طراحی سربرگ در ورد – سریع و ساده

۹۱۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
طراحی سربرگ در ورد – سریع و ساده

نرم‌افزار مایکروسافت ورد، قابلیت‌های مختلفی برای تغییر دادن سر صفحه به شما ارائه می‌کند. به کمک این ویژگی‌ها می‌توانید کار طراحی سربرگ در ورد را خودتان به سادگی انجام دهید و با سلیقه خود پیش بروید. در ادامه این مطلب می‌بینیم که چگونه می‌شود این کار را انجام داد. برای بررسی آموزش‌های مشابه مانند طراحی تراکت با پاورقی قابل برش در Word نیز می‌توانید راهنمای «آموزش Word» را مطالعه کنید.

نحوه افزودن سربرگ در ورد

دو روش برای اضافه کردن سربرگ به صفحات ورد وجود دارد. شما می‌توانید الگوهای آماده این برنامه را امتحان کرده یا خودتان سربرگ را طراحی کنید.

برای شروع، وارد سند ورد شوید و به زبانه Insert بروید. سپس منوی Header را برای افزودن سربرگ جدید یا ویرایش موارد قبلی، باز کنید. در همین بخش می‌توانید سربرگ‌های آماده ورد را نیز ببینید.

گزینه هدر در ورد

پس از انتخاب یکی از گزینه‌های موجود، دکمه Close Header and Footer را برای شروع ویرایش سربرگ، بزنید.

گزینه بستن هدر

انجام این کار مخصوصا زمانی خوب است که در حال طراحی پروژه‌ای دانشگاهی یا اسناد شخصی هستید که نیاز به شخصی سازی زیادی دارند. با این حال بیشتر افرادی که ترجیح می‌دهند سربرگ را با سلیقه خود بسازند می‌توانند با همین روش پیش بروند.

نحوه سفارشی سازی هدر برای طراحی سربرگ در ورد

برای ادیت و طراحی سربرگ در ورد ابتدا باید گزینه Edit Header را از منوی Header در زبانه Insert انتخاب کنید.

ویرایش سربرگ سفارشی در ورد

به این ترتیب، زبانه مربوط به طراحی سربرگ و پابرگ باز می‌شود. به کمک گزینه‌های این بخش می‌توانید سربرگ موردنظر را با سلیقه خود در ورد طراحی کنید. همچنین اگر در بالای هر صفحه و محل قرارگیری سربرگ نیز دوبار کلیک کنید، همین زبانه باز خواهد شد.

در ادامه نحوه تغییر عناصر مختلف سربرگ برای رسیدن به طراحی موردنظر را می‌بینیم.

کار با گزینه Pictures برای طراحی سربرگ در ورد

تصاویر از مهم‌ترین عناصر بصری سربرگ هستند. عکس موجود در سربرگ می‌تواند لوگوی شرکت یا هرچیز دیگری باشد. برای قرار دادن تصاویر در سربرگ و پاورقی اسناد Word، پس از باز کردن زبانه Header & Footer، گزینه Pictures را بزنید. سپس تصویر موردنظر را از داخل دستگاه برگزینید تا به سربرگ اضافه شود. در مثال زیر، عکس لوگوی فرادرس را اضافه کرده‌ایم.

افزودن تصویر به سربرگ در ورد

شما همچنین می‌توانید تصویری را از روی اینترنت پیدا کرده و به سربرگ اضافه کنید. کافی است در بخش Insert از زبانه Header & Footer، گزینه Online Pictures را برگزینید.

اضافه کردن تصویر آنلاین

عنوان سند

به منوی Document Info از بخش Insert در این زبانه بروید و گزینه Document Title را بزنید. به این شکل محلی برای نوشتن عنوان سند در سربرگ تعبیه می‌شود و شما می‌توانید نام سند خود را در این بخش بروزرسانی کنید.

اضافه کردن اطلاعات سند در طراحی سربرگ در ورد

توجه داشته باشید که عنوان سند، تنها یکی از اطلاعات مرتبط با سند است. گزینه‌های دیگری مانند آن نیز وجود دارند که می‌توانید هنگام طراحی سربرگ در ورد از آن‌ها استفاده کنید.

متعلقات سند

متعلقات سند یا Document Property، می‌تواند شامل هر یک از جزئیات مرتبط با سند، از جمله نام نویسنده، نام شرکت یا آدرس شرکت باشد. برای اضافه کردن این جزئیات، گزینه Document Property را از منوی Document Info انتخاب کنید و متعلقات موردنظر خود را برگزینید.

متعلقات سند

مثلا در تصویر زیر، نام نویسنده را انتخاب کرده‌ایم. می‌بینید که کادری برای نوشتن نام به سربرگ اضافه شده است. به طور پیش فرض، نام نویشنده جاری در این کادر قرار می‌گیرد. با این حال این گزینه قابل ویرایش است و می‌توانید آن را تغییر دهید.

نوشتن نام نویسنده در سربرگ ورد

اضافه کردن شماره صفحه برای طراحی سربرگ در ورد

شماره صفحه یکی از مهم‌ترین عناصر هنگام طراحی سربرگ محسوب می‌شود. برای اضافه کردن شماره صفحه به سربرگ کافی است گزینه موردنظر را از منوی Page Number انتخاب کنید. در این مثال گزینه Top of Page را برگزیده‌ایم تا شماره صفحه در سربرگ قرار بگیرد. در این بخش نیز می‌توانید الگوهای آماده ورد برای شماره صفحه را ببینید و گزینه مورد پسند را برگزینید.

شماره صفحه برای طراحی سربرگ در ورد

افزودن تاریخ و زمان

برای اضافه کردن تاریخ و زمان به سربرگ ورد باید گزینه Date & Time را برگزینید. همچنین اگر می‌خواهید این اطلاعات را به طور خودکار بروزرسانی کنید باید تیک گزینه Update Automatically را بزنید.

اضافه کردن تاریخ و ساعت به سربرگ ورد

پس از انتخاب قالب بندی موردنظر خود، دکمه OK را فشار دهید.

گزینه Quick Parts

'می‌توانید از قابلیت Quick Parts برای افزودن بلوک‌های متنی پرکابرد، به سند کمک بگیرید. این گزینه روش دیگری برای افزایش سرعت طراحی سربرگ در ورد محسوب می‌شود. در ادامه نحوه کار با آن را می‌بینیم.

Save Selection

به شما امکان می‌دهد بخشی از نوشته که می‌خواهید اضافه کنید را از طریق Save Selection در گالری Quick PArts برگزینید. دکمه OK را بزنید تا در این گالری ذخیره شود.

گزینه save selection

Field

اطلاعاتی را نمایش می‌دهد که مختص سند یا صفحه جاری است. این اطلاعات شامل نام نویسنده، شماره صفحه، عنوان سند و تاریخ آن می‌شود. به همین شکل می‌توانید اطلاعات مدنظر خود را برگزینید و برای ذخیره آن‌ها دکمه OK را بزنید.

گزینه fields

Building Blocks Organizer

به کمک این گزینه می‌توانید قسمت‌های مختلف Quick Parts را مشاهده و مرتب سازی کنید. با استفاده از بلاک‌های مختلف موجود، این امکان را دارید که بخش‌های Properties ،Insert یا Delete را مدیریت کنید. پس از انجام عملیات مربوطه، کافی است دکمه Close را بزنید تا تغییرات ذخیره شوند.

مدیریت عناصر سربرگ

نحوه طراحی سربرگ برند در ورد

حالا که گزینه‌های لازم را دیدیم، در ادامه می‌خواهیم طراحی یک سربرگ مناسب برای سازمان را انجام دهیم. استفاده از سربرگ و پابرگ در ورد برای ساخت این سند حرفه‌ای بسیار مهم است.

ابتدا در بالای صفحه کلیک می‌کنیم تا زبانه Header & Footer باز شود. سپس برای اضافه کردن شماره صفحه، گزینه Page Number را می‌زنیم و مورد مناسب را برمی‌گزینیم. برای تغییر رنگ و حالت این عنصر نیز می‌توانید به زبانه Shape Format بروید.

طراحی سربرگ در ورد و اضافه کردن شماره صفحه

در مرحله بعد، دکمه Pictures را می‌زنیم و عکس لوگوی فرادرس را نیز اضافه می‌کنیم. شما می‌توانید طراحی خاصی را برای این بخش در نظر بگیرید یا لوگوی خود را برگزینید.

افزودن عکس لوگو هنگام طراحی سربرگ در ورد

همچنین می‌توانید هر دو را اضافه کنید. مثلا در تصویر زیر، طرحی متناسب را نیز به طراحی افزوده‌ایم.

طراحی سربرگ در ورد با عکس

عنصر بعدی تاریخ است که به سمت چپ سربرگ اضافه خواهد شد. برای انجام این کار، گزینه Date & Time را می‌زنیم و قالب موردنظر را برمی‌گزینیم.

اضافه کردن تاریخ

توجه کنید که اگر قصد چاپ کردن سند خود را دارید می‌توانید از تصویری به عنوان واترمارک نیز استفاده کنید تا مشخص شود مالکیت آن با شما است.

 

حالا کار طراحی سربرگ برد در ورد تمام شده است و می‌توانید در هر قسمت دیگری از سند دوبار کلیک کنید تا وارد بدنه اصلی شوید و متن موردنظر را بنویسید. البته توجه داشته باشید که می‌توانید به کمک این توانمندی جدید، هر نوع سندی که می‌خواهید را به کمک ورد طراحی کنید. مانند طراحی بروشور در ورد که یکی از کارهای بسیار رایج است. یا به عنوان مثال این امکان را دارید که به کمک این قابلیت‌ها، الگوی مدرکی برای دانشگاه یا محل کار خود بسازید.

شخصی سازی پاصفحه در ورد

در مراحل قبلی دیدیم که چگونه می‌شود سربرگ را در ورد طراحی کرد. اما در بیشتر موارد، سربرگ همراه با پابرگ یا پا صفحه طراحی می‌شود. به این شکل سند شما نیز ظاهر حرفه‌ای‌تر خواهد داشت. می‌توانید عناصری مانند تاریخ و شماره صفحه را به جای سربرگ، در این بخش قرار دهید.

برای اضافه کردن پاصفحه به سند، وارد زبانه Insert شوید و قالب بندی موردنظر را از منوی Footer انتخاب کنید.

فوتر در ورد

حالا می‌توانید به ادیت پاصفحه بپردازید. همچنین اگر این قسمت از حالت انتخاب خارج شده بود، از منوی Footer گزینه Edit Footer را بزنید. دوبار کلیک کردن روی این قسمت نیز شما را به حالت ویرایشی منتقل خواهد کرد.

برای اضافه کردن شماره صفحه به این بخش، منوی Page Number را در زبانه Header & Footer باز کرده و گزینه Bottom of Page را انتخاب کنید.

شماره صفحه در پایین صفحه ورد

همان‌طور که در مرحله قبل نیز دیدیم، می‌توانید متعلقات و اطلاعات سند را به پاصفحه اضافه کنید. کافی است گزینه موردنظر را از منوی Document Info یا Document Property برگزینید. بلافاصله مکانی برای ورود اطلاعات موردنظر در پاصفحه ایجاد می‌شود.

اضافه کردن اطلاعات سند به فوتر

از این زبانه می‌توانید عناصر دیگری مانند تاریخ و عکس نیز به پاصفحه اضافه کنید. با این حال معمولا بیشتر عناصر طراحی را در سربرگ به کار می‌برند و شماره صفحه یا نام سند در پاصفحه نوشته می‌شود. بهتر است این قسمت را چندان شلوغ نکنید.

پس از اتمام کار نیز دو بار در قسمت دیگری از صفحه سند کلیک کنید تا بتوانید متن موردنظر را بنویسید.

شروع سربرگ و پاصفحه بعد از صفحه اول در ورد

در بیشتر مواقع، صفحه اول سند برای معرفی و به عنوان کاور مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهتر است سربرگ و پاصفحه نداشته باشد. پس برای طراحی سربرگ از صفحه اول به بعد در ورد ابتدا باید روی این بخش کلیک کنید تا به حالت انتخاب دربیاید. سپس وارد زبانه Header & Footer شوید و تیک گزینه Different First Page را در بخش Options بزنید. با این کار، سربرگ و پابرگ اولین صفحه سند حذف می‌شوند.

همچنین در همین قسمت می‌توانید تیک گزینه Different Odd & Even PAges را نیز بزنید تا سربرگ و پابرگ متفاوتی برای صفحات زوج و فرد در نظر گرفته شود. مثلا در صفحات زوج، نام سند را بنویسید و در صفحات فرد، شماره صفحه وارد کنید. گزینه Show Document Text نیز نمایش متن بدنه سند را فعال و غیر فعال می‌کند تا ببینید سربرگ یا پاصفحه بدون آن چگونه به نظر می‌رسد.

پاسخ به سوالات رایج

در ادامه چند سوال رایج در زمینه طراحی سربرگ در ورد را همراه با پاسخ آن‌ها می‌بینیم.

سربرگ در ورد چیست؟

سربرگ یا هدر در ورد، متنی است که در بالای صفحه قرار می‌گیرد، در حالی که پاورقی در انتهای صفحه دیده می‌شود. معمولا از این دو قسمت برای درج اطلاعات سند مثل نام سند، عنوان فصل، شماره صفحه، تاریخ و موارد مشابه استفاده می‌شود.

چگونه در بالای پاصفحه یک خط بکشیم؟

برای انجام این کار، گزینه Edit Footer را از منوی Footer در زبانه Insert بزنید. سپس نشانگر ماوس را در اولین خط متنی که در پاصفحه دارید بگذارید. حالا وارد زبانه Home شوید و در بخش Paragraph، منوی Border را باز کنید. گزینه Top Border را بزنید تا خط موردنظر اضافه شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله تمام اقدامات مورد نیاز برای طراحی سربرگ در ورد را دیدیم. با نحوه افزودن عناصری مانند تصویر، شماره صفحه و تاریخ و ساعت آشنا شدیم. همچنین کاربرد گزینه‌هایی مانند Document info و Quick Parts را نیز بررسی کردیم.

در ادامه به طور اختصاصی، سربرگی با لوگوی برند طراحی کردیم تا مراحل کار را به طور کامل ببینید. به کمک این راهنما می‌توانید سربرگی ساده یا حرفه‌ای برای برند خود بسازید. نهایتا نیز نحوه سفارشی سازی پارقی

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseofwikihow
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *