بهترین نرم افزار رایت دی وی دی و سی دی – ۴ برنامه کاربردی

۲۲۲۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
بهترین نرم افزار رایت دی وی دی و سی دی – ۴ برنامه کاربردی

کاملا قابل درک است که فکر کنید سی دی و دی وی دی تکنولوژي‌هایی منسوخ به حساب می آیند. اما با وجود این هنوز هم پیش می‌آید که به آن‌ها نیاز پیدا کنید: مثلا برای انتقال اطلاعات پروژه‌های درسی یا حتی پایان‌نامه. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بهترین نرم افزار رایت دی وی دی و سی دی را در ادامه این مطلب به شما معرفی کنیم.

997696

قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که دستگاه شما با کدام نوع دیسک سازگار است. معمولا بیشتر دستگاه‌هایی که دی وی دی را پشتیبانی می‌کنند، سی دی را نیز می‌پذیرند. اما ممکن است این ویژگی در برخی سیستم‌ها پشتیبانی نشود.

بهترین نرم افزار رایت دی وی دی و سی دی باید چگونه باشد؟

شاید فکر کنید نرم‌افزارهای رایت سی دی و دی وی دی، ویژگی‌ها و قابلیت خاصی ندارند. با این حال چون اکثر این برنامه‌ها کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند، ارزش بررسی بیشتر را دارند. در ادامه ویژگی‌های یک نرم‌افزار خوب برای رایت سی دی و دی وی دی را می‌بینیم:

  • قالب‌بندی دیسک‌ها: سی دی‌ها و دی وی دی‌ها فقط برای موسیقی نیستند، بلکه می‌شود انواع عکس، ویدیو و حتی نسخه‌های پشتیبان مختلف را روی‌ آن‌ها ریخت. به همین دلیل مهم است نرم‌افزار مورد نظر، انواع این داده‌ها را پشتیبانی کند.
  • انواع دیسک‌ها: بهترین نرم افزار رایت دی وی دی و سی دی باید برای همه انواع دیسک از جمله بلوری و دیسک‌های تصویر مجازی نیز مناسب باشد.
  • سهولت استفاده: نرم‌افزار خوب باید روند رایت سی دی را ساده‌تر کند. برنامه‌ای را انتخاب کنید که کار با آن تا حد ممکن ساده باشد.
  • کپی دیسک:‌ ممکن است گاهی نیاز به یک نسخه پشتیبان همسان از اطلاعات دیسک خود داشته باشید. یک نرم‌افزار رایت سی دی مناسب باید بتواند این کار را در کمترین زمان انجام دهد.
  • تبدیل رسانه: گاهی اوقات داده‌هایی که می‌خواهید رایت کنید، قالب‌بندی مناسبی ندارند. بهترین نرم افزار رایت سی دی باید قابلیت تبدیل قالب‌های مختلف را داشته باشد.
  • رمزگذاری: اگر از سی دی و دی وی دی برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های مهم استفاده می‌کنید، نرم‌افزاری را برگزینید که قابلیت‌های اساسی برای حفاظت از اطلاعات شما را فراهم آورد.
  • قابلیت استفاده: تمام نرم‌افزارهای رایت سی دی و دی وی که در ادامه معرفی می‌کنیم، روی ویندوز کار می‌کنند اما یکی از آن‌ها روی سیستم‌های مک نیز قابل استفاده است.

آیا ویندوز نرم‌افزار داخلی رایت سی دی دارد؟

بله، به کمک مدیا پلیر ویندوز (Windows Media Player) می‌توانید سه نوع دیسک را رایت کنید. سی دی صوتی، سی دی با داده و دی وی دی با داده. برای اینکه بفهمید از کدام دیسک باید استفاده کنید، از خود بپرسید که چه نوع داده‌ای دارید و حجم داده‌ای که قصد رایت کردنش را دارید چه مقدار است. همچنین باید در نظر داشته باشید که چگونه و با چه دستگاهی می‌خواهید دیسک خود را پخش کنید. سی دی فضای ذخیره‌سازی کمتری نسبت به دی وی دی دارد و بیشتر دستگاه‌های مدرن از دی وی دی پشتیبانی می‌کنند.

آیا برای رایت سی دی و دی وی دی نیاز به نرم‌افزاری خاص است؟

همان‌طور که گفتیم می‌توانید به کمک ابزار داخلی ویندوز نیز سی دی و دی وی دی رایت کنید. با این حال بهتر است از نرم‌افزارهای مخصوص این کار بهره ببرید. چون هم ویژگی‌ها و امکانات بیشتری دارند و هم کار کردن با آن‌ها راحت‌تر است. از طرفی بیشتر این برنامه‌ها، از دیسک بلوری نیز پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند فایل ISO بسازند یا از دیسک کپی بگیرند. به همین دلیل کار کردن با آن‌ها بهتر است.

 

بهترین نرم افزار رایت دی وی دی به طور کلی: Power2Go

  • مزایا:
    • ابزاری کامل برای رایت انواع دیسک
    • امکان رایت دیسک‌های بلوری و دی وی دی
    • مبدل رسانه قوی
  • معایب:
    • قیمت بالا
    • عدم وجود نسخه مک

برنامه Power2Go بهترین نرم افزار رایت دی وی دی و سی دی به طور کلی است که ابزارهای بسیار کارآمدی دارد و انواع دیسک را در مدت زمان بسیار کمی رایت می‌کند. در واقع می‌توانید تنها چند ثانیه پس از باز کردن برنامه، شروع به رایت کنید. برای کار با آن کافی است فایل‌های صوتی خود را با ماوس به درون برنامه بکشید و دکمه GO را بزنید. البته بهتر است وقت بیشتری بگذارید و مطمئن شوید که تمام فایل‌ها را به درستی انتخاب کرده‌اید.

بهترین نرم افزار رایت دی وی دی Power2go

البته که Power2Go بسیار گسترده‌تر از یک برنامه رایت سی دی معمولی است. می‌توانید از آن برای ساخت دیسک‌های بلوری و دی وی دی نیز استفاده کنید. همچنین به کمک قابلیت «منوساز» آن می‌توانید یک دیسک ویدیویی بخش‌بندی شده، محتوای پاداش و بسیاری از موارد اضافی دیگر که معمولا در کنار انواع فیلم و سریال رایت می‌شوند را داشته باشید.

 

این برنامه حتی می‌تواند از دیسک‌های بلوری و دی وی دی شما نسخه کپی تهیه کند، اما امکان شکستن قفل کپی برخی دیسک‌های تجاری را ندارد. به عنوان بهترین نرم افزار رایت سی دی و دی وی دی، از Power2Go می‌توانید برای ساخت نسخه پشتیبان از داده‌های خود نیز بهره ببرید. با تهیه یک کپی از داده‌های مهم روی یک دیسک سی دی، دی وی دی یا بلوری، خیال خود را از بابت بروز هرگونه مشکلی راحت خواهید کرد. به این ترتیب حتی اگر هارد اکسترنال یا هارد داخلی سیستم دچار مشکل شوند نیز داده‌ها محفوظ خواهند ماند. با رمزگذاری روی آن‌ها نیز نهایت ایمنی را تجربه خواهید کرد.

یکی دیگر از ارزشمندترین ابزارهای Power2Go، مبدل رسانه آن است. این ابزار کمک می‌کند داده‌های خود را به قالب دلخواه تبدیل کنید و بهترین فایل‌های صوتی و ویدیویی را داشته باشید که حتی روی گوشی‌های موبایل هم به درستی پخش می‌شوند.

  • سایت رسمی برنامه رایت دی وی دی Power2Go (+)

یکی دیگر از بهترین نرم افزار های رایت دی وی دی و سی دی: Express Burn Plus

Express Burn Plus یکی دیگر از بهترین نرم افزار های رایت سی دی و دی وی دی است که می‌تواند سی دی‌های صوتی، دی وی دی‌ها، بلوری‌های ویدیویی و هر نوع دیسک داده‌ای را تولید کند. به همین دلیل یک راهکار عالی برای تمام نیازهای شما در زمینه رایت سی دی و دی وی محسوب می‌شود.

به کمک این برنامه حتی می‌توانید دیسک‌های ISO نیز تهیه کنید. یک فایل ایزو یا دیسک‌ایمیج (Disk Image) را می‌توانید روی انواع دی وی دی و نرم‌افزارهای پخش کننده بلوری به اجرا درآورید، درست مانند دیسک‌های فیزیکی. به علاوه، همیشه خوب است که یک نسخه دیجیتالی پشتیبان از داده‌های خود داشته باشید که در صورت خرابی یا دزدیده شدن نسخه‌های اصلی، از آن کمک بگیرید.

  • مزایا:
    • رایت انواع قالب‌ها و انواع دیسک‌ها
    • داشتن نسخه مخصوص سیستم عامل مک
    • نسخه خانگی رایگان
  • معایب:
    • نسخه رایگان فقط برای سی دی
    • عدم کپی کردن دی وی دی و بلوری‌های تجاری
نرم افزار راست سی دی Express Burn Plus

اگر تنها نیاز به رایت سی دی دارید، می‌توانید نسخه خانگی رایگان Express Burn Plus را دانلود و استفاده کنید. این نرم‌افزار هیچ وقت منقضی نمی‌شود و برای کار با آن نیازی به ثبت نام و رجیستر کردن نخواهید داشت.

  • سایت رسمی برنامه رایت دی وی دی Express Burn Plus (+)

دیگر خوبی این نرم‌افزار این است که بخشی از مجموعه بزرگ‌تر ابزارهای کاربردی NCH Software محسوب می‌شود. سایر محصولات این مجموعه شامل برنامه ویرایش صدای WavePad، برنامه ویرایش ویدیوی VideoPad و مبدل قالب‌بندی Prism هستند. تمام این نرم‌افزارها نیز یک نسخه رایگان مانند Express Burn Plus دارند.

بهترین نرم افزار رایت سی دی و دی وی دی ارزان: Easy CD & DVD Burning 2

اگر نمی‌خواهید هزینه بالایی برای برنامه رایت سی دی بپردازید، می‌توانید از نرم‌افزار رایت سی دی شرکت Roxio استفاده کنید. Easy CD & DVD Burning 2 تنها در چند دقیقه، سی دی های صوتی و دی وی دی های ویدیویی را رایت می‌کند. همچنین راهکار مناسبی برای تهیه نسخه پشتیبان از تصاویر، ویدیوهای خانوادگی و داده‌های حساس است و این کار را در قالبی انجام می‌دهد که خراب نخواهد شد و تا هر زمانی که بخواهید، در دسترس باقی می‌ماند.

  • مزایا:
    • ویژگی‌های بسیار در برابر قیمت پایین
    • مبدل داده آنالوگ به دیجیتال
    • روش کار آسان
  • معایب:
    • عدم رایت دیسک‌های بلوری
    • فقط نسخه ویندوز

 

این برنامه به عنوان بهترین نرم افزار رایت دی وی دی ارزان‌قیمت، قادر است داده‌های آنالوگ مانند سی دی، فایل‌های ضبط شده و نوارهای کاست را به قالب دیجیتال تبدیل کند. همین ویژگی، نرم‌افزار Roxio CD & DVD Burning 2 را به برنامه‌ای عالی برای نجات کاست‌های قدیمی و خاطرات گذشته تبدیل می‌کند. همچنین یک فیلتر صوتی دارد که کمک می‌کند تمام صداهای اضافه را از فایل‌های ضبط شده قدیمی حذف کنید.

بهترین نرم افزار رایت سی دی

به علاوه، کار با این برنامه بسیار راحت است و ابزارهای ویرایشی ساده‌ای ارائه می‌دهد که بسیار کاربردی هستند. مثلا به کمک آن‌ها می‌توانید جلوه‌های ویژه‌ای به سی دی خود اضافه کنید تا از حالت عادی خارج شوند. البته می‌توانید از همین برنامه برای ساخت برچسب‌های سفارشی برای سی دی های خود نیز استفاده کنید.

نرم‌افزار Roxio قابلیت ساخت کپی‌های همسان از سی دی و دی دی وی‌های شما را نیز دارد. البته این برنامه نمی‌تواند قفل‌های روی سی دی های تجاری را بشکند و در نتیجه، از آن‌ها کپی تهیه کند. ناگفته نماند این مشکل فقط برای دیسک‌های دی وی دی است، چون سی دی‌ها به طور کلی قابلیت رمزگذاری ندارند. به همین دلیل تنها می‌توانید از دیسک‌هایی کپی تهیه کنید که خودتان ساخته باشید یا رمزنگاری نشده باشند.

  • سایت رسمی برنامه رایت دی وی دی Easy CD & DVD Burning 2 (+)

بهترین نرم افزار رایت دی وی دی رایگان:‌ Burning Studio Free

با اینکه نسخه خانگی رایگان نرم‌افزار Express Burn Plus خوب کار می‌کند اما Burning Studio Free بهترین نرم افزار رایت سی دی و دی وی دی رایگانی است که می‌توانید پیدا کنید. این برنامه، رایت انواع دیسک را بسیار ساده می‌کند. به علاوه، مانند نرم‌افزار Express‌، تنها محدود به ساخت سی دی نیست و با دی وی دی و دیسک‌های بلوری نیز سازگاری دارد.

تمام ابزارهای این برنامه به طور کاملا مرتب در پنجره اصلی آن کنار هم چیده شده‌اند. به همین دلیل روند رایت سی دی و دی وی دی، ساخت پشتیبان یا تهیه سی دی آهنگ و دی وی دی یا بلوری فیلم، با این نرم‌افزار بسیار راحت است. همچنین می‌توانید به کمک آن، فایل‌های ایزو بسازید یا داده‌های یک دیسک قابل بازنویسی را پاک کنید. رابط کاربری و کارکرد این برنامه به حدی ساده است که حتی فردی با کمترین دانش راجع به تکنولوژی هم می‌تواند کار خود را به آسانی با آن راه بیندازد.

  • مزایا:
    • سهولت استفاده برای همه
    • رایت کردن روی سی دی، دی وی دی و بلوری
    • پاک کردن دیسک‌های قابل بازنویسی
  • معایب:
    • مجموعه ابزارهای محدود
    • عدم وجود نسخه‌ای مخصوص سیستم عامل مک
نرم افزار رایگان Burning Studio Free

البته این حقیقت که Burn Studio Free رایگان است باعث می‌شود محدودیت‌هایی نیز داشته باشد. مثلا نمی‌توانید با این برنامه، دی وی دی خود را بخش بندی کنید و برای آن منو بسازید. البته اگر چنین ویژگی‌هایی را نیاز دارید می‌توانید از نسخه پولی آن که توسط شرکت Ashampoo ساخته شده، استفاده کنید.

  • سایت رسمی برنامه رایت دی وی دی Burning Studio Free (+)

سخن نهایی

با اینکه بسیاری از افراد دیگر مثل قبل با سی دی و دی وی دی سر و کار ندارند، اما چنین رسانه‌هایی هنوز هم بخشی از تکنولوژي هستند. بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند برای دریافت پروژه‌ها و مقالات دانش‌آموزان از آن‌ها استفاده کنند. به علاوه اینکه هنوز برخی فیلم‌ها و سریال‌ها روی دیسک عرضه می‌شوند.

به همین دلیل ممکن است نیاز به بهترین نرم افزار رایت دی وی دی و سی دی داشته باشید. در این مطلب می‌توانید لیستی از این برنامه‌ها را ببینید. متاسفانه بیشتر آن‌ها تنها روی سیستم عامل ویندوز کار می‌کنند اما یک برنامه، نسخه مک نیز دارد. همچنین با اینکه اکثر آن‌ها را باید بخرید، برخی از آن‌ها نسخه محدود رایگان دارند و یک برنامه کاملا رایگان نیز در بین آن‌ها قرار گرفته است. امیدواریم بتوانید نرم‌افزار محبوب و مناسب خود را در این فهرست پیدا کنید و کارتان را راه بیندازید.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
reviewgeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *