کویل ماشین چیست؟ – وظایف و نحوه عملکرد کویل خودرو

۳۱۰۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آذر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
کویل ماشین چیست؟ – وظایف و نحوه عملکرد کویل خودرو

خودرو از قطعات مکانیکی و الکتریکی مختلفی تشکیل شده است. کویل ماشین هم از جمله قطعات الکتریکی محسوب می‌شود که درون موتور قرار دارد. برای کار کردن موتور، مخلوطی از سوخت و هوا وارد سیلندر شده و با انفجار این مخلوط در محفظه احتراق، پیستون درون سیلندر حرکت می‌کند و باعث چرخش میل‌لنگ و در نهایت چرخ‌ها می‌شود. اما چه عاملی باعث انفجار مخلوط سوخت و هوا شده و نقش کویل در این چرخه چیست. در این مطلب، این موضوع را کامل بیان می‌کنیم.

وظیفه کویل ماشین چیست؟

در موتورهای دیزل (گازوئیلی) انفجار بر اثر تراکم بالا اتفاق می‌افتد و مخلوط خودبه‌خود منفجر می‌شود. اما در موتورهای بنزینی، انفجار مخلوط سوخت و هوا بر اثر جرقه شمع اتفاق می‌افتد. شمع برای جرقه‌زنی نیازمند ولتاژ چند هزار ولتی بوده در صورتی که باتری اغلب خودروها تنها ۱۲ ولت اختلاف پتانسیل ایجاد می‌کنند.

نقش کویل در فرآیند احتراق موتورهای درون‌سوز، تامین ولتاژ لازم برای ایجاد جرقه در الکترودهای شمع است. این کار از طریق سیم‌پیچ‌های درون کویل ماشین انجام می‌شود. به زبان ساده، وقتی جریان الکتریکی وارد سیم‌پیچ شود، میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که این میدان می‌تواند انرژی بالایی را در خود ذخیره کند. هرچه تعداد پیچش‌های سیم‌پیچ بیشتر باشد، انرژی ذخیره شده نیز بیشتر است. با قطع جریان برق، انرژی میدان مغناطیسی تخلیه شده و با ولتاژ بالا در اختیار شمع قرار می‌گیرد.

کویل ماشین

شکل بالا نحوه عملکرد سیستم برق و نقش کویل ماشین را به خوبی نشان می‌دهد. با باز کردن سوییچ خودرو، الکتریسیته با ولتاژ ۱۲ از باتری به کویل رسیده و با عمل کردن قطع‌کن، با ولتاژ بالا تخلیه می‌شود. جریان الکتریسیته سپس از طریق توزیع‌کننده (دلکو) به شمع‌ها رسیده و جرقه در نوک شمع ایجاد می‌شود. البته سیستم فوق، ابتدایی‌ترین نمونه استفاده از کویل در خودرو بوده و در ماشین‌های بسیار قدیمی دیده می‌شود.

ساختار کویل خودرو

کویل ماشین

کلمه کویل در زبان انگلیسی به معنی سیم‌پیچ است و در کویل ماشین هم دو سیم‌پیچ اولیه و ثانویه وجود دارد. این سیم‌پیچ‌ها به دور یک مغزی فلزی پیچیده شده و درون یک محفظه عایق قرار می‌گیرند. فناوری ساخت کویل در طول زمان پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و از حالت ساده بالا، به انواع مدرن‌تری رسیده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع کویل خودرو

کویل ماشین بسته به فناوری به دو گروه کلی با وایر و بدون وایر تقسیم می‌شود. وایر مجموعه‌ای از سیم‌هاست که جریان خروجی کویل را به شمع‌ها می‌رساند.

کویل با وایر

کویل‌هایی که برای رساندن جریان الکتریسیته به شمع نیازمند وایر هستند خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کویل استوانه‌ای

ابتدایی‌ترین نوع کویل که در آن انرژی الکتریکی از کویل به توزیع‌کننده یا دلکو منتقل شده و سپس از طریق وایر به شمع‌ها می‌رسد. این نوع کویل ماشین در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری قدیمی به کار رفته است.

کویل خودرو

کویل دوبل

این نوع کویل نیازی به دلکو نداشته و از طریق وایر مستقیماً به شمع‌ها متصل می‌شود. کویل‌های دوبل به‌صورت همزمان در دو سیلندر جرقه می‌زنند که باعث می‌شود همواره یکی از این دو جرقه در زمان تخلیه دود اتفاق افتاده و در واقع هدر برود.

کویل خودرو

کویل بدون وایر

کویل‌های بدون وایر هم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کویل کتابی

این نوع کویل ساختاری مشابه با کویل دوبل دارد با این تفاوت که با حذف وایر و اتصال مستقیم به شمع، اتلاف انرژی ناچیزی خواهد داشت.

کویل ماشین

کویل مدادی

مدرن‌ترین نوع کویل که به ازای هر سیلندر یک عدد از آن‌ها استفاده می‌شود. کویل مدادی فضای کمی را اشغال کرده و با اتصال مستقیم به شمع، با اتلاف انرژی نزدیک به صفر، تا ۵۰۰۰۰ ولت اختلاف پتانسیل را در اختیار شمع قرار می‌دهد.

کویل خودرو

سوالات متداول درباره کویل خودرو

در ادامه به سوالات متداول درباره کویل خودرو پاسخ می‌دهیم:

کویل ماشین چه انواعی دارد؟

کویل ماشین به‌طور کلی در دو دسته با وایر و بدون وایر تقسیم می‌شود. مدل با وایر دو نوع نیازمند دلکو و بدون نیاز به دلکو داشته و مدل بدون وایر، دو نوع کتابی و مدادی دارد.

علت خرابی کویل ماشین چیست؟

حرارت بالا، ایراد در سیم‌کشی خودرو، کیفیت پایین کویل و طول عمر بالا از جمله عوامل اصلی خرابی کویل هستند.

بر اساس رای ۲۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۲ دیدگاه برای «کویل ماشین چیست؟ – وظایف و نحوه عملکرد کویل خودرو»

عالی بود. سپاس

سلام عالی بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *