بهترین کتاب های توسعه فردی که باید خواند – معرفی ۲۴ کتاب عالی

۳۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۹ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
بهترین کتاب های توسعه فردی که باید خواند – معرفی ۲۴ کتاب عالی

«توسعه فردی یا توسعه شخصی» (Personal Development) سفری هیجان‌انگیز و مادام‌العمر است. سفری که در آن خود را بهتر می‌شناسید، عزت‌نفس بیشتری پیدا می‌کنید، مهارت‌های خود را در زندگی شخصی، روابط عاطفی و شغلی ارتقا می‌دهید و سریع‌تر به اهدافی که تعیین کرده‌اید، می‌رسید. مطالعه کتاب‌های این حوزه، یکی از روش‌های موثر قدم گذاشتن در مسیر پرفراز و نشیب توسعه فردی است ولی پیدا کردن منابع مناسبی که هم با سلیقه شما همخوانی داشته باشد و هم نتوان آن را به «روانشناسی زرد» (Pop Psychology) مرتبط دانست، چندان آسان نیست. به همین دلیل موضوع اصلی این بلاگ‌پست از مجله فرادرس، معرفی بهترین کتاب های توسعه فردی است و در مورد هر کتاب سعی کرده‌‌ایم نکات کلیدی آن را نیز بیان کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

در گام اول، بهترین کتاب‌های توسعه شخصی حوزه خودشناسی را معرفی می‌کنیم. در ادامه سپس به سراغ معرفی جدیدترین کتاب‌های حوزه بهره‌وری و مدیریت زمان می‌رویم. در گام بعدی، نام چند کتاب معتبر در زمینه بهبود روابط عاطفی و اجتماعی و حوزه اضطراب و افسردگی را بیان می‌کنیم. سپس در یک دسته‌بندی جداگانه چند کتاب توسعه فردی ویژه نوجوانان را بررسی می‌کنیم. همچنین در صورت ترجمه شدن کتاب به زبان فارسی، بهترین ترجمه‌های آن را نیز معرفی کرده‌ایم.

بهترین کتاب های توسعه فردی در یک نگاه

اگر به دنیای اطراف نگاه کنید، خواهید دید که تقریبا همه افراد در فکر رشد و توسعه فردی خود هستند. بعضی ترجیح می‌دهند با تجربه کردن به رشد شخصی برسند و بعضی دیگر با شرکت در دوره‌های آموزشی و معاشرت با افراد موفق یا دیدن ویدیو‌های آموزشی به این هدف دست پیدا می‌کنند. رشد و توسعه شخصی با مطالعه کتاب‌های حوزه توسعه فردی نیز امکان‌پذیر است و مطالعه کتاب احتمالا روش مقرون‌به‌صرفه‌تر و اثربخش‌تری برای بسیاری از ما باشد.

شروع این سفر هیجان‌انگیز را پیشنهاد می‌کنیم با مشاهده مجموعه فیلم آموزش توسعه مهارت فردی در فرادرس آغاز کنید. لینک این مجموعه فیلم در زیر قرار گرفته است.

در جدول زیر، نام و نویسنده بهترین کتاب های توسعه فردی را آورده‌ایم تا در یک نگاه کتاب بتوانید همه آن‌ها را ببینید:

موضوع اصلی توسعه فردینام کتاب
خودشناسی و خودآگاهیطرز فکر
خودشناسی
بینش یا خودآگاهی
ایگو دشمن شماست
موهبت کامل نبودن
چرا تا به حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟
همان شو که هستی
تمرکز و بهره‌وریکار عمیق
اصل‌گرایی
چک‌لیست
Feel Good Productivity
عادت‌های اتمی
روابط بین فردیHow to Win Friends and Influence People
پنج زبان عشق
چگونه در روابط بزرگسال باشیم؟
Better Small Talk
مدیریت و کنترل اضطرابپیوند دوباره با جوهره خویشتن
دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم
بدن فراموش نمی‌کند
توسعه فردی نوجوانانایکیگای برای نوجوانان
۷ عادت نوجوانان موفق
انسان در جستجوی معنا
شجاعت مطلوب نبودن
تفکر سریع و کند

در ادامه با دسته‌بندی این کتاب‌ها بر اساس موضوع اصلی آن‌ها، هرکدام را معرفی می‌کنیم. به این نکته هم اشاره کنیم که نیازی نیست همه کتاب های توسعه فردی را بخواهید تا به فرد بهتری تبدیل شوید. به جای این کار، مشکلی را که به دنبال راه‌حل آن هستید یا حوزه‌ای که می‌خواهید آن را در خودتان بهبود دهید، پیدا کنید و مستقیم به سراغ منابع آن حوزه بروید.

برای شروع، بهترین کتاب های توسعه فردی در مورد خودشناسی را معرفی کرده‌ایم. پس اگر به دنبال شناخت بهتر خودتان هستید، مطالعه این کتاب‌ها قطعا برای شما مفید خواهد بود.

کتاب های توسعه فردی برای خودشناسی

اولین گام در مسیر توسعه فردی، تقویت مهارت «خودشناسی» (Self-knowledge) و «خودآگاهی» (Self-awareness) است. در مسیر خودشناسی، زمانی را به تفکر در مورد افکار و احساساتی که دارید اختصاص می‌دهید و به دلیل اصلی رفتارهایتان فکر می‌کنید. کتاب‌هایی که در فهرست زیر آورده‌ایم، به شما در مسیر خودشناسی کمک می‌کنند. فیلم آموزش خودشناسی و ساخت نگرش نو در فرادرس نیز در طی کردن هرچه بهتر مسیر شناخت خود به شما کمک می‌کند. لینک این فیلم در زیر قرار گرفته است:

  • کتاب «طرز فکر»
  • کتاب «خودشناسی»
  • کتاب «بینش»
  • کتاب «ایگو دشمن من است»
  • کتاب «موهبت کامل نبودن»
  • کتاب «چرا تا به حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟»
  • کتاب «همان شو که هستی»

در ادامه هرکدام از این کتاب‌ها را با نگاهی دقیق‌تر معرفی می‌کنیم.

۱. کتاب «طرز فکر»

کتاب «طرز فکر» با نام اصلی «Mindset: The New Psychology of Success» توسط دکتر «کارول دوک» با ایده اصلی نقش باور‌های ذهنی انسان‌ها در میزان موفقیت آن‌ها نوشته شده است. شاید مهم‌ترین گام در مسیر توسعه فرد، آشنایی با طرز فکر و مدل ذهنی فردی باشد که روی تمام رفتارها و تصمیم‌گیری‌های خود او در زندگی اثرگذار است. نویسنده در این کتاب با لحنی ساده و روان، دو نوع «طرز فکر ثابت» (Fixed Mindset) و «طرز فکر رشد» (Growth Mindset) را در زمان مواجه شدن با رویدادهای زندگی معرفی می‌کند.

جلد کتاب Mindset نوشته کارول دوک - بهترین کتاب های توسعه فردی

او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که موفقیت ما در عرصه‌های مختلف زندگی، فقط به خاطر توانایی‌ها یا استعدادهایمان نیست بلکه بیشتر به این موضوع بستگی دارد که با چه طرز فکری به اهداف و آرزوهای خود نگاه می‌کنیم. نکات جالب این کتاب عبارت‌اند از:

  • در طرز فکر ثابت، هوش و توانایی ما ثابت است، از چالش‌ها دوری می‌کنیم و خیلی سریع تسلیم می‌شویم در نتیجه موفقیت در یک حوزه را وابسته به داشتن استعداد و توانایی در آن حوزه می‌دانیم.
  • در طرز فکر رشدی، هوش و توانایی ما قابل ارتقا است، چیزهای جدیدی را امتحان می‌کنیم، از اشتباهاتمان درس می‌گیریم و چالش‌ها را در آغوش می‌کشیم.
  • برای تبدیل طرز فکر ثابت به رشدی، در گام اول باید تعریف خود را از موفقیت در رفتار، کسب و کار، روابط عاطفی، تربیت فرزند و تحصیلات تغییر دهیم.

ازجمله ترجمه‌های محبوب این کتاب هم می‌توان به «شهلا ثریا صفت» از نشر نوین و «نازنین فیروزی» از نشر میلکان اشاره کرد و خواندن آن برای موفقیت در زندگی فردی و کسب و کار و هدایت بهتر مجموعه مفید است چون با رویکردی متفاوت به مفهوم موفقیت می‌پردازد.

جلد کتاب طرز فکر از نشر نوین - بهترین کتاب های توسعه فردی

۲. کتاب «خودشناسی»

کتاب «خودشناسی» با نام اصلی «Self-Knowledge» توسط مدرس فلسفه «آلن دوباتن» نوشته شده و یکی از کتاب‌های مجموعه «مدرسه زندگی» (The School of Life) است. ایده اصلی این کتاب، شناخت خود برای داشتن زندگی بهتر است. نویسنده در این کتاب به این نکته می‌پردازد که بی‌خبری و عدم شناخت خود باعث می‌شود تصمیمات نادرستی در زندگی بگیریم و در زمان درست به ارزیابی استعدادها و توانایی‌های خود نپردازیم. کتاب با بیانی جذاب به رفع مشکل خودسرزنش‌گری و ارائه راهکارهایی برای زندگی بهتر از طریق شناخت ویژگی‌‌های خود می‌پردازد.

جلد کتاب Self-knowledge اثر آلن دوباتن - فهرست بهترین کتاب های توسعه فردی

ازجمله نکات مهم این کتاب می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • فشارهای اجتماعی و ایده‌آل‌های فرهنگی در اغلب موارد باعث می‌شوند خودمان را با دیگران مقایسه کنیم و این موضوع حس ناکافی بودن ما را تشدید می‌کند.
  • پذیرش نقص‌هایی که داریم، در دنیایی که وسواس‌گونه به‌دنبال موفقیت و رسیدن به کمال است، هم رهایی‌بخش و هم نیروبخش است.

آلن دوباتن را در ایران بیشتر با کتاب‌هایی مانند تسلی‌بخش‌های فلسفه و جستارهایی در باب عشق می‌شناسند. کتاب Self-Knowledge نیز با ترجمه «محمد هادی حاجی بیگلو» توسط نشر کتاب سرای نیک و ترجمه «علی معتمدی» در نشر رخداد کویر به فارسی برگردانده شده است.

جلد کتاب خودشناسی از آلن دوباتن ترجمه بیگلو

۳. کتاب «بینش» یا «خودآگاهی»

«بینش» یا «خودآگاهی» (Insight) نام کتابی از «تاشا اوریک» (Tasha Eurich) است که با استفاده از مثال‌هایی از زندگی روزمره و تحقیقات واقعی، اهمیت خودآگاهی را در زندگی شخصی و شغلی افراد بیان و موانعی را که ممکن است در مسیر خودآگاهی با آن‌ها روبه‌رو شوید، معرفی می‌کند. ازجمله نکات کلیدی این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با هفت نوع اصلی خودآگاهی
  • معرفی موانع موجود در مسیر خودآگاهی
  • آشنایی با تله‌های پنهان مراجعه به درمانگر و ژورنال‌نویسی
  • معرفی عادات بهبوددهنده خودآگاهی
  • ارائه راهکارهایی برای برخورد درست با افراد متوهم
  • آشنایی با روش‌های سالم دریافت و پاسخ‌گویی به بازخوردها
جلد کتاب Insight نوشته تاشا اوریک - بهترین کتاب های توسعه فردی

داستان‌سرایی جذاب این کتاب آن را به گزینه مناسبی برای افرادی تبدیل می‌کند که در ابتدای مسیر خودآگاهی هستند با این وجود شواهد و نتایج تحقیقات علمی باعث می‌شود این کتاب برای افرادی که در میانه راه هستند هم خواندنی باشد.

۴. کتاب «ایگو دشمن شماست»

کتاب «ایگو دشمن شماست» (Ego Is The Enemy) نوشته «رایان هالیدی» (Ryan Holiday) به شما کمک می‌کند خود وجودی‌تان را بهتر بشناسید. ایگو سطح دوم شخصیت هر انسانی است که بعد از مشاهده وقایع، واکنش‌های عاطفی شما را کنترل می‌کند.

رایان هالیدی در این کتاب به بررسی دقیق طبیعت مخرب ایگو می‌پردازد و دلایل کاهش سرعت رشد شخصی را بیان می‌‌کند. با مطالعه این کتاب با استراتژی‌‌های کاربردی برای غلبه بر ایگو و دستیابی به موفقیت در تمام جنبه‌های زندگی آشنا می‌شوید.

کتاب Ego is the enemy نوشته رایان هالیدی - بهترین کتاب های توسعه فردی

این کتاب با همین نام توسط انتشارات آموخته و ترجمه شایان تقی‌نژاد منتشر شده است.

کتاب ایگو دشمن است نشر آموخته

۵. کتاب «موهبت کامل نبودن»

کتاب «موهبت کامل نبودن» (The Gifts of Imperfections) اثر «برنه براون» (Brene Brown) با ارائه راهکارهای عملی به شما یاد می‌دهد چگونه خودتان را همان‌طور که هستید دوست داشته باشید و انتظارات غیر‌واقع‌بینانه‌ای نسبت به خودتان نداشته باشید. در حقیقت این کتاب به مخاطبان یاد می‌دهد خود را با توجه به انتظارات سازگار نکنند بلکه نقص‌ها و کاستی‌های خود را نیز بپذیرند و از صمیم قلب زندگی کنند.

فیلم آموزش رایگان شناخت کمال‌گرایی و بیمارهای ناشی از آن در فرادرس، نقطه شروع بسیار خوبی برای درمان کمال‌گرایی است. لینک این فیلم در زیر قرار گرفته است.

شجاعت، شفقت و پیوند در کنار قدرت عشق به زندگی و حس تعلق و کافی بودن از اصلی‌ترین مراحل این مسیر هستند.

کتاب The Gifts of Imperfections نوشته برنه براون - بهترین کتاب های توسعه فردی

کتاب در مسیری ۱۰ مرحله‌ای به شما کمک می‌کند خود واقعی‌تان را در آغوش بکشید. چند مورد از این مراحل عبارت‌اند از:

  1. توسعه و رشد «اصالت و واقعی بودن» (Authenticity): یادگیری بی‌توجهی به نظر دیگران
  2. توسعه «خود شفقتی» (Self-Compassion): رها کردن کمال‌گرایی
  3. بهبود «روحیه سرسختی» (Resilient Spirit): رهایی از حس بهت‌زدگی، انفعال و ضعف نشان دادن
  4. توسعه «قدرشناسی و لذت» (Gratitude & Joy): رهایی از حس فقدان و ترس از تاریکی

این کتاب توسط انتشارات مختلفی به چاپ رسیده که ازجمله آن‌ها می‌توان به نشر دایره و ترجمه اصغر اندرودی، نشر آرایان و ترجمه غلامسحسین علی مازندرانی اشاره کرد.

کتاب موهبت کامل نبودن نشر آرایان - بهترین کتاب های توسعه فردی

۶. کتاب «چرا تا به حال کسی این‌ها را به من نگفته بود؟»

کتاب «چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود» (Why Has Nobody Told Me This Before) نوشته دکتر «جولی اسمیت» (Julie Smith) رواندرمانگر و نویسنده آمریکایی است. دکتر اسمیت در این کتاب به زبان بسیار ساده و صمیمی راهکارهای عملی را برای رفتار کردن در موقعیت‌های مختلف زندگی به خوانندگان ارائه می‌کند. در فصل‌های مختلف این کتاب می‌توانید توصیه‌های مربوط به مشکلات و رویدادهای مختلف زندگی را از مدیریت انواع اضطراب، روبه‌رو شدن با انتقادات، جنگیدن با خستگی روحی تا بهبود اعتماد به نفس، افزایش انگیزه و یادگیری بخشش خود ببینید.

کتاب why nobody has told me before نوشته جولی اسمیت - بهترین کتاب های توسعه فردی

از جمله نکات کلیدی این کتاب هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با عملکرد ذهن و روان
  • آشنایی با مفهوم بدخلقی
  • شناخت احساسات مختلف و نحوه تجربه کردن آن‌ها
  • تکنیک‌هایی برای تبدیل کردن روزهای بد به روزهای خوب
  • روش‌های بهبود حالات روزانه

این کتاب در ایران توسط نشر میلکان و با ترجمه آرزو شنطیائی و نشر مون به ترجمه کمال خسروی به چاپ رسیده است.

کتاب چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود نشر میلکان

۷. کتاب «همان شو که هستی»

کتاب «همان شو که هستی» نوشته «آلن واتس» (Alan Watts) نویسنده و سخنران آمریکایی است که بخش زیادی از شهرت او به‌دلیل تفسیر فلسفه بودا، هندو و تائو برای جامعه غربی است. او در این کتاب که یک اثر کلاسیک در حوزه خودشناسی محسوب می‌شود، در مورد اهمیت شناخت و آگاهی از خود صحبت می‌کند و از فلسفه‌های غربی و شرقی برای پرده برداشتن از جوهره وجودی انسان کمک می‌‌گیرد.

واتس در این کتاب به این نکته اشاره می‌کند که واقعیت وجودی ما شامل تمام جنبه‌های زندگی است، به دستاوردها محدود نیست و برای رسیدن به خود و جوهره واقعی باید ارزش ذاتی چیزهای ساده و کوچک زندگی را نیز بشناسیم.

جلد کتاب become what you are book cover - بهترین کتاب های توسعه فردی

این کتاب با همین نام توسط انتشارات فلسفه و ترجمه کامران بهمنی و توسط انتشارات نگاه معاصر و ترجمه گروهی از مترجمان در ایران به چاپ رسیده است.

کتاب همان شو که هستی نشر نگاه معاصر

تا این بخش، بهترین کتاب های توسعه فردی در حوزه خودشناسی و خودآگاهی را معرفی کرده‌ایم. همچنین در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور کامل در مورد موانع و چالش‌‌هایی را که ممکن است در مسیر خودشناسی و آگاهی از خود با آن‌ها مواجه شوید، معرفی کرده‌ایم:

در ادامه، به‌سراغ معرفی بهترین کتاب های توسعه فردی در حوزه‌های تمرکز، روابط بین افراد و اضطراب می‌رویم. اما قبل از آن، یک مسیر آموزشی با دوره‌های فرادرس برای خودشناسی معرفی می‌‌کنیم.

چگونه با فرادرس خود را بهتر و بیشتر بشناسیم؟

خودشناسی اولین گام در نقشه راه توسعه فردی و به‌معنای شناخت عمیق از توانایی‌ها، ضعف‌ها، ارزش‌ها و اهداف است. هرچه خودمان را بهتر شناسیم، می‌توانیم تصمیمات بهتری بگیریم و با انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهدافی که در زندگی داریم، برنامه‌ریزی کنیم. البته خودشناسی فرایندی یک شبه نیست و از مراحل مختلفی تشکیل شده است که اصلی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تأمل و خوداندیشی
  • ارزیابی ارزش‌ها
  • شناسایی توانایی‌ها و ضعف‌ها
  • تعیین اهداف و تلاش برای آن‌ها
  • دریافت بازخورد از دیگران
  • پذیرش و انعطاف‌پذیری
  • مراقبت از خود
  • یادگیری مداوم

این فرایند پویا و همیشگی را نیاز است به‌‌طور مستمر ادامه دهید تا هر روز نکات جدیدی را در مورد خودتان کشف کنید. فرادرس نیز فیلم‌های آموزشی متعددی را در حوزه توسعه فردی و خودشناسی تهیه و منتشر کرده که برای آشنایی عمیق‌تر با اصول خودیاری پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را ببینید. در فهرست زیر به نام چند مورد از این فیلم‌ها اشاره کرده‌ایم:

مجموعه فیلم آموزش توسعه فردی فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش توسعه فردی فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

البته فیلم‌های بالا فقط چند مورد از آموزش‌های کاربردی فرادرس در حوزه توسعه فردی و خودیاری هستند و برای دسترسی به آموزش‌های متنوع‌تر، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه مجموعه‌های آموزشی زیر دیدن کنید:

در ادامه، بهترین کتاب های توسعه فردی برای تمرکز و بهره‌وری را معرفی می‌کنیم.

کتاب توسعه شخصی برای تمرکز و بهره وری

بخش بزرگ و مهمی از حوزه توسعه فردی به افزایش بهره‌وری و تقویت مهارت مدیریت زمان مربوط است چرا که با تقویت این مهارت، می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتری برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید و تعادل بهتری بین زندگی و کار خود ایجاد کنید. در فهرست زیر چند کتاب مفید برای این حوزه را معرفی کرده‌ایم. برای بهبود قدرت تمرکز و تقویت ذهن در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش افزایش تمرکز و تقویت حافظه در فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن نیز در ادامه قرار گرفته است.

  • کتاب «کار عمیق»
  • کتاب «اصل‌گرایی»
  • کتاب «چک‌لیست»
  • کتاب «Feel Good Productivity»
  • کتاب «عادت‌‌های اتمی»

در ادامه هرکدام از این کتاب‌ها را بیشتر معرفی می‌کنیم.

۸. کتاب «کار عمیق»

کتاب «کار عمیق: قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته» (Deep Work) نوشته «کال نیوپرت» (Carl Newport) یکی از مشهورترین کتاب‌ها در زمینه افزایش و بهبود تمرکز است. نویسنده در این کتاب، کار عمیق را به‌عنوان فعالیت‌های حرفه‌ای تعریف می‌کند که در موقعیت‌هایی با تمرکز کامل و به دور از حواس‌پرتی انجام می‌شوند. نویسنده، «کار عمیق» را به‌صورت تلاش بی‌وقفه و بدون حواس‌پرتی توسط فرد، تعریف می‌کند.

با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید که چطور با انجام کار عمیق و متمرکز، ارزش‌های جدید خلق کنید و مهارت‌های خود را ارتقا دهید. نیوپرت در بخش‌های مختلف کتاب استراتژی‌هایی را برای به دست آوردن دوباره تمرکز در محیط‌های پر از حواس‌پرتی معرفی می‌کند تا به این ترتیب ذهن شلوغ و پرهیاهوی خود را به محلی شفاف تبدیل کنید.

جلد کتاب deep work نوشته carl newport - بهترین کتاب های توسعه فردی

این کتاب در ایران توسط انتشارات مختلفی چاپ شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به نشر میلکان و ترجمه احسان قراخانی و نشر نوین و ترجمه ناهید ملکی اشاره کرد.

کتاب کار عمیق نشر نوین

۹. کتاب «اصل گرایی»

کتاب «اصل‌گرایی: جستجوی قاعده‌مند بایسته‌ها» (Essentialism) نوشته «گرگ مک کیون» (Greg McKeown) با کمی تفاوت دیدگاه نسبت به کتاب‌های دیگر این حوزه به این نکته می‌پردازد که اصل‌گرایی در مورد این نیست که چطور کارهای بیشتری انجام دهیم بلکه در مورد این است که چطور کارهای درست را بهتر و با بهره‌وری بالاتری انجام دهیم. این کتاب روش‌هایی را برای غرق شدن در دنیای اصل‌گرایی، مهارت پیدا کردن در مدیریت زمان و اختصاص انرژی روی کارهای ضروری معرفی می‌کند.

جلد کتاب essentialism نوشته greg mackeown - بهترین کتاب های توسعه فردی

این کتاب به نام اصل‌گرایی توسط انتشارات آموخته و ترجمه گروهی از مترجمان و نشر میلکان به ترجمه آرمان نصیری به چاپ رسیده است.

کتاب اصل گرایی نشر میلکان

۱۰. کتاب «چک لیست»

کتاب «چک لیست» (The Checklist Manifesto) اثر نویسنده و جراح هندی‌تبار «آتول گنده» (Atul Gawande) است. نویسنده در این کتاب به بیان اهمیت و نحوه استفاده از یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های افزایش بهره‌وری و مدیریت زمان یعنی نوشتن چک‌لیست می‌پردازد. او در این کتاب با داستان‌سرایی به توضیح این موضوع می‌پردازد که چطور تهیه چک‌لیست وظایف و کارها باعث ترغیب افراد به انجام کار و افزایش بهره‌وری آن‌ها می‌شود.

جلد کتاب the checklist manifesto نوشته atul gawande - بهترین کتاب های توسعه فردی

خوبی و مزیت بزرگ این کتاب در آن است که با مطالعه آن می‌توانید بدون پیچیدگی خاص یا بهره گرفتن از متدولوژی‌های خاص مدیریت زمان، روش ساده و آسانی را برای انجام وظایف در حوزه‌های مختلف یاد بگیرید. برای یادگیری اصولی تکنیک‌های مدیریت زمان نیز پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش مهارت مدیریت زمان جهت بهره‌وری شخصی و حرفه‌ای در فرادرس را مشاهده کنید.

نشر نوین این کتاب را با عنوان «چک‌لیست: چطور کارها را درست انجام دهیم» به ترجمه مریم شبیری به چاپ رسانده است.

کتاب چک لیست : چطور کارها را بهتر انجام دهیم از نشر نوین

۱۱. کتاب «Feel Good Productivity»

اگر اهل دیدن ویدیوهای توسعه فردی باشید، احتمالا کانال «Ali Abdaal» را در یوتیوب بشناسید. این بلاگر، پادکستر و نویسنده حوزه توسعه فردی و بهره‌وری، در سال ۲۰۲۳ کتابی به نام «Feel Good Productivity» منتشر کرده است. او در این کتاب راز مهم بهره‌وری را در لذت‌بخش کردن کار معرفی می‌کند.

نویسنده برای توضیح بهتر نکات از مفاهیمی مانند «انرژی‌بخش‌ها» (Energizers)، «مسدودکننده‌ها» (Blockers) و «تقویت‌کننده‌ها» (Sustainers) نام می‌برد. کتاب با استفاده از مثال‌های عملی و بینش‌های واقعی به خوانندگان کمک می‌کند شادتر باشند و در مدت زمان کوتاه‌تری به خواسته‌های خود برسند.

جلد کتاب feel good productivity نوشته ali abdaal - بهترین کتاب های توسعه فردی

این کتاب از جدیدترین‌‌های حوزه مدیریت زمان و بهره‌وری است و ایده‌های نویی را در این زمینه به شما معرفی می‌کند.

۱۲. کتاب «عادت های اتمی»

کتاب «عادت‌های اتمی» (Atomic Habits) نوشته «جیمز کلیر» (James Clear) یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است که به بیشتر از ۵۰ زبان دنیا ترجمه شده است. جیمز کلیر نویسنده، سخنران و کارآفرین آمریکایی در کتاب عادت‌‌های اتمی، در چهار مرحله به شما نشان می‌دهد چگونه با ایجاد روتین‌های ساده، روزانه و روبه‌‌رشد می‌توانید با گذشت زمان تغییرات بزرگی در زندگی خود ایجاد کنید.

جلد کتاب atomic habits نوشته James Clear - بهترین کتاب های توسعه فردی

اگر به دنبال یک راهنمای جامع و در عین حال عملی برای ایجاد عادت‌های خوب و شکستن عادت‌های بد هستید، این کتاب بهترین گزینه برای شما است. ازجمله نکات کلیدی این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هربار که به انجام کاری یا چیزی عادت می‌‌کنیم در واقع الگویی با چهار مرحله را ایجاد می‌کنیم: نشانه، میل، پاسخ و پاداش.
  • برای ایجاد عادات جدید باید آن‌ها را واضح، جذاب، آسان و رضایت‌بخش برای خود تعریف کنیم.
  • برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت در مسیر ایجاد عادت‌های جدید می‌توانیم از ردیاب‌های عادت (Habit Tracker) استفاده کنیم.

کتاب Atomic Habits با همین نام توسط انتشارات نوین و ترجمه هادی بهمنی به چاپ رسیده است.

کتاب عادت های اتمی نشر نوین - بهترین کتاب های توسعه فردی

در بخش بعدی، با بهترین کتاب های توسعه فردی برای بهبود روابط بین افراد اشاره کرده‌ایم.

معرفی کتاب توسعه فردی برای بهبود روابط

انسان موجودی اجتماعی است و باید بتواند در محیط‌های مختلف با دیگران ارتباط‌های سازنده و موثر برقرار کند. کتاب های توسعه فردی در حوزه روابط به ایجاد ارتباط موثر با اعضای خانواده، دوستان و همکاران شما کمک می‌‌کند و می‌توانید درک بهتر و عمیق‌تری نسبj به احساسات آن‌ها پیدا کنید.

در فهرست زیر به بهترین کتاب های توسعه فردی در حوزه بهبود روابط اشاره کرده‌‌ایم:

  • کتاب How to Win Friends and Influence People
  • کتاب «پنج زبان عشق» (The Five Love Language)
  • کتاب «چگونه در روابط بزرگسال باشیم» (How To Be An Adult In Relationships)
  • کتاب Better Small Talk

در ادامه در مورد نکات مهم این کتاب‌ها توضیح می‌دهیم. قبل از آن توصیه می‌کنیم برای بهبود روابط با دیگران، فیلم آموزش سواد عاطفی در فرادرس را مشاهده کنید.

۱۳. کتاب «How to Win Friends and Influence People»

کتاب «How to Win Friends and Influence People» به نویسندگی «دیل کارنگی» (Dale Carnegie) با اصول بی‌شماری به شما یاد می‌دهد چگونه در ارتباط با دیگران فردی دوست‌داشتنی باشید، روابط خود را با دیگران به‌خوبی مدیریت کنید، موافقت دیگران را جلب کنید و بدون مزاحم به نظر رسیدن کاری کنید تا دیگران رفتار خود را تغییر دهند. در فهرست زیر به چند مورد از نکات کلیدی این کتاب اشاره کرده‌ایم:

  • ایجاد تأثیر اولیه روی افراد با لبخند زدن
  • جذاب بودن برای دیگران با صحبت کردن در مورد خودشان با آن‌ها
  • راضی کردن دیگران و ترغیب کردن آن‌ها به دادن جواب مثبت
کتاب How to win friends and influence people

۱۴. کتاب «پنج زبان عشق»

کتاب «پنج زبان عشق» به نویسندگی «گری چاپمن» (Gary Chapman) به‌طور ویژه برای بهبود روابط بین زوج‌ها نوشته شده است و به آن‌ها یاد می‌دهد چگونه با شناخت روش منحصربه‌فرد احساس عشق طرف مقابل خود، عشق و رابطه عاطفی خود را بادوام کنند.

جلد کتاب 5 languages of love

از نکات کلیدی این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری و حفط ارتباط با طرف مقابل، کلید اصلی پختگی و دوام رابطه است.
  • افراد به پنج روش مختلف عشق‌ورزی می‌کنند یا عشق خود را به دیگران نشان می‌دهند.
  • زبان عشق خود و طرف مقابل را یاد بگیرید تا صمیمیت خود را با او عمیق‌تر کنید.

۱۵. کتاب «چگونه در روابط بزرگسال باشیم؟»

کتاب «چگونه در روابط بزرگسال باشیم: پنج کلید برای دوست داشتن هوشیارانه» نوشته «دیوید ریکو» (David Richo) به بررسی دقیق پیچیدگی‌های روابط بین بزرگسالان می‌پردازد و توصیه‌های کاربردی برای بهبود روابط ارائه می‌کند. نویسنده این کتاب که در حرفه روانپزشکی فعالیت می‌کند، با ترکیب فلسفه بودا با روانشناسی و آوردن مثال‌هایی از روابط واقعی افراد، مفهوم بالغ بودن در روابط و عشق‌ورزی هوشیارانه را در قالب پنج اصل کلی بیان می‌کند.

جلد کتاب how to be adult in relationship - بهترین کتاب های توسعه فردی

که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • «توجه» (Attention) به‌معنی گوش دادن به طرف مقابل از صمیم قلب و بدون قضاوت کردن
  • «پذیرش» (Acceptance) به‌معنی قبول فردیت طرف مقابل با نقاط قوت و نقص‌ها
  • «قدردانی» (Appreciation) به‌معنی شناخت و ارزش ‌قائل شدن برای ویژگی‌‌های مثبت و اعمال طرف مقابل
  • «محبت» (Affection) به‌معنی ابراز علاقه از طریق لمس کردن، بیان کلمات محبت‌آمیز و انجام کارهای دوراندیشانه برای طرف مقابل
  • «رواداری» (Allowing) به‌معنی آزادی دادن به طرف مقابل برای نمایش خود واقعی او

از نظر نویسنده این موارد عوامل دوام روابط هستند. این کتاب در ایران با ترجمه فرناز فرود و توسط نشر صابرین به چاپ رسیده است.

جلد کتاب چگونه در روابط بزرگسال باشیم نشر صابرین

۱۶. کتاب «Better Small Talk»

یکی دیگر از کتاب های توسعه فردی در حوزه روابط بین فردی، کتاب «Better Small Talk» از «پاتریک کینگ» (Patrick King) بهترین گزینه برای افرادی است که می‌خواهند گفتگوهای اثربخش‌تری با اطرافیان خود داشته باشند. نویسنده در این کتاب علاوه بر بررسی اهمیت گفتگو کردن با دیگران، به بیان تله‌ها و پیش‌داوری‌های رایج در گفتگوها می‌پردازد.

برای بهبود مهارت‌های ارتباطی، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش رایگان تکنیک‌های ارتباط موثر در روابط از فرادرس را مشاهده کنید.

پاتریک کینگ که به‌عنوان مربی تعامل و گفتگو فعالیت می‌کند، در این کتاب در مورد نحوه انتخاب کلمات، ایجاد لحن مناسب در گفتگوها، تکنیک‌های پیدا کردن وجوه مشترک با افراد، پیش‌قدم شدن در مکالمه و برقراری ارتباطی با‌کیفیت با دیگران را بیان می‌کند.

کتاب better small talk نوشته patric king - بهترین کتاب های توسعه فردی

ازجمله نکات مهم فصل‌های مختلف این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنر برقراری مکالمات کوتاه برای برقراری صمیمیت و پرورش روابط و معرفی خطاهای متداول گفتگوهای کوتاه
  • معرفی تکنیک‌های مهارت گوش دادن فعال مانند برقراری ارتباط چشمی، پرسیدن سوالات با پایان باز
  • معرفی روش‌هایی برای پیدا کردن زمینه‌های مشترک با افراد ازجمله توجه به نشانه‌های محیطی و زبان بدن دیگران
  • بیان روش‌های درست و اصولی سوال پرسیدن از دیگران برای ادامه پیدا کردن مکالمه
  • آموزش مهارت مدیریت کردن موقعیت‌های دشوار مانند شوخی کردن، تغییر مسیر صحبت‌ها در مکالمه و ...
  • بیان روش‌های اصولی برای خاتمه دادن به مکالمه‌ها بدون بی‌علاقه یا بی‌ادب به نظر رسیدن

در ادامه با بهترین کتاب های توسعه فردی برای مدیریت و کنترل اضطراب آشنا می‌شویم.

کتاب توسعه فردی برای مدیریت و کنترل اضطراب

مطالعه کتاب‌های مرتبط با درمان اضطراب و افسردگی از جهات مختلفی به شما کمک می‌‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شناخت علل ایجاد اضطراب، ایجاد خودآگاهی و ذهن‌آگاهی و معرفی تکنیک‌های عملی مانند مدیتیشن، روش‌های تنفسی و روش‌های شناختی برای کاهش علائم و مدیریت هرچه بهتر آن‌ها اشاره کرد. فیلم آموزش مدیریت و کنترل استرس فرادرس، تکنیک‌های کلیدی این موضوع را به‌خوبی بیان می‌کند. لینک این فیلم در زیر قرار گرفته است.

در فهرست زیر چند مورد از اصلی‌ترین کتاب های توسعه فردی در مورد اضطراب را معرفی کرده‌ایم:

  • کتاب «پیوند دوباره با جوهره خویشتن»
  • کتاب «دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم»
  • کتاب «بدن فراموش نمی‌کند»

در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

۱۷. کتاب «پیوند دوباره با جوهره خویشتن»

کتاب «پیوند دوباره با جوهره خویشتن: راهنمای عملی احساس خوب و شادی» (Reconnect to Your Core) اثر «کریستین نایب» (Cristian Nibe) کتابی برای همه افرادی است که به سلامت روان و کنترل اضطراب خود اهمیت می‌دهند. کریستین نایب در این کتاب با ترکیب کردن علم اعصاب و تکنیک‌های روان‌درمانی، پس از بررسی دقیق سازوکار اضطراب در مغز انسان به زبانی ساده و روان، مکانیسم‌‌های دفاعی بدن برای سرپوش گذاشتن روی احساسات واقعی و تبدیل آن را به اضطراب بیان می‌کند. نایب با ترکیب علم عصب‌شناسی و تکنیک‌های روان‌درمانی، علت ایجاد درد‌های روان‌تنی، افسردگی، کم بودن انرژی، نگرانی مداوم و بسیاری از علائم روانشناختی انسان‌ها را سرکوب احساسات توسط مغز بیان می‌کند.

جلد کتاب reconnect to your core از کریستین نایب

ازجمله نکاتی که در این کتاب به‌طور مفصل به آن‌ها پرداخته شده می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با ریشه اضطراب و افسردگی
  • شناخت بخش‌های مختلف و درگیر مغز در ایجاد هیجان و تبدیل آن به اضطراب
  • ارائه راهکارهای عملی و کاربردی برای غلبه بر احساس اضطراب
  • شناسایی الگوهای ناخودآگاه ذهنی برای سرکوب احساسات توسط مغز

محبوب‌ترین ترجمه این کتاب به فارسی، با همین نام توسط انتشارات بینش نو و ترجمه الهام موسویان به چاپ رسیده است و مطالعه آن برای افرادی که درگیر اضطراب، افسردگی و دردهای جسمی هستند بسیار مفید است.

جلد کتاب پیوند دوباره با جوهره خویشتن انتشارات بینش نو - بهترین کتاب های توسعه فردی

۱۸. کتاب «دروغ هایی که به خود می‌گوییم»

کتاب «دروغ‌هایی که به خود می‌گوییم: چگونه با حقیقت مواجه شویم، خود پذیرا باشیم و زندگی بهتری بیافرینیم» (The Lies We Tell Ourselves) نوشته روانپزشک برجسته «جان فردریکسون» با بیانی ساده و در عین حال جذاب در مورد قدرت دستیابی به خودآگاهی و مواجه شدن با واقعیت وجودی ما، همان‌طور که دقیقا هستیم، توضیح می‌دهد. چند مورد از نکات اصلی این کتاب عبارت‌اند از:

  • برای ساختن یک زندگی بهتر، باید با خود واقعی‌‌مان روبه‌رو شویم و او را درک کنیم.
  • این نکته را بپذیریم که هرکسی، ازجمله خودمان، نقاط ضعف و نقص‌های مخصوص به خود را دارد و هیچ‌کس کامل نیست.
  • برای رشد شخصی و داشتن یک زندگی بهتر، باید با ترس‌ها و اضطراب‌هایی که داریم مواجه شویم.
  • برای تنظیم بهتر احساسات، باید آن‌ها را به روش‌های سالم و سازنده تجربه و مدیریت کنیم.
کتاب lies we tell ourselves نوشته جان فردریکسون

نشر بینش نو این کتاب را با ترجمه علیرضا منشی ازغندی منتشر کرده است. البته ترجمه‌های دیگری هم از این کتاب موجود است.

۱۹. کتاب «بدن فراموش نمی کند»

کتاب «بدن فراموش نمی‌کند: مغز، ذهن و بدن در بهبود تروما» (The Body Keeps The Score) به نویسندگی «بسل ون درکولک» روایتگر سفری جذاب به درون ذهن و بدن ما انسان‌ها و تأثیر اتفاقات و احساسات گذشته روی جسم ماست. نویسنده در این کتاب با سخاوت تمام، اثرات عمیق و فراگیر استرس را در بدن آشکار و راهکارهایی عملی برای رهایی بدن از چنگ آن بیان می‌کند.

با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید:

  • ارتباط بین مغز و بدن در بدن کاملا واقعی است.
  • تروما و آسیب‌های گذشته باعث علائم و نشانه‌های فیزیکی در بدن می‌شود.
  • ذهن در زمان حال حضور ندارد و بیشتر در گذشته سیر می‌کند.
  • روابط سازنده و مثبت با دیگران برای سلامتی ذهن و بدن انسان نیاز است.
کتاب the body keeps the score نوشته بسل ون درکولک

این کتاب به شما کمک می‌کند اتفاقات و تروماهای گذشته را پشت سر بگذارید، به زندگی خود جان تازه‌ای ببخشید و قدم به آینده‌ای بگذارید که بار سنگین تجربیات گذشته روی آن نباشد. بدن فراموش نمی‌کند با همین نام توسط انتشارات میلکان و ترجمه اکبر درویشی و با نام رهایی از بلازدگی از نشر رود و ترجمه ابراهیم شایان در ایران منتشر شده است.

کتاب بدن فراموش نمی کند نشر میلکان

چگونه با فرادرس به فرد بهتری تبدیل شویم؟

در بخش‌های قبلی این مطلب بهترین کتاب های توسعه فردی را معرفی و به این نکته اشاره کردیم که اولین گام در مسیر توسعه خودشناسی است. البته مسیر توسعه فردی خطی نیست و بر اساس نیاز می‌توانید حوزه‌های مختلفی را به‌صورت موازی در خودتان بهبود دهید. برای مثال، بسیار از افراد کمی پس از شناخت خود، به تقویت روابط بین فردی و بهبود مهارت‌های ارتباطی خود می‌پردازند. در مرحله بعدی، آشنایی با تکنیک‌‌های مدیریت اضطراب و ساخت روتین‌های منظم برای کاهش استرس‌های روزمره موردنیاز بسیاری از افراد علاقه‌مند است.

البته به این موضوع هم اشاره کنیم که توسعه فردی فقط شامل موارد بالا نیست و با دیجیتالی شدن عصر حاضر، نیاز به بهبود بهره‌وری از طریق مدیریت زمان و افزایش کارایی در فعالیت‌‌های روزانه، گام بعدی است. توسعه مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف، تعیین اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی اصولی برای رسیدن به این اهداف نیز در مرحله بعدی قرار می‌گیرند. تقویت عزت‌نفس، خودآگاهی و خودانگیزشی ازجمله دیگر گام‌های مهم در این مسیر هستند.

با مشاهده آموزش‌های مرتبط فرادرس در هریک از حوزه‌ها می‌توانید مهارت‌ها و دانش لازم را برای هر گام از مسیر توسعه فردی به دست بیاورید. به همین دلیل در فهرست زیر چند آموزش کاربردی در این حوزه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مجموعه فیلم آموزش توسعه فردی فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش توسعه فردی فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

موارد بالا فقط بخشی از فیلم‌های آموزشی فرادرس در حوزه توسعه فردی هستند و اگر علاقه‌مند باشید به عنوان‌های آموزشی بیشتری دسترسی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه مجموعه آموزش‌های مرتبط فرادرس بهره ببرید:

فراموش نکنید که توسعه فردی مسیری دائمی است و همیشه نکاتی وجود دارد که بتوانید با مطالع کتاب های توسعه فردی بهبود دادن آن‌ها در خودتان، به نسخه بهتری از فردی که هستید، تبدیل شوید. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس با بهترین کتاب های توسعه فردی برای نوجوانان آشنا می‌شویم.

کتاب های توسعه فردی برای نوجوانان

نوجوانان در دوره‌ای از زندگی خود قرار دارند که به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. از سوی دیگر، پیدا کردن هویت فردی، فشارهای تحصیلی و تغییرات عاطفی چالش‌های زیادی برای نوجوانان ایجاد می‌کند. مطالعه کتاب های توسعه فردی در سن نوجوانی به افراد کمک می‌کند مهارت‌های مقابله‌ای را یاد بگیرند و بهتر اهداف خود را دنبال کنند. فیلم آموزش مهارت‌های زندگی برای نوجوانان از فرادرس، مجموعه‌ای از نکات کلیدی را در این زمینه بیان می‌‌کند.

در این بخش چند کتاب کاربردی در حوزه توسعه فردی مناسب نوجوانان را معرفی می‌کنیم. این کتاب‌ها در زیر فهرست شده‌اند:

  • کتاب «ایکیگای برای نوجوانان»
  • کتاب «هفت عادت نوجوانان موفق»
  • کتاب «انسان در جستجوی معنا»
  • کتاب «شجاعت مطلوب نبودن»
  • کتاب «شجاعت مطلوب نبودن»
  • کتاب «تفکر سریع و کند»

در ادامه این کتاب‌ها را بیشتر معرفی می‌کنیم.

۲۰. کتاب «ایکیگای برای نوجوانان»

کتاب «ایکیگای برای نوجوانان» (Ikigai For Teens: Finding Your Reason For Being) نوشته هکتور گارسیا و فرانسیس میرالس، به معرفی مفهوم ژاپنی جذاب ایکیگای برای نوجوانان می‌پردازد و به آن‌ها در شناسایی اهداف مهم زندگی کمک می‌کند. نویسنده در این کتاب به خواننده کمک می‌کند تشخیص دهد چگونه می‌توان خوشحال بود و با ارائه تکنیک‌های کاربردی و فعالیت‌های جالب به نوجوانان در شناسایی استعدادهای واقعی و علاقه‌مندی‌های آن‌ها کمک می‌کند.

نویسندگان در این کتاب با بیان داستان‌هایی جذاب و باورپذیر در موارد زیر به خواننده کمک می‌کند:

  • تشویق خوانندگان جوان به کشف آنچه واقعا به آن عشق می‌ورزند و برای آن‌ها مهم است.
  • کمک به تصمیم‌گیری بهتر نوجوانان در تصمیم‌گیری‌هایی مهمی مانند انتخاب شغل و برقراری روابط عمیق با دیگران.
  • ترغیب نوجوانان به پذیرش خود واقعی و زندگی هدفمند و پیدا کردن ایکیگای و دلیل اصلی که برای آن متولد شده‌اند.
جلد کتاب IKIGAI FOR TEENS نوشته هکتور گارسیا

۲۱. کتاب «هفت عادت نوجوانان موفق»

کتاب «هفت عادت نوجوانان موفق» (The 7 Habits of Highly Effective Teens) نوشته شون کاوی، یک راهنمای کاربردی با زبانی ساده برای رویایی با اعتمادبه‌نفس و هدفمند نوجوانان با چالش‌های ورود به زندگی بزرگسالی است. نویسنده در این کتاب هفت عادتی را که نوجوانان با رعایت کردن آن‌ها می‌توانند در مسیر زندگی خود تفاوت ایجاد کنند و با پویایی بیشتری به تعیین اهداف و ساخت روابط بهتر بپردازند، معرفی می‌کند.

از مدیریت زمان گرفته تا پذیرش مسئولیت، با راهکارهای کلیدی که در این کتاب معرفی می‌شوند نوجوانان می‌توانند کنترل بیشتری روی مسیر زندگی جدید خود داشته باشند، در مدرسه و پس از آن موفق‌تر عمل کنند و به بهترین نسخه خودشان تبدیل شوند.

کتاب The 7 Habits of Highly Effective Teens نوشته شون کاوی

این کتاب توسط انتشارات معیار علم و با ترجمه طیبه امیریان و انتشارات پیک بهار و ترجمه مهدی قراچه‌داغی چاپ شده و هدیه بسیار خوبی برای نوجوانان است.

کتاب هفت عادت نوجوانان موفق نشر معیار علم

۲۲. کتاب «انسان در جستجوی معنا»

کتاب «انسان در جستجوی معنا» نوشته «ویکتور فرانکل» (Viktor Frankl) از آن کتاب‌های حوزه توسعه فردی است که تا قبل از ۳۰ سالگی باید حتما بخوانید. نویسنده این کتاب که یک روانپزشک برجسته است، در این کتاب تجربیات دردناک خود را در اسارت اردوگاه‌های مرگ نازی با خواننده به اشتراک می‌گذارد و به‌طور همزمان به رویکرد روانشناسی «معنادرمانی» (Logo Therapy) می‌پردازد. معنادرمانی به پیدا کردن معنا در هر کدام از عناصر زندگی حتی در اوج سختی‌ها اشاره دارد.

جلد کتاب man's search for meaning نوشته victor frankle

از مهم‌ترین نکات این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی تنها راه نجات یافتن در زندگی، تسلیم شدن در برابر مرگ است.
  • زندگی شما معنای خاص خود را دارد و این برعهده شماست که معنای آن را پیدا کنید.
  • از تکنیک «قصد متضاد» (Paradoxical Intention) برای رهایی یافتن از ترس‌ها استفاده کنید.

این کتاب در ایران توسط نشرهای زیادی به چاپ رسیده که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نشر جامی با ترجمه امیر لاهوتی اشاره کرد.

جلد کتاب انسان در جستجوی معنا نشر جامی

۲۳. کتاب «شجاعت مطلوب نبودن»

«شجاعت مطلوب نبودن: تدبیری ژاپنی برای تغییر در زندگی و رسیدن به شادی حقیقی» (The Courage To Be Disliked) نوشته نویسندگان ژاپنی «ایچیرو کیشیمی» و «فومیتاکه کوگا» کتاب مفید دیگری برای نوجوانان و جوانان است که ایده‌های رایج در مورد شادی و روابط بین فردی را به چالش می‌کشد.

جلد کتاب the courage to be disliked نوشته نویسندگان ژاپنی

موضوع این کتاب، داستان مکالمه‌ای بین فیلسوف و فرد جوانی است و در بخش‌های مختلف آن، می‌توانید ردپای اصول فلسفه آدلری را به زبان بسیار ساده ببینید. محتوای این کتاب روی دو موضوع کلی زیر متمرکز است:

  • تمرکز روی تحت کنترل درآوردن زندگی خود و تصمیم‌گیری درست به جای توجه به گذشته و انتظارات جامعه
  • برجسته کردن شجاعت موردنیاز برای پذیرش مطلوب نبودن و تلاش نکردن برا جالب رضایت مداوم دیگران

این کتاب در ایران با نام‌های مختلفی ترجمه و منتشر شده است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به همین نام توسط نشر میلکان و ترجمه آراز بارسقیان و «شجاعت مورد تنفر بودن» از نشر علم و ترجمه شاهپور عظیمی اشاره کرد. مطالعه این کتاب برای کسانی که تمایل دارند خود واقعی‌شان را همانگونه که هستند نشان دهند، پیشنهاد می‌شود.

جلد کتاب شجاعت مطلوب نبودن نشر میلکان

۲۴. کتاب «تفکر سریع و کند»

کتاب «تفکر سریع و کند» (Thinking, Fast and Slow) نوشته «دنیل کانمن» با نگاهی منحصر‌به‌فرد طرز کار مغز را در زمان تصمیم‌گیری به ما توضیح می‌دهد. این نویسنده و روانشناس برجسته و برنده جایزه نوبل روانشناسی، اتفاقات داخل مغز را وقتی تصمیم می‌گیریم در دو سیستم «سریع و ادراکی» و «آرام و تحلیلی» جای می‌دهد و با استفاده از مثال‌های بسیار ساده و بهره گرفتن از نتایج تحقیقات، در نمورد نکات زیر توضیح می‌دهد:

  • چگونه تعصبات و میانبرهای ذهنی قضاوت‌ها و انتخاب‌های ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.
  • ما انسان‌ها چطور دیده‌‌ها و احساسات خود را در افکار و رفتارهای خود به کار می‌گیریم.
  • چطور می‌توانیم در زندگی، قضاوت‌های منطقی‌تری داشته باشیم، بهتر تصمیم‌گیری کنیم و از اشتباه کردن تا جای امکان خودداری کنیم.
جلد کتاب thinking fast and slow نوشته دنیل کانمن

این کتاب در ایران با نام‌های مختلفی ترجمه و به چاپ رسیده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به تفکر سریع و کند از نشر نوین با ترجمه فاطمه امیدی و نشر آرایان به ترجمه غلامحسین علی مازندرانی اشاره کرد. اگر بخواهید با چند توصیه کاربردی برای تصمیم‌گیری بهتر آشنا شوید یا صرفا نحوه کار مغز را یاد بگیرید، این کتاب گزینه بسیار خوبی برای شما است.

کتاب تفکر سریع و کند نشر آرایان
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
divbyzeroTHE HANDBOOKCALVIN ROSSORFour Minute BooksForbesTimes Now
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *