پ ن در اینستاگرام به چه معنی است؟

۴۴۳۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ مهر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
پ ن در اینستاگرام به چه معنی است؟

در دوران ماقبل ایمیل و شبکه‌های اجتماعی، پاول مک‌کارتنی آهنگ معروف «پ.ن: دوستت دارم» را در آلبوم سال ۱۹۶۳ گروه بیتلز خواند. این روزها عبارت مورد نظر را در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و بسیاری از ایمیل‌ها و نامه‌های رسمی و غیر رسمی به وفور مشاهده می‌کنیم. اما پ ن در اینستاگرام یعنی چی و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

پ ن در اینستاگرام یعنی چی؟

پ.ن مخفف کلمه «پی‌نوشت» است. به صورت سنتی، از پ.ن بعد از نوشتن بدنه اصلی متن و امضای زیر آن استفاده می‌شود. به این ترتیب، قادر به افزودن یک فکر ثانویه یا اطلاعات اضافه‌ای خواهید بود که به هر دلیلی در بدنه اصلی متن قرار نگرفته‌اند. در دورانی که مردم به نگارش نامه‌های سنتی مشغول می‌شدند و آن‌ها را با دست یا به کمک ماشین تایم می‌نوشتند، ویرایش آنی متون امکان‌پذیر نبود. بنابراین اگر اشاره به موضوعی خاص را در بدنه اصلی متن فراموش می‌کردید، دو گزینه بیشتر نداشتید: بازنویسی متن از ابتدا یا افزودن بخش جامانده به کمک پی‌نوشت.

با افزودن پی‌نوشت به بخش پایانی متون، نویسنده فضایی برای افزودن اطلاعاتی به وجود می‌آورد که یا در متن اصلی جا افتاده‌اند یا بعدا به ذهن او خطور کرده‌اند. بنابراین از زمان‌های دور، پی‌نوشت نقشی حیاتی در نامه‌ها ایفا کرده است. اما با وجود این ریشه‌های باستانی، پی‌نوشت همین امروز هم کاربردی به حساب آمده و به وفور در جهان دیجیتال ما استفاده می‌شود.

تردیدی نداریم که حداقل یک بار پ.ن را به چشم دیده‌اید. از چت‌های غیر رسمی و کمپین‌های تبلیغاتی گرفته تا کپشن‌های اینستاگرامی، تقریبا هرجا که متن داشته باشیم، می‌توانیم از پی‌نوشت نیز برای اعلام موضوعی مشخص به صورت کوتاه و موجز استفاده کنیم.

پی‌نوشت چطور استفاده می‌شود؟

از پی‌نوشت یا پ.ن زمانی استفاده کنید که در هر شکلی از مکالمه متنی، اشاره به نکته‌ای را فراموش کرده‌اید. این موضوع هم راجع به مکالمات شما در پیام‌رسان‌ها مصداق دارد، هم ایمیل‌ها و هم شبکه‌های اجتماعی. اگر متن شما به هر شکلی حاوی امضای پایانی باشد، پی‌نوشت درست در خط پایینی امضا قرار می‌گیرد. سپس جمله تکمیل‌کننده شما باید درست در مقابل «پ.ن:» قرار بگیرد. در پلتفرم‌های دیجیتالی مانند پیام‌رسان واتساپ یا شبکه اجتماعی توییتر، استفاده از پی‌نوشت درون پیامی جداگانه نیز رواج دارد. با این کار می‌توانید تاکید بیشتر بر پی‌نوشت را به نمایش بگذارید.

برای مثال در متنی صمیمانه می‌توان بدین شکل از پی‌نوشت استفاده کرد:

مریم عزیز؛

عذرخواهی می‌کنم که مجبور به رفتن شدم و نتوانستیم باهم شام بخوریم. برنامه پروازم به شکلی غیرمنتظره تغییر کرد و باید فورا یک تاکسی می‌گرفتم و می‌رفتم. حتی برای تماس گرفتن با تو هم فرصت نداشتم. امیدوارم مرا ببخشی.

با احترام

شایان

پ.ن: هنوز یک شام خوب به تو بدهکارم!

پی‌نوشت در عصر دیجیتال

پ ن در اینستاگرام یعنی چی

ظهور عصر دیجیتال به این معنا بود که پی‌نوشت یا باید به تکامل می‌رسید و یا برای همیشه منسوخ می‌شد.

اکنون کامپیوترها و ابزارهای پردازش کلمه‌ای داریم که ویرایش و چاپ مجدد متون را بسیار آسان می‌کنند. اما این باعث نشده که نیاز به پی‌نوشت کاملا از بین برود. پی‌نوشت در گذر زمان کاربردی باقی ماند و بیشتر تبدیل به یک انتخاب برای استایل بخشیدن به متون شد. در واقع اکنون می‌توان از پی‌نوشت به عنوان یک عنصر جذاب در متون رسمی و غیر رسمی، کپشن‌ها و ایمیل‌ها استفاده کرد و دیگر موضوع راجع به افزودن اطلاعات از یاد رفته یا افکار جدید نیست.

حالا که می‌دانید پ ن در اینستاگرام یعنی چی، بیایید به ۷ راهی بپردازیم که می‌توانید از پی‌نوشت در دنیای امروز استفاده کنید:

تاکید بر یک سوژه

پی‌نوشت به شما اجازه می‌دهد به نکته مهمی که پیشتر در بدنه اصلی متن نیز آمده مجددا اشاره کنید. به این ترتیب، قادر به تاکید کردن روی چیزی خواهید بود که بیشترین اهمیت را برای شما دارد. این موضوع عمدتا بدان خاطر است که پی‌نوشت نوعی جدا افتادگی بصری نسبت به دیگر بخش‌های متن به وجود می‌آورد و بنابراین می‌توانید تاکیدی بصری و مفهومی روی نکته‌ای مشخص داشته باشید.

پ.ن: وقتی دعوتت کردم که چند هفته به خانه ما بیایی و بمانی، از ته قلبم گفتم.

افزودن صمیمیت به متن

از پی‌نوشت می‌توان برای افزودن جملات کوتاه خنده‌دار، دلنشین یا هوشمندانه نیز استفاده کرد. به این ترتیب، خواننده در پایان کار نوعی احساس رضایت به دست می‌آورد.

پ.ن: گل‌ها به محض اینکه رفتی پژمرده شدن. انگار اونا هم به اندازه من دلشون برات تنگ میشه.

افزودن اطلاعات نامرتبط به بدنه اصلی متن

ممکن است به ذهنیتی معرکه رسیده باشید که می‌خواهید به آن در متن خود اشاره کنید. اما چه می‌شود اگر این ذهنیت نوظهور آنقدرها مرتبط با بدنه اصلی نباشد؟ در چنین شرایطی استفاده از پی‌نوشت ایده‌آل خواهد بود.

پ.ن: می‌دانم این موضوع از سوژه اصلی دور است، اما محمد می‌خواست از تو به خاطر نگه‌داری از گربه‌اش تشکر کند.

بحث کردن

با یک پی‌نوشت قاطعانه می‌توانید سخن پایانی در یک مباحثه کوتاه یا طولانی را مال خود کنید. پی‌نوشت به شما اجازه می‌دهد در یک یا دو خط، به شکلی موثر به بحث‌ها خاتمه دهید. در این شرایط، جملات خود را به واضح‌ترین شکل ممکن بنویسید.

پ.ن: بدون هیچ شوخی می‌گویم، دیگر هیچوقت چنین کاری نکن!

به فکر فرو بردن خواننده

پی‌نوشت ابزاری موثر برای ایجاد دوراهی‌های ذهنی و به فکر فرو بردن مخاطب است. با درپیش‌گیری این رویکرد می‌توانید واقعا روی او تاثیر بگذارید.

پ.ن: اگر فقط جواب مثبت بدهی تمام ماجرا ختم بخیر می‌شود. در این مورد فکر کن.

نمایش احساسات

از آن‌جایی که می‌توان با پی‌نوشت احساساتی عمیق را به نمایش گذاشت، جای تعجب ندارد که از سالیان دور ارتباطی تنگاتنگ با نامه‌های عاشقانه داشته. یک نامه عاشقانه حقیقی، بدون پی‌نوشت شمایلی ناقص دارد.

پ.ن: من بیشتر دوستت دارم

دعوت از خواننده به انجام کاری مشخص

در کمپین‌های تبلیغاتی مبتنی بر ایمیل یا کپشن‌های اینستاگرامی نیز می‌توان به شکلی موثر از پی‌نوشت بهره گرفت. برای مثال می‌توان با یک پی‌نوشت جذاب، آن‌ها را به شرکت در مسابقات، اشتراک‌گذاری نظرات، لایک کردن یا هر چیز مشابهی ترغیب کرد.

پ.ن: اگر از این پست لذت برده‌اید، لایک کردن و فرستادن آن برای دوستان خود را فراموش نکنید!
بر اساس رای ۲۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *