ایلوستریتور و ۸ ترفند برای طراحی سریعتر (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

۵۷۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
ایلوستریتور و ۸ ترفند برای طراحی سریعتر (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

ایلوستریتور بهترین برنامه برای کار طراحی است و در این میان فرقی بین افراد مبتدی و حرفه‌ای وجود ندارد. این نرم‌افزار چنان قدرتمند است که ممکن است استفاده از آن به تجربه خیلی بالایی نیاز داشته باشد. کارهای زیادی هستند که باید انجام دهید و روش‌های بسیار زیادی برای انجام دادن آن‌ها وجود دارد. فهمیدن این‌که از کجا باید کار را شروع کرد کار دشواری است.

فیلم آموزشی 8 ترفند برای طراحی سریعتر در Illustrator

دانلود ویدیو

خبر خوب این است که ایلوستریتور روش‌های خوبی برای ساده‌سازی و حتی خودکار کردن کارها دارد. بدون وجود این روش‌ها کار با این نرم‌افزار ممکن بود کاملاً پیچیده باشد.

در این نوشته یاد می‌گیریم که ترفندهای طراحی سریع‌تر در ایلوستریتور چیست .

1. به‌کارگیری چند حاشیه (Stroke) بر روی یک شیء

ایلوستریتور برنامه‌ای است که برای طراحی اشیای برداری (vector) استفاده می‌شود. این اشیا یک حاشیه (مرز خارجی) و یک رنگ پرکننده (بخش داخلی) دارند. اگر به تازگی با ایلوستریتور آشنا شده‌اید، ممکن است ندانید که اشیا می‌توانند چند حاشیه و مساحت داخلی (fill) داشته باشند.

در تصویر فوق یک صفحه هدف را می‌بینید که گویی از ترکیب اشیای مختلفی ساخته شده است. در واقع این صفحه یک شیء واحد است. این شی‌ء یک دایره است که مساحت داخلی زرد رنگ و حاشیه‌های قرمز، مشکی، سفید و سیاه دارد.

ابتدا دایره را با شعاع 80 پوینت ترسیم کنید. سپس آن را به رنگ زرد پر کنید و حاشیه آن را به رنگ قرمز و با 40 پوینت عرض تعیین کنید. بر روی خط‌چین، زیر گزینه Stroke کلیک کرده و مقدار Align Stroke را به صورت Align Stroke to Outside تعیین نمایید.

 

اینک پنل Appearance را از منوی window باز کنید یا کلیدهای میانبر Shift + F6 را بزنید. گزینه Stroke را انتخاب کرده و بر روی Duplicate Selected Item کلیک کنید. با این کار یک کپی از آن بر روی استروک موجود، ایجاد می‌شود.

آن کپی که در زیر است را انتخاب کنید، چون می‌خواهیم نسخه اولیه در بالا بماند و رنگ آن را آبی و اندازه‌ش را 80 پوینت تعیین کنید. سپس آن را نیز کپی کنید.

این فرایند را تکرار کنید و رنگ نسخه جدید را قرمز و عرض آن را 40 پوینت تعیین کنید و در مورد نسخه نهایی تنها کافی است از عرض 2 پوینت بیشتر استفاده کنید.

گزینه‌های بسیار زیاد دیگری نیز برای اجرای این کار وجود دارند. می‌توانید برای پر کردن مساحت داخلی اشکالی از گرادیان و بافت استفاده کنید، یا افکت اضافه کنید و شفافیت اجزا را تغییر دهید. همچنین می‌توانید با ترتیب حاشیه‌هایی که روی تصویر واقع می‌شوند بازی کنید تا تأثیر آن را ببینید. برای این کار می‌توانید آن‌ها را کشیده و در موقعیت دیگری رها کنید.

زمانی که با این ویژگی ایلوستریتور آشنا شدید، کار بسیار آسان‌تر می‌شود و می‌توانید اجزای مختلفی را با هم ترکیب کنید و اشیای واقعاً ساده‌ای را بسازید.

2. ایجاد الگو و بافت به روش آسان

در صورتی که بخواهید دستی کار کنید، ممکن است ایجاد بافت و الگو کار دشوار و زمان بری باشد؛ در حالی که وقتی یاد بگیرید از ابزار Blend استفاده کنید، می‌توانید همین کار را در طی چند ثانیه انجام دهید.

با استفاده از ابزار Blend می‌توانید اشیا را به هر تعداد که می‌خواهید تکرار کنید، ریخت یک شکل را تغییر دهید و به شکل دیگری تبدیل کنید یا گرادیان‌های همواری بین رنگ‌های مختلف ایجاد کنید. یادگیری این ابزار کار بسیار آسانی است.

برای شروع یادگیری این ابزار اشیایی را بر روی بوم خود ترسیم کنید. اینک بر روی ابزار Blend دو بار کلیک کنید تا کادر انتخاب گزینه‌های آن باز شود. مقدار Spacing را برابر با Specified Steps تنظیم کنید و تعداد دفعاتی که می‌خواهید شی‌ء کپی شود را تعیین نمایید.

گزینه دیگر استفاده از Specified Distance است که فاصله بین هر یک از نسخه‌های تکراری شی‌ء را بر حسب پیکسل تعیین می‌کند. همچنین Smooth color به نرمی دو رنگ مختلف را با هم ترکیب می‌کند.

بر روی OK کنید. سپس با انتخاب ابزار Blend بر روی شی‌ء نخست روی بوم خود و سپس روی دومی کلیک کنید. این فاصله به طور خودکار پر می‌شود.

ابزار Blend تقریباً بر روی هر نوع شیئی از قبیل متن، کار می‌کند. تنها چند نوع شیء خاص هستند که نمی‌توان این ابزار را روی آن‌ها استفاده کرد. این ابزار را بررسی کنید تا ببینید که با آن چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

3. مخفی کردن بخش‌هایی از اشیا با ماسک

یادگیری نحوه استفاده از ماسک می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در وقت شما بشود. یک ماسک clipping آن‌چنان‌که در ایلوستریتور نام‌گذاری شده، شکلی است که شی‌ء زیر خود را ماسک می‌کند. در این حالت تنها بخشی از شی‌ء که مستقیماً زیر ماسک قرار گرفته است، پیدا خواهد بود و همه بخش‌های دیگر پنهان می‌شوند.

با استفاده از ماسک‌ها می‌توان الگوها، بافت‌ها، و گرادیان‌ها را با سرعت بالایی با شکل‌ها و متن به روش غیر مخربی ترکیب کرد.

کار خود را با شیئی که می‌خواهید ماسک کنید آغاز کنید و آن را روی بوم ترسیم کنید. سپس شکلی که می‌خواهید را روی آن بکشید. مطمئن شوید که هر دو روی یک لایه هستند.

با استفاده از ابزار Selection هر دوشی را انتخاب کنید. در پنل Quick Actions در سمت راست بر روی کلیک کنید.

همچنین می‌توانید موقعیت خود ماسک یا شی‌ء ماسک شده را در هر زمان تغییر دهید.

برای ایجاد ماسک از اشیای چندگانه باید ابتدا آن‌ها را ترکیب کنید. همه اشیایی که می‌خواهید را بگنجانید و سپس به مسیر Object > Compound Path > Make بروید. بدین ترتیب تبدیل به یک شکل می‌شود.

مسیر ترکیبی جدید را به علاوه شکل زیر آن انتخاب کنید. از پنل Quick Actions گزینه Make Clipping Mask را انتخاب کنید تا کار پایان گیرد.

4. ایجاد شکل‌های پیچیده

شکل‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از تجربه ایلوستریتور هستند، اما ایجاد شکل‌های پیچیده در اغلب موارد می‌تواند کار پر پیچ‌وخمی باشد. اینک این مشکل به وسیله بهترین امکانی که در طی سال‌های اخیر به ایلوستریتور اضافه شده، یعنی ابزار Shape Builder حل شده است.

ابزار Shape Builder از طریق تقسیم کردن یک گروه از اشیای انتخاب شده به قطعات مختلف از محل تقاطع خطوطشان این مشکل را حل کرده است. تنها چیزی که نیاز دارید این است که انتخاب کنید می‌خواهید کدام یک از قطعه‌ها را شکل خودتان بگنجانید و کدام ها را حذف کنید.

در ادامه برای تشریح عملکرد آن مثالی ارائه شده است.

چند شکل ترسیم کنید و سپس از ابزار Selection برای انتخاب همه آن‌ها استفاده کنید. ابزار Shape Builder را انتخاب کنید.

وقتی نشان‌گر ماوس را بر روی اشیای انتخاب شده می‌برید، خواهید دید که هر قطعه منفرد به صورت هاشور خورده درمی‌آید. کافی است بر روی قطعاتی که می‌خواهید به شکل خود اضافه کنید کلیک کرده و نشانگر ماوس را بکشید.

از هر گروه از شکل‌ها می‌توان بیش از یک شکل پیچیده ایجاد کرد. کافی است به هر مقدار که می‌خواهید کلیک کرده و ماوس را بکشید.

برای حذف قطعه‌هایی که نیاز ندارید می‌توانید کلید Alt را نگه داشته و بر روی آن‌ها کلیک کنید.

5. ترسیم دستی اشکال

یک روش سریع‌تر برای ساخت شکل‌ها یا اشیای مختلف ترسیم دستی آن‌ها است.

ابزار Shaper ژست‌های معینی را تشخیص می‌دهد. با استفاده از آن می‌توانید شکل تقریبی یک دایره، مثلث، مستطیل و ... را با ماوس یا قلم بکشید و ایلوستریتور آن‌ها را به شکل‌های کاملی تبدیل می‌کند.

اما این همه قابلیت‌های ابزار Shaper نیست. با استفاده از این ابزار می‌توانید شکل‌های مختلف را با استفاده از ژست «scribble» ترکیب کنید:

  • می‌توانید با اسکریبل کردن درون یک شکل مساحت درونش را حذف کنید
  • با اسکریبل کردن درون شکل و کشیدن ماوس روی حاشیه آن، شکل را کلاً حذف کنید
  • همچنین می‌توانید درون شکل اسکریبل کنید و سپس خط ممتدی به سمت یک شکل متصل به آن بکشید تا هر دو شکل با هم ترکیب شوند.

با این‌که این گزینه نسبت به موارد دیگر دقت کمتری دارد اما ابزار Shaper روش مؤثری برای ترسیم سریع طرح‌های اولیه محسوب می‌شود. این ابزار به خصوص در موارد استفاده از یک تبلت گرافیکی بسیار مفید است.

6. ترسیم درون اشکال

ایلوستریتور سه حالت ترسیم دارد که با استفاده از آن می‌توان تعیین کرد ابزارهای شما در کجا و چگونه می‌توانند روی بوم رسم کنند. این حالت‌ها در یک دکمه کوچک زیر نوار ابزار در سمت چپ صفحه قرار دارند.

تنظیمات پیش‌فرض به صورت Draw normal است. در این حالت می‌توانید هر جایی روی بوم رسم کنید.

یک شیء را انتخاب کنید و حالت Draw را به صورت Draw Inside تنظیم کنید. اینک هر چیزی که به تصویر خود اضافه کنید تنها در صورتی نمایان خواهد بود که در محدوده آن شیء قرار داشته باشد. این حالت در واقع یک میانبر برای ماسک کردن است و زمانی که بر روی آیکون‌ها، دکمه‌ها یا جزییات ریز کار می‌کنید، بسیار مفید خواهد بود.

گزینه Draw Outside تأثیری دقیقاً معکوس حالت فوق دارد و با استفاده از آن می‌توانید بخش‌های خاصی از یک تصویر را جدا کرده و حفاظت کنید و دیگر نگران این نباشید که ترتیب لایه‌ها چگونه است.

7. انتخاب اشیا با خصوصیات یکسان

اگر می‌خواهید حاشیه یک شیء را به میزان نصف پوینت حذف کنید یا اگر بخواهید سایه رنگ آبی را تنها اندکی تغییر دهید، معمولاً باید ابزار Selection را انتخاب کرده و همه اشیایی که می‌خواهید ویرایش کنید را با آن انتخاب کنید تا بتوانید تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید.

اما وقتی بر روی فایل‌های بزرگ یا پر از جزییات کار می‌کنید، در واقع یافتن همه نمونه‌های با رنگ، ضخامت حاشیه یا هر خصوصیت دیگر یکسان ممکن است چالش بزرگی محسوب شود.

خوشبختانه لازم نیست که این کار را دستی انجام دهید. گزینه Same این کار را برای شما انجام خواهد داد.

کافی است یک شیء را با خصوصیاتی که به دنبالش هستید، انتخاب کنید. اینک به مسیر Select > Same بروید و خصوصیتی که به دنبالش هستید را پیدا کنید. این خصوصیت می‌تواند رنگ متن، ضخامت حاشیه، حالت ترکیب رنگ و یا چند گزینه دیگر باشد.

زمانی که این خصوصیت را انتخاب کنید، همه اشیایی که آن خصوصیت را داشته باشند انتخاب خواهند شد.

8. انتخاب سریع رنگ‌ها

وقتی رنگ‌ها یا طرح‌های رنگی مختلف را بررسی می‌کنید، غالباً مواردی پیش می‌آید که متوجه می‌شوید باید همه نمونه‌های یک رنگ را درون تصویر خود تغییر دهید. می‌توانید این کار را با استفاده از گزینه Recolor Artwork به سرعت انجام دهید.

نخست شیئی که می‌خواهید رنگش را تغییر دهید انتخاب نمایید. این شیء می‌تواند یک شیء منفرد باشد. همچنین می‌توانید از گزینه Same که در مرحله قبلی معرفی کردیم استفاده کنید تا همه اشیایی که همان رنگ متن یا حاشیه دارند را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با کلیدهای Ctrl + A یا Cmd + A برای انتخاب همه اشیای صفحه استفاده کنید.

سپس بر روی دکمه Recolor Artwork در نوار Options در بالای صفحه کلیک کنید.

رنگ اشیای انتخاب شده در بخش Current Colors به نمایش درمی‌آید. بر روی کادر زیر New کلیک کرده و یک رنگ جدید برای شیء انتخابی تعیین کنید.

اگر بر رو لوگوها، اشکال هنری روی وب یا موارد مشابه کارمی کنید در بالای صفحه بر روی Harmony Rules کلیک کنید تا طیفی از طرح‌های رنگی از قبل تعیین شده را بر اساس انتخاب‌های موجود ببینید. این رنگ‌ها بسته به وضعیت تغییر می‌یابند. بنابراین باید با هر تغییر مجدداً روی آن کلیک کنید تا بهترین ترکیب رنگی ممکن را پیدا کنید.

اینک می‌توانید کارهای خود را در ایلوستریتور سریع‌تر انجام دهید

هر چقدر ایلوستریتور در ابتدا خسته‌کننده به نظر می‌رسد، در عوض با یادگیری نحوه کار در آن می‌توانید سریع‌تر کارهای خود را به پیش ببرید.

ترفندهای ایلوستریتور که در این نوشته معرفی کردیم می‌تواند به شما کمک کند که در کار با این نرم افزار کارایی بیشتری داشته باشید و در این صورت می‌توانید در همه پروژه‌های طراحی خود از آن استفاده کنید. از ایجاد لوگو تا طراحی کارت ویزیت و بسیاری موارد دیگر.

اگر شما نیز نکته یا پیشنهادی به نظرتان می‌رسد که در این نوشته معرفی نشده است لطفاً در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان فرادرس در میان بگذارید. اگر این نوشته مورد توجه شما واقع شده است، احتمالاً آموزش‌های زیر نیز برای شما مفید خواهند بود:

==

بر اساس رای ۴۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱۱ دیدگاه برای «ایلوستریتور و ۸ ترفند برای طراحی سریعتر (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)»

سلام کسی میدونه که متریال ها در ایلاستریتور 2021 کجا هستن؟
و دستور های 3D مثل Inflate

سلام ممنون از آموزشتون، یه سوال من دارم. بعد از نصب ورژن جدید ایلوستریتور نقطه، علامت سوال و پرانتز وهمچنین کلمات انگلیسی رو نمیتونم آخر خط بذارم

آقا من تو منوی استروک گزینه style رو ندارم چجوری باید بیارم

روی آیکون pen tool دابل کیلیک کن و fidelity رو روی smooth بذار.

من با قلم نوری طراحی میکنم، یه مشکلی این وسطه که من وقتی خط میکشم، قلم نوری روی اون حساسیت به خرج میده و کج و کوله میشه

آیا راهی هست این خطوط شکسته که ایجاد شده رو صاف کنم؟
مثلا مینویسم S با قلم نوری، بینش شکستگی ایجاد نشه، صاف بره S رو تشکیل بده

ببخشید منظورم paintbrush tool بود.

جامع و کامل ??

وقتی از shape builder استفاده میکنم شکل اولیه رو خیلی تغییر میده.در حالیکه دستور رو درست اجرا میکنم.آیا باید تنظیماتی رو انجام بدم؟

سلام توی ایلستریتور من حواسم نبود و ریدو کردم و همه ی اشیا به صورت اوت لاین شدن. برنامه رو بستم و باز کردم هم درست نشد. باید چیکار کنم؟

از کلید میانبر
ctrl+y استفاده کن

باید بری توی پنل لایه ها
سه خط سمت راست بالای پنل رو کلیک کنی.
این گزینه رو بزنی:
preview all layers

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *