رشته تاسیسات مکانیکی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم رایگان

۲۰۹۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
رشته تاسیسات مکانیکی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم رایگان

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته تاسیسات مکانیکی پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته مهندسی باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته تاسیسات مکانیکی

دانلود ویدیو

رشته تاسیسات مکانیکی مناسب چه کسانی است؟

رشته تاسیسات مکانیکی مجموعه‌‌ای از زیرتخصص‌‌های مختلف شاملِ تهویه مطبوع و سیستم حرارت مرکزی، تبرید و سردخانه، سیستم‌‌های آب‌رسانی و انتقال فاضلاب، بهره‌‌وری انرژی، سیستم‌‌های نوین نظیر تاسیسات خورشیدی و... است. در واقع، داوطلب تحصیل در این رشته باید خود را مهیای مطالعه دروسی کند که علاوه بر سرفصل‌‌های نظری، شامل دروس کارگاهی نیز هستند. به زبان ساده‌‌تر، این رشته به لحاظ محتوایی و نوع دروس، مناسب افرادی است که آمادگی انجام آزمایش‌ها و برخی امور فنی را دارا هستند.

تصویر تزئینی مطلب رشته تاسیسات مکانیکی

در سطح بازار کار نیز، به لحاظ ماهیت این رشته، یک مهندس تاسیسات مکانیکی باید گاهی اوقات به صورت مستقیم در محل انجام پروژه‌ها حضور داشته باشد، نقشه‌های اجرایی را طراحی کند و روند اجرای کار را با توجه به نقشه‌‌ها بررسی و در صورت لزوم اصلاحات مورد نیاز را اعمال یا به عوامل اجرایی ارجاع دهد. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به رشته‌‌های اجرایی علاقه دارید، این رشته می‌‌تواند شما را مجذوب خود کند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته تاسیسات مکانیکی بیشتر کاربرد دارند؟

بیشتر دروس تخصصی و اصلی این رشته بر مبنای اصول انتقال حرارت، دینامیک و استاتیک سیالات استوار است. بنابراین، فیزیک دوره دبیرستان و به ویژه مباحث ترمودینامیک، کار و انرژی به طور گسترده‌‌تر تدریس می‌‌شوند. همچنین مبحث دینامیک فیزیک دبیرستان در دروسی نظیر دینامیک و همین‌‌طور مکانیک سیالات استفاده می‌‌شوند.

تصویر تزئینی مطلب رشته تاسیسات مکانیکی

مباحث درس شیمی دبیرستان به ویژه فصول مربوط به انرژی‌‌های نو و همچنین دما و گرما و آنتالپی به طور پیشرفته‌‌تر آموزش داده خواهند شد. این مباحث در دروس ترمودینامیک، مکانیک سیالات، انتقال حرارت و همچنین درس سوخت و احتراق رشته تاسیسات مکانیکی بسط داده می‌‌شوند.

درس‌های حساب دیفرانسیل و انتگرال و حسابان دوره دبیرستان بسیار مورد کاربرد قرار خواهند گرفت. تدریس دروسی نظیر ریاضیات عمومی، ریاضیات کاربردی و همچنین معادلات دیفرانسیل بر اساس اصول حساب و دیفرانسیل وانتگرال دوره دبیرستان ادامه خواهند یافت.

گرایش‌های رشته تاسیسات مکانیکی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

در مقطع کاردانی، علاقه‌‌مندان می‌‌توانند گرایش‌‌های زیر را انتخاب کنند:

در مقطع کاردانی به کارشناسی، علاقه‌‌مندان فقط می‌‌توانند گرایش زیر را انتخاب کنند:

  • مهندسی تکنولوژی تاسیسات حرارتی و برودتی: طراحی کلیه سیستم‌‌های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع، سردخانه‌‌ها، آشنایی با انواع تجهیزات تاسیساتی و هم‌چنین مباحث مربوط به بهره‌‌وری انرژی

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته تاسیسات مکانیکی چه هستند؟

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته تاسیسات مکانیکی به شرح زیر هستند:

فارغ التحصیل رشته تاسیسات مکانیکی در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ‌التحصیل رشته تاسیسات مکانیکی می‌تواند در موارد زیر مشغول به کار شود:

یک مهندس در حال تعمیر (تصویر تزئینی مطلب رشته تاسیسات مکانیکی)
  • طراحی، نظارت و اجرای سیستم‌‌های تصفیه‌‌خانه فاضلاب
  • طراحی، نظارت و اجرای خطوط انتقال نفت و گاز
  • فعالیت در زمینه بهره‌وری وکاهش مصرف انرژی
  • طراحی، نظارت و اجرای تاسیسات پالایشگاهی
  • طراحی، نظارت و اجرای تاسیسات پتروشیمی
  • مهندس ناظر نگهداری سیستم‌‌های تاسیسات حرارتی و برودتی اماکن مسکونی و تجاری
  • طراحی، نظارت و اجرای تاسیسات نیروگاهی
  • طراحی، نظارت و اجرای خطوط انتقال آب شهری و بین شهری

بازار کار رشته تاسیسات مکانیکی به چه صورت است؟

متخصصان این رشته با توجه به تنوع فعالیت‌‌های مرتبط با تخصصشان، همواره می‌‌توانند شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیابند، چرا که تخصص تاسیسات در صنایع مختلف کاربرد دارد. از یک ساختمان مسکونی معمولی تا پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع همواره مجهز به سیستم و تاسیسات مکانیکی هستند که فارغ‌التحصیلان رشته تاسیسات مکانیکی را با بازار نسبتاً بزرگی برای کار مواجه می‌کند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته تاسیسات مکانیکی در داخل ایران چگونه است؟

در مقاطع کارشناسی ارشد ودکتری، در حال حاضر گرایش اختصاصی در زمینه رشته تاسیسات در ایران وجود ندارد و نزدیک‌‌ترین رشته‌‌ها به شرح زیر است:

  • مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی
  • مهندسی سیستم‌‌های انرژی
  • مهندسی انرژی‌‌های تجدیدپذیر
یک پسر نشسته در محوطه سبز دانشگاه

امکان ادامه تحصیل در رشته تاسیسات مکانیکی در خارج از کشور به چه صورت است؟

کشور‌‌هایی نظیر آمریکا، آلمان و ژاپن در زمینه تاسیسات پیشرو هستند. علاوه بر این، در مقاطع بالاتر، گرایش‌های متنوع مرتبط با رشته تاسیسات ارائه می‌شود.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته تاسیسات مکانیکی تا چه میزان نیازهای بازار کار را مرتفع می‌کنند؟

دروس ارائه شده در دانشگاه تا حد زیادی اطلاعات مورد نیاز یک متخصص تاسیسات جهت شروع فعالیت در بازار کار را فراهم می‌‌کند، ولی قطعا دانشجو در حین دوره تحصیل نیازمند مطالعات جانبی و همچنین حضور در پروژه‌ها و کارآموزی جهت افزایش تجربه است.

رشته تاسیسات مکانیکی طیف وسیعی از تخصص‌‌ها را دربر می‌‌گیرد، بنابراین دانشجو نباید فقط به دروس دانشگاهی اکتفا کند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیل تاسیسات مکانیکی به دلیل رشد تکنولوژی باید همواره علم خود را به‌روز نگه دارد.

بر اساس رای ۸۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۴۵ دیدگاه برای «رشته تاسیسات مکانیکی | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم رایگان»

خدا خیرتون استفاده کردم

بنده هم همین شرایط رو دارم. البته دانشجو دکتری ساخت و تولید هستم میخام بدونم میتونم پروانه نظام بگیرم با معادل سازی و پاس کردن دروس جبرانی؟

با سلام و عرض ادب
من میخوام بدونم میشه از رسته تاسیسات مهندس HSEخوند

باسلام
در مقطع کاردانی به کارشناسی می توانید با قبولی در کنکور رشته تاسیسات حرارتی و برودتی، وارد این رشته شوید.

سلام خسته نباشید من خودم کلیه کارهای تاسیسات را به علت اینکه پدرم مهندس تاسیسات هست بلدم ولی رشته دبیرستانم را تجربی زدم که اون موقع علاقه داشتم وسال ۹۵ دیپلم گرفتم حالا می خوام برم دانشگاه آیا می شه مهندسی برق یا تاسیسات مکانیکی بخونم

سلام من دانشجوی ترم 3 کارشناسی تاسیسات مکانیکی هستم
کدوم بخش از دفترچه ارشد مربوط به رشته اصلی و شناور میشه

سلام
میخواستم بدونم که رشته تاسیسات ساختمان با تاسیسات مکانیکی فرق داره یا نه؟

سلام من دیپلم مکانیک خودرو دارم می خواستم دانشگاه مکانیک سیالات بخونم در مقطع کارشناسی . کاردانی مکانیک خودرو بگیرم و بعد کار شناسی تسیسات مکانیکی بخونم بهتر یا برم دانشگاه ازاد مکانیک بخونم

سلام و وقت بخیر معذرت میخام من‌در ثبت نام ازمون وزارت نفت با یه شبه ای مواجه شدم از اونجایی که رشته ی دانشگاهی و مدرک اخذ شده ما مهندسی تکنولوژی تاسیسات حرارتی و برودتی هست و در این آزمون دو رشته ۱. رشته های تاسیسات حرارتی و برودتی ۲ .مهندسی فناوری مکانیک تاسیسات حرارتی و برودتی
میخاستم ببینم باید کدوم رو برای رشته انتخاب کنیم.خیلی ممنون

سلام وقتتون بخیر
من قصد دارم رشته تاسیسات مکانیکی رو برای تحصیل در دبیرستان انتخاب کنم
میخواستم بدونم ریاضیات رشته شبکه و نرم افزار رایانه بیشتر است یا رشته تاسیسات مکانیکی؟

سلام بنده فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی تکنولوژی تاسیسات حرارتی و برودتی هستم میخاستم بدونم که ارشد رو چه رشته ای بخونم که مرتبط با رشتم باشه

باسلام
در مقاطع کارشناسی ارشد ودکتری، در حال حاضر گرایش اختصاصی در زمینه رشته تاسیسات در ایران وجود ندارد و نزدیک‌‌ترین رشته‌‌ها به شرح زیر است:

مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی
مهندسی سیستم‌‌های انرژی
مهندسی انرژی‌‌های تجدیدپذیر

ولی اگر گرفتن پروانه نظام مهندسی براتون مهمه و مدرک کاردانی غیر مرتبط(طبق دستورالعمل نظام مهندسی) دارین، پیشنهاد میکنم مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی را انتخاب کنید.

با سلام وقت بخیر
من دانش آموز سال دوازدهم معماری هستم و میخوام برای دانشگاه رشته مکانیک تاسیسات صنعتی بخونم کنکور ریاضی هم به همین دلیل دادم و و علاقه خاصی به این رشته دارم و مدتی هم در کارخانه تولید دستگاه های تهویه کار کردم
سوالی که از شما دارم اینکه من نمیدونم شرایط این رشته در دانشگاه چجوریه و اینکه ایا این رشته زیر گروه رشته ریاضیه ؟ یعنی من با کنکور باید برم داخل این رشته یا چیز دیگعی و کلا هرکاری که لازم است من به این رشته در دانشگاه بروم رو خیلی ممنون میشم توضیح بدید.🙏

باسلام
در مورد شرایط تحصیل در این رشته متن فوق را مطالعه بفرمایید. ضمنا ورود به این رشته هم از طریق کنکور فنی حرفه ایی و هم رشته ریاضی امکان پذیر می باشد.البته اگر می خواهید لیسانس پیوسته بگیرید کنکور رشته ریاضی را انتخاب نمایید.

سلام وقت بخیر .من قصد تحصیل در کارشناسی تاسیسات حرارتی برودتی دارم در علمی کاربردی سوالم این بود ایا میتونم بعدش پروانه نظام مهندسی بگیرم
ممنون از راهنماییتون

باسلام
بستگی به رشته و گرایش مقطع کاردانی شما داره، اگر رشته کاردانی شما مرتبط است( مطابق دستورالعمل های سازمان نظام مهندسی) بله می توانید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید در غیر اینصورت خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نظام مهندسی مراجعه فرمایید.

سلام آیا میشه بعد از گرفتن کارشناسی تاسیسات، در ارشد زبان خارجه خوند؟

سلام بله

سلام.خسته نباشین. میخواستم بدونم رشته تاسیسات مکانیکی برای امسال سال ۱۴۰۱ کنکور دارد یا بدون کنکور وارد دانشگاه میشویم

باسلام
پذیرش دانشجو در رشته و دانشگاه های مختلف بستگی به نظر دانشگاه یا سازمان مربوطه دارد. لطفا از همان طریق یا از طریق دفترچه انتخاب رشته پیگیری نمایید.

سلام.خسته نباشید
نرم افزار های مربوط به این گرایش معرفی کنید خواهشا.من کارشناسی مکانیک میخونم میخوام این گرایش انتخاب کنم
این گراش تا حدودی به رشته عمران هم مربوط میشه؟توبخش تاسیسات ساختمانی؟

سلام
من مدرک کارشناسی ناپیوسته رشته تاسیسات مکانیکی رو دارم و کاردانی هم حرارت مرکزی و تهویه مطبوع خوندم،آیا میتونم در آزمون طراحی نظام مهندسی شرکت کنم؟؟

سلام، آیا بعد از گرفتن کارشناسی در تاسیسات میشه در رشته مهندسی صنایع ادامه تحصیل داد؟

باسلام
نرم افزارهایی نظیر carrier, fluent, Revit, AutoCAD و… در این رشته بسیار پرکاربرد هستند. همچنین در این رشته بصورت متمرکز تاسیسات مکانیکی تدریس میشه و قابل مقایسه با رشته هایی نظیر عمران نیست.

سلام بنده کاردانی مکانیک صنایع دارم در صورت اخذ کارشناسی ناپیوسته تاسیسات مکانیکی میتونم پروانه نظام مهندسی بگیرم ؟

اخذ پروانه نظام مهندسی در مقطع کارشناسی ناپیوسته تاسیسات با فوق دیپلم نامرتبط ممکن نیست مگر اینکه کارشناسی ارشد مکانیک تبدیل انژی بگیرید. البته ممکن است هر سال دستورالعمل های نظام مهندسی تغییرکند.پیشنهاد میکنیم جدید ترین دستورالعمل ها رو از خود نظام مهندسی استعلام بگیرید بعد اقدام کنید.

با سلام من رشته تجربی بودم و کاردانی شبمی کاربردی دارم میتونم کارشناسی ناپیوسته تاسیسات بگیرم؟

سلام
بله شما می توانید از طریق کنکور کاردانی به کارشناسی وارد رشته ناپیوسته تاسیسات بشین ولی برای اخذ پروانه نظام مهندسی احتمالا باید مدرک ارشد مکانیک( گرایش تبدیل انرژی) بگیرین. پیشنهاد میکنم اگه پروانه نظام مهندسی براتون مهمه حتما قبل از انتخاب این رشته از سازمان نظام مهندسی استعلام بگیرین.

با سلام . من فوق دیپلم عمران دارم و لیسانس مهندسی فن اوری مکانیک تاسیسات حرارتی و برودتی . ایا می توانم پروانه نظام مهندسی بگیرم یا نه ؟ کارشناسی رسمی دادگتری چطور؟

باسلام
اخذ پروانه نظام مهندسی در مقطع کارشناسی ناپیوسته تاسیسات با فوق دیپلم نامرتبط (مثل عمران) ممکن نیست مگر اینکه کارشناسی ارشد مکانیک تبدیل انژی بگیرید. البته ممکن است هر سال دستورالعمل های نظام مهندسی تغییرکند.پیشنهاد میکنیم جدید ترین دستورالعمل ها رو از خود نظام مهندسی استعلام بگیرید بعد اقدام کنید.

سلام بنده لیسانس تاسیسات هستم نمی دونم از چه زمینه ای شروع کنم میشه راهنمایی کنید؟

سلام
وقت بخیر
برای اپلای تحصیلی کدوم گرایش تاسیسات خوب است و با چه مدرکی راحت می توانم اپلای گرفت و ایا کشور آمریکا یا کانادا واسه تاسیسات مکانیکی اپلای دارند و بهترین دانشگاه هایی رشته تاسیسات مکانیکی ایران

باسلام
قطعا علاقه شخصی شما در انتخاب زمینه تاسیساتی شما مهم است ولی پیشنهاد میکنم با توجه به بازار محل سکونت خودتان تصمیم گیری نمایید.

سلام
وقت بخیر
من مدرک کارشناسی مکانیک گرایش ساخت و تولید دارم اگر ارشد تبدیل و انرژی بخونم نهایتا میتونم عضو نظام مهندسی بشم ( با توجه به اینکه برای اخذ ارشد باید پیشنیاز دروس سیالات را هم بخونم)
اگر بله، شرایطش را هم بی زحمت توضیح بدین
میخوام ببینم می ارزه ارشد بگیرم یا برم کارشناسی بگیرم

سلام میخواستم فرق بین رشته مکانیک تاسیسات صنعتی با رشته تاسیسات مکانیکی بدونم آیا رشته مکانیک تاسیسات صنعتی مرتبط به آب و فاضلاب که محل کارم هست میشه

سلام
بنده شاغل در اداره گاز دیپلم کاردانش برنامه نویسی کامپیوتر هستم . میخواهم فوق دیپلم و بعد لیسانس بگیرم . نمیدونم چه رشته ای بخونم که مرتبط باشه؟

سلام من کاردانی نقشه کشی صنعتی دارم و کارشناسی ناپیوسته مکانیک با گرایش ساخت و تولید قالبسازی فارغ التحصیل شدم الان میتونم توی رشته تاسیسات حرارتی و برودتی در مقطع کارشناسی وارد بشم و پروانه بگیرم؟

سلام رشته تاسیسات صنعتی زیر مجموعه رشته تاسیسات مکانیکی است که شامل مباحث مربوط به آب وفاضلاب هم می شود.

رشته ی مکانیک تاسیسات صنعتی یکی از رشته های دانشگاه های علمی و کاربردی است که در واقع زیر مجموعه تاسیسات مکانیکی می باشد. رشته تاسیسات صنعتی شامل موارد زیر است:
– شناسایی سیستم های مکانیکی و تهویه مطبوع
– توانایی اجرا،تعمیر و نگهداری سیستم های تاسیساتی مثل سیستم آب و فاضلاب

با سلام
بنده فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی هستم و به دروس ترمودینامیک و سیالات و حرارت مسلط هستم. آیا میتوانم در رشته مهندسی تاسیسات مکانیکی در نظام مهندسی شرکت کنم؟
لطفاً راهنمایی فرمایید. ممنونم

سلام
در حال حاضر برای رشته های غیر مرتبط نظیر شیمی، امکان اخذ پروانه نظام مهندسی رشته تاسیسات وجود ندارد.حتی برای کسانی که مدرک کارشناسی ناپیوسته تاسیسات و کاردانی غیر مرتبط دارند نیز این امکان وجود ندارد، ولی پیشنهاد میکنم هر سال موقع ثبت نام این آزمون، از سازمان نظام مهندسی استعلام بگیرید زیرا امکان تغییر در رشته ها یا گرایشات قابل قبول وجود دارد.

سلام برای رشته تاسیسات من با معدل ۱۳ میتونم برم

سلام قطعا میتونین در این رشته تحصیل کنید ولی با توجه به اینکه دروسی مثل ریاضیات و مکانیک در این رشته تدریس میشه، شما حتما باید وقت بیشتری برای تقویت در این دورس بذارین.

عرض سلام و احترام
بنده فارغ التحصيل كارشناسي مكانيك تكنولوژي خودرو هستم آيا ميتونم رشته تأسيسات مكانيكي را بخونم

باسلام
برای مقطع کارشناسی رشته تاسیسات مکانیکی،شما می توانید با مطالعه برخی دروس تخصصی به شرط قبولی در کنکور مربوطه،وارد این رشته شوید.فقط توجه داشته باشید اگر در مقطع کاردانی به کارشناسی وارد رشته تاسیسات شوید نمی توانید پروانه نظام مهندسی دریافت کنید مگر اینکه فوق لیسانس مکانیک هم کسب کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *