اکسپلور اینستاگرام کجاست و چگونه کار می کند؟

۲۹۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
اکسپلور اینستاگرام کجاست و چگونه کار می کند؟

وقتی صحبت از استراتژی‌های موفقیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام باشد، ورود به صفحه اکسپلور اینستاگرام یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای کسب بازدید و اینگیجمنت بیشتر به حساب می‌آید. از طریق صفحه اکسپلور اینستاگرام می‌توانید دامنه مخاطبان خود را به بیشترین مقدار ممکن برسانید و محتوایی که به سختی تولید شده را مقابل چشمان مخاطبان مرتبط و بالقوه بیشتری قرار دهید. چنین اتفاقی به معنای بازدید بیشتر از پست‌ها و بالاتر رفتن تعداد فالوئرها خواهد بود.

اما برند شما چطور می‌تواند از این فرصت استثنایی استفاده کرده و وارد صفحه اکسپلور اینستاگرام شود؟ به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا شما را با زیر و بم این ویژگی جذاب در شبکه اجتماعی محبوب صدها میلیون نفر در سراسر جهان آشنا کنیم. ناگفته نماند که این مقاله صرفا بر اکسپلور اینستاگرام متمرکز است، اما اگر علاقه‌مند به آشنایی با دیگر تنظیمات و قابلیت‌های این شبکه اجتماعی محبوب هستید، مطالعه مقاله «آموزش اینستاگرام» و همین‌طور مقاله «سایز پست اینستاگرام» را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

صفحه اکسپلور اینستاگرام چیست؟

صفحه اکسپلور در اینستاگرام مجموعه‌ای از محتوای متنوع و گوناگون را به نمایش در می‌آورد که براساس سلیقه‌ها و علاقه‌مندی‌های هر یک از کاربران سفارشی‌سازی شده‌اند. الگوریتم اینستاگرام محتوای موجود در این صفحه را براساس صفحات مشابه یا محتوایی که پیشتر با آن‌ها تعامل داشته‌اید تنظیم می‌کند. صفحه اکسپلور ضمنا شامل تصاویر، ویدیوها، پست‌های اینستاگرام ریلز و حتی استوری‌ها می‌شوند.

کاربران اینستاگرام برای دسترسی به این صفحه لازم است روی نماد ذره‌بینی که در بخش پایینی رابط کاربری اپلیکیشن قرار گرفته بزنند.

اکسپلور اینستاگرام

در نوار جستجوی بالایی نیز می‌توان از کلمات کلیدی گوناگون برای یافتن محبوب‌ترین محتوا، اکانت‌ها و تگ‌های مرتبط به سوژه‌های به‌خصوص استفاده کرد.

اما حتی بیش از این هم می‌توان نتایج جستجو را براساس دسته‌بندی‌های خاص فیلتر کرد. برای مثال صفحه اکسپلور عبارت «DIY Craft» (به معنای کاردستی‌های خانگی) فیلترهای بیشتری را به نمایش درمی‌آورد که از آن‌ها می‌توان برای جستجو براساس جنس محتوا و رسانه استفاده کرد. بدین ترتیب کاربران اینستاگرام می‌توانند جستجوهایی دقیق و مطابق با نیازهای خود داشته باشند. صاحبان کسب‌وکار هم می‌توانند به همین شکل متوجه شوند که مردم به دنبال چه نوع محتوایی می‌گردند و معمولا به سراغ کدام موارد می‌روند.

چرا صفحه اکسپلور اینستاگرام باید برای برند شما مهم باشد؟

اینستا

برند شما از این بابت باید به ورود به صفحه اکسپلور اینستاگرام اهمیت دهد که افراد بیشتری قادر به مشاهده محتوایی که به سختی تهیه شده خواهند بود. اینستاگرام در حال حاضر پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۲۳ میلادی بالغ بر ۱.۲ میلیارد کاربر فعال در هر ماه خواهد داشت و این مشاهده‌پذیری هرچه بیشتر، چندین مزیت مختلف برای کسب‌وکار شما به همراه می‌آورد.

  • فالوئرهای بیشتر: بیش از ۲۰۰ میلیون حساب کاربری در هر روز به سراغ صفحه اکسپلور اینستاگرام می‌روند. این رقم معادل ۵۰ درصد از تمام کاربرانی است که از این صفحه استفاده می‌کنند. از میان این کاربران، اینستاگرام به نمایش محتوای شما به آن دسته از افرادی می‌پردازد که به احتمال بیشتری مایل به محتوای اکانت شما خواهند بود. این یعنی شانس بسیار بالایی برای تبدیل کردن چنین افرادی به فالوئرهای تازه از راه رسیده خواهید داشت.
  • اینگیجمنت بالاتر: اگر کاربران محتوایی را ببینند که از آن خوششان می‌آید، احتمالا به اشکال گوناگون (لایک کردن، کامنت‌ گذاشتن و حتی اشتراک‌گذاری با دوستان) با آن تعامل خواهند داشت. بنابراین وقتی محتوای شما از طریق صفحه اکسپلور کشف می‌شود، نرخ انگیجمنت هم افزایش می‌یابد و در واقع اعتبار اجتماعی بیشتری در این شبکه اجتماعی محبوب به دست خواهید آورد.
  • فروش بیشتر: وقتی مردم محتوای شما را از طریق صفحه اکسپلور کشف می‌کنند، قادر به نمایش محصولات خود به افرادی هرچه بیشتر خواهید بود. علاوه بر این، کسب‌وکارها می‌توانند به سراغ پست‌های فروش مخصوص در اینستاگرام بروند که آن‌ها هم از صفحه اکسپلور سر در می‌آورند. هرچه افراد بیشتری محصولات شما را کشف کنند، میزان فروش‌تان نیز بیشتر خواهد شد.

الگوریتم صفحه اکسپلور اینستاگرام چطور کار می‌کند؟

الگوریتم اکسپلور

اینستاگرام یک «سیستم رده‌بندی فید» به‌خصوص دارد که فید اصلی و همینطور صفحه اکسپلور تک‌تک کاربران را سفارشی‌سازی می‌کند. الگوریتم صفحه اکسپلور اینستاگرام متکی بر تکنولوژی یادگیری ماشینی است و به جمع‌آوری سیگنال‌هایی برای رده‌بندی مشغول شده و راجع به آنچه به نمایش درمی‌آید تصمیم‌گیری می‌کند. این سیستم نیز خود بر سیستمی دیگر به نام «پیشنهادات غیرمتصل» متکی است که به پلتفرم اینستاگرام اجازه می‌دهد پست‌ها را براساس فعالیت‌های پیشین هر کاربر به نمایش درآورد.

الگوریتم اینستاگرام سپس با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف، این پست‌ها را رده‌بندی می‌کند. از جمله این فاکتورها می‌توان به نرخ تعامل، تازگی محتوا، کیفیت محتوا و ارتباط آن با سلایق کاربران اشاره کرد. به عنوان جمع‌بندی باید گفت که اینستاگرام صفحه اکسپلور را براساس موارد زیر شخصی‌سازی می‌کند:

  • پست‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند و انبوهی اینگیجمنت به دست آورده‌اند
  • جنس محتوایی که به صورت معمول با آن تعامل دارید
  • اکانت‌هایی که پیشتر فالو کرده‌اید
  • جنس پست‌هایی که منجر به تعامل از سوی افرادی که دنبال می‌کنید می‌شوند

برای مثال بیایید فرض کنیم انبوهی اکانت مرتبط با غذا را فالو و ویدیوهای ریلز مرتبط به آشپزی را هم تماشا می‌کنید. در چنین شرایطی، اینستاگرام برخی از محبوب‌ترین محتویات مربوط به غذا را در صفحه اکسپلور شما می‌آورد. سیستم رده‌بندی کنونی براساس ارتباط و تعامل طراحی شده است. مادامی که معیارهای ضروری رعایت شوند، اینستاگرام هیچ اکانتی را در جایگاهی بالاتر از دیگری قرار نمی‌دهد و محتوای انواع و اقسام اکانت‌ها را به نمایش درمی‌آورد. این خبری عالی برای آن‌هایی است که یک اکانت بیزنیس اینستاگرام دارند. این یعنی هم‌اندازه با اکانت‌های شخصی یا اکانت‌های اینفلوئنسری، شانسی برای حضور یافتن در صفحه اکسپلور خواهید داشت.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات هدفمند اینترنتی از جمله روش های دیجیتال مارکتینگ است. بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای مثال در تصویر زیر نمونه بنر آن را مشاهده می‌کنید که مربوط به مطلب «بازاریابی محتوا چیست» در «مجله فرادرس» است. با توجه به تصویر، ویژگی‌های بنرهای کاپریلا مانند حجم کم و ارتباط موضوعی آن با مطلب کاملا مشخص است.

بنرهای کاپریلا

کسب‌وکارها، در بخش دیگر کاپریلا می‌توانند خود را به افراد معرفی کنند. از آنجایی‌که این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود، نرخ تبدیل آن‌ها بالا است.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی روشی برای بهبود رتبه وب‌سایت است. تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش کافی و صرف زمان لازم نیاز دارد. به همین منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان پلتفرم دارای تخصص در این حوزه، بهره برد. در نشریلا می‌توانید محصولات و خدمات خود را با انتشار مطالب تخصصی معرفی کنید.

۵ ترفند برای راه پیدا کردن به صفحه اکسپلور اینستاگرام

درحالی که روزانه میلیون‌ها پست تولید می‌شوند، اینستاگرام به فضایی بسیار رقابتی تبدیل شده و اکانت‌ها دائما در حال نبرد بر سر میزان نمایش پست‌های خود هستند. این باعث می‌شود پست‌ها در مسیر ورود به اکسپلور چالش‌های متعددی را تجربه کنند. با استفاده از ترفندهایی که در ادامه آورده‌ایم، می‌توانید شانس خود را افزایش دهید.

۱. محتوای درگیرکننده بسازید

اکسپلور اینستاگرام

انگیجنت یکی از اصلی‌ترین سیگنال‌هایی است که الگوریتم صفحه اکسپلور به دنبال آن می‌گردد. البته که ساخت محتوای درگیرکننده به اندازه گفتنش آسان نیست. نگاهی به محتوای کنونی خود و همین‌طور جامعه مخاطبان‌تان بیندازید. کدام نوع از محتوای شما بیشترین میزان تعامل را به همراه آورده است؟ یک نگاه سریع به ابزار Insight اینستاگرام کشف‌هایی بزرگ را در پیش خواهد داشت.

در حالت ایده‌آل، محتوای شما باید دو ویژگی اصلی داشته باشد: باید کارآمد باشد و چشمگیر ظاهر شود. آیا محتوای شما ارزشی خلق می‌کند؟ آیا باعث می‌شود فالوئرها به چیزی دست پیدا کنند و مشکلی از مشکلات‌شان حل شود؟ شاید هم محتوایی تولید می‌کنید که به دانش آن‌ها می‌افزاید. حتی می‌توانید به تولید محتوای صرفا سرگرم‌کننده‌ای مشغول شوید که با شخصیت و صدای برند شما هم‌راستا است.

۲. از دیگر پست‌های صفحه اکسپلور الهام بگیرید

اگر مطمئن نیستید که محتوای درگیرکننده چه شکل و شمایلی دارد، ببینید کدام جنس محتوا معمولا راهش را به صفحه اکسپلور اینستاگرام باز می‌کند. بدین ترتیب از پست‌هایی که مخاطبان هدف شما تماشا و با آن‌ها تعامل می‌کنند، الهام خواهید گرفت. برای مثال می‌توانید ببینید کدام رویکردها برای اکانت‌های مشابه در صنعت شما بیشترین موفقیت را به همراه آورده‌اند و استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام خودتان را بچینید.

شاید پی ببرید مردم از ویدیوهای آموزشی و کوتاه‌مدت لذت می‌برند. یا شاید ببینید که اینفوگرافیک بیشترین سطح از تعامل را به همراه می‌آورند. «فرمول‌های» برنده را یادداشت کنید و به دنبال راهی بگردید تا آن‌ها را در استراتژی محتوایی خودتان بگنجانید.

۳. در زمان‌بندی انتشار پست‌ها استاد شوید

جستجو در Explore

وقتی صحبت از به دست آوردن انگیجمنت و تعامل در شبکه‌های اجتماعی باشد، زمان‌بندی از مهم‌ترین فاکتورها به حساب می‌آید. درحالی که هر دقیقه هزاران محتوای جدید از راه می‌رسد، پست شما اگر فورا تعامل نگیرد می‌توان در فید مخاطبان گم شود. کلید حل این مشکل، انتشار پست‌ها در اوقاتی است که مخاطب شما آنلاین بوده و به احتمال بیشتری آن‌ها را می‌بیند. بهترین ساعت انتشار پست در اینستاگرام می‌تواند بسته به لوکیشن، حوزه‌ای که در آن کار می‌کنید و همین‌طور مخاطبان متغیر باشد و بنابراین باید داده‌های انگیجمنت خود را بیرون بکشید و همچنین با آزمون و خطا، بهترین ساعات را پیدا کنید.

۴. محتوا را شاداب نگه دارید

وقتی اینستاگرام فرم‌های محتوایی جدید را معرفی می‌کند، معمولا این ویژگی‌های جدید را به شکلی برجسته مقابل چشم و دم‌دست می‌گذارد تا کاربران مشغول به تعامل با آن‌ها شوند. برای مثال ببینید که ویدیوهای ریلز چطور یک زبانه مخصوص درون اپلیکیشن اینستاگرام دارند. در واقع اینستاگرام می‌خواهد این ویژگی‌ها را به سرعت به موفقیت برساند.

ساخت ویدیوهای ریلز شانس شما برای افزایش انگیجمنت و دامنه مخاطبان را بالاتر می‌برد. از سوی دیگر می‌توانید فید پروفایل خودتان را متنوع‌تر کنید و مخاطبان را در تعامل نگه دارید. گذشته از ریلز، می‌توانید با فرمت‌های دیگر هم آزمون و خطا کنید. برای مثال می‌توان به استوری‌ها، ویدیوها و IGTV اشاره کرد. در حالت ایده‌آل لازم است فرم محتوایی محبوب در هر لحظه را شناسایی و از آن به نفع استراتژی خود استفاده کنید.

۵. به سراغ تبلیغات پولی بروید

اکسپلور اینستاگرام

دستیابی به مخاطبان تازه از طریق انتشار پست‌های ارگانیک می‌تواند دشوار باشد. بنابراین بد نیست که تلاش‌های خود را با چند تبلیغ پولی تقویت کنید. البته این تبلیغات زمانی به نمایش درمی‌آیند که کاربران روی یکی از پست‌های اکسپلور کلیک و سپس به پایین اسکرول کنند. در هر صورت اما میزان بازدید از محتوای شما بالا خواهد رفت و می‌توانید بدون حضور یافتن به صورت ارگانیک در صفحه اکسپلور، مقابل چشم مخاطبان مرتبط با سوژه خود قرار بگیرید.

در رابطه با ورود به اکسپلور اینستاگرام پیش از این یک مطلب مفصل دیگر نیز در مجله فرادرس نوشته‌ایم که در صورت نیاز می‌توانید سری نیز به آن بزنید.

 

جایگاه خود را در صفحه اکسپلور اینستاگرام به دست آورید

میلیون‌ها نفر در ایران و دیگر کشورهای جهان به صورت روزانه از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده می‌کنند و بنابراین استفاده از ترفندهای ورود به صفحه اکسپلور باعث می‌شود مقابل چشم‌ میلیون‌ها کاربر جدید و مرتبط با سوژه خود قرار بگیرید. خبر خوب این‌که راه یافتن به صفحه اکسپلور مثل موشک هوا کردن نیست. با ترکیب محتوای باکیفیت، زمان‌بندی صحیح و بهره‌گیری از فرم‌های محتوایی شاداب می‌توانید از بخش اعظمی از رقبای خود جلو بیفتید. اما برای اینکه این رویکرد کاملا بی‌نقص شود لازم است درکی عمیق از این به دست آورید که مخاطبان می‌خواهند چه چیزی از شما دریافت کنند.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Sprout Social
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *