طراحی، گرایش‌های رشته ارتباط ‌تصویری شامل تصویر متحرک، ارتباط تصویری و تصویرسازی است. در این مقطع، دانشجویان 32 واحد را به همراه پایان‌نامه به صورت عملی و تئوری می‌گذرانند.

‌این واحدها به دو دسته­ الزامی و اختیاری تقسیم می‌شوند. کارگاه­‌های ارتباط تصویری، که شامل گرافیک رسانه‌های چاپی، رسانه‌های الکترونیک، چندرسانه‌ای و گرافیک محیطی هستند به همراه گرافیک و هنر جدید، اصول طراحی، بخشی از دروس مقطع ارشد را تشکیل می‌دهند.

پاشش رنگ بر روی تلویزیون (تصویر تزئینی مطلب رشته ارتباط تصویری)

در رشته تصویرسازی، دروسی هم­چون طراحی تخصصی، تصویرسازی فرهنگی، تبلیغات، جراید و نشریات، آموزشی و علمی، کتاب کودکان از جمله تعدادی از دروس این گرایش هستند. همچنین، کارگاه­های تصویر متحرک، فیلم‌نامه نویسی و کارگردانی تصویر متحرک نیز تعدادی از دروس اصلی این رشته محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان با واحد روش تحقیق، مهارت‌هایی را در زمینه­ پژوهش در رشته‌های مورد نظر کسب می‌کنند. علاوه بر این، تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری در گرایش‌های هنرهای تجسمی در دانشگاه‌های داخلی ایران تدریس نمی‌شود.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته ارتباط تصویری چه هستند؟

دوره‌ی کارشناسی رشته‌ ارتباط تصویری 137 واحد بوده که شامل دروس اصلی، اختیاری، پایه، تخصصی و عمومی است. صفحه‌آرایی، تصویرسازی، چاپ، تجزیه و تحلیل آثار هنرهای تجسمی، هنر کتاب‌آرایی، تاریخچه کتابت، طراحی نشانه، پوستر، بسته‌بندی، گرافیک محیطی، گرافیک متحرک، هویت بصری، خوشنویسی و طراحی حروف و... از جمله واحدهای اصلی این رشته به شمار می‌آید.

کارگاه‌های ارتباط تصویری، تجزیه و تحلیل آثار ارتباط تصویری، چاپ ماشینی، طرح عملی جامع و پروژه نهایی در دو بخش تئوری و عملی، از جمله دروس تخصصی این رشته هستند. هم‌چنین تصویر متحرک، آشنایی با هنرهای سنتی، هنر در دنیای کودکان، رایانه و واحدهای مرتبط با کسب مهارت در نرم‌افزارهای مرتبط با این رشته و... تعدادی از واحدهای اختیاری این رشته محسوب می‌شوند. بعضی از دروس پایه نیز شامل عکاسی، طراحی پایه، چاپ دستی، مبانی تبلیغات، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخ گرافیک ایران و جهان، هنر و تمدن اسلامی، مبانی گرافیک و ... هستند.

فارغ التحصیل رشته ارتباط تصویری در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

امروزه ارتباط تصویری و تبلیغات، گستره وسیعی را شامل می‌شود و بسیاری از سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها در زمینه طراحی و تبلیغات نیازمند فارغ التحصیلان خلاق این رشته هستند. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان طراح گرافیک، مدیر هنری و تبلیغات، فعالیت در زمینه چاپ، در شرکت­های تبلیغاتی و دیگر موسسات یا به صورت مستقل در موارد ذکر شده فعالیت کنند.

بیلبوردهای شهر

برنامه‌ریزی تبلیغات، ایده‌پردازی، طراحی و اجرای آثاری هم­چون طراحی حروف، نشانه، علائم، پوستر، بیلبورد، کاتالوگ، بروشور، سایت، هویت بصری، بسته‌بندی، اوراق اداری، آگهی‌های مطبوعاتی، جلد کتاب، صفحه آرایی نشریات، کتب و روزنامه‌ها، تابلوهای راهنما و سردر، غرفه‌های نمایشگاهی، گرافیک محیطی، تصویرسازی، طراحی بدنه وسایل نقلیه، هدیه‌های تبلیغاتی، گرافیک متحرک و ساخت تیزرهای تبلیغاتی و هر آنچه که در دنیای امروز به تبلیغات فرهنگی و تجاری مربوط می­شود و هم­چنین گسترش و پیشرفت تکنولوژی، تاثیرات مستقیمی در شاخه‌های مختلف طراحی گرافیک، شیوه اجرا و انواع چاپ برای طراحان به همراه داشته است.

بازار کار رشته ارتباط تصویری به چه صورت است؟

فارغ التحصیلان رشته ارتباط تصویری فرصت‌های شغلی بسیاری را در شاخه‌های مختلف طراحی‌های هنری و تبلیغات خواهند داشت زیرا تبلیغات بسیار گسترده بوده و هر حرفه و سازمانی بخشی از فعالیت‌هایش شامل تبلیغات و امور مربوط به آن است و سطح گسترده‌ای از نیاز مشاغل مختلف در سطح کشور را در بر می‌گیرد. به طور کلی، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه گرافیک پویا که متحرک سازی، ساخت تیزرهای تبلیغاتی، طراحی تیتراژ و ... است و گرافیک ایستا با جنبه‌های گرافیک چاپی از جمله طراحی پوستر، نشانه، کاتالوگ، تصویرسازی، بیلبورد و غیره، فعالیت می‌کنند.

زنی در مقابل یک بیلبورد بزرگ

با توجه به این امر که کلیه موسسات، سازمان‌های تجاری و فرهنگی، شرکت­‌های تولید کننده و بسیاری دیگر از انواع مشاغل، همواره نیازمند ارائه معرفی محصول، دستاوردها، اهداف و نوع فعالیت‌هایشان به گروه مخاطبین مورد نظر هستند، می‌توان این رشته را وابسته، تاثیرگذار و موثر در عرصه کلیه مشاغل و حرفه‌ها دانست.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته ارتباط تصویری در داخل ایران چگونه است؟

آزمون کارشناسی ارتباط تصویری شامل دروس ادبیات فارسی، عربی، معارف، زبان، درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، خواص و مواد است. این رشته در زیر مجموعه­ کنکور هنر سراسری و آزاد بوده و شامل دانشگاه‌های دولتی(روزانه و شبانه)، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس و آزاد است.

ادامه تحصیل در رشته ارتباط تصویری در مقطع کارشناسی ارشد نیز در آزمونی که توسط سازمان سنجش کشور برگزار می‌شود، در دانشگاه‌های دولتی (روزانه و شبانه)، پردیس، غیرانتفاعی، پردیس و آزاد امکان‌پذیر است. دروسی هم­چون زبان عمومی، فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان، نقد ادبی و هنری، مبانی نظری عکاسی از جمله دروسی است که علاقه‌مندان این گرایش می‌بایست آن‌ها را بگذرانند. داوطلبان علاوه بر بخش تئوری، آزمون عملی نیز خواهند داشت که علاوه بر تسلط به مباحث تئوری ذکر شده، مهارت‌های خلاقیت، ایده‌پردازی و طراحی داوطلب نیز مورد سنجش قرار می‌گیرند.

امکان ادامه تحصیل در رشته ارتباط تصویری در خارج از کشور به چه صورت است؟

تحصیل در رشته هنر و شاخه­ هنرهای تجسمی در خارج از کشور در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری امکان‌پذیر است. در مقطع کارشناس و کارشناسی ارشد این گرایش و گرایش‌های مرتبط به آن، بسیاری از دانشگاه‌های دنیا در حال پذیرش دانشجو هستند. به عنوان مثال در امریکا و اروپا رشته ارتباط تصویری و بسیاری از گرایش‌های مرتبط به آن همچون تصویرسازی، طراحی ساختاری، طراحی وب‌سایت، گرافیک و هنرهای دیجیتال، در حال تدریس است. از دیگر کشورها با دانشگاه‌های ممتاز این رشته و گرایش‌های مرتبط به آن، می‌توان به دانشگاه‌های انگلیس، فرانسه، امریکا، کانادا، فنلاند، ایتالیا و ... اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

در مقطع دکتری، رشته هنر به دو صورت جداگانه پژوهشی و عملی وجود دارد. دکترای پژوهشی در رشته‌های هنر در ایران و بسیاری از دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود اما دکترای هنر در شاخه هنرهای تجسمی و گرایش‌های مرتبط با ارتباط تصویری و تصویرسازی، با محوریت خلق آثار عملی، در تعداد محدودی از دانشگاه‌های خارج از ایران وجود دارد.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دختری نشسته پش پنجره در حال تماشای شهر (تصویر تزئینی مطلب رشته ارتباط تصویری)

دروس دانشگاهی رشته ارتباط تصویری تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

دانشجویان این رشته در دانشگاه با کلیه اصول مبتنی بر ایجاد ارتباط تصویری از طریق رسانه‌های متفاوت هم­چون پوستر، بیلبورد، نشریه، تصویرسازی و دیگر رسانه‌ها به صورت‌های عملی و تئوری آشنا و به خلق آثاری در این زمینه می‌پردازند. هم­چنین آموزش دروسی در جهت بالا بردن سواد بصری دانشجویان نیز از اهداف اصلی تحصیل در این رشته است که به سبب آن، دانشجویان قادر به طراحی آثاری با اصول و قواعد مبانی هنرهای تجسمی خواهند بود. علاوه بر این، خلاقیت و ایده‌پردازی که خلق آثار را در این رشته موفق و متفاوت می‌کند، از جمله مباحثی است که به یادگیری آن‌ها تاکید بسیاری می‌شود.

دانشجویان در ابتدا با طراحی‌های دستی و سپس کار با نرم‌افزار آشنایی پیدا می‌کنند. شایان ذکر است نرم‌افزار هم­چون ابزاری برای طراح به شمار می‌آید و مهارت‌های دیگر هنرجو از جمله خلاقیت، سواد بصری و مهارت‌های دیگر در بخشی جداگانه قرار خواهند گرفت و به واقع نرم‌افزار تنها نقش ابزاری را برای پیاده‌سازی و اجرای اثر دارد.

بر اساس رای ۴۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۷ دیدگاه برای «رشته ارتباط تصویری | معرفی، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزشی رایگان»

من دوازدهم تجربی هستم . اما استعدادو خلاقیت طراحی دارم. چطور میتونم وارد دانشگاه در این رشته بشوم؟ مسیر ام چی باید باشه؟باید اول وارد رشته هنر بشم و کنکورش رو بدم؟

تفاوت این رشته با چند رسانه ای چیه؟

سلام من رشته دبیرستانم تجربی بوده امسال میخوام کنکور هنر شرکت کنم برای فرهنگیان ارتباط تصویری بنظر شما با تجربی بهتره برم فرهنگیان یا هنر

سلام ببخشید فرق این رشته با گرافیک چیه؟

سلام گرافیک برای دبیرستان بود در دانشگاه با نام فتوگرافیک شناخته میشه که تا فوق دیپلم بیشتر نمیتونی بخونیش من به شما توصیه میکنم که کارشناسی ارتباط تصویری برداری که فتوگرافیک هم داخلش هست

سلام
من رشته کاردانی نرم افزار هستم میخواستم کارشناسی رو ارتباط تصویری انتخاب کنم میشه یه کتاب معرفی کنید که بشه باهاش با رشته ارتباط تصویری آشنا شد؟

تفاوت رشته چندرسانه ای با ارتباطات تصویری در چه مواردیه؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *