برای موفقیت در بورس ایران چه کنیم و چه یاد بگیریم؟ — راهنمای کامل

۶۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
برای موفقیت در بورس ایران چه کنیم و چه یاد بگیریم؟ — راهنمای کامل

تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق در بورس، برای بسیاری از مردم جذابیت زیادی دارد. معامله‌گران در بازار بورس تمام تلاش خود را می‌کنند تا سودآوری معاملات خود را افزایش دهند و فراوانیِ تعداد معاملات سودآور خود را گسترش دهند. موفقیت در بورس ایران، همانند سایر بازارهای مالی، نیازمند استراتژی‌های معامله‌گری مناسب، کسب تجربه و مطالعه منابع معتبر در این زمینه است. برای موفقیت در بورس صرفاً مطالعه بهترین کتاب تحلیل بورسی در حوزه تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال کافی نیست و معامله‌گر باید یک سری اصول ویژه معامله‌گری را در معاملات خود لحاظ کند. در این نوشتار به بررسی راه‌های موفقیت در بورس ایران پرداخته خواهد شد. در ادامه تلاش خواهد شد تا برخی اصول و قواعد ضروری که معامله‌گران باید در معاملات روزانه خود لحاظ کنند را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. این قواعد به معامله‌گران برای بهینه کردن معاملات خود کمک می‌کند.

997696

روشهای موفقیت در بورس ایران

موفیت در بورس نیازمند افزایش دانش مالی است. در این مسیر معامله‌گر باید با تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و همچنین انواع اندیکاتورها و کندل‌استیک‌ها آشنایی داشته باشد. اما این موارد به تنهایی کافی نیست و معامله‌گر باید برخی قواعد را در معاملات خود لحاظ کند تا بتواند قابلیت اطمینان در معاملات خود را بالا ببرد. بازار بورس ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست.

راههای موفقیت در بورس ایران

موفقیت در بورس ایران مستلزم قواعد و قوانین خاصی است که باید هر معامله‌گری آن را یاد بگیرد. بدون درک برخی اصول معامله‌گری، معامله‌گر نمی‌تواند در بلندمدت به موفقیت در بورس دست پیدا کند. در ادامه مهم‌ترین قواعدی که باید هر معامله‌گری در بازار بورس بداند، فهرست شده است.

  • قاعده 1: برنامه معاملاتی داشته باشید.
  • قاعده 2: با معاملات خود مانند یک تجارت رفتار کنید.
  • قاعده 3: از فناوری به نفع خود استفاده کنید.
  • قاعده 4: از سرمایه معاملاتی خود محافظت کنید.
  • قاعده 5: برای بازار مانند یک دانشجو باشید.
  • قاعده 6: فقط با پول اضافی خود وارد معاملات بازار بورس شوید.
  • قاعده 7: روشی مبتنی بر واقعیت‌ها ایجاد کنید.
  • قاعده 8: همیشه از حد ضرر استفاده کنید.
  • قاعده 9: زمان توقف (بستن) معامله را بدانید.
  • قاعده 10: معاملات را در چشم‌انداز حفظ کنید.

در ادامه این قواعد به صورت خلاصه شرح داده خواهد شد.

موفقیت در بورس ایران

راه های موفقیت در بورس ایران

در ادامه مهم‌ترین قواعد و راهکارهای موفقیت در بورس ایران مرور خواهد شد.

قاعده 1: برنامه معاملاتی چیست ؟

«برنامه معاملاتی» (Trading Plan) مجموعه‌ای از قوانین مکتوب است که معیارهای ورود، خروج و مدیریت سرمایه معامله‌گر را برای هر خرید، مشخص می‌کند. کارایی تکنیک‌های مدیریت ریسک تا حد زیادی به داشتن این برنامه معاملاتی بستگی دارد. با فناوری امروزی، آزمایش برنامه معاملاتی، پیش از ورود به بازار وااقعی تا حد زیادی امکان‌پذیر است. چنین روشی به شما این امکان را می‌دهد که برنامه معاملاتی خود را با استفاده از داده‌های تاریخی اعمال کنید و مشخص کنید که آیا قابلیت اجرا دارد یا خیر.

برای این‌کار می‌توانید در سایت‌هایی که حساب مجازی ارائه می‌دهند، ثبت‌نام کنید و برنامه معاملاتی خود را در معرض آزمون قرار دهید. هنگامی که برنامه معاملاتی خود را توسعه دادید و نتایج مناسبی از آن گرفتید، می‌توانید از آن در معاملات واقعی استفاده کنید. نکته بسیار مهم در مورد برنامه معاملاتی آن است که باید به آن پایبند باشید. انجام معاملات خارج از برنامه معاملاتی، حتی اگر همراه با سود باشد، استراتژی ضعیفی تلقی می‌شود.

روش های موفقیت در بورس ایران

قاعده 2: با معاملات خود مانند یک تجارت رفتار کنید

برای موفقیت در بورس، باید به معاملات بازار بورس به عنوان یک تجارت تمام وقت یا پاره‌ وقت و نه یک سرگرمی نگاه کنید. اگر به عنوان یک سرگرمی به معاملات خود نگاه کنید، هیچ تعهد واقعی برای یادگیری عمیق وجود نخواهد داشت. همچنین اگر به عنوان یک شغل به آن نگاه کنید، می‌تواند ناامید‌کننده باشد، زیرا هیچ دستمزد منظمی در آن وجود ندارد. معامله در بازار بورس یک تجارت است و متحمل عوامل زیر است.

به عنوان یک معامله‌گر، شما در اصل مالک یک کسب‌و‌کار کوچک هستید و باید برای به حداکثر رساندن پتانسیل کسب‌و‌کار خود مطالعه و استراتژی داشته باشید. داشتن استراتژی معاملاتی می‌تواند نقشی برجسته در تشخیص روند بازار داشته باشد.

روش های موفقیت در بورس

قاعده 3: از فناوری به نفع خود استفاده کنید

معامله یک تجارت رقابتی است. وقتی فردی در طرف دیگر معامله می‌نشیند و از تمام فناوری موجود بهره می‌برد، می‌تواند ریسک خود را تا حد زیادی کاهش دهد. ساختار نمودارها به معامله‌گران راه‌های بی‌نهایتی برای مشاهده و تحلیل بازارها می‌دهند. آزمون برنامه‌های معاملاتی با استفاده از داده‌های تاریخی، از اشتباهات پرهزینه جلوگیری می‌کند.

دریافت به‌روزرسانی‌های بازار از طریق تلفن‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا معاملات را در هر نقطه نظارت کنید. استفاده بهینه از فناوری (مانند دسترسی به اینترنت پرسرعت)، می‌تواند عملکرد معاملات را تا حد زیادی افزایش دهد. استفاده از فناوری به نفع خود و به‌روز نگه داشتن اطلاعات بازار، می‌تواند به مدیریت ریسک و کاهش خطاهای معامله‌گری کمک زیادی کند.

قاعده 4: از سرمایه معاملاتی خود محافظت کنید

پس‌انداز کافی پول برای تامین مالی حساب معاملاتی، زمان و تلاش زیادی را می‌طلبد. برای این منظور باید با روش‌های پس‌انداز پول آشنا شوید. اگر سرمایه خود را در بورس از دست بدهید، پس‌انداز مجدد پول برای ورود به این بازار می‌تواند سخت‌تر باشد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که محافظت از سرمایه معاملاتی شما مترادف با ضرر نکردن در بورس نیست. همه معامله‌گران بازار تجربه معاملات زیانده را دارند. حفاظت از سرمایه مستلزم عدم پذیرش ریسک‌های غیرضروری است. همچنین حفاظت از سرمایه باید شامل تمامی کارهایی باشد که برای حفظ اصل سرمایه لازم است انجام بگیرد. در این زمینه معامله‌گر باید تکنیک‌های مدیریت ریسک را به خوبی یاد بگیرد.

مدیریت سرمایه معاملاتی

قانون 5: برای بازار مانند یک دانشجو باشید

معامله‌گران بازار بورس، هر روز چیزهای جدیدی درباره بازار یاد می‌گیرند. معامله‌گران باید هر روز بر یادگیری بیشتری از بازار تمرکز کنند. درک این نکته بسیار ضروری است که بازار به صورت مادام‌العمر به معامله‌گران آموزش می‌دهد. حتی‌ حرفه‌ای‌ترین معامله‌گران بازار نیز، همواره درحال یادگیری نکات جدیدی هستند. تحقیقات و مطالعات درباره بازار، به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا حقایق بیشتری را درک کنند.

تمرکز و مشاهده بازار به صورت مستمر به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا غرایز خود را تیز کنند و تفاوت‌های ظریف در معاملات را بیاموزند. عوامل زیادی بر بازار و معاملات آن تاثیر می‌گذراند. مهم‌ترین عوامل موثر را می‌توان به صورت زیر فهرست کرد.

  • سیاست جهانی
  • رویدادهای خبری
  • روندهای اقتصادی
  • حتی آب و هوا
  • تصمیمات سیاسی
  • عملکرد شرکت‌ها
  • بیانیه‌های بانک مرکزی
  • روند شاخص‌های اقتصادی

محیط بازار بورس بسیار پویا است. هر چه معامله‌گران روندهای گذشته و فعلی را بهتر درک کنند، آمادگی بیشتری برای رویارویی با رویدادهای آینده دارند.

راه های موفقیت در بورس

قانون 6: فقط با پول اضافی خود وارد معاملات بازار بورس شوید

قبل از شروع به استفاده از نقدینگی واقعی برای معاملات بورس، مطمئن شوید که پولی که وارد بازار بورس کرده‌اید، پولی است که اگر از دست برود، خللی در زندگی عادی شما به وجود نمی‌آید. اگر این طور نیست، معامله‌گر باید به پس‌انداز ادامه دهد تا زمانی که به اندازه کافی پول جمع کرده باشد. حساب معاملاتی بورس را نباید با پولی که برای شهریه، پرداخت وام‌های ضروی یا اجاره منزل کنار گذاشته‌اید شارژ کنید. همچنین برای معامله در بورس نباید وسایل ضروری زندگی مانند خانه یا ماشین را فروخت و پول آن را وارد حساب معاملاتی کرد. بازار بورس سرشار از ریسک‌هایی است که ممکن است در مدتی کوتاه، سرمایه شما را ببلعد.

قانون 7: یک روش مبتنی بر واقعیت ها ایجاد کنید

صرف زمان برای توسعه یک روش معاملاتی مناسب، ارزش تلاش زیاد را دارد. معامله‌گرانی که عجله‌ای برای یادگیری ندارند، معمولاً زمان آسان‌تری برای بررسی تمام اطلاعات موجود در اینترنت دارند. اگر شما بخواهید شغل جدیدی را شروع کنید، احتمالاً نیاز دارید که دوره‌ای را برای یادگیری مهارت‌های مربوط به آن شغل بگذرانید. این دوره گاهی ممکن است از چندماه تا چند سال طول بکشد. بازار بورس نیز این طور است. باید زمان زیادی برای یادگیری مهارت‌های و تکنیک‌های مدیریت ریسک در بورس یاد یگیرید. یادگیری نحوه انجام درست معاملات در بورس، همانند هر شغلی، نیازمند یک دوره مطالعاتی جامع و کارآمد است.

برنامه معاملاتی مناسب

قانون 8: حد ضرر چیست ؟

حد ضرر، مقدار ریسک از پیش‌ تعیین شده است که یک معامله‌گر مایل به پذیرش آن در هر معامله است. حد ضرر می‌تواند درصد یا مقدار خاصی باشد. استفاده از حد ضرر می‌تواند مقداری از استرس معاملات را از بین ببرد، زیرا می‌دانیم که در هر معامله‌ای فقط درصد خاصی از سرمایه خود را از دست خواهیم داد. نداشتن حد ضرر ممکن است برای معامله‌گر بسیار گران تمام شود.

در صورت نداشتن حد ضرر، ممکن است معامله‌گر به امید تغییر روند در معامله باقی بماند و بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست بدهد. ایده‌آل این است که از همه معاملات با سود خارج شوید، اما این واقع‌بینانه نیست. استفاده از حد ضرر، کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ضررها و ریسک‌ها محدود هستند.

قانون 9: زمان توقف (بستن) معامله را بدانید

دو دلیل برای توقف یا بستن معامله وجود دارد. این دو دلیل به صورت زیر هستند.

  • برنامه معاملاتی ناکارآمد
  • معامله‌گر ناکارآمد

یک برنامه معاملاتی ناکارآمد، زیان‌های بسیار بیشتری از آنچه در آزمون‌های تاریخی پیش‌بینی شده بود را به بار خواهد آورد. برنامه معاملاتی ممکن است به دلیل نوسان زیاد در بازار، پیش‌بینی نادرست یا عوامل دیگر به درستی در جهت مورد انتظار عمل نکند. در چنین وضعیتی باید برنامه معاملاتی را دوباره ارزیابی کنید و چند تغییر ایجاد کنید یا با یک برنامه معاملاتی جدید معاملات را از نو شروع کنید.

حد ضرر معاملاتی

یک برنامه معامله‌گری ناموفق، مساله‌ای است که باید حل شود. یک معامله‌گر ناکارآمد کسی است که یک برنامه معاملاتی ایجاد می‌کند، اما نمی‌تواند آن را دنبال کند. استرس و عادات بد، همگی می‌توانند به این مشکل دامن بزنند. معامله‌گری که برنامه معاملاتی می‌چیند اما به آن پایبند نمی‌ماند باید در معاملات خود تجدیدنظر کند و تا زمان پایبندی به برنامه معاملاتی از بازار دور باشد و استراحت کند.

قاعده 10: معاملات را در چشم‌انداز حفظ کنید

هنگام معامله بر روی تصویری بزرگ متمرکز شوید. یک معامله که وارد ضرر شده است نباید شما را شگفت‌زده کند. ضرر در بازار، بخشی از معامله است. انجام درست معاملات، تنها یک قدم در مسیر رسیدن به یک معامله سودآور است. این سود انباشته است که بین معامله‌گران تفاوت ایجاد می‌کند نه سودهای لحظه‌ای. هنگامی که یک معامله‌گر برد و باخت را به عنوان بخشی از معامله بپذیرد، احساسات او تأثیر کمتری بر عملکرد معاملاتی وی خواهند داشت. تعیین اهداف واقع‌بینانه بخش مهمی از چشم‌انداز معاملات است. کسب‌و‌کار شما باید بازدهی معقولی را در مدت زمان معقولی کسب کند. اگر انتظار دارید در مدت زمانی کوتاه میلیونر شوید، خود را برای شکست بزرگ آماده کرده‌اید.

فیلم آموزش نوسان گیری در بورس - تکمیلی

رویکردها و راهکارهای گوناگونی برای موفقیت در بورس ایران وجود دارد. یکی از مهم‌ترین روش‌های موفقیت در بورس ایران، نوسان‌گیری است. در صورت یادگیری صحیح اصول نوسان‌گیری بورس، معامله‌گران می‌توانند امیدوار باشند که سود خوبی در بورس نصیب آنان خواهد شد. با توجه به این موضوع، فرادرس اقدام به تهیه یک فیلم آموزش 5 ساعت و 8 دقیقه‌ای در زمینه نوسان‌گیری در بورس پرداخته است. این فیلم آموزشی در 6 درس ارائه شده است.

در درس اول مقدماتی در مورد مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با نوسان‌گیری ارائه شده است. درس دوم ملاحظاتی در زمینه نوسان‌گیری است که معامله‌گران باید مورد توجه قرار دهند. در این درس مفهوم مدیریت سرمایه از جنبه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در درس سوم روش نوسان‌‌گیری با الگوی شکاف قیمتی بررسی می‌شود. در این درس شناسایی این شکاف‌ها نیز به صورت کامل تدریس خواهد شد. خواننده با شناسایی این شکاف‌ها قادر خواهد تا نقاط مناسبی برای نوسان‌گیری شناسایی کند.
درس چهارم نیز به نوسان‌گیری براساس سطوح مقاومتی و حمایتی است. درس پنجم به نوسان‌گیری براساس کندل‌شناسی اختصاص دارد. درس ششم پیش‌نیازها، آماده‌سازی‌ها و موارد پشتیبان در نوسان‌گیری را معرفی می‌کند. درس پایانی نیز آماده‌سازی برای نوسان‌گیری از بعد روان‌شناسی معامله‌گر است.

جمع‌بندی

این نوشتار در زمینه راه‌های موفقیت در بورس ایران بود. موفقیت در بورس و سایر بازارهای مالی مستلزم قواعد و قوانینی خاص است. بدون مطالعه کافی و داشتن برنامه معاملاتی ویژه، نمی‌توان انتظار موفقیت بلندمدت در این بازار را داشت. هر معامله‌گری باید قوانین و قواعدی را برای موفقیت در بورس آزمون کند و براساس آن بهترین برنامه معاملاتی را برای خود پیاده کند.

درک اهمیت هر یک از این قوانین معاملاتی و نحوه کار آن‌ها با یکدیگر، می‌تواند به معامله‌گر کمک کند تا یک طرح معاملاتی پایدار ایجاد کند. معامله‌گری، کار سختی است و معامله‌گرانی که نظم و حوصله پیروی از این قوانین را دارند می‌توانند شانس موفقیت خود را در این بازار افزایش دهند.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaInvestopediaInvestopediaمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *