افزایش وضوح عکس با فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

۴۹۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
افزایش وضوح عکس با فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی که هنگام عکاسی رخ می‌دهد این است که وقتی خروجی عکس را روی صفحه نمایشگر می‌بینیم، متوجه می‌شویم که عکس کمی تار است. همیشه این تاری دلیل بر این نیست که برای مثال دست عکاس هنگام عکس گرفتن لرزیده یا سوژه تکان خورده یا دوربین به درستی فوکوس نکرده است. در واقع بسته به میزان تاری که عکس دارد، چیزی در آن باید اصلاح شود. تمام آنچه در این زمان نیاز دارید، نرم‌افزار فتوشاپ است تا مشکل تاری عکس برطرف شود. در این نوشتار روش افزایش وضوح عکس را با استفاده از فتوشاپ آموزش خواهیم داد.

فیلم آموزشی افزایش وضوح عکس با فتوشاپ

دانلود ویدیو

افزایش وضوح عکس در هفت گام

در ادامه متن یاد می‌گیریم که چطور در هفت گام ساده، وضوح عکس را در فتوشاپ افزایش دهیم.

گام اول: عکس را در فتوشاپ باز کنید

زمانی که عکسی را واضح می‌کنید، تغییرات کلی به صورت ماهرانه روی آن رخ خواهند داد. توجه داشته باشید که با نرم‌افزار فتوشاپ می‌توان تنظیمات جزئی روی عکس انجام داد، نه اینکه عکسی که در این نرم‌افزار باز کرده‌اید را به کلی دوباره بسازید.

اگر عکسی خیلی تار بود، جوری که نتوانستید هیچ یک از اشیا داخل عکس را تشخیص دهید، به احتمال زیاد کاری از دست شما برای افزایش وضوح عکس بر نمی‌آید و چیزی قابل اصلاح نیست اما اگر عکسی دارید که اشیا داخل آن قابل تشخیص هستند اما لبه‌های آن تیره و تار هستند و به اصطلاح «Sharp» نیستند، می‌توانید آن را با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ اصلاح کرد.

 

برای آموزش افزایش وضوح عکس در این مطلب عکس چند گل را انتخاب کرده‌ایم که کمی تار به نظر می‌رسند. چند روش مختلف وجود دارد که بتوان عکسی را در فتوشاپ واضح کنیم، با این حال قصد داریم تا به کاربردی‌ترین گزینه توجه کنیم. ابزار «Smart Sharpen»، این ویژگی به همراه «Photoshop CC» ارائه شده است.

برای شروع به کار و افزایش وضوح عکس در فتوشاپ،‌ بعد از باز کردن عکس، از منوی «Filter»، گزینه «Sharpen» و سپس «Smart Sharpen» را انتخاب کنید. با کلیک روی این گزینه‌ها چندین ابزار برای واضح کردن عکس‌ها مشاهده خواهید کرد.

افزایش وضوح تصویر
ابزار Smart Sharpen ویژگی است که با Photoshop CC ارائه شده است.

گام دوم: چگونه از ابزار Smart Sharpen استفاده کنیم

در گام دوم از افزایش وضوح عکس با فتوشاپ، وقتی روی گزینه Smart Sharpen کلیک کنید، پنجره جدیدی باز خواهد شد. ممکن است که این پنجره کوچک‌تر تصویر زیر یا در جای دیگری قرار گرفته باشد پس گزینه Smart Sharpen را روی نرم‌افزار خود پیدا و کلیک کنید. برای مثال اگر می‌خواهید تا پنجره‌ بزرگ‌تر شود، بر روی یکی از گوشه‌ها کلیک کنید و آن را بکشید (Drag & Drop) تا اندازه پنجره بزرگ‌تر شود سپس روی نوار خاکستری کم رنگ در بالای پنجره کلیک کنید و آن را بکشید تا به صفحه منتقل شود.

افزایش وضوح تصویر
تنظیمات را در سمت راست پنجره خواهید دید.

در سمت راست پنجره Smart Sharpen تنظیماتی را مشاهده خواهید کرد، در بالای کادر پنجره «پیش‌نمایش» (Preview) است که باید روشن شود، در مرحله بعد هم منوی «Preset»، تنظیمات کلی، «سایه‌ها» (Shadows) و «برجستگی‌ها» (Highlights) قرار دارند.

افزایش وضوح تصویر
منوی Preset را در بالای تنظیمات مشاهده می‌کنید، تنظیمات را به دلخواه انجام دهید.

گام سوم: منوی Preset

منوی Preset را در بالای تنظیمات مشاهده خواهید کرد. در واقع این جایی است که می‌توانید افزایش وضوح عکس را به صورت «از پیش تنظیم شده» (Preset) انجام دهید و آن‌را ذخیره و یک نسخه سفارشی ایجاد کنید. نکته قابل توجه این است که اگر قبلاً از این ابزار استفاده نکرده‌اید، فتوشاپ به طور خودکار تنظیمات «پیش‌فرض» (Default) را به شما ارائه می‌دهد. یک دقیقه بعد از اینکه تغییرات را در تنظیمات (Settings) انجام دادید، نرم‌افزار، از پیش تنظیم شده را به «سفارشی» تغییر خواهد داد.

گام چهارم: تنظیمات کلی

پس از اینکه کار با منوی Preset تمام شد، با اسکرول کردن به پایین، تنظیمات عمومی را بررسی کنید. در اینجاست که می‌توانید میزان افزایش وضوح عکس را تنظیم کنید. وقتی عکسی را واضح کردید، تضاد (کنتراست) بین آیتم‌های موجود در تصویر افزایش خواهد یافت. توضیح سه گزینه‌ موجود در تصویر زیر به شرح ذیل است:

  • «Amount»: به معنی میزان وضوح کلی است که برای عکس خود اعمال کرده‌اید، هر چقدر درصد آن بالاتر برود، وضوح بیشتر خواهد شد.
  • «Radius»: شعاع ناحیه اطراف لبه که واضح شده است و تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. هرچه درصد بالاتر، منطقه تأثیر گرفته نیز بزرگ‌تر خواهد بود.
  • «Reduce Noise»: به شما کمک می‌کند تا نویزها را در عکس کاهش دهید.

هر سه این سه گزینه فوق‌العاده هستند اما در صورتی که این سه گزینه را در تنظیمات بیش از حد بالا ببرید، عکس شما به دلیل تضاد بسیار می‌تواند فشرده یا پیکسل پیکسل به نظر بیاید. اگر این مشکل روی داد، بهترین کار این است که تنظیمات مذکور را کاهش دهید و کمی تاری به عکس اضافه شود تا طبیعی به نظر بیاید.

افزایش وضوح تصویر
سه گزینه Amount، Radius و Reduce Noise را تنظیم کنید.

در انتهای این تنظیمات هم منوی «آبشاری» (Dropdown) به نام «Remove» را مشاهده می‌کنید. در این منو می‌توانید سه نوع مختلف تاری تاثیرگذار بر روی عکس را تنظیم کنید که عبارتند از:

  • «Gaussian Blur» از تصویر به کل تار می‌آید، اگر عکس در هنگام غروب گرفته شده باشد و یا مثلاً عکاس دید ضعیفی هنگام عکاسی داشته، امکان دارد بر روی عکس تأثیر بگذارد و به کل تار شود.
  • «Lens Blur»: زمانی رخ می‌دهد که عکاس جابجا شود و حرکت کند اما سوژه ثابت باشد.
  • «Motion Blur»: به دلیل حرکت اجسام در زمان عکس گرفتن، روی می‌دهد. اگر تصمیم گرفتید تا Motion Blur را حذف کنید، صفحه دایره‌ای کوچک در کنار آن‌را را فعال کنید. این صفحه به کاربر امکان تغییر مسیر حرکت را برای حذف تاری می‌دهد.

گام پنجم: سایه ها و برجستگی ها

در زیر تنظیمات کلی، بخش «Shadows» را مشاهده خواهید کرد. این بخش مثل بخش Preset کار می‌کند اما برخلاف تنظیمات کلی، به طور خاص روی مناطق تار تصویر متمرکز است. با تغییر این تنظیمات، تصویر مناسب خود را ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید که هر عکسی سطح تاری متفاوتی دارد بنابراین تنظیمات مناسب یک عکس شاید برای عکس دیگری مناسب نباشد.

افزایش وضوح عکس
تنظیمات Shadows را مشاهده می‌کنید، آن‌طور که برای عکس شما مناسب است، تغییر دهید.

در زیر بخش Shadows بخش Highlights را خواهید دید. این بخش درست مثل دو بخش ذکر شده کار می‌کند اما در نواحی روشن‌تر عکس متمرکز است.

افزایش وضوح تصویر
تنظیمات Highlights را در پایین پنجره مشاهده می‌کنید.

گام ششم: تغییرات را ذخیره و مرور کنید

بهترین راه که می‌توانید تغییرات انجام شده در پنجره Smart Sharpen را قبل از اعمال آن‌ها بررسی کنید این است که تصویر را در پنجره «پیش نمایش» (Preview) کلیک و نگه دارید. با این کار فتوشاپ قبل از اعمال تغییرات نشان خواهد داد که تصویر چگونه به نظر می‌رسد.

اگر تغییرات اعمال شده روی تصویر را مناسب تشخیص دادید، می‌توانید کلید OK را فشار دهید تا فوراً تنظیمات اعمال شوند. همچنین می‌توانید این تنظیمات را ذخیره کنید. برای ذخیره تنظیمات به عنوان پیش تنظیم شده، به منوی آبشاری «Preset» مراجعه و گزینه «Save Preset» را انتخاب کنید. همین‌که این کار را انجام دادید، کلید OK را کلیک کنید. نرم‌افزار فتوشاپ تغییرات را اعمال خواهد کرد و از پنجره «Smart Sharpen» خارج می‌شود.

افزایش وضوح عکس
گزینه Save Preset را انتخاب کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

با بازگشت به فایل اصلی خود در فتوشاپ، تصویر خود را با تغییرات اعمال شده مشاهده خواهید کرد. به علت اینکه این تغییرات ماهرانه و دقیق انجام شده‌اند، به سختی می‌توان با نگاه اول تفاوتی در آن تشخیص داد. در تصویر ذیل دو عکس قبل از اعمال تغییرات و پس از آن را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که می‌بینید، لبه‌های جدید در سمت چپ بسیار تمیزتر هستند.

افزایش وضوح تصویر
دو عکس اصلی و ویرایش شده را در کنار هم بگذارید و تغییرات را مشاهده کنید.

اگر از تغییرات اعمال شده در عکس راضی نبودید، به راحتی می‌توانید به گزینه «File« و بعد هم «Undo Smart Sharpen» بروید و تغییرات را خنثی کنید. بعد از انجام این کار، عکس خود را ذخیره و با انتخاب گزینه‌های File و Save عکس و به روز رسانی‌های آن را ذخیره کنید. ضمن اینکه در صورتی که می‌خواهید تا نسخه کپی از پرونده اصلی بدون تغییرات داشته باشید، می‌توانید به ترتیب به «File» و بعد «Save As» بروید تا عکس اصلی را کنار عکس تغییر داده شده، همچنان داشته باشید.

گام هفتم: این ترفندها را به خاطر بسپارید

موارد جزئی وجود دارند که وقتی عکسی را با استفاده از فتوشاپ واضح می‌کنید، بهتر است به خاطر داشته باشید:

  • به هنگام افزایش وضوح عکس بهترین راه این است که عکس خود را در مقدار کوچک و به تدریج واضح کنید. چون با تغییرات کم می‌توان نتیجه‌ای زیبا و طبیعی دریافت کرد.
  • با انتخاب گزینه «Filter» و بعد «Sharpen» می‌توانید سایر ابزارها برای واضح کردن عکس را مشاهده کنید. این ابزارها به خوبی کار می‌کنند اما متأسفانه به اندازه ابزار Smart Sharpen تطبیق‌پذیری ندارند.
  • بدین صورت می‌توانید تاری عکس‌های خود را با کمی صرف وقت در نرم‌افزار فتوشاپ اصلاح کنید تا عکسی بهتر و باکیفیت‌تر داشته باشید.
به ترتیب گزینه‌های Filter و Sharpen را انتخاب کنید.

معرفی فیلم آموزش فتوشاپ برای استفاده در صنعت چاپ و تبلیغات

آموزش فتوشاپ

از جمله نرم‌افزارهایی که برای طراحی محصولات تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نرم‌افزار فتوشاپ است. به همین دلیل، «فرادرس» دوره‌ای ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه‌ای را در قالب ۱۰ درس تدوین کرده است که در ادامه، توضیحاتی در رابطه با آن ارائه خواهیم کرد.

در درس یکم با تفاوت‌های «CMYK» و «RGB» و نحوه فارسی‌نویسی در فتوشاپ آشنا خواهید شد. درس دوم به طراحی کارت ویزیت اختصاص دارد و طراحی مهر و نحوه تنظیم ابعاد آن در درس سوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در درس چهارم با طراحی روی پیراهن و شابلون و مشخص کردن ابعاد آشنا خواهید شد و نحوه طراحی فاکتور فروش در درس پنجم مورد بررسی قرار می‌گیرد. درس ششم به آموزش طراحی تراکت سیاه و سفید اختصاص دارد و طراحی بنرهای تبلیغاتی در اندازه‌های بزرگ در درس هفتم آموزش داده می‌‌شود.

در درس هشتم با نحوه طراحی اعلامیه ترحیم آشنا می‌شویم و در درس نهم، طراحی سربرگ آموزش داده می‌شود. در نهایت، درس دهم به آموزش برخی ترفندهای کاربردی اختصاص دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت «الگو» (Pattern) و حکاکی روی تصویر اشاره کرد.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «آزاده ارشدی»، نوشته شده است.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MUO
۲ دیدگاه برای «افزایش وضوح عکس با فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)»

عکسم سیاه سفید بودم انجام دادم تغیر خواصی نسیبم نشد خوب نبود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *